🌀کمبود نیرو و بودجه برای بررسی بودجه
🔻این روزها به صورت متمرکز روی بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۴ کار میکنم؛ کاش حداقل سی نفر دستیار پژوهشی داشتم که از بودجه سر در میآوردند و کاش بودجه کافی برای این کار را هم می داشتم، البته تربیت نیرو به مراتب سختتر از جذب منابع مالی است.
✍️توکلی eitaa.com/eqmoq2
9.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نطق دکتر منان رئیسی درباره تعطیلیهای مستمر و قطعی مکرّر برق
مردم شریف ایران! اگر میخواهید بدانید که چرا در قبال تعطیلیهای مستمر کشور و قطعی مکرّر برق هیچ کس پاسخگو نیست این نطق دو دقیقهای را مشاهده بفرمایید.
بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی
https://eitaa.com/baladetayyeb
📌تعالیم دوازده گانۀ بهائیت چیست؟
✍️پاسخ
1️⃣بهائیت از آنجا که ادعای دین بودن دارد، مانند هر دین دیگری دارای اعتقادات، اخلاق و احکام خاصی است. در عین حال، دوازده آموزۀ مهم بنیادین دارد که از سوی عبدالبهاء دومین رهبر بهائیان مطرح شد. آنها عبارتند از:
2️⃣حقیقت جویی؛ گزینش زبان وخط جهانی برای برقراری ارتباط؛ ترک تمام تعصب ها؛ تساوی حقوق زن و مرد؛ صلح عمومی؛ تعدیل معیشت همگانی و رفع مشکلات اقتصادی؛ جهان بشری محتاج عنایات روح القدس است؛ تعلیم و تربیت عمومی و اجباری؛ تشکیل دادگاه بین المللی؛ وحدت عالم انسانی؛ دین باید سبب الفت و محبت باشد؛ دین باید مطابق علم و عقل باشد.
3️⃣جهت رعایت اختصار به نقد سه اصل می پردازیم: اصل تساوی حقوق مرد و زن، با این نقد روبرو است که مرد و زن به لحاظ فیزیولوژی و روحی متفاوتند، از این جهت نمی توانند حقوق برابر داشته باشند. مثلاً زن چون از لحاظ جسمانی نسبت به مرد ضعیف تر است، نمی توان از او انتظار کارهای سخت خارج از خانه را داشت؛ به همین دلیل اسلام، زن را از کار خارج از خانه معاف کرده و حق نفقه را برای او قرار داده. همچنین برای حفظ حقوق او جهت طلاق احتمالی، حق مهریه را برای او قرار داده است.
4️⃣اینکه دین باید مطابق علم باشد، نادرست است؛ چراکه آموزه های علمی گاه دستخوش تغییر و اصلاح می شوند. در این صورت اگر دین از طرف خدا باشد، لازمه اش آن است که سخن خداوند نادرست بوده و سپس درست شده و این از جهل خدا حکایت دارد!!!
5️⃣وحدت عالم انسانی یعنی اینکه انسانها همگی بندۀ یک خدا هستند و باید با یکدیگر برادر باشند. این سخنی زیباست، ولی سخنان بهاء و عبدالبهاء با همین اصل ناسازگار است. بهاء الله می نویسد: ای بهائیان بر دشمنانم همچون شعله های آتش، سوزاننده و بر دوستانم چون چشمه آب، دوام بخش باشید.(ادعیۀ حضرت محبوب، ص196)
6️⃣عبدالبهاء نیز در یکی از نامه های خود پس از جنگ جهانی دوم از اینکه از تمام قومیت ها کشته شدند ولی از بهائیان کسی کشته نشد، اظهار شادمانی می کند. (مکاتیب عبدالبهاء، ج7، ص220)
... ادامه دارد.
