eitaa logo
بانک محتوای اساتید
13 دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
833 ویدیو
63 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 عبرت‌های محاکمه-قسمت29 🔸پرهیز از جدال ✍🏾 جعفر نکونام 4 تیر 1403 1️⃣ جدال، دستاویز اهل تعصب 🔸جدال معمولاً معنایی منفی دارد و می‌توان آن را به نوعی از مباحثه اطلاق کرد که فاقد دو عنصر منطق و اخلاق باشد؛ بنابراین جدال عبارت است از: این که کسی به اقدامات غیر اخلاقی نظیر تحقیر و تجهیل و اتهام‌زنی و تکفیر و تفسیق و فحاشی و استدلالات غلط در قبال رقیب فکری‌اش روی بیاورد تا این که او را از میدان به در کند؛ نه این که بخواهد با مباحثۀ دوستانه با او به کشف حقیقت نایل آید. 🔸نظر به این که اصحاب تعصب هیچ عقیده‌ای را جز عقیدۀ خودشان تحمل ندارند که مطرح شود، مگر این که با ردیه‌ای همراه باشد و معمولاً قدرت نقد علمی نظر رقیب فکری هم را ندارند، به جای نقد نظر رقبای فکری در مقام این بر می‌آیند که خود آنان را به طرق غیر اخلاقی یعنی تخطئۀ آنان از میدان به در کنند و از این رهگذر، میدان را برای یکه‌تازی خود بی‌رقیب سازند. 🔸تردیدی نیست که حضور اصحاب اندیشه در چنین میدانی بیش از آن که نتایج مثبتی به همراه داشته باشد، پیامدهای منفی در پی دارد. از مهم‌ترین پیامدهای منفی آن، از دست رفتن آرامش و حرمت و متانت و محبت و مسالمت و سقوط کردن در منجلاب انرژی‌های منفی و مفاسد اخلاقی است که اصحاب تعصب تولید می‌کنند. 🔸جهت آن این است که بسا مواجهۀ اصحاب اندیشه با اقدامات تنش‌زا و گناه‌آلود اصحاب تعصب نظیر تحقیر و تجهیل و اتهام زنی و تکفیر و تفسیق و فحاشی باعث شود، اصحاب اندیشه مقابله به مثل کنند و بدیهی است که مقابله به مثل، آرامش روانی و سلامت اخلاقی اصحاب اندیشه را مختل می‌سازد و آنان را به صدور نظیر همان اقوال و افعالی وادار می‌سازد که از سوی اصحاب تعصب سر می‌زند. 2️⃣ حدیث مباهته، دستاویز اتهام‌زنی اصحاب تعصب 🔸برخی از اصحاب تعصب، رویکرد غیراخلاقی‌اشان را در قبال رقبای فکری به پاره‌ای از متون دینی مستظهر می‌سازند؛ نظیر این حدیث که آن را به امام صادق(ع) نسبت داده‌اند، مبنی بر این که رسول خدا(ص) فرمود: ▪️إِذَا رَأَیْتُمْ أَهْلَ الرَّیْبِ وَ الْبِدَعِ مِنْ بَعْدِی فَأَظْهِرُوا الْبَرَاءَةَ مِنْهُمْ وَ أَکْثِرُوا مِنْ سَبِّهِمْ وَ الْقَوْلَ فِیهِمْ وَ الْوَقِیعَةَ وَ بَاهِتُوهُمْ کَیْلَا یَطْمَعُوا فِی الْفَسَادِ فِی الْإِسْلَامِ وَ یَحْذَرَهُمُ النَّاسُ وَ لَا یَتَعَلَّمُوا مِنْ بِدَعِهِمْ یَکْتُبِ اللَّهُ لَکُمْ بِذَلِکَ الْحَسَنَاتِ وَ یَرْفَعْ لَکُمْ بِهِ الدَّرَجَاتِ فِی الْآخِرَةِ. ▫️هرگاه پس از من شبهه‌افکنان و بدعت‌گزاران را دیدید، آشکارا از آنها بیزاری جویید و به آنان بسیار ناسزا گویید و به آنان عیب بگیرید و عیبشان را برملا کنید و به آنان بهتان بزنید تا به تباه کردن اسلام طمع نکنند و مردم از آنها برحذر شوند و از بدعت‌های آنها نیاموزند. خداوند برای این کار شما حسنات می‌نویسد و در آخرت درجات شما را بالا می‌برد. (کلینی، کافی، ج۲، ص۳۷۵) 🔸البته بسیاری از علمای دینی مثل شهید مطهری در مقام تأویل این روایت برآمده‌اند؛ اما به هر حال، بسیاری از اصحاب تعصب همین روایت را دستاویزی قرار دادند که هرکه را با نظرشان مخالف‌ است، شبهه‌افکن و اهل بدعت بخوانند و آنگاه به تحقیر و تجهیل و اتهام‌زنی و تکفیر و تفسیق او مبادرت کنند. 3️⃣ ضرورت پرهیز از جدال 🔸در پاره‌ای از روایات مضامین زیبایی در مذمت جدال آمده است که در ذیل از نظر می‌گذرانیم: 🔻امام على(ع): ▪️ إيّاكُم و المِراءَ و الخُصومَةَ؛ فإنّهُما يُمرِضانِ القُلوبَ علَى الإخوانِ ، و يَنبُتُ علَيهما النِّفاقُ . ▫️از مجادله و ستيزه كردن بپرهيزيد؛ زيرا اين دو كار دل‌ها را نسبت به برادران بيمار مى‌كنند و نفاق مى‌رويانند. ( الكافي : ۲/۳۰۰/۱ ) 🔻امام على(ع): ▪️ مَن كَثُرَ مِراؤهُ لَم يأمَنِ الغَلَطَ ▫️كسى كه زياد مجادله كند، از خطا ايمن نماند. ( غرر الحكم : ۸۱۱۵ ) 🔻امام هادى(ع): ▪️ المِراءُ يُفسِدُ الصَّداقَةَ القَديمَةَ ، و يَحلُلُ العُقدَةَ الوَثيقَةَ ، و أقلُّ ما فيهِ أن تَكونَ فيهِ المُغالَبةُ ، و المُغالَبةُ اُسُّ أسبابِ القَطيعَةِ . ▫️مجادله كردن، دوستى ديرين را از بين مى‌برد و پيوند استوار را از هم مى‌گسلد و كمترين چيزى كه در مجادله هست، چيره‌جويى است و چيره‌جويى، خود عامل اصلى قطع رابطه است. ( أعلام الدين : ۳۱۱ ) 🔻پيامبر خدا(ص): ▪️أورَعُ النّاسِ مَن تَركَ المِراءَ و إن كانَ مُحِقّا ▫️پارساترين مردمان، كسى است كه مجادله را رها كند، هرچند حق با او باشد. ( الأمالي للصدوق : ۷۳/۴۱ ) 🔸یادداشت‌های مربوط به عبرت‌های محاکمه https://t.me/dineaqlani
🔶حجیت رؤیا نزد آخرالزمانی‌ها 🔸در حاشیۀ رؤیای آقای رائفی‌پور در زمینۀ اشتیاق امام زمان به ظهور ✍🏾 جعفر نکونام 5 مرداد 1403 1️⃣ پیشینۀ حجیت رؤیا 🔸در کتاب مقدس آمده است که به پیامبران «رائی» یعنی رؤیابین می‌گفتند و آنان کسانی بودند که در رؤیا خدا یا فرشتگانی را می‌دیدند که با آنان سخن می‌گویند. 🔸برای مثال در اول سموئیل باب 9 چنین آمده است: 9 در زمان سابق چون کسی در اسرائیل برای درخواست کردن از خدا می‌رفت چنین می‌گفت: «بیایید تا نزد رائی برویم.» زیرا نبی امروز را سابق رائی میگفتند. 