eitaa logo
بانک محتوای اساتید
13 دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
885 ویدیو
67 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟡«برنامه هفتم پیشرفت» (۲) ♦️«مسؤولیت اجتماعی دانشگاه‌ها» 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ♦️یکی از انتظارات همیشگی از مراکز آموزش عالی، ایفای نقشی جدی در حل مسائل اجتماعی بوده است. بسیاری از پژوهشگران و محققان دانشگاهی نیز تاکنون در این زمینه موفق بوده‌اند و بدون اغراق بسیاری از پیشرفت‌ها در حوزه‌های مختلف اقتصادی، نظامی، صنعتی، پزشکی، هسته‌ای، زیست‌فناوری، نانوفناوری، هوش‌مصنوعی و ... مرهون همین نقش‌آفرینی‌ها بوده است. 🔸در عین حال، وضعیت موجود، وضعیتی «رضایت‌بخش»، «منضبط» و «قاعده‌مند» نبوده و نیست. جامعه، زمانی طعم شیرین علم را بیش از پیش می‌چشد که نظام علمی ما دنبال «علم نافع» باشد. علم نافع علمی است که گرهی از گره‌های واقعی مادی و معنوی مردم بگشاید و آنان را در مسیر سعادت حقیقی یاری دهد. 🔹تدوین‌گران برنامه هفتم پیشرفت، توجهی ویژه به این مهم داشته‌اند. به همین دلیل، این انتظار را در قالب مواد و تکالیف برنامه هفتم گنجانده‌اند. فی المثل، یکی از مهم‌ترین تکالیف پژوهشی برنامه هفتم که در این زمینه بسیار راه‌گشاست، تکلیفی است که در بند الف ماده ۹۴ برنامه آمده است. این تکلیف ناظر به «ارتقای بهره‌وری و افزایش اثربخشی تحقیقات و پژوهش‌ها» و همچنین «نظام تأمین مالی تحقیقات دولتی (اعم از پروژه‌‌های پژوهشی، پایان‌نامه‌‌‌‌ها و رساله‌های» مراکز آموزش عالی است. تکلیف خواسته شده در این ماده این است که وزارت علوم با همکاری سازمان برنامه و بودجه باید «آیین‌نامه‌ها و مقررات مربوط به پروژه‌های پژوهشی و پایان‌نامه‌های ارشد و رساله‌های دکتری را «به نحوی اصلاح‌ کنند که تا پایان برنامه هفتم یعنی سال ۱۴۰۸، حداقل پنجاه درصد منابع بودجه عمومی مربوط به این تحقیقات در قالب پروژه‌‌های تحقیقاتی هدفمند و اولویت‌دار مبتنی بر نیازها، مزیت‌‌‌‌ها و آینده‌پژوهی تحولات علمی و فناوری مندرج در سامانه نظام ایده‌‌‌‌ها و نیاز‌ها (نان) هزینه گردد.» در این ماده تصریح و تأکید شده است که «آيين نامه اجرايي (پژوهانه جامع) اين ماده ظرف سه ماه از لازم‌الاجرا شدن اين قانون، توسط وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و با همكاري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و سازمان تهيه مي‌شود و به تصويب هيأت وزيران مي‌رسد» 🔻امیدوارم برای حرکت منضبط‌تر مراکز آموزش عالی در جهت تحقق این هدف مهم و راهبردی، مسؤولان مربوطه در تاریخ مقرر، (یعنی حداکثر تا ۱۸ شهریور ۱۴۰۳) آیین‌نامه‌ها و قوانین مربوط به این ماده را تدوین و برای تصویب به هیئت وزیران ارائه دهند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
آقای پزشکیان از کارشناسی که به شما گفته برای رشد ۸ درصد، به ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز است سوال کنید: رشد متوسط ۵.۴ درصدی در سه سال گذشته با چه مقدار سرمایه محقق شد؟ ☘️کانال تحلیل‌های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟠با تعارض دیدگاه‌های کارشناسان چه باید کرد؟! 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ♦️روشن است که در هیچ موضوع مهمی از موضوعات اجتماعی و انسانی، نمی‌توان گفت همه کارشناسان و متخصصان یک نظر واحد دارند. افزون بر «علایق و سلایق» مختلف، و افزون بر «اخلاقیات» مختلف کارشناسان که بر رأی آنان اثر می‌گذارد، «مبانی فکری» کارشناسان نیز متفاوت است. فی‌المثل، هیچ‌گاه نظرات اقتصاددانان لیبرالی و سرمایه‌داری با نظرات اقتصاددانان سوسیالیستی و نظرات اینان با نظرات اقتصاددانان اسلامی یکسان نخواهد بود. یا در «مسائل سیاسی»، هیچگاه نظر کارشناسانی که «وظیفه غایی» دولت اسلامی را «شکل‌دهی به زندگی توحیدی» و «زمینه‌سازی برای عروج آدمی به مرتبت قرب خدا»، می‌دانند با نظر کارشناسانی که وظیفه غایی دولت را «تأمین رفاه مادی» و امثال آن می‌دانند، یکسان نخواهد بود. و یا در «مسائل تربیتی» هیچگاه نظرات کارشناسانی که وظیفه نظام تعلیم و تربیت را «تربیت شهروند خوب» می‌دانند با نظرات کارشناسانی که وظیفه نظام تعلیم و تربیت را «تربیت انسان خوب» می‌دانند، یکسان نخواهد بود. 