#بهائیت
#تعالیم_دوازرده_گانه_بهائیت
✅به کانال یادداشتهای اعتقادی بپیوندید:
🆔@faryab110
✍دکتر محمدحسین فاریاب
دکترای کلام اسلامی و دانشیار موسسه امام خمینی (ره)
••✾•🌿🌺🌿•✾•
فصل حضور
https://eitaa.com/faslehozur
خدمت به جامعه مسیر گم شده امروز نهادهای علمی کشور
امام حسین(ع) در حدیثی ژرف و تأمل برانگیز می فرمایند:
«اعْلَمُوا أَنَّ حَوَائِجَ النَّاسِ إِلَيْکُمْ مِنْ نِعَمِ اللَّهِ عَلَيْکُمْ فَلَا تَمَلُّوا النِّعَمَ فَتَتَحَوَّلَ إِلَى غَيْرِکُم»
(بدانید نیازمندیهای مردم به شما از نعمتهای الهی است؛ پس از نعمتها خسته نشوید که به دیگران منتقل خواهد شد.)
این بیان، تحولی اساسی در نگرش به مفهوم «خدمت» ایجاد میکند. امام(علیه السلام) نیازهای مردم را نه به عنوان بار مسئولیتی سنگین، بلکه به مثابه فرصتی برای بهره مندی از لطف الهی معرفی می کنند. این نگاه، پاسخگویی به نیازها را از سطح یک تکلیف اجباری به سطحی والا ارتقا می دهد؛ جایی که خدمت به دیگران، توفیقی برای رشد روحی و معنوی فرد خدمتگزار محسوب میشود.
دو رویکرد در جامعه دانشگاهی: ایثار در مقابل خودمحوری
جامعه دانشگاهی به عنوان یکی از ارکان اصلی پیشرفت هر کشور، می تواند تحت تأثیر دو نگرش کاملاً متفاوت قرار گیرد:
1. جامعه دانشگاهیِ خدمتگزار:
در این رویکرد، دانشگاه و محققان، نیازهای واقعی جامعه را محور فعالیتهای خود قرار می دهند. اولویتهایی مانند حل مشکلات سلامت عمومی، کاهش فقر، حفظ محیط زیست، یا توسعه فناوریهای سازگار با نیازهای محلی، جایگزین رقابتهای صرفاً آکادمیک می شوند.
در این رویکرد از خودگذشتگی دانشمندان و اساتید، موفقیت را در تأثیرگذاری مثبت بر زندگی مردم می بینند و پژوهشها به جای محدود شدن به مقالات علمی، به مسائل ملموس جامعه گره می خورند و علاوه برآن نوعی حس مفید بودن در امر خدمت به دیگران، شادی و رضایت درونی ایجاد می کند که فراتر از دستاوردهای مادی است.
در مقابل ما جامعه دانشگاهیِ خودمحور را داریم که معیار موفقیت، تعداد مقالات منتشرشده، رتبه های علمی، یا موقعیتهای شخصی است. هرچند این دستاوردها به خودی خود ارزشمندند، اما اگر به هدفی نهایی تبدیل شوند، ممکن است به انزوای دانشگاه از جامعه بینجامند.
همچنین جایگزینی حس مفید بودن با انتظار تقدیر و تحسین بیرونی، تمرکز بر پیشی گرفتن از دیگران به جای همکاری برای حل مشکلات جمعی شده و پژوهشها ممکن است از پیوند با ارزشهای اخلاقی و اجتماعی فاصله بگیرند.
امام حسین(علیه السلام) با تأکید بر «نعمت بودن نیازهای مردم»، پلی بین معنویت و مسئولیت اجتماعی می سازند. این نگاه چند پیامد کلیدی دارد:
۱. تبدیل سختی به توفیق: زمانی که پاسخ به نیازهای مردم به عنوان نعمت تلقی شود، دشواریهای خدمت، سبکتر و معنادارتر می شوند.
۲. تقویت همبستگی اجتماعی: جامعه دانشگاهیِ خدمتگزار، با درک دردهای جامعه، به عاملی برای کاهش شکافهای طبقاتی و فرهنگی تبدیل می شود.
۳. پایداری پیشرفت: دستاوردهای علمیِ همسو با نیازهای واقعی، نه تنها ماندگارترند، بلکه مشروعیت و مقبولیت عمومی نیز کسب می کنند.
⚡️کانال فریاد حق
https://eitaa.com/Faryad_Hagh
✍️دکترعلیرضا عباسی
عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه قم
••✾•🌿🌺🌿•✾•
فصل حضور
https://eitaa.com/faslehozur
⁉️ آیا قوای نظارتی تصمیم ندارند عوامل تعطیلی های مکرر دولت و انواع زیانهای آن را پیگیری کنند در اموری مانند:
🔸خسارت به تولید ناخالص داخلی
🔸توقف پیشرفت کشور
🔸هدررفت میلیاردها تومان از بیت المال برای کارمندان و ... که حقوق میگیرند و بیکار میشوند
🔸ووو...
🔰 @Sajedi_ir
❗️زیان یک روز تعطیلی دولت
👈سهم دولت در تولید ناخالص ملی (بدون درنظر گرفتن شرکتها و صنایع دولتی) حداقل ۱۱ درصد برآورد میشود و هر روز که با اطلاعیه تعطیلی ادارات و مراکز دولتی، دستگاههای ستادی و کارمندی دولت تعطیل میشوند، بالغ بر ۷۵۸۵ میلیارد تومان به تولید ناخالص داخلی خسارت وارد میشود.
https://www.iranjib.ir/shownews/129216/
🔰 @Sajedi_ir
📸 چگونه محبوب قلبها شدند؟
🔸علاقه میلیونها انسان به این شهدا، مصداقی از تحقق وعده خداوند است كه مي فرمايد #محبت افراد مومن و پایبند عملی به دین را در دلهای دیگران قرار می دهيم:
إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا) (مریم/96)
🔹برخورداری از مراتب بالای ایمان و عمل صالح که در:
معنویت، شجاعت، مقاومت (در برابر موانع)، و حمایت از مظلوم، متجلی شده
صفاتی است که در این الگوها، جمعند و سبب محبوبیت آنهاست
🖌 ابوالفضل ساجدی
🔰 @Sajedi_ir
این قصه سر دراز دارد
🔹تشییع آیت الله بروجردی همه چیز را لو داد، صدها هزار نفر زیر تابوت او بودند، عراق و پاکستان هم حتی عزادار شدند، جاده تهرانقم راهبندان شد. شهرها و روستاها هم حتی مردم به خیابان آمدند. این یعنی یک زنگ خطر مهم برای آمریکا. محمدرضا تلگراف تسلیت به آیت الله حکیم در عراق زد، خیال کرد مرجعیت را اینگونه به نجف منتقل میکند. او که نتوانست اما جمعیت زیر تابوت را باید چه میکرد؟ بوی قیام میآمد.
🔹شیعه تشییعهایش همیشه در غربت بوده، از تشییع فاطمه سلام الله علیها و امیرالمومنین ع بگیر تا بقیه امامان. بعد هم علما، تشییع آیت الله بروجردی اما متفاوت بود. بعد انقلاب هم دیگر تشییع های پرجمعیت عادی شد. هر کدام هم کاری میکرد با جان مردم، تشییع طالقانی که بازی لیبرالها و چپها را به هم زد، تشییع بهشتی که قصه نفاق خط بی ربط به فقاهت را از انقلاب جمع کرد. تشییع پشت تشییع بیا تا تشییع امام. تشییع امام را دوباره به یادآورید. بی سابقه بود. انتهای دهه شصت خیلی ها میگفتند مردم کم آوردهاند، ادامه نمیدهند، خسته شدهاند. اما بازی استکبار به هم خورد و معنایش این بود که ایران حالا حالاها پای کار است. این پیام معجزهگون مردم برای آمریکا خطرناک بود.
🔹داستان تشییع حاج قاسم را هم در همین چارچوب ببینید. تا قبل از او البته تشییع زیاد انجام شد، شهدای گمنام تفحص شده، شهدای غواص، حججی ها و غیره و غیره اما تشییع او در انتهای دهه نود خیلی پر معنا بود. جمعیت قابل مقایسه با هیچ محاسبه ای نبود. به گفته سخنگوی سپاه ۲۵ ملیون نفر جمعیت در تشییع او در چند شهر آمده بودند. این جمعیت در انتهای دولت ناکارامد و فشارهای اقتصادی عجیب و غریب و فشار رسانه ای بی امان، معنایش خراب شدن همه بازیهای دشمن بود. و اینکه این چشمه میجوشد و نمیخشکد
🔹تشییع نشان دهنده حجم جمعیت کیفی و همراه با تشییع شونده است. تشییع را باید درست معنا یابی کرد. تشییع یک سردار برون مرزی سپاه، دلبسته به نظام جمهوری اسلامی معنادار بود. اراده یک جامعه را همین حجم جمعیتها و همان کیفیت همراهی ها میسازد. شوخی نیست از سال چهل تا امروز این چشمه میجوشد و توسعه میابد و مقابل همه فشارها باقی میماند.
🔹حالا لبنان. لبنان چهل تکه، لبنان با حاکمان آمریکا گرا ، لبنان با مردمی که معروف بودند به عیاشی، لبنان با ضربات هولناک اسراییل به جرم دفاع از فلسطین، کم نیست یک ملیون و نیم جمعیت یعنی بیست و پنج درصد کل لبنان، یعنی از هر چهار نفر یک نفر زیر تابوت بوده. آنهم زیر مانور و تهدید جنگنده ها. این یعنی شمال اسراییل حالاحالاها امن نخواهد شد. همانطور که داخل و چپ و راست و جنوبش نیز امن نخواهد شد. جوشش مردم یعنی حالا حالاها این قصه سر دراز دارد. جمعیتی که سال ۴۰ از ایران جوشید امروز گستره اش کل منطقه را گرفته. منطقه ای که گرانیگاه کل جهان بین الملل است از قدرت و ثروت و دین و معنویت. شعار پای تابوت سیدحسن را جدی بگیرید: انا علی العهد....
@ali_mahdiyan
در گذشته تفال به دیوان اشعار بزرگانی چون حافظ مرحم زخم بلندی شبهای زمستان بود. در این ایام که بیبرقی و بیگازی و بیهمهچیزی هم به بلندی شبهای زمستان اضافه شده سر و کله زدن با هوش مصنوعی جایگزین مناسبی برای تفال به نظر میرسه. از هوش مصنوعی پرسیدم به نظرت چه موضوعاتی در حوزه اقتصاد برای اهالی این رشته شگفتانه محسوب میشه؟ و اما پاسخ هوش مصنوعی:
🔹 برای شگفتزده کردن یک اقتصاددان با ایدهای نوآورانه برای یک نشریه، پیشنهاد یک شماره ویژه یا مقاله بینظیر در زمینه اقتصاد رفتاری در عصر هوش مصنوعی و دادههای بزرگ چهطور است؟
🔹 این مقاله به چگونگی تغییر هوش مصنوعی و تحلیل دادههای بزرگ در فهم ما از رفتار و تصمیمگیریهای انسانی خواهد پرداخت. این میتواند موضوعاتی بپردازد مانند:
1. مداخلات اقتصادی شخصیسازیشده: چگونه هوش مصنوعی میتواند مشاورهها و سیاستهای مالی متناسب با الگوهای رفتاری فردی ایجاد کند.
2. تحلیل پیشبینیکننده: استفاده از دادههای بزرگ برای پیشبینی دقیقتر روندهای اقتصادی و رفتار مصرفکننده.
3. ملاحظات اخلاقی: پیامدهای تصمیمات اقتصادی مبتنی بر هوش مصنوعی بر حریم خصوصی، تعصب و عدالت.
4. بینشهای رفتاری از ردپاهای دیجیتال: تحلیل فعالیتهای آنلاین برای کسب بینشهایی درباره رفتار و ترجیحات مصرفکننده.
5. تأثیر بر بازارهای کار: چگونه اتوماسیون و هوش مصنوعی در حال تغییر بازارهای کار و پیامدهای اقتصادی آن است.
این موضوع نهتنها بهموقع بلکه ذهنآزار نیز خواهد بود، زیرا فناوری را با تئوری اقتصادی ترکیب میکند تا به چالشها و فرصتهای معاصر پاسخ دهد.
نظر شما چیست؟ آیا این به عنوان یک شگفتی برای یک اقتصاددان جذاب به نظر میرسد؟
🖋 ثار الله جعفریان
🔖 استاد مدعو دپارتمان فلسفه و مدیر دفتر خدمات پژوهشی
دفتر هماندیشی اساتید دانشگاه مفید
🆔 https://eitaa.com/joinchat/3558408917C9d54c2058d
••✾•🌿🌺🌿•✾•
فصل حضور
https://eitaa.com/faslehozur
💢 لیست کتابخانههای کتب عرب
1- مكتبة المصطفى http://goo.gl/vDnSq3
2- مكتبة الإسكندرية http://www.bib-alex.com/
3- جامع الكتب المصورة http://kt-b.com/
4- مليون كتاب الكتروني http://goo.gl/Nvmjs
5- خزانة الكتب
http://goo.gl/0SJlkX
6- المكتبة الوقفية http://goo.gl/3eXURW
7- مكتبة الكتاب العربي http://goo.gl/QUy63S
8- مكتبة صيد الفوائد http://goo.gl/AF2Asu
9- مكتبة الوراق
http://goo.gl/CIdHm
10– مكتبة ستار للحاسب الآلي والبرمجيات
http://goo.gl/5EBHUN
11- مكتبة نهلة
http://goo.gl/cl9oa1
12- مكتبة الكتب
http://goo.gl/6a0a
13- المكتبة الإلكترونية المتنوعة
http://www.y-ebooks.com/
14- مكتبة المشكاة الإسلامية
http://goo.gl/JB9D1
15- هنا مكتبتي
http://goo.gl/7Ws34
16- مكتبة لقيت روحي
http://goo.gl/Yxy3Je
17- مكتبة صحبة نت
http://goo.gl/2C2hXj
18- مكتبة الجليس
http://www.aljlees.com/
19- كتابي دوت كوم
http://www.ktaby.com/
20- مكتبة الشرق الأوسط
http://goo.gl/bz82b
21- المكتبة الإلكترونية للمنتدى العلمي الثقافي
http://www.3rbsc.com/vb/forumdisplay.php?f=59
22- - المكتبة العربية
http://abooks.tipsclub.com/
23- مكتبة الولف
http://books.al-wlf.com/
24- مكتبة الكتاب العربي
http://www.arabworldbooks.com/E-Books/e_books.html
25- مكتبة بتر لايف
http://www.betterlifestore.org/
26- مكتبة نبع الوفاء
http://www.s0s0.com/
27- مكتبة الأوائل
http://www.trytop.com/
28- مكتبة جسد الثقافة
http://aljsad.com/forums.php
29- المكتبة الالكترونية المجانية
http://www.fiseb.com
📬 سید مهدی نریمانی زمانآبادی
🔖 استادیار دپارتمان الهیات وعمومی
•✾•🌿🌺🌿•✾•
دفتر هماندیشی اساتید دانشگاه مفید
🆔 https://eitaa.com/joinchat/3558408917C9d54c2058d
📌 سایت قاموس النور، با جستجوی دقیق
https://qamus.inoor.ir/
📌 «لغت نامه قاموس نور»در بازار اندروید:
http://cafebazaar.ir/app/?id=org.crcis.qamus&ref=share
📌 سایت جامع قرآن نور دارای واژه های قرانی و اعراب القرآن و ...
https://quran.inoor.ir/fa//
📌 «قرآن نور» در بازار اندروید:
http://cafebazaar.ir/app/?id=org.crcis.quran&ref=share
📬 سید مهدی نریمانی زمانآبادی
🔖 استادیار دپارتمان الهیات وعمومی
•✾•🌿🌺🌿•✾•
دفتر هماندیشی اساتید دانشگاه مفید
🆔 https://eitaa.com/joinchat/3558408917C9d54c2058d
🔶دسترسی به کتابخانه دیجیتال عربستان
🔻 بیش از 200 میلیون مواد علمی است، از جمله:
▪️550 هزار کتاب دیجیتال
▪️160 هزار نشریه علمی
▪️7 میلیون پایان نامه علمی
▪️9 میلیون مقاله کنفرانسی
🟢 https://sdl.edu.sa/SDLPortal/Publishers.aspx
📬 سید مهدی نریمانی زمانآبادی
🔖 استادیار دپارتمان الهیات وعمومی
•✾•🌿🌺🌿•✾•
دفتر هماندیشی اساتید دانشگاه مفید
🆔 https://eitaa.com/joinchat/3558408917C9d54c2058d