10 و شاؤل به خادم خود گفت: «سخن تو نیکوست. بیا برویم.» پس به شهری که مرد خدا در آن بود رفتند... 14 پس به شهر رفتند و چون داخل شهر میشدند اینک سموئیل به مقابل ایشان بیرون آمد تا به مکان بلند برود. 15 و یکروز قبل از آمدن شاؤل یَهُوَه بر سموئیل کشف نموده گفت: 16 «فردا مثل این وقت شخصی را از زمین بنیامین نزد تو میفرستم او را مسح نما تا بر قوم من اسرائیل رئیس باشد و قوم مرا از دست فلسطینیان رهایی دهد. زیرا که بر قوم خود نظر کردم چونکه تضرع ایشان نزد من رسید.» 17 و چون سموئیل شاؤل را دید یَهُوَه او را گفت: «اینک این است شخصی که درباره‌اش به تو گفتم که بر قوم من حکومت خواهد نمود.» 18 و شاؤل در میان دروازه به سموئیل نزدیک آمده گفت: «مرا بگو که خانۀ رائی کجاست؟» 19 سموئیل در جواب شاؤل گفت: «من رائی هستم. پیش من به مکان بلند برو زیرا که شما امروز با من خواهید خورد و بامدادان تو را رها کرده هر چه در دل خود داری برای تو بیان خواهم کرد. 🔸در قرآن کریم هم آمده است که خدا در رؤیا به حضرت ابراهیم فرمان داد که پسرت را ذبح کن. او نیز در امتثال این فرمان رؤیایی در مقام این برآمد که پسرش را قربانی کند که البته از آن خودداری کرد و به فدیه تبدیل نمود: و وقتى با او به جايگاه «سعى» رسيد، گفت: «اى پسرك من! من در خواب [چنين‌] مى‌بينم كه تو را سَرْ مى‌بُرم، پس ببين چه به نظرت مى‌آيد؟» گفت: «اى پدر من! آنچه را مأمورى بكن! ان شاء الله مرا از شكيبايان خواهى يافت.» پس وقتى هر دو تن دردادند [و همديگر را بدرود گفتند] و [پسر] را به پيشانى بر خاك افكند، او را ندا داديم كه اى ابراهيم! رؤيا[ى خود] را حقيقت بخشيدى! ما نيكوكاران را چنين پاداش مى‌دهيم! (صافات، 102-105) 🔸اما به تدریج رؤیا حجیتش رو به کاهش گذاشت تا جایی که امام صادق فرمود: إنَّ دِينَ اللّه ِ أعَزُّ مِن أن يُرى في النَّومِ .[بحار الأنوار: 82/237/1] دين خداوند ارجمندتر از آن است كه در خواب ديده شود. 🔸پنهان نماند که از نگاه درون‌دینی رؤیا جز برای انبیاء و ائمه حجت نیست. 3️⃣ اهمیت رؤیا نزد آخرالزمانی‌ها 🔸علیرغم آن که از سوی امام صادق حجیت رؤیا نفی گردیده است، همچنان در محافل عوامانۀ مذهبی به ویژه محافل آخرالزمانی‌ها برای رؤیا حجیت قایل‌اند و به استناد رؤیاهای خود از نزدیکی ظهور امام زمان یا اشتیاق فراوان ایشان به ظهور سخن می‌گویند. 🔸برای مثال، آقای رائفی‌پور در جایی اظهار داشته است که امام زمان به خواب او آمده و به ایشان اظهار داشته است، اشتیاق من به ظهور از اشتیاق پرنده‌ای که در خانه‌ای محبوس است و خود را به در و دیوار می‌زند و پر و بالش را خونین می‌کند تا بیرون بیاید، بیش‌تر است. 