eitaa logo
بانک محتوای اساتید
14 دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
93 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره): ✅ تله جمعیتی یک خودکشی دسته جمعی است / مشکل اصلی جمعیت مشکل ذهنی و فرهنگی است ✅ اقتصاددان های برجسته معتقدند اتفاقا جمعیت زیاد یک سکوی پرش برای کشورهاست، به عنوان مثال کشورهایی مانند چین و هند با جمعیت بالا و نیروی کار زیاد رشد اقتصادی خوبی دارند و اگر مدیریت اقتصاد خوب باشد غالبا جمعیت به عنوان یک متغیر مثبت عمل می کند. 1️⃣بخش اول 🔹به گزارش روابط عمومی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره، دکتر محمدجواد توکلی عضو هیئت علمی موسسه در همایش نیم روزه "شبهات فرزند آوری" (اقتصادی، پزشکی، تربیتی و روانشناسی)، که در سالن همایش های این موسسه در قم برگزار شد در سخنانی به تبیین برخی شبهات عرصه اقتصادی فرزندآوری پرداخت و گفت: بحث اقتصادی یکی از شبهات عمده مشکلات فرزندآوری می باشد و برای اینکه در تله جمعیتی نیفتیم لازم است بنا بر تاکید مقام معظم رهبری یک اقناع ذهنی عمومی و نخبگانی صورت پذیرد. 🔹وی با اشاره به آیه صد و چهل سوره مبارکه انعام خاطرنشان کرد: قرآن کریم می فرماید قَدْ خَسِرَ الَّذِینَ قَتَلُوا أَوْلَادَهُمْ سَفَهًا بِغَیْرِ عِلْمٍ وَحَرَّمُوا مَا رَزَقَهُمُ اللَّهُ افْتِرَاءً عَلَی اللَّهِ ۚ قَدْ ضَلُّوا وَمَا کَانُوا مُهْتَدِینَ؛ در این آیه شریفه هفت توبیخ از سوی خداوند تبارک و تعالی در مورد فرزندآوری و ترس از فقر بیان شده است که لازم است از آن درس بگیریم. 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
2️⃣بخش دوم 🔹توکلی گفت: در شبهات مربوط به فرزندآوری ما در دو سطح خرد و کلان با این شبهات روبرو هستیم، در سطح کلان گفته می شود که افزایش جمعیت باعث تخریب محیط زیست، فقر و کمبود منابع می شود و گاهی هم در سطح خرد برخی افراد نداشتن شغل و درآمد کافی یا تربیت و چنین چیزهایی را بهانه می کنند که به نوعی این بهانه ها نادرست است. 🔹عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: اقتصاددان های برجسته معتقدند اتفاقا جمعیت زیاد یک سکوی پرش برای کشورهاست، به عنوان مثال کشورهایی مانند چین و هند با جمعیت بالا و نیروی کار زیاد رشد اقتصادی خوبی دارند و اگر مدیریت اقتصاد خوب باشد غالبا جمعیت به عنوان یک متغیر مثبت عمل می کند. 🔹وی افزود: شبهات اذهان عموم در عرصه جمعیت اکثرا ناشی از ترس فقر است، باید آسیب شناسی شود که چرا آقایان و خانم ها از ازدواج استقبال نمی کنند و سن ازدواج بالا رفته است، اینکه انسان به دنبال یک اوضاع توهمی خوب برای ازدواج و فرزندآوری باشد اشتباه است چرا که هر چه سن انسان بالاتر برود انتظارات او بیشتر می شود و در نهایت نیز دچار تجرد قطعی می شوند. 🔹توکلی با اشاره به هزینه های سنگین افتادن در تله جمعیتی، خاطرنشان ساخت: این تله جمعیتی یک خودکشی دسته جمعی است و ما نهایت پنج سال برای رهایی از تله جمعیتی فرصت داریم. 🔹وی افزود: اگر دچار مشکل تله جمعیتی شویم در آینده آنچه که باید برای رفاه مردم خرج شود خرج سالمندان می شود؛ همواره تجربه نشان داده است کسانی که زودتر ازدواج می کنند و زودتر به فرزندآوری اقدام می کنند سعی و تلاش بیشتری در زندگی دارند و برکت زیادی نصیب آنان می شود، خیلی از مشکلات و هزینه ها مختص به خانواده های تک فرزندی است. 🔹توکلی ابراز داشت: برای خلیفه اللهی بودن انسان باید نسل ادامه پیدا بکند و این دستکاری بشریت در عرصه جمعیت به نوعی خلاف نظم طبیعت است. 