eitaa logo
بانک محتوای اساتید
14 دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
93 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
8.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یکی از دلایل بی انگیزگی ما برای عمل به دانسته ها، اختلال در نظام محاسباتی است. ❓نظام محاسباتی چیست؟ ✍️دکتر محسن عباسی ولدی استاد حوزه @abbasivaladi
بعد حضور امروز بچه‌های برنامه در واحد ارتباط با مخاطبان صداوسیما، یکی‌شان می‌گفت: تماسهای عحیبی داشتیم از دورافتاده‌ترین روستاها. مثلاً همسر یک کشاورز گفت: من به کمک شوهرم می‌روم که بیشتر کار کند تا پولش را به مردم کمک کنیم. چقد دعای خیر می‌کردند برای ما عوامل برنامه. ✍️شیخ مرتضی رجائی استاد حوزه 🆔️ @rajaaei_ir
🔴 غرب با چالش بی‌حجابی می‌خواهد با زنان ایرانی که هر روز بیشتر موفقیت به دست می‌آورند چه کند؟ ◾️باید از خود بپرسیم چرا با این عاقبت بد غرب از آزادی ما همچنان بر آن اصرار داریم به دنبال آن برویم؟ واقعا چه شده است که درباره سختی‌های بسیار زن غربی صحبت نمی‌کنیم و همین خبر رو نقل محافل نمی‌کنیم و جامعه را به چالش نمی‌کشیم؟ آیا می‌خواهید پلیس ایران هم چون پلیس اروپا اعلام ناتوانی در حمایت از زنان در مقابل آزارها و اذیت‌های خیابانی بکند؟ البته این به معنای این نیست که ما کار اقناعی نکنیم یا رسانه را به حال خود رها کنیم اما به اقتدار پلیس هم خدشه وارد نکنیم.
🔶 نقد تقلیل هویت زن مسلمان به حفظ حجاب ✅ جعفر نکونام 4 اردیبهشت 1403 1️⃣ تعریف هویت 🔸هویّت را عبارت دانسته‌اند از مجموعۀ مشخّصاتی که یک فرد یا جمعیتی را از سایر افراد یا جمعیت‌ها متمایز می‌سازد. 🔸از این تعریف دو نکته دانسته می‌شود: ▪️یکی این که هویت هم دربارۀ فرد به کار می‌رود و هم دربارۀ جمع؛ لذا هم می‌توانیم از هویت یک شخص معین سخن بگوییم و هم از هویت یک جمعیت مشخص؛ به همین رو از «هویت زن مسلمان» به عنوان اسم جنسی که تمام زنان مسلمان را دربر می گیرد، سخن گفته شده است. ▪️دوم این که هویت به مجموعۀ مشخصات یک فرد یا جمعیت اطلاق می‌شود؛ نه یک مشخصۀ خاص. گویا پیش‌فرض این است که یک مشخصۀ خاص هرگز تعیین‌کنندۀ هویت یک فرد یا جمعیت نیست. 2️⃣ نقد نقش هویتی حجاب زنان 🔸برخی هویت زن مسلمان را به حفظ حجاب در غیر وجه و کفین تقلیل دادند و آن را مترادف با عفاف شمردند؛ اما آن مخدوش به نظر می‌رسد؛ زیرا: ▪️اولاً، چنان که آمد، هویت به مجموعۀ مشخصات متمایزکننده یک فرد یا جمعیت از سایر افراد و جمعیت‌ها اطلاق می گردد؛ نه یک مشخصۀ خاص؛ چون بسا ذیل یک مشخصه‌ای مثل حجاب، افراد غیر مسلمان هم بگنجند؛ چنان که زنان یهودی ارتدوکس یا زنان راهبۀ مسیحی هم حجاب دارند؛ اما مسلمان نیستند؛ بنابراین تقلیل هویت زن مسلمان به حجاب، مانعیت ندارد و غیر زن مسلمان را هم شامل می‌شود. ▪️ثانیاً، تقلیل هویت زن مسلمان به حجاب، جامعیت هم ندارد؛ چون اکثریت زنان مسلمان حجاب ندارند؛ اما در عین حال، ذیل عنوان زن مسلمان می‌گنجند. بسیار آشکار است که در تعریف هویت یک جمعیت باید مشخصه‌ای را ذکر کرد که میان تمام افراد آن جمعیت مشترک باشد و این در حالی است که هرگز حجاب یک مشخصۀ مشترک تمام زنان مسلمان نیست. ▪️ثالثاً، مترادف ساختن حجاب و عفاف هم خلاف واقع است؛ چون هرگز چنین نیست که اگر زنی حجاب را رعایت کرد، لزوماً مرتکب اعمال منافی عفت نشود و نیز هرگز چنین نیست که اگر زنی حجاب را رعایت نکرد، مرتکب اعمال منافی عفت بشود؛ بنابراین، تعریف بی‌حجابی به بی‌عفتی نمی‌تواند صحیح باشد؛ چون هم خلاف واقع و دروغ است و هم یک اتهام غیراخلاقی به شمار می‌رود. ▪️رابعاً، تقلیل هویت زنان مسلمان به حجاب خیلی ظاهرگرایانه است. بسا اگر هویت زنان مسلمان به عفت تعریف می‌شد، به مراتب بهتر بود. اگرچه چنین تعریفی نیز نه جامع است و نه مانع؛ چون بسیاری از زنان غیر مسلمان هستند که عفیف‌اند و نیز بسیاری از زنان مسلمان هستند که عفیف نیستند. ▪️خامساً، چنان می‌نماید که تعریف هویت زن مسلمان به زن باحجاب؛ چنان که فقط وجه و کف دو دست پیدا باشد، یک تعریف انشایی و توصیه‌ای است؛ نه یک تعریف اخباری و توصیفی؛ یعنی خواسته‌اند، بگویند: «زنان مسلمان باید حجاب را با این غلظت رعایت کنند و گرنه مسلمان نیستند»؛ اما محل سؤال است که کدام فقیه شاخصۀ زن مسلمان را این‌گونه تعریف کرده‌است؛ طوری که هرکس را که حجاب را رعایت نکرده باشد، غیرمسلمان به شمار آورده باشد؟ 3️⃣ تعریف صحیح هویت زن مسلمان 🔸ما اگر بخواهیم یک تعریف توصیفی جامع و مانعی از تعریف زن مسلمان به دست بدهیم که تمام زنان مسلمان جهان را در تمام کشورها و تمام اعصار شامل بشود و غیر آنان را شامل نشود، باید بگوییم، زن مسلمان دارای مشخصات ذیل است: ▪️اولاً، زن مسلمان، زنی است که خود را مسلمان می‌شمارد ولو آن که بسیاری از عقاید مشهور مسلمانان را نداشته باشد و یا بسیاری از مناسک دینی را به جای نیاورد. واقعیتی که امروزه در میان مسلمانان مشاهده می‌شود، این است که مسلمان بودن فقط یک نام هویتی است؛ مثل ایرانی بودن؛ چنان که یک نفر به صرف این که خود را ایرانی بخواند، ایرانی دانسته می‌شود ولو آن که در ایران هم زندگی نکند. ▪️ثانیاً، زن مسلمان، زنی است که منکر مسلمان بودن خودش نباشد؛ اما اگر زن مسلمان‌زاده‌ای بگوید که من از اسلام خارج شدم و دیگر مسلمان نیستم، بدیهی است که نمی‌توان او را زن مسلمان نامید. 🔸به موجب آنچه آمد، تقریباً باید گفت که به نحو توصیفی نمی‌توان هویتی برای زن مسلمان تعریف کرد؛ چون امروزه از مسلمانی فقط یک نامی مانده است. 🔸البته به نحو توصیه‌ای هر شخص یا جمعیتی می‌تواند تعریف دلخواه خود را از زن مسلمان به دست بدهد؛ اما بدیهی است که چنین تعریفی نمی‌تواند جامعیت داشته باشد. 🔸برای مثال، بنیادگرایان اسلامی ممکن است، هویت زن مسلمان را با مشخصات ذیل تعریف کنند: ▪️اولاً، حجاب را در غیر وجه و کف دو دست رعایت کند. ▪️ثانیاً، رابطۀ نامشروع برقرار نکند. ▪️ثالثاً، عقاید دینی نظیر وجود خدا و قیامت و نبوت را باور داشته باشد. ▪️رابعاً، مناسک دینی نظیر نماز و روزه را برپا بدارد. 🔸منتها قریب به اتفاق مسلمانان جهان هرگز رعایت حجاب با چنان غلظتی را به عنوان یک مشخصۀ زن مسلمان نمی‌پذیرند. ✍️دکتر نکونام دانشگاه قم 🔸یادداشت‌های مربوط به حجاب زنان https://t.me/dineaqlani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫ان مع العسر یسری ✴️آیه ان مع العسر یسری یه قاعده کلی ارائه میده و اون اینکه فقط با تلاش و تحت فشار قرار گرفتن پیشرفت که حس راحتی و آرامش بهت میده رقم می خوره. ✨هرگز آسانی، آسانی نمیاره چون تو وقتی در راحتی باشی دیگه معنای راحت تر بودن رو درک نمی کنی. 🤵‍♂تلاش اون چیزیه که تو رو در حرکت سینوسی بین سختی و آسانی به حرکت وامیداره. https://eitaa.com/drrezayounesi
8.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نامه‌ای ماندگار از رضا شاه!!! ♨️ فرق داره چه کسی مملکت رو اداره کنه! 🔰 برشی از سخنرانی ، به مناسبت سالروز 🔸 دریافت نسخه با کیفیت 💠 اندیشکده راهبردی 🆔 @soada_ir
در این سال ها برای هرموقع نهادی وارد عمل شد، بلافاصله یکسری فغان سردادند که یگانه روش برخورد، باید کار فرهنگی باشد اجرکم عندالله، قبول داریم، فقط دستگاه های متولی فرهنگ، چند صفحه نه، فقط یک صفحه گزارش بدهند که در این مقوله چکار کردند و نتیجه کارشون چه بوده است؟ من حامی ام ✍️مهدی لطفی ‌ •┈┈••✾••┈┈• | عضوشوید 👇 https://eitaa.com/MahdiLotfi_IR
بانک محتوای اساتید
ادواردو گفت: «منظورتان حمله به است؟ اما این هلیکوپترها با آن دبدبه و کبکبه‌شان در طبس زمین‌گیر شدند و شکست خوردند». ژنرال آمریکایی ماند چه بگوید! سرش را انداخت پایین و گفت: « قوی‌تر از هلیکوپترهای ما بود!» منبع: کتاب من ادواردو نیستم، خاطراتی از ص۴۹ ۲/۲ سید محمد حسین راجی
بدون شرح! ✍🏻محسن انبیائی استاد حوزه https://eitaa.com/joinchat/3025535223C80e574a5aa ••✾•🌿🌺🌿•✾• کانال فصل حضور استادان و مدیران بستری برای بیان دیدگاه های اساتید دانشگاه ها و موسسات آموزشی استان قم و برنامه های مدیران https://eitaa.com/faslehozur
سگ زرد برادر شغال است! ✍🏻محسن انبیائی https://eitaa.com/joinchat/3025535223C80e574a5aa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫فرصت، پر هزینه ترین مطاع ✴️فرصت ها می آیند و می روند. قدردانستن آنها بزرگترین ثروت و کم توجهی به آنها بدترین زیان است. 🤵‍♂ بهای از دست رفتن فرصت، عمر است. https://eitaa.com/drrezayounesi