eitaa logo
بلوطستان
1.2هزار دنبال‌کننده
8.9هزار عکس
2.3هزار ویدیو
66 فایل
نشریه فرهنگی-اجتماعی دارای مجوز رسمی از وزارت ارشاد مدیرمسئول و صاحب امتیاز: محمد بساطی پل ارتباطی: @Mohamad_besati
مشاهده در ایتا
دانلود
. کربلایِ «داد» و «اصلاح» ✍️ حمزه فیضی‌پور از شعر شهادتِ نصرالله مردانی برای نوشتنِ عنوان متن مدد گرفته شده است(کربلای داد! در طوفان بیداد زمان / خطبه‌ی غرای جاوید امامت سرخ باد....) واژه‌ی «داد» در این متن به هر دو معنای «عدالت» و «فریاد» است: عدالتِ قیام اصلاح‌گرایانه‌ی امام حسین(ع) در مقابل ظلم، فساد، تبعیض و بیدادِ روزگارِ دستگاه قدرتِ اموی و فریادِ این عدالت به‌عنوان الگویِ مستمراصلاح‌گری برای همیشه‌ی روزگاران. این متن با استفاده از نگاه صاحب‌نظرانی که شخصیت امام حسین(ع) و نهضتش را تحلیل نموده‌اند، به‌دنبال آن است تا ضمن اشاره به منشور اساسی این حرکت اصلاحی؛ کارکردهای این حماسه را در امتداد زمان همیشگی بداند و بسیاری از جنبش‌ها و حرکت‌های اصلاحی را در شروع کار خود متاثر از آن وصف نماید. با استفاده از اثر مرحوم دکتر شریعتی با عنوان «حسین وارث آدم» که «واقعه‌ی کربلا را چکیده و خلاصه‌ی تمام درگیری‌های تاریخ از فرعون تا خود امام حسین(ع) می‌داند که بر ضد تثلیث فرعون و قارون و بلعم (زر و زور و تزویر) شوریده است» و کتاب سه جلدی حماسه‌ی حسینی شهید مطهری که کلید شخصیت امام سوم شیعیان را در آن؛ «حماسه» در نظر می‌گیرد:«از نظر من کلید شخصیت حسین حماسه است، شور است، عظمت است، صلابت است، شدت است، ایستادگی است، حق‌پرستی است» تا دیگر نوشته‌ها و فرهنگ‌نامه‌های عاشورایی مانند جامعه‌شناسی قیام امام حسین(ع) و مردم کوفه که در آن نویسنده‌ی اثر (عمادالدین باقی) رمز جاودانگی قیام امام حسین(ع) را در سه چیز خلاصه کرده است: ۱) سمبلیک بودن ۲) خلوص ۳) الگوجویی و نیز اثر جواد محدثی با عنوان «فرهنگ‌نامه‌ی عاشورا» که در آن به عاشورا، اشخاص و گروه‌ها و نظرات مطرح شده آنان درباره‌ي شخصیت امام حسین(ع) پرداخته است، می‌توان با صراحت تمام و به اصرار اثبات کرد که حسینِ کرب و بلا، حسین محدود و محصور به سال ۶۱ هجری نیست و با شهادتش دفتر قیام بسته نشده‌است و نهضتِ «داد» خواهانه‌ی او که از شرایطِ نابه‌سامان موجود در بعد از رحلت پیامبر گرامی اسلام (ص) برانگیخته شده بود(از جمله موانع جدی و جنگ‌های ایجادیِ جمل، نهروان و صفین آن‌هم به خاطر توقعات اشخاص و جریانات خودخواه در زمان حکومت چهار سال و نه ماهه‌ی پدر گرامیش امام علی(ع) و اقدامات مستبدانه‌ی دوران ۲۲ ساله حکومت معاویه در شام و اعلام خود مختاری و تلاش برای موروثی کردن حکومت و تثبیت سلطنت اموی که تجسم آن بر تخت نشاندن فرزندش یزید و قضیه‌ی بیعت گرفتن‌ها است) همواره الگوی مسیر اصلاح‌گری و نقشه راه مبارزات افراد و گروه‌ها علیه طاغوت‌های ظلم و جور بوده است. مرحوم دکتر شریعتی این الگو را این‌گونه ترسیم می‌کند: «بین‌النهرین سمبل تمام زمین و تاریخش نمایشگر تاریخ تمام زمین است. دو نهر دجله و فرات سمبل دو جناح متضاد بشری است که از هم جدا شده و در نزدیکی بغداد به‌طور دروغین به‌هم می‌پیوندند آن‌چنان‌که در دوره‌ی خلافت اسلامی این وحدت دروغین پیدا شد.» به نقل از نویسنده‌ی فرهنگ‌نامه‌ی عاشورا، جواد محدثی _ «مهاتما گاندی، برای پیروزی هندوستان، پیروی از الگوی امام حسین(ع) را مطرح می‌کند.» محمدعلی جناح «رهبر پاکستان، از نظر شجاعت هیچ نمونه‌ای بهتر از امام حسین(ع) را از لحاظ فداکاری در عالم نمی‌بیند، «ادوارد براون» – مستشرقِ انگلیسی– با طرح سوالِ آیا قلبی پیدا می‌شود که وقتی درباره‌ی‌ کربلا سخن می‌شنود، آغشته با حزن و الم نگردد؟ مطرح می‌کند حتا غیرمسلمانان نیز نمی‌توانند پاکی روحی را که در این جنگ اسلامی در تحت لوای آن انجام گرفت انکار کنند، «عباس محمود عقاد»، نویسنده‌ی مصری، نهضت حسین(ع) را یکی از بی‌نظیرترین جنبش‌های تاریخی می‌داند که تا کنون در زمینه‌ی دعوت‌های دینی یا نهضت‌های سیاسی پدیدار گشته است…» و دفاعیه‌ی حسین گلسرخیِ مارکسیست در دادگاه و در اواخر بهمن ماه ۱۳۵۲ که عیان‌تر؛ استمرار این الگویِ عدالت علوی در مقابل بیداد و جور سلطنت اموی‌ها را امروزی‌تر فریاد می‌زند:«زندگی مولا حسین نمودار زندگی اکنونی ماست که جان‌بر‌کف، برای خلق‌های محروم میهن خود در این دادگاه محاکمه می‌شویم. او در اقلیت بود؛ و یزید، بارگاه، قشون، حکومت و قدرت داشت. او ایستاد و شهید شد. هرچند یزید گوشه‌ای از تاریخ را اشغال کرد، ولی آن‌چه در تداوم تاریخ تکرار شد، راه مولا حسین و پایداری او بود، نه حکومت یزید. آن‌چه را که خلق‌ها تکرار کردند و می‌کنند، راه مولا حسین است.» آن‌چه اسبابِ جذابیت این قیام برای الگو شدن همه‌ی نهضت‌ها در گذر زمان شده است شاید همان جمله‌ی خود امام حسین(ع) به تاسی از گفتار پدر – مولا علی(ع) – است که در مراسم حج و در جمع صحابه و در زمان حاکمیت معاویه ایراد نموده است. 🅱 eitaa.com/baloutestan
🏴 اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ 🖤 اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ 🏴 پیامبر اکرم(ص): "برای شهادت حسین علیه السلام، حرارت و گرمایی در دلهای مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمی‌شود." ⚫ فرا رسیدن عاشورای حسینی و شهادت مظلومانه حضرت امام‌حسین (ع) و یاران باوفایش تسلیت باد.🥀 🅱 eitaa.com/baloutestan
زیارت عاشورا سماواتی_297669198144867481.mp3
3.75M
⚫️زیارت عاشورا/ سماواتی «اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج» 🅱 eitaa.com/baloutestan
32.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. 🎥 آئین گل‌مالی در روز عاشورای حسینی در کوهدشت_ هیئت متوسلین حضرت زهرا(س) 🅱 eitaa.com/baloutestan
. نسبت شمر با ام البنین شمر برخلاف باور رایج بین برخی مردم برادر ام البنین نیست ، شمر بن ذی الجوشن و ام البنین، هر دو از نسل «کلاب» می‌باشند. هر کدام با چند واسطه به «کلاب» می‌رسند. «کلاب» یازده پسر داشت. نام یکی از آنان «کعب» و نام دیگری «ضباب» است. ام البنین از نسل «کعب» و شمر، از نسل «ضِباب» است. نسب ام البنین: ام البنین بنت حزام بن خالد بن ربیعه بن وحید بن کعب بن کلاب. نسب شمر: شمر بن ذی الجوشن (جمیل) بن اعور (عمرو) بن ضِباب (معاویه) بن کلاب. عباس بن علی نوه دختری کلاب و شمر نوه پسری کلاب است‌ و لذا او برادر و یا پسر عموی ام البنین نیست . 🅱@baloutestan
. صحنه به دار کشیدن ۹ آزادیخواه و دلاور تبریزی به دست لشگر روس به سال ۱۲۹۰ در روز عاشورا مورخان نقل کرده‌اند؛دقیقا کمی آن طرف این جنایت، دسته‌ها و هیئات عزاداری شهر تبریز در همان روز مشغول عزاداری بوده‌اند. 🅱 eitaa.com/baloutestan