🔹وی در پایان سخنان خود به وظایف دستگاه های گوناگون در عرصه فرهنگسازی برای افزایش جمعیت اشاره کرد و گفت: برای افزایش جمعیت خانواده ها در درجه اول و بعد از آن آموزش و پرورش و رسانه ها نقش زیادی دارند، ضروری است که برای حل این بحران همه پای کار بیایند چرا که مشکل اصلی جمعیت مشکل ذهنی و فرهنگی است. دکتر محمد جواد توکلی عضو شوراي علمي گروه اقتصاد مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) و دانشیار پایه ۱۳ اقتصاد و رئیس انجمن اقتصاد اسلامی حوزه و رئیس سابق پژوهشکده اقتصادی 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
سلام دو تا پیام پشت سر هم است
چالش‌های الهیاتی روایات کیهان‌شناختی-قسمت1 در حاشیۀ یادداشت آقای ترکاشوند با عنوان کیهان‌شناسی مردود در روایات منسوب به امامان ۱ جعفر نکونام استاد علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم یادداشت حاضر در بیان سؤالات بنیادینی است که در زمینۀ الهیات مبتنی بر روایات کیهان‌شناختی از رهگذر تطور فکری مسلمانان در قبال این روایات بر اثر آشنایی با علوم مدرن بشری حاصل گردیده است. در این قسمت، نخست به نقل روایتی در این زمینه پرداخته می‌شود و سپس آیاتی ذکر می‌گردد که در این روایت مورد اشاره قرار گرفته است. 1️⃣ نمونه‌ای از روایات کیهان‌شناختی در روایتی از ابن عباس آمده است که حضرت محمد(ص) فرمود: در هر شب، وقتی خورشید غروب می‌کند، با سرعت پرواز فرشتگان به آسمان هفتم [پیش عرش خدا] بالا برده می‌شود و زیر عرش حبس می‌شود؛ اما او اجازه می‌خواهد که از مشرق یا مغرب طلوع کند. همین‌طور ماه. پیوسته همین طور است تا این که گناهان بسیار شود. آنگاه خدا به خورشید اجازۀ طلوع نمی‌دهد تا این که ماه هم از راه می‌رسد و به خورشید ملحق می‌شود و ماه و خورشید هر دو از خدا می‌خواهند طلوع کنند. وقتی خورشید طلوع نمی‌کند و شب طولانی می‌شود، شب‌زنده‌داران زمین نگران می‌شوند که چرا صبح نمی‌شود. از خانه بیرون می‌آیند و به آسمان نگاه می‌کنند، می‌بینند که شب سر جایش است. تصور می‌کنند که نمازشان را سریع خواندند یا زود برای شب‌زنده‌داری بلند شدند تا این که خوف پیدا می‌کنند و به درگاه خدا گریه و زاری می‌کنند. بر اثر آن، خدا جبرئیل را دنبال خورشید و ماه می‌فرستد که بروید از مغرب طلوع کنید؛ اما تابش و نوری ندارند. آنگاه خورشید و ماه به درگاه خدا به گریه می‌افتند، طوری که ساکنان هفت آسمان صدایشان را می‌شنوند و همه خلائق به گریه می‌افتند. این همان «جُمِعَ الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ» است. خورشید و ماه هر دو مثل دو شتری که بخواهند از همدیگر سبقت پیدا کند، بالا می‌روند که تا در میانۀ آسمان به ته آن می‌رسند. آنگاه جبرئیل شاخشان را می‌گیرد و آن دو را به مغرب بر می‌گرداند و در باب توبه غروب می‌کنند. باب توبه پشت مغرب است. باب توبه دو لنگه از جنس طلا دارد که فاصله میان آن دو لنگه چهل سال راه با اسب است. باب توبه از آغاز خلقت تا صبح آن شب موقع طلوع خورشید و ماه از مغرب باز است؛ اما وقتی که در آن باب غروب کنند، آن دو لنگه بسته می‌شوند و دیگر توبه هیچ بنده‌ای قبول نمی‌شود. (تفسير القرآن العظيم -الطبرانى، ج‏3، ص: 108) نظیر این را صحابۀ دیگری مثل ابوذر و عبدالله بن عمرو نیز از حضرت محمد(ص) روایت کرده‌اند. 2️⃣ آیات مرتبط با روایت کیهان‌شناختی آنچه چالش‌های روایات کیهان‌شناختی