📸 گزارش_تصویری
جلسه قرآن بنی فاطمه(س) یکشنبه شبها
#استاد_ترابی_استاد_کهنسال_استاد_وارسته
کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد
🆔@banifateme_mashhad
📸 گزارش_تصویری
جلسه قرآن بنی فاطمه(س) یکشنبه شبها
#استاد_ترابی_استاد_کهنسال_استاد_وارسته
کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد
🆔@banifateme_mashhad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ما داریم کشتی میسازیم!
⭕️ شباهت داستان کشتی نوح با وضع فعلی انقلاب اسلامی
👈 جمهوری عقلانیت ایران
🔰 #استاد_پناهیان
کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد
🆔@banifateme_mashhad
❤️ولادت زینب (س) ظهور ستارهای درخشان در بین کواکب آسمان معصومین اسـت.
🍁زینب کبری مظهر عاطفه و مهر، معرفت و ایمان و منادی انسانیت است.
❤️روز ولادت این بانو را که لطافتش یاس را، عظمتش کوههای استوار را، صبر و پاکیاش آیینه را و زلال بودنش آب هزار چشمه روان را یادآور میشود؛ تبریک می گوئیم🚩
#ولادت_حضرت_زینب_مبارک
کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد
🆔@banifateme_mashhad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دختره مولا اومده، زینب کبری اومده🌹
👤 #کلیپ زیبای «دختر مولا اومده» با مولودیخوانی حاجمحمود #کریمی تقدیم نگاهتان
🌸 میلاد با سعادت #حضرت_زینب کبری سلاماللهعلیها را خدمت شما عزیزان تبریک و تهنیت عرض مینماییم.
کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد
🆔@banifateme_mashhad
🌸زبیت مرتضی (ع) شاه ولایت اختری سر زد
که از نور رخش، ارض و سما را زیب و زیور زد
بود میلاد زینب (س) آنکه اندر روز میلادش
🌸در آغوش حسینش خنده بر روی برادر زد
🎉میلاد صدیقه صغری، مظهر عفت و فضیلت، صبر و ایثارحضرت زینب کبری (س)مبارک باد💞
کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد
🆔@banifateme_mashhad
🔊 #صوتی | #شور
📝 ای ترنم باران
👤 کربلایی #محمدحسین_حدادیان
🌺 ویژهٔ ولادت #حضرت_زینب
کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد
🆔@banifateme_mashhad
💥پاسخ به یک سوال تاریخی
✔️ مزار حضرت زینب (س) کجاست؟
✍ #محمدصادق_ابوالحسنی
▪️در یک جمعبندی کلان درباره مدفن حضرت زینب (س)، به چهار نظریه بر میخوریم که در اینجا به طور مختصر به بررسی آنها میپردازیم: (به ترتیب از نظریه ضعیفتر تا قویتر)
1⃣ عراق: احتمال وجود قبر مطهر ایشان در شهر سنجار - که در شمال باختری عراق و در مسیر شام است - ضعیفترین احتمال بوده و مردود میباشد. شاید تنها کتابی که این نظر را به طور مستقل نقل کرده، کتاب المراه العظیمه... اثر حسن صفار است که از اهتمام دولتهای آل بویه و حمدانیان به بازسازی آن مکان در سنجار خبر میدهد؛ لکن همو بر پیشانی این قول، مهر تضعیف میزند.
2⃣ مدینه: احتمال دوم، وجود مدفن بی بی، در شهر مدینه است؛ ولی ادلهای که برای آن ذکر شده (همچون استصحاب اصولی) برای اثبات چنین موضوع تاریخی، دلیلی روشن و قانع کنندهای نبوده و در تعارض با ادله قویتری قرار دارد. (الاصل اصیل حیث لا دلیل). افزون بر این، در تاریخ هیچ مکانی در مدینه چه در قبرستان بقیع یا جای دیگر برای مرقد حضرت، بیان نشده و کاملا مجهول میباشد. نظریه مدینه، دیدگاه مرحوم بیرجندی صاحب کبریت الاحمر و استاد سید محسن امین است که در بین پژوهشگران معاصر، دکتر غروی نائینی نیز ضمن مقالهای در فصلنامه سفینه در پی طرح و بازسازی آن برآمده است.
3⃣ مصر: مقام السیدة زینب در قاهره مصر، از مکانهایی است که به عنوان مدفن حضرت زینب (س) مطرح شده است. از اسناد تاریخی بر میآید که، این مقبره، در قرن چهارم مورد توجه قرار داشته است. مهمترین قائل این نظریه، عبیدلی نسابه میباشد و در کتاب "اخبار الزینبیات" خویش، رواياتی را آورده كه هر يك گوياى سفر هجرتگونه حضرت زينب (س) به مصر و رحلت و دفن آن بانوى بزرگوار در محله «قناطر السباع» شهر قاهره میباشد. در بین مورخین اهل سنت، این نظر به ابن طولون و ابن عساکر نسبت داده شده که جای تامل دارد. دکتر عائشه بنت الشاطی، هم در کتاب شیرزن کربلا (ص۱۱۴؛ با ترجمه دکتر شهیدی) طبق همین دیدگاه کتابش را به پایان میبرد. ایشان معتقد است که به دستور مستقیم یزید، حضرت را از مدینه اخراج کردند. اما در بین علمای شیعه نیز، افرادی چون شیخ جعفر نقدی در کتاب زینب الکبری (س) بر این انگاره پای میفشارند. این نظریه، از چالشهای گوناگونی رنج میبرد که یکی از آنها ضعف سندی و محتوایی روایات موجود در اخبار زینبیات است. بدین جهت، قائلین به نظریه شام، اشکالات مهمی بر آنها وارد ساختند که هنوز پاسخی در خور نیافته است. وانگهی، آنچه بر دشواری کار افزوده، برخی ادلهای است که نشان میدهد، مقبره قاهره، متعلق به زينب بنت يحيى المتوج (از نوادگان حضرت علی ع) است؛ نه زینب دخت امیرالمومنین (س)!
4⃣ شام (نظریه مختار): بر اساس نظریه معروف، مزار واقعی حضرت زینب، همین مرقد موجود در شام در هفت کیلومتری دمشق (در روستای «راویه» و منطقه «غوطه») است. در بین طرفداران این دیدگاه، از شمسالدین محمد ذهبی، ابن بطوطه مغربی، ابوبکر موصلی، و نیز اعتقاد و سیره عملی: میرزای شیرازی و میرزای آشتیانی، و دیدگاه علمی محدث نوری، محدث قمی، ملاهاشم خراسانی و سید عبدالحسین شرف الدین ره نام بردهاند. خدا رحمت کند مرحوم والد ما استاد ابوالحسنی منذر (ره) و نیز صدیق دانشور ایشان مرحوم حاج شیخ احمد رحمانی همدانی (صاحب کتاب فاطمه الزهرا بهجه قلب المصطفی ص) نیز در مجموع بدین دیدگاه، باور داشتند.
از نگاه ما، نظریه شام، در مقایسه با بقیه احتمالات و مدارک، نظریهای جدیتر و قابل قبولتر مینماید. در عین حال این پرونده تاریخی هرگز مخدومه نیست و ما نیز داعیه جزم اندیشی نداریم و باطن حقیقی مسائل را موکول به علم الهی میدانیم. الله عالم بخفیات الامور.
▪️به عنوان معرفی منابع جدید، میتوانیم نگاه خود را با دو تحقیق تقویت کنیم:
1⃣ مبسوطترین تحقیق درباره شناسایی مرقد حضرت زینب (س)، کتاب "مرقد العقیله..." به قلم شیخ محمدحسنین سابقی است. او برای این کتاب زحمت زیادی کشیده و اشکالاتی که بر نظریه شام وارد کردهاند را پاسخ گفته است. از نوآوریهای آقای سابقی، این است که بین دو دسته ادله تاریخی (اینکه حرم فعلی در شام از آن حضرت ام کلثوم و یا حضرت زینب "س" است) جمع کرده است. بر اساس این تحقیق، مرقد فعلی در شام اقوی است. البته نقدهایی نیز بر این کتاب وارد کردهاند.
2⃣ مصاحبه مرحوم استاد پیشوایی که نظریه شام را قویترین احتمال معرفی میکند.
کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد
🆔@banifateme_mashhad
#با_زینب_علیهاالسلام
#5جمادی_الاول
تو آمدی و جهان با گُلت بهاری شد
ز چشم کوثر دین، اشک شوق جاری شد
زمین به یُمن وجودت، شمیم جنّت داشت
فلک به پای مقامت، به خاکساری شد
فرشتگان به هوایت، زدند بال شعف
سرود جملهشان، شعر بی قراری شد
نگاه مهر برادر چو دید روی تو را
فُرات دیدهی عالم، به اشک و زاری شد
قسم به آن که تو را آفریده، اِی زینب
ز نام نیک تو، تفسیر پایداری شد
زلال چشمهی حق از لسان غیب تو ریخت
در آن زمان که سپهر ولا غباری شد
خدای داده به آل تو سرو رفعت را
نصیب دشمنتان بوتههای خواری شد
به کوی صبر شما صابران دخیل شدند
تویی که صبر تو رهیاب کردگاری شد
ز گفتههای تو دین خدا دوام گرفت
زبان خطبه تو کُفر سوز و کاری شد
گرفت از تو بقا خیمه گاه مکتب عشق
بنای پایهی توحید از تو یاری شد
همیشه مکتب نورانی شما باقیست
به لوح، قصّهی صبر تو زر نگاری شد
ندید زینب زهرا به غیر زیبایی
هم آن که محو جمال خدای باری شد
سرود محسن صافی چه خوش حدیث وفا
به وصف طوطی شکّر لبش قناری شد
#محسن_صافی_گلپایگانی
کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد
🆔@banifateme_mashhad
#مراسم_دعا_ندبه
أَيْنَ بَقِيَّةُ اللَّهِ الَّتِي لا تَخْلُو مِنَ الْعِتْرَةِ الْهَادِيَةِ!؟
📍جلسه دعای ندبهٔ بنی فاطمه(س)
این هفته ۱۴٠۱/۹/۱۱ اوّل طلوع آفتاب برگزارمی شود:
🎤قرائت دعای پرفیض ندبه بانوای مداح اهل بیت #سید_صادق_موسوی
مکان: خیابان راهنمایی۱۲_فلسطین۹
کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد
🆔@banifateme_mashhad
«صلیّ اللهُ علیکِ یابهجَةَ قَلبِ المُصطفیٰ»
#مراسم_عزاداری_فاطمیه
🏴درایّام شهادت حضرت صدیقهٔ طاهره سلام الله علیها مجلس صبح های مجتمع فرهنگی بنی فاطمه(س):
📍زمان: ازشنبه ۱۴٠۱/٠۹/۱۲_طلوع آفتاب
🎙سخنران: حجةالاسلام والمسلمین
#شیخ_جعفر_اسلامی_فر
🎤 باذکرمصیبت مداحان اهل البیت علیهم السلام: #حاج_محمد_عطاپور #حاج_رضا_آتشبار
▪️مکان: چهار راه پل خاکی_حسینیه فاطمةالزهرا(س)
کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد
🆔@banifateme_mashhad
شجاعت شهید آیتالله مدرس به روایت امام خمینی
🔸«در يك مجلس از مجالس سابق كه مرحوم «مدرس»،- مرحوم آسيد حسن مدرس- در آن مجلس بود، التيماتومى از دولت روس آمد به ايران كه اگر فلان قضيه را انجام ندهيد ما از فلان جا- كه قزوين ظاهراً بوده است- مىآييم به تهران و تهران را مىگيريم.
🔹دولت ايران هم فشار آورد به مجلس كه بايد اين را تصويب كنيد. يكى از مورخين، مورخين امريكايى، مىنويسد كه يك روحانى با دست لرزان آمد پشت تريبون ايستاد و گفت:
🔸آقايان، حالا كه بناست ما از بين برويم چرا به دست خودمان برويم. رد كرد. #مجلس به خاطر مخالفت او جرأت پيدا كرد و رد كرد و هيچ غلطى هم نكردند.
🔹روحانى اين است. يک روحانى توى مجلس بود نگذاشت آن #قلدر_شوروى را، روسيه سابق را، يک دولت را- پيشنهاد التيماتومش را- يک روحانى ضعيف، يک مشت استخوان رد كرد! آنها مىبينند نبايد روحانى باشد؛ قطع يد روحانى بايد بكنند تا به آمال و آرزوى خودشان برسند.»(صحیفه امام ج١ ص۴٢٢)
▪️سالروز شهادت مظلومانه آیةالله سیدحسن مدرس(ره) به فرمان رضاشاه سفاک لعنةالله علیه، وروز مجلس شورای اسلامی گرامی باد
کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد
🆔@banifateme_mashhad
😮😱 علائـم آخـرالـزمان‼️😱😮
در روایات اسلامی برای دوره ی آخر الزمان علایم و نشانه هایی ذکر شده که با تحقق این علایم و نشانه ها ، پی می بریم که هم اکنون در دوره ی آخر الزمان قرار داریم . اینک به برخی از این علایم و نشانه ها اشاره می کنیم :
💥1- گسترش ترس و ناامنی
امام باقر علیه السلام می فرماید : « لایقوم القائم إلا علی خوف شدید ....» ؛
(2) « حضرت قائم علیه السلام قیام نمی کند مگر در دورانی پر از بیم و هراس .» و نیز فرمود : « مهدی علیه السلام هنگامی قیام می کند که زمام کارهای جامعه در دست ستمکاران باشد . »(3)
💥2- تهی شدن مساجد از هدایت
پیامبر صلی الله علیه و آله درباره ی وضعیت مساجد در آخر الزمان میفرماید : « مساجدهم عامره و هی خراب من الهوی »(4) ؛ « مسجدهای آن زمان و آباد و زیباست . ولی از هدایت و ارشاد و در آن خبری نیست . »
💥3- سردی عواطف انسانی
رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله در این باره می فرماید « فلا الکبیر یرحم الصغیر و لا القوی یرحم الضعیف ، و حینئذ یأذن الله له بالخروج »(5) ؛ « در آن روزگار ، بزرگترها و به زیر دستان و کوچکترها ترحم نمی کنند و قوی بر ضعیف ترحم نمی نمایند. در آن هنگام خداوند به او [ مهدی علیه السلام ] اذن قیام و ظهور می دهد . »
💥4- گسترش فساد اخلاقی
رسول خدا صلی الله علیه وآله می فرمایند : « قیامت بر پا نمی شود تا آن که زنی را در روز روشن و به طور آشکار گرفته ، در وسط راه به او تعدی می کنند و هیچ کس این کار را نکوهش نمی کند ».
محمد بن مسلم می گوید : به امام باقر علیه السلام عرض کردم : ای فرزند رسول خدا ! قائم شما چه وقت ظهور خواهد کرد ؟ امام فرمود : « إذا تشبه الرجال بالنساء، و النساء بالرجال، و اکتفی الرجال و بالرجال ، و النساء بالنساء » ؛(6) « هنگامی که مردها خود را شبیه زنان و زنان خود را شبیه مردان کنند . آن گاه که مردان به مردان اکتفا کرده و زنان و به زنان اکتفا کنند .»
📚منابع:
2- غیبه ، نعمانی ، ص 235
3- ملاحم ، ابن طاووس ص 77
4- بحارالانوار ، جلد 2 ص190
5- همان جلد 52، ص 380
6- کمال الدین ، جلد 1 ص 331
#امام_زمان •------»"✿"«------ •
کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد
🆔@banifateme_mashhad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سخنی_با_اهل_سنت
#امام_شناسی
🍃 نگاهی به حدیث اثناعشر خلیفه، و پاسخِ مخالفین
🔘 آیتالله #شیخ_نجم_الدین_طبسی
کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد
🆔@banifateme_mashhad
🌀بازخوانی اهداف نهضت جنگل در چشمانداز مرامنامه اتحاد اسلام
🔹امروزه اساسنامهها و مرامنامههایی که گروههای سیاسی تدوین میکنند بیانگر آرمانها و اهدافشان است. در گذشته مرامنامهنویسی یکی از فعالیتهای رایج #گروههای_سیاسی بود. مرامنامه مبین اهداف هر گروه و مرزبندیهایش با جریانهای سیاسی ـ اجتماعی دیگر بوده است. بنابراین یکی از راههای شناخت #نهضت_جنگل بازخوانی آرمانها و اهداف این نهضت از زبان مرامنامه است. در ابتدای این سند بعد از مقدمه به مهمترین آرمانهای جنبش جنگل به شرح زیر اشاره شده است:
۱. حفظ استقلال و تمامیت ارضی ایران و رفع تجاوزات اجانب
۲. تحکیم مبانی حکومت ملی
۳. محافظت از اصول و قوانین مقدس اسلام
🔸هیچ کدام از بندهای این مرامنامه با #اصول_اسلامی تعارض ندارد بلکه به اجرای قوانین مقدس اسلام تصریح شده است. این نکته مبین این مسئله است که نویسندگان مرامنامه، از مجتهدین و علما بودهاند و نیز کسانی که دغدغه اجرای احکام اسلامی را پیگیری میکردند؛ به همین خاطر یکی از ۳ شعار اصلیای که مطرح کردند اسلامخواهی است.
🔹با توجه به شکل و ترکیب کمیته اتحاد اسلام که #مجتهدین_طراز_اول در آن حضور داشتند، به روشنی معلوم میشود که قلم و محتوای این مرامنامه کاملاً با افکار آنها سازگار است و بدیهی است غرض این نهضت تشکیل #حکومت_مردمی بر پایه #شعائر_دینی و احکام و مقدسات دین مقدس اسلام است؛ چه اینکه در اعلام حکومت توسط نهضت جنگل، قوانین اسلام را در قالب جمهوری عرضه کردند و شعار تشکیل جمهوری اسلامی و انقلابی در رأس شعارهایشان قرار گرفت.
🔸این آرمانها در رهبری نهضت جنگل آنقدر مشهود بود که حتی #ابراهیم_فخرایی که میانه خوبی با روحانیت و اهداف اسلامی نهضت جنگل ندارد مینویسد:
🔹مرکز ثقل و مغز متفکر جنگل را #هیئت_اتحاد_اسلام تشکیل میداد که افرادش به استثناء چند نفر، همه از علما و روحانیون بودهاند. این وضع که تعدادی از روحانیون زمام کار را به دست گرفته کارگردانی و رهبری امور انقلاب را عهدهدار شدهاند به مذاق عدهای گوارا نیامد و ترتیبی دادند که هیئت اتحاد اسلام به کمیته تبدیل شود و در نتیجه این تغییر نام، افراد غیر روحانی نیز توانستند به عضویت رسمی هیئت اتحاد اسلام در آیند و اکثریت اعضاء را به دست آورند.
🔸وی همچنین در سراسر کتاب به این مسئله اشاره میکند که «خود میرزا به طوری که قبلاً گفتهایم یک مرد دینی بیش نبود که همه مظاهر انقلاب را از دریچه دیانت مینگریست.»
🔹شاید به همین اعتبار بود که فخرایی و سایر مورخین سکولار #نهضت_جنگل، تلاش کردند در نگارش تاریخ این نهضت به نوعی ریشههای اسلامی آن را پنهان ساخته و تاریخ این نهضت را بر اساس ایدئولوژی خود تدوین نمایند؛ چون از اساس معتقد نبودند که روحانیت با تکیه بر آموزههای اسلامی بتواند یک جنبش بزرگ اجتماعی و سیاسی را رهبری کند. چنان که مصطفی شعاعیان نیز در کتاب خود که مورد تقدیر فخرایی قرار گرفته است به این اعتقاد کینهتوزانه نسبت به روحانیت و اسلام اعتراف میکند و مینویسد:
🔸«روحانیت عقبماندهتر، کودنتر و ناآگاهتر از آن بود که بتواند به پیشقراول نهضتی انقلابی در عصر مبارزه با استعمار ـ ارتجاع مبدل شود.» اما رهبری میرزا در نهضت جنگل و رهبری مرحوم #آیتالله_کاشانی در #نهضت_ملی شدن صنعت نفت و از همه مهمتر رهبری امام در نهضت پانزده خرداد سال ۴۲ بیاعتباری تمامی این تحلیلهای استعماری را به اثبات رساند و ناتوانی و فقر تئوریک جریانهای غیرمذهبی را در شناخت مسائل ایران و جهان نشان داد. (مرامنامه کمیته اتحاد اسلام و بازخوانی آرمان های اسلامی نهضت جنگل، فصلنامه تخصصی ١۵ خرداد، ش ٣٧ و ٣٨، ص ٣٢٣ و ٣٢۴)
کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد
🆔@banifateme_mashhad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 میرزا کوچکخان؛ هویتبخش به نسل جوان
🔹 رهبر انقلاب: وقتی جوان گیلانی سرِ قبر میرزاکوچکخان میرود و میبیند این مرد تنها، این مرد باایمان و باصفا، اگرچه در وسط جنگلهای گیلان در مظلومیت مُرد، اما شخصیت خودش را در تاریخ ایران تثبیت کرد؛ مُرد، اما یک مشعل شد.
🔸 ما در دوران مبارزه خودمان، هر وقت نام میرزاکوچکخان را به یاد میآوردیم و شرح حال او را میخواندیم، نیرو میگرفتیم. او از همت و اراده و شخصیت و هویّت خود خرج کرد، برای اینکه به یک نسل #هویت و شخصیت و نیرو و اراده ببخشد. این بسیار ارزش دارد.
🔻 سالروز شهادت میرزا کوچکخان جنگلی(ره) سردار ومجتهدی که لباس طلبگی ازتن درآورد ولباس رزم پوشید ودربرابر استعمارگران انگلیسی شجاعانه جنگید وسرانجام توسط سربازان رضاخان مورد تعقیب قرارگرفت وسر ازتن مطهرش جداکردند وبرای رضاخان فرستادند!
کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد
🆔@banifateme_mashhad
🌺«اَلٰا لا خَیْرَ فی قِراءَةٍ لَیسَ فیها تَدَبُّرٌ»🌺
📌آگاه باشید در قرآن خواندنی که تدبر در آن نباشد، خیری نیست! (اصول کافی_۱/۳۶)
✳️جلسه هفتگی قرائت قرآن بنی فاطمه(س)
🎤 قاری:#استاد_حاج_حمید_ترابی
🕌 مکان:مطهری جنوبی۲٠خیریه بنی فاطمه(س)
🕖 زمان: ۱۹:٠٠_مقدمتان گرامی باد
#جلسه_قرآن_بنی_فاطمه_یکشنبه_شبها
کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد
🆔@banifateme_mashhad