نمونه ساخته شده با این سایت بدون دستکاری بنده.pdf
1.95M
نمونه ای که با این سایت در عرض 2 دقیقه ساختم https://gamma.app/docs/-te9oe0d5fxc7m1j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کارشناسانی که هفته قبل به رئیس جمهور محترم نامه نوشتند و مدعی شدند که راه حل مشکل مسکن، عمودی سازی و انبوهسازی است و حالا هم برخی از همانها، به عنوان گزینه وزارت راه و شهرسازی معرفی شدهاند این دو دقیقه را مشاهده بفرمایند.
آیا میدانستید که از سال ۸۵ تا ۹۵ حدود ۱۰.۵ میلیون واحد مسکونی در کشور ما ساخته شده است اما فقط ۲.۵ میلیون نفر به صاحب خانههای ما اضافه شده است؟!
از مهمترین دلایل این وضع، الگوهای اشتباه ساخت بوده است. متراکمسازیها و عمودیسازیهایی که معمولا اقشار مستضعف به دلیل آنکه از عهده پرداخت اقساط تحمیلی آن برنمیآیند، واحد در حال ساخت خود را بعد از چند قسط، به دلّال و سرمایهدار میفروشند و به این ترتیب واحدهای ساخته شده در نهایت به دست مصرف کننده واقعی نمیرسد و منجر به صاحبخانه شدن مردم نمیشود. لطفا این ویدئو را مشاهده بفرمایید.
بلد طیب/کانال دکتر منان رئیسی
https://eitaa.com/baladetayyeb
🖌دکتر منان رئیسی
هیئت علمی دانشگاه قم
و نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی
•🌿🌺🌿•✾•
کانال فصل حضور استادان و مدیران
بستری برای بیان دیدگاه های اساتید دانشگاه ها و موسسات آموزشی استان قم و برنامه های مدیران
https://eitaa.com/faslehozur
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خانهداری یا خانهنشینی؟!
آیا میدانستید که آمار بانوان خانهدار در کشور ما حدود ۲۵ میلیون نفر است که حدود ۶۰ درصد از جمعیت زنان را تشکیل میدهند و میانگین سنی آنها حدود ۴۰ سال است؟!
معنایش آن است که اغلب آنها در سنی هستند که اگر ظرف زندگی آنها درست طراحی شود و برنامه مشخصی برای مشارکت آنها در امر تولید و اشتغال خانگی پیشبینی شود، شاهد جهشی اساسی در امر تولید خواهیم شد. آیا حیف نیست که با سیاستهای اشتباه معماری و ساخت قوطی کبریتهای کوچک مقیاس، از این ظرفیت عظیم محروم شدهایم و خانهدارها را به خانهنشینها تبدیل کردهایم؟!
بلد طیب/کانال دکتر منان رئیسی
https://eitaa.com/baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌منتظر شرایط نباشید
💯سوار بر شرایط بشید
🔹کیفیت اصلی( کلیک کنید)
#مبانی #تربیت_و_رشد_اسلامی
#محسن_عباسی_ولدی
@@abbasivaladi
🌀 آیا کسی هست که بشنود؟
🔻 در دوره شهید #رئیسی بسیار تلاش کردیم که سفره معیشت مردم را از سیاستهای مخرب #شوک_درمانی نجات دهیم، ولی موفق نشدیم! کارشناسان #جاهل و #ذینفع همه جا بودند با ریش و بی ریش، صدای ما به رییسجمهور نمیرسید!
🔻 کاش دکتر #پزشکیان صدای هشدار ما را بشنود، حداقل صدای امثال دکتر مومنی و راغفر را بشنود. ولی صدای ما شنیده نمیشود؛ چون صدای رقیب پر مدعا و فرصت طلب بلندتر است.
🔹 ولی چه دکتر پزشکیان صدای منتقدان شوک درمانی را بشنود و چه نشنود، #واقعیت_تلخ_اقتصادی خودش را به ایشان، ما و سفره معیشت محرومین تحمیل میکند, چه بخواهیم و چه نخواهیم! از ما گفتن بود.
✍️توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
🔶 بنبست دعوای مخالفان و موافقان رابطه با آمریکا
✍🏾 جعفر نکونام 2 مرداد 1403
1️⃣ عمده دلیل مخالفان رابطه با آمریکا
🔸عمده دلیل مخالفت مخالفان رابطۀ دوستی با آمریکا این است که اساساً ذات نظام جمهوری اسلامی ایران مبارزه با جهانخواران عالم تا ظهور امام زمان و برپایی حکومت جهانی ایشان است.
🔸جهانخواران عالم نیز با آن کنار نمیآیند؛ لذا نظام جمهوری اسلامی ایران نه تنها نمیتواند با آمریکا رابطه برقرار کند؛ بلکه با سایر ابرقدرتهای جهان و حتی با قریب به اتفاق 200 کشور جهان نیز نمیتواند رابطۀ دوستی برقرار کند؛ مگر این که همۀ آنها تسلیم نظام جمهوری اسلامی ایران بشوند.
🔸به نظر ایشان، زمان شکست آمریکا و دیگر جهانخواران عالم در برابر ایران و ظهور امام زمان(ع) بسیار نزدیک است و ما نزدیک قله قرار داریم و به زودی امام زمان ظهور خواهد کرد و حکومت جهانیاش را برپا خواهد ساخت.
2️⃣ عمده دلیل موافقان رابطه با آمریکا
🔸نیز متقابلاً عمده دلیل موافقت موافقان رابطۀ دوستی با آمریکا این است که مردم ایران انقلاب نکردند که با جهانخواران مبارزه کنند و در مقام برپایی حکومت جهانی امام زمان(ع) باشند؛ بلکه انقلاب کردند که نظام مستبد و ظالمانه و فاسد پادشاهی پهلوی را سرنگون کنند و سرنوشت کشور را خود مردم رقم بزنند و از رهگذر آن به دموکراسی و عدالت و آزادی و آسایش و پیشرفت دست پیدا کنند.
🔸بعد آمریکا چنان که با حدود 200 کشور جهان رابطۀ دوستی دارد، بدون این که آنها را تحت سیطره و استثمار خود قرار داده باشد، می تواند با ایران هم رابطۀ دوستی برقرار کند؛ چون ایران هیچ خصوصیتی ندارد که آمریکا نتواند با آن رابطۀ دوستانه داشته باشد؛ لذا دلیلی ندارد که ما خود را درگیر مبارزه با آمریکا و دیگر جهانخواران عالم کنیم که زمینۀ ظهور امام زمان و برپایی حکومت جهانی ایشان را فراهم سازیم.
🔸به نظر آنان، با هیچ محاسبهای امکان شکست آمریکا و دیگر جهانخواران عالم در مقابل ایران وجود ندارد و ظهور امام زمان نیز از حدود هزار سال پیش مطرح بوده است؛ اما علیرغم این که همواره از قریب الوقوع بودن آن خبر داده میشده است؛ ولی هیچگاه وقوع پیدا نکرده است و معلوم نیست که آیا تا هزار سال دیگر وقوع پیدا خواهد کرد یا نه؛ لذا معنا ندارد، مردم ایران پیوسته در حال جنگ با آمریکا و دیگر جهانخواران عالم زندگی کنند که آیا امام زمان ظهور خواهد کرد یا نه.
