eitaa logo
مجتمع فرهنگی بنی فاطمه (س) مشهد
587 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
491 ویدیو
23 فایل
کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیها شماره ثبت: 460 شناسه ملی: 10380065766 شماره بانک ملی جهت مشارکت در ساخت مجتمع: 6037 9975 9904 8726 آدرس کانال رسمی در تلگرام: https://t.me/Banifatemeh_mashhad ارتباط با ادمین: @Banifatemeh_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
📣 🔰 برگزاری اجتماع بزرگ حوزویان مشهد در حمایت از مرجعیت جهان تشیع، رهبر معظم انقلاب 🔸 در پی اقدام وقیحانه نشریه فرانسوی به ساحت مرجعیت دینی و مقام ولایت فقیه، اجتماع اعتراضی حوزویان مشهد مقدس برگزار می شود. 🎤 سخنران: آیت‌الله ، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد 📆 زمان: دوشنبه ۱۹ دی‌ماه ⏰ ساعت: ۹ الی ۱۱ 🕌 مکان: مدرسه علمیه عالی نواب 👈 حوزه علمیه خراسان از علمای اعلام، اساتید، طلاب، فضلا و شخصیت های برجسته دعوت می‌کند تا با صدایی بلند و فریادی روشن گرانه این عمل مذبوحانه را محکوم و در حمایت از مرجعیت دینی و رهبر فرزانه انقلاب (مد‌ظله‌العالی) بپاخیزند و با هشیاری، در برابر فتنه دشمنان نظام و انقلاب و عاملان این اهانت فریاد بصیرت و بیداری سردهند. 🌤«اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج»🌤 کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد 🆔@banifateme_mashhad
❇️راه گرايش به و ، انديشه و است نه 💠أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَ لَوْ كانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلافاً كَثِيراً «82» چرا در معانى قرآن تدّبر نمى‌كنند؟ در حالى كه اگر اين قرآن، از طرف غيرخدا بود قطعاً اختلاف‌هاى بسيارى در آن مى‌يافتند. 🔹هماهنگي و همخواني كتابي با بيش از 6200 آيه و ده‌ها موضوع در زمينه تاريخ اُمت‌ها و انبياء گذشته، معاصرين پيامبر، عوالم آخرت و آينده بشر، طبيعت و شريعت، جز از آفريدگاري كه علم او فراتر از زمان و مكان است، مطلقاً امكان پذير نمي‌باشد. اين حقيقت، پاسخي است به نظريه پردازاني كه قرآن را محصول ذهن و زبان يا روايت و رؤيت پيامبر مي‌دانند. 🔹معمولًا در نوع سخنان و نوشته‌هاى افراد بشر در دراز مدّت تغيير، تكامل و تضادّ پيش مى‌آيد. امّا اين كه قرآن در طول 23 سال نزول، در شرايط گوناگون جنگ و صلح، غربت و شهرت، قوّت و ضعف، و در فراز و نشيب‌هاى زمان آن هم از زبان شخصى درس نخوانده، بدون هيچ گونه اختلاف و تناقض بيان شده، دليل آن است كه كلام خداست، نه آموخته‌ى بشر. 🔹فرمان تدبّر در قرآن براى همه و در هر عصر ونسلى، رمز آن است كه هر انديشمندى هر زمان، به نكته‌اى خواهد رسيد. حضرت على عليه السلام درباره‌ى بى‌كرانگى مفاهيم قرآن فرموده است: «بَحراً لا يُدرك قَعره» قرآن، دريايى است كه تهِ آن درك نمى‌شود. 🔹جالب آنكه براي درمان نفاق مسلمانان دو رو، تدبّر در قرآن، براي فهم مبناي غير بشري داشتن آن و رسيدن به ايمان صادقانه را توصيه كرده است. 