هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟡مدیریت و همدلی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
♦️یکی از خلقیات لازم برای موفقیت در مدیریت، «همدلی» است. طبیعتاً مدیر باید گوش شنوا و سنگ صبور زیرمجموعه خود باشد. روشن است که هیچ مدیری نمیتواند همه مسائل کارکنان و زیرمجموعه خود را برطرف و همه نیازهای آنان را تأمین کند. اما میتواند با آنان همدلی صادقانه داشته باشد. میتواند همدلانه و متواضعانه سخن آنان را بشنود و اگر پاسخی داشت بیان کند و الا شاکرانه، نقدها را پذیرا باشد.
🔸گاهی تراکم کارها یا بزرگی سازمانها موجب میشود که مدیران نتوانند با همه زیرمجموعه خود ارتباط مستقیم و مداوم داشته باشند، اما نور صداقت و خوشقلبی، اطراف خود را روشن میکند. حتی مخالفان هم هر چند غیظ مخالفت اجازه نمیدهد حقیقت را ابراز کنند، اما نور تلاش و تواضع و خوشقلبی، بر دلهای آنان نیز میتابد و در درون خود، حقیقت را مییابند، هر چند شجاعت ابراز آن را ندارند!
🔻به تعبیر #امیرمؤمنان علیه السلام:
إِذَا نَفَذَ حُكْمُكَ فِي نَفْسِكَ تَدَاعَتْ أَنْفُسُ النَّاسِ إِلَى عَدْلِكَ؛
هر گاه حکمران نفس خود شوی، دلهای مردمان به عدالتورزی تو گرایش پیدا میکند.
#مدیریت
#همدلی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴معيار عقلانيت در کلام امام رضا(ع)
🖊احمدحسين شريفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸يکي از شاخصههای مکتب اهل بيت(ع)، تأکيد بر #عقلانيت و #عقلگرايی در همهی عرصههای زيست انسانی است.
🔸به همين دليل، اکثر علمای شيعه، عقل را در کنار قرآن و سنت، به عنوان منبعی از منابع دين به شمار میآورند و در همه جوامع روايی ما، روايات مربوط به عقل را در بحثی با عنوان «کتاب العقل» گردآوری کردهاند.
🔸تأمل در مجموعهی روايات ناظر به خردورزی، نشان میدهد که ائمه اطهار(ع) به تأسی از آيات قرآن، بيشتر بر بيان شاخصههای عينی و زيستی خرد و خردورزی تأکيد داشتند؛ تا تعريف مفهومی و انتزاعی محض.
🔸به تعبير ديگر، در کنار توجه به عقل فلسفی و برهانی، بيشترين تأکيد را بر عقل اجتماعی، آموزشی، اقتصادی، سياسی و اخلاقی داشتند.
🔸#امام_رضا(ع)، به عنوان عالم آلمحمد(ص)، در حديثی نورانی ده شاخصه برای شناخت انسانهای خردورز در تراز اسلامی و شيعی ذکر کرده است. آن حضرت میفرمايد، عقل انسان مسلمان به کمال نمیرسد مگر آنکه ده ويژگی در آن باشد:
یک. مردم از او انتظار خير دارند؛
دو. مردم از شر او در امانانند؛
سه. کار خير اندک از ديگران را زياد شمارد؛
چهار. خيررسانیهای زياد خود را، اندک شمارد؛
پنج. هر چه حاجت از او خواهند، دلتنگ نمیشود؛
شش. در طول عمر خود از طلب دانش خسته نمیشود؛
هفت. فقر در راه خدا برای او از توانگری محبوبتر باشد؛
هشت. خوار شدن در راه خدا را از عزت در پيش دشمنان خدا بيشتر دوست دارد؛
نه. گمنامی را از شهرت خوشتر دارد؛
ده. همگان را بهتر و باتقواتر از خود میداند؛ (تحف العقول، ص443)
🔸اکنون مناسب است هرکدام از ما،
اولاً، خود را با اين ده شاخصه بسنجيم و ميزان و سطح عقلانيت خود را به دست آوريم
و ثانياً، تلاش کنيم بهرهی وجودی خود را از اين شاخصهها افزايش دهيم.
