eitaa logo
بانک محتوای اساتید
14 دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
94 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
آنها به خوبی می‌دانند که زمینه‌ای است برای ، نه برای تفریح و سرگرمی! کاش ما هم متوجه شویم! ✍🏻دکتر محسن انبیائی عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام و دکتری فلسفة دین مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره و عضو شورای عالی فضای مجازی @anbiaei14 ••✾•🌿🌺🌿•✾• کانال فصل حضور استادان و مدیران بستری برای بیان دیدگاه های اساتید دانشگاه ها و موسسات آموزشی استان قم و برنامه های مدیران https://eitaa.com/faslehozur
▪️عکس پروفایلت رو محرمی کن 🔻پروفایل ساز مناسبتی 🔺https://c.btid.ir/ ▪️بدون نیاز به نصب ▫️ویژه محرم ✍️ |👇 ┏━━━ °•🖌•°━━━┓   @bahr_dar_koze ┗━━━ °•🖌•°━━━
5.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 برنامه هشتگ دین 💥چگونه به معرفت و شناخت امام دست پیدا نماییم ؟ 🎤حجت الاسلام دکتر محمد جعفری 📽 شبکه قرآن سیما ⏰ مدت زمان : 3 دقیقه 🆔@mjafari_ir ••✾•🌿🌺🌿•✾• کانال فصل حضور استادان و مدیران بستری برای بیان دیدگاه های اساتید دانشگاه ها و موسسات آموزشی استان قم و برنامه های مدیران https://eitaa.com/faslehozur
✍️ ماه محرم و فرهنگ عاشورایی، مرز میان سبک زندگی دینی با فرهنگ لیبرالی. https://virasty.com/MJafari_ir
8.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 برنامه هشتگ دین 💥ظاهرا گفته اند یکی از یاران امام حسین، مسیحی بوده است . مگر دینی غیر از اسلام از ناحیه خدا پذیرفته است ؟ 🎤حجت الاسلام دکتر محمد جعفری 📽 شبکه قرآن سیما ⏰ مدت زمان : 3 دقیقه 🆔@mjafari_ir
12.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 برنامه هشتگ دین 💥آیا این که می گویند وظیفه ما عمل به تکلیف است بدون در نظر گرفتن نتیجه، با عقل سازگار است؟ 🎤حجت الاسلام دکتر محمد جعفری 📽 شبکه قرآن سیما ⏰ مدت زمان : 2 دقیقه و نیم 🆔@mjafari_ir
🔹میگفت ما اگر مسئول گزینش کربلا بودیم ، قطعا امثال حر و زهیر و وهب رو رد میکردیم ولی امام حسین بدون اینکه گذشتشون رو به روشون‌بیاره ، بغلشون کرد، امام حسین از هدایت شمر هم ناامید نشد و‌ تلاش کرد توبه کند ولی ما چنین نیستیم و‌ چنین نگاهی نداریم و چنین تلاشی نمیکنیم. 🔸وقتی عذاب قوم لوط قطعی شد و ملائکه آمدند برای عذاب، حضرت ابراهیم هنوز ناامید نشده بود، گفت اگر ۵۰ نفر بین قوم لوط انسان سالم باشد که به لواط مبتلا نشده باشند ، بیخیال عذاب میشوی؟! گفتند بله ولی متاسفانه همین قدر هم وجود ندارد و همه مبتلا شدند. 🔻حضرت ابراهیم در مورد قومی که به چنین گناه بزرگی مبتلا هستند ، دنبال روزنه ای هست تا عذاب نشوند و نفرین نمیکند. حضرت نوح ۹۵۰ سال صبر میکند و ۹۵۰ نفر هم به اصل دین هدایت نمیشوند و تهش نفرین میکند. 🔰پیامبر ما ۲۳ سال بدون یک‌ریال پاکت و بدون هیچ چشم داشتی تبلیغ میکند و وقتی اذیتش کردند میفرمود خدایا به قوم من رحم کن، اینا فقط آگاهی ندارند. تهش وقتی شهید شدند ، ۲۳ نفر هم پشت پیام غدیرش نماند و همه پشت علی را خالی کردند و دخترش را هم بین در و دیوار گذاشتند و حضرت محسن را سقط کردند. حضرت زهرا در این وضعیت ، مردم را نفرین نکرد. ماها متدین به کدام دین هستیم که بچه شیعه رو که یک گناه دارد میخواهیم نفرین کنیم؟! نگاه ما کجا ، نگاه اولیای الهی کجا؟! باید این جمله را تکرار کرد : و چه خون دلی خورد علی از این جماعت سر به سجود و در ظاهر متدین... ✍شیخ فرهاد فتحی مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم فارغ التحصیل سطح ۴ حوزه علمیه قم خادم قرارگاه غدیر تا ظهور https://eitaa.com/joinchat/1246560365Ca5e65155c1 ••✾•🌿🌺🌿•✾• کانال فصل حضور استادان و مدیران بستری برای بیان دیدگاه های اساتید دانشگاه ها و موسسات آموزشی استان قم و برنامه های مدیران https://eitaa.com/faslehozur