🔹انديشه نكردن در قرآن، مورد توبيخ و سرزنش خداوند است. «أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ» 🔹تدبّر در قرآن داروى شفابخش نفاق است. وَ يَقُولُونَ طاعَةٌ ... أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ‌ ... 🔹راه گرايش به اسلام و قرآن، انديشه و تدبر است نه تقليد. «أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ» مردم موظفند که در باره اصول دین و مسائلی همانند صدق دعوی پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و حقانیت قرآن مطالعه و بررسی کنند و از تقلید و قضاوتهای کورکورانه بپرهیزند 🔹قرآن همه را به تدبّر فراخوانده است و فهم انسان به درك معارف آن مى‌رسد. «أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ» 🔹پندار وجود تضاد و اختلاف در قرآن، نتيجه‌ى نگرش سطحى و عدم تدبّر و دقّت است. «أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ» 🔹يكدستى و عدم اختلاف در آيات نشان آن است كه سرچشمه‌ى آن، وجودى تغيير ناپذير است. «لَوْ كانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ» 🔹هرچه از طرف خداست حقّ و ثابت و دور از تضاد و پراكندگى و تناقض است. لَوْ كانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا ... 📚تفاسیر نور، نمونه و بازرگان کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد 🆔@banifateme_mashhad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☄چگونه اسلام را نابود کنیم⁉️ ✳️ مستر همفر که یکی از جاسوسان دولت بریتانیا در قرن ۱۸ و یکی از افراد تاثیرگذار در شکل‌گیری وهابیت، در کتاب خاطرات خود در بخشی با نام «چگونه اسلام را نابود کنیم؟» نقاط قوت و ضعف مسلمانان را بطور دقیق بررسی کرده و راهکارهایی برای جاسوسان استعمار انگلستان جهت از بین بردن اسلام ارائه کرده است و مطالبی که در ادامه میاید، مختصری از نقشه‌های ارائه شده توسط همفر است: 💠 باید کاری کرد که در جهان اسلام، نغمه ملت‌گرایی و تعصب قومی از هر سوی سازگار گردد و عرب و عجم و ترک و فارس به جان هم بیفتند. لازم است که مسلمانان به گذشته پیش از اسلام خویش بازگردانده شوند و به قهرمان پرستی روی آورند. 💠 لازم است شراب، قمار، فحشا و خوردن گوشت خوک اگر ممکن باشد آشکارا وگرنه مخفیانه رواج یابد و برای این کار پیروان دیگر ادیان به خدمت گرفته شوند و به آنها مقرری ماهانه و جایزه داده شود؛ زیرا ارتکاب این اعمال موجب میشود که مسلمانان با قرآن مخالفت کنند و پس از مخالفت با قرآن انجام هر کار خلافی سهل خواهد بود. 💠 با وارد کردن جاسوسان در لباس اهل علم مردم نسبت به آنها بدبین شوند. مدارس تشکیل گردد و در آنها کودکان مخالف علمای دینی و خلیفه مسلمانان بار بیایند. 💠 درباره حکم جهاد تشکیک گردد تا مردم این حکم را ویژه صدر اسلام بدانند. 💠 باید مسلمانان را متقاعد کرد که اصل دینداری مهم است، نه نوع دین. 💠 احادیثی که بر بیرون راندن یهود از جزیره العرب تاکید دارد، خدشه‌دار گردد. 💠 لازم است مسلمانان به انجام عبادات بی تفاوت گردند. 💠 باید کاری کنیم که مردم از پرداخت خمس خودداری ورزند. 💠 باید اسلام را هرج و مرج طلب جلوه دهیم. 