🔹اینجاست که انتخاب کارشناسان مناسب، نیازمند آن است که خود مدیران، متخصص در «کارشناس‌شناسی» باشند. و الا مراجعه به کارشناسان نه تنها فایده‌ای نخواهد داشت؛ بلکه می‌تواند مخرب هم باشد. 🔸یک نمونه و مصداق قابل مطالعه اختلافاتی است که این روزها در موضوع «درصد رشد اقتصادی کشور» در میان اقتصاددانان مطرح است. کارشناسان تهیه کننده پیشرفت، با ملاحظه همه فرصت‌ها و تهدیدها و ضعف‌ها و قوت‌های اقتصادی کشور، و با لحاظ اینکه در دولت سه‌ساله شهید رئیسی، بر اساس آمار رسمی کشور، به طور میانگین رشد اقتصادی کشور ۵ و ۴ دهم درصد بوده است، تکلیف الزامی ایجاد رشد اقتصادی ۸ درصدی را در طول برنامه هفتم دیده‌اند. اما جناب دکتر پزشکیان رئیس محترم جمهوری در مصاحبه تلویزیونی خود به نقل از کارشناسان و اقتصاددانان، چنین رشدی را ناممکن و محال دانسته و فرمودند: «آنچه کارشناسان و اقتصاددانان می‌گویند این است که برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی، به رقمی در حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم، ... اما، همه سرمایه موجود در کشور بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار نیست، یعنی اگر همه پول‌هایی موجود را سرمایه‌گذاری کنیم، تازه ۱۰۰ میلیارد دلار می‌توانیم سرمایه‌گذاری کنیم. از این‌رو، ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی نیاز داریم تا به رشد اقتصادی ۸ درصدی برسیم» 🔷اکنون مسأله این است که 🔻کدام کارشناس یا کارشناسان درست می‌گویند؟! 🔻چه کس یا کسانی باید میان آنها قضاوت کند؟! 🔻آیا فی‌المثل، کارشناسان قبلی و تدوین‌کنندگان برنامه هفتم، واقعاً کارشناس نبودند و خیال‌اندیشی کرده‌اند؟! یا کارشناسانی که به رئيس محترم جمهور جناب دکتر پزشکیان مشورت داده‌اند، خطا کرده‌اند؟ 🔻معیار داوری و سنجش عملکرد در اینجا چیست؟! 🔻آیا باید معیار را کارهای کارشناسی‌ای دانست که منجر به تدوین قانون (اعم از قوانین اقتصادی، سیاسی، علمی، فرهنگی و ...) و به طور کلی اسناد بالادستی و آیین‌نامه‌های اجرایی شده است؟ یا نظرات کارشناسانی که مخالف آن قوانین و اسناد و آیین‌نامه‌ها بوده و هستند؟ 🔸اینجاست که حکمت سخنان رهبر فرزانه انقلاب را در نخستین دیدار خود با هیئت دولت چهاردهم در موضوع کار کارشناسی بیشتر متوجه می‌شویم. ایشان ضمن تأکید بر کار کارشناسی، بر یک نکته مهم انگشت گذاشتند و آن اینکه مسئولان باید مواظب باشند که «گاهی اوقات، در مواردی، ته‌نشین‌های ذهنیِ غلطِ یک کارشناس، با ادبیّات کارشناسی به میدان می‌آید، با لباس کارشناسی به میدان می‌آید، آن‌وقت مشکل درست می‌کند و آن نظرات غلط حاکم بر ذهن آن کارشناس را یا خصوصیّات اخلاقی او را به شما تحمیل می‌کند.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
پیام های دو هفته اول وزارت وزیر محترم علوم: ۱-اخراجی ها برگردند (چون دیگران حق اخراج ندارند). ۲- جذب شده های اخیر تجدید نظر شوند (چون ما حق اخراج داریم). ۳-آنچه ما می گوییم علم است و آنچه سایرین می گویند شبه علم. ☘️کانال تحلیل‌های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔷سوگندنامه رئیسعلی دلاوری 🔸«ای کلام الله گفتار مرا شاهد باش؛ من به تو سوگند یاد می‌کنم که اگر انگلیسی‌ها بخواهند بوشهر را تصرف کنند و به خاک وطن من تجاوز کنند در مقام مدافعه برآیم و تا آخرین قطره خون من بر زمین نریخته است دست از جنگ و ستیز با آنان نکشم؛ و اگر غیر از این رفتار کنم، در شمار منکرین و کافرین به تو باشم و خدا و رسول از من بیزار شوند.» 