را عظیم می‌سازد، این است که این روایات به مثابه تفسیر آیات قرآن دانسته شده است. برخی از آیاتی که با روایت مذکور مرتبط دانسته شده، از این قرار است: ▪️الف. وَ الشَّمْسُ تَجْري لِمُسْتَقَرٍّ لَها ذلِک تَقْديرُ الْعَزيزِ الْعَليمِ (یس،38) مضمون این آیه مبنی بر این که خورشید تا «مستقر لها» (قرارگاهش) جریان دارد، به مضمون همان روایت مذکور اشاره دارد که بیان می‌کند: مستقر یعنی قرارگاه خورشید زیر عرش خداست و بر این اساس، معنای آیه چنین می‌شود که خورشید جریان دارد تا که در قرارگاهش یعنی زیر عرش خدا حبس شود و از طلوع مجددش جلوگیری گردد. ▪️ب. ‏إِذَا الشَّمْسُ کوِّرَتْ * وَ إِذَا النُّجُومُ انْکدَرَتْ (شمس1-2) این آیه اشاره به همان مضمونی دارد که در روایت مذکور آمده است که خدا نور خورشید و ماه را در آخرالزمان می‌گیرد. ▪️ج. فَإِذا بَرِقَ الْبَصَرُ * وَ خَسَفَ الْقَمَرُ * وَ جُمِعَ الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ (قیامت، 7-9) این آیه در اشاره به ملحق شدن ماه به خورشید در زیر عرش خدا دانسته شده که در روایت مذکور از آن سخن گفته شده است. د. قالَ إِبْراهيمُ فَإِنَّ اللَّهَ يَأْتي بِالشَّمْسِ مِنَ الْمَشْرِقِ فَأْتِ بِها مِنَ الْمَغْرِبِ فَبُهِتَ الَّذي کفَرَ (بقره، 258) در این آیه تلویحاً آمده است که طلوع خورشید از مغرب امکان وقوع دارد و البته آن از عهدۀ خدا بر می‌آید و در روایت مذکور و دیگر روایات مشابه، طلوع خورشید از مغرب یکی از اشراط الساعه خوانده شده است. هـ. هَلْ يَنْظُرُونَ إِلاَّ أَنْ تَأْتِيَهُمُ الْمَلائِکةُ أَوْ يَأْتِيَ رَبُّک أَوْ يَأْتِيَ بَعْضُ آياتِ رَبِّک يَوْمَ يَأْتي بَعْضُ آياتِ رَبِّک لا يَنْفَعُ نَفْساً إيمانُها لَمْ تَکنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ کسَبَتْ في إيمانِها خَيْراً قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ (انعام،158) در این آیه همان مضمونی مورد اشاره قرار گرفته که در روایت مذکور آمده است؛ مبنی بر که وقتی خورشید از مغرب طلوع کند، باب توبه بسته می‌شود و لذا ایمان و توبه هیچ کسی قبول نمی‌گردد. 🔸چالش‌های الهیاتی این آیات و روایات در قسمت بعدی می‌آید. 🔸یادداشت‌های مرتبط با انگارۀ حکومت آخرالزمانی https://t.me/dineaqlani
🔶 چالش‌های الهیاتی روایات کیهان‌شناختی-قسمت2 🔸 در حاشیۀ یادداشت آقای ترکاشوند با عنوان کیهان‌شناسی مردود در روایات منسوب به امامان ۱ 🔸جعفر نکونام استاد علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم این یادداشت به بیان چالش‌هایی اختصاص دارد که به روایت کیهان‌شناختی مورد بحث و نظایر آن مرتبط است. 1️⃣ احتمالات چالشی روایت کیهان‌شناختی 🔸در خصوص آن روایت کیهان‌شناختی که در قسمت1 ذکر شد، دو احتمال متصور است: ▪️یک احتمال این است که چنین روایتی مجعول باشد؛ یعنی از حضرت محمد(ص) صادر نشده و راویان دروغگویی چنین روایتی را به آن حضرت منسوب ساختند. ▪️احتمال دیگر این است که چنین روایتی اصیل باشد؛ یعنی چنین روایتی از آن حضرت صادر شده باشد. 🔸آقای ترکاشوند در یادداشت خود به این دو احتمال چنین اشاره کرده است: قطعا برخی از این روایات ساختگی است ولی با فرض صدور اگر پرسیده شود چرا امام این اطلاعات را داده، پاسخ همان است که تلویحا در کلام خودِ امام (انتهای بند ۶) ذکر شد: اتکای امام به گفته‌های دانشمندان آن زمان بود ( فعلى أي شیئ الثرى فقال هیهات، عند ذلك ضل علم العلماء) 🔸با فرض این که روایت مورد بحث و امثال آن از حضرت محمد(ص) یا ائمه(ع) صادر شده باشند، باز دو احتمال قابل طرح است: ▪️یک احتمال این است که مقصود این روایات همان معنایی باشد که از ظاهر آنها فهمیده می‌شود. ▪️احتمال دیگر این است که مقصود این روایات معنایی خلاف ظاهر این روایات باشد. 🔸بنابراین در مجموع سه احتمال دربارۀ این روایات مطرح است که در ادامه به بیان آنها و چالش‌های مترتب بر آنها پرداخته می‌شود. 2️⃣ چالش‌های مبتنی بر جعلی بودن روایت کیهان‌شناختی 🔸یک احتمال این است که چنین روایتی جعلی باشد؛ یعنی صحابه یا طبقات بعدی مسلمانان آن را به نام حضرت محمد(ص) جعل کرده باشند؛ بدون این که چنین روایتی از آن حضرت صادر شده باشد. 🔸اگر فرض بر این باشد که چنین روایتی را صحابه یا تابعان و یا نسل‌های بعدی به نام آن حضرت جعل کرده باشند، چالش‌های چندی را بر خواهد انگیخت: ▪️اولاً، کدام صحابی یا تابعی یا دیگری چنان روایتی را به نام حضرت محمد(ص) جعل کرده است و چرا هیچ‌یک از علمای چهارده قرن گذشته او را نام نبردند؟ ▪️ثانیاً، آن شخص جاعل، چه انگیزه‌ای برای جعل چنین روایتی به نام حضرت محمد(ص) داشته و چه منفعتی از این جعل می برده است؟ ▪️ثالثاً، چگونه در حالی که حضرت محمد(ص) شخصیت بسیار مقدسی بوده، کسی در میان مسلمانان جرئت و جسارتی پیدا کرده است که بر او افترا بزند و چنان روایتی را به نام ایشان جعل کند؟ ▪️رابعاً، چرا هیچ کسی نه از طبقۀ خود جاعل یا طبقات بعد به جعلی بودن آن روایت توجه پیدا نکرده و از آن خبر نداده و در مقام رد آن روایت بر نیامده است؟ 3️⃣ چالش‌های الهیاتی مربوط فرض فهم اشتباه روایات کیهان‌شناختی 🔸اگر فرض بر این اشد که معنای اصلی چنین روایتی را تمام مسلمانان اعم از صحابه و تابعان و محدثان و مفسران طی چهارد قرن به درستی درک نکرده باشند و معنای اصلی آن خلاف آن چیزی باشد که طی چهارده قرن گذشته فهمیده شده، سؤالات چندی قابل طرح است: ▪️اولاً، چه عاملی باعث این کج‌فهمی شده است؟ ▪️ثانیاً، چه دلیلی وجود دارد که چنین کج‌فهمی در روایات دیگر و یا حتی آیات قرآن رخ نداده باشد؟ ▪️ثالثاً، با فرض رخ دادن کج‌فهمی گسترده‌ای در میان مسلمانان طی چهارده قرن در خصوص چنین روایتی، چه اعتمادی به فهم صحیح سایر روایات و یا آیات وجود دارد؟ ▪️رابعاً، چه اعتمادی هست که فهم جدیدی که مسلمانان در عصر حاضر از آیات و روایات پیدا می‌کنند، درست باشد و روزی نیاید که باز دوباره فهمیده شود، باز آنچه که اخیراً از معنای آیات و روایات فهمیده شده، اشتباه بوده است؟ 4️⃣ چالش‌های الهیاتی مربوط به فرض اصیل بودن روایات کیهان شناختی 🔸اگر فرض بر این باشد که مسلمانان نه چنین روایتی را جعل کرده باشند و نه آنچه را که مسلمانان طی چهارده قرن گذشته از این روایت فهمیدند، اشتباه بوده باشد، سؤالات دیگری نظیر موارد ذیل جای طرح دارد: ▪️اولاً، با فرض صدور چنین روایتی از حضرت محمد(ص)، آن حضرت چه امتیازی با سایر مردم معاصر خود داشته است که موافق مضمون چنین روایتی بوده‌اند؟ ▪️ثانیاً، با فرض این که دانش حضرت محمد(ص) از قبیل دانش معاصران خود بوده، چه اعتباری برای معارف الهیاتی مندرج در روایات نظیر خدا و آخرالزمان باقی خواهد ماند؟ ▪️ثالثاً، با فرض این که فهم جدید بشر معیار صحت و سقم روایات منقول از حضرت محمد(ص) باشد و یک روایتی را علیرغم مقبولیت چهارده قرنی‌اش میان تمام مسلمانان، فاقد اعتبار اعلان کند، دیگر چه اعتباری برای اصل دین باقی خواهد ماند؟ 🔸البته پنهان نماند که برخی از روشنفکران دینی علیرغم تأیید صحت صدور چنین روایاتی از حضرت محمد(ص) یا ائمه(ع) نظریاتی را در توجیه آنها بیان کرده‌اند که در قسمت3 به آنها پرداخته خواهد شد. https://t.me/dineaqlani
🔶 گفتمان قرآنی، عرفی یا فلسفی-قسمت3 در حاشیۀ یادداشت دکتر مجاهدی با عنوان «تناقض‌وارگی و تناقض‌آلودی» جعفر نکونام استاد علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم یادداشت حاضر در پاسخ یادداشت مذکور از آقای دکتر محمد مهدی مجاهدی است. من ضمن تشکر از نقد ایشان، نکاتی را به عرض می‌رسانم: 1️⃣ محل نزاع تصور می‌کنم، نزاع لفظی نداریم؛ چون، بحث بر سر این است که آیا تقسیمی که در آیۀ محکم و متشابه صورت گرفته و در آن، «آیات الکتاب» به محکم و متشابه تقسیم شده، به تعبیر دکتر مجاهدی تناقض‌واره است، یعنی مقسم مشمول یکی از اقسامش می‌شود یا نه و به موجب این تقسیم می‌توان گفت که خود این آیه هم یا باید محکم باشد و یا متشابه یا این که چنین نیست و چنین تقسیمی به کل آیات قرآن نظارت ندارد و لذا شامل خود آیه نمی‌شود. 2️⃣ اصل سخن من عرض من این بود که هرگز لفظ «الکتاب» در این آیه شامل کل آیات قرآن اعم از آنهایی که نازل شده و آنهایی که نازل نشده نیست؛ چون «الکتاب» در این آیه به چیزی که معهود مخاطبان آیه بوده است، بر می‌گردد؛ نه به آنچه معهود آنان نبوده است. معهود آنان هم چیزی است که سیاق آیه از آن پرده بر می‌دارد؛ نه آنچه که مفسران ادعا می‌کنند. 3️⃣ مبنای سخن من مبنای سخن من این است که هر واحد قرآن در یک گفتمان عرفی یعنی عرف عرب حجاز عصر پیامبر در زمان و مکان و مقتضیات خاصی القاء شده و الفاظ قرآن به آنچه که گفتمان عرفی قرآن اقتضاء دارد، دلالت پیدا می کند؛ نه آنچه که منتزع از آن به ذهن مردمان اعصار دیگر متبادر می‌شود. بر این اساس، عرض کردم، بیان آقای دکتر مجاهدی یک بیان منطقی و فلسفی است و سیاق سخن من روشن می‌کند که منظورم چیست. منظور من این است که دأب منطق و فلسفه بیان کلیات است؛ حال آن که دأب قرآن بیان جزئیاتی است که مخاطبانش طی دورۀ رسالت حضرت محمد(ص) به تدریج با آنها سروکار پیدا می‌کردند. بر همین اساس، عرض می‌کنم، باید بررسی کرد که خاستگاه تقسیم آیات به محکم و متشابه چه چیزی است. به نظر من، خاستگاه این تقسیم منازعه‌ای بوده است که میان حضرت محمد(ص) و مشرکان راجع به قیامت رخ داده بود. آن حضرت اظهار می‌داشت که قیامت نزدیک است و مشرکان به زودی با عذاب الهی هلاک می‌شوند؛ اما مشرکان آن را به سخره می‌گرفتند و تکذیب می‌نمودند. بنابراین، هرگز خاستگاه تقسیم در این آیه، عدم فهم مقاصد آیات قرآن نبوده است تا به موجب آن گفته شود، آیات قرآن دو دسته‌اند: برخی قابل فهم‌اند و برخی قابل فهم نیستند. 4️⃣ مبنای سخن مجاهدی و نقد آن آقای دکتر مجاهدی اظهار داشتند که معنای مورد نظرشان در تفاسیر و قوامیس لغوی کهن آمده است؛ اما این اظهار ایشان مخدوش است؛ زیرا: اولاً، در تفاسیر کهن هیچ اتفاق نظری راجع به معنای محکم و متشابه وجود ندارد و حتی اغلب قدما گفتند: محکمات آیاتی‌اند که باید به آنها عمل کرد و متشابهات آیاتی‌اند که باید به آنها ایمان آورد. در ذکر مصادیق آیات متشابه نیز هرگز از چیزی که معنای آنها قابل فهم نباشد، سخن نرفته است. هم معنای آیات صفات و هم معنای آیات قیامت برای مخاطبان قرآن آشکار بوده است. ابهام در چنین آیاتی مستحدث است و در قرون بعدی در میان متکلمان مطرح شد و بدیهی است که یک معنای مستحدث را نباید عبارت از معنای واقعی آیات