. چند سال قبل چند نماینده ی مجلس تصمیم به عزاداری و سینه زنی برای امام حسین میگیرند! یک زمین ۳هزارمتری در سعادت‌آباد پیدا میکنند، چادر می زنند و ٢ سال در محرم نذری می دهند. سال سوم از شهرداری منطقه ۲ درخواست جواز برای «حسینیه شهدای مجلس» میکنند، جواز را که می گیرند بجاش یک برج میسازن!به همین سادگی 🅱 eitaa.com/baloutestan
4_5918187698044014936.mp3
13.47M
. شام غریبان حسینی با نوحه بی‌نظیر "زینب-زینب" مرحوم موذن زاده اردبیلی 🅱 eitaa.com/baloutestan
. سرطان چیست؟ عوامل خطرآفرین و نشانه‌های هشدار 🅱 eitaa.com/baloutestan
. پرداخت وام ۲۰ میلیون تومانی به بازنشستگان تامین اجتماعی معاون برنامه‌ریزی، مالی و پشتیبانی سازمان تامین اجتماعی درباره نحوه ثبت‌نام و پرداخت این وام گفت: بازنشستگان می‌توانند از طریق کانون‌های بازنشستگی درخواست خود را برای دریافت وام ثبت‌نام کنند. 🅱 eitaa.com/baloutestan
. معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار: برای ایجاد کشت و صنعت جدید، سه منطقه از استان بررسی می‌شوند معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار لرستان گفت: برای ایجاد مجتمع کشت و صنعت جدید در استان سه منطقه به منظور انتخاب مکان مناسب بررسی می شوند. به گزارش بلوطستان، به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل استانداری لرستان، سیروس ابراهیمی صبح هفتم مردادماه درحاشیه‌ی جلسه‌ی هماهنگی ایجاد مجتمع کشت و صنعت جدید استان با سرمایه گذاری شیرپگاه، عنوان کرد: از بین سه منطقه شیراوند درب گنبد شاهزاده محمد کوهدشت، سراب غضنفر و یکی از شهرک‌های دام بروجرد پس از بررسی‌های به عمل آمده یک مکان برای ایجاد مجتمع کشت و صنعت جدید انتخاب خواهد شد. وی ادامه داد: مدیرعامل و کارشناسان شیرپگاه لرستان به نمایندگی از صنایع شیر پگاه کشور برنامه ی بررسی و پایش زیرساختی این سه منطقه را طی روزهای آینده انجام خواهند داد. معاون استاندار تصریح کرد: ایجاد مجتمع جدید کشت و صنعت در استان با سرمایه گذاری صنایع شیرپگاه کشور دو هفته ی قبل و به دنبال سفر دکتر باروت کوب مدیرعامل شیرپگاه کشور به لرستان در دستور کار این شرکت قرار گرفت. در این جلسه هماهنگی، مدیرکل سرمایه گذاری و اشتغال استانداری و مدیران دستگاه های اجرایی ذیربط استان نیز حضور داشتند. 🅱 eitaa.com/baloutestan
. ابلاغ ارتقاء فرمانداری الیگودرز به فرمانداری ویژه ارتقاء فرمانداری شهرستان الیگودرز به فرمانداری ویژه رسما به استاندار لرستان ابلاغ شد. 🅱 eitaa.com/baloutestan
. شهرک تعاون در رومشکان ایجاد می‌شود سرپرست اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان با اشاره به تشکیل شهرک تعاون در ناحیه صنعتی رومشکان ، گفت : با فراهم نمودن امکانات ناحیه صنعتی در این شهرستان و ترغیب شرکت‌های تعاونی جهت حضور در شهرک صنعتی می‌توان یک شهرک تعاونی با حضور تعاونی‌های تولیدی و صنعتی ایجاد کند که می‌تواند بخش مهمی از اشتغال این منطقه را بر عهده بگیرد. وی بیان کرد: تاکنون ۷۱ تعاونی در بخش‌های مختلف اقتصادی در رومشکان تشکیل شده که ۲۱ طرح تعاونی به بانک‌های عامل جهت دریافت تسهیلات معرفی شده است. ناصری‌نیا تصریح کرد: ۸۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان جهت این شرکت‌های تعاونی اختصاص یافته که با بهره‌برداری از این شرکت‌ها در رومشکان زمینه ایجاد بیش از ۱۸۰ فرصت شغلی به صورت مستقیم فراهم می‌شود./ ایسنا 🅱 @baloutestan