💠 کودکان باید از تربیت دینی فاصله بگیرند. 💠 حجاب را باید از زنان برداشت و جوانان را از این راه به فساد کشانید. 💠 باید پیشنماز‌ها را فاسق جلوه دهیم و به این ترتیب نماز های جماعت را به تعطیلی بکشانیم. 💠 باید قبور بزرگان را که مورد توجه مسلمانان است، ویران کنیم. 💠 باید در نسب سادات و اهل بیت پیامبر تشکیک ایجاد کنیم و عمامه ها را از سر مردان دین و سادات برداریم. 💠 مردم باید آزاد بار بیایند و امر به معروف و نهی از منکر تعطیل گردد. 💠 به تعدد فرزندان پایان داده شود. 💠 از تبلیغات اسلامی جلوگیری شود تا مردم اسلام را مختص اعراب بدانند. 💠 امور خیریه از نهاد های عمومی گرفته و به دولت سپرده شود. 🔻 پی‌نوشت: به حق باید گفت که در چند سال اخیر شاهد اجرای تمامی این موارد بودیم، برنامه‌ای دقیق که سده قبل توسط یک جاسوس انگلیسی طرح‌ریزی شد و تا الان نیز در حال اجراست که نمود این نقشه‌های شوم را در فتنه اخیر به وضوح شاهد بودیم. 👌 در مقابل این برنامه ریزی دقیق، جهاد تبیین برنامه ریزی شده لازم است و تمام اقشار جامعه باید نقش خود را انجام دهند تا این جنگ شناختی برای دشمن بی‌ثمر شود 📚 منبع: کتاب خاطرات مستر همفر،ص ۱۴۲_۱۵۸ کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد 🆔@banifateme_mashhad
مجتمع فرهنگی بنی فاطمه (س) مشهد
حتما ببینید
🎙بیانات آیت الله شب زنده دار حفظه الله در محکومیت اهانت به رهبری در نشریه فرانسوی در درس الشخص الاعتباری ▫️ایشان از جوانی و نوجوانی تا به امروز در این راه، قدمهای استوار برداشته و زندانها و شکنجه‌ها و مشکلات را تحمل کرده است و وقتی رهبری را به ایشان پیشنهاد کردند «و دموعه یجری» (اشکهایش جاری شد) ولی شما می‌آئید این‌طور وقیحانه و ظالمانه نسبت به این شخصیتِ دل‌داده‌ی از خود گذشته، جسارت می‌کنید! کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد 🆔@banifateme_mashhad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️تأکید بر مسالمت آمیز و با و سایر فرق اسلامی ❓وظیفة شرعی شیعیان در تعامل با برادران اهل سنت چیست؟ آیا باید با آن‌ها جنگید؟ به عقاید یا مقدسات آنان اهانت کرد؟ یا راه دیگری وجود دارد که اهل بیت، برای شیعیان تبیین کرده­اند؟ 🔷همواره در بین شیعیان و اهل سنت افراد تندرویی وجود داشته­اند که بر آتش درگیری مذهبی دمیده­اند. در نقطة مقابل، شیعیان و اهل سنتِ معتقد به همزیستی مسالمت آمیز نیز در طول تاریخ کم نبوده­اند. به همین جهت هم معاویة بن وهب ناظر به این پدیدة اجتماعی از امام صادق ع می‌­پرسد: «شایسته است در ارتباط بین خود و قوممان و همچنین در ارتباط با مردم دیگر که بر اعتقاد ما باور ندارند، چگونه رفتار کنیم؟» (کلینی، ۱۴۰۷، ج۲، ص۶۳۶). 👈پرسش معاویة بن وهب دو بخش دارد: 🔹۱. شیوة رفتار شیعیان با یکدیگر 🔹۲. شیوة رفتار و تعامل آنان با اهل سنت 👈اما امام ع در پاسخ، تفکیک نکرده­ و هر دو پرسش را یک پاسخ داده­اند؛ یعنی نسبت به شیعیان و اهل سنت، هر دو باید این رفتار اجتماعی را داشته باشید. 