«أيْنَ صاحِبُ يَوْمِ الْفَتْحِ وَ ناشِرُ رايَهِ الْهُدى؟»
📌جلسه دعای ندبهٔ صبح های جمعه بنی فاطمه(س)
◼️باگرامی داشت سوّمین سالگرد شهیدسپهبد حاج قاسم سلیمانی،در روز وفات حضرت ام البنین(س) این هفته ۱۴٠۱/۱٠/۱۶ اوّل طلوع آفتاب برگزارمی شود:
🎤 قرائت دعای پرفیض ندبه بانوای
#حاج_کاظم_اکبرزاده
🎙سخنران:حجةالاسلام والمسلمین
#شیخ_حسین_امیدوار
🎤 بامدیحه سرایی مداح اهل بیت(ع)
#حاج_مهدی_نیکبخت
◼️مکان: خیابان فلسطین_انتهای فلسطین۱۸_علامت پرچم
کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد
🆔@banifateme_mashhad
#نکات_آموزنده_ازحکمتهای_نهجالبلاغه
✍#حکمت101
🔵 وَقَالَ عَلَيهِ السَّلامُ
لا يَسْتَقِيمُ قَضَاءُ الْحَوَائِجِ إِلاَّ بِثَلاثٍ: بِاسْتِصْغَارِهَا لِتَعْظُمَ، وَبِاسْتِکْتَامِهَا لِتَظْهَرَ، وَبِتَعْجِيلِهَا لِتَهْنُوَ.
امام (عليه السلام) فرمود:
برآوردن حاجات مردم کامل نمى شود مگر با سه چيز: کوچک شمردنش تا بزرگ گردد، و مکتوم داشتنش تا آشکار شود، و تعجيل در آن تا گوارا گردد.
🔷🔸 سه شرط خدمت به مردم:
مى دانیم برآوردن حوایج نیازمندان و حل مشکلات مردم از مهم ترین مستحبات و بهترین طاعات است تا آنجا که در حدیثى از امام صادق(علیه السلام)مى خوانیم: «مَنْ سَعَى فِی حَاجَةِ أَخِیهِ الْمُسْلِمِ طَلَبَ وَجْهِ اللَّهِ کَتَبَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ لَهُ أَلْفَ أَلْفِ حَسَنَة یَغْفِرُ فِیهَا لاَِقَارِبِهِ وَ جِیرَانِهِ وَ إِخْوَانِهِ وَمَعَارِفِه; کسى که براى برآوردن حاجت برادر مسلمانش تلاش و کوشش کند براى جلب رضاى پروردگار، خداوند متعال هزار هزار حسنه در نامه اعمال او مى نویسد و حتى به سبب آن بستگان و همسایگان و برادران دینى و آشنایانش مشمول غفران الهى مى شوند».(1)
🔷امام(علیه السلام) در این گفتار نورانى اش شرایط کمال قضاى حوایج را در سه چیز خلاصه کرده، مى فرماید: «برآوردن حاجات مردم کامل نمى شود مگر به سه چیز:
↩️کوچک شمردنش تا بزرگ گردد و
↩️ مکتوم داشتنش تا آشکار شود و
↩️تعجیل در آن تا گوارا گردد»; (لاَ یَسْتَقِیمُ قَضَاءُ الْحَوَائِجِ إِلاَّ بِثَلاَث: بِاسْتِصْغَارِهَا لِتَعْظُمَ، وَبِاسْتِکْتَامِهَا لِتَظْهَرَ، وَبِتَعْجِیلِهَا لِتَهْنُؤَ).
بسیارند کسانى که وقتى حاجت نیازمندى را بر مى آورند آن را بزرگ مى شمرند و همه جا عنوان مى کنند و گاه براى انجام دادن آن امروز و فردا دارند، به گونه اى که حاجتمند، خسته و شرمنده مى شود. این گونه قضاى حاجات ارزشى ندارد; انجام خواسته هاى مردم در صورتى ارزش پیدا مى کند که انسان آن را کوچک بشمرد و این نشانه بزرگى شخصى است که حاجت را برآورده است. هنگامى که او در نظرها بزرگ شد کار او نیز بزرگ شمرده مى شود.
👈همچنین در صورتى ارزشمند است که آن را پنهان دارد تا آبروى تقاضا کننده نزد همه محفوظ بماند; ولى از آنجا که حس کنجکاوى در مردم زیاد است، سرانجام این گونه خدمات آشکار مى شود و با اهمیت از آن و صاحبش یاد مى کنند و او را به فضایل اخلاقى مى ستایند.
اضافه بر این اداى حاجتى ارزشمند و گواراست که به سرعت انجام گیرد، زیرا در غیر این صورت حاجتمند ناچار است بارها به در خانه کسى که به او نیاز دارد برود و هر بار رنج تازه اى را بر روح خود تحمیل کند. در این هنگام چنانچه حاجت او برآورده شد برایش گوارا نخواهد بود.
لام در جمله «لِتَعْظُمَ» و «لِتَظْهَرَ» و «لِتَهْنُؤَ» به اصطلاح لام عاقبت است نه لام علت; یعنى این سه کار، این سه نتیجه را در پى دارد.
گفتنى است که در دستورات اسلامى نه تنها مسئله قضاى حوائج از بزرگ ترین کارهاى خیر شمرده شده، بلکه چگونگى آن از جهات مختلف نیز تعلیم داده شده است تا قضاى حوائج به صورت کاملاً انسانى و گوارا صورت گیرد.