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴سبک زندگی رضوی
🖊احمدحسين شريفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸سبک زندگي يعني رفتارهاي نهادينه شده فرد؛ رفتارهايي که روية زندگي او باشند؛ رفتارهايي که دائمي باشند.
ابراهيم بن عباس از ياران همراه امام رضا(ع)، سبک زندگي آن حضرت، يعني رفتارهاي نهادينه در وجود آن حضرت، را چنين توصيف ميکند:
یک) هرگز نديدم با کلام خود به کسي جفا کند؛
دو) هرگز نديدم کلام کسي را قطع کند؛
سه) هرگز نيازمندي را، در صورت توان، از در خانة خود رد نميکرد؛
چهار) هرگز پاي خود را جلو ديگران دراز نکرد؛
پنج) هرگز در برابر ديگران بر متکا، تکيه نزد؛
شش) هرگز کسي را دشنام نداد؛
هفت) هرگز آب دهان خود را (در اماکن عمومي) بر زمين نريخت؛
هشت) هرگز به صورت قهقهه نخنديد؛ بلکه خندة او تبسم بود؛
نه) همراه با اهل خانه، خدمتکاران و نگهبانان بر سفره مينشست؛
ده) شبها کم ميخوابيد؛ اکثر شبها را تا صبح به ذکر خدا مشغول بود؛
یازده) زياد روزه ميگرفت؛ روزه سه روز در هر ماه را از دست نميداد؛ و ميگفت اين ارزش روزة همة ايام را دارد؛
دوازده) خيلی اهل خير و صدقة پنهانی بود؛ غالباً در شبهای تاريک اين کار را میکرد. (عيون اخبارالرضا، ج2، ص184)
🔻اميدوارم که پيروان آن حضرت نيز در آراستن خود به اين صفات، کوشا باشند و بدانند که شيعه واقعي کسي است که رفتارهاي اهل بيت را الگوي خود قرار دهد؛ و به پيروي ذهني و زباني اکتفا نکند.
#امام_رضا
#سبک_زندگی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
زمینه سازی برای ظهور یعنی جوانان تایلندی را که در مسائل جنسی غرق هستند را مقید به احکام اسلام کنی. به نظرم باید برگردیم و همان روش هایی که در خارج پیاده شده و جواب گرفتیم را در برخی مناطق ایران پیاده کنیم.
✔️ #شیخ_فرهاد | عضو شوید👇
https://eitaa.com/joinchat/1246560365Ca5e65155c1
سال ۱۳۹۴ جابر رجبی از یاران نزدیک احمدی نژاد نامه ای به حاج قاسم نوشت که در خط به خطش ، بصیرت موج میزند.
درآخر نامه میگوید: ودراخر آری کسی فردای خود را ندیده و خوف عاقبت بخیری ترسی عاقلانه است.
لکن گذشته شماست و خطی که تاکنون رفته اید باید به عنوان سفیر مدرسه خمینی به جهان معرفی شود
و آنان که ندیدند ره افسانه زدند.
چرا مدافع حرم به اینترنشنالی میرسد که خیلی از براندازان هم اینترشنال را ضد ایران میدانند.
علتش یک چیز است؛ شخص پرستی و بزرگنمایی چیزهایی که آنقدر بزرگ نیست.
چون به شخصی به اسم احمدی نژاد علاقمند است، وقتی او بیراهه میرود دیگر نمیتواند درست تحلیل کند و بگوید خب احمدی نژاد و هرکس دیگری تا وقتی در خط ولایت هستند برای من محترمند ولی برای او انقلاب یعنی احمدی نژاد و نهایتا به همین جا ختم میشود.
بارها شنیدم که گفته اند ما دیگه فاتحه ی نظام را خواندیم، وقتی سوال میکنیم چرا؟! میگویند وقتی در جامعه حجاب نباشد دیگر نظام به درد نمیخورد.
اساسا نمیدانند حجاب یک حکم شرعی بین صدها حکم است و متر و معیار اصلی برای دینداری نیست و معیار اصلی دینداری، ولایت است، معیار عزاداری در روز عاشورا است، معیار میلیون ها زائر کربلاست که بین همین ها افراد زیادی احکام را انجام نمیدهند. معیار دینداری، ولایت است ، احکام درجه ی ایمان را مشخص میکند نه اصل ایمان.
ولی چون دین را درست نمیداند، بخاطر یک حکم شرعی از نظام اسلامی و ولایت که اصل دین است ، عبور میکند. یعنی به اسم دین بخاطر فرع از اصل عبور میکند.
اگر دین و انقلاب را درست نفهمیم و جزئیات را بزرگنمایی کنیم نهایتا خودمان سقوط میکنیم. یاعلی...
.
🌓 اگر امام موسی صدر اکنون در ایران و در قم بود چه میکرد؟
👈 به بهانه چهل و ششمین سالگرد ربوده شدن امام موسی صدر (۱۳۵۷/۰۶/۰۹)
🔹 با توجه به موقعیت و جایگاه علمی امام موسی صدر، اگر او امروز در حوزۀ علمیه بود، در ردیف مراجع طراز اول محسوب میشد. از سوی دیگر وی مصلح اجتماعی و دینی بود و همّت و وقت و عمر خود را صرف کارهای اهم و از سوی دیگر امور زمینمانده میکرد نه کارها و امور تکراری، و در پی درمان دردهای اجتماعی و انسانی بود، نه تثبیت جایگاه خود و بهرهبرداری شخصی از این جایگاه.
🔸 با عنایت به این ویژگیها، به نظر این ناچیز، اگر امروز امام موسی صدر در قم و حوزه بود، در خصوص داخل ایران به این امور میپرداخت:
1️⃣ همانند ایّام اقامتش در لبنان، به تمام روستاهای شیعهنشین محرومِ سیستان و بلوچستان و سایر نقاط ایران مسافرت و سرکشی میکرد و از نزدیک و بهطور عینی و ملموس مشکلات و نابسامانیها و فقر و محرومیت اقتصادی و فرهنگی آنان را بررسی و صدای خرد شدن استخوانهای محرومان را مستقیم و بلاواسطه و از نزدیک میشنید و به جای اینکه در قم بنشیند و نماینده بفرستد یا نفرستد، خود شخصاً به آن مناطق سفر و از آنها بازدید و برایشان سخنرانی و اقامۀ جماعت میکرد. درست مانند لبنان و برای پیشرفت اقتصادی و فرهنگی آنان چارهجویی و راهکار ارائه میکرد و آن را عملی میساخت و به سخنرانی و سخنگفتن بسنده نمیکرد.
2️⃣ با عنایت به وجود سه چهار نفر مرجع تقلید طراز اول (دامت برکاتهم)، و وجود «من به الکفایه» دیگر نیازی نمیدید که به مرجعیت بیاندیشد و دفتر و دستک و بیتی جداگانه راه بیندازد. بلکه با انحرافات در این موضوع مبارزه میکرد و تأسیس دفتر تجمّلی و پرخرج و بدون سابقه در تاریخ مرجعیت شیعه را آن هم فقط برای روضۀ دهۀ محرم در آن و تثبیت جایگاه خود برنمیتافت.
ادامه در کانال:
🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻
https://eitaa.com/jtabiin
🖊 نوشتاری از حجه الاسلام و المسلمین رضا مختاری
استاد حوزه علمیه
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فصل حضور
https://eitaa.com/faslehozur
🌓 برخورد پیامبر ص با دشمنانش در فتح مكه و اینک ما پیروانش؟!
👈 به بهانه سالروز غروب آن حقیقت هستی
🔹یادداشت روز
💎🔸امروز روز رحلت حضرت محمد مصطفی ص؛ آن اسوه اخلاق است که قران او را خلق عظیم نامید و خود اکمال مکارم اخلاقی را به عنوان هدف نهایی نبوتش برشمرد.
🔺چرا که اخلاق او یکی از معجزاتش در جذب قلوب دوست و دشمن بود؛ سنتی که در این بازار ناجوانمردانگی های دوران ما می تواند چراغ راه باشد.
💎🔸یکی از مهمترین نمود های بخشش و مدارای پیامبر با مردم، داستان فتح مکه است، جايي كه ساليان پيش، شبانه و ظالمانه اخراج شده بود و اكنون با تمام قدرت و شوکت وارد این شهر ميشد که اگر ميخواست ميتوانست همه را به تيغ انتقام و قصاص بسپارد. اما او بی مروتی های دشمنان را بامهر و مدارا پاسخ گفت، که نمونه های زیر جلوه های زببایی از این داستان است:
1⃣ ابوسفيان مثل اسيري در دست پیامبر ص بود، اما پیامبر(ص) با مهرباني از او در گذشت و نه تنها به او تعرض نکرد بلکه خانه او را مکان امن اعلام کرد؛ رفتاری که به شدت تعجب برانگیز بود که یک انسان چگونه می تواند با دشمن خونی خود این همه مدارا کند؛ حیرتی که امروز نیز کم نشده؟!
2⃣هبار بن اسود نيزكسي بود كه زينب، دختر پيامبر را هنگام هجرت به مدينه تعقيب كرد. و بر اثر ضربهاي كه بر او وارد كرد جنينش سقط شد و خودش هم چند سال بعد بر اثر همان ضربه در گذشت. هبار روز فتح مكه پنهان شد و پس از مدتي به مدينه رفت و از پیامبر(ص) طلب عفو كرد و پیامبر(ص) نيز او را بخشيد.
3⃣هند همسر ابوسفيان يكي از كساني بودكه هم مشركان را براي حمله به پیامبر(ص) تحريك كرده بود و هم بدن حمزه عموي پیامبر(ص) را مثله نمود و جگر او را به دندان گرفت. اما همو هنگام فتح مكه بصورت ناشناس با پیامبر(ص) بيعت كرد. چون بيعت تمام شد، روبند از چهره برداشت و گفت: من هند دختر عتبهام پيامبر او را در جمع مسلمانان پذيرفت وبا مهرباني او را عفو كرد.
4⃣حتي پيامبر(ص) از وحشي، قاتل حمزه نيز گذشت. وحشي از ترس به طائف گريخته بود، چون نمايندگان طائف نزد پيامبر آمدند، او هم همراه ايشان آمد و اسلام آورد و پيامبر(ص) هم او را عفو نمود.
یادمان باشد پیامبر ص به حمزه عشق می ورزید چرا که حمزه با غیرت و مردانگی خود غم را در اوج غربت از چهره پیامبر زدوده بود.
🔼و موارد متعدد دیگر...
💎🔸اینک ما با دشمنان که سهل با همکیشان و هموطنانمان چگونه ایم؟! تا چه اندازه به بهانه اختلاف فکری و سیاسی به ریختن ابروی همدیگر اقدام می کنیم؟!
💎🔸البته انچه گفته شد بدان معنا نیست که پیامبر رحمت؛ هیچ گاه از تندی و خشونت بهره نمی گرفت؛ چرا که جاذبه و دافعه و رحمت و خشونت دو روی یک سکه اند؛ اما نکته مهم این است که کدام اصل و دیگری فرع باشد؟ چیزی که در زندگی پیامبر اسلام به جرات تمام می توان گفت: اولویت در سیره و سنت او محبت و رافت بوده و تندی و خشونت جز در موارد خاص و شاید اضطرار به چشم نمیخورد!
💎🔸نتیجه راهبردی و اخلاقی آنکه امروزه ما در جوامع اسلامی با آن فضا و نگاه رحیمانه فاصله زیادی داریم؛کینه و کدورت و قضاوت های نابجا به معروف و ارزش تبدیل شده است، امید است بر اساس اصل اسوه پذیری، ما پیروان و دوستان آن رسول مهر و محبت، اندکی با بندگان خدا خوش قلب و نرمخو بوده و موجب علاقمندی آنان به دین باشیم نه باعث نفرت و کدورت که معضل و بلکه بحران این دوران ماست!
✍ مسلم محمدی
🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻
https://eitaa.com/jtabiin
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌓 شهید رئیسعلی دلواری مردی از تیره و تبار حاج قاسم سلیمانی
👈 به بهانه 12 شهریور، سالروز شهادت او
🔹یادداشت روز
🔴 رئیسعلی دلواری مردی است که در اواخر سلسله قاجار با توجه به کفایتی آنها در محافظت از خاک وطن، نسبت به تجاوز استعمارگران انگلیسی به جنوب کشور مجاهدت های فراوانی از خود نشان داد.
🔴 او با یاران خود از زمان آغاز اشغال ایران توسط انگلیس در جنگ جهانی اول(با وجود اعلام بی طرفی ایران) مبارزه علیه اشغالگران را به فتوای علمای آن زمان از جمله مرحوم سید عبدالحسین لاری شروع کرد و در چندین نبرد بخصوص دو نبرد اصلی بوشهر و دلوار آن ها را شکست داد و بوشهر را به تصرف درآورد.
🔴 انگلیسی ها در ابتدا سعی کرده بودند با تطمیع کردن به مبلغ 40 هزار پوند و بعد ترساندن از جنگ و ویرانی خانه های مردم، رئیسعلی را از رهبری قیام منصرف کنند که با جواب رد او مواجه می شوند.
🔴 در نهایت در یکی از عملیات ها که شبیخونی علیه نیروهای انگلیسی ترتیب داده بود؛ گفته می شود از پشت سر به وسیله یکی از هموطنان نفوذی ( که در تاریخ قهرمانان ایران کم نداریم) به نام غلامحسین تنگکی که ظاهرا از طرف انگلیسی ها اجیر شده بود، مورد اصابت گلوله قرار میگرد و در سال ۱۲۹۴ و در سن ۳۳ سالگی به شهادت میرسد.
🔴 بخشی از قسم نامه پرشور رییسعلی در هنگام قیام علیه انگلیسی ها چنین است:ای کلاماللّه گفتار مرا شاهد باش، من به تو سوگند یاد میکنم که اگر انگلیسیها بخواهند بوشهر را تصرف کنند و به خاک وطن من تجاوز کنند در مقام مدافعه برآیم و تا آخرین قطره خون من بر زمین نریخته است، دست از جنگ و ستیز با آنان نکشم!
🔴 مادر رئیسعلی مدتی پس از شهادت رییسعلی بنابر وصیت او جسدش را به نجف برده و در قبرستان وادی السلام دفن می نماید؛ همانند دیگر قهرمان تاریخی ما یعنی امیر کبیر که او نیز جنازه اش را طبق وصیتش به کربلا می برند و در حرم امام حسین ع دفن می کنند.
🔺قابل یاداوری است زادگاه رئیس علی، روستای دلوار ( به معنای دلاور) از توابع تنگستان استان بوشهر است؛ اما خانواده او چون شهید قاسم سلیمانی اصالتا لر هستند؛ با این فرق که تبار حاج قاسم بختیاری است ولی خاندان رئیسعلی از نورآباد ممسنی به بوشهر می روند.
🔴 ضمنا به دلیل اینکه در آن زمان خبر شهادت رئیسعلی انعکاس وسیعی در کشور داشت و موجب انگیزه فراوان مردم ایران برای مبارزه با استعمار انگلیس شد؛ سالروز شهادت او را در تقویم رسمی کشور به عنوان روز ملی مبارزه با استعمار انگلیس نامگذاشتند و خانه او در دلوار تنگستان نیز به موزه مبارزه با استعمار تبدیل شده است. 👈یاد و نام همه قهرمان بزرگ ایران پر رهرو و ماندگار باد.
🔺بنده توفیق زیارت هم خانه و هم مزار او را داشته ام؛ به شما نیر پیشنهاد می کنم.
✍ مسلم محمدی؛ هیات علمی دانشگاه تهران
🌍پایگاه نقد و تبیین🔻
https://eitaa.com/joinchat/2013790376Cc0f9186832
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🟢 بودجه عمرانی دو برابر شد
🔸شورایعالی هماهنگیِ اقتصادیِ سران قوا اعلام کرد که در پی پیشنهاد رئیسجمهور مبنی بر کاهش سهم صندوق توسعهٔ ملی از ۴۰ درصد به ۲۰ درصد در سال جاری، و موافقت رهبر انقلاب با این پیشنهاد، ۳۵۰ همت بهصورت قرض از صندوق توسعهٔ ملی به بودجهٔ عمرانی دولت اضافه شد.
🔸یعنی سهم صندوق توسعهٔ ملی از درآمد نفت و گاز از ۴۰ درصد به ۲۰ درصد کاهش یافت و بودجه عمرانی از ۴۰۰ همت به ۷۵۰ همت افزایش یافت.
🔹 با دوبرابر شدن بودجه عمرانی در سال ۱۴۰۳ انتظار می رود که سرعت کارهای عمرانی دولت هم دوبرابر شود. البته اعلام شده که از این محل طلب گندمکاران و ... داده میشود که قاعدتاً جزو مخارج جاری است
✍️توکلی eitaa.com/eqmoq2
✍️ محمد جعفری
✅ کاهش و افت دینداری!
زیارت یکی از نمادها و نمودهای بارز دینداری است که هیچ تبیین غیر دینی ندارد. شخصی که به زیارت امام معصوم می رود، رفتار و کنشی مبتنی بر یک عقبه شناختی دارد. بی تردید وی، اعتقادات و باورهایی ویژه نظیر اعتقاد به امامت و ولایت تکوینی امام و به تبع آن محبت قلبی به امام را در دل داشته که رو به سوی امام نهاده و جان و دل خود را متوجه آن مضجع شریف می نماید.
این سالها از جانب بسیاری کسان و خصوصا روشنفکران، مبتنی بر برخی شواهد موردی و جزیره ای، ادعای کاهش دینداری مردم در دوره انقلاب مطرح شده است. حال سوال این جاست که کسانی که مدعی کاهش دینداری مردم در نظام جمهوری اسلامی اند، چه توجیهی برای این کنش دینی دارند؟
اجتماع میلیونی در حرم امام رضا و قبل از آن مقوله زیارت اربعین را باید چگونه تبیین کرد؟
اگر سخن از مقایسه است، باز هم مشکلی نیست بروید واقعیات و فکتهای قبل از انقلاب را در این زمینه بیاورید و با وضعیت الان مقایسه نمایید.
اگر سخن از بی دینی نسل نو و جوان است، کافی است ساعتی در حرم مطهر دوری بزنید و ببینید که بیش از پنجاه درصد این جمعیت، جوانان و نوجوانان اند. آیا وقت تامل و تفکر برای این مدعیان نرسیده است؟
از سویی دیگر، برخی دلسوزان و دین اندیشان از رشد یک نوع معنویت بدون شریعت در سالیان اخیر در بین جوانها سخن می گویند. بدیهی است که شاید التزام به پاره ای از حدود و ثغور مذهبی در سالیان گذشته کم شده باشد اما رشد مقولاتی مانند زیارت و اعتکاف که متضمن مناسک دینی مشخصی است، دلیل روشنی بر گرایش به دینداری شریعت مدارانه می باشد .
🆔@mjafari_ir