3️⃣ فصل الخطاب دعوای میان موافقان و مخالفان رابطه با آمریکا
🔸در زمینۀ این که چگونه باید به حل و فصل این دعوا دست یافت، دیدگاههای مختلفی است:
▪️الف. فصل الخطاب بودن ولی فقیه: یک نگاه این است که مردم برای اظهار نظر در زمینۀ مسائل مهم کشور نظیر رابطۀ با آمریکا صاحب صلاحیت نیستند؛ بلکه ولی فقیه صاحب صلاحیت برای اظهار نظر در این زمینه است و لذا چون آیت الله خامنهای به عنوان ولی فقیه مخالف رابطه با آمریکاست، مردم نیز باید تسلیم نظر ایشان باشند و زندگی خود را با تحریمهای ظالمانۀ جهانی علیه خود وفق دهند تا بلکه به زودی ایران به قله یعنی ظهور امام زمان نایل شود و آنگاه مردم ایران شاهد نابودی آمریکا و دیگر جهانخواران عالم و برپایی حکومت مملو از قسط و عدل امام زمان(ع) باشند.
▪️ب. فصل الخطاب بودن خدا: در گزارش گفتگوی میان آیت الله هاشمی رفسنجانی و آیت الله خامنهای در زمینۀ رابطه با آمریکا آمده که آیت الله هاشمی رفسنجانی در جلسهای بعد از آن که ملاحظه کرد، گفتگوها به نتیجه نمیرسد، به آیت الله خامنهای گفت:
«نمیتوانیم حرف دیگری به شما بزنیم و فقط مسأله ما و خداست. بالاخره در روز قیامت از من و شما میپرسند که چرا این همه ضرر و مشکلات برای نظام و مسلمانان ایجاد شد، اگر اینها را بر عهده میگیرید، من دیگر حرفی ندارم. ایشان گفت بله، جواب خدا با من باشد.»
منتها مشکل این راه حل این است که واگذار کردن امر به خدا به واقع، حوالت به آخرت دادن است و این به درد دنیای مردم ایران نمیخورد و تحریمهای ظالمانۀ جهانی به سرکردگی آمریکا را علیه ایران مرتفع نمیسازد.
▪️ج. فصل الخطاب بودن قاضی بیطرف: راه حل سومی که مطرح است، این است که بالاخره دعوا بر سر رابطۀ ایران با آمریکا دو طرف دارد و در اینجا اقتضاء دارد، دعوا نزد یک قاضی بیطرف برده شود و هر دو طرف به نتیجۀ داوری آن قاضی بیطرف تن بدهند. این داور بیطرف یا میتواند همهپرسی از مردمی باشد که طرفین دعوا را به مسئولیت رساندند و مسئولین به مثابه وکلای مردماند و آنان باید از رأی و نظر موکلان خود تبعیت کنند یا این که این دعوا را به داوری بین المللی ارجاع بدهند و به رأی آن تن بدهند.
🔸مشکل تحریم در منازعۀ دو گفتمان سیاسی
🔸محدودیت ظرفیت تحمل مردم نسبت به تداوم تحریم
🔸یادداشتهای مرتبط با انگارۀ حکومت آخرالزمانی
https://t.me/dineaqlani
🔶 نزدیکی ظهور، بشارتی همیشهزنده
🔸به مناسبت حملۀ اسرائیل به یمن
✍🏾 جعفر نکونام 2 مرداد 1403
🔸از زمانی که حضرت ابراهیم ذریهاش را به وعدهای الهی مبنی بر وارث سرزمین شهد و شیر شدن ایشان بشارت داد، حدود چهار هزار سال میگذرد. حدود هزار سال بشارت داده میشد که خدا از آسمان بر کوه صهیون فرود میآید و ذریۀ حضرت ابراهیم را وارث سرزمین شهد و شیر میکند.
🔸گویا بعد از آن که ذریۀ آن حضرت از فرود خدا به زمین نومید شدند، دست به دامن حضرت سموئیل نبی شدند که یک انسانی را به جانشینی خدا تعیین کند تا او ایشان را وارث سرزمین شهد و شیر سازد. او نیز شائول و بعد داود را به پادشاهی بر ایشان منسوب ساخت و به سنت کاهنان روغن بر سرش مالید و از این رهگذر مسیح نامیده شد.
🔸بعد از انقراض پادشاهی ذریۀ حضرت ابراهیم دوباره آنان خواهان ظهور مسیحی دیگر شدند تا این که حضرت عیسی به دنیا آمد. از او پرسیدند که تو مسیحی و او به روایتی گفت که نه و به روایتی گفت که آری؛ اما بسیاری باور نکردند که او مسیح است.
🔸تا این که حضرت محمد(ص) به دنیا آمد و ایشان فرمود، من همان موعود هستم؛ اما باز بسیاری از ذریۀ حضرت ابراهیم نپذیرفتند که او موعود باشد.
🔸بعد از حضرت محمد(ص) نیز کسان دیگری آمدند و گفتند که ما همان موعود هستیم؛ اما باز بسیاری قبول نکردند و آخرین کسی که موعود دانسته شده است، فرزند امام یازدهم شیعیان است.
🔸پیروان ایشان همواره منتظر ظهور ایشاناند و همیشه وعدۀ نزدیکی ظهور ایشان را میدهند؛ اما پیر میشوند و ظهور تحقق پیدا نمیکند؛ لذا به فرزندان وعده میدهند که شما شاهد ظهور خواهید بود.
🔸گزارشی که اینک میآید، حاوی چنین بشارتی است. مرحوم حضرت آیت الله حائری شیرازی به فرزند خود دکتر علی حائری شیرازی بشارت داده است که تو شاهد ظهور خواهی بود. ملاحظه فرمایید:
ـ🇾🇪یمن و ماادراک الیمن
پدر داشت روزهای پایانی را میگذراند. دکترها برایش اصطلاح سپسیس عفونی را بکار میبردند. سپسیس یک بیماری خطرناک و مرگبار است که بر اثر واکنش شدید سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت شدید ایجاد میشود. سپسیس شدید منجر به شوک سپتیک میشود.
این شوک فشارش را کمتر از ۷ کرده بود. به وسيله دارویی که دائم و به تدریج به بدن تزریق میشد سعی در جلوگيري از افت شدید فشار داشتند.
این حالات پدر را در خوابی عمیق و متفاوت فرو میبرد حالتی اغماء گونه ...
از شب نوبت حضور من بالای سرشان است. حالتی رفت و برگشت دارند. بیهوش و هوشیار در نیمههای شب نگاهی به من کردند: «علی بیا»، [بعد بلافاصله] «از یمن چه خبر؟!» [متعجب نگاه میکنم]. «با موشک کجا را زده» ...[گویی نظارهگر واقعهای بوده که من از آن بیخبرم. میگویم: خواب دیدید؟ در بیمارستان نمازی هستیم. رویش برمیگرداند... نه خواب نبود] «یمن را دریاب اخبار یمن را پیگیر باش آخرالزمان از یمن آغاز میشود از شلیک اولین موشکها ....!»
[بعد سکوتی طولانی کرد. دوباره میگوید:] «علی بیا،
[اشاره میکند:] «سرت را جلو بیار». [سرم را میچسبانم به دهانش باصدای بیجوهرهای میگوید:] «انشالله تو ظهور را درک میکنی» ...! [مو به تنم سیخ میشود] میگویم: «انشالله»...
[و در دل همه این فضا را حمل بر حال اغماگونه او میکنم. عبور میکنم... تا اینروزها که شلیک اولین موشکها با جسارتی وصفناشدنی از یمن به سمت تمام منافع اسرائیل و آمریکا شلیک میشود ...و تنگهای که لقب مهمترین آبراهه جهان را یدک میکشد برای همه کشتیهای اسرائیل و آمریکا ناایمن شده. یمن یک تنه دارد صفآرایی و آبروداری میکند. باز صدای پدر را میشنوم]: ... یمن را دریاب ...!
(11 آذر 1402)
🔸یادداشتهای مرتبط با انگارۀ حکومت آخرالزمانی
https://t.me/dineaqlani
🔶 برپایی حکومت جهانی امام زمان با معجزه یا تلاش عادی
🔸ظهور امام زمان(ع) در یمن
✍🏾 جعفر نکونام 3 مرداد 1403
1️⃣ بیانات آیت الله مرتضی تهرانی در زمینۀ ظهور امام زمان(عج)
🔸بیانات ایشان با اندکی تصرف از این قرار است:
حضرت بقیة الله(عج) در یمن ظهور میفرماید و اصحابش از اطراف دنیا با طی الارض خدمت ایشان مشرف میشوند و ایشان در آنجا ده لشکر هر کدام ده هزار نفر تشکیل میدهد. بیشتر لشکر آن حضرت از ایرانیان هستند. همۀ لشکر ایشان هم از شیعیاناند؛ نه از سنیها. بعد حضرت از آنجا به مکه تشریف میآورند. بعد از مدتی به زبانهای مختلف دنیا خود را معرفی میکنند؛ طوری که به گوش همۀ اهل دنیا میرسد. این وهابیهایی که حکام آل سعود هستند، هزینه میکنند که یمن را بکوبند تا کسی از آن باقی نماند که حضرت از آنجا ظهور نکند. اینان چقدر ناداناند. آیا کسی در برابر ارادۀ حق تعالی میتواند بایستد؟
🔸 در بیان آیت الله مرتضی تهرانی ابهامات فراوانی هست. منتها آنچه اینک به آن پرداخته میشود، این است که آیا بناست حکومت جهانی امام زمان به طریق معجزه و امداد غیبی و الهی در سراسر عالم برقرار بشود یا بناست، به همان طرق عادی و معمولی که میان مردم جهان، متعارف و شناخته شده است، به تصرف عالم و برپایی حکومت جهانی مبادرت فرمایند.
2️⃣ بررسی فرض برپایی حکومت جهانی امام زمان با معجزه
🔸از فرازهایی از سخنان ایشان چنان دانسته میشود که بناست، حکومت جهانی امام زمان با معجزه برپا شود. یکی آن که گفتند، اصحاب امام زمان از اطراف دنیا با طیالارض خدمت ایشان مشرف میشوند. دیگری این که گفتند، ارادۀ حق تعالی به این قرار گرفته است که امام زمان از یمن ظهور فرماید و هیچ کسی امثال حکام آل سعود نمیتواند در برابر ارادۀ حق تعالی بایستد.
🔸آنچه اینک محل ابهام است، این است که اگر بناست، برپایی حکومت جهانی امام زمان(ع) به طریق معجزه باشد، اساساً، چه وجهی داشته است، بیش از هزار سال به تأخیر بیافتد و چرا اساساً غیبت کردند و در همان ایام حضورشان به برپایی حکومت جهانی مبادرت نکردند؟ مگر این طی الارض و ارادۀ الهی در زمان اوایل امامت ایشان وجود نداشت، چرا در همان زمان از این قدرتهای غیبی و الهی برای برپایی حکومت جهانی بهرهبرداری نشد؟ چرا ایشان باید طی این هزارسال شاهد این همه خسارت و ضلالت و ظلم باشند و ظهور نفرمایند؟
3️⃣ بررسی فرض برپایی حکومت جهانی امام زمان با تلاش عادی
🔸از پارهای از بیانات آیت الله مرتضی تهرانی، نظیر تشکیل ده لشکر ده هزار نفری و ظهور از کشور یمن و معرفی در شهر مکه به زبانهای مختلف جهان چنان دانسته میشود که بناست، حکومت جهانی امام زمان(ع) به طریق عادی و شناخته شده در جهان برپا شود؛ یعنی به تمام کشورهای جهان لشکرکشی شود و بسیاری کشته و مجروح و معلول گردند و شهرهایی ویران گردد تا بالاخره یکایک کشورهای جهان به تصرف امام زمان(ع) در بیاید و آنگاه حکومت ایشان در سراسر جهان برقرار گردد.
🔸حال اگر بناست، حکومت جهانی امام زمان با تلاش عادی صورت بگیرد، محل سؤال است که چگونه یک فرقۀ مذهبی یعنی شیعیان آن هم با ده لشکر ده هزار نفری که در مجموع صد هزار نفر میشوند، میخواهد کشور آل سعود را به تصرف دربیاورد؛ چه رسد به این که بخواهد تمام کشورهای مسلمان یا تمام کشورهای جهانی را به تصرف در بیاورد و یک حکومت جهانی تشکیل دهد؟ چه خصوصیتی در اصحاب امام زمان(ع) خواهد بود که در شیعیان گذشته وجود نداشته است و این خصوصیت چگونه در شیعیان آینده پدید میآید که بر اثر آن، قادر خواهند بود، با جمعیت صدهزار نفری خود بر جمعیتی چند میلیاردی مردم جهان غلبه پیدا کنند؟
🔸اگر این خصوصیت عبارت از برخورداری از قدرتهای ماورایی مثل طی الارض است، چگونه چنین قدرتهایی به طرق عادی برای انسانها قابل حصول است و چه راهکاری وجود دارد که شیعیان بتوانند خود را به آن قدرتها مجهز کنند؟ آیا این قدرتها با نماز و روزه و حج و اعتکاف و دعا قابل حصول است و آیا تاکنون کسی توانسته است، به چنین قدرتهای ماورایی با انجام عبادات مذکور دست پیدا کند که مردم دنیا شاهد آن باشند؟
🔸اگر چنین راهکاری هست، چرا علمای شیعه دست روی دست گذاشتند و نه خود در مقام تحصیل این قدرتها هستند و نه به تربیت کسانی میپردازند که آنان بتوانند به چنین قدرتهایی مجهز شوند؟
🔸یادداشتهای مرتبط با انگارۀ حکومت آخرالزمانی
https://t.me/dineaqlani
🔶 آخرالزمانیها در اندیشۀ نبرد جهانی در شرق و غرب عالم
✍🏾 جعفر نکونام 3 مرداد 1403
1️⃣ آخرالزمانی ها در اندیشۀ احیای جهاد ابتدایی
🔸آخرالزمانیها همچنان عقیده دارند که باید به جهاد ابتدایی پرداخت؛ یعنی با جنگ به ترویج دین اسلام در سرتاسر جهان مبادرت کرد و در این زمینه از رسول خدا(ص) میآورند که فرمود:
▪️الخير كله في السيف وتحت ظل السيف ولا يقيم الناس إلا السيف والسيوف مقاليد الجنة والنار؛
▫️یعنی تمام خیر در شمشیر و زیر سایۀ شمشیر است و مردم جز با شمشیر راست نمی شوند و شمشیرها کلیدهای بهشت و دوزخاند.
(الكافي - الشيخ الكليني - ج ٥ - الصفحة ٢)
🔸آخرالزمانیها چنان میانگارند که در روزگار مدرنیته هم میتوان با همان سبک و سیاق دنیای باستان با کشورهای جهان رفتار کرد و دین و مذهب و حکومت را با شمشیر و کشتار و لابد غنیمت گرفتن اموال و زنان و دختران مردمان دارالحرب گسترش داد.
2️⃣ آخرالزمانیها در اندیشۀ نبرد جهانی برای پریایی حکومت آخرالزمانی
🔸آقای حسن رحیمپور ازغدی در رمضان 1390 اظهار داشته بود:
امروز باید نیروهای ما آماده حمله به شمال آفریقا و قلب اروپا و شرق آسیا بشوند. ما باید آماده عملیاتهای جهانی بشویم. دیگر انقلاب بینالمللی شد. انقلاب صادر شد. دیگر بچههای ما در پنج قارۀ عالم حضور دارند و همه جا دارند، علیه استکبار میجنگند. باید مقدمات ظهور را فراهم کرد. باید یک جهاد بینالمللی را دامن زد و از هیچ کس هم نباید ترسید. ما وظیفۀ شرعی داریم که به این جهاد بین المللی روی بیاوریم. انقلاب اسلامی ایران مادر تمام انقلابهای اسلامی است. امام همان اول گفت که "ما انقلابمان را صادر میکنیم. ایران وطن دوم تمام مجاهدان جهان است".