🔷البته در قرآن مجید دستور به #انفاق هاى پنهان و آشکار هر دو داده شده و کسانى را که اموال خود را در شب و روز به صورت پنهان و آشکار انفاق مى کنند اجر الهى وعده داده شده و هرگونه ترس و غم (از عذاب هاى آخرت و مشکلات دنیا) از ایشان نفى شده است.
🔷 (الَّذینَ یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ بِاللَّیْلِ وَالنَّهارِ سِرًّا وَعَلانِیَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلا هُمْ یَحْزَنُونَ).(3)
👈ولى این دستور با آنچه در بالا آمد منافاتى ندارد، زیرا گاه انفاق آشکار سبب تشویق دیگران مى گردد و سرمشقى براى سایرین است و در نتیجه انفاقى انفاق هاى دیگر را در پى دارد و از این نظر مطلوب است افزون بر این تظاهر به انفاق سوء ظن مردم را به اشخاص در مورد صفت بخل و خسیس بودن و عدم اداى واجبات از میان مى برد و این خود
🔻هدف مهم دیگرى است; ولى در هر حال اصل و اساس بر این است که ا#نفاق و قضاى حوایج #مکتوم باشد جز در موارد استثنایى مثل آنچه در بالا آمد.
کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد
🆔@banifateme_mashhad
🏴شهادت حضرت ام البنین سلام الله علیها به وسیله سم
⭕️ حضرت #ام_البنین سلام الله علیها با فصاحت و بلاغتی که داشت در مقام افشاگری از ظلم و تعدی بنی امیه برآمد و با اشعار جانسوز و بلیغ و عزاداری های مستمر ، مردم را متوجه ظلم و بی لیاقتی حکام وقت می نمود. لذا آن بانو را با عسل زهرآگین مسموم و به شهادت رساندند .
چنانکه مورخ نامی حاج شیخ علی فلسفی در کتاب " زنان نابغه"
و جناب عبدالعظیم بحرانی در کتاب "ام البنین" نگاشته اند که بنی امیه همسر امیرالمومنین صلوات الله علیه، ام البنین سلام الله علیها را مسموم و به شهادت رساندند.
📚 وقایع الشیعه / وقایع سیزدهم جمادی الثانی ص۸۵
کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد
🆔@banifateme_mashhad
◾️ #گریه_در_فراق_حجت_خدا
👈🏼👈🏼 امام صادق علیه السلام میفرمایند:
... وكانَت امُّ جَعفَرٍ الكِلابِيَّةُ تَندُبُ الحُسَينَ عليه السلام وتَبكيهِ وقَد كُفَّ بَصَرُها، فَكانَ مَروانُ وهُوَ والِ المَدينَةِ يَجيءُ مُتَنَكِّراً بِاللَّيلِ حَتّى يَقِفُ، فَيَسمَعُ بُكاءَها ونَدبَها.
📝 حضرت امالبنین سلام الله علیها، دائماً بر امام حسین سلام الله علیه ندبه میکرد و اشک میریخت تا جایی که نابینا شد!!!
مروان (حاکم سنگدل مدینه) شبانه و به طور ناشناس میآمد و پشت در خانه امالبنین میایستاد و به گریه و ناله او گوش میداد [و اشک میریخت].
📚 منابع:
۱. الصحيح من مقتل سيدالشهداء علیه السلام، ج۲، ص۷۵۰
۲. به نقل از الأمالي للشجري ج۱ ص۱۷۵
👌لازم به ذکر است که :
به چشمهایمان بیاموزیم که برای فراق و غربت و تنهایی ولیّ خدا اشک بریزد.
کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد
🆔@banifateme_mashhad
🔴🔵 فضیلت صلوات از شامگاه پنجشنبه تا غروب روز جمعه
🔺 امام صادق(ع) میفرماید:
🔹 هنگامی که شام پنجشنبه و شب جمعه فرا میرسد، فرشتگانی از آسمان نازل میشوند که به همراه خود قلمهایی از طلا و کاغذهایی از نقره دارند. آنها در طی این مدت تا غروب روز جمعه، هیچ عملی به جز صلوات بر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را ثبت نمیکنند.
📚 من لا یحضره الفقیه،ج ۱ص ۴۲۴
🌕 منتظرین گرامی صلوات از بهترین ادعیه برای حاجت روایی است و چه حاجتی بالاتر از فرج امام زمان (عج)
🌹 در این فرصت طلایی امام خود را یاری کنید با دعا برای ظهور با ذکر صلوات همراه با عجل فرجهم
کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد
🆔@banifateme_mashhad
❇️#ام_البنين از #زنان نمونه تاریخ
🏴 وفات #مادر_علمدار_کربلا حضرت ابالفضل العباس سلام الله علیهما تسلیت باد
🔷در شب عاشورا اول كسی كه نسبت به ابا عبد الله اعلام یاری كرد، همین برادر رشیدش أبو الفضل بود. بگذریم از آن مبالغات احمقانه ای كه می كنند، ولی آنچه كه در تاریخ مسلم است، #أبو الفضل بسیار رشید، بسیار شجاع، بسیار دلیر، بلند قد و خوش رو و زیبا بود (وَ كان یُدْعی قَمَرَ بنی هاشم) كه او را «ماه بنی هاشم» لقب داده بودند. اینها حقیقت است. شجاعتش را البته از علی علیه السلام به ارث برده است.
🔷 داستان مادرش حقیقت است كه علی به برادرش عقیل فرمود: عقیل! زنی برای من انتخاب كن كه «وَلَدَتْهَا الْفُحولَةُ» از شجاعان به دنیا آمده باشد. «لِتَلِدَ لی فارِساً شُجاعاً» دلم می خواهد از آن زن فرزند شجاع و دلیری به دنیا بیاید. عقیل، #امّ_البنین را انتخاب می كند و می گوید این همان زنی است كه تو می خواهی. تا این مقدار حقیقت است. آرزوی علی در أبو الفضل تحقق یافت.
🔷امّ البنین یعنی مادر پسران (مادر چند پسر) ، ولی خود این كلمه مثل امّ كلثوم است كه حالا ما اسم می گذاریم. مخصوصاً در تاریخ دیدم كه یكی از جدّات یعنی مادر بزرگهای امّ البنین اسمش امّ البنین بوده و شاید به همین مناسبت اسم ایشان را هم امّ البنین گذاشته اند. همین دختر را برای امیر المؤمنین خواستگاری كردند و از او چهار پسر برای امیر المؤمنین متولد شد و ظاهراً دختری از او به دنیا نیامده است. بعد این زن به معنی واقعی امّ البنین یعنی مادر چند پسر شد. امیر المؤمنین #فرزندان_شجاع دیگر هم داشت: اولاً خود حسنین (امام حسن و امام حسین) شجاعتشان محرز بود، محمّد بن حنفیّه از جناب أبو الفضل خیلی بزرگتر بود و در جنگ جمل شركت كرد و فوق العاده شجاع و قوی و جلیل و زورمند بود.
🔷امّ البنین مادر حضرت أبو الفضل در حادثه ی كربلا زنده بود ولی در كربلا نبود، در مدینه بود. در مدینه بود كه خبر به او رسید كه در حادثه كربلا قضایا به كجا ختم شد و هر چهار پسر تو شهید شدند. این بود كه این زن بزرگوار به قبرستان بقیع می آمد و در آنجا برای فرزندان خودش نوحه سرایی می كرد. نوشته اند این قدر نوحه سرایی این زن دردناك بود كه هر كه می آمد گریه می كرد، حتی مروان حكم كه از دشمن ترین دشمنان بود.
🔷این زن گاهی در نوحه سرایی خودش همه ی بچه هایش را یاد می كند و گاهی بالخصوص ارشد فرزندانش را. أبو الفضل، هم از نظر سنی ارشد فرزندان او بود، هم از نظر كمالات جسمی و روحی.
من یكی از دو مرثیه ای را كه از این زن به خاطر دارم برای شما می خوانم. به طور كلی عربها مرثیه را خیلی جانسوز می خوانند. این مادر داغدیده در این مرثیه ی جانسوز خودش گاهی این گونه می خواند، می گوید: ای چشم ناظر، ای چشمی كه در كربلا بودی و آن مناظر را می دیدی، ای كسی كه در كربلا بودی و می دیدی، ای كسی كه آن لحظه را تماشا كردی كه شیر بچه ی من أبو الفضل از جلو، شیربچگان دیگر من پشت سرش بر این جماعت پست حمله برده بودند، ای چنین شخصی، ای حاضر وقعه ی كربلا، برای من یك قضیه ای نقل كرده اند، من نمی دانم راست است یا دروغ، آیا راست است؟ به من اینجور گفته اند، در وقتی كه دستهای بچه ی من بریده بود، عمود آهنین به فرق فرزند عزیز من وارد شد، آیا راست است؟ 💔بعد می گوید أبو الفضل، فرزند عزیزم! من خودم می دانم اگر تو دست می داشتی مردی در جهان نبود كه با تو روبرو بشود. اینكه آمدند چنین جسارتی كردند برای این بود كه دستهای تو از بدن بریده شده بود.
▪️و لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم.
📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج17، ص: 100
کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد
🆔@banifateme_mashhad
✳️جلسه هفتگی قرائت قرآن بنی فاطمه(س)
🎤 قاری:#استاد_حاج_حمید_ترابی
🕌 مکان:مطهری جنوبی۲٠خیریه بنی فاطمه(س)
🕖 زمان: ۱۹:٠٠_ ازبرکات ونفحات قرآن بهرمند شوید
کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد
🆔@banifateme_mashhad
❤️ #حدیث امام صادق عليه السلام:
💠 مَنْ قَرَاَ الْقُرآنَ وَ هُوَ شابٌّ مُؤمِنٌ اِخْتَلَطَ الْقُرآنُ بِلَحْمِهِ وَ دَمِهِ وَ جَعَلَهُاللّه ُ عَزَّوَجَلَّ مَعَ الْسَّفَرَةِ الْكِرامِ الْبَرَرَةِ ، وَ كانَ الْقُرآنُ حَجيزا عَنْهُ يَوْمَ الْقيامَةِ
🌹هر جوان مؤمنى كه در جوانى قرآن تلاوت كند ، قرآن با گوشت و خونش مى آميزد وخداوند عزّوجلّ او را با فرشتگان بزرگوار و نيك قرار مى دهد و قرآن نگهبان او در روزقيامت، خواهد بود.
📚كافى، ج۲، ص۶٠۳
🌷🍃 ألَا بِذِڪْرِ اللَّهِ تَطْمَئِـنُّ الْقُلُــوبُ
کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد
🆔@banifateme_mashhad
#سیره_حضرت_زهرا
✅زندگى حضرت فاطمه(س) سراسر نور و پر از معنويت بود.
او توانست در خانه كوچك و با تمام مشكلات به عرفان كامل برسد و به جايى رسيد كه جبرئيل بر او نازل مى شد.
