eitaa logo
بانک محتوای اساتید
13 دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
848 ویدیو
64 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
نه کلید نه چکش؟! قصد داشتم تا پایان مهلت ثبت نام نامزدهای ریاست جمهوری و مشخص شدن آرایش سیاسی انتخابات، نفیا یا اثباتا درباره نامزدهای محترم صحبت نکنم. اما چون حامیان این برادر گرامی با بازنشر این شعار، عملا در حال تعریض و طعنه به برخی نامزدهای جبهه انقلاب هستند لازم دانستم عرض کنم که شخصا طعم چکش را در دولتی که تمام و کمال مورد حمایت ایشان بود چنان با عمق جان چشیدم که حتی اگر تا قیام قیامت هم بگویند نه به چکش باور نخواهم کرد! کما اینکه حجم حمایت سنگین ایشان از دولتی که با شعار کلید بر سر کار آمد ولی عملا با بی‌عملی، همه را سر کار گذاشت چنان بود که هرگز جدایی ایشان از قصه پرغصه کلید و کلیدسازان خیالی را باور نخواهم کرد! انشاالله طی روزهای آینده موضع شفاف‌تر خود درخصوص انتخابات ریاست جمهوری را از طریق همین کانال تقدیم خواهم کرد. پی‌نوشت: قبلا در لینک زیر، یک نمونه از طعم چکشهایی که در دولت سابق چشیده‌ام را شرح داده‌ام: https://eitaa.com/baladetayyeb/532 بلد طیب/دکتر محمد منان رئیسی استاد دانشگاه قم و نماینده منتخب مردم قم در مجلس شورای اسلامی https://eitaa.com/baladetayyeb
41.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چرا اعرافی؟(۱) 🔻به نظر می‌رسد همزمان با افزایش حجم درخواست‌های نخبگانی، احتمال حضور آیت الله اعرافی در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری افزایش یافته است. 🔻یکی از موفقیت های مهم ، اصلاح و گسترش عمیق ارتباطات بین‌المللی در سطح جهان بود که در خنثی کردن تحریم ها نقش مهمی داشت. 🔻قطعا حفظ و ادامه این رویکرد برای گشایش های اقتصادی و سیاسی کاملا ضروری است. 🔻آیت الله به عنوان یک شخصیت بین المللی، تخصص، تجربه و ظرفیت فوق‌العاده‌ای برای ارتقای بیشتر جایگاه بین المللی کشور عزیزمان دارد. 🔸پ.ن: البته ممکن است بخش هایی از جامعه هنوز با توانایی هایی این دانشمند مدیر و فوق العاده هوشمند و زیرک و با اخلاق آشنا نباشند اما صرفا کافیست به مردم اطلاع رسانی شود آنگاه امواج حمایت عظیمی به سرعت شکل می گیرد. 🔸پ.ن۲: آیت الله اعرافی رقیب هیچ‌یک از کاندیداهای انقلابی نیست بلکه شخصیت جامعی که همه ظرفیت های ارزشمند زیر چتر مدیریتی ایشان بالنده می شوند. 🔸پ.ن۳: تصویر مربوط سفر آیت الله اعرافی به هند است. ✍️حمیدرضا ابراهیمی عضو هیات دانشگاه فرهنگیان قم ✅ گامی نو: اورژانس تحلیل های فرهنگی، سیاسی👇 @Gaami_no
🔻کلمه توصیفی بود که رهبر حکیم انقلاب برای آیت الله در ساعات اولیه پس از سقوط به کار بردند. 🔻امام خامنه‌ای این کلمه را در اردیبهشت ۹۸ درباره یک نفر دیگر هم بکار برده و فرمودند: آیت الله بحمدالله ظرفیت هستند. ✍️حمیدرضا ابراهیمی عضو هیات دانشگاه فرهنگیان قم ✅ گامی نو: اورژانس تحلیل های فرهنگی، سیاسی👇 @Gaami_no
🔶 چالش‌های الهیاتی روایات کیهان‌شناختی-قسمت3 🔸 توجیهات چالشی طرفداران نظریۀ فهم اشتباه روایات کیهان‌شناختی 🔸در حاشیۀ یادداشت آقای ترکاشوند با عنوان کیهان‌شناسی مردود در روایات منسوب به امامان ۱ ✍🏾 جعفر نکونام10 خرداد 1403 استاد علوم و قرآن حدیث دانشگاه قم در یادداشت قبلی گفته شد، روشنفکرانی که روایات کیهان‌شناختی حاوی گزاره‌های خلاف واقع را اصیل می‌شمارند، در مواجهه با آنها نظریات مختلفی مطرح کردند. یکی از آن نظریات، این بود، علمای گذشته مراد روایات کیهان‌شناختی را اشتباه فهمیدند و گرنه هرگز این روایات حاوی گزاره‌های خلاف واقع نیستند. آنچه اینک می‌آید، سؤالات و پاسخ‌های احتمالی مربوط به این نظریه است. 1️⃣ همسان بودن فهم روایات با فهم طبیعت 🔸 سؤال: چرا علمای گذشته در فهم مراد روایات کیهان‌شناختی اشتباه کردند؟ 🔹پاسخ: اشتباه مردمان گذشته در فهم صحیح روایات، یک امر طبیعی است. مگر جز این است که علمای گذشته طی قرن‌ها بسیاری از رخدادهای طبیعی اشتباه تفسیر می‎کردند و برای مثال، زمین را مرکز عالم یا زمین مرکز منظومۀ شمسی می‌پنداشتند؛ اما به برکت علوم مدرن دریافتند که نه تنها زمین مرکز عالم نیست؛ بلکه مرکز منظومۀ شمسی هم نیست. در خصوص روایات معصومان(ع) هم علمای گذشته نظیر چنین اشتباهی را مرتکب شدند و همان طور که علوم مدرن، درک اشتباه رخدادهای طبیعی را مرتفع کرد، درک اشتباه مراد روایات را هم مرتفع ساخت. 2️⃣ قیاس مع الفارق 🔸سؤال: روایات مقوله‌ای زبانی است که معنای الفاظ آن تابع قراردادها و استعمالات اهل زبان است؛ حال آن که طبیعت مقوله‌ای عینی است. چطوری فهم اشتباه روایات همسان فهم اشتباه رخدادهای طبیعی دانسته می‌شود؟ 