#باورها_و_رفتارهای_قرآنی
#سوره_نساء #صفحه_95
❇️دفاع از #خائنان ممنوع📛
قضاوتها بايد عادلانه و فارغ از تعلقات جناحي، قومي،نژادي و مذهبي باشد
💠إِنَّا أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الْكِتابَ بِالْحَقِّ لِتَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ بِما أَراكَ اللَّهُ وَ لا تَكُنْ لِلْخائِنِينَ خَصِيماً «105»وَ اسْتَغْفِرِ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ كانَ غَفُوراً رَحِيماً «106» #نساء
🌱همانا ما اينكتاب را بحقّ بر تو فروفرستاديم تا ميان مردم به آنچه خدا (از طريق وحى) تو را آموخته ونشان داده، داورى كنى وبه نفع خيانتكاران به مخاصمت برنخيز.
و از خداوند طلب آمرزش كن كه همانا خداوند آمرزنده مهربان است.
🔷در شأن نزول این آیه و آیه بعد نقل شده که: «بشیر» به خانه مسلمانی به نام «رفاعه» دستبرد زد و شمشیر و زره و مقداری از مواد غذایی را به سرقت برد، فرزند برادر او به نام «قتاده» که از مجاهدان بدر بود جریان را به خدمت پیامبر صلّی اللّه علیه و آله عرض کرد. برادران سارق وقتی باخبر شدند، یکی از سخنوران قبیله خود را دیدند که با جمعی به خدمت پیامبر صلّی اللّه علیه و آله بروند و با قیافه حق به جانب سارق را تبرئه کنند، و قتاده را به تهمت ناروا زدن متهم سازند.
پیامبر صلّی اللّه علیه و آله طبق وظیفه «عمل به ظاهر» شهادت این جمعیت را پذیرفت و قتاده را مورد سرزنش قرار داد، قتاده که بی گناه بود از این جریان بسیار ناراحت شد و به سوی عموی خود بازگشت و جریان را با اظهار تأسف فراوان بیان کرد، عمویش او را دلداری داد و گفت: نگران مباش خداوند پشتیبان ما است.
این آیه و آیه بعد نازل شد و این مرد بیگناه را تبرئه کرد و خائنان واقعی را مورد سرزنش شدید قرار داد.
🔷نقل ديگر در شأن نزول آن است كه در يكى از جنگها، يكى از مسلمانان زرهى سرقت كرد. چون در آستانهى رسوايى قرار گرفت، زره را به خانهى يك يهودى انداخت و افرادى را مأمور كرد كه بگويند: يهودى سارق است، نه فلانى. پيامبر، طبق ظاهر، حكم به تبرئه آن مسلمان كرد. امّا نزول اين آيه، آن يهودى را تبرئه كرد.
رسول خدا فرمودند: من طبق ظاهر حكم مىكنم، امّا چنانچه حقّ با شما نيست به اتكاى قضاوت من چيزى از كسى نگيريد كه قطعهاى از دوزخ است.
🔹قرآن، پايهى قضاوت و عدالت ميان مردم است. «إِنَّا أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الْكِتابَ»
🔹چون نزول قرآن بر اساس حقّ است، قضاوتها هم بايد بر مبناى حقّ باشد، نه وابستگىهاى حزبى، گروهى، منطقهاى و نژادى. «بِما أَراكَ اللَّهُ»
🔹رفتار به عدالت، حتّى نسبت به غير مسلمانان هم ضرورى است. (با توجّه به شأن نزول دوّم) لِتَحْكُمَ ... بِما أَراكَ اللَّهُ
🔹كفر اشخاص، دليل تهمت به آنان نمىشود. (با توجّه به شأن نزول)
🔹قانون محترم است، ولى براى جلوگيرى از سوء استفادهها بايد چارهاى جست. در اينجا، امداد الهى چارهى كار شد. «بِما أَراكَ اللَّهُ»
🔹دفاع و حمايت از خائن ممنوع است. «وَ لا تَكُنْ لِلْخائِنِينَ خَصِيماً»
🔹خائنان نبايد اميدى به حمايت رهبران دينى داشته باشند. «وَ لا تَكُنْ لِلْخائِنِينَ خَصِيماً»
🔹قضاوت، مقامى است كه متصدى آن، اگر معصوم هم باشد باز استغفار مىطلبد. «وَ اسْتَغْفِرِ اللَّهَ»
🔹از افتخارات اسلام اين است كه حتّى اگر به يك يهودى ظلم شود، شخص اوّل اسلام براى مسلمانانى كه سوء قصدى داشتهاند بايد استغفار كند. «وَ اسْتَغْفِرِ اللَّهَ»
🔹اگر قرآن، ساخته و پرداختهى خود پيامبر بود، هرگز آياتش فرمان استغفار به رسول خدا نمىداد. «وَ اسْتَغْفِرِ اللَّهَ»
📚 تفسير نور | استاد شیخ محسن قرائتی
کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد
🆔@banifateme_mashhad
Mustafa_Taghabon_Studio.m4a
7.14M
⭕️ برای اولین بار
🔊 استاد مصطفی اسماعیل
💠 سوره مبارکهٔ تغابن و طلاق
⏳ به مدت 29 دقیقه وحجم 6/8MB
کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد
🆔@banifateme_mashhad
❇️معنای #اللهاكبر چيست؟ خدا از چه چيزي بزرگتر است؟
🔷شایسته نیست ما بگوییم «اللَّهُ أَکْبَرُ مِنْ کُلِّ شَیْء»، باید بگوییم «الله اکبر» و اگر خواستیم «الله اکبر» را تفسیر کنیم، شایسته است بگوییم: «اللَّهُ أَکْبَرُ مِنْ أَنْ یُوصَفَ»
🔻چند روايت داريم در اين باب
🔹روایت اول را خود حضرت صادق ابتدائاً سؤال میکند که «الله اکبر» یعنی چه؟ آن محدّث میگوید من در پاسخ امام عرض کردم: «اللَّهُ أَکْبَرُ مِنْ کُلِّ شَیْءٍ»؛ خدا از هر چیزی بزرگتر است. امام فرمود: «وَ کَانَ ثَمَّ شَیْءٌ فَیَکُونَ أَکْبَرَ مِنْهُ»؟ آیا در جهان و در ساختار نظام هستی غیر از خدا چیزی هست که خدا از او بزرگتر باشد؟ ؛ من جوابی نداشتم. به حضرت عرض کردم که پس معنای «الله اکبر» چیست؟ «فَقُلْتُ فَمَا هُوَ؟ قَالَ اللَّهُ أَکْبَرُ مِنْ أَنْ یُوصَفَ»؛ خدا بزرگتر از آن است که وصف بپذیرد، بگوییم اکبر از فلان شیء است اکبر از فلان موجود است، اکبر از عالم است؛ این «الله اکبر» وصف نیست. «الله اکبر» نفی وصف است، «اللَّهُ أَکْبَرُ مِنْ أَنْ یُوصَفَ»، او برتر از آن است که وصف بشود، چرا؟ چون اگر ما گفتیم او از دیگران برتر است حالا تعییناً یا تفضیلاً، باید دیگرانی را ثابت بکنیم بعد بگوییم این از همه آنها «بالضرورة» بزرگتر است ولی چیزی در کار نیست. غیر از خدا چیزی نیست.
🔹روايت دوم: حضرت فرمود: «اللَّهُ أَکْبَرُ مِنْ أَیِّ شَیْءٍ»؟ آن شخص عرض کرد: «مِنْ کُلِّ شَیْءٍ»؛ خدا از هر چه در عالم هست بزرگتر است. آنگاه «فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع حَدَّدْتَهُ»؛ خدا را محدود کردی، چرا؟ برای اینکه خدایی هست، اشیاء فراوانی هم هستند خدا از آنها بزرگتر است. اگر خدایی هست اشیاء فراوانی هستند پس مرز خدا محدود است، یعنی خدا حدّش تمام شده نوبت به موجود دیگر میرسد. اگر ما دو موجود داشته باشیم حتماً هر دو محدود هستند؛
اما اگر گفتیم او «أکبر» است و معنای «أکبر» این است که او از شیء دیگر بزرگتر است، باید بپذیریم که خدا ـ معاذالله ـ متناهی است او محدود است
📚آيت الله جوادی آملی/ تفسير سوره توحيد
کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد
🆔@banifateme_mashhad
💥یکی از علل مهجوریت قرآن جمود بر اقوال مفسرین است!
✍ رهبرفقیدانقلاب نائب الامام خمینی(قدس الله نفسه)
🔹«یکی دیگر از حجب که مانع از استفاده از این صحیفه نورانیه است اعتقاد به آن است که جز آن که مفسرین نوشته یا فهمیده اند کسی را حق استفاده از قرآن شریف نیست و تفکر و تدبّر در آیات شریفه را به تفسیر به رأی، که ممنوع است، اشتباه نموده اند؛ و به واسطه این رأی فاسد و عقیده باطل، قرآن شریف را از جمیع فنون استفاده عاری نموده و آن را به کلی مهجور نموده اند. در صورتی که استفادات های اخلاقی و ایمانی و عرفانی به هیچ وجه مربوط به تفسیر نیست تا تفسیر به رأی باشد».
📚امام خمینی_آداب الصلاه ، ص۱۹۹
کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد
🆔@banifateme_mashhad
🔴 نه، هیچوقت خون شهید هدر نمیرود، خون شهید به زمین نمیریزد.! خون شهید هر قطره اش تبدیل به صدها قطره و هزارها قطره، بلکه به دریایی از خون میگردد و در پیکر اجتماع وارد میشود.
📗 استاد مطهری، قیام و انقلاب مهدی(ع)، ص۸۷
🔹 متنی که در پوستر آمده آخرین جملات مقدمه کتاب «علل گرایش به مادیگری» تحت عنوان «ماتریالیسم در ایران» است. استاد این مقدمه را در پاسخ به تفسیرهای مارکسیستی گروه فرقان از قرآن به چاپ هشتم این کتاب اضافه کرده بود.
⭕️ اعضای گروه فرقان در جزوههای تفسیرهای مارکسیستی خود از قرآن هشدار داده بودند که هر کس در مقابل افکار ما بایستد به «اعدام انقلابی» محکوم خواهد شد. اتفاقا استاد شهید زیر این جمله را خط کشیده بودند.
🌺 نثار روح مطهر استاد شهید آیةالله شیخ مرتضی مطهری (اعلی الله مقامه الشریف)
الفاتحة مع الصلوات
کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد
🆔@banifateme_mashhad
8.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 اتفاق عجیب هنگام رسیدن خبر شهادت استاد مطهری به برنامه زنده رادیو
⭕️ هشدار: حاوی تصویر پیکر خونین استاد مطهری(رحمةالله علیه)
🔹 گلولهای که به سر استاد شلیک شد از لاله گوش راست وارد و از بالای ابروی چپ خارج شد
🌹 #شهادت_استاد
کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد
🆔@banifateme_mashhad
🏴 سالروز شهادت حضرت حمزة ابن عبدالمطلب علیهماالسلام،عموجان وبرادر رضاعی حضرت رسول خاتم(ص) که در غزوة احد دلاورانه برای ارزش های اسلام جنگید وپیکر مطهرش به دست زن بدکاره مصلح شد! تسلیت باد
👈🏼 حضرت امام باقر علیه السلام:
بهخداقسم اگر حمزه و جعفر(جعفرابن ابیطالب) زنده بودند، آن دو (عمر و ابابکر) به آنچه رسیدند نمیرسیدند و اگر شاهد کارهای آن دو بودند آنها را میکشتند!
کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد
🆔@banifateme_mashhad
#حمزه_ابن_عبدالمطلب
#سید_الشهدا_احد
◼️ اگر حمزه و جعفر زنده بودند، خلافت امیرالمؤمنین علیهالسلام غصب نمیشد!
👈🏼👈🏼 #سدیر_صیرفی گوید: نزد حضرت #امام_باقر علیهالسلام بوديم و از آنچه مردم پس از #رسول_خدا صلّیاللهعلیهوآله پديد آوردند یاد کردیم که تا چه اندازه #امیرالمؤمنین علیهالسلام را خوار شمردند؛ يكى از حاضران گفت: "خدا روزگارتان را سامان بخشد، (در این ماجرا) عزّت #بنى_هاشم كجا رفت؟! كجا بودند آن همه افراد دلاور بنىهاشم؟!" حضرت فرمودند:
➖ «در آن روز چه كسى از جوانمردان بنیهاشم مانده بود؟! جعفر بن ابیطالب و حمزة بن عبدالمطلب كه درگذشته بودند، و دو مرد ناتوان و تازه مسلمان از بنىهاشم ماندند كه عباس و عقیل بودند و اين هر دو از آزادشدگان بودند! اما به خدا قسم اگر حمزه و جعفر زنده بودند، مخالفان به آنچه كه رسيدند نمیرسيدند، و اگر شاهد کارهای آن دو (ابوبکر و عمر) بودند، آنها را میکشتند!»
📚 منابع:
۱. کافی (شیخکلینی)، ج۸، ص۱۸۹
۲. سفینة البحار (محدثقمی)، ج۲، ص۴۳۶
🔥 «اللّهمّ العن الجبت والطّاغوت»
کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد
🆔@banifateme_mashhad
#برای_دوستان_خود_ارسال_کنید
📣 مشخّصات مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیها #رسانه_مجازی
🔺آخرین لینک مربوط به کانال ایتا مجتمع بنی فاطمه(س) است با ارسال برای دوستان خود آنان را به این کانال دعوت نمائید!
مجتمع فرهنگی بنی فاطمه (س) مشهد
کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه (سلام الله علیها)
شماره ثبت: 460
شناسه ملی: 10380065766
شماره بانک ملی جهت مشارکت در ساخت مجتمع:
6037 9975 9904 8726
صفحه رسمی در اینستاگرام:
@Banifatemeh_mashhad
صفحه رسمی درتلگرام
@Banifatemeh_mashhad
ارتباط با ادمین و ارسال نظرات و پیشنهادات:
@Banifatemeh_admin
صفحه رسمی درایتا
https://eitaa.com/banifateme_mashhad
کانال ایتامجتمع بنی فاطمه(س) مشهد باکلیک روی آن به کانال مجتمع بپیوندید
کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد
🆔@banifateme_mashhad
◾️ #فضائل_حضرت_حمزه_علیه_السلام
👈🏼 #ابن_ابی_الحدید معتزلی در #شرح_نهج_البلاغه مینویسد:
بسياري از روايت كنندگان نقل كردهاند كه او (حضرت علي عليه السلام) پس از ماجراي سقيفه اظهار ناراحتي كرد و حق خود را خواسته و كمك طلبيد و فرياد كشيد؛ زيرا در نزد وي حاضر نشدند و بيعت نكردند. و او در حاليكه رو به سوي قبر رسول خدا كرده بود گفت:
"اي فرزند مادرم، اين قوم، مرا ناتوان يافتند و چيزي نمانده بود كه مرا بكشند" و فرمود: واي جعفر من امروز جعفر ندارم؛
واي حمزه؛ من امروز حمزه ندارم!!!
📝 روي كثير من المحدثين انه [علی بن ابیطالب] عقيب يوم السقيفة تالم وتظلم واستنجد واستصرخ حيث ساموه الحضور والبيعة وانه قال وهو يشير الي القبر:
(يابن ام إن القوم استضعفوني وكادوا يقتلونني)، وانه قال:
وا جعفراه ولا جعفر لي اليوم واحمزتاه ولا حمزة لي اليوم
📚 شرح نهج البلاغة، إبنأبيالحديد المدائني المعتزلي، أبوحامد عزالدين بن هبةالله بن محمد بن محمد (متوفاي۶۵۵ هـ، تحقيق محمد عبدالكريم النمري، ناشر: دارالكتب العلمية - بيروت، لبنان، الطبعة: الأولي، ۱۴۱۸ق)، ج۱۱، ص۶۵
کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد
🆔@banifateme_mashhad