قرآن به شمار آورد. ▪️ثانیاً هرگز مصادیقی که در تفاسیر کهن برای آیات محکم و متشابه بیان شده است، چنان شمولی ندارند که حتی خود آیۀ محکم و متشابه را نیز فرا بگیرد. برای مثال، طبق یک قول، آیات محکم عبارت از آیات احکام‌اند و آیات متشابه عبارت از آیات عقاید. این در حالی است که هرگز چنین تقسیمی شامل کل آیات قرآن نمی‌شود؛ چون آیاتی هم در قرآن هست که نه ذیل عقاید می‌گنجند و نه ذیل احکام. ▪️ثالثاً، غرض از تفسیر بیان معنایی است که مخاطبان آیات قرآن در وقت نزول می‌فهمیدند؛ نه لزوماً هر آنچه که قدمای مفسران در تفاسیر خود یاد کردند؛ چون آنان مخاطبان آیات قرآن نبودند؛ بلکه نسل‌های بعدی بودند؛ لذا تفاسیری که از آیات قرآن به دست دادند، مختلف است؛ به همین رو، هرگز روش صحیح تفسیر آیات قرآن، مراجعۀ صرف به تفسیر قدما نیست؛ بلکه مطالعۀ آیات قرآن با تکیه بر سیاق و آیات مشابه است. در سیاق آیۀ محکم و متشابه نیز هرگز سخن از این نیست که معنای آیات متشابه قرآن فهمیده نمی‌شود؛ بلکه سخن از این است که تأویل این آیات یعنی سرانجام این آیات دانسته نمی‌شود؛ به همین رو بوده است که همواره از حضرت محمد(ص) می‌پرسیدند که قیامت کی واقع می‌شود. 🔸تفصیل نظر این جانب در «مناظره نجفی و نکونام دربارۀ آیۀ محکم و متشابه» و مقالۀ «تفسیر معناشناسانۀ آیۀ محکم و متشابه» بیان شده است. 🔸گفتمان قرآنی، عرفی یا فلسفی: ▪️قسمت1: در حاشیۀ یادداشت دکتر محمد مهدی مجاهدی با عنوان "آیۀ هفتم سورۀ آل عمران و تناقض‌وارۀ إحکام و تشابه" ▪️قسمت2: معنای «الکتاب» یا «القرآن» در آیات قرآن https://t.me/dineaqlani
🌀هزینه-فایده فراگیر تعطیلی شنبه 🔻وقتی می‌خواهیم سیاست‌گذاری کنیم باید هزینه فایده فراگیر سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی داشته باشیم. در این میان هزینه فایده فرهنگی-اجتماعی از اقتصادی هم مهم‌تر است؛ اینکه تصمیم ما چه تاثیری بر هنجارهای اجتماعی می‌گذارد و سبک زندگی را چگونه تغییر می‌دهد، مهم تر از تاثیر ان بر منافع و هزینه‌های اقتصادی است. 🔹برای تعطیلی شنبه عمدتا هزینه فایده اقتصادی مطرح شده است و خبری از تحلیل هزینه فایده سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نیست. حتی هزینه فایده اقتصادی طرح هم چندان مشخص و متقن نیست. 🔻صرف نظر از این نکته، تعطیلی شنبه از جهت فرهنگی-اجتماعی نوعی پذیرش هنجارها و سبک زندگی حاکم بر اقتصاد جهانی کنونی است که زیربنای عقیدتی آن نوعی مسیحیت و یهودیت رنسانسی است. ‼️ما نظم دنیای اقتصادی کنونی را می‌پذیریم به‌جای اینکه نظم حاکم بر تفکر اسلامی بر اساس مفهوم مقدس روز جمعه را ترویج کنیم؛ روزی که در آن نماز جمعه برگزار می‌شود و زمانی است که در آن آخرین منجی عالم بشریت ظهور می‌کند. ⁉️ ما با تعطیلی شنبه کل نظم فرهنگی و اجتماعی و حتی اقتصادی جامعه را بر هم می‌زنیم؛ نظمی که ریشه در تاریخ کهن اسلامی-ایرانی ما دارد؛ این هزینه حتی به منفعت اندک اقتصادی تصور شده هم نمی‌ارزد. ✍️دکترمحمد جواد توکلی عضو شوراي علمي گروه اقتصاد مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) و دانشیار پایه ۱۳ اقتصاد و رئیس انجمن اقتصاد اسلامی حوزه و رئیس سابق پژوهشکده اقتصادی https://eitaa.com/eqmoq2 ••✾•🌿🌺🌿•✾• کانال فصل حضور استادان و مدیران https://eitaa.com/faslehozur
تفاوتهای سبزینگی در دو نوع سبک زندگی و یک سوال اساسی به تفاوت فضای سبز در دو نوع سبک زندگی سنتی و معاصر دقت کرده‌اید؟ در اولی فضای سبز، جزیی از فضای خصوصی خانه بود که به حیاط آن حیات می‌داد و اولا هزینه نگهداری آن با خود صاحبخانه بود و نه با مدیریت شهری؛ ثانیا چون در دل خانه بود عموما به درختان مثمر اختصاص می‌یافت و به چرخه اقتصاد خانواده و شهر کمک می‌کرد؛ ثالثا به عنوان فضایی خصوصی، در خدمت فراغت و تفریح خانواده در فضایی مفرّح و متناسب با فرهنگ محرمیت و سبک زندگی اسلامی ایرانی بود. اما با حذف حیاط و تبدیل خانه به لانه در سبک زندگی معاصر و کشاندن فضای سبز از حریم خصوصی خانه‌ها به فضای عمومی پارکها و بوستانها، اولا هزینه مضاعفی را بابت احداث و نگهداری این فضاها به مدیریت شهری تحمیل کرده‌ایم؛ ثانیا چون فضای بوستانها عمومی است غالبا فضای سبز موجود در آنها به درختان غیر مثمر اختصاص می‌یابد و به رغم مصرف آب فراوان کمک چندانی به چرخه اقتصاد شهر نمی‌کند؛ ثالثا در چنین بوستانهای عمومی امکان تفریح متناسب با حریم خانواده‌های ایرانی و فرهنگ اسلامی ایرانی میسر نیست. لذا سوال اساسی این است که حالا که این نوع انتقال فضای سبز از حیاطهای خصوصی به بوستانهای عمومی سبب تحمیل هزینه‌های مضاعف به مدیریت شهری شده و حالا که این نوع انتقال سبزینگی از فضای حریم‌زای خصوصی به فضای حریم‌زدای عمومی نه توجیه اقتصادی دارد و نه توجیه فرهنگی، پس چرا حیات را از حیاطهای مفرّح گرفتیم و خانه را به لانه فروکاهیدیم؟! دکتر محمد منان رئیسی استاددانشگاه قم و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی https://eitaa.com/baladetayyeb
🔥سئوال کنندگان ناپیدا و چند نکته خیلی مهم چند نکته پیرامون نظر منسوب به آیت الله جوادی آملی ۱-پاسخ دفتر استفائات مراجع به سئوالات احکام، غالبا توسط فضلایی داده می شود که به مبانی فقهی مورد نظر آن مرجع تقلید اشراف علمی دارند؛ لذا در ابن مورد مناسب است نظر خاص حضرت ایشان بصورت دستخط یا صوت و تصویر منتشر شود. ۲-پاسخ استفتاء یعنی پاسخ به سئوالی که از یک مرجع تقلید انجام شده است؛ بنابراین لازم است دفتر آیت‌الله متن سئوال و حتی سئوال کنندگان احتمالی را هم منتشر کند. ۳-پاسخ به هر سئوال بر اساس فروضاتی است که در سئوال مطرح می‌شود؛ لذا با توجه به عدم انتشار اصل سئوال و نداشتن پایه علمی فروضی که در ابتدای پاسخ به نقل از سئوال کنندگان آمده، «این پاسخ» را مطلقا نمی توان موافقت آن مرجع عظیم الشأن با تعطیلی شنبه مورد بهره‌برداری رسانه‌ای و استناد قرار داد. ۴- مهم‌ترین نکته آن است که مسائل سبک زندگی اسلام وسیع‌تر از دایره احکام فقهی حلال و حرام است. مثلاً اگر همان سئوال کنندگان از دفتر استفتائات سئوال می کردند که «آیا می شود در روز عاشورا عروسی گرفت یا در تاسوعا جت اسکی(...) سوار شد؟» منطقا پاسخی که بر اساس احکام اولیه دریافت شود از جنس همین پاسخ استفتاء خواهد بود؛ در حالیکه پاسخ واقعی سئوال اخیر ناظر به بوده و بر اساس سیره اهلبیت قابل دستیابی است و در کتابهای کوثر کربلا و شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی است که می توان نظر آیت الله جوادی آملی را در مورد آن یافت. ۵- اما دست های ناپیدا طراح و مجری زورگویی های غیر علمی چند تاجر اتاق بازرگانی... ✍حمیدرضا ابراهیمی دانشگاه فرهنگیان @Gaami_no