. بیانیه حجت الاسلام والمسلمین شاهرخی قبادی: در ایام نزدیک به انتخابات مطالبی منتشر می‌شود که مصداق بارز اخلاق رذیله است به نام خدا به استحضار مردم شریف و با فرهنگ کوهدشت و رومشکان می رساند ملاحظه می شود که در تلگرام و فضای مجازی به خصوص در ایام نزدیک به انتخابات، مطالبی منتشر می گردد که از مصادیق بارز اخلاق رذیله «غیبت، تهمت و هتک حرمت نفس محترمه» است. این امر با فرهنگ مردم طرهان بزرگ، فاصله زيادي دارد و در قرآن مجید و روایات وارده نیز شدیدا مورد نکوهش قرار گرفته است که اختصاراً به نمونه هایی اشاره می شود: ۱- آیه شریفه ۱۲ سوره حجرات «یا ایها الذین آمنوا إجتنبوا کثیراً من الظن ان بغض الظن اثم و لا تجسسو و لا یغتب بعضکم بعضاً أ یحب احدکم آن یاکل اخیه میتاً ...» طبق این آیه مبارکه، غیبت کردن کسی از برادر دینی اش همانند خوردن گوشت مرده او است. ۲- حديث نبوي «المسلم من سلم المسلون من لسانه و یده» مطابق این حدیث مسلمان کسی است که مسلمانان از زبان و دست او در امان هستند و مفهوم مخالف آن، اين است كه اگر كسي مسلمانان از دست و زبانش در امان نباشند، مسلمان نيست٠ البته در برخی از نسخ به جای کلمه «المسلمون» کلمه الناس» آمده است که طبق آن، مسلمان کسی است که مردم از دست و زبانش در امان بمانند. ۳- روایت نقل شده از حضرت علی علیه السلام که مرحوم شیخ مرتضی انصاری از اعاظم فقهای شیعه آن را در کتاب فقهی خود «مکاسب» به ابن شرح آورده است: «کذب من زعم انه ولد من حلال و هو یأکل لحوم الناس بالغیبه» طبق کلام مولای متقیان(ع) در این روایت، اگر کسی مدعی حلال زاده بودن خود باشد ولی گوشت مردم را با غیبت بخورد، ادعایش در این زمینه نادرست و کذب است در مورد افترا و تهمت زدن كه گناهی بزرگتر از غیبت است نیز آیات و روایات فراوانی وجود دارد۰ ان شاء الله شهروندان گرامی مخصوصاً جوانان عزیز با لحاظ موارد مذکور، به گونه ای در باره افراد مطالب منتشر و ارائه کنند که العیاذ بالله مشمول روایت منقول از حضرت علی علیه السلام نگردند و یا از مصادیق مفهوم مخالف حدیث نبوي قرار نگیرند. در عین حال ممکن است تعدادی هر چند اندک با جانبداری متعصبانه از کاندیدای خاص، بدون التفات به این مراتب علیه رقبای کاندیدای مورد نظرشان، اصرار بر ارتکاب چنين گناهاني (غيبت و تهمت) نمایند و در این صورت شایسته است دیگران از باب نهی از منکر، موضوع خلاف شرع بودن غیبت و تهمت را طبق آیات، احاديث و روایات به وی یادآوری نمایند که إن الذکری تنفع المؤمنین مطمئناً اینگونه تذکرات و مراقبت های عمومی، موجب نهادینه شدن اخلاق کریمه و فرهنگ اسلامی در جامعه ما خواهد شد. ✍ علی شاهرخی قبادی 🅱 eitaa.com/baloutestan
. نمک جای تایید؛ در مغازه‌های کوهدشت معامله می‌شود به گزارش شهروند خبرنگاران بلوطستان، پودر رختشویی که با آرم پانا در بازار کوهدشت عرضه شده، مملو از نمک است. این پودر رختشویی که علامت استاندار ایران، سیب سلامت و سایر نشان‌های کیفیت کالا بر جلدش حک شده، بدون نشانی، شماره تلفن و اسم کارخانه می‌باشد. از مسئولین محترم مربوطه، بویژه بازرسی و شکایات فرمانداری کوهدشت انتظار می‌رود پی‌گیری کنند و با عامل یا عاملین برخورد نمایند. 🅱️ eitaa.com/baloutestan
. گزارش تصویری بلوطستان از برپایی موکب حضرت زینب(س) در کوهدشت ۱۴۰۲/۰۵/۰۷ 📸 علی احمدی 🅱 eitaa.com/baloutestan