🌓 تاریخچه عزاداری بر امام حسین ع 🔹قسمت هفتم ✅ آیا عزاداری شیعیان برای امام حسین ع متأثر از عزاداری ایرانیان بر سیاوش پهلوان نامدار ایرانی است ؟! 🔸ایرانیان قبل از اسلام در سوگ سیاوش، پهلوان نامدار ایرانی هر ساله در روز خاصی، عزاداری برگزار می‌کرده اند.نام این مراسم سیاوشان یا سُوشون بود. که با اشک و ماتم و مرثیه سرایی توام بود. بخصوص که داستان قتل سیاوش به دست افراسیاب پادشاه توران بسیار سوزناک و مظلومانه است. 🔺به روایت شاهنامه فردوسی؛ سیاوش فرزند کیکاوس، شاه ایران است؛ پدرش او را به رستم می سپارد تا به وی آیین پهلوانی و سپهسالاری بیاموزد؛ پس از این؛ او در قامت جوانی رعنا و یوسف وش به کاخ پدر باز می گردد که مورد هوس سودابه نامادری خویش قرار می گیرد اما سياوش به دلیل پاکدامنی و‌دوری از فضای آلوده دربار؛ حضور در مرزها را ترجیح می دهد. 🔸سرانجام به دلیل اخلاق مداری نظامی و عدم همراهی پدر با او به نزد افراسیاب در کشور توران می‌رود و فرمانده محبوب و داماد او می‌شود. 🔸در نهایت با توطئه های حسودان دربار؛ مورد خشم افراسیاب قرار می‌گیرد و همراه سیصد تن از سپاهیانش، مظلومانه گردن زده می‌شوند. که از آن پس ایرانیان هر ساله بر غم مظلومیت و گردن زدن او‌ مرثیه می سرودند و عزاداری می کردند و به بیان شاهنامه لاله های واژگون( که در برخی مناطق خاص ایران چون خوانسار و کوهرنگ می رویند) نیر اشک سیاوش نام دارند که گریان غم او هستند. ☑️حال آیا می توان گفت عزاداری در سوگ حسین بن علی ع برگرفته از مراسم ایرانیان در مرگ سیاوش است؟ 🔸در جواب باید دو موضوع را از هم جدا کرد؛ یکی شباهت های میان این دو آئین دینی و ملی در برخی آداب و مناسک هست؛ و‌ دیگری مساله اصالت یا تابعیت عزادرای امام حسین ع از عزاداری های دوران ایران باستان است. 🔸آری چه بسا برخی از آداب و رسوم عزاداری امروز متأثر از فرهنگ گذشته ایرانیان باشد؛ همان گونه که گفته شده آدابی چون پرچم و عَلَم و نخل در عزاداری های گذشته بوده و الان نیز کم و بیش در برخی از مناطق ایران دیده می شود. بخصوص که مردم ایران از دیر باز و بخصوص از زمان ساسانیان تا کنون طبق گزارش ایران پژوهان مردمی دین مدار و معتقد و نوعا موحد بودند و طبیعی است که برخی از آداب و رسوم دینی شان بر مردمان دیار خود اثر گذاشته باشند. 🔸اما عزادرای ابا عبدالله الحسین ع همان گونه که در شش یادداشت قبلی اشاره شد، به عنوان یک مساله کلیدی از عصر عاشورا آغاز و در دوره های مختلف تا به امروز و حتی در دوره های خفقان حکومت ها مورد توجه بوده؛ تا جایی که ائمه ع مقید بودند حتی شده با حضور خانواده یا نزدیک ترین یاران خویش مرثیه جدشان حسین ع و حوادث کربلا را حتی در دوره های وحشت بنی امیه و بنی عباس بازگو کنند و سرایندگان بر این مساله را نیز می ستودند و صله می دادند. 🔸علاوه بر اینکه سیاوشان مخصوص و محدود به خاک ایران زمین بود، اما داستان عزاداری بر حسین ع گستره وسیعی دارد و همچنان در همه مناطق جهان و‌ در میان آزادیخواهان عالم از مسلمان و غیر مسلمان در تمام نقاط عالم روبه فزونی و گسترش است. 🔸نتیجه آنکه در آیین ها همواره تبادل فرهنگی میان ملت ها و اقوام در برخی عناصر نزدیک و همانند وجود داشته است اما صرف مشابهت؛ دلیل تاثیر پذیری صددرصدی نیست. چنانکه معابد زرتشتیان ریشه مساجد مسلمانان نیست؛ با اینکه گاهی مساجد را بر معابد زرتشتی بنا می کردند و حتی برخی از عناصر معماری را از آن می گرفتند، اما همه می دانیم مسجد یک عنصر اصیل اسلامی است؛ همچنين است عزاداری بر امام حسین ع که در اساس خود ریشه و اصالتی مذهبی و‌ شیعی دارد.
✍مسلم محمدی

🔽
 در یادداشت روز بعد: ارادت و عزاداری زرتشتیان برای امام حسین ع مورد بررسی قرار می گیرد.
🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌓 تاریخچه عزاداری بر امام حسین ع 🔹قسمت هشتم ✅ عزاداری و‌ ارادت زرتشتیان به امام حسین ع 🔸یادم میاد چندین سال پیش دانشجوی زرتشتی در دانشگاه تهران داشتم که مقاله ای را درباره ازدواج شهربانو با امام حسین ع همراه عکس های مراسم عاشورای زرتشتیان تهران در میدان هفتم تیر برایم ایمیل کرد که ارزشمند و فوق العاده بود که ظاهرا گاهی تا چندین هزار نفر جمعیت از اقلیت ها در این میدان برای گرفتن نذری در صف می ایستند! 🔸در حقيقت زرتشتیان مثل پیروان دیگر ادیان در ایران چون ارامنه و کلیمیان، احترام خاصی برای ایام ماه محرم قائل هستند؛ بخصوص که امام حسین ع داماد ایرانی هاست و زرتشتیان با افتخار به این وصلت؛ نگاه ویژه ای به این ایام دارند. 🔺مجموعه کارهای زرتشتیان در مورد احترام به امام حسین ع را می توان در موارد زیر دسته بندی نمود: 1-تعطیلی و به تعویق انداختن جشن ها: در سالهای نه چندان دور که تاسوعا و عاشورا با نوروز و جشن سده مقارن شده بود، از طرف انجمن زرتشتیان اعلام شد که بخاطر احترام به عزاداری،‌ مراسم سنتی انجام نمی شود، همچنین زرتشتیان یزد در سال ۱۳۸۸ هم جشن شب یلدای خود را بخاطر مصادف بودن آن با ماه محرم زودتر برگزار کردند. و به قول موبد خورشیدیان رئیس انجمن موبدان ایران؛ همه زرتشتیان چه در داخل و چه در خارج از ایران در دهه اول محرم هر گونه جشن و شادی و عروسی را بد یمن می دانند. 2-شرکت در مراسمات و عزاداری ها: شیوه عزاداری زرتشتیان كمی با شیعیان متفاوت است. آنها چون پوشیدن لباس سفید را مقدس می دانند، زنان و مردان سپید پوش زرتشتی با حضور در آتشكده گردهم می آیند و برای امام حسین و یارانش به سوگواری می پردازند؛ آن ها همچنین در تعزیه هایی که در شهر کرمان برگزار می شود، کلیه مراحل واقعه کربلا را به تصویر می کشند. شكوه عزاداری زرتشتیان در يزد آیین نخل‌برداری است. آن ها نخل را به شکل تابوت سیدالشهدا یا نمادی از یکی از شهدای کربلا درمی آورند و به آن احترام می کنند. قابل توجه اینکه نخل عزاداری معروف یزد نیز اهدایی زرتشتیان است. 3- نذری دادن برای امام حسین ع: یکی از موارد احترام و محبت زرتشتیان به امام حسین، هزینه دادن و اهدای نذورات برای این امام می باشد. در مراسم زرتشتیان بخصوص در يزد و تهران غذاهای زیادی طبخ می شود، زرتشتیان با خواندن دعا و طلب ادامه راه آزادگان دنیا، مراسم خود را برگزار می كنند. ۴. احترام به جنبه های آزادی و عدالت طلبی او: شاید این بعد اخلاقی و انسانی قیام امام حسین ع مهم ترین مولفه مشترک و موجب علاقمندی دیگر ادیان از جمله زرتشتیان به امام حسبن شده است؛ به قول موبد خورشیدیان در مصاحبه ای که در رسانه ها موجود است: دو ویژگی امام حسین، یکی دفاع از مظلومان و دیگری مبارزه با ظالمان است که برای زرتشتیان خیلی قابل ارزش و‌احترام هست. 🔸نتیجه و خلاصه این یادداشت را با این شعر زیبا به پایان می بریم: این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست؟! این چه شمعی است که جان ها همه پروانه اوست؟! ✍ مسلم محمدی 🔻یادداشت روز بعد: آیا شرکت در عزاداری امام حسین ع؛ انسان را افسرده می کند؟! 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌓 تاریخچه عزاداری بر امام حسین ع 🔹قسمت نهم 🔹آیا امروزه شرکت در عزاداری امام حسین ع انسان را افسرده می کند؟! 👈گزارش یک پژوهش میدانی 🔹یادداشت روز 🔸استاد دانشگاه شهید چمران اهواز مساله فوق را به صورت علمی و میدانی مورد پژوهش قرار داده؛ نتایج بدست آمده از این پژوهش واقعا قابل استفاده است. 🔸دکتر سید علی مرعشی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در مصاحبه ای که با ایرنا داشت، در پاسخ به این سؤال که "آیا این ادعا که شرکت در عزاداری محرم افراد را افسرده می کند آیا مبنایی از صحت دارد یا خیر؟" نکات زیر را مطرح کردند.🔻 🔺در پژوهشی که در این زمینه انجام دادیم به افرادی که در آیین عزای امام حسین (ع) شرکت می کردند و کسانی که شرکت نمی‌کردند (به عنوان گروه شاهد) پیش از شروع دهه اول محرم پرسشنامه افسردگی 'بک' داده شد و پس از پایان دهه اول محرم دوباره هر دو گروه مورد آزمون قرار گرفتند (پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون). 🔺بر اساس نتایج این پژوهش، مقایسه میانگین نمره افسردگی 2 گروه در تحلیل واریانس، در میان شرکت‌کنندگان، کسانی که افسردگی نداشتند پس از عزاداری هم افسرده نشدند، و نمره افسردگی افراد افسرده پس از شرکت در آیین عزای امام حسین (ع) کاهش‌ یافته و میانگین آن به زیر حد طبیعی رسیده بود. 🔺 بنابراین فرض افسرده شدن به دلیل شرکت در عزاداری محرم رد، و بلکه خلاف آن تایید شد به این معنی که شرکت در عزاداری محرم برای سلامت روانی مفید است و سبب کاهش افسردگی یا بهبود آن می‌شود. 🔺 اما چگونه شرکت در یک جلسه غم انگیز باعث کاهش افسردگی می شود؟ این جلسات چه فرقی با بقیه جلسات غم‌انگیز دارند؟ 🔸این پزشک و متخصص روانشناسی با اشاره به 6 مکانیزم پیشنهادی بر اساس مکانیزم های مورد قبول در مکاتب روانشناسی عرفی بیان کرد: از جمله این مکانیزم ها این است که افراد، برون ریزی یا تخلیه هیجانی می کنند و این باعث می شود هیجانات منفی باقیمانده تقلیل یابد. همچنین اگر کسی احساس گناه حل‌نشده‌ای دارد، ممکن است گرایش به افسردگی پیدا کند اما با شرکت در عزاداری و امید به رحمت خدا، این امید احساس گناه را تا حدی خنثی و افسردگی را برطرف می کند. 🔺 یکی از دلایل افسردگی احساس تنهایی است؛ شرکت در آیین عزاداری امام حسین (ع) همراه با خیل عظیمی از افراد باعث می شود فرد خودش را تنها نبیند و خود را عضو یک گروه منسجم بزرگی بنام گروه عزاداران امام حسین (ع) تلقی کند و به این ترتیب احساس حمایت اجتماعی می کند. 🔺همچنین از دیگر مکانیزم های پیشنهادی این است که ضعف سرمایه‌های معنوی سبب افزایش آسیب‌پذیری روانی از جمله استعداد افسردگی می‌شود؛ در عزاداری سیدالشهدا (ع)، حجم بالایی از سرمایه‌های معنوی قابل اکتساب است. 🔺افراد افسرده یا در معرض ابتلا به افسردگی، در آیین عزاداری حسینی این فرصت را می‌یابند تا مصایب خود را با مصایب امامشان که او را از خود بهتر می‌دانند مقایسه کرده و از دیدگاه شناختی بزرگ‌نمایی مصایب خود را متوقف کنند. آن‌ها در این روند متوجه می‌شوند که عزیزتر از آنها در درگاه خداوند تعالی مشکلات بزرگتری داشته است و این تحمل مشکلات را برای عزاداران آسان می‌کند. 🔸این پزشک و متخصص روانشناسی با بیان اینکه یکی از دلایل افسردگی احساس پوچی، بی‌هدفی و بی معنایی است ادامه داد: در آیین سوگواری سیدالشهدا (ع)، فرد این فرصت را می‌یابد تا همسو با ایشان زندگی پرمعناتر و هدفمندتری را شروع کند و به این ترتیب از افسردگی فاصله می‌گیرد. 📘نتایج پژوهش مذکور در مجله پژوهشی دستاوردهای روانشناختی دانشگاه شهید چمران اهواز در تابستان سال 1392 چاپ و منتشر شده است؛ که می توان به صورت کامل آن را مطالعه نمود. پی نوشت: مباحث مهمی در پژوهش فوق آمده است و می تواند جواب به شبهاتی باشد که برخی مغرضانه یا جاهلانه عزای حسینی را مورد خدشه و اشکال قرار می دهند؛ علاوه بر اینکه تحقیقات متعدد و مشابه دیگری نیز دراین باره بخصوص تاثیر عزاداری بر کودکان انجام شده که موید این مساله است که شرکت در این گونه مجالس نه تنها موجب افسردگی نیست بلکه زمینه ساز علائم سرزندگی چون پیدایش انگیزه و هدف بالاتر خواهد شد.
✍ مسلم محمدی
🔻آخرین یادداشت از این سلسله یادداشت ها در روز عاشورا: فلسفه گسترش نام حسین ع در گستره جغرافیا و تاریخ چیست ؟ 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🔰حکایت عشق بی‌مثال به حسین علیه‌السلام 🔺احمد غزالی در کتاب سوانح العشاق حکایتی نقل می‌کند که جوانی در بغداد عاشق دختری شده بود که در سوی دیگر بغداد ساکن بود. این جوان هر شب خودش را به آب می‌زد و شناکنان بدون اینکه سرما را احساس کند و سردش شود به آن‌سوی دجله می‌رفت و با معشوقه دیدار و گفتگو می‌کرد. یک شب "خالی" بر چشم دختر دید و از وی پرسید این خال در چشم تو پیدا شده؟ دختر در پاسخ می‌گوید این خال از اوّل در چشم من بود ولی تو عاشق من بودی و نمی‌دیدی؛ امشب که خال را دیدی حتماً خدشه و رخنه‌ای در عشق تو نسبت به من پیدا شده است. موقع برگشتن مثل شب‌های قبل شنا نکن! بگذار قایق و وسیله‌ای بیاید و تو را به آن‌سوی دجله برساند؛ چون اگر شناکنان از دجله رد شوی مریض خواهی شد. پسر توجهی به توصیۀ دختر نمی‌کند، با شنا از عرض دجله عبور و مبتلا به ذات‌الریه و سینه‌پهلو می‌شود. 🔸در واقع عشق حقیقی تردیدناپذیر است و تردید ناسازگار با عشق است. عاشق در کار خود محاسبه‌ای نمی‌کند و تنها معشوق را می‌بیند و اگر در لحظه‌ای دست به‌حساب و کتاب بزند، نشان از سردی عشق او دارد. 🔹به گمانم تفاوت عشق به حسین علیه‌السلام با دیگر عشق‌ها از همین جنس است. ما قبل از اینکه خودمان را بشناسیم عاشق حسین شده‌ایم و تا آخرین لحظات زندگی با این عشق زندگی می‌کنیم. برای ما هرگز این سؤال پیش نمی‌آید که چرا و چطور. پیرمردی که به‌سختی به سفر اربعین می‌رود، پیرزنی که از دارایی کم خود در راه عزای امام حسین می‌گذرد، نوجوانانی که تا دیروقت در هیئات به عزاداری مشغول‌اند و مادرانی که عزیزان خود را به یاد حسین علیه‌السلام راهی جبهه‌ها و مخاطرات می‌کنند. عشق به امام حسین حقیقتاً تنها عشقی است که در قلب ما ریشه دارد و تا زمانی که قلب ما می‌تپد، گرمای عشق به حسین در آن زبانه می‌کشد؛ چه آنکه «إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ حَرَارَةً فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً». ✍️ دکتر محمدمهدی چگینی معاون بین‌الملل «دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی» دانشگاه مجازی المصطفی 🌐 بی‌کرانگی I محمدمهدی چگینی @Dr_MahdiChegini ••✾•🌿🌺🌿•✾• کانال فصل حضور استادان و مدیران بستری برای بیان دیدگاه های اساتید دانشگاه ها و موسسات آموزشی استان قم و برنامه های مدیران https://eitaa.com/faslehozur