🔻گرامی می‌داریم سالروز شهادت سردار دلیر تنگستان و مبارز خستگی‌ناپذیر و بصیر جهاد با استعمارگران انگلستان، رئیسعلی دلواری را. او در ۱۲ شهریور ۱۲۹۴ در حالی که در خط مقدم مبارزه با قوای استعمارگر بریتانیا بود، به وسیله یکی از خائنان و منافقان جبهه خودی به نام غلامحسین تنگکی از پشت سر هدف گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید. بعد از انقلاب اسلامی روز شهادت وی، با عنوان «روز ملی مبارزه با استعمار انگلیس» نامگذاری شد. روحش شاد، یادش گرامی، راهش پررهرو و بصیرتش زاینده باد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟢«الهیات عملی»، «بعثت نبوی» و خودمتناقض بودن «سکولاریسم دینی» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸مهم‌ترین کارویژه پیامبر خاتم، «تعمیق تفکر توحیدی» و «امتداد توحید» در همه‌ی گستره زیست بشری و «سامان‌دهی نهادهای اجتماعی بر اساس فکر توحیدی» بود. نخستین و مهم‌ترین آموزه او این بود که «قولوا لااله الا الله تفلحوا». البته روشن است که صرف گفتن این جمله کفایت نمی‌کند. بلکه منظور «باور و اعتقاد» به توحید و «عمل بر اساس اقتضائات آن» است. و از اینجا معلوم می‌شود که توحید صرفاً یک اعتقاد عقلی یا باور قلبی نیست. بلکه امتداد عملی دارد. هم در زندگی فردی و هم در زیست اجتماعی. 🔹به همین دلیل، در آموزه‌های اسلامی، آیات و روایات بسیار زیادی را می‌بینیم که دلالت‌ها و اقتضائات اجتماعی، اقتصادی و اخلاقی «باور به خدا» و «باور به معاد» را بیان کرده‌اند. کافی است عبارت «مَنْ كانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ‏ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ» را در کتاب‌های روایی جستجو کنید، تا امتداد عملی و اخلاقی آن باورهای بنیادین را ملاحظه کنید. حتی سکولارهایی مثل مهندس مهدی بازرگان و مقلدانش که «خدا و آخرت را تنها هدف بعثت» می‌دانند و همچنین مقلدان حوزه‌ای آنان که شأن و منزلت پیامبر اکرم (ص) را صرفاً در حد یک «مرشد معنوی» می‌پندارند، [صرف‌نظر از نادرستی چنین سخنی] اگر اساساً متوجه گفته خود باشند، و تأملی اندک در لوازم آن داشته باشند، هرگز نمی‌توانند از سکولاریسم و جدایی دین از سیاست و اجتماع سخن بگویند! زیرا، انسان موجودی اجتماعی است؛ در بطن جامعه و در دل ارتباطات اجتماعی رشد و نمو جسمی و روحی می‌یابد. «سلوک فردی» بدون ارتباط با «جامعه» ناممکن است. چگونه یک مکتب می‌تواند داعیة تربیت افراد را منهای توجه به ساختارها و نهادها و پدیده‌های اجتماعی داشته باشد؟! چگونه می‌تواند داعیه تربیت فردی را داشته باشد اما نحوه سلوک فرد به هنگام معاملات اقتصادی و در روابط سیاسی و قضایی و امثال آن را مشخص نکند؟! ♦️بنابراین اگر نیک بنگریم، ترکیب «سکولاریسم دینی»، ترکیبی «خودمتناقض» است. هیچ دینی اساساً‌ نمی‌تواند نسبت به جنبه‌های سیاسی و اقتصادی و اجتماعی افراد بی‌تفاوت باشد. حتی اگر هدف غایی خود را «فردسازی» بداند و نه «جامعه‌پردازی» یا «تمدن‌سازی». @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
اقبال‌شناسی۲۵ (درددل اقبال لاهوری با پیامبر اکرم).mp3
14.59M
🎤احمدحسین شریفی 🟢درس‌های اقبال‌شناسی 🔸جلسه بیست و پنجم: «درد دل اقبال لاهوری با پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله» 🔻چقدر غم‌انگیز است این شعر اقبال لاهوری، در وصف بی‌توجهی مسلمانان به آموزه‌های اسلام و پیامبر اکرم صلوات الله علیه: در عجم گردیدم و هم در عرب مصطفی نایاب و ارزان بولهب @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🏴رحلت حضرت رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله و شهادت امام حسن مجتبی (ع) بر مسلمانان جهان تسلیت باد.
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
از محل کاهش سهم صندوق به ۲۰ درصد، ۳۵۰ همت به خزانه واریز شد. یادشان باشد که این مبلغ از برکات فروش نفت در دولت شهید است. ان‌شاالله همین طور بتوانند اسب زین شده را تحویل دولت بعد بدهند. ☘️کانال تحلیل‌های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
📌لیبرالیسم، خط دوم نفوذ دشمن لیبرالیسم، مکتبی برای بی اعتبار کردن مرزها و باورهای اقوام و ملل، در عرصه فرهنگ، سیاست و اعتقادات دینی و مذهبی است. با این بیان می توان؛ لیبرالیسم را در ساحت های مختلف ملاحظه نمود و در ترازوی نقد و بررسی قرار داد. لیبرالیسم مذهبی است که می‏تواند به اندازه لیبرالیسم سیاسی، خطرناک بوده و با کمرنگ کردن آموزه‏ های تشیع و مبانی انقلاب اسلامی، خط دوم نفوذ دشمن را مدیریت کند. برای کشتن یک جامعه روشی ساده به کار گیرید: بر فرهنگ آنان تمرکز کنید، ابتدا کتاب را از آنها بگیرید و بعد سرشان را درون رسانه فرو کنید. کارل پوپر ‌ ┈┉┅━❀❀━┅ ┉┅━❀❀━┅┈ | عضوشوید 👇 https://eitaa.com/MahdiLotfi_IR
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟢مرجعیت علمی و زبان فارسی 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸کسب مرجعیت علمی و همچنین ترویج زبان فارسی به عنوان زبان علم در دنیا، از مطالبات مهم رهبر حکیم انقلاب اسلامی از جامعه دانشگاهی کشور بوده است. از جمله مهم‌ترین راه‌ها برای تحقق این مطالبات، توسعه و تکثیر نشریات و مقالات فارسی در پایگاه‌های بین‌المللی است. ♦️تا ابتدای تابستان ۱۴۰۳ تعداد ۱۷۳ مجله علمی مورد تأیید وزارت علوم، در پایگاه بین‌المللی اسکوپوس نمایه شده است. که از این تعداد ۷۲ مجله آن در سه سال خدمت دولت سیزدهم و خیزش و جهاد بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌ها و دانشمندان ایرانی در دوران وزارت جناب پروفسور زلفی‌گل بوده است. به برکت و حمایت‌های مادی و تشویقی بی‌سابقه‌ای که در سال اخیر در این خصوص صورت گرفت، همچنین به برکت مدیریت عالمانه دکتر زلفی‌گل که علیرغم همه سنگ‌اندازی‌ها، تلاش کردند فضای علمی و پژوهشی دانشگاه‌ها را از هیجانات سیاسی کاذب و سیاست‌زدگی‌های مخرب دور نگه‌دارند، در سه سال اخیر تعداد ۸۴۳۶ مقاله مربوط به دانشمندان جمهوری اسلامی فقط در پایگاه اسکوپوس نمایه شده‌اند که ۲۶۱۳ مقاله آن یعنی ۳۱٪ آنها به زبان فارسی بوده است. 🔹اقدامات انجام گرفته تاکنون موجب شده است که زبان فارسی با ۴۸۵ نشریه، به عنوان نهمین زبان نشریات نمایه‌شده در DOAJ (Directory of Open Access Journals) [نشریات با دسترسی آزاد] شناخته شود. 🔸امیدواریم در دولت چهاردهم نیز، نه تنها هیچ وقفه‌ای در این حرکت پیشروانه ایجاد نشود؛ بلکه با دقت و شتاب بیشتری استمرار داشته باشد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
اینجا مسجد زیبای جامع یزد است. چرا از کلمات زیبا، خاطره انگیز، تاریخی و ... به عنوان پسوند این گونه بناها استفاده می کنیم؟ روزگاری نیازی به این پسوندها نبود. اینها بستر طبیعی زندگی ما بودند. هر روز و هر روز در جستجوی خداوند در این مکان حاضر می شدیم. عبادت می کردیم و عبادت، زندگی ما بود. اما امروز صف توریست هایی که مشغول به نظاره لاجودری های محراب هستند از صف نمازگزاران بسیار طولانی تر است. روزگاری، این لاجوردی ها ابزاری برای آرام گرفتن در مقام عبودیت بود و امروز شده است ابزاری در اختیار بازار گردشگری. این بیگانگی از اصالت از زمانی رونق گرفت که دانش برپاکننده این لاجوردی ها را شبه علم و دانش بازاری سازی آن را علم تلقی کردیم. زندگی ما از خود بیگانه شده چون علم ما از ما بیگانه شده. بیش از صد سال است که دانش ما از رونق افتاده و در زندگی ما دانشی دیگر تزریق می شود. تطور دانش ما متوقف شده و آنچه در این اماکن مطهر تزریق می شود، دانشی دیگر است. اگر چراغ آن دانش لاجوردی ساز در ساخت زندگی ما دوباره روشن شود، همه زندگی ما مسجد جامع یزد می شود. متعالی تر، زیباتر و البته طبیعی تر. آن روز غوطه می خوریم در دانش پیشرفته لاجوردی ها و آن روز همه شهرمان و همه مجاری تنفسی مان از جنس مسجد جامع خواهد شد. لازمه اش البته تحول در دانش تاریخی ما، پیشرفته شدن آن و تزریق گونه ای نو و امروزین از آن در زندگی ماست. ☘️کانال تحلیل‌های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟡«برنامه هفتم پیشرفت» (۳) ♦️«بین‌المللی‌سازی دانش و دانشگاه‌های ایران» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔹با مروری بر ماده ۹۳ برنامه هفتم پیشرفت، دانسته می‌شود که مسأله مرجعیت علمی و بین‌المللی‌سازی دانش از تکالیف اصلی پنج‌ساله آینده نهاد علم کشور است یا باید باشد. نگاهی به سنجه‌های عملکردی زیر که به صورت کمی، در ماده ۹۳ برنامه هفتم پیشرفت، مشخص شده است، گویای این مهم است: ۱. رتبه جهاني ايران از نظر كمّيت توليد علم به استناد پايگاه‌هاي معتبر بين المللي: ۱۴ ۲. رتبه كشور در جهان از لحاظ تعداد اختراعات ثبت شده خارجي: ۵۰ ۳. سهم محصولات با فناوري متوسط به بالا (هاي.تِك) از توليد ناخالص داخلي: ۷درصد ۴. رتبه شاخص نوآوری: رتبه ۴۲ جهان ۵. شمار دانشجويان خارجي (حضوري و الكترونيكي): ۳۲۰ هزار نفر ۶. سرانه سالانه مقالات نمايه شده در پايگاه‌هاي استنادي بين المللي به هيأت علمي دولتي: هر نفر ۵/ ۱ مقاله ۷. درصد افزايش نشريات ايراني نمايه شده داراي چارك (كيو) نسبت به سال پايه: ۲۵ درصد ۸. نسبت تعداد مقالات مشترك با محققان خارجي از كل مقالات ايراني نمايه شده در يكي از پايگاههاي علمي: ۳۹ درصد ۹. دانشگاههاي ايراني قرار گرفته در يكي از نظام‌هاي رتبه‌بندي معتبر بين المللي با رتبه زير 500: ۲۰ دانشگاه ۱۰. مقالات خارجي نمايش داده شده در مؤسسه استنادي و پايش علم و فناوري جهان اسلام: ۵۵ هزار مقاله ۱۱. رتبه صادرات محصولات با فناوري متوسط به بالا (هاي تك) در منطقه: رتبه ۲ 🔸در برنامه هفتم تصریح شده است که وزارت علوم، تحقيقات و فناوري مكلف است گزارش سنجه‌هاي عملكردي ارتقاي نظام علمي، فناوري و پژوهشي را سالانه به مجلس ارسال نماید. 🔻رصد فعالیت‌های شدید و پیشرونده، و سرمایه‌گذاری‌های بسیار زیاد رقبای علمی ما، در منطقه و در جهان، در موضوع مرجعیت علمی، نشان می‌دهد دستیابی به هر کدام از این اهداف، کار چندان ساده‌ای نیست. تحقق این اهداف، حقیقتاً‌ نیازمند مدیریتی متمرکز و به دور از حاشیه است. مدیریتی که بتواند زیرساخت‌های لازم را برای چنین جهشی فراهم کند. مدیریتی که بتواند دانشگاه‌ها را از هیجانات حزبی و روزمره‌گی‌های سیاسی به دور نگه‌دارد. مدیریتی که بتواند محیط دانشگاه را به محیطی برای تعلیم و تحقیق و پژوهش در راستای تحقق اهداف این برنامه تبدیل کند. 🔸به عنوان مثال، یکی از تکالیف موجود این است که مدیریت علم کشور باید: «تعداد دانشگاههاي ايراني قرار گرفته در يكي از نظامهاي رتبه بندي معتبر بين المللي با رتبه زير 500، باید به ۲۰ دانشگاه برساند.» 🔻دشواری این کار آنگاه معلوم می‌شود که بدانیم در رتبه‌بندی اخیر تایمز، فقط دو دانشگاه [دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه تهران] از مجموع صدها دانشگاه ایران، در رتبه زیر (۴۰۱ تا ۵۰۰) قرار داشتند. یعنی حتی ممکن است همین دو دانشگاه نیز در صورت کوچکترین غفلتی چنین جایگاهی را از دست بدهند اینکه بتوانیم در پنج سال آینده، تعداد دانشگاه‌های زیر ۵۰۰ را به ۲۰ دانشگاه برسانیم، نیازمند نیازمند تلاشی جهادی و تدبیری عالمانه و دقیق است. امیدواریم وزارت علوم دولت چهاردهم که بار اصلی این مسؤولیت بر دوش اوست، بتواند با بسیج همه ظرفیت‌های علمی کشور، در انجام این تکلیف مهم موفق باشد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
شبستان مسجد جامع یزد، شده است فروشگاه کتاب. از همان کتابهای بازاری که در ورودی سینماها، پارکها و اماکن تفریحی می فروشند برای عامه مردم. البته اینجا قدری کتاب‌هایش بهتر است. اما نمی دانم اگر به سازندگان مسجد در قرن پنجم هجری می گفتند این مکان روزگاری مصلی نخواهد بود و به فروشگاه بدل خواهد شد چه می کردند. اگر آنها می دانستند که سنگهایی که روی سنگ می گذارند بیش از اسباب عبادت، اسباب نظارت می شود آیا این کار را می کردند یا نه! به هر حال هویت تاریخی زندگی ما از محل خودش خارج شده است. مثل استخوان مفصلی که از جای خود در رفته و کارایی خود را از دست داده است. قرار دادن مجدد آن در جای خود به شکسته بندهایی قهار و دانشمند نیاز دارد. که استخوان را خوب بشناسند و نقش هر کدام از عضلات در حمایت از آن را خوب بدانند. این استخوان هنوز سالم است. و لازم است به جای خود بازگردد. ☘️کانال تحلیل‌های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
ایجاد نارضایتی عمومی، هم زمینه و هم نتیجه شوک‌های اقتصادی است. اول به سختی می اندازند تا مردم را متقاعد کنند برای شوک و وقتی شوک ایجاد شد، لاجرم خود آن شوک سختی را ایجاد می کند. ☘️کانال تحلیل‌های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟡مدیریت و همدلی 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ♦️یکی از خلقیات لازم برای موفقیت در مدیریت، «همدلی» است. طبیعتاً مدیر باید گوش شنوا و سنگ صبور زیرمجموعه خود باشد. روشن است که هیچ مدیری نمی‌تواند همه مسائل کارکنان و زیرمجموعه خود را برطرف و همه نیازهای آنان را تأمین کند. اما می‌تواند با آنان همدلی صادقانه داشته باشد. می‌تواند همدلانه و متواضعانه سخن آنان را بشنود و اگر پاسخی داشت بیان کند و الا شاکرانه، نقدها را پذیرا باشد. 🔸گاهی تراکم کارها یا بزرگی سازمان‌ها موجب می‌شود که مدیران نتوانند با همه زیرمجموعه خود ارتباط مستقیم و مداوم داشته باشند، اما نور صداقت و خوش‌قلبی، اطراف خود را روشن می‌کند. حتی مخالفان هم هر چند غیظ مخالفت اجازه نمی‌دهد حقیقت را ابراز کنند، اما نور تلاش و تواضع و خوش‌قلبی، بر دل‌های آنان نیز می‌تابد و در درون خود، حقیقت را می‌یابند، هر چند شجاعت ابراز آن را ندارند! 🔻به تعبیر علیه السلام: إِذَا نَفَذَ حُكْمُكَ فِي نَفْسِكَ تَدَاعَتْ أَنْفُسُ النَّاسِ إِلَى عَدْلِكَ؛ هر گاه حکمران نفس خود شوی، دل‌های مردمان به عدالت‌ورزی تو گرایش پیدا می‌کند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴معيار عقلانيت در کلام امام رضا(ع) 🖊احمدحسين شريفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸يکي از شاخصه‌های مکتب اهل بيت(ع)، تأکيد بر و در همه‌ی عرصه‌های زيست انسانی است. 🔸به همين دليل، اکثر علمای شيعه، عقل را در کنار قرآن و سنت، به عنوان منبعی از منابع دين به شمار می‌آورند و در همه جوامع روايی ما، روايات مربوط به عقل را در بحثی با عنوان «کتاب العقل» گردآوری کرده‌اند. 🔸تأمل در مجموعه‌ی روايات ناظر به خردورزی، نشان می‌دهد که ائمه اطهار(ع) به تأسی از آيات قرآن، بيشتر بر بيان شاخصه‌های عينی و زيستی خرد و خردورزی تأکيد داشتند؛ تا تعريف مفهومی و انتزاعی محض. 🔸به تعبير ديگر، در کنار توجه به عقل فلسفی و برهانی، بيشترين تأکيد را بر عقل اجتماعی، آموزشی، اقتصادی، سياسی و اخلاقی داشتند. 🔸(ع)، به عنوان عالم آل‌محمد(ص)، در حديثی نورانی ده شاخصه برای شناخت انسان‌های خردورز در تراز اسلامی و شيعی ذکر کرده‌ است. آن حضرت می‌فرمايد، عقل انسان مسلمان به کمال نمی‌رسد مگر آنکه ده ويژگی در آن باشد: یک. مردم از او انتظار خير دارند؛ دو. مردم از شر او در امان‌انند؛ سه. کار خير اندک از ديگران را زياد شمارد؛ چهار. خيررسانی‌های زياد خود را، اندک شمارد؛ پنج. هر چه حاجت از او خواهند، دلتنگ نمی‌شود؛ شش. در طول عمر خود از طلب دانش خسته نمی‌شود؛ هفت. فقر در راه خدا برای او از توانگری محبوب‌تر باشد؛ هشت. خوار شدن در راه خدا را از عزت در پيش دشمنان خدا بيشتر دوست دارد؛ نه. گمنامی را از شهرت خوشتر دارد؛ ده. همگان را بهتر و باتقواتر از خود می‌داند؛ (تحف العقول، ص443) 🔸اکنون مناسب است هرکدام از ما، اولاً، خود را با اين ده‌ شاخصه بسنجيم و ميزان و سطح عقلانيت خود را به دست آوريم و ثانياً، تلاش کنيم بهره‌ی وجودی خود را از اين شاخصه‌ها افزايش دهيم. 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴سبک زندگی رضوی 🖊احمدحسين شريفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸سبک زندگي يعني رفتارهاي نهادينه شده فرد؛ رفتارهايي که روية زندگي او باشند؛ رفتارهايي که دائمي باشند. ابراهيم بن عباس از ياران همراه امام رضا(ع)، سبک زندگي آن حضرت، يعني رفتارهاي نهادينه در وجود آن حضرت، را چنين توصيف مي‌کند: یک) هرگز نديدم با کلام خود به کسي جفا کند؛ دو) هرگز نديدم کلام کسي را قطع کند؛ سه) هرگز نيازمندي را، در صورت توان، از در خانة خود رد نمي‌کرد؛ چهار) هرگز پاي خود را جلو ديگران دراز نکرد؛ پنج) هرگز در برابر ديگران بر متکا، تکيه نزد؛ شش) هرگز کسي را دشنام نداد؛ هفت) هرگز آب دهان خود را (در اماکن عمومي) بر زمين نريخت؛ هشت) هرگز به صورت قهقهه نخنديد؛ بلکه خندة او تبسم بود؛ نه) همراه با اهل خانه، خدمتکاران و نگهبانان بر سفره مي‌نشست؛ ده) شب‌ها کم مي‌خوابيد؛ اکثر شب‌ها را تا صبح به ذکر خدا مشغول بود؛ یازده) زياد روزه مي‌گرفت؛ روزه سه روز در هر ماه را از دست نمي‌داد؛ و مي‌گفت اين ارزش روزة همة ايام را دارد؛ دوازده) خيلی اهل خير و صدقة پنهانی بود؛ غالباً در شب‌های تاريک اين کار را می‌کرد. (عيون اخبارالرضا، ج2، ص184) 🔻اميدوارم که پيروان آن حضرت نيز در آراستن خود به اين صفات، کوشا باشند و بدانند که شيعه واقعي کسي است که رفتارهاي اهل بيت را الگوي خود قرار دهد؛ و به پيروي ذهني و زباني اکتفا نکند. 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🌹‌
زمینه سازی برای ظهور یعنی جوانان تایلندی را که در مسائل جنسی غرق هستند را مقید به احکام اسلام کنی. به نظرم باید برگردیم و همان روش هایی که در خارج پیاده شده و جواب گرفتیم را در برخی مناطق ایران پیاده کنیم.‌‌ ✔️ | عضو شوید👇 https://eitaa.com/joinchat/1246560365Ca5e65155c1
سال ۱۳۹۴ جابر رجبی از یاران نزدیک احمدی نژاد نامه ای به حاج قاسم نوشت که در خط به خطش ، بصیرت موج میزند. درآخر نامه میگوید: ودراخر آری کسی فردای خود را ندیده و خوف عاقبت بخیری ترسی عاقلانه است. لکن گذشته شماست و خطی که تاکنون رفته اید باید به عنوان سفیر مدرسه خمینی به جهان معرفی شود و آنان که ندیدند ره افسانه زدند. چرا مدافع حرم به اینترنشنالی میرسد که خیلی از براندازان هم اینترشنال را ضد ایران میدانند. علتش یک چیز است؛ شخص پرستی و بزرگنمایی چیزهایی که آنقدر بزرگ نیست. چون به شخصی به اسم احمدی نژاد علاقمند است، وقتی او بیراهه میرود دیگر نمیتواند درست تحلیل کند و بگوید خب احمدی نژاد و هرکس دیگری تا وقتی در خط ولایت هستند برای من محترمند ولی برای او انقلاب یعنی احمدی نژاد و نهایتا به همین جا ختم میشود. بارها شنیدم که گفته اند ما دیگه فاتحه ی نظام را خواندیم، وقتی سوال میکنیم چرا؟! میگویند وقتی در جامعه حجاب نباشد دیگر نظام به درد نمیخورد. اساسا نمیدانند حجاب یک حکم شرعی بین صدها حکم است و متر و معیار اصلی برای دینداری نیست و‌ معیار اصلی دینداری، ولایت است، معیار عزاداری در روز عاشورا است، معیار میلیون ها زائر کربلاست که بین همین ها افراد زیادی احکام را انجام نمیدهند. معیار دینداری، ولایت است ، احکام درجه ی ایمان را مشخص میکند نه اصل ایمان. ولی چون دین را درست نمیداند، بخاطر یک حکم شرعی از نظام اسلامی و ولایت که اصل دین است ، عبور میکند. یعنی به اسم دین بخاطر فرع از اصل عبور میکند. اگر دین و انقلاب را درست نفهمیم و جزئیات را بزرگنمایی کنیم نهایتا خودمان سقوط میکنیم. یاعلی... .
🌓 اگر امام موسی صدر اکنون در ایران و در قم بود چه می‌کرد؟ 👈 به بهانه چهل و ششمین سالگرد ربوده شدن امام موسی صدر (۱۳۵۷/۰۶/۰۹) 🔹 با توجه به موقعیت و جایگاه علمی امام موسی صدر، اگر او امروز در حوزۀ علمیه بود، در ردیف مراجع طراز اول محسوب می‌شد. از سوی دیگر وی مصلح اجتماعی و دینی بود و همّت و وقت و عمر خود را صرف کارهای اهم و از سوی دیگر امور زمین‌مانده می‌کرد نه کارها و امور تکراری، و در پی درمان دردهای اجتماعی و انسانی بود، نه تثبیت جایگاه خود و بهره‌‌برداری شخصی از این جایگاه. 🔸 با عنایت به این ویژگی‌ها، به نظر این ناچیز، اگر امروز امام موسی صدر در قم و حوزه بود، در خصوص داخل ایران به این امور می‌پرداخت: 1️⃣ همانند ایّام اقامتش در لبنان، به تمام روستاهای شیعه‌‌نشین محرومِ سیستان و بلوچستان و سایر نقاط ایران مسافرت و سرکشی می‌کرد و از نزدیک و به‌طور عینی و ملموس مشکلات و نابسامانی‌ها و فقر و محرومیت اقتصادی و فرهنگی آنان را بررسی و صدای خرد شدن استخوان‌های محرومان را مستقیم و بلاواسطه و از نزدیک می‌شنید و به جای اینکه در قم بنشیند و نماینده بفرستد یا نفرستد، خود شخصاً به آن مناطق سفر و از آن‌ها بازدید و برایشان سخنرانی و اقامۀ جماعت می‌کرد. درست مانند لبنان و برای پیشرفت اقتصادی و فرهنگی آنان چاره‌جویی و راهکار ارائه می‌کرد و آن را عملی می‌ساخت و به سخنرانی و سخن‌گفتن بسنده نمی‌کرد. 2️⃣ با عنایت به وجود سه چهار نفر مرجع تقلید طراز اول (دامت برکاتهم)، و وجود «من به الکفایه» دیگر نیازی نمی‌دید که به مرجعیت بیاندیشد و دفتر و دستک و بیتی جداگانه راه بیندازد. بلکه با انحرافات در این موضوع مبارزه می‌کرد و تأسیس دفتر تجمّلی و پرخرج و بدون سابقه در تاریخ مرجعیت شیعه را آن هم فقط برای روضۀ دهۀ محرم در آن و تثبیت جایگاه خود برنمی‌تافت. ادامه در کانال: 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin 🖊 نوشتاری از حجه الاسلام و المسلمین رضا مختاری استاد حوزه علمیه •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• فصل حضور https://eitaa.com/faslehozur
🌓 برخورد پیامبر ص با دشمنانش در فتح مكه و اینک ما پیروانش؟! 👈 به بهانه سالروز غروب آن حقیقت هستی 🔹یادداشت روز 💎🔸امروز روز رحلت حضرت محمد مصطفی ص؛ آن اسوه اخلاق است که قران او را خلق عظیم نامید و خود اکمال مکارم اخلاقی را به عنوان هدف نهایی نبوتش برشمرد. 🔺چرا که اخلاق او یکی از معجزاتش در جذب قلوب دوست و دشمن بود؛ سنتی که در این بازار ناجوانمردانگی های دوران ما می تواند چراغ راه باشد. 💎🔸یکی از مهمترین نمود های بخشش و مدارای پیامبر با مردم، داستان فتح مکه است، جايي كه ساليان پيش، شبانه و ظالمانه اخراج شده بود و اكنون با تمام قدرت و شوکت وارد این شهر مي‌‌شد که اگر مي‌‌خواست مي‌‌توانست همه را به تيغ انتقام و قصاص بسپارد. اما او بی مروتی های دشمنان را بامهر و مدارا پاسخ گفت، که نمونه های زیر جلوه های زببایی از این داستان است: 1⃣ ابوسفيان مثل اسيري در دست پیامبر ص بود، اما پیامبر(ص) با مهرباني از او در گذشت و نه تنها به او تعرض نکرد بلکه خانه او را مکان امن اعلام کرد؛ رفتاری که به شدت تعجب برانگیز بود که یک انسان چگونه می تواند با دشمن خونی خود این همه مدارا کند؛ حیرتی که امروز نیز کم نشده؟! 2⃣هبار بن اسود نيزكسي بود كه زينب، دختر پيامبر را هنگام هجرت به مدينه تعقيب كرد. و بر اثر ضربه‌اي كه بر او وارد كرد جنينش سقط شد و خودش هم چند سال بعد بر اثر همان ضربه در گذشت. هبار روز فتح مكه پنهان شد و پس از مدتي به مدينه رفت و از پیامبر(ص) طلب عفو كرد و پیامبر(ص) نيز او را بخشيد. 3⃣هند همسر ابوسفيان يكي از كساني بودكه هم مشركان را براي حمله به پیامبر(ص) تحريك كرده بود و هم بدن حمزه عموي پیامبر(ص) را مثله نمود و جگر او را به دندان گرفت. اما همو هنگام فتح مكه بصورت ناشناس با پیامبر(ص) بيعت كرد. چون بيعت تمام شد، روبند از چهره برداشت و گفت: من هند دختر عتبه‌ام پيامبر او را در جمع مسلمانان پذيرفت وبا مهرباني او را عفو كرد. 4⃣حتي پيامبر(ص) از وحشي، قاتل حمزه نيز گذشت. وحشي از ترس به طائف گريخته بود، چون نمايندگان طائف نزد پيامبر آمدند، او هم همراه ايشان آمد و اسلام آورد و پيامبر(ص) هم او را عفو نمود. یادمان باشد پیامبر ص به حمزه عشق می ورزید چرا که حمزه با غیرت و مردانگی خود غم را در اوج غربت از چهره پیامبر زدوده بود. 🔼و موارد متعدد دیگر... 💎🔸اینک ما با دشمنان که سهل با همکیشان و هموطنانمان چگونه ایم؟! تا چه اندازه به بهانه اختلاف فکری و سیاسی به ریختن ابروی همدیگر اقدام می کنیم؟! 💎🔸البته انچه گفته شد بدان معنا نیست که پیامبر رحمت؛ هیچ گاه از تندی و خشونت بهره نمی گرفت؛ چرا که جاذبه و دافعه و رحمت و خشونت دو روی یک سکه اند؛ اما نکته مهم این است که کدام اصل و دیگری فرع باشد؟ چیزی که در زندگی پیامبر اسلام به جرات تمام می توان گفت: اولویت در سیره و سنت او محبت و رافت بوده و تندی و خشونت جز در موارد خاص و شاید اضطرار به چشم نمیخورد! 💎🔸نتیجه راهبردی و اخلاقی آنکه امروزه ما در جوامع اسلامی با آن فضا و نگاه رحیمانه فاصله زیادی داریم؛کینه و کدورت و قضاوت های نابجا به معروف و ارزش تبدیل شده است، امید است بر اساس اصل اسوه پذیری، ما پیروان و دوستان آن رسول مهر و محبت، اندکی با بندگان خدا خوش قلب و نرمخو بوده و موجب علاقمندی آنان به دین باشیم نه باعث نفرت و کدورت که معضل و بلکه بحران این دوران ماست! ✍ مسلم محمدی 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•