فاطمه(س) عاشق عبادت بود، او در تسليم و اطاعت و در استقبال در عبادت چنان به پيش رفت، كه حتى بدن و سلامت خود را فراموش می كرد.
1⃣روایات معصومین در مورد عبادت و تهجّد های حضرت فاطمه(س) :👇
👤امام حسن مجتبی(ع) می فرماید :
📋《رَأَیْتُ أُمِّی فَاطِمَةَ(س) قَامَتْ فِی مِحْرَابِهَا لَیْلَةَ جُمُعَتِهَا فَلَمْ تَزَلْ رَاکِعَةً سَاجِدَةً حَتَّى اتَّضَحَ عَمُودُ الصُّبْحِ وَ سَمِعْتُهَا تَدْعُو لِلْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ وَ تُسَمِّیهِمْ وَ تُکْثِرُ الدُّعَاءَ لَهُمْ وَ لَا تَدْعُو لِنَفْسِهَا بِشَیْءٍ!》
♦️مادرم فاطمه(س) را در شب جمعه ای دیدم که در محرابش ایستاده بود و پیوسته در حال رکوع و سجده بود تا اینکه روشنایی صبح نمایان شد و از او شنیدم که برای مردان و زنان مومن دعا می کرد و با اسم آنان را نام می برد و برایشان زیاد دعا می کرد ولی برای خویش چیزی نمی خواست.
پس به او گفتم :
📋《یَا أُمَّاهْ! لِمَ لَا تَدْعِینَ لِنَفْسِکِ کَمَا تَدْعِینَ لِغَیْرِکِ؟》
♦️مادرم! چرا آنگونه که برای دیگران دعا می کنی برای خود دعا نمی کنی؟
مادرم فرمود :
📋《یَا بُنَیَّ! الْجَارَ ثُمَّ الدَّارَ!》
♦️ای پسرم! اول همسایه بعد خانه!
(دیگران مقدم ترند.)(۱)
👤امام صادق(ع) دربارهٔ سبب نامگذاری حضرت فاطمه(س) به «زهراء» فرمود :
📋《لِأنَّها كَانَت اِذَا قَامَت فِي مِحرَابِهَا زَهَرَ نُورُهَا لِأَهلِ السَّمَاءِ كَمَا يَزهَرُ نُورُ الكَواكِبِ لِأَهلِ الأَرضِ》
♦️وقتی حضرت فاطمه(س) در محرابش به نماز می ايستاد، نور او براى اهل آسمان چنان میدرخشيد كه نور ستارگان براى اهل زمين می درخشد.(۲)
👤امام صادق(ع) دربارهٔ سبب نامگذاری حضرت فاطمه(س) به «بتول» فرمود :
📋《سُمِیَّت فَاطِمَةُ(س) بِالبَتُولِ لِانقِطِاعِهِا اِلی عِبَادَةِ اللهِ تَعَالَی》
♦️حضرت فاطمه(س) به این جهت «بتول» نامیده شد که از همه بریده بود و دل به خداوند متعال بسته بود.(۳)
👤امام علی(ع) می فرماید :
📋《کَانَتْ فَاطِمَةُ(س) لَا تَدَعُ أَحَداً مِنْ أَهْلِهَا یَنَامُ تِلْکَ اللَّیْلَةَ [فِي اَلْعَشْرِ اَلْأَوَاخِرِ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ] وَ تُدَاوِیهِمْ بِقِلَّةِ الطَّعَامِ وَ تَتَأَهَّبُ لَهَا مِنَ النَّهَارِ وَ تَقُولُ : مَحْرُوم مَنْ حُرِمَ خَیْرَهَا》
♦️فاطمه(س) نمی گذاشت کسی از اهل خانه در شبهای قدر ماه رمضان به خواب رود.
به آنان غذای کم می داد و از روز قبل برای احیای شب قدر آماده می شد و می فرمود :
محروم کسی است که از برکات این شب محروم باشد.(۴)
👤حضرت رسول اکرم(ص) می فرماید :
📋《إِنَّهَا لَتَقُومُ فِي مِحْرَابِهَا فَيُسَلِّمُ عَلَيْهَا سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَكٍ مِنَ اَلْمَلاَئِكَةِ اَلْمُقَرَّبِينَ》
♦️هنگامى كه فاطمه(س) در محراب عبادت قرار می گیرد، هفتاد هزار از فرشتگان مقرب بر او درود مى فرستند.
📋《وَ يُنَادُونَهَا بِمَا نَادَتْ بِهِ اَلْمَلاَئِكَةُ مَرْيَمَ فَيَقُولُونَ : يَا فَاطِمَةُ(س)! إِنَّ اَللّٰهَ اِصْطَفٰاكِ وَ طَهَّرَكِ وَ اِصْطَفٰاكِ عَلىٰ نِسٰاءِ اَلْعٰالَمِينَ》
♦️و ندا می دهند و می گویند :
ای فاطمه(س)! همانا خداوند تو را برگزیده و پاک ساخته و بر زنان جهانیان برتری داده است.(۵)
👤امام علی(ع) درباره حالات عبادات حضرت فاطمه(س) می فرماید :
📋《كَانَتْ فَاطِمَةُ(س) تَنْهَجُ فِي اَلصَّلاَةِ مِنْ خِيفَةِ اَللَّهِ تَعَالَى》
♦️حضرت فاطمه(س) از شدت خوف خدا در نمازش بدنش به رعشه می افتاد.(۶)
👤حسن بصری در رابطه با عبادت حضرت فاطمه(س) از قول معصومین می گوید :
📋《مَا کَانَ فِی هَذِهِ الْأُمَّةِ أَعْبَدُ مِنْ فَاطِمَةَ(س) کَانَتْ تَقُومُ حَتَّى تَوَرَّمَ قَدَمَاهَا》
♦️در بین این مردم کسی عابدتر از فاطمه(س) نیست!
آنقدر در نماز میایستاد که قدم هایش ورم میکرد.(۷)
2⃣رفیقی برای بندگی!
فردای ازدواج حضرت فاطمه(س) با امیرالمومنین(ع) حضرت رسول اکرم(ص) به خانه امام علی(ع) رفتند و از ایشان پرسیدند :
📋《یَا عَلِیَّ(ع)! كَيْفَ وَجَدْتَ أَهْلَكَ؟》
♦️علی جان! همسرت را چگونه یافتی؟
امام علی(ع) در جواب عرض کرد :
📋《نِعْمَ اَلْعَوْنُ عَلَى طَاعَةِ اَللَّهِ》
♦️فاطمه(س) بهترین یاوربرای اطاعت الهی است.(۸)
📚منابع :
۱)مناقب ابن شهر آشوب، ج۳، ص۳۴۱
۲)معانی الاخبار شیخ صدوق، ص۶۴
۳)عوالم العلوم ابطحی اصفهانی، ج۱۱، ص۸۰
۴)بحارالانوار مجلسی، ج۷۴، ص۱۰
۵)بحارالانوار مجلسی، ج۴۳، ص۲۴
۶)بحارالانوار مجلسی، ج۶۷، ص۴۰۰
۷)بحارالانوار مجلسی، ج۴۳، ص۸۴
۸)بحارالانوار مجلسی، ج۴۳، ص۱۱۷
کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد
🆔@banifateme_mashhad
مجتمع فرهنگی بنی فاطمه (س) مشهد
کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه (سلام الله علیها)
شماره ثبت: 460
شناسه ملی: 10380065766
شماره بانک ملی جهت مشارکت در ساخت مجتمع:
6037 9975 9904 8726
صفحه رسمی در اینستاگرام:
@Banifatemeh_mashhad
ارتباط با ادمین و ارسال نظرات و پیشنهادات:
@Banifatemeh_admin
https://eitaa.com/banifateme_mashhad
📣 #اطلاع_رسانی
🔰 برگزاری اجتماع بزرگ حوزویان مشهد در حمایت از مرجعیت جهان تشیع، رهبر معظم انقلاب
🔸 در پی اقدام وقیحانه نشریه فرانسوی به ساحت مرجعیت دینی و مقام ولایت فقیه، اجتماع اعتراضی حوزویان مشهد مقدس برگزار می شود.
🎤 سخنران: آیتالله #علمالهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد
📆 زمان: دوشنبه ۱۹ دیماه
⏰ ساعت: ۹ الی ۱۱
🕌 مکان: مدرسه علمیه عالی نواب
👈 حوزه علمیه خراسان از علمای اعلام، اساتید، طلاب، فضلا و شخصیت های برجسته دعوت میکند تا با صدایی بلند و فریادی روشن گرانه این عمل مذبوحانه را محکوم و در حمایت از مرجعیت دینی و رهبر فرزانه انقلاب (مدظلهالعالی) بپاخیزند و با هشیاری، در برابر فتنه دشمنان نظام و انقلاب و عاملان این اهانت فریاد بصیرت و بیداری سردهند.
🌤«اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج»🌤
کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد
🆔@banifateme_mashhad
#نکات_آموزنده_قرآنی
❇️راه گرايش به #اسلام و #قرآن، انديشه و #تدبر است نه #تقليد
💠أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَ لَوْ كانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلافاً كَثِيراً «82»
چرا در معانى قرآن تدّبر نمىكنند؟ در حالى كه اگر اين قرآن، از طرف غيرخدا بود قطعاً اختلافهاى بسيارى در آن مىيافتند.
🔹هماهنگي و همخواني كتابي با بيش از 6200 آيه و دهها موضوع در زمينه تاريخ اُمتها و انبياء گذشته، معاصرين پيامبر، عوالم آخرت و آينده بشر، طبيعت و شريعت، جز از آفريدگاري كه علم او فراتر از زمان و مكان است، مطلقاً امكان پذير نميباشد. اين حقيقت، پاسخي است به نظريه پردازاني كه قرآن را محصول ذهن و زبان يا روايت و رؤيت پيامبر ميدانند.
🔹معمولًا در نوع سخنان و نوشتههاى افراد بشر در دراز مدّت تغيير، تكامل و تضادّ پيش مىآيد. امّا اين كه قرآن در طول 23 سال نزول، در شرايط گوناگون جنگ و صلح، غربت و شهرت، قوّت و ضعف، و در فراز و نشيبهاى زمان آن هم از زبان شخصى درس نخوانده، بدون هيچ گونه اختلاف و تناقض بيان شده، دليل آن است كه كلام خداست، نه آموختهى بشر.
🔹فرمان تدبّر در قرآن براى همه و در هر عصر ونسلى، رمز آن است كه هر انديشمندى هر زمان، به نكتهاى خواهد رسيد. حضرت على عليه السلام دربارهى بىكرانگى مفاهيم قرآن فرموده است: «بَحراً لا يُدرك قَعره» قرآن، دريايى است كه تهِ آن درك نمىشود.
🔹جالب آنكه براي درمان نفاق مسلمانان دو رو، تدبّر در قرآن، براي فهم مبناي غير بشري داشتن آن و رسيدن به ايمان صادقانه را توصيه كرده است.
🔹انديشه نكردن در قرآن، مورد توبيخ و سرزنش خداوند است. «أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ»
🔹تدبّر در قرآن داروى شفابخش نفاق است. وَ يَقُولُونَ طاعَةٌ ... أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ ...
🔹راه گرايش به اسلام و قرآن، انديشه و تدبر است نه تقليد. «أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ»
مردم موظفند که در باره اصول دین و مسائلی همانند صدق دعوی پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و حقانیت قرآن مطالعه و بررسی کنند و از تقلید و قضاوتهای کورکورانه بپرهیزند
🔹قرآن همه را به تدبّر فراخوانده است و فهم انسان به درك معارف آن مىرسد. «أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ»
🔹پندار وجود تضاد و اختلاف در قرآن، نتيجهى نگرش سطحى و عدم تدبّر و دقّت است. «أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ»
🔹يكدستى و عدم اختلاف در آيات نشان آن است كه سرچشمهى آن، وجودى تغيير ناپذير است. «لَوْ كانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ»
🔹هرچه از طرف خداست حقّ و ثابت و دور از تضاد و پراكندگى و تناقض است. لَوْ كانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا ...
📚تفاسیر نور، نمونه و بازرگان
کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد
🆔@banifateme_mashhad
☄چگونه اسلام را نابود کنیم⁉️
✳️ مستر همفر که یکی از جاسوسان دولت بریتانیا در قرن ۱۸ و یکی از افراد تاثیرگذار در شکلگیری وهابیت، در کتاب خاطرات خود در بخشی با نام «چگونه اسلام را نابود کنیم؟» نقاط قوت و ضعف مسلمانان را بطور دقیق بررسی کرده و راهکارهایی برای جاسوسان استعمار انگلستان جهت از بین بردن اسلام ارائه کرده است و مطالبی که در ادامه میاید، مختصری از نقشههای ارائه شده توسط همفر است:
💠 باید کاری کرد که در جهان اسلام، نغمه ملتگرایی و تعصب قومی از هر سوی سازگار گردد و عرب و عجم و ترک و فارس به جان هم بیفتند. لازم است که مسلمانان به گذشته پیش از اسلام خویش بازگردانده شوند و به قهرمان پرستی روی آورند.
💠 لازم است شراب، قمار، فحشا و خوردن گوشت خوک اگر ممکن باشد آشکارا وگرنه مخفیانه رواج یابد و برای این کار پیروان دیگر ادیان به خدمت گرفته شوند و به آنها مقرری ماهانه و جایزه داده شود؛ زیرا ارتکاب این اعمال موجب میشود که مسلمانان با قرآن مخالفت کنند و پس از مخالفت با قرآن انجام هر کار خلافی سهل خواهد بود.
💠 با وارد کردن جاسوسان در لباس اهل علم مردم نسبت به آنها بدبین شوند. مدارس تشکیل گردد و در آنها کودکان مخالف علمای دینی و خلیفه مسلمانان بار بیایند.
💠 درباره حکم جهاد تشکیک گردد تا مردم این حکم را ویژه صدر اسلام بدانند.
💠 باید مسلمانان را متقاعد کرد که اصل دینداری مهم است، نه نوع دین.
💠 احادیثی که بر بیرون راندن یهود از جزیره العرب تاکید دارد، خدشهدار گردد.
💠 لازم است مسلمانان به انجام عبادات بی تفاوت گردند.
💠 باید کاری کنیم که مردم از پرداخت خمس خودداری ورزند.
💠 باید اسلام را هرج و مرج طلب جلوه دهیم.
💠 کودکان باید از تربیت دینی فاصله بگیرند.
💠 حجاب را باید از زنان برداشت و جوانان را از این راه به فساد کشانید.
💠 باید پیشنمازها را فاسق جلوه دهیم و به این ترتیب نماز های جماعت را به تعطیلی بکشانیم.
💠 باید قبور بزرگان را که مورد توجه مسلمانان است، ویران کنیم.
💠 باید در نسب سادات و اهل بیت پیامبر تشکیک ایجاد کنیم و عمامه ها را از سر مردان دین و سادات برداریم.
💠 مردم باید آزاد بار بیایند و امر به معروف و نهی از منکر تعطیل گردد.
💠 به تعدد فرزندان پایان داده شود.
💠 از تبلیغات اسلامی جلوگیری شود تا مردم اسلام را مختص اعراب بدانند.
💠 امور خیریه از نهاد های عمومی گرفته و به دولت سپرده شود.
🔻 پینوشت:
به حق باید گفت که در چند سال اخیر شاهد اجرای تمامی این موارد بودیم، برنامهای دقیق که سده قبل توسط یک جاسوس انگلیسی طرحریزی شد و تا الان نیز در حال اجراست که نمود این نقشههای شوم را در فتنه اخیر به وضوح شاهد بودیم.
👌 در مقابل این برنامه ریزی دقیق، جهاد تبیین برنامه ریزی شده لازم است و تمام اقشار جامعه باید نقش خود را انجام دهند تا این جنگ شناختی برای دشمن بیثمر شود
📚 منبع: کتاب خاطرات مستر همفر،ص ۱۴۲_۱۵۸
کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد
🆔@banifateme_mashhad
مجتمع فرهنگی بنی فاطمه (س) مشهد
حتما ببینید
🎙بیانات آیت الله شب زنده دار حفظه الله در محکومیت اهانت به رهبری در نشریه فرانسوی در درس الشخص الاعتباری
▫️ایشان از جوانی و نوجوانی تا به امروز در این راه، قدمهای استوار برداشته و زندانها و شکنجهها و مشکلات را تحمل کرده است و وقتی رهبری را به ایشان پیشنهاد کردند «و دموعه یجری» (اشکهایش جاری شد) ولی شما میآئید اینطور وقیحانه و ظالمانه نسبت به این شخصیتِ #مومن #عارف دلدادهی از خود گذشته، جسارت میکنید!
کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد
🆔@banifateme_mashhad
❇️تأکید بر #همزیستی مسالمت آمیز و #مدارا با #اهل_سنت و سایر فرق اسلامی
❓وظیفة شرعی شیعیان در تعامل با برادران اهل سنت چیست؟ آیا باید با آنها جنگید؟ به عقاید یا مقدسات آنان اهانت کرد؟ یا راه دیگری وجود دارد که اهل بیت، برای شیعیان تبیین کردهاند؟
🔷همواره در بین شیعیان و اهل سنت افراد تندرویی وجود داشتهاند که بر آتش درگیری مذهبی دمیدهاند. در نقطة مقابل، شیعیان و اهل سنتِ معتقد به همزیستی مسالمت آمیز نیز در طول تاریخ کم نبودهاند.
به همین جهت هم معاویة بن وهب ناظر به این پدیدة اجتماعی از امام صادق ع میپرسد:
«شایسته است در ارتباط بین خود و قوممان و همچنین در ارتباط با مردم دیگر که بر اعتقاد ما باور ندارند، چگونه رفتار کنیم؟» (کلینی، ۱۴۰۷، ج۲، ص۶۳۶).
👈پرسش معاویة بن وهب دو بخش دارد:
🔹۱. شیوة رفتار شیعیان با یکدیگر
🔹۲. شیوة رفتار و تعامل آنان با اهل سنت
👈اما امام ع در پاسخ، تفکیک نکرده و هر دو پرسش را یک پاسخ دادهاند؛ یعنی نسبت به شیعیان و اهل سنت، هر دو باید این رفتار اجتماعی را داشته باشید.
🔷واژة «خُلَطَائِنَا مِنَ النَّاس» را به کار بردهاند؛ «خلطائنا»؛ یعنی اینکه زندگی آنها با ما آمیختگی اجتماعی دارد. ما در جامعهای زندگی میکنیم که همسایه، دوست، همکلاسی، همکار و حتی بعضی فامیل دور و نزدیک شیعه نیستند. باید چه کنیم؟ در این روایت به قرینة اینکه فرمود: «مِمَّنْ لَیْسُوا عَلى أَمْرِنَا»؛ یعنی کسانی که ولایت اهل بیت را قبول ندارند این معنا روشنتر میشود.و فرمودند: «نگاه کنید به امامانی که از آنان پیروی میکنید.»؛ «قَالَ: تَنْظُرُونَ إِلى أَئِمَّتِکُمُ الَّذِینَ تَقْتَدُونَ بِهِمْ...»؛ «هرکاریکه آنها میکنند شما هم همان کار را انجام دهید.»؛ «فَتَصْنَعُونَ مَا یَصْنَعُون».
🔷در اینجا امام صادق(ع) قسم میخورند تا تأکید کنند و شک شیعیانش هم برطرف شود: «فَوَ الله إِنَّهُمْ لَیَعُودُونَ مَرْضَاهُم»؛ «به خدا قسم اهل بیت: از مریضان سایر مذاهب عیادت میکنند.»؛ «وَ یَشْهَدُونَ جَنَائِزَهُم»؛ «در تشییع جنازههای آنها حاضر میشوند.» «وَ یُقِیمُونَ الشَّهَادَةَ لَهُمْ وَ عَلَیْهِم»؛ «در دادگاه به نفع یا علیه آنها شهادت میدهند.» «وَ یُؤَدُّونَ الْأَمَانَةَ إِلَیْهِم»؛ «و امانت را به آنها بر میگردانند.» (کلینی، ۱۴۰۷ق.، ج۲، ص۶۳۶).
🔷برخی اصطلاحات به دلیل شرایط سخت امنیتی و سیاسی، در روایات اهل بیت: به شکل کنایه به کار برده میشده تا در نقل، حساسیت برانگیز نباشد. این هم خود ظرافت و دقت اهل بیت: و وحدت گرایی ایشان را حتی در گفتار و نقل حدیث میرساند.
📚سیره اهل بیت (علیهم السلام)در ایجاد وحدت میان مسلمان، سید حسن فلاحیان
کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد
🆔@banifateme_mashhad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شرط دوام #جمهوری_اسلامی
💠شرط دوام حیات جمهوری اسلامی وجود انگیزه های انقلابی و وجود روحیه انقلابی است.
⭕️ اگر روحیه ی انقلابی نباشد، جمهوری اسلامی نخواهد بود؛ بله، یک حکومتی سر کار خواهد آمد، اما آن حکومت دیگر جمهوری اسلامی نیست.
⭕️ این حرکت مردم، این خون هایی که دادند، این زحماتی که کشیدند، برای احیای اسلام، برای احیای شریعت اسلامی، برای این بوده، اینها از بین خواهد رفت، لگدمال خواهد شد!
کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد
🆔@banifateme_mashhad
#نکات_آموزنده_ازحکمتهای_نهجالبلاغه
✍#حکمت102
❇️دگرگون شدن #ارزشها
💠وَ قَالَ (علیه السلام): يَأْتِي عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ لَا يُقَرَّبُ فِيهِ إِلَّا الْمَاحِلُ وَ لَا يُظَرَّفُ فِيهِ إِلَّا الْفَاجِرُ وَ لَا يُضَعَّفُ فِيهِ إِلَّا الْمُنْصِفُ؛ يَعُدُّونَ الصَّدَقَةَ فِيهِ غُرْماً وَ صِلَةَ الرَّحِمِ مَنّاً وَ الْعِبَادَةَ اسْتِطَالَةً عَلَى النَّاسِ؛ فَعِنْدَ ذَلِكَ يَكُونُ السُّلْطَانُ بِمَشُورَةِ [الْإِمَاءِ] النِّسَاءِ وَ إِمَارَةِ الصِّبْيَانِ وَ تَدْبِيرِ الْخِصْيَانِ.
🌱و درود خدا بر او، فرمود: روزگارى بر مردم خواهد آمد كه محترم نشمارند جز سخنچين را، و خوششان نيايد جز از بدكار هرزه، و ناتوان نگردد جز عادل. در آن روزگار كمك به نيازمندان خسارت، و پيوند با خويشاوندان منّت گذارى، و عبادت نوعى برترى طلبى بر مردم است.
🔷اين كلام حكمت آميز و پرمحتوا يكى از خبرهاى غيبى است كه امام(عليه السلام) از زمان هاى آينده بيان مى كند و هشدارى است به اصحاب و ياران و پيروانش. امام(عليه السلام) زمانى را پيش بينى مى كند كه سه گروه پست و بى ارزش، باارزش و سه كار نيك و گرانبها، زشت و بد شمرده مى شوند و سه گروه نالايق زمام حكومت را به دست مى گيرند.
🔹نخست مى فرمايد: «زمانى بر مردم فرا مى رسد كه تنها حيله گرانِ سخن چين، مقرب مى شوند و تنها فاجرانِ بدكار ظريف و لطيف شمرده مى شوند و افراد با انصاف، ضعيف و ناتوان محسوب خواهند شد» .اشاره به اين كه در آن زمان نظام ارزشى اسلام و احكام الهى و كتاب و سنت وارونه مى شود، افراد زشت سيرت و گنه كار و فاسد بر سر كار مى آيند و نيكان را از صحنه اجتماع به عقب مى رانند. در چنين شرايطى منكر، معروف و معروف، منكر مى گردد.
🔹سپس مى افزايد: «(سه كار بسيار خوب، بد شمرده مى شود) در آن زمان كمك به نيازمندان خسارت و ضرر، و صله رحم (كه حق مسلم خويشاوندان است) منّت، و عبادت (كه وظيفه هر انسانى در پيشگاه خداست) وسيله برترى جويى بر مردم خواهد بود».
🔷آرى در زمانى كه ايمان و اخلاق از جامعه برچيده شود، مردم دليلى نمى بينند كه به نيازمندان كمك كنند و طبق محاسبه هاى ظاهرى مى گويند: فلان مقدار به فلان نيازمند داديم و به همان اندازه از سرمايه ما كم شد و اين خسارت است و نيز هنگامى كه به ديدار بستگان خود مى روند آن را دِين شرعى و اخلاقى و انسانى به شمار نمى آورند، بلكه گويى نعمت بزرگى به آنان داده اند و بر آنان منت مى نهند و هنگامى كه وظيفه عبادى خود را انجام مى دهند به جاى اين كه خضوع و تواضعشان بيشتر شود خود را از ديگران برتر و بلند مقام تر مى شمرند.
👈كوتاه سخن اين كه از اعمال به ظاهر نيك خود نتيجه هاى وارونه مى گيرند.
روشن است ايمان آوردن به پيامبر الهى وظيفه، بلكه برنامه سعادت و تكامل و افتخار است. اين چيزى نيست كه سبب منت بر پيامبر گردد.
نكته🔻
همه انسان ها طالب اشياى گرانبها و مقامات عالى و شخصيت و احترامند ولى ارزش ها را چه كسى تعريف يا تعيين مى كند؟ پاسخ آنكه كسانى كه زمام حكومت يا رشته فكرى مردم را در دست دارند، يعنى امرا و علما ارزش ها را تعيين مى كنند. حال اگر آنها از مسير منحرف شوند و به جاى ارزش هاى واقعى ارزش هاى كاذبى را عرضه بدارند، نظام ارزشى جامعه دگرگون مى شود و مردم ارزش هاى واقعى را رها كرده، به دنبال ارزش هاى كاذب مى روند. مثلا در دوران جاهلیت که ارزش انسان ها را ثروت و فزونى فرزندانشان تعیین مى کرد هنگامى که قرآن بر مردى نازل شد تهى دست و فاقد پشتیبان هاى انسانى، تعجب کردند و گفتند: (لَوْلا نُزِّلَ هذا الْقُرْآنُ عَلى رَجُل مِنَ الْقَرْیَتَیْنِ عَظیمٌ; چرا این قرآن بر یکى از ثروتمندان با شخصیت مکه و طائف نازل نشده است.
👈بر این اساس مهم ترین کارى که پیغمبر اسلام(صلى الله علیه وآله) انجام داد همان انقلاب ارزشى بود; ثروت را تحقیر کرد و تقوا را نشانه ارزش انسانى شمرد و شعار (إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللهِ أَتْقَاکُمْ) جاى شعارهاى جاهلى را گرفت و همین امر همه چیز را منقلب و دگرگون ساخت و انسان ها را از بیراهه ها به مسیرهاى واقعى هدایت فرمود.
📚 شرح از آیةالله مکارم شیرازی دامت برکاته
کانال رسمی مجتمع بنی فاطمه سلام الله علیهامشهد
🆔@banifateme_mashhad