eitaa logo
بانک محتوای اساتید
14 دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
93 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 برنامه کارنامه 🔻برنامه کارنامه برنامه‌ای است که دستاوردهای انقلاب اسلامی را روزانه در قالب تقویم منعکس کرده است. 🔺این برنامه را می‌توانید از وبگاه بازار دانلود کنید👇 https://cafebazaar.ir/app/com.hamrayan.karname_proj 🔹در این برنامه می‌توان در مورد پیشرفت‌های مختلف اقتصادی بعد از انقلاب جستجو کنید ✍️ دکتر محمد جواد توکلی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره https://eitaa.com/eqmoq2 ••✾•🌿🌺🌿•✾• کانال فصل حضور استادان و مدیران بستری برای بیان دیدگاه های اساتید دانشگاه ها و موسسات آموزشی استان قم و برنامه های مدیران https://eitaa.com/faslehozur
امروز در فرودگاه امام وضعیت حجاب را متفاوت دیدم (وضعیت بهتر بود) نه بخاطر حضور فرهنگی فعالان فرهنگی، بلکه بخاطر بانوان نیروی‌انتظامی. دم‌شان گرم! برای کوتاه مدت شروع خوبی است، ولی استمرار آن نیاز به تامین عقبهٔ فرهنگی از جانب نهادهای دینی و فرهنگی دارد، چیزی که نشانهٔ مهمی از آن امروزه دیده نمی‌شود. ✍️دکتر حبیب اله بابائی دانشیار و عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی ومدیر گروه مطالعات فرهنگی تمدنی دانشگاه باقرالعلوم https://eitaa.com/Habibollah_Babai https://virasty.com/Habibollah_Babai/1713858826786916786
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
جنگ کریدورها و موقعیت ایران در سال های اخیر کشورهای مختلف استراتژی های متفاوتی را در تقویت کریدورهای اطراف خود اتخاذ کردند به نحوی که بتوانند منافع تجاری، امنیتی و سیاسی خود را تضمین نمایند. تعارض منافع حاصل از ایجاد این کریدورها تا جایی پیش رفته است که می‌توان مفهوم جنگ کریدورها را برای آن برگزید. در منطقه جنوب غرب آسیا، ابتکار یک کمربند - یک راه چین، جاده ابریشم ایران و مسیرهایی که منافع کشورهای عربی را در حوزه تجارت بهینه‌سازی میکنند، در چنین موقعیت جنگی قرار گرفته‌اند. اینکه کدام یک از این مسیرها به عنوان مسیر مسلط در توسعه تجارت زمینی و دریایی قرار گیرد، مساله‌ای است که هنوز نمی‌توان به روشنی درباره آن سخن گفت. ایران به عنوان یکی از بازیگران اصلی در حوزه کریدورهای آسیایی لازم است به سرعت استراتژی خود را طراحی کند و در مسیر آن گام بردارد. ایجاد ستاد ملی ترانزیت که در برنامه هفتم بر آن تاکید شده است، توسعه دیپلماسی ترانزیتی و افزایش همگرایی با کشورهای منطقه به نحوی که منافع مشترک را تقویت نماید، در کوتاه‌ترین زمان ممکن امری ضروری است. حضور مدیران کشور در مجامعی که این مباحث را در سطح بین‌المللی مورد مذاکره قرار میدهند می‌تواند فرصت‌های جدیدی را در تحقق کریدور مطلوب ایجاد کند. از این رو میتوان مذاکرات سازمان برنامه و بودجه در اجلاس اسکاپ را گامی در جهت حرکت به سمت پیروزی در نبرد کریدوری این منطقه قلمداد کرد. ☘️کانال تحلیل‌های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این عملیات تهاجم نبود بلکه پاسخ به یک تهاجم بود! ✅ نکات مهم شنیده نشده در رابطه با عملیات ! قسمت اول👆 🔰 برشی از سخنرانی 🔻 جهت دریافت کلیپ کامل کلیک کنید 💠 اندیشکده راهبردی 🆔 @soada_ir
ILFH_Volume 7_Issue 4_Pages 308-328.pdf
1.33M
شهر معاصر و ابژگیِ زنان 🔹این مقاله‌ای است که به قلم حقیر اخیرا در مجله پژوهشی "سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت" منتشر شده است. حالا که دوباره بحث حجاب تبدیل به بحث روز جامعه شده خوب است که نگاهی به علل تضعیف عفاف و حجاب داشته باشیم (قبلا هم عرض شده بود که روی دیگر سکه‌ی حجاب زدایی از البسه، حریم‌ زدایی از ابنیه است). 🔹تمدن معاصر غرب درصدد لذت‌جوییِ هرچه بیشتر از زن بود و برای دستیابی به چنین هدف شومی، چاره‌ای نداشت جز آنکه شأن والای زن را تا حد یک ابژه جنسی تنزل دهد که لازمه‌ی چنین قصدی، ایجاد تحولات اساسی در معماری و شهرسازی بود. مهمترین شرط لذت‌جویی نیز این بود که فراغت، لذت و تفریح را که پیش از این، عمدتا در فضاهای خصوصی انجام میشد به فضاهای عمومی بکشانند تا ابژه‌‌های جنسی به وفور در معرض دید همگان قرار گیرند؛ و چنین شد که در نظام شهرسازی معاصر، فضاهای تفریحی و تفنّنیِ عمومی نظیر پارکها، مراکز تفریحی و حتی مراکز مربوط به روابط نامتعارف جنسی، جایگزین فضاهای فراغتیِ خصوصی نظیر باغچه‌ها و باغهای خصوصی و حیاطهای مفرّحِ خانه‌های سنتی شد. ✍️ دکتر محمد منان رئیسی دانشگاه قم https://eitaa.com/baladetayyeb ••✾•🌿🌺🌿•✾• کانال فصل حضور استادان و مدیران بستری برای بیان دیدگاه های اساتید دانشگاه ها و موسسات آموزشی استان قم و برنامه های مدیران https://eitaa.com/faslehozur
. شنید اما نشنید! 🔻جناب آقای اسحاق جهانگیری معاون اول دولت تدبیر و امید فرموده‌اند: «صدای شکسته شدن استخوان مردم به گوش می‌رسد.» 🔻حکایت صدایی که جهانگیری مدعی شنیدن آن است، حکایت همان داستانی است که مولوی در چند بیت در مثنوی آورده است: نیمه‌شبی، دزدی پای دیوار خانه‌ای نشسته و سرگرم سوراخ کردن آن بود. کسی صدای آن را شنید و پرسید: چه می‌کنی؟ دزد گفت: دُهل می‌زنم. مرد، متعجب پرسید پس صدای آن کو؟‌ دزد گفت: صدای آن را فردا بشنوی! گفت: فردا بشنوی این بانگ را نعـره «یـا حَـسْـرَتــا واوَیْـلَـتـا» من چو رفتم بشنوی بانگ دهل آن‌زمان واقف شوی بر جزء و کل 🔻بله جناب جهانگیری! صدایی اگر هست که هست، از بانگ دهل شما و آن دولت به اصطلاح تدبیرتان است که اکنون پیچیده! 🔻هرچند سیاستمداران معمولاً نمی‌توانند هر صدایی را بشنوند اما کاش، شما وقتی در قدرت بودید هم این صدا را می‌شنیدید. نه اینکه امروز چون به نفع جریان سیاسی‌تان است آن را بشنوید که در واقع باز هم نشنیده‌اید! به قول قرآن: «قالُوا سَمِعْنا وَ هُمْ لایسْمَعُونَ؛ گفتند ما شنیدیم. اما به‌واقع نشنیدند.»(انفال/۲۱) ✍دکتر علی خسروی دانشگاه جامعه المصطفی ╔═══┈┅🍃🌸🍃┅┈═══╗ 💠 @bahr_dar_koze ╚═════════════
📷/ دومینوی استعفای صهیونیست‌ها 🔺از ابتدای عملیات طوفان‌الاقصی و جنگ غزه شمار زیادی از مقام‌های اسرائیلی استعفا کرده‌اند ✍️شیخ علی مهدیان استادحوزه 🆔 @hamshahrinews ••✾•🌿🌺🌿•✾• کانال فصل حضور استادان و مدیران بستری برای بیان دیدگاه های اساتید دانشگاه ها و موسسات آموزشی استان قم و برنامه های مدیران https://eitaa.com/faslehozur
پاک ستان خیلی ها بعد از موشک باران مقر جیش العدل در پاکستان و پاسخ متقابل ارتش پاکستان و همینطور اعلام تروریست بودن زینبیون، معتقد بودند روابط ایران و پاکستان سمت درستی ندارد. برخی که اقتدار ایران در موشکباران پاکستان و عراق و گردن گرفتن حمله به دو ناو اسراییلی را خواستند طبق معمول با کمال خودتحقیری به بهانه رفتار ارتش پاکستان با ایران به حاشیه ببرند. اینکه کلا ذهنهایی داریم‌ که با رسانه غربی میاندیشند و تحلیل میکنند و فرضیه میدهند و حدس میزنند و مساله میسازند و رابطه یابی میکنند و چه و چه، بحث مهمی است اما از آن نیز عبور میکنیم. پرسش این است که اولا آیا سفر آقای رییسی به پاکستان، بیشتر معنایش اقتدار بود یا ذلت؟ ثانیا بیشتر این سفر رییس جمهور نقشه غرب را خراب کرد یا آن رفتار ارتش و دولت پاکستان؟ یعنی در مجموع رابطه این دو کشور با همه فراز و فرودش به نفع چه کسی و ضرر چه کسی تمام شد؟ این برای تحلیل وقایع پیرامون ما خیلی مهم است. به نظرم یکی از راههای پاسخ به این پرسش ها این است که نتیجه را دریابیم و خروجی کار را ببینیم. شبیه همین نکته را در بسیاری از اتفاقات مختلف دیگر در منطقه و جهان هم میشود دنبال کرد. غرض چه بود و خروجی چه شد؟ میدانید ایران اساسا حضورش امروز در پاکستان در بستر محبوبیت عمومی اش در آن کشور، بعد از عملیات «وعده صادق» محقق شد. پس رفتنش به پاکستان رفتن یک مقتدر در کشور همسایه ای بود که به ظاهر با او اختلافاتی هم داشت اما اقتدار او را پذیرفت و به اعلی صوت مدحش نمود. اگر این را اضافه کنیم به وحدت امتی دو کشور که یکی سلاح هسته ای دارد و دیگری هم محور مقاومت و قدرت نظامی مهمی در منطقه است، باز این مساله روشنتر میشود. باز این را بگذارید کنار «خط لوله صلح» که بنا است چرخش انرژی از غرب به شرق را در منطقه و آسیا سامان دهد و این اتفاق مهم اقتصادی برای ایران و برای کل منطقه و جهان خواهد بود. همه اینها یعنی رابطه ما و پاکستان در مجموع به نفع ایران در حال تمام شدن است. پیام اقتدار ایران جدی است و اراده سیاسی و اقتصادی ایران نیز به جد و به روشنی پیش میرود. اتفاقات مهمی به موازات قدرتنمایی بی عیب و نقص ایران در منطقه در حال رخ دادن است، ورود نرخ تورم در ریل سی درصدی که خیلی ها تحققش را احتمال هم نمیدادند، در کنار موفقیت ایران در پیشبرد پروژه های مهم اقتصادی اش مثل همین خط لوله صلح در منطقه، همگی نشان دهنده یک حرکت چند ضلعی پر قدرت به سمت قله های موفقیت است. به هر حال مقوله پاکستان یک نمونه است. در محاسبات پیروزی و شکست باید اولا کلان دید ثانیا راهبردی اندیشید و ثالثا (و خصوصا در این دوران) باید معنای حاکم بر وقایع را هم مشاهده کرد. و الا گرفتار تحلیلهای جزیی نگر و ظاهر بین و غلط و گمراه کننده خواهیم شد. ✍️شیخ علی مهدیان استاد حوزه @ali_mahdiyan
8.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یکی از دلایل بی انگیزگی ما برای عمل به دانسته ها، اختلال در نظام محاسباتی است. ❓نظام محاسباتی چیست؟ ✍️دکتر محسن عباسی ولدی استاد حوزه @abbasivaladi
بعد حضور امروز بچه‌های برنامه در واحد ارتباط با مخاطبان صداوسیما، یکی‌شان می‌گفت: تماسهای عحیبی داشتیم از دورافتاده‌ترین روستاها. مثلاً همسر یک کشاورز گفت: من به کمک شوهرم می‌روم که بیشتر کار کند تا پولش را به مردم کمک کنیم. چقد دعای خیر می‌کردند برای ما عوامل برنامه. ✍️شیخ مرتضی رجائی استاد حوزه 🆔️ @rajaaei_ir
🔴 غرب با چالش بی‌حجابی می‌خواهد با زنان ایرانی که هر روز بیشتر موفقیت به دست می‌آورند چه کند؟ ◾️باید از خود بپرسیم چرا با این عاقبت بد غرب از آزادی ما همچنان بر آن اصرار داریم به دنبال آن برویم؟ واقعا چه شده است که درباره سختی‌های بسیار زن غربی صحبت نمی‌کنیم و همین خبر رو نقل محافل نمی‌کنیم و جامعه را به چالش نمی‌کشیم؟ آیا می‌خواهید پلیس ایران هم چون پلیس اروپا اعلام ناتوانی در حمایت از زنان در مقابل آزارها و اذیت‌های خیابانی بکند؟ البته این به معنای این نیست که ما کار اقناعی نکنیم یا رسانه را به حال خود رها کنیم اما به اقتدار پلیس هم خدشه وارد نکنیم.
🔶 نقد تقلیل هویت زن مسلمان به حفظ حجاب ✅ جعفر نکونام 4 اردیبهشت 1403 1️⃣ تعریف هویت 🔸هویّت را عبارت دانسته‌اند از مجموعۀ مشخّصاتی که یک فرد یا جمعیتی را از سایر افراد یا جمعیت‌ها متمایز می‌سازد. 🔸از این تعریف دو نکته دانسته می‌شود: ▪️یکی این که هویت هم دربارۀ فرد به کار می‌رود و هم دربارۀ جمع؛ لذا هم می‌توانیم از هویت یک شخص معین سخن بگوییم و هم از هویت یک جمعیت مشخص؛ به همین رو از «هویت زن مسلمان» به عنوان اسم جنسی که تمام زنان مسلمان را دربر می گیرد، سخن گفته شده است. ▪️دوم این که هویت به مجموعۀ مشخصات یک فرد یا جمعیت اطلاق می‌شود؛ نه یک مشخصۀ خاص. گویا پیش‌فرض این است که یک مشخصۀ خاص هرگز تعیین‌کنندۀ هویت یک فرد یا جمعیت نیست. 2️⃣ نقد نقش هویتی حجاب زنان 🔸برخی هویت زن مسلمان را به حفظ حجاب در غیر وجه و کفین تقلیل دادند و آن را مترادف با عفاف شمردند؛ اما آن مخدوش به نظر می‌رسد؛ زیرا: ▪️اولاً، چنان که آمد، هویت به مجموعۀ مشخصات متمایزکننده یک فرد یا جمعیت از سایر افراد و جمعیت‌ها اطلاق می گردد؛ نه یک مشخصۀ خاص؛ چون بسا ذیل یک مشخصه‌ای مثل حجاب، افراد غیر مسلمان هم بگنجند؛ چنان که زنان یهودی ارتدوکس یا زنان راهبۀ مسیحی هم حجاب دارند؛ اما مسلمان نیستند؛ بنابراین تقلیل هویت زن مسلمان به حجاب، مانعیت ندارد و غیر زن مسلمان را هم شامل می‌شود. ▪️ثانیاً، تقلیل هویت زن مسلمان به حجاب، جامعیت هم ندارد؛ چون اکثریت زنان مسلمان حجاب ندارند؛ اما در عین حال، ذیل عنوان زن مسلمان می‌گنجند. بسیار آشکار است که در تعریف هویت یک جمعیت باید مشخصه‌ای را ذکر کرد که میان تمام افراد آن جمعیت مشترک باشد و این در حالی است که هرگز حجاب یک مشخصۀ مشترک تمام زنان مسلمان نیست. ▪️ثالثاً، مترادف ساختن حجاب و عفاف هم خلاف واقع است؛ چون هرگز چنین نیست که اگر زنی حجاب را رعایت کرد، لزوماً مرتکب اعمال منافی عفت نشود و نیز هرگز چنین نیست که اگر زنی حجاب را رعایت نکرد، مرتکب اعمال منافی عفت بشود؛ بنابراین، تعریف بی‌حجابی به بی‌عفتی نمی‌تواند صحیح باشد؛ چون هم خلاف واقع و دروغ است و هم یک اتهام غیراخلاقی به شمار می‌رود. ▪️رابعاً، تقلیل هویت زنان مسلمان به حجاب خیلی ظاهرگرایانه است. بسا اگر هویت زنان مسلمان به عفت تعریف می‌شد، به مراتب بهتر بود. اگرچه چنین تعریفی نیز نه جامع است و نه مانع؛ چون بسیاری از زنان غیر مسلمان هستند که عفیف‌اند و نیز بسیاری از زنان مسلمان هستند که عفیف نیستند. ▪️خامساً، چنان می‌نماید که تعریف هویت زن مسلمان به زن باحجاب؛ چنان که فقط وجه و کف دو دست پیدا باشد، یک تعریف انشایی و توصیه‌ای است؛ نه یک تعریف اخباری و توصیفی؛ یعنی خواسته‌اند، بگویند: «زنان مسلمان باید حجاب را با این غلظت رعایت کنند و گرنه مسلمان نیستند»؛ اما محل سؤال است که کدام فقیه شاخصۀ زن مسلمان را این‌گونه تعریف کرده‌است؛ طوری که هرکس را که حجاب را رعایت نکرده باشد، غیرمسلمان به شمار آورده باشد؟ 3️⃣ تعریف صحیح هویت زن مسلمان 🔸ما اگر بخواهیم یک تعریف توصیفی جامع و مانعی از تعریف زن مسلمان به دست بدهیم که تمام زنان مسلمان جهان را در تمام کشورها و تمام اعصار شامل بشود و غیر آنان را شامل نشود، باید بگوییم، زن مسلمان دارای مشخصات ذیل است: ▪️اولاً، زن مسلمان، زنی است که خود را مسلمان می‌شمارد ولو آن که بسیاری از عقاید مشهور مسلمانان را نداشته باشد و یا بسیاری از مناسک دینی را به جای نیاورد. واقعیتی که امروزه در میان مسلمانان مشاهده می‌شود، این است که مسلمان بودن فقط یک نام هویتی است؛ مثل ایرانی بودن؛ چنان که یک نفر به صرف این که خود را ایرانی بخواند، ایرانی دانسته می‌شود ولو آن که در ایران هم زندگی نکند. ▪️ثانیاً، زن مسلمان، زنی است که منکر مسلمان بودن خودش نباشد؛ اما اگر زن مسلمان‌زاده‌ای بگوید که من از اسلام خارج شدم و دیگر مسلمان نیستم، بدیهی است که نمی‌توان او را زن مسلمان نامید. 🔸به موجب آنچه آمد، تقریباً باید گفت که به نحو توصیفی نمی‌توان هویتی برای زن مسلمان تعریف کرد؛ چون امروزه از مسلمانی فقط یک نامی مانده است. 🔸البته به نحو توصیه‌ای هر شخص یا جمعیتی می‌تواند تعریف دلخواه خود را از زن مسلمان به دست بدهد؛ اما بدیهی است که چنین تعریفی نمی‌تواند جامعیت داشته باشد. 🔸برای مثال، بنیادگرایان اسلامی ممکن است، هویت زن مسلمان را با مشخصات ذیل تعریف کنند: ▪️اولاً، حجاب را در غیر وجه و کف دو دست رعایت کند. ▪️ثانیاً، رابطۀ نامشروع برقرار نکند. ▪️ثالثاً، عقاید دینی نظیر وجود خدا و قیامت و نبوت را باور داشته باشد. ▪️رابعاً، مناسک دینی نظیر نماز و روزه را برپا بدارد. 🔸منتها قریب به اتفاق مسلمانان جهان هرگز رعایت حجاب با چنان غلظتی را به عنوان یک مشخصۀ زن مسلمان نمی‌پذیرند. ✍️دکتر نکونام دانشگاه قم 🔸یادداشت‌های مربوط به حجاب زنان https://t.me/dineaqlani