🔹پاسخ: نامعلوم 3️⃣ علوم مدرن، قرینۀ فهم صحیح روایات 🔸سؤال: چه قرینه‌ای هست که روایات کیهان‌شناختی برای مردمان عصر حاضر القاء شده است؟ 🔹پاسخ: قرینه‌اش همان علوم مدرن است. نظر به این که در علوم مدرن، حقایق بر خلاف ظاهر روایات معرفی شده، از این کاشف به عمل می‌آید که مراد روایات را گذشتگان اشتباه فهمیدند. 4️⃣ قرینه یعنی شاهد قرین متن 🔸سؤال: قرینه یعنی شاهدی که همراه متن است. اگر بنا باشد که علوم مدرن معنای صحیح روایات را روشن سازد، چگونه چیزی که در قرن حاضر پدید آمده، قرینه برای روایاتی باشد که بیش از هزار و دویست سال قبل پدید آمده است؟ 🔹پاسخ: نامعلوم 5️⃣ عمدی نبودن اشتباه مردم گذشته 🔸سؤال: گناه مردمان گذشته چه بوده است که آنان هیچ قرینه‎ای نداشتند که آن روایات برای مردمان عصر حاضر است و تصور می‌کردند، برای آنان است و آنان به اشتباه افتادند؟ 🔹پاسخ: گناهی بر مردمان گذشته نبود که روایات را اشتباه فهمیدند؛ چون آنان به عمد اشتباه نکردند. 6️⃣ مقصر نبودن معصومان 🔸سؤال: آیا از این پاسخ نتیجه نمی‌شود که پس معصومان مقصر بودند که هیچ قرینه‌ای اقامه نکردند که این روایات مربوط به مردمان عصر حاضر است؟ 🔹پاسخ: نه آنان مقصر نبودند؛ چون خدا به آنان امر کرده بود که چنین قرینه‌ای را در روایاتشان قرار ندهند و فضولی کردن نسبت به امر خدا موقوف است. 7️⃣ اعم از مدعا بودن پاسخ 🔸 سؤال: احاله کردن امور به خدا و موقوف بودن فضولی در آن امور، پاسخ تمام سؤالات بی‌جواب می‌تواند باشد؛ حتی اگر کسی ادعا کند که گذشتگان هرگز روایات کیهان‌شناختی را اشتباه نفهمیدند و معنای درست آن روایات همان چیزی است که امروزه آن را اشتباه می‌دانند. در این خصوص هم می‌توان گفت که خداوند به معصومان امر کرده است که مطالب اشتباه بگویند و هیچ کسی هم حق چون و چرا در امر خدا را ندارد. 🔹پاسخ: نامعلوم. 8️⃣ حصول قطع مردمان معاصر 🔸سؤال: چه اعتمادی هست که فهم مردم معاصر نسبت به روایات کیهان‌شناختی، درست باشد و روزی نیاید که باز دوباره فهمیده شود، آنچه که مردم معاصر از معنای روایات فهمیدند، اشتباه بوده است؟ 🔹پاسخ: چنین اتفاقی رخ نخواهد داد؛ چون الان قطع حاصل شده که نظر مردمان معاصر نسبت به کیهان صحیح است. 9️⃣ حصول قطع مردم گذشته 🔸سؤال: اگر قطع حاصل کردن انسان‌ها ملاک درستی و نادرستی فهم روایات کیهان‌شناختی است، مگر مردمان گذشته قطع نداشتند که فهمشان از این روایات صحیح است؟ 🔹پاسخ: قطع مردمان گذشته از روی جهل بود؛ اما قطع مردمان معاصر از روی علم است و لذا آن حجت است. 🔟 حصول قطع مردم آینده 🔸سؤال: از کجا معلوم در آینده کاشف به عمل نیاید که این قطع‌های مردمان معاصر نیز نسبت به فهم صحیح روایات کیهان‌شناختی از روی جهل بوده است؟ 🔹پاسخ: نامعلوم. 🔸 چالش‌های الهیاتی روایات کیهان‌شناختی ▪️قسمت1: نمونه‌ای از روایات کیهان‌شناختی ▪️قسمت2: احتمالات چالشی روایات کیهان‌شناختی https://t.me/dineaqlani
🔶 چالش‌های الهیاتی روایات کیهان‌شناختی-قسمت4 🔸 قابل تسری بودن چالش‌های فهم اشتباه روایات کیهان‌شناختی به آیات کیهان‌شناختی 🔸در حاشیۀ یادداشت آقای ترکاشوند با عنوان کیهان‌شناسی مردود در روایات منسوب به امامان ۱ جعفر نکونام 11 خرداد 1403 استاد علوم و قرآن حدیث دانشگاه قم در یادداشت قبلی گفته شد، چالش‌های مرتبط با نظریۀ اشتباه مردمان گذشته در فهم روایات کیهان شناختی مطرح شد، اینک سخن از این است که همین چالش ها نسبت به نظریۀ اشتباه مردمان گذشته در فهم آیات کیهان‌شناختی نظیر «وَ الشَّمْسُ تَجْري لِمُسْتَقَرٍّ لَها» (یس، 38) و «وَ خَسَفَ الْقَمَرُ * وَ جُمِعَ الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ» (قیامت، 8-9) و بلکه تمام آیات قرآن هم قابل طرح است.(نک: قسمت1:2️⃣ آیات مرتبط با روایت کیهان‌شناختی) 1️⃣ همسان بودن فهم قرآن با فهم طبیعت 🔸 سؤال: چرا علمای گذشته در فهم مراد آیات قرآن اشتباه کردند؟ 🔹پاسخ: اشتباه مردمان گذشته در فهم صحیح آیات، یک امر طبیعی است. مگر جز این است که علمای گذشته طی قرن‌ها بسیاری از رخدادهای طبیعی اشتباه تفسیر می‎کردند و برای مثال، زمین را مرکز عالم یا زمین مرکز منظومۀ شمسی می‌پنداشتند؛ اما به برکت علوم مدرن دریافتند که نه تنها زمین مرکز عالم نیست؛ بلکه مرکز منظومۀ شمسی هم نیست. در خصوص آیات هم علمای گذشته نظیر چنین اشتباهی را مرتکب شدند و همان طور که علوم مدرن، درک اشتباه رخدادهای طبیعی را مرتفع کرد، درک اشتباه مراد آیات را هم مرتفع ساخت. 2️⃣ قیاس مع الفارق 🔸سؤال: آیات قرآن مقوله‌ای زبانی است که معنای الفاظ آن تابع قراردادها و استعمالات اهل زبان است؛ حال آن که طبیعت مقوله‌ای عینی است. چطوری فهم اشتباه آیات همسان فهم اشتباه رخدادهای طبیعی دانسته می‌شود؟ 