🔥اطلاع رسانی در انتظار انقلاب❗️ 🔻معروفترین و ناشناخته ترین بخش در سازمانها ها هستند. 🔻عامل ناشناخته بودن روابط عمومی‌ها، کم اطلاعی غالب مدیران و مخاطبان از کارکرد حقیقی روابط عمومی است. 🔻روابط عمومی ها، از ابزار تبلیغ و خبر و رسانه استفاده می کنند اما معمولا با و خبرگزاری و تشریفات و سازمان و مدیران اشتباه گرفته می شوند!! 🔻روابط عمومی را می توان «» و «تنظیم چهره سازمان در افکار عمومی» و «زمینه ساز به روز رسانی مداوم سازمان» در بستر ارتباط دوجانبه، صادقانه، سریع، محبت آمیز و راهبردی تعریف کرد. 🔻با این نگاه لزوما میزان تولید خبر از مدیران و اتفاقات درون سازمان، هزینه های سنگین تولید محتوای رسانه ای فیزیکی و دیجیتال، چاپ بنر و بروشور، استفاده گسترده از سایت‌ها و صفحات اجتماعی بیانگر موفقیت روابط عمومی نیست بلکه اینها ابزاری هستند که اگر در درون راهبرد صحیح اطلاع رسانی به مقدار لازم قرار داده شوند، ممکن است موفقیت روابط عمومی حاصل شود. 🔻یک روابط عمومی زمانی موفق است که بتواند با بکارگیری این ابزار بعلاوه «تسهیل کامل دریافت انواع اطلاعات از مخاطبین» و «تنظیم صادقانه ریزش اطلاعات پردازش شده»، «همدلی و شادابی را در درون سازمان»، «رضایت و امید را در بیرون سازمان» و «کارامدی در فرآیندهای سازمان» را تضمین کند. 🔻از یک زاویه اطلاعات به دو گونه اطلاعات عمومی و اطلاعات محرمانه تقسیم بندی می شود. 🔻در کشور برای ورود به عرصه سازمانی ، ساختار های نسبتا خوبی پیش بینی شده است به طوری که نه تنها هیچ کس بدون احراز کامل انواع شرایط نمی تواند وارد ساختارهای اطلاعاتی امنیتی شود بلکه حتی انتصاب و تایید مدیران حراست و گزینش همه سازمانها بطور متمرکز توسط مراجع عالی تخصصی انجام می گیرد و نقش مدیران عموما در حد پیشنهاد است. 🔻به نظر می رسد با رشد و البته پیچیدگی زیاد فناوری های ارتباطات و دیپلماسی عمومی در سطح بین الملل و از جمله کشور ما و اهمیت فوق العاده تنظیم افکار عمومی در جنگ های رسانه ای، لازم است در ساختار کلان اطلاع رسانی کشور یک عمیق و جدی انجام شود. 🔻ایجاد که حتی بصورت فراقوه ای (با ادغام برخی ساختارهای ناقص کنونی) برای انتصاب یا تایید مدیران روابط عمومی و رسانه در سطح کلان و خرد و احراز توان فنی کارشناسان در تمامی سطوح در کنار موضوع افزایش توان تخصصی بدنه اطلاع رسانی و رسانه ای بر اساس راهبردهای موثر سرفصل این اقدامات است که توضیح آن از ظرفیت این متن خارج است. 🔻خلاصه، ۲۷ اردیبهشت روز جهانی بر عموم اصحاب اطلاع رسانی متعهدانه و پیشرفت محور رسمی و مردمی مبارک باد. به امید تحول بزرگ... ✍دکتر حمیدرضا ابراهیمی @Gaami_no دانشگاه فرهنگیان قم
🔥تضمین‌آیت‌الله‌بهجت‌ برای‌ قبولی‌نماز 🔻در دوران جوانی، روزی هنگامی که حضرت پس از درس از مسجد به سمت منزل می رفتند از ایشان، درباره راهکارهای تقویت حضور قلب در نماز پرسیدم... 🔻ایشان باشنیدن این سئوال، برخلاف انتظار، توقف کردند و با صدای قدری بلند، جملاتی به این مضمون فرمودند: 🔻 «در نماز به طور اختیاری از حضور قلب خارج نشوید و اگر ناخواسته خارج شدید به محض اینکه متوجه شدید برگردید، من ضمانت می کنم مقبول باشد...» 🔻نحوه تاکید ایشان، به حدی متفاوت بود که توجه برخی عابران را برانگیخت. 🔸پ.ن: انتشار به مناسبت ۲۷ اردیبهشت‌ماه ، سالگرد ارتحال حضرت آیت‌الله العظمی بهجت(ره) ✍دکتر حمیدرضا ابراهیمی دانشگاه فرهنگیان قم ✅ گامی نو: اورژانس تحلیل های فرهنگی، سیاسی👇 @Gaami_no
15.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 نکاتی که باید در کنشگری رعایت شود... 💢 شیخ فرهاد فتحی مدرس عالی حوزه علمیه قم فارغ التحصیل سطح ۴ حوزه علمیه قم خادم قرارگاه غدیر تا ظهور @sheikh_farhad_fathi