🔷واژة «خُلَطَائِنَا مِنَ‏ النَّاس‏» را به کار برده­اند؛ «خلطائنا»؛ یعنی این­که زندگی آن‌ها با ما آمیختگی اجتماعی دارد. ما در جامعه­ای زندگی می‌­کنیم که همسایه، دوست، همکلاسی، همکار و حتی بعضی فامیل دور و نزدیک شیعه نیستند. باید چه کنیم؟ در این روایت به قرینة اینکه فرمود: «مِمَّنْ لَیْسُوا عَلى‏ أَمْرِنَا»؛ یعنی کسانی که ولایت اهل بیت را قبول ندارند این معنا روشن­‌تر می‌­شود.و فرمودند: «نگاه کنید به امامانی که از آنان پیروی می‌­کنید.»؛ «قَالَ: تَنْظُرُونَ إِلى‏ أَئِمَّتِکُمُ الَّذِینَ‏ تَقْتَدُونَ‏ بِهِمْ‏...»؛ «هرکاری­که آن‌ها می‌­کنند شما هم‌‌ همان کار را انجام دهید.»؛ «فَتَصْنَعُونَ مَا یَصْنَعُون‏». 🔷در اینجا امام صادق(ع) قسم می‌خورند تا تأکید کنند و شک شیعیانش هم برطرف شود: «فَوَ الله‏ إِنَّهُمْ‏ لَیَعُودُونَ‏ مَرْضَاهُم‏»؛ «به خدا قسم اهل بیت: از مریضان سایر مذاهب عیادت می‌کنند.»؛ «وَ یَشْهَدُونَ جَنَائِزَهُم‏»؛ «در تشییع جنازه­های آن‌ها حاضر می‌­شوند.» «وَ یُقِیمُونَ الشَّهَادَةَ لَهُمْ وَ عَلَیْهِم»؛ «در دادگاه به نفع یا علیه آن‌ها شهادت می‌دهند.» «وَ یُؤَدُّونَ الْأَمَانَةَ إِلَیْهِم»؛ «و امانت را به آن‌ها بر می‌‎گردانند.» (کلینی، ۱۴۰۷ق.، ج۲، ص۶۳۶). 🔷برخی اصطلاحات به دلیل شرایط سخت امنیتی و سیاسی، در روایات اهل بیت: به شکل کنایه به کار برده می‌شده تا در نقل، حساسیت برانگیز نباشد. این هم خود ظرافت و دقت اهل بیت: و وحدت گرایی ایشان را حتی در گفتار و نقل حدیث می‌رساند. 📚سیره اهل بیت (علیهم السلام)در ایجاد وحدت میان مسلمان، سید حسن فلاحیان کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد 🆔@banifateme_mashhad
6.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 شرط دوام 💠شرط دوام حیات جمهوری اسلامی وجود انگیزه های انقلابی و وجود روحیه انقلابی است. ⭕️ اگر روحیه ی انقلابی نباشد، جمهوری اسلامی نخواهد بود؛ بله، یک حکومتی سر کار خواهد آمد، اما آن حکومت دیگر جمهوری اسلامی نیست. ⭕️ این حرکت مردم، این خون هایی که دادند، این زحماتی که کشیدند، برای احیای اسلام، برای احیای شریعت اسلامی، برای این بوده، اینها از بین خواهد رفت، لگدمال خواهد شد! کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد 🆔@banifateme_mashhad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️دگرگون شدن 💠وَ قَالَ (علیه السلام): يَأْتِي عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ لَا يُقَرَّبُ فِيهِ إِلَّا الْمَاحِلُ وَ لَا يُظَرَّفُ فِيهِ إِلَّا الْفَاجِرُ وَ لَا يُضَعَّفُ فِيهِ إِلَّا الْمُنْصِفُ؛ يَعُدُّونَ الصَّدَقَةَ فِيهِ غُرْماً وَ صِلَةَ الرَّحِمِ مَنّاً وَ الْعِبَادَةَ اسْتِطَالَةً عَلَى النَّاسِ؛ فَعِنْدَ ذَلِكَ يَكُونُ السُّلْطَانُ بِمَشُورَةِ [الْإِمَاءِ] النِّسَاءِ وَ إِمَارَةِ الصِّبْيَانِ وَ تَدْبِيرِ الْخِصْيَانِ. 🌱و درود خدا بر او، فرمود: روزگارى بر مردم خواهد آمد كه محترم نشمارند جز سخنچين را، و خوششان نيايد جز از بدكار هرزه، و ناتوان نگردد جز عادل. در آن روزگار كمك به نيازمندان خسارت، و پيوند با خويشاوندان منّت گذارى، و عبادت نوعى برترى طلبى بر مردم است. 