🔹پاسخ: نامعلوم 3️⃣ علوم مدرن، قرینۀ فهم صحیح آیات 🔸سؤال: چه قرینه‌ای هست که آیات قرآن برای مردمان عصر حاضر القاء شده است؟ 🔹پاسخ: قرینه‌اش همان علوم مدرن است. نظر به این که در علوم مدرن، حقایق بر خلاف ظاهر آیات معرفی شده، از این کاشف به عمل می‌آید که مراد آیات را گذشتگان اشتباه فهمیدند. 4️⃣ قرینه یعنی شاهد قرین متن 🔸سؤال: قرینه یعنی شاهدی که همراه متن است. اگر بنا باشد که علوم مدرن معنای صحیح آیات را روشن سازد، چگونه چیزی که در قرن حاضر پدید آمده، قرینه برای آیاتی باشد که بیش از هزار و چهارصد سال قبل پدید آمده است؟ 🔹پاسخ: نامعلوم 5️⃣ عمدی نبودن اشتباه مردم گذشته 🔸سؤال: گناه مردمان گذشته چه بوده است که آنان هیچ قرینه‎ای نداشتند که آن آیات برای مردمان عصر حاضر است و تصور می‌کردند، برای آنان است و آنگاه آنان به اشتباه افتادند؟ 🔹پاسخ: گناهی بر مردمان گذشته نبود که آیات را اشتباه فهمیدند؛ چون آنان به عمد اشتباه نکردند. 6️⃣ مقصر نبودن خدا 🔸سؤال: آیا از این پاسخ نتیجه نمی‌شود که پس خدا مقصر است که هیچ قرینه‌ای اقامه نکردند که این آیات مربوط به مردمان عصر حاضر است؟ 🔹پاسخ: نه او مقصر نبود؛ چون فضولی کردن نسبت به امر خدا موقوف است. 7️⃣ اعم از مدعا بودن پاسخ 🔸 سؤال: احاله کردن امور به خدا و موقوف بودن فضولی در آن امور، پاسخ تمام سؤالات بی‌جواب می‌تواند باشد؛ حتی اگر کسی ادعا کند که گذشتگان هرگز آیات را اشتباه نفهمیدند و معنای درست آیات همان چیزی است که امروزه آن را اشتباه می‌دانند. در این خصوص هم می‌توان گفت که هیچ کسی حق چون و چرا در امر خدا را ندارد. 🔹پاسخ: نامعلوم. 8️⃣ حصول قطع مردمان معاصر 🔸سؤال: چه اعتمادی هست که فهم مردم معاصر نسبت به آیات، درست باشد و روزی نیاید که باز دوباره فهمیده شود، آنچه که مردم معاصر از معنای آیات فهمیدند، اشتباه بوده است؟ 🔹پاسخ: چنین اتفاقی رخ نخواهد داد؛ چون الان قطع حاصل شده که نظر مردمان معاصر نسبت به کیهان صحیح است. 9️⃣ حصول قطع مردم گذشته 🔸سؤال: اگر قطع حاصل کردن انسان‌ها ملاک درستی و نادرستی فهم آیات است، مگر مردمان گذشته قطع نداشتند که فهمشان از آیات صحیح است؟ 🔹پاسخ: قطع مردمان گذشته از روی جهل بود؛ اما قطع مردمان معاصر از روی علم است و لذا آن حجت است. 🔟 حصول قطع مردم آینده 🔸سؤال: از کجا معلوم در آینده کاشف به عمل نیاید که این قطع‌های مردمان معاصر نیز نسبت به فهم صحیح آیات از روی جهل بوده است؟ 🔹پاسخ: نامعلوم. 🔸 چالش‌های الهیاتی روایات کیهان‌شناختی ▪️قسمت1: نمونه‌ای از روایات کیهان‌شناختی ▪️قسمت2: احتمالات چالشی روایات کیهان‌شناختی ▪️قسمت3: توجیهات چالشی طرفداران نظریۀ فهم اشتباه روایات کیهان‌شناختی https://t.me/dineaqlani
🔶چالش‌های نظر آقای سوزنچی دربارۀ حجاب ✍🏾 جعفر نکونام استاد علوم و قرآن حدیث دانشگاه قم حجت الاسلام آقای دکتر حسین سوزنچی مدعی است که حجاب به معنای حفظ وجه و کفین و قدمین از عصر پیامبر(ص) تاکنون هیچ تغییری نکرده و می‌افزاید که حجاب به این معنا ضروری دین بوده است؛ یعنی همه می‌دانند که همیشه مسلمانان به آن پایبند بودند. راجع به نظر نامبرده سؤالات و اشکالاتی مطرح است که اینک به آنها پرداخته می‌شود: 1️⃣ نقض‌پذیری تعریف ضروری دین 🔸تعریف آقای سوزنچی از ضروری دین نقض‌پذیر است؛ زیرا: ▪️اولاً، راجع به جهاد ابتدایی و برده‌داری نیز می‌توان گفت که همه می‌دانند که البته نظراً یعنی آن طور که در کتب تفسیری و حدیثی و فقهی مندرج است، هیچ تغییری نکرده است؛ اما آیا امروزه جهاد ابتدایی و برده‌داری را جزو ضروریات دین شمرده می‌شود؟ اگر این طور است، چرا خود قانونگذاران مسلمان مصوب کردند که برده‌داری ممنوع است یا چرا مسلمانان به جهاد ابتدایی مبادرت نمی‌ورزند و آیا امروزه مردم جهان مسلمانان را به جهاد ابتدایی و برده داری می‌شناسند؟ آیا حتی خود مسلمانان امروزه جهاد ابتدایی و برده‌داری را جزو ضروریات دین به شمار می‌آورند؟ ▪️ثانیاً، اگر فرض بر این باشد که ضروری دین در گذر تاریخ تغییر پیدا می‌کند و مناط ضروری دین تشخیص مسلمانان در عصر حاضر است، آیا امروزه مردم جهان و یا حتی مردم مسلمان در سراسر جهان، حجاب را جزو ضروری دین تلقی می‌کنند؟ 2️⃣ وجه شرعی نداشتن حجاب قانونی 🔸حجاب شرعی منظور آقای سوزنچی هرگز توجیه‌کنندۀ حجاب مصوب نظام جمهوری اسلامی نیست: ▪️اولاً، حتی در همان روزگار مدیدی که بسا مسلمانان قایل بوده باشند که حجاب وجه و کفین و قدمین جزو ضروری دین است، هرگز حجاب زنان اهل کتاب و بردگان و یا زنان مسلمانی که عادت به رعایت حجاب ندارند یا زنانی که سن و سالی از آنها گذشته است، ملزم به رعایت حجاب وجه و کفین و قدمین نبودند؛ اما چرا نامبرده اعلان نمی‌کند که حجاب مصوب خلاف شرع است؟ ▪️ثانیاً، به فرض که رعایت حجاب وجه و کفین و قدمین جزو ضروریات دین باشد، اما آیا مجازات بی‌حجابی هم که امروزه در حکومت دینی معمول شده، جزو ضروری دین است؟ اگر شما تأکید بر حفظ ضروری دین دارید، چرا مجازات بی‌حجابی که به واقع بدعت در دین است، از سوی شما مورد نقد قرار نمی‌گیرد؟ ▪️ثالثاً، اگر حجاب اجباری مصوب حکومت دینی پشتوانۀ شرعی ندارد، تأکید بر این که حجاب شرعی جزو ضروریات دین است، چه سودی دارد؟ ▪️رابعاً، اگر پشتوانۀ حجاب اجباری مصوبۀ حکومتی است، مصوبۀ حکومتی یک امر عرفی است و باید موافق تشخیص اکثریت مردمی باشد که بر آنان حکومت می‌کنند؛ اما آیا اکثریت مردم ایران موافق حجاب اجباری‌اند؟ 3️⃣ نقض‌پذیری ثبات حجاب شرعی 🔸مرور سرگذشت حجاب از آغاز بعثت تاکنون تغییرپذیری حجاب را نشان می‌دهد: ▪️اولاً، این که ادعا شده است، حجاب وجه و کفین و قدمین همواره ثابت و لایتغیر بوده است، با شواهد تاریخی سازگاری ندارد. برای مثال، در دورۀ مکی از حفظ فرج سخن رفته است؛ نه بیش از آن؛ چنان که آمده است: «وَ الْحافِظينَ فُرُوجَهُمْ وَ الْحافِظاتِ » (احزاب، 35). نیز آیۀ «يا بَني آدَمَ خُذُوا زينَتَکمْ عِنْدَ کلِّ مَسْجِد»(اعراف، 31) که ناظر به حفظ حجاب به هنگام طواف است، در سیاق آیه‌ای قرار دارد که ناظر به حفظ فروج است؛ یعنی آیۀ «يا بَني آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنا عَلَيْکمْ لِباساً يُواري سَوْآتِکمْ وَ ريشاً وَ لِباسُ التَّقْوی ذلِک خَيْرٌ» (اعراف، 25). در این آیه لباس به مثابه پوشش سوأت یعنی فرج(شرمگاه) دانسته شده و در عین حال، رعایت تقوا بهتر از پوشش ظاهری معرفی گردیده است. ▪️ثانیاً، اساساً، لباس‌ در آن روزگار در حد بیش از حفظ سوآت(شرمگاه)، جنبۀ زینتی داشته؛ لذا در قرآن لباس‌هایی مثل سندس و استبرق، پوشش‌های محافل شاهانه معرفی شده؛ نه محافل عادی و عمومی. ▪️ثالثاً، وقتی هم در دورۀ مدنی حدود حجاب افزایش یافت، مربوط به زنان آزاد بود و گرنه کنیزان از آن ممنوع بودند و آنان حتی اگر حجاب را در حد حجاب زنان آزاد را رعایت می‌کردند، تازیانه می‌خوردند. ▪️رابعاً، امروزۀ اکثریت مسلمانان جهان عملاً هرگز حجاب شرعی را ضروری دین نمی‌شمارند؛ چون عملاً به آن پایبندی ندارند؛ مع الوصف، نه در نظر مردم جهان و نه مسلمانان هرگز چنین نیست که اگر زنی حجاب شرعی را رعایت نکند، خارج از اسلام شناخته شود. 🔸یادداشت‌های مربوط به حجاب زنان https://t.me/dineaqlani
🔶 مردم ایران، قوم یأجوج و مأجوج؟ ✍🏾 جعفر نکونام 12 خرداد 1403 استاد علوم و قرآن حدیث دانشگاه قم این یادداشت در نقد تطبیق انگارۀ قوم یأجوج و مأجوج بر مردم ایران است که اخیراً از سوی اونجلیسیت‌ها صورت گرفته‌است. 1️⃣ پیشینۀ انگارۀ یأجوج و مأجوج در یهود 🔸ملاحظۀ عهد عتیق نشان می‌دهد که جوج پادشاه سرزمین مأجوج در شمال سرزمین اسرائیل یعنی کنعان (فلسطین کنونی) است. این پادشاه به سرزمین اسرائیل یعنی کنعان هجوم می‌برد و بنی‌اسرائیل را مورد قتل و غارت قرار می‌دهد. آنگاه یهوه نیز به یاری بنی‌اسرائیل می‌آید و جوج را به هلاکت می‌رساند (نک: حزقیال، 38 و 39) 2️⃣ پیشینۀ انگارۀ یأجوج و مأجوج در مسیحیت 🔸بعد در عهد سخن از این است که جوج و ماجوج در چهار زاویۀ جهان هستند، لشگرگاه مقدسین و شهر محبوب را محاصره می کنند و بعد خدا آتشی از آسمان بر آنان فرو می ریزد و آنان را هلاک می کند (نک: مکاشفه 20: 7-10). 🔸چنان که ملاحظه می‌شود، یک قومی که طبق عهد قدیم در شمال اسرائیل استقرار داشت، در عهد جدید به قومی تبدیل می‌شود که در چهار گوشۀ جهان قرار دارند و نیز سرزمین اسرائیل مندرج در عهد عتیق به یک شهری کلی و نمادین به نام شهر محبوب مندرج در عهد جدید بدل می‌گردد. 3️⃣ تطبیق یأجوج و مأجوج بر مردم ایران از سوی رژیم صهیونیستی و مسیحیان اونجلیست 🔸در حالی که کورش پادشاه ایران در سال 538 قبل از میلاد مصداق مسیح یعنی منجی بنی‌اسرائیل شده بود، امروزه که ایران به ضدیت با بنی‌اسرائیل برخاسته است، از سوی یهودیان و مسیحیان اونجلیست، مصداق یأجوج و مأجوج معرفی می‌گردد. این در حالی است که ایران هرگز در شمال سرزمین اسرائیل قرار ندارد. 🔸تمام شخصیت‌ها و اقوامی که در داستان‌های آخرالزمانی اعم از یهودیت و مسیحیت و اسلام ذکر شدند، همگی همین تطور معنایی را پیدا کردند؛ یعنی ابتدا اشخاص و اقوام و سرزمین‌های مشخصی هستند؛ اما بعد جنبۀ کلی و نمادین پیدا می‌کنند و آنگاه این اشخاص و اقوام و سرزمین‌های کلی و نمادین از سوی پیروان این ادیان هر چند وقت به اشخاص و اقوام و سرزمین‌های مورد نظر خودشان انطباق داده می‌شوند. 4️⃣ یأجوج و مأجوج از دو نگاه درون‌دینی و برون‌دینی 🔸از نگاه درون‌دینی اشخاص و اقوام و سرزمین‌های مذکور در داستان‌های آخرالزمانی واقعی‌اند و رخدادهای مندرج در آن داستان‌ها به طور قطع در آخرالزمان وقوع پیدا خواهند کرد. پیروان هریک از این ادیانه سه‌گانه چنان با احساسات و حرارت زیاد از رخداد آخرالزمان و تطبیق آن بر اشخاص و اقوام و سرزمین معاصر خود سخن می‌گویند که گویا خود شاهد رخداد آخرالزمان هستند. 