امام فرمود: "ما باید اسرائیل را از بین ببریم و قدس را آزاد کنیم".
ما چنین کردیم و داریم میکنیم. اگر گفتند: نمیتوانیم. میگوییم: تا حالا کردیم، شد. آن قضیۀ لبنان. بقیهاش را هم میکنیم. خیلی صریح میگوییم که در کنار مستضعفین عالمیم. این اهداف به طور صریح در قانون اساسی آمده است. متأسفانه در دهۀ دوم و سوم برخی آمدند و گفتند که ما میخواهیم با غرب تنشزدایی بکنیم. یعنی چه تنشزدایی؟ مگر امام تنشزدایی کرد؟ امام میگفت: "جنگ مستکبرین و مستضعفین، رهایی مسلمین. ما نمیگذاریم، شما منافعی داشته باشید."
مگر شوخی است، ظرف هفت ماه چهارتا رژیم عربی سقوط میکند؟ ان شاءالله سه چهارتای دیگرش هم در چند ماه آینده یا چند سال آینده سقوط میکنند. ما باید برای یک نبرد جهانی آماده بشویم. بچههای اطلاعات و عملیات و تخریب باید آماده باشند. دیگر محورهای عملیات در کل جهان است. باید آماده باشند، در آمریکای لاتین یا شرق آسیا بجنگند.
3️⃣ سوء فهمهای آخرالزمانیها از رخدادهای جهانی
🔸آقای رحیم پور ازغدی در سیزده سال پیش مصادف با انقلابات عربی تصور کرده بود، تمام کشورهای عربی که سقوط میکردند، نه برای برقرار دموکراسی بلکه برای گسترش انقلاب اسلامی ایران در سراسر جهان و تصرف جهان به منظور برپایی حکومت جهانی دوازدهمین امام شیعیان است؛ لذا اظهار امیدواری کرده بود که ابتدا تمام کشورهای عربی در سیطرۀ انقلاب اسلامی ایران واقع شوند و بعد تمام کشورهای جهان و آنگاه حکومت جهانی آخرالزمانی شیعیان برپا گردد.
🔸او از سرنوشت انقلاب مصر بیخبر بود و نمیدانست که این کشور دوباره به همان وضعیت سابق بر میگردد و نیز شاید نمیدانست که همان انقلابیونی که در این کشور روی کار آمدند، به لحاظ فکری در تقابل با کشور شیعی ایران هستند.
🔸نیز او کشور سوریه را در زمرۀ کشورهای عربی که انقلاب کردند تا رژیمشان را ساقط کنند و از این رهگذر به گسترش انقلاب اسلامی ایران مبادرت کنند، به شمار نمیآورد. شاید او رژیم سکولار سوریه را هم ذیل انقلاب اسلامی ایران تعریف میکرد.
🔸همچنین او تصور نمیکرد که پیشبینی او مبنی بر سقوط سه، چهار کشور دیگر عربی از جمله عربستان سعودی و اردن و بحرین ظرف چند ماه یا چند سال دیگر نادرست از آب دربیاید.
🔸نیز او به این فکر نکرده بود که چطور کشورهای سنی میتوانند با کشور شیعی ایران در این نبرد جهانی مشارکت داشته باشند؛ در حالی که هیچ یک از این کشورها با کشور ایران وحدت فکری ندارند و بلکه در مقابل همدیگر قرار گرفتهاند.
🔸یادداشتهای مرتبط با انگارۀ حکومت آخرالزمانی
https://t.me/dineaqlani
﷽
حزن سبز و حزن سیاه؟!
زندگی انسان بر روی این کرۀ خاکی، همراه حزن و رنج است. حزنها آنقدر فراوان و متنوع و رنگارنگاند که رهایی از همۀ آنها در تصور نمیگنجد. گاهی به نوبت میآیند و گاهی باهم. به قول حافظ: «هر دم آید غمی از نو به مبارکبادم». انسان و حزن، چنان به یکدیگر پیوستگی و چسبندگی دارند که گویی عاشق همدیگرند و از هم جدایی ندارند.
اهلمعنا حزن را بر دو نوع «سبز» و «سیاه» تقسیم میکنند. برخی صاحب حزن سبز، دلگشا، ممدوح و مبارکاند که جان میبخشد و دل را صفا و صیقل میزند، و برخی دیگر واجد حزن سیاه، شوم و دل شکافاند که ترشرویی و تلخکامی و تندخویی میآورد و دل را میساید و جان را میگزد:
خفته از انبوه اندوهان سوهان صولتم
خرّمِ اندوه سبزم بیشهی اندیشههاست
جهانداران و زمینگیران برای فرار از این اندوه سیاه، به سرگرمیها و مخدرات و مسکرات پناه میبرند:
چون نقش غم زدور بینی شراب خواه
تشخیص کردهایم و مداوا مقرر است
غم سیاه، غمی است که محصول دنیاداری و ابتلا به تفاخر و تکاثر و رکود و خفتگی دل و تنگناهای عالمِ حس و خیال است. اما، کدام لذت و بهجت مبارکتر و برتر از حزن عارفانه و عاشقانه است؟
آنکه از این زندان [تفاخر، تکاثر و خفتگیدل و..] رهاست و وجودش باری بر گردنش نیست، دیدهاش بیناست و هر زمان صورتی و جمالی نو میبیند و از مضایق هستی رسته است، کجا مبتلا به اندوه سیاه میشود؟ و چرا چون زمینگیران به شراب و رباب روی آورد، تا او را از دست او بستانند و ساعتی در بیخودی، ملالی را از او بزدایند؟ آفرین بر جلالالدین بلخی:
باده غمگینانان خورند و ما زمی خوشدلتریم
رو به محبوسان غــم ده ساقیا، افیون خویش
خون ما بر غــــم حرام و خون غم بر ما حلال
هر غمی کو گرد ما گردید شد در خون خویش
جهاننَوَردان فلکپیما –همچون اصحاب عاشورا– غمناک و فرحناکاند چون میخواهند بیشتر ببینند و بیشتر بدوند و بیشتر از زندان تنگ خیال بیرون آیند. سرّ بیملالی آنها همین است که آنها دنیایشان گشادتر و نو شوندهتر و رنگارنگتر است. و سرّ غمناکی جهاندارانی چون ما آدمیان عادی، محبوس ماندن در تنگنای نزاعها و غفلتها است و تا این زندان نشکنیم و این حجاب ندریم و تا به این کهنهخواری پایان ندهیم، اندوه سیاه همواره بر دل و بلکه در دل نشسته است. به قول حافظ:
حافظا ترک جهان گفتن طریق خوشدلی است
تا نپنداری که احــوال جهانداران خوش است.
✍️ #علی_خسروی|👇
┏━━━ °•🖌•°━━━┓
@bahr_dar_koze
┗━━━ °•🖌•°━━━
✍دکتر مهدی برزگر
استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم و عضو هیات علمی معهد الاجتهاد الفعال
••✾•🌿🌺🌿•✾•
کانال فصل حضور استادان و مدیران
بستری برای بیان دیدگاه های اساتید دانشگاه ها و موسسات آموزشی استان قم و برنامه های مدیران
https://eitaa.com/faslehozur
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
تلویزیون، حداقل های حیا را در تبلیغاتش به خاطر پول کنار گذاشته است.
صحبت کردن درباره بوی عرق زیر بغل مرد با بازی مرد و زن و بچه! خانواده تک فرزند! و دیگر نشانه های یک زندگی از هم گسیخته!
آقای جبلی انتظار از شما خیلی بالاتر است...
☘️کانال تحلیلهای اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
🔹امروز توفیق داشتم تا دقایقی مهمان منزل شهید روشنایی (شهید مدافع حرم) باشم. پدر مکرّم ایشان وصیتنامه فرزند شهیدش را تحویلم داد. وقتی خواندمش حالم دگرگون شد. با موبایلم اسکن کردم تا شما را هم مهمان این شهید کنم؛ شما هم یک دقیقه وقت بگذارید و این وصیتنامه پرمغز را بخوانید.
🔹عجیب آنکه پدر همین شهید برایم نقل کرد که چند سال قبل، یکی از مسئولان مشهور (که این روزها هم ورودش به دولت جدید برای یکی از پستهای حساس در حال جدی شدن است) چند دقیقهای مهمان منزل ایشان شده بود و البته قبل از آن، مهمان منزل شهید دیگری بوده است. خانواده شهید اول برای پدر شهید روشنایی نقل کرده بودند که این آقای مسئول، با تشریفات و پروتکلهای خاصی وارد منزل ایشان شده بود. به نحوی که علاوه بر محافظهای مسلح متعددی که حتی داخل منزل شهید همراهش بودند، حتی وجود کارد میوه خوری روی میز پذیرایی را برنتابیده بودند و دستور داده بودند که کاردهای میوهخوری را از داخل بشقابهای پذیرایی جمع کنید!
🔹وقتی پدر شهید روشنایی این حکایت عجیب را برایم نقل کرد به این جمله امام راحل(ره) که فرزند شهیدش در وصیتنامهاش به آن اشاره کرده میاندیشیدم: "من در میان شما باشم و یا نباشم به همه شما وصیت و سفارش میکنم که نگذارید انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد". شما هم وصیتنامه ساده اما فاخر این شهید را بخوانید و بیاندیشید که چرا باید کار به جایی برسد که فلان مسئول، آنقدر از فرهنگ انقلاب فاصله بگیرد که حتی وقتی میخواهد مهمان خانواده شهید بشود اینچنین گرفتار تشریفات کذایی شود!
بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی
https://eitaa.com/baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹مردم شریف ایران! تاکنون تصور میکردم که اگر وارد ساختارهای کلان حاکمیت بشوم چهها خواهم کرد؛ اما حالا که نماینده مجلس شدهام به خوبی متوجه شدهام که اگر شما نخواهید و اگر شما حمایت نکنید منان رئیسیها در برابر مافیای عریض و طویل مسکن و خودرو و ... هیچ غلطی نمیتوانند بکنند و مثل آب خوردن امثال بنده را قورت خواهند داد!
🔹مردم شریف ایران! کاش همگی با عمق وجودمان باور کنیم که خدای اقتصاد، همان خدای جبهههاست و اگر دوباره به سبک و سیاق جبهه، میدان را به خود مردم بسپاریم، در جنگ اقتصادی و ابعاد مختلف آن نظیر مسئله مسکن پیروز خواهیم شد. حالا لطفا این ویدئوی کوتاه را مشاهده بفرمایید و بیاندیشید که منافع چه کسانی به خطر میافتد که در مسائل اقتصادی از جمله مسئله مسکن، اجازه میدانداری به خود مردم را نمیدهند؟! کمک کنید تا انشاالله امثال بنده بتوانیم موازنه میدان را به نفع شما تغییر دهیم...
بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی
https://eitaa.com/baladetayyeb
••✾•🌿🌺🌿•✾•
کانال فصل حضور استادان و مدیران
بستری برای بیان دیدگاه های اساتید دانشگاه ها و موسسات آموزشی استان قم و برنامه های مدیران
https://eitaa.com/faslehozur
﷽
«مرصاد» در کمین «فروغ جاویدان»!
🔻امروز پنجم مرداد سالروز عملیات پرفروغ مرصاد با فرماندهی شهید صیاد شیرازی علیه مجاهدین خلق یا همان منافقین است.
🔻تحت هر خوانش و قرائتی «تاریخ»، رجویچیان یا همان منافقین را ذیل عنوان لکۀ ننگ ایران و کثیفترین بخش از ایرانیان برسمیت خواهد شناخت که برخلاف تمام اصول شرافت و جوانمردی در شهوت قدرت و مسکنت حیثیت، در سودای قدرت دست به شنیع ترین اعمال زدند و سینه به سینۀ نابترین انقلاب مردمی تاریخ معاصر جهان ایستادند و با ترور بیش از ۱۷۰۰۰ نفر از پایوران نظام تا شهروندان عادی، موجبات رو سفیدی حسن صباح و وحوش تحت امرش را فراهم کردند و به این نیز قناعت نکرده و با پیوستن به ارتش صدام بیشرمانه در جنگی تحمیلی علیه ایرانیان روبروی ملتشان ایستادند و رکورد رذلترین را در تاریخ بنام خود سند زدند.
🔻عمله و اکلۀ شیطان که نه در دل ملّت جایی دارند و نه از ارزنی مشروعیت برخوردارند و نه از انسانیت بویی بردهاند و نه از حمایت یاران و اربابان خود بهره دارند!
🔻با وجود این خائنان و اراذلان، تاریخ و جغرافیای ایران ثابت کرده است که فلاتش از توان برون داد دُردانهها و قهرمانانی چون «سلیمانی» در کنار سالوسان و قاتلانی چون «رجوی» همزمان برخوردار است. اما رجویچیان، خود خواسته و خود ساخته و در بالاترین سطح، طلایهدار خیانت و شناعت و جنایت و خباثت و رذالت در تاریخ ایرانند.
نوشتان باد این همه بدکارگی!
نوشتان باد این همه آوارگی!
نوشتان باد این همه دربهدری!
نوشتان باد این همه درماندگی!
✍️ #علی_خسروی|👇
┏━━━ °•🖌•°━━━┓
@bahr_dar_koze
┗━━━ °•🖌•°━━━
••✾•🌿🌺🌿•✾•
کانال فصل حضور استادان و مدیران
بستری برای بیان دیدگاه های اساتید دانشگاه ها و موسسات آموزشی استان قم و برنامه های مدیران
https://eitaa.com/faslehozur
🔶 عبرتهای محاکمه-قسمت29
🔸پرهیز از جدال
✍🏾 جعفر نکونام 4 تیر 1403
1️⃣ جدال، دستاویز اهل تعصب
🔸جدال معمولاً معنایی منفی دارد و میتوان آن را به نوعی از مباحثه اطلاق کرد که فاقد دو عنصر منطق و اخلاق باشد؛ بنابراین جدال عبارت است از: این که کسی به اقدامات غیر اخلاقی نظیر تحقیر و تجهیل و اتهامزنی و تکفیر و تفسیق و فحاشی و استدلالات غلط در قبال رقیب فکریاش روی بیاورد تا این که او را از میدان به در کند؛ نه این که بخواهد با مباحثۀ دوستانه با او به کشف حقیقت نایل آید.
🔸نظر به این که اصحاب تعصب هیچ عقیدهای را جز عقیدۀ خودشان تحمل ندارند که مطرح شود، مگر این که با ردیهای همراه باشد و معمولاً قدرت نقد علمی نظر رقیب فکری هم را ندارند، به جای نقد نظر رقبای فکری در مقام این بر میآیند که خود آنان را به طرق غیر اخلاقی یعنی تخطئۀ آنان از میدان به در کنند و از این رهگذر، میدان را برای یکهتازی خود بیرقیب سازند.
🔸تردیدی نیست که حضور اصحاب اندیشه در چنین میدانی بیش از آن که نتایج مثبتی به همراه داشته باشد، پیامدهای منفی در پی دارد. از مهمترین پیامدهای منفی آن، از دست رفتن آرامش و حرمت و متانت و محبت و مسالمت و سقوط کردن در منجلاب انرژیهای منفی و مفاسد اخلاقی است که اصحاب تعصب تولید میکنند.
🔸جهت آن این است که بسا مواجهۀ اصحاب اندیشه با اقدامات تنشزا و گناهآلود اصحاب تعصب نظیر تحقیر و تجهیل و اتهام زنی و تکفیر و تفسیق و فحاشی باعث شود، اصحاب اندیشه مقابله به مثل کنند و بدیهی است که مقابله به مثل، آرامش روانی و سلامت اخلاقی اصحاب اندیشه را مختل میسازد و آنان را به صدور نظیر همان اقوال و افعالی وادار میسازد که از سوی اصحاب تعصب سر میزند.
2️⃣ حدیث مباهته، دستاویز اتهامزنی اصحاب تعصب
🔸برخی از اصحاب تعصب، رویکرد غیراخلاقیاشان را در قبال رقبای فکری به پارهای از متون دینی مستظهر میسازند؛ نظیر این حدیث که آن را به امام صادق(ع) نسبت دادهاند، مبنی بر این که رسول خدا(ص) فرمود:
▪️إِذَا رَأَیْتُمْ أَهْلَ الرَّیْبِ وَ الْبِدَعِ مِنْ بَعْدِی فَأَظْهِرُوا الْبَرَاءَةَ مِنْهُمْ وَ أَکْثِرُوا مِنْ سَبِّهِمْ وَ الْقَوْلَ فِیهِمْ وَ الْوَقِیعَةَ وَ بَاهِتُوهُمْ کَیْلَا یَطْمَعُوا فِی الْفَسَادِ فِی الْإِسْلَامِ وَ یَحْذَرَهُمُ النَّاسُ وَ لَا یَتَعَلَّمُوا مِنْ بِدَعِهِمْ یَکْتُبِ اللَّهُ لَکُمْ بِذَلِکَ الْحَسَنَاتِ وَ یَرْفَعْ لَکُمْ بِهِ الدَّرَجَاتِ فِی الْآخِرَةِ.
▫️هرگاه پس از من شبههافکنان و بدعتگزاران را دیدید، آشکارا از آنها بیزاری جویید و به آنان بسیار ناسزا گویید و به آنان عیب بگیرید و عیبشان را برملا کنید و به آنان بهتان بزنید تا به تباه کردن اسلام طمع نکنند و مردم از آنها برحذر شوند و از بدعتهای آنها نیاموزند. خداوند برای این کار شما حسنات مینویسد و در آخرت درجات شما را بالا میبرد.
(کلینی، کافی، ج۲، ص۳۷۵)
🔸البته بسیاری از علمای دینی مثل شهید مطهری در مقام تأویل این روایت برآمدهاند؛ اما به هر حال، بسیاری از اصحاب تعصب همین روایت را دستاویزی قرار دادند که هرکه را با نظرشان مخالف است، شبههافکن و اهل بدعت بخوانند و آنگاه به تحقیر و تجهیل و اتهامزنی و تکفیر و تفسیق او مبادرت کنند.
3️⃣ ضرورت پرهیز از جدال
🔸در پارهای از روایات مضامین زیبایی در مذمت جدال آمده است که در ذیل از نظر میگذرانیم:
🔻امام على(ع):
▪️ إيّاكُم و المِراءَ و الخُصومَةَ؛ فإنّهُما يُمرِضانِ القُلوبَ علَى الإخوانِ ، و يَنبُتُ علَيهما النِّفاقُ .
▫️از مجادله و ستيزه كردن بپرهيزيد؛ زيرا اين دو كار دلها را نسبت به برادران بيمار مىكنند و نفاق مىرويانند.
( الكافي : ۲/۳۰۰/۱ )
🔻امام على(ع):
▪️ مَن كَثُرَ مِراؤهُ لَم يأمَنِ الغَلَطَ
▫️كسى كه زياد مجادله كند، از خطا ايمن نماند.
( غرر الحكم : ۸۱۱۵ )
🔻امام هادى(ع):
▪️ المِراءُ يُفسِدُ الصَّداقَةَ القَديمَةَ ، و يَحلُلُ العُقدَةَ الوَثيقَةَ ، و أقلُّ ما فيهِ أن تَكونَ فيهِ المُغالَبةُ ، و المُغالَبةُ اُسُّ أسبابِ القَطيعَةِ .
▫️مجادله كردن، دوستى ديرين را از بين مىبرد و پيوند استوار را از هم مىگسلد و كمترين چيزى كه در مجادله هست، چيرهجويى است و چيرهجويى، خود عامل اصلى قطع رابطه است.
( أعلام الدين : ۳۱۱ )
🔻پيامبر خدا(ص):
▪️أورَعُ النّاسِ مَن تَركَ المِراءَ و إن كانَ مُحِقّا
▫️پارساترين مردمان، كسى است كه مجادله را رها كند، هرچند حق با او باشد.
( الأمالي للصدوق : ۷۳/۴۱ )
🔸یادداشتهای مربوط به عبرتهای محاکمه
https://t.me/dineaqlani
🔶حجیت رؤیا نزد آخرالزمانیها
🔸در حاشیۀ رؤیای آقای رائفیپور در زمینۀ اشتیاق امام زمان به ظهور
✍🏾 جعفر نکونام 5 مرداد 1403
1️⃣ پیشینۀ حجیت رؤیا
🔸در کتاب مقدس آمده است که به پیامبران «رائی» یعنی رؤیابین میگفتند و آنان کسانی بودند که در رؤیا خدا یا فرشتگانی را میدیدند که با آنان سخن میگویند.
🔸برای مثال در اول سموئیل باب 9 چنین آمده است:
9 در زمان سابق چون کسی در اسرائیل برای درخواست کردن از خدا میرفت چنین میگفت: «بیایید تا نزد رائی برویم.» زیرا نبی امروز را سابق رائی میگفتند. 10 و شاؤل به خادم خود گفت: «سخن تو نیکوست. بیا برویم.» پس به شهری که مرد خدا در آن بود رفتند... 14 پس به شهر رفتند و چون داخل شهر میشدند اینک سموئیل به مقابل ایشان بیرون آمد تا به مکان بلند برود. 15 و یکروز قبل از آمدن شاؤل یَهُوَه بر سموئیل کشف نموده گفت: 16 «فردا مثل این وقت شخصی را از زمین بنیامین نزد تو میفرستم او را مسح نما تا بر قوم من اسرائیل رئیس باشد و قوم مرا از دست فلسطینیان رهایی دهد. زیرا که بر قوم خود نظر کردم چونکه تضرع ایشان نزد من رسید.» 17 و چون سموئیل شاؤل را دید یَهُوَه او را گفت: «اینک این است شخصی که دربارهاش به تو گفتم که بر قوم من حکومت خواهد نمود.» 18 و شاؤل در میان دروازه به سموئیل نزدیک آمده گفت: «مرا بگو که خانۀ رائی کجاست؟» 19 سموئیل در جواب شاؤل گفت: «من رائی هستم. پیش من به مکان بلند برو زیرا که شما امروز با من خواهید خورد و بامدادان تو را رها کرده هر چه در دل خود داری برای تو بیان خواهم کرد.
🔸در قرآن کریم هم آمده است که خدا در رؤیا به حضرت ابراهیم فرمان داد که پسرت را ذبح کن. او نیز در امتثال این فرمان رؤیایی در مقام این برآمد که پسرش را قربانی کند که البته از آن خودداری کرد و به فدیه تبدیل نمود:
و وقتى با او به جايگاه «سعى» رسيد، گفت: «اى پسرك من! من در خواب [چنين] مىبينم كه تو را سَرْ مىبُرم، پس ببين چه به نظرت مىآيد؟» گفت: «اى پدر من! آنچه را مأمورى بكن! ان شاء الله مرا از شكيبايان خواهى يافت.» پس وقتى هر دو تن دردادند [و همديگر را بدرود گفتند] و [پسر] را به پيشانى بر خاك افكند، او را ندا داديم كه اى ابراهيم! رؤيا[ى خود] را حقيقت بخشيدى! ما نيكوكاران را چنين پاداش مىدهيم! (صافات، 102-105)
🔸اما به تدریج رؤیا حجیتش رو به کاهش گذاشت تا جایی که امام صادق فرمود:
إنَّ دِينَ اللّه ِ أعَزُّ مِن أن يُرى في النَّومِ .[بحار الأنوار: 82/237/1]
دين خداوند ارجمندتر از آن است كه در خواب ديده شود.
🔸پنهان نماند که از نگاه دروندینی رؤیا جز برای انبیاء و ائمه حجت نیست.
3️⃣ اهمیت رؤیا نزد آخرالزمانیها
🔸علیرغم آن که از سوی امام صادق حجیت رؤیا نفی گردیده است، همچنان در محافل عوامانۀ مذهبی به ویژه محافل آخرالزمانیها برای رؤیا حجیت قایلاند و به استناد رؤیاهای خود از نزدیکی ظهور امام زمان یا اشتیاق فراوان ایشان به ظهور سخن میگویند.
🔸برای مثال، آقای رائفیپور در جایی اظهار داشته است که امام زمان به خواب او آمده و به ایشان اظهار داشته است، اشتیاق من به ظهور از اشتیاق پرندهای که در خانهای محبوس است و خود را به در و دیوار میزند و پر و بالش را خونین میکند تا بیرون بیاید، بیشتر است.
🔸نامبرده شاید توجه نداشته است که رؤیاها متأثر ذهنیاتی که رؤیابینها دارند؛ بر این اساس، خیلی طبیعی است که وقتی او از پیش خود به مردم گفته است، اشتیاق امام زمان به ظهور از ما بیشتر است، حال وقتی با این دغدغه به بستر خواب میرود که آیا این سخن درستی بود که به مردم گفته بود، در رؤیا ببیند که امام زمان(ع) به او میگوید، اشتیاق من به ظهور از اشتیاق پرندۀ محبوس زیادتر است.
🔸به واقع این شخصی که او در رؤیا دیده، امام زمان نبوده؛ بلکه آن من ذهنی خود او بوده است که در رؤیا به کار افتاده و چنان رؤیایی را برای او آفریده است. تردیدی نیست که اگر او به امام زمان قایل نبود و او را در پس پرندۀ غیب نمیدانست و اشتیاقی به ظهور او نداشت و از ظهور او سخن نمیگفت، هرگز چنین زمینۀ ذهنی برای او پیدا نمیشد که بر اثر آن در رؤیا ببیند، امام زمان به او میگوید، اشتیاق من به ظهور از پردۀ محبوس افزونتر است.
🔸معمولاً دین در عصر باستان از همین رؤیاهایی ساخته میشده است که رؤیابینها میدیدند و آنگاه آنها را برای مخاطبان خود نقل میکردند و به واقع آن خدا و فرشتهای که در رؤیای خود میدیدند، چیزی جز همان من ذهنی خودشان نبوده است و گرنه وجهی نداشت که هر کسی رؤیاهای متناسب با باورها و سنتهای دینی و مقتضیات تاریخی و اجتماعی خود ببیند و بر پایۀ آن هر کدام تعالیمی را به خدا و فرشتگان منسوب سازد که با تعالیم انتسابی دیگران به خدا و فرشتگان سازگاری نداشته باشند و یا با واقعیات انطباق پیدا نکنند.
🔸یادداشتهای مرتبط با انگارۀ حکومت آخرالزمانی
https://t.me/dineaqlani
💢 انتظار رفتار اخلاقی از کارگزاران(۴)
🖋 محمدرضا یوسفی
🔖 دانشیار دپارتمان اقتصاد دانشگاه مفید
📌 عفت:
دعوت به عفت به معنای حفظ کرامت خود است. انسان عفیف خویشتندار است. مهمترین نوع خویشتنداری برای یک کارگزار، خویشتنداری در برابر شهوت قدرت و ثروت است. او نباید خود را برای مسندی که صلاحیت آن را ندارد، کاندیدا کند او نباید به روشهای مختلف در پی کسب مقام و موقعیت باشد؛ گاه دروغ بگوید، گاه تملق و چاپلوسی کند. در خلوت چیزی بگوید و در محافل عمومی چیزی دیگر! حضرت کارگزار را به خویشتنداری در برابر شهوت قدرت و ثروت دعوت میکند.
🔻"أَلَا وَ إِنَّ إِمَامَكُمْ قَدِ اكْتَفَى مِنْ دُنْيَاهُ بِطِمْرَيْهِ وَ مِنْ طُعْمِهِ بِقُرْصَيْهِ؛ أَلَا وَ إِنَّكُمْ لَا تَقْدِرُونَ عَلَى ذَلِكَ، وَ لَكِنْ أَعِينُونِي بِوَرَعٍ وَ اجْتِهَادٍ وَ عِفَّةٍ وَ سَدَادٍ"
🔺"بدانيد كه شما توانايى چنين كارى را نداريد امّا با پرهيزكارى و تلاش فراوان و پاكدامنى و راستى، مرا يارى دهيد."
📚 @yousefimohamadreza
•✾•🌿🌺🌿•✾•
دفتر هماندیشی اساتید دانشگاه مفید
🆔 https://eitaa.com/joinchat/3558408917C9d54c2058d
💢 انتظار رفتار اخلاقی از کارگزاران(۵)
🖋 محمدرضا یوسفی
🔖 دانشیار دپارتمان اقتصاد دانشگاه مفید
📌 سداد:
سداد به معنای پیمودن راه درست و به دور از بیراهه است. کارگزار در تصمیمات خویش باید پای بر جای محکم بگذارد. در تصمیمات شخصی و تصمیماتی که جنبه عمومی دارد، تامل کند. عجولانه و بدون تدبیر و درایت تصمیم نگیرد. از عقل جمعی و ظرفیت جامعه بهره گیرد تا بهترین تصمیمات ممکن را بگیرد.
🔻"أَلَا وَ إِنَّ إِمَامَكُمْ قَدِ اكْتَفَى مِنْ دُنْيَاهُ بِطِمْرَيْهِ وَ مِنْ طُعْمِهِ بِقُرْصَيْهِ؛ أَلَا وَ إِنَّكُمْ لَا تَقْدِرُونَ عَلَى ذَلِكَ، وَ لَكِنْ أَعِينُونِي بِوَرَعٍ وَ اجْتِهَادٍ وَ عِفَّةٍ وَ سَدَادٍ"
🔺"بدانيد كه شما توانايى چنين كارى را نداريد امّا با پرهيزكارى و تلاش فراوان و پاكدامنى و راستى، مرا يارى دهيد."
📚 @yousefimohamadreza
•✾•🌿🌺🌿•✾•
دفتر هماندیشی اساتید دانشگاه مفید
🆔 https://eitaa.com/joinchat/3558408917C9d54c2058d
💢 انتظار رفتار اخلاقی از کارگزاران(۶)
🖋 محمدرضا یوسفی
🔖 دانشیار دپارتمان اقتصاد دانشگاه مفید
📌 بنابراین بر اساس نامه ۴۵م نهجالبلاغه خواسته حضرت، کارگزاری با تقوا، با عزت نفس، عدالتخواه و بهرهمند از عقل جمعی است. کارگزاری که منافع ملی را فدای اغراض شخصی و کینههای فردی میکند، کارگزاری که مصالح جمعی را فدای جناحبندی سیاسی میکند و برای متاع دنیا به کشور خود خیانت کند. کارگزاری که مدیریت را طعمه میبیند و برای رسیدن به آن اصول اخلاقی را زیر پا میگذارد. دروغ و تهمت و ... ابزاری برای دستیابی به قدرت میداند و به آن عمل میکند، انسان شایستهای نیست.
📌 میدانیم که فرمایشات حضرت تاکید بر کنترل درونی دارد. اما کنترل درونی برای همه و در همه جا پاسخ نمیدهد زیرا برخی از افراد به هر دلیلی قدرت و یا ثروت و یا هر دو برایشان شیرین است و برای دستیابی به آن هر کاری میکنند. اینجاست که نظام سیاسی باید به گونهای طراحی شود تا قدرت طلبی افراد به جامعه و منافع ملی آسیب نرساند. حضرت با نظارتهای حکومتی خویش چنانچه در نامه یادشده بیان شد، سعی کرد تا انحرافات شخصی افراد کارگزار را به حداقل ممکن برساند.
🔻"أَلَا وَ إِنَّ إِمَامَكُمْ قَدِ اكْتَفَى مِنْ دُنْيَاهُ بِطِمْرَيْهِ وَ مِنْ طُعْمِهِ بِقُرْصَيْهِ؛ أَلَا وَ إِنَّكُمْ لَا تَقْدِرُونَ عَلَى ذَلِكَ، وَ لَكِنْ أَعِينُونِي بِوَرَعٍ وَ اجْتِهَادٍ وَ عِفَّةٍ وَ سَدَادٍ"
🔺"بدانيد كه شما توانايى چنين كارى را نداريد امّا با پرهيزكارى و تلاش فراوان و پاكدامنى و راستى، مرا يارى دهيد."
📚 @yousefimohamadreza
•✾•🌿🌺🌿•✾•
دفتر هماندیشی اساتید دانشگاه مفید
🆔 https://eitaa.com/joinchat/3558408917C9d54c2058d
💢 سخنرانی در کنگره یا گاوداری؟!
❓ دوستان سخنرانی ناتان یاهو در کنگره را دیدند؟
❗️تشویق های مکرر حضار!!!
❗️گفت: کمترین تلفات غیر نظامی جنگهای تاریخ را داشته است!
‼️ گفتهاند: حماس کلا ۲۰ هزار عضو دارد، اما اینها تا به حال ۴۰ هزار نفر را کشتهاند اما هنوز حماس باقی است. و تلفات غیر نظامی هم نداشته است.
⛔️ کاش به جای کنگره آمریکا در یک گاوداری صحبت میکرد. رسماً در کنگره آمریکا به ملت آمریکا و دانشگاهیان و روسای دانشگاههای برتر کشور اهانت کرد و حضار برایش کف زدند!
💯 به حضرت قسم، نوه هشت ساله من بهتر از مخاطبان این جنایتکار میفهمد.
🔸 تصویر بخشی از تجمع معترضان نتانیاهو حین سخنرانی در کنگره آمریکا
🖋 مسعود ادیب
🔖 هیات علمی دپارتمان فلسفه دانشگاه مفید
•✾•🌿🌺🌿•✾•
دفتر هماندیشی اساتید دانشگاه مفید
🆔 https://eitaa.com/joinchat/3558408917C9d54c2058d
ادراک اجتماعی نسبت به مسأله دینداری
🔹ادراک اجتماعی (social perception) دغدغه مهمیست که هنوز هم تقریبا مغفول است. مختصر بخواهم بگویم ادراک اجتماعی یعنی نگرش و تصور مردم. متعلق ادراک میتواند هر چیزی باشد؛ ادراک مردم نسبت به عدالت، نسبت به نظام سیاسی، نسبت به مسئولین و غیره.
🔸اما من میخواهم نگاهی به نتایج آخرین پیمایش ارزشها و نگرشهای ایرانیان (موج چهارم، آبان ۱۴۰۲) در عرصه دینداری داشته باشم. اساسا پیمایشهای نگرشسنجی نزدیکترین نتایج به ادراک مردم را دارد. این نکته نیز نباید مورد غفلت قرار گیرد که ادراک یعنی تصور مردم، که ممکن است مطابق با واقعیت باشد و ممکن است نباشد اما بهرحال آن چیزی ست که مردم می اندیشند.
🔹برخی از نتایج مرتبط با مسأله دینداری؛
✅۸۰ درصد گفته اند به خدا توکل دارند.
✅۷۰ درصد گفته اند به آخرت اعتقاد دارند.
✅۸۰ درصد گفته اند به اهل بیت علیهم السلام ارادت و محبت دارند.
✅۶۰ درصد با گزاره «دینداری به قلب پاک است، حتی اگر نماز نخواند» کاملا موافق و خیلی موافقند.
✅۳۱ درصد در پاسخ به سوال «معمولا چقدر نماز میخوانید؟»، گفته اند هیچوقت یا به ندرت. ۴۵ درصد هم گفتهاند همیشه میخوانند.
✅۴۵ درصد گفتهاند هیچوقت نماز جماعت نمی خوانند.
✅۷۵ درصد با گزاره «دین باید از سیاست جدا باشد» موافق و کاملا موافق هستند.
✅۳۸ درصد در مورد بی حجابی خانمها، گفته اند «اشکالی ندارد» و ۴۶ درصد گفته اند «با بی حجابی مخالفند اما کاری نداریم»
✅۴۹ درصد گفته اند برگزاری مهمانی و جشن مختلط اشکال ندارد و ۴۰ درصد گفتهاند مخالفند اما کاری ندارند.
✅۸۵ درصد گفتهاند دینداری مردم نسبت به پنج سال قبل کمتر شده است.
✅۸۱ درصد گفته اند دینداری مردم در نسبت به پنج سال آینده کمتر خواهد شد.
🔹چند نکته؛
نکته اول: مجددا تأکید می کنم که این ها، ادراکات مردم است. یعنی اشاره به تصورات مردم دارد. ممکن است کسی بگوید مردم اشتباه فکر میکنند!
نکته دوم: این نتایج برای کسانی قابل تأمل است که قائل به روایی و پایایی بزرگترین پیمایش ملی و قابلیت تعمیم نتایج آن باشند.
نکته سوم: تحلیل این نتایج خود کار پیچیده ای ست که باید در جای خود انجام شود.
نکته چهارم: این آمار اجمالا نشان می دهد دینداری دچار تغییر جدی شده است، به خصوص وقتی با موج سوم و دوم مقایسه شود.
نکته پنجم: نوعی فردگرایی و عرفیشدن را میتوان از این آمارها نتیجه گرفت.
نکته ششم: تبدیل دینداری از دینداری متشرعانه و مبتنی بر اعمال به دینداری دلی و درونی مشاهده میشود.
نکته هفتم: یک رنگ و بوی جدی از سکولاریسم در پاسخ ها دیده میشود.
🔸در نهایت پیشنهاد میشود اندیشمندان حوزه فرهنگی و اجتماعی اولا ادراک اجتماعی را جدی بگیرند، دوماً پیمایشها را مورد مطالعه قرار دهند. ادراک اجتماعی میتواند فرصتها و تهدیدها را بازنمایی کند.
✍دکتر احمد اولیایی
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
@ahmad_olyaei
••✾•🌿🌺🌿•✾•
کانال فصل حضور استادان و مدیران
بستری برای بیان دیدگاه های اساتید دانشگاه ها و موسسات آموزشی استان قم و برنامه های مدیران
https://eitaa.com/faslehozur