🔷اين كلام حكمت آميز و پرمحتوا يكى از خبرهاى غيبى است كه امام(عليه السلام) از زمان هاى آينده بيان مى كند و هشدارى است به اصحاب و ياران و پيروانش. امام(عليه السلام) زمانى را پيش بينى مى كند كه سه گروه پست و بى ارزش، باارزش و سه كار نيك و گرانبها، زشت و بد شمرده مى شوند و سه گروه نالايق زمام حكومت را به دست مى گيرند. 🔹نخست مى فرمايد: «زمانى بر مردم فرا مى رسد كه تنها حيله گرانِ سخن چين، مقرب مى شوند و تنها فاجرانِ بدكار ظريف و لطيف شمرده مى شوند و افراد با انصاف، ضعيف و ناتوان محسوب خواهند شد» .اشاره به اين كه در آن زمان نظام ارزشى اسلام و احكام الهى و كتاب و سنت وارونه مى شود، افراد زشت سيرت و گنه كار و فاسد بر سر كار مى آيند و نيكان را از صحنه اجتماع به عقب مى رانند. در چنين شرايطى منكر، معروف و معروف، منكر مى گردد. 🔹سپس مى افزايد: «(سه كار بسيار خوب، بد شمرده مى شود) در آن زمان كمك به نيازمندان خسارت و ضرر، و صله رحم (كه حق مسلم خويشاوندان است) منّت، و عبادت (كه وظيفه هر انسانى در پيشگاه خداست) وسيله برترى جويى بر مردم خواهد بود». 🔷آرى در زمانى كه ايمان و اخلاق از جامعه برچيده شود، مردم دليلى نمى بينند كه به نيازمندان كمك كنند و طبق محاسبه هاى ظاهرى مى گويند: فلان مقدار به فلان نيازمند داديم و به همان اندازه از سرمايه ما كم شد و اين خسارت است و نيز هنگامى كه به ديدار بستگان خود مى روند آن را دِين شرعى و اخلاقى و انسانى به شمار نمى آورند، بلكه گويى نعمت بزرگى به آنان داده اند و بر آنان منت مى نهند و هنگامى كه وظيفه عبادى خود را انجام مى دهند به جاى اين كه خضوع و تواضعشان بيشتر شود خود را از ديگران برتر و بلند مقام تر مى شمرند. 👈كوتاه سخن اين كه از اعمال به ظاهر نيك خود نتيجه هاى وارونه مى گيرند. روشن است ايمان آوردن به پيامبر الهى وظيفه، بلكه برنامه سعادت و تكامل و افتخار است. اين چيزى نيست كه سبب منت بر پيامبر گردد. نكته🔻 همه انسان ها طالب اشياى گرانبها و مقامات عالى و شخصيت و احترامند ولى ارزش ها را چه كسى تعريف يا تعيين مى كند؟ پاسخ آنكه كسانى كه زمام حكومت يا رشته فكرى مردم را در دست دارند، يعنى امرا و علما ارزش ها را تعيين مى كنند. حال اگر آنها از مسير منحرف شوند و به جاى ارزش هاى واقعى ارزش هاى كاذبى را عرضه بدارند، نظام ارزشى جامعه دگرگون مى شود و مردم ارزش هاى واقعى را رها كرده، به دنبال ارزش هاى كاذب مى روند. مثلا در دوران جاهلیت که ارزش انسان ها را ثروت و فزونى فرزندانشان تعیین مى کرد هنگامى که قرآن بر مردى نازل شد تهى دست و فاقد پشتیبان هاى انسانى، تعجب کردند و گفتند: (لَوْلا نُزِّلَ هذا الْقُرْآنُ عَلى رَجُل مِنَ الْقَرْیَتَیْنِ عَظیمٌ; چرا این قرآن بر یکى از ثروتمندان با شخصیت مکه و طائف نازل نشده است. 👈بر این اساس مهم ترین کارى که پیغمبر اسلام(صلى الله علیه وآله) انجام داد همان انقلاب ارزشى بود; ثروت را تحقیر کرد و تقوا را نشانه ارزش انسانى شمرد و شعار (إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللهِ أَتْقَاکُمْ) جاى شعارهاى جاهلى را گرفت و همین امر همه چیز را منقلب و دگرگون ساخت و انسان ها را از بیراهه ها به مسیرهاى واقعى هدایت فرمود. 📚 شرح از آیةالله مکارم شیرازی دامت برکاته کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد 🆔@banifateme_mashhad
❇️ كه درحضورت ادعاي فدايي بودن دارند اما عليه تو كار ميكنند را بشناس اما اقدامي عليه شان نكن 💠وَيَقُـولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُـولُ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ وَكَفَى بِاللَّهِ وَكِيلًا 🌱[در حضور تو] اظهار فرمانبرداري [براي مشاركت در جهاد] مي‌كنند، با اين حال وقتي از [حالت پنهان‌كاري] نزد تو بيرون مي‌آيند، گروهي از آنها خلاف آنچه [از ضرورت همبستگي عليه تجاوز دشمن] مي‌گويي، شبانه توطئه مي‌كنند. حال آنكه خدا آنچه در پنهان توطئه مي‌كنند ثبت مي‌كند. پس [با وجود اين خيانت‌ها] درگيرشان مشو و به خدا توكل كن كه خدا در وكالت [=سپردن كارها به مشيّت او] كفايت مي‌كند.نساء:81 🔹در این آیه اشاره به وضع جمعی از منافقان و یا افراد ضعیف الایمان کرده و می گوید: آنها به هنگامی که در صف مسلمانان در کنار پیغمبر صلّی اللّه علیه و آله قرار می گیرند برای حفظ منافع و یا دفع ضرر از خویش با دیگران هم صدا شده و اظهار اطاعت فرمان پیامبر صلّی اللّه علیه و آله می کنند «و می گویند با جان و دل حاضریم از او پیروی کنیم» «اما هنگامی که مردم از خدمت پیامبر صلّی اللّه علیه و آله خارج شدند، آن دسته از منافقان و افراد ضعیف الایمان گفته ها (و پیمانهای خویش را به دست فراموشی می سپارند) و در جلسات شبانه تصمیمهایی بر ضد سخنان پیغمبر صلّی اللّه علیه و آله می گیرند و خداوند آنچه را در این جلسات می گویند می نویسد» ولی خداوند به پیغمبرش دستور می دهد که «از آنها روی بگردان و از نقشه های آنها وحشت نکن و هیچ گاه آنها را تکیه گاه در برنامه های خود قرار مده، تنها بر خدا تکیه کن خدایی که بهترین یار و مددکار و مدافع است» 🔹نكته بس مهمي در ارتباط با آزادي مخالفين در اين آيه آموزش داده شده است؛ آزادي براي تشكيل جلسة مخفي شبانه عليه نظريات پيامبر در مقام حاكم و فرمانده سپاه در مقابله با دشمن! درست است كه توطئه منافقانه آنان محكوم شده است، ولي كيفري دنيايي براي چنين اقدامي، كه به هنگام جنگ توسط نظام‌هاي سياسي دمكرات هم تحمّل نمي‌گردد، تعيين نشده است. سياق جنگي و محور بودن موضوع جنگ در اين آيات را كه در متن آيات جهادي (66 تا 104) قرار گرفته است، به وضوح مي‌توان دريافت، بنابراين بديهي است كه اعلام مواضع موافق منافقين با تصميمات پيامبر در دفاع از مدينه هنگام ملاقات با او، و اتّخاذ مواضع خلاف آن در محافل پنهاني شبانه، در مورد جنگ بوده است، نه احكام شرعي و عبادي. 🔹به هر اظهار وفادارى و ايمانى دلگرم نباشيد، چرا كه منافقان با چرب زبانى خود را مطيع جلوه مى‌دهند. 📚تفاسیر حضرت آیةالله حضرت حجةالاسلام استاد محقّق کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد 🆔@banifateme_mashhad