🔸اما از نگاه برون‌دینی، اشخاص و اقوام و سرزمین‌ها و رخدادهای مذکور در این داستان‌ها یکبار در ایام باستان واقعیت پیدا کردند؛ اما خاطرۀ ماندگار آنها و جنبۀ کلی و نمادین‌بخشی به آنها باعث شده است که پیروان آن ادیان به شبیه‌سازی وضعیت معاصر خود با آن داستان‌ها روی بیاورند و انتظار ببرند که بار دیگر آن داستان‌ها محقق شود و با تحقق آن، به رفاه و عدالت دست بیابند؛ بنابراین، رخدادهای آخرالزمانی از آرزواندیشی‌های مستمر پیروان این ادیان تجاوز نمی‌کند و آن رخدادها هرگز تحقق خارجی نخواهند یافت. منتها نظر به این که هیچ نسلی تاریخ خود را مطالعه نمی‌کند، هر نسلی باز به شبیه‌سازی تاریخی و انطباق وضعیت معاصر خود بر آن مفاهیم کلی و نمادین تاریخی روی می‌آورد و آنها را بر اشخاص و اقوام و سرزمین‌های خود انطباق می‌دهد و بعد از این که آن نسل منقرض شد، باز نسل بعدی دوباره به شبیه‌سازی تاریخی و تطبیق داستان تاریخی بر وضعیت معاصر خود روی می‌آورد و این ماجرا به طور مکرر بازتولید می‌شود، بدون این که اغلب پیروان این ادیان سه‌گانه نسبت به واقعی بودن آن کمترین تردیدی پیدا کنند. 5️⃣ چارۀ اساسی در مواجهه با انگاره‌های آخرالزمانی 🔸مادامی که پیروان ادیان سه‌گانۀ یهود و مسیحیت و اسلام به انگاره‌های آخرالزمانی عقیده دارند، چنین تطبیق‌هایی که بعد از مدتی بطلان آنها بر همگان آشکار خواهد شد، صورت می‌گیرد. 🔸بنابراین، چارۀ اساسی برای رهایی از این تطبیقات باطل این است که پیروان این ادیان تاریخی بالاخره به این نتیجه برسند که چنین انگاره‌های جز اساطیری که گذشتگان برساختند، نیستند و به کلی از آنها اعراض کنند یا لااقل به این نتیجه برسند که ما از حقیقت این انگاره‌ها آگاهی نداریم و توقف‌گرایی پیشه کنند و به جای اسطوره‌گرایی به عقل‌گرایی اقبال نمایند. 🔸مشکل تعدد تفسیر انگارۀ حکومت آخرالزمانی، از سوی پیروان ادیان ابراهیمی: در حاشیۀ اظهار امیدواری کشیش اونجلیست به ظهور مسیح پس از جنگ غزه 🔸جنگ جهانی آخرالزمانی میان ایران و آمریکا از طراحی تا اجرا: در حاشیۀ مستند «دعا برای آخرالزمان» 🔸یادداشت‌های مرتبط با انگارۀ حکومت آخرالزمانی https://t.me/dineaqlani
دلم میسوزه زنگ زده میگه ما تشکل فلان هستیم، از فلانی دعوت کنیم بیاد تو انتخابات؟ گفتم نمیدونم. گفت مگه میشه. گیر داد گفت بالاخره یه نظری داری دیگه. گفتم ناراحت میشی اگه نظرم رو بگم. گفت ناراحت نمیشم. گفتم مثل همیشه سر کارید، مثل همیشه فرستادنتون تو باقالی ها. تعجب کرد ، گفتم حیف نیست؟ ما بعد شهید سید ابراهیم، نباید قد بکشیم؟ اینهایی که اومدن وسط، برای انتخابات، کدومشون ناشناخته اند برای مردم، که تصمیم گرفتید، تبیینشون کنید؟ الان باید چه گفت؟ باید چه کرد؟ چی رو باید تبیین کرد واقعا؟ راستی چه حرف جدید نگفته ای درباره جلیلی و لاریجانی و قالیباف و همتی و که و که داریم؟ گفت خوب انتخاباته؟ گفتم بله انتخاباته، بسم الله، بیا خط کش بدیم به مردم، با اون خط کش رای بدن، بعد از رای، با اون خط کش مطالبه کنن. با اون خط کش کمک بدن به دولت بعدی. هر دولتی که بود. به مردم بگیم وسعت جبهه ای که ایران محورش قرار گرفته نگاه کنید، رهبرتون رسما قواره این جبهه رو تشریح کرد تا قلب آمریکا گسترش پیدا کرده. به مردم بگیم میدونید تاریخ رو داریم ورق میزنیم، با همه فشارها و دردهامون؟ به مردم بگیم میدونید وضعیت ما با اسرائیل به وضعیت دوئل رسیده؟یعنی وضعیت بود و نبود؟ به مردم بگیم میدونید این خونهای بیگناه بچه های کوچک و زنان بی دفاع بد بلایی سر خودمون و خانواده و کس و کارمون میاره، اگر خودمون رو به کوری و کری بزنیم؟ به مردم بگیم دیدید ایران چه کارگزارهایی داره؟ که وسط بچه بازی‌ها و لج بازی‌ها و بی اخلاقیها گمشون میکنید و دیر میشناسیدشون؟ به مردم بگیم دیدید سید ابراهیم شهید چطور همه توان کشور را پای کار آورد، بی سر و صدا، بدون دعوا و تنش، و تو سه سال چه کارنامه ای از خدمت برای پیشرفت در عین فسادستیزی و عدالتخواهی ارائه کرد که هنوز با افتخار میشه همه جا ازش دفاع کرد؟ دیدید چطور دلهای همه رو تسخیر کرد؟ دیدید کسایی که از فشار مردم و درد مردم ، سواری می‌گیرند برای رای جمع کردن و بعد هم مشغول دعواهای دبستانی خودشون میشن با لولوها و مترسکها، دن کیشوت وار، چطور سر کارتون میگذارن و ادعای اخلاقشون گوش فلک رو هم کر کرده، اما یک سید عالم و مجاهد و مخلص و صادق، با تلاش خودش و بعد خون پاکش ورق رو بر می‌گردونه و به جای اینکه روی کول دردهای مردم سواری بگیره، درد مردم را چون شوکران سر میکشه تا مردم بمونن پای کارگزاران این بنای مقدس و نگاهشون به سیاست همچنان دینی و معنوی باقی بمونه. همه اینهایی که میآیند قوت و ضعف‌هایی دارند، هر کس هم انتخاب بشه امیدواریم راه این سید مخلص رو ادامه بده، ولی بیاید از این بازی پرسپولیس استقلالی بیرون بیایم و با شاخصهای جدید همه چیز رو دوباره نگاه کنیم. این بار همه چیز مهیای برخاستن دوباره ایران است، هر بار هم که ایران قدم دیگری بردارد و برخیزد، بد بلایی سر مستکبرین عالم خواهد آمد. کار دانشجویی در این ایام، مقدس تر از تشریح خون غزه و خون شهدای پرواز اردیبهشت، نمیشناسم. رها کنید این و آن را بیایید دست به دست بدهیم صادقانه شخصیت رییسی و مهمترین عمل صالح او یعنی سبک مدیریت و دولت داری او را معرفی کنیم، هر کس با این شاخص به هر کس رسید خوب است بحثی نیست. این مسیر تغییر حقیقی ما است، این مسیر رشد معنوی و مادی ما است، این مسیر مبارزه ما است. دلم می‌سوزد برای خونهای پاکی که وسط بگو مگو های بچه گانه و توییت‌های لوس و بی معنی یک عده گم میشه، برای کنش‌های عالمانه و پر معنای رهبر که با این سن و سالش مثل شهید امیرعبداللهیان میدود و یک تنه تاریخ را رهبری می‌کند اما حواس ما به خاله زنک بازی های سیاسی است. برای خونهای پاک مردم غزه که ماموریم به مدد دادنشان با قیام برای ساختن ایران، ایران یعنی محور و اساس جبهه مقاومت مقابل فرعون این دوران. اما غفلت میکنیم و مشغول "من من ، تو تو ، کشیدم، کی رو" بازی هستیم. دلم می‌سوزد خدا می‌داند. شیخ علی مهدیان طلبه درس خارج عضو خانه طلاب جوان قم استاد حوزه @ali_mahdiyan
به ما آموخت که: اگر می‌خواهید، در برابر کرنش کنید، و اگر می‌خواهید، در برابر ! ✍🏻محسن انبیائی عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام و دکتری فلسفة دین مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره و عضو شورای عالی فضای مجازی https://eitaa.com/joinchat/3025535223C80e574a5aa
Audio_۲۴۰۵۲۶۰۱۱۳۰۶(1).mp3
26.24M
💢📚 کرسی علمی _ ترویجی مبانی عقلی و نقلی شمول گرایی در نجات با تاکید بر دیدگاه شهید مطهری ارائه کننده: 🔹دکتر علی ، دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛ ناقدان: 🔸دکتر محمد ، هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی؛ 🔸دکتر حسن ، هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی؛ دبیر : 🔸دکتر حامد ، استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛ 🗓شنبه 5 خرداد 1403 ساعت 10 📍قم، پردیسان، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. 🆔@meshkatnoor
🌀پیشنهادات برنامه‌ای برای رئیس جمهور آتی 1. کاهش نرخ تورم به زیر 10 درصد از طریق تثبیت نرخ ارز با پیمان‌سپاری صددرصدی؛ طرح جایگزینی واردات کالاهای با ارزبری بالا؛ اعمال قانون قاچاق بودن ارز بازار آزاد؛ و کاهش تدریجی نرخ ارز رسمی به سمت نرخ ارز سازگار با واقعیت‌های اقتصاد ایران 2. کاهش نقدینگی مخرب از طریق کنترل خلق پول خصوصی و غیر مولد از طریق افزایش نرخ ذخیره قانونی بانکهای نامولد، انحلال بانک‌های خصوصی ناکارامد و ... 3. هدایت نقدینگی به سمت فعالیت‌های مولد از طریق افزایش نظارت بر بانکها، تقویت تسهیلات تکلیفی بر بانکهای خصوصی 4. اجرای طرح مشارکت بانکی-مردمی برای ایجاد طرح‌های تولیدی صادراتی همانند پتروپالایشگاه‌ها 5. کاهش سود فعالیت‌های سفته‌بازی از طریق اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه و افزایش نرخ این مالیات به نرخ بازدارنده؛ تقویت شفافیت اطلاعات با تقویت پیوستگی بانکهای اطلاعاتی، تسریع در ایجاد سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی 6. تمرکززدایی از کلان‌شهرها با اجرای طرح انتقال پایتخت اداری و پراکنده‌سازی وزارت‌خانه‌ها در استان‌ها و گسترش حمل و نقل سریع 7. اولویت به طرح‌های حمل و نقل سریع و ریلی در برنامه هفتم توسعه برای تکمیل کریدورهای شمال-جنوب و شرق-غرب 8. اصلاح ساختار بودجه ریزی با تقویت بودجه‌ریزی منطقه‌ای، اصلاح رابطه دولت و شرکت ملی نفت و گاز، .... 9. اجرای طرح گسترده جایگزینی واردات در مورد اقلام عمده وارداتی از جمله دانه‌های روغنی، نهاده دامی، قطعات خودرو، 10. تبدیل یارانه واردات به یارانه تولید و ایجاد ارتباط بین مالیات و یارانه (بازنگری در تبصره 14 بودجه) 11. تقویت نقش بازار سرمایه در تامین مالی تولید با افزایش عرضه اولیه سهام 12. واگذاری گسترده زمین برای ساخت مسکن ویلایی با الگوی خویش ساختی (طرح توسعه افقی) 13. اجرای طرح اوراق سفارش ساخت مسکن جوانان 14. کاهش تدریجی تعداد بانکها و شعب آنها با اولویت بانکهای خصوصی 15. حذف سود علی الحساب از نظام بانکی و جایگزینی با الگوی سهم‌بری سپرده‌گذاران در سود و زیان 16. طرح واگذاری مالیات بر خانه‌های خالی به شهرداری‌ها .... ✍️دکتر محمدجواد توکلی عضو هیئت علمی گروه اقتصاد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌ره https://eitaa.com/eqmoq2 ••✾•🌿🌺🌿•✾• کانال فصل حضور استادان و مدیران بستری برای بیان دیدگاه های اساتید دانشگاه ها و موسسات آموزشی استان قم و برنامه های مدیران https://eitaa.com/faslehozur
دکتر حامد پوررستمی دانشگاه فارابی
مهدی عبداللهی مدرس حوزه علمیه قم دانشیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
خطر آن است که مدیری که هیچ دغدغه‌ای در باب نداشته و کمترین اقدام در این رابطه (که ارتباط با در پیام‌رسان و شبکه اجتماعی است) نداشته، کشور را به ورطه فرو خواهد برد! ✍🏻محسن انبیائی عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام و دکتری فلسفة دین مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره و عضو شورای عالی فضای مجازی https://eitaa.com/joinchat/3025535223C80e574a5aa
هرچند تا نقطه مطلوب، فاصله زیادی وجود دارد، اما همین سطح از تغییر (از جمله: بیست برابر شدن کاربرانی که فقط استفاده می‌کنند در ظرف کمتر از ۲ سال و علی‌رغم در دسترس بودن فیلترشکن برای تقریباً تمامی کاربران بنا بر گزارش اندیشکده مذکور)، نشان می‌دهد که اگر اراده تغییر در مسئولین و مردم وجود داشته باشد، امکان رهایی کامل از ذلّت وجود دارد! ضمناً این تغییرات در شرائطی به دست آمده که برخی از مراکز مرتبط با کشور، نه تنها هیچ تلاشی برای انجام نداده، بلکه ...😔 ✍🏻محسن انبیائی عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام و دکتری فلسفة دین مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره و عضو شورای عالی فضای مجازی https://eitaa.com/joinchat/3025535223C80e574a5aa ••✾•🌿🌺🌿•✾• کانال فصل حضور استادان و مدیران بستری برای بیان دیدگاه های اساتید دانشگاه ها و موسسات آموزشی استان قم و برنامه های مدیران https://eitaa.com/faslehozur
⁉️کدام رئیس جمهور می‌تواند مشکلات اقتصادی کشور را حل کند؟ 🔹تحلیل درست اقتصادی داشته باشد؛ 🔹تعارض منافع نداشته باشد؛ 🔹شجاعت اصلاح اقتصادی داشته باشد؛ 🔹بتواند بقیه را با خودش همراه کند. ✍️دکتر محمدجواد توکلی عضو هیئت علمی گروه اقتصاد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌ره https://eitaa.com/eqmoq2 ••✾•🌿🌺🌿•✾• کانال فصل حضور استادان و مدیران بستری برای بیان دیدگاه های اساتید دانشگاه ها و موسسات آموزشی استان قم و برنامه های مدیران https://eitaa.com/faslehozur
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️ خانواده های پرجمعیت زمینه را برای یادگیری قانون زندگی اجتماعی برای بچه هاشون فراهم می کنن. 📛 خطر پیری جمعیت جدی است.... 🎙حجت الاسلام استاد 🌀شرکت در پویش ایران جوان بمان با ارسال ۱ به ۳۰۰۰۱۵۱۵۱۰ (یا کلیک اینجا) محسن عباسی ولدی فقه: حوزۀ علمیۀ قم و جامعه الزهراء سلام الله علیها.مبانی تربیت و رشد اسلامی، حوزۀ علمیۀ قم اخلاق: جامعه الزهراء سلام الله علیها @abbasivaladi ••✾•🌿🌺🌿•✾• کانال فصل حضور استادان و مدیران بستری برای بیان دیدگاه های اساتید دانشگاه ها و موسسات آموزشی استان قم و برنامه های مدیران https://eitaa.com/faslehozur
بله رئیس جمهور داریم تا رئیس جمهور. یکی تا توان دارد ظرفیتها و سرمایه های اجتماعی را به نفع تفکر و جناح خود، می سوزاند و دیگری در رویکردی متقابل، با فدا کردن آبرو، منیت و جان خود، این سرمایه را به سبد نظام اسلامی و کشور باز می گرداند. این چنین رئیس آرزوست. دکتر محمد جعفری حجت الاسلام دکتر محمد جعفري دانشيار و مدیر گروه کلام موسسه امام خميني ره 🆔@mjafari_ir
🔶 حل تعارض قرآنی خلقت جهان در شش روز و هشت روز ✍🏾 جعفر نکونام 13 خرداد 1403 استاد علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم در سورۀ فصلت، آیات 9-12 آمده است که آسمان‌ها و زمین‌ در هشت روز خلق شد(دو روز آسمان‌ها و دو روز زمین و چهار روز اقوات زمین)؛ اما در سایر آیات از خلقت آسمان‌ها و زمین در شش روز سخن گفته شده است. مفسران در تفسیر این هشت روز مانده‌اند. جاناتان اسمیت اگرچه دربارۀ سرگذشت شکل‌گیری مضامین توراتی توضیح می‌دهد؛ اما توضیح او در تفسیر آیات سورۀ فصلت هم به کار می‌آید. او گوید: خاخام‌های یهود برای پی‌ریزی اسطورۀ الهی آفرینش مجموعه‌ای از اعتقادات تمدن‌های قبلی را دربارۀ مسائل ماوراء الطبیعه با هم درآمیختند و آنها را در برساخت ایدئولوژی مذهبی خاص خودشان دستکاری کردند. متن رسمی کنونی کتاب مقدس از حماسۀ آفرینش بابلی مایه گرفته است. بر اساس متون اولیه تورات آفرینش زمین و آسمان در هشت روز انجام گرفته بود و نه در شش روز؛ منتها خاخام‌های نویسندۀ تورات کنونی لازم دانستند، برای این که به روز تعطیلی شنبه بعد ماوراء الطبیعه ببخشند، این انگاره را برسازند که خدا آسمان و زمین را در شش روز خلق کرد و در روز هفتم به استراحت پرداخت. https://t.me/dineaqlani/1287 🔸این گزارش بر طبق پیش فرض های مختلف، تحلیل های متفاوتی می پذیرد: ▪️الف. اگر فرض بر این باشد که قرآن حکایت واقع می‌کند، باید یکی از دو قول در قرآن صحیح باشد و قول دیگر به قول اول تأویل برده شود. تفسیر مشهور همین گونه است؛ یعنی قول شش روز پذیرفته شده و قول هشت روز به همان شش روز تأویل برده شده است. ▪️ب. اگر فرض بر این باشد که قرآن با عقاید گذشتگان مماشات کرده؛ چون نخواسته است، به چیزی به بپردازد که ربطی به اهدافش نداشته است، می‌توان گفت که قرآن با عقاید توراتی مماشات کرده است. مماشات به این معناست که قرآن عقاید گذشتگان را قبول نکرده و از باب جدل نقل کرده است. ▪️ج. اگر فرض بر این باشد که قرآن به تعبیر شبستری تجربه نبوی است یا به تعبیر دکتر سروش رؤیاهای پیامبر است، باید گفت که عقاید پیغمبر اسلام(ص) همان عقاید مردم زمان خودش بوده که از فرهنگ یهود تأثیر پذیرفته است.
🟢 برنامه تلویزیونی «بررسی آخرین وضعیت جنبش دانشجویی در آمریکا» 🔻 کارشناس: دکتر محمدمهدی چگینی (مدیر موسسه بین‌المللی فطرت) ⏰ زمان پخش ۹ خرداد، شبکه تلویزیونی نور 🔗 لینک برنامه تلویزیونی در تلوبیون: https://telewebion.com/episode/0xd3febd4 🌍 مؤسسه بین‌المللی فطرت 🆔 @Fitra_Institute
https://www.isna.ir/news/1403031207875/%D8%B1%D8%A6%DB%8C%D8%B3-%D8%AC%D9%85%D9%87%D9%88%D8%B1-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%B2-%D8%AE%D9%88%D8%AF-%D8%B1%D8%A7-%D9%88%D9%82%D9%81-%D8%AD%D9%84-%D9%85%D8%B4%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D8%AF مصاحبه علی‌خسروی با خبرگزاری دانشجویان (ایسنا) در خصوص شهید آیت‌الله رئیسی و ویژگی‌های دولت تراز و انتخابات چهاردهم .. ✍️ علی خسروی دانشگاه جامعه المصطفی ┏━━━ °•🖌•°━━━┓   @bahr_dar_koze ┗━━━ °•🖌•°━━━
هدایت شده از احمدحسین شریفی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻این گوشه‌ای از آزادی بیان در سوئد است، کشوری که روشنفکران غربزده در کشور ما آرزو می‌کنند ای کاش گاوی در چمن‌های آن می‌بودند به جای آنکه انسانی در ایران باشند! 🔸تنها جرم این دانشجویان سوئدی این است که خواستار توقف ظلم و کودک‌کشی و نسل‌کشی در هستند! @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از دکتر علی سعیدی
8- سعیدی.mp3
8.13M
🔸نشست‌های ایران آینده🔸 دولت فردا و الگوی سیاست ورزی شهید 🎙علی سعیدی 📍مردمی سازی به مثابه شیوه حکمرانی؛ دلالت‌هایی از سیره عملی شهید رییسی ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 👇🏻 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a 🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
روضه را خوانده ایم. مداح واحدخوانی می کند و سینه می زنیم. به شور که برسیم در خیابان های تهران فقط پیاده ها می توانند به مقصد برسند. ☘️کانال تحلیل‌های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
قابل توجه آن‌هایی که رشد اقتصادی دولت را فقط نفتی می‌دانند: میانگین رشد محصول ناخالص داخلی بدون نفت در سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹، ۱ درصد و در سال‌های ۱۴۰۰ تا نه ماهه اول سال ۱۴۰۲، ۴ درصد بوده است. متوسط رشد تولید بخش صنعت در سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ منفی۲.۳ درصد و در سال‌های ۱۴۰۰ تا نه ماهه اول ۱۴۰۲،‌ ۳.۸ درصد بوده است. همچنین میانگین شاخص مقدار تولید بخش صنعت در سه سال پایانی دولت دوازدهم ۱.۲- درصد و در دولت سیزدهم ۴.۸ درصد بوده است. رشد میانگین تولید انواع سواری در دولت سیزدهم نسبت به سه سال پایانی دولت دوازدهم ۲۵ درصد بوده است. این عدد در مورد وانت ۸۷ درصد،‌ اتوبوس، ‌مینی‌بوس و ون ۶۸ درصد،‌ کامیون، ‌کامیونت و کشنده ۲۹۹ درصد، ‌کمباین ۲۴۵ درصد‌ و تراکتور ۵۷ درصد بوده است. رشد تولیدات پتروشیمی در دولت نسبت به سه ساله انتهایی دولت دوازدهم ۲۰ درصد،‌ الیاف اکریلیک ۱۰۴ درصد، چرم ۸۷ درصد،‌ انواع تلویزیون ۸۳ درصد، یخچال و فریزر ۵۵ درصد، ماشین لباسشویی ۹۶ درصد، فولاد خام ۱۴ درصد،شمش آلومینیوم ۷۴ درصد، کاشی وسرامیک ۲۶ درصد و ‌شیشه جام ۶۰درصد بوده است. ☘️کانال تحلیل‌های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi