eitaa logo
پایگاه‌ فرهنگی‌تبلیغی بلاغ
1.1هزار دنبال‌کننده
886 عکس
1.6هزار ویدیو
21 فایل
‏﷽«أَلَّذِيٖنَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ‌ٱلْلَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَايَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّاٱللَّهَ وَكَفَى بِٱللَّهِ حَسِيبًا» «احزاب-۳۹» 🌐 پایگاه‌ فرهنگی،تبلیغی «بلاغ» ارتباط:👇 @Rorouji
مشاهده در ایتا
دانلود
⬆️ 📋واژه ها: متقی: خویشتن بان و پرهیزکار (اسم فاعل از ماده « وقی» باب افتعال) عیون : جمع عین : چشمه ها فواکه : جمع فاکهه : میوه ها یشتهون : میل داشته باشند (باب افتعال از ماده « شهی») همی: گوارا 📌نکات تفسیری معنای تقوا در این آیات تقوا به معنای خویشتن بانی و پرهیز است ، به مناسبت آیات این سوره ، مقصود پرهیز از شرک و پرهیز از انکار قیامت و در نتیجه پذیرش حقانیت آن است. روشن است که این دو عقیده، ریشه فضیلت های دیگر است ، و اگر خللی در بخش های دیگر تقوا وجود دارد ، به جهت ضعف در این قسمت است ، بنابراین تقوای مطرح شده در این آیات تقوای در عقیده است . باغها و چشمه ها در قرآن مجید واژه جنت به سه صورت مفرد تثنیه و جمع به کار رفته است. درباره کاربرد این کلمه به صورت جمع وجوهی ذکر شده است از جمله این که مومن تنها یک بهشت ندارد بلکه هر کدام از بهشتیان از چندین باغ بهشت بهره می برد چنانکه در سوره الرحمن فرموده : (ولمن خاف مقام ربه جنتان) ( ومن دونهما جنتان) و برای کسی که از مقام پروردگارش بترسد دو بهشت است و به جز آن دو، دو بهشت دیگر است. از امام باقر ع درباره این آیه چنین نقل شده است : « ان الجنان اربع و ذلک قول الله عزوجل و لمن خاف مقام ربه جنتان و هوآن الرجل یهجم علی شهوه من شهوات الدنیا و هی معصیه فیذکر مقام ربه فیدعها من مخافته فهذه الایه فیه، فهاتان جنتان للمومنین و السابقین همانا چهار بهشت وجود دارد و آن گفته خداوند است : و لمن خاف مقام ربه جنتان و آن در جایی است که شخص به سمت شهوتی از شهوات دنیا کشیده می شود، ولی به یاد مقام رب و خوف از او ، آن را رها می سازد، آن دو بهشت برای مومنین و سابقین است. همچنین چشمه های متعدد برای آنان وجوددارد که از آنها بهره می برند. چشمه های خاص مانند: سلسبیل ، مقربون و چشمه های دیگر که از عدد و رقم بیرون است . توجه به این نکته ضروری است که باغ و سبزه و گل، در کنار آب زیبائی و لذتی توصیف نشدنی دارند. قرآن مجید از انواع گناهان، میوه ها آبهای روان و چشمه ها نام می برد تا این دو همراه نعمت های دیگر، بهشتی با زیباترین صحنه ها را به نمایش بگذارد. گوارائی نعمت های بهشت هنی ء : به نعمتی گفته می شود که با هیچ مشقتی همراه نبوده و بدون پی آمد ناگوار باشد (کل ما لا یلحق فیه مشقه و لا یعقب و خامه) نعمت های دنیا، اغلب همراه با عوارض مختلف است مانند : سستی ، بیماری، نگرانی از زحمت به دست آوردن و تمام شدن و ... ولی نعمت های بهشت هیچ عوارض و نگرانی در پی ندارد. این گوشه ای از معنای گوارا بودن موهبت های بهشت است 📢پیام ها ۱-تقوا، شرط بهره بردن از نعمت های بهشت است (ان المتقین فی ... بما کنتم تعملون ) ۲-بهشت دارای باغهای متعدد و چشمه های فراوان است (ظلال و عیون) ۳-نعمت های بهشت ، فاقد هر گونه عارضه و مشقت است (هنیا بما کنتم تعملون) ۴-نعمت های بهشت دست آورد برنامه عملی پرهیزکاران در دنیا است (ان المتقین ... بما کنتم تعملون ) ۵-خوردن و آشامیدن ، از جمله لذت های بهشت است (کلوا و اشربوا هنیئا ... ) 🗄منبع: تفسیر همراه 🆔 @balaq_ir|بلاغ| balaq.ir
5.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥ببینید | فیلم سرهنگ ارتشی که رهبر انقلاب امروز از حرکت او تجلیل کردند 🔹 رهبر انقلاب: اینکه یک سرهنگ ارتش [در جریان امداد رسانی سیل اخیر] خم شود تا فردی سالخورده با قدم گذاشتن بر دوش او سوار وسیله نقلیه شود، جلوه‌هایی از صداقت ارتش در بیان شعار «ارتش فدای ملت» است. ۹۸/۱/۲۸ @Khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽📖 هر صبح و شام با قرآن 📖 🎬 تلاوت صفحه ۵۸۲ 📲ویدئو باکیفیت ، ترجمه صوتی وتفسیر:👈 balaq.ir/post/1480 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~ #هر_صبان را به بلاغ دعوت نمایید.👇 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
📢 شماره جدید نشریه منتشر شد: ارتش فدای ملت 💢 : هشت روایت جذاب از رهبر انقلاب درباره‌ی ارتش ♨️ : به مناسبت : در گام دوم انقلاب چرا باید نیروهای به ساختارهای دولتی و حکومتی وارد شوند؟ 📕 : کتابخوانی در سنین پائین برای انسان می‌ماند 📖 : روایت مردی که از جایگاه خود سوءاستفاده نکرد @khattehezbollah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽📖 هر صبح و شام با قرآن 📖 🎬 تلاوت صفحه ۵۸۳ 📲ویدئو باکیفیت ، ترجمه صوتی وتفسیر:👈 balaq.ir/post/1481 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~ #هر_صبح_و_شام_با_قرآن #پایگاه_فرهنگی_و_تبلیغی_بلاغ دوستان را به بلاغ دعوت نمایید.👇 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
﷽📜 هر روز یک درس از قرآن کریم ۲۹۱ 📖 درس امروز منتخب صفحات ۵۸۳ و ۵۸۴ 👌عنوان: حسرت کافران 💎آیه: «إِنَّا أَنْذَرْنَاكُمْ عَذَابًا قَرِيبًا يَوْمَ يَنْظُرُ الْمَرْءُ مَا قَدَّمَتْ يَدَاهُ وَيَقُولُ الْكَافِرُ يَا لَيْتَنِي كُنْتُ تُرَابًا»؛ (سوره نباء آیه ۴۰) همانا در مورد عذابی نزدیک به شما اخطار کردیم، روزی که آدمی آن چه را با دو دستش پیش فرستاده است می بیند و کافر می گوید: ای کاش من خاک بودم. 🖋مقدمه معاد و زنده شدن دوباره انسان پس از مرگ و گذراندن دوره برزخ، یکی از اساسی ترین موضوعات در قرآن است ، به گونه ای که در رابطه با هیچ موضوعی این تعداد آیه نازل نشده است . اگر معاد نباشد خلقت بدون هدف و باطل خواهد بود و تفاوتی میان خوب و بد نخواهد بود. لذا در قرآن به انذار و تبشیر در مورد قیامت بسیار پرداخته شده است. از جمله ایاتی که برای این منظور نازل شده و صحنه هایی از روز قیامت را ترسیم می کند ، آیه مورد بحث است. ⬇️
⬆️ 📋واژه ها: انذرنا: بیم دادیم، ترساندیم. (فعل ماضی از باب افعال، از ماده « نذر») ینظر: می نگرد (فعل ماضی از ماده « نظر») مرء : آدمی ، مرد (در این جا مراد مطلق انسان است ) قدمت: پیش فرستاد (فعل ماضی از باب تفعیل ، از ماده « قدم») یداه: دو دست او (کنایه از اعمال انسان است) لیت: ای کاش، از حروف مشبهه بالفعل (بیشتر در مورد آرزوی محال به کار می رود) تراب: خاک 📌نکات تفسیری ۱-« انذار» و « تبشیر» و اهمیت آن انذار (هشدار و بیم دادن) و تبشیر (بشارت دادن) از مهم ترین موضوعاتی است که قرآن به آن پرداخته است. هدف از فرستادن رسولان الهی همین دو امر است تا جایی که قرآن می فرماید: « .... و ما ارسلناک الا مبشرا و نذیرا» « و ما تو را جز نوید دهنده و بیم دهنده نفرستادیم» و درباره تمام انبیاء می فرماید: « و ما پیامبران را جز مژده دهندگان و بیم کنندگان نفرستادیم» زیرا این دو امر – یعنی ترساندن و بیم دادن و تشویق و ترغیب از مهم ترین عوامل تربیت انسان هستند و کارشناسان تربیت به این دو امر بسیار اهمیت می دهند. اگر این دو بر بشر کارگر شده و آن را درک نماید، بسیاری از مشکلات دنیوی و اخروی او حل می شود ؛ بسیاری از جنگ ها و نزاع ها رخت بر می بندد؛ استفاده از اموال نامشروع مانند ربا، رشوه، دزدی و فسادهای اقتصادی از بین می رود ، فسادهای اخلاقی و اجتماعی ریشه کن می گردد و بشر به مدینه فاضله و آرمان های خود خواهد رسید . لذا در قرآن کریم انذار و تبشیر و مشتقات آن هر کدام بیش از صد مرتبه تکرار شده که بیانگر اهمیت این دو امر مهم و حیاتبخش است . ۲-عذاب نزدیک ؟ ۱-در مورد معنای نزدیک بودن عذاب قیامت مطالبی عنوان شده است . از جمله این که : عمر دنیا هر قدر باشد در برابر عمر آخرت ساعتی بیش نیست ، از این رو در آیه پنج تا هفت سوره معارج ، خداوند به پیامبرش می فرماید: (فاصبر صبرا جمیلا انهم یرونه بعیدا و تراه قریبا) « صبر کن صبری جمیل .... آن ها آن روز را دور می بینند و ما نزدیک می بینیم » امیر مومنان علی ع در این زمینه می فرماید: « کل آت قریب» هر چیزی که می آید قریب و نزدیک است . ۲-مراد از « عذابا قریبا» عذاب اخروی است و نزدیک بودن آن به اعتبار یقینی و حق بودن آن است ... علاوه بر این وقتی قیامت عبارت باشد از تجسم اعمال ادمی و جزا دیدن انسان در برابر اعمال این اعمال همواره با آدمی است و از هر چیز دیگری به انسان نزدیک تر است. به عبارت دیگر چون سبب اصلی عذاب – یعنی اعمال انسان – همیشه با او است و جهنم هم اکنون نیز کافران را احاطه نموده (و ان جهنم لمحیطه بالکافرین) به گونه ای که اگر پرده ها کنار رود و از مستی گناه بیرون روند، آن ها هم اکنون نیز در عذابند ،بنابراین عذاب واقعا نزدیک است چنان چه می فرمای: آنان که اموال یتیمان را به ستم می خورند ، شکم خویش را پر از آتش می کنند و به آتش فروزان خواهند افتاد. هم چنین درباره کتمان کنندگان حقایق می فرماید: کسانی که آن چه را خداوند در کتاب فرستاد پنهان کرده و آن را به بهایی اندک می فروشند. در شکم خود جز آتش چیزی نمی خورند. این افراد باطنشان در همین دنیا آتش است اما درک نمی کنند و به زودی در آخرت همین آتش ها ظهور و بروز خواهد نمود ، وقتی که پرده ها از جلوی چشمشان کنار رود . ۳-تجسم اعمال در قیامت از این آیه و آیات مختلف قرآن و روایات استفاده می شود که اعمال انسان در روز قیامت، به صورت های مناسبی مجسم شده و در برابر او ظاهر می گردد. او به راستی اعمال خویش را می بیند ، از مشاهده اعمال ناروا در وحشت و ندامت و حسرت فرو می رود و از دیدن اعمال خوب خود، شاد و مسرور می گردد. اصولا یکی از بهترین پاداش های نیکوکاران، و از بدترین کیفرهای بدکاران همین تجسم اعمال آن ها ست چنان که قرآن می فرماید: « ووجدوا ما عملوا حاضرا» آن چه را انجام داده بودند حاضر می بینند. و می فرماید: هر کس به اندازه ذره ای ، کار نیک کرده باشد آن را می بیند و هر کس به اندازه ذره ای کار بد کرده باشد آن را می بیند . این از شگفتی های عالم قیامت است که اعمال آدمی در آن جا مجسم می شود ... تعبیر به « قدمت یداه» (دو دست او آن را پیش فرستاده) به خاطر آن است که انسان غالب کارها را با دست انجام می دهد ، ولی مسلما منحصر به اعمال دست نیست؛ بلکه آن چه با زبان و چشم و گوش نیز انجام می شود همه مشمول این قانونند. در حقیقت تعبیر « قدمت یداه» کنایه از همه اعمال آدمی است . ۴-حسرت کافران قرآن کریم در این آیه حسرت کافران را با ظرافت به تصویر کشیده است. آن جا که آنان اعمال خویش را مجسم می بینند ، فریاد از نهاد آن ها برخاسته و حسرت سراسر وجود آن ها را فرا می گیرد و با تمام وجود آرزو می کنند : ای کاش ما مشتی خاک بودیم و این روز را مشاهده نمی کردیم . ⬇️
⬆️ ۵-آرزوی خاک بودن ؟! مراحل تکامل انسان از جمادات ، یعنی سنگ و خاک آغاز و از نباتات و حیوانات هم فراتر رفته، به مقام انسان می رسد. ولی کافر، از این نعمت الهی و شعور انسانی استفاده نکرده ، بلکه به امانت های الهی خیانت نموده و نفس و فطرت الهی را آلوده کرده است. عقل را که گوهر ارزشمند الهی است با پیروی از هواهای نفسانی اسیر جهل خویش نموده و در حقیقت در آن روز ، که روز آشکار شدن حقایق است ، حقیقت آن (اولئک کالانعام بل هم اضل) « آن ها هم چون چهارپایانند بلکه گمراه تر» بروز نموده ، و آن ها می بینند که از حیوانات هم پست ترند. آن جا است که آرزو می کنند ، ای کاش خاک بودیم و از جمادی به نباتی و از نباتی به مرحله حیوانی و از مرحله حیوانی به مرحله انسانی نمی رسیدیم و سرمایه هایمان را تباه نمی کردیم و ای کاش آن گاه که مرگ ما رسید و بدنمان به خاک تبدیل شد، دیگر قیامتی نبود و ما از خاک بر نمی خواستیم. آن ها به این نتیجه می رسند که خاک از آن ها برتر است ؛ زیرا از خاک ، گیاهان، میوه ها و معادن و احجار کریمه به وجود می آید و تمام زندگی انسان ها و حیوانات و گیاهان به واسطه فیض الهی ، از طریق خاک است ولی کافران سرمایه های الهی را تباه نموده و کفران کردند و آن جا است که فریاد می زنند : « ما را از بازگردان تا اعمال صالح انجام دهیم » و « یا حسرتی علی ما فرطت فی جنب الله» « دریغا بر آنچه در محضر خدا کوتاهی نمودم » 📢پیام ها ۱-انذار نقش بسیار اساسی در هدایت انسان و دوری از عذاب در قیامت دارد (انا انذرناکم ... ) ۲- عذاب قیامت را بسیار جدی و عظیم بدانیم (انا انذرناکم عذابا قریبا .... ) ۳-عذاب آخرت، نزدیک ، حتمی و تردید ناپذیر است (عذابا قریبا) ۴-کردار انسان – نیک یا بد – اندوخته ها و پیش فرستاده هایی است که در قیامت اثر می بخشد (ما قدمت یداه) ۵-سرنوشت اخروی هر کس به دست خود او رقم می خورد (یوم ینظر المرء ما قدمت یداه) ۶-قیامت روز مشاهده و تجسم اعمال است (ینظر المرء ما قدمت یداه) ۷-خاک از کافر برتر است و کافر در روز قیامت به این حقیقت پی می برد (یا لیتنی کنت ترابا) 🗄منبع: تفسیر همراه 🆔 @balaq_ir|بلاغ| balaq.ir
5.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽📖 هر صبح و شام با قرآن 📖 🎬 تلاوت صفحه ۵۸۴ 📲ویدئو باکیفیت ، ترجمه صوتی وتفسیر:👈 balaq.ir/post/1482 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~ #هر_صبح_و_شام_با_قرآن #پایگاه_فرهنگی_و_تبلیغی_بلاغ دوستان را به بلاغ دعوت نمایید.👇 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
﷽ 💌 یازﺩﻩ ﭘﻠﻪ ﺯﻣﯿﻦ ﺭﻓﺖ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﻣﻠﮑﻮﺕ ﯾﮏ ﻗﺪﻡ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﺯﻣﯿﻦ ﺷﻮﻕ ﺗﮑﺎﻣﻞ ﺩﺍﺭﺩ ﻫﯿﭻ ﺳﻨﮕﯽ ﻧﺸﻮﺩ ﺳﻨﮓ ﺻﺒﻮﺭﺕ، ﺗﻨﻬﺎ ﺗﮑﯿﻪ ﺑﺮ ﮐﻌﺒﻪ ﺑﺰﻥ، ﮐﻌﺒﻪ ﺗﺤﻤﻞ ﺩﺍﺭﺩ 🌷 اَللّهُـــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَـــرَج 🌷 @akefines
6.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽📖 هر صبح و شام با قرآن 📖 🎬 تلاوت صفحه ۵۸۵ 📲ویدئو باکیفیت ، ترجمه صوتی وتفسیر:👈 balaq.ir/post/1483 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~ #هر_صبح_و_شام_با_قرآن #پایگاه_فرهنگی_و_تبلیغی_بلاغ دوستان را به بلاغ دعوت نمایید.👇 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
﷽📜 هر روز یک درس از قرآن کریم ۲۹۲ 📖 درس امروز منتخب صفحات ۵۸۵ و ۵۸۶ 👌عنوان: پی آمد کفر به قرآن 💎آیه: «قُتِلَ الْإِنْسَانُ مَا أَكْفَرَهُ»؛ (سوره عبس آیه ۱۷) مرگ بر این انسان ، چقدر کافر و ناسپاس است! 🖋مقدمه در قرآن مجید دو گونه آیات درباره انسان به چشم می خورد، گونه نخست آیاتی است که از تکریم و منزلت والای آدمی در جهان خلقت سخن می گوید، و گونه دوم، آیاتی است که به پستی وی دلالت دارند. از جمله این آیات، آیه مورد بحث است که به شرح و توضیح آن خواهیم پرداخت ، ضمن آن که درباره ارتباط این دو دسته آیات نیز سخن خواهیم گفت. 📋واژه ها: قتل : کشته باد (فعل ماضی مجهول) ما اکفره: چقدر کفر می ورزد (صیغه تعجب از ماده « کفر») ⬇️