🔸نامبرده شاید توجه نداشته است که رؤیاها متأثر ذهنیاتی که رؤیابین‌ها دارند؛ بر این اساس، خیلی طبیعی است که وقتی او از پیش خود به مردم گفته است، اشتیاق امام زمان به ظهور از ما بیش‌تر است، حال وقتی با این دغدغه به بستر خواب می‌رود که آیا این سخن درستی بود که به مردم گفته بود، در رؤیا ببیند که امام زمان(ع) به او می‌گوید، اشتیاق من به ظهور از اشتیاق پرندۀ محبوس زیادتر است. 🔸به واقع این شخصی که او در رؤیا دیده، امام زمان نبوده؛ بلکه آن من ذهنی خود او بوده است که در رؤیا به کار افتاده و چنان رؤیایی را برای او آفریده است. تردیدی نیست که اگر او به امام زمان قایل نبود و او را در پس پرندۀ غیب نمی‌دانست و اشتیاقی به ظهور او نداشت و از ظهور او سخن نمی‌گفت، هرگز چنین زمینۀ ذهنی برای او پیدا نمی‌شد که بر اثر آن در رؤیا ببیند، امام زمان به او می‌گوید، اشتیاق من به ظهور از پردۀ محبوس افزون‌تر است. 🔸معمولاً دین در عصر باستان از همین رؤیاهایی ساخته می‌‌شده است که رؤیابین‌ها می‌دیدند و آنگاه آنها را برای مخاطبان خود نقل می‌کردند و به واقع آن خدا و فرشته‌ای که در رؤیای خود می‌دیدند، چیزی جز همان من ذهنی خودشان نبوده است و گرنه وجهی نداشت که هر کسی رؤیاهای متناسب با باورها و سنت‌های دینی و مقتضیات تاریخی و اجتماعی خود ببیند و بر پایۀ آن هر کدام تعالیمی را به خدا و فرشتگان منسوب سازد که با تعالیم انتسابی دیگران به خدا و فرشتگان سازگاری نداشته باشند و یا با واقعیات انطباق پیدا نکنند. 🔸یادداشت‌های مرتبط با انگارۀ حکومت آخرالزمانی https://t.me/dineaqlani
💢 انتظار رفتار اخلاقی از کارگزاران(۴) 🖋 محمدرضا یوسفی 🔖 دانشیار دپارتمان اقتصاد دانشگاه مفید 📌 عفت: دعوت به عفت به معنای حفظ کرامت خود است. انسان عفیف خویشتندار است. مهمترین نوع خویشتنداری برای یک کارگزار، خویشتنداری در برابر شهوت قدرت و ثروت است. او نباید خود را برای مسندی که صلاحیت آن را ندارد، کاندیدا کند او نباید به روش‌های مختلف در پی کسب مقام و موقعیت باشد؛ گاه دروغ بگوید، گاه تملق و چاپلوسی کند. در خلوت چیزی بگوید و در محافل عمومی چیزی دیگر! حضرت کارگزار را به خویشتنداری در برابر شهوت قدرت و ثروت دعوت می‌کند. 🔻"أَلَا وَ إِنَّ إِمَامَكُمْ قَدِ اكْتَفَى مِنْ دُنْيَاهُ بِطِمْرَيْهِ وَ مِنْ طُعْمِهِ بِقُرْصَيْهِ؛ أَلَا وَ إِنَّكُمْ لَا تَقْدِرُونَ عَلَى ذَلِكَ، وَ لَكِنْ أَعِينُونِي بِوَرَعٍ وَ اجْتِهَادٍ وَ عِفَّةٍ وَ سَدَادٍ" 🔺"بدانيد كه شما توانايى چنين كارى را نداريد امّا با پرهيزكارى و تلاش فراوان و پاكدامنى و راستى، مرا يارى دهيد." 📚 @yousefimohamadreza •✾•🌿🌺🌿•✾• دفتر هم‌اندیشی اساتید دانشگاه مفید 🆔 https://eitaa.com/joinchat/3558408917C9d54c2058d
💢 انتظار رفتار اخلاقی از کارگزاران(۵) 🖋 محمدرضا یوسفی 🔖 دانشیار دپارتمان اقتصاد دانشگاه مفید 📌 سداد: سداد به معنای پیمودن راه درست و به دور از بی‌راهه است. کارگزار در تصمیمات خویش باید پای بر جای محکم بگذارد. در تصمیمات شخصی و تصمیماتی که جنبه عمومی دارد، تامل کند. عجولانه و بدون تدبیر و درایت تصمیم نگیرد. از عقل جمعی و ظرفیت جامعه بهره گیرد تا بهترین تصمیمات ممکن را بگیرد. 🔻"أَلَا وَ إِنَّ إِمَامَكُمْ قَدِ اكْتَفَى مِنْ دُنْيَاهُ بِطِمْرَيْهِ وَ مِنْ طُعْمِهِ بِقُرْصَيْهِ؛ أَلَا وَ إِنَّكُمْ لَا تَقْدِرُونَ عَلَى ذَلِكَ، وَ لَكِنْ أَعِينُونِي بِوَرَعٍ وَ اجْتِهَادٍ وَ عِفَّةٍ وَ سَدَادٍ" 🔺"بدانيد كه شما توانايى چنين كارى را نداريد امّا با پرهيزكارى و تلاش فراوان و پاكدامنى و راستى، مرا يارى دهيد." 📚 @yousefimohamadreza •✾•🌿🌺🌿•✾• دفتر هم‌اندیشی اساتید دانشگاه مفید 🆔 https://eitaa.com/joinchat/3558408917C9d54c2058d
💢 انتظار رفتار اخلاقی از کارگزاران(۶) 🖋 محمدرضا یوسفی 🔖 دانشیار دپارتمان اقتصاد دانشگاه مفید 📌 بنابراین بر اساس نامه ۴۵م نهج‌البلاغه خواسته حضرت، کارگزاری با تقوا، با عزت نفس، عدالت‌خواه و بهره‌مند از عقل جمعی است. کارگزاری که منافع ملی را فدای اغراض شخصی و کینه‌های فردی می‌کند، کارگزاری که مصالح جمعی را فدای جناح‌بندی سیاسی می‌کند و برای متاع دنیا به کشور خود خیانت کند. کارگزاری که مدیریت را طعمه می‌بیند و برای رسیدن به آن اصول اخلاقی را زیر پا می‌گذارد. دروغ و تهمت و ... ابزاری برای دستیابی به قدرت می‌داند و به آن عمل می‌کند، انسان شایسته‌ای نیست. 📌 می‌دانیم که فرمایشات حضرت تاکید بر کنترل درونی دارد. اما کنترل درونی برای همه و در همه جا پاسخ نمی‌دهد زیرا برخی از افراد به هر دلیلی قدرت و یا ثروت و یا هر دو برایشان شیرین است و برای دستیابی به آن هر کاری می‌کنند. اینجاست که نظام سیاسی باید به گونه‌ای طراحی شود تا قدرت طلبی افراد به جامعه و منافع ملی آسیب نرساند. حضرت با نظارت‌های حکومتی خویش چنانچه در نامه یادشده بیان شد، سعی کرد تا انحرافات شخصی افراد کارگزار را به حداقل ممکن برساند. 🔻"أَلَا وَ إِنَّ إِمَامَكُمْ قَدِ اكْتَفَى مِنْ دُنْيَاهُ بِطِمْرَيْهِ وَ مِنْ طُعْمِهِ بِقُرْصَيْهِ؛ أَلَا وَ إِنَّكُمْ لَا تَقْدِرُونَ عَلَى ذَلِكَ، وَ لَكِنْ أَعِينُونِي بِوَرَعٍ وَ اجْتِهَادٍ وَ عِفَّةٍ وَ سَدَادٍ" 🔺"بدانيد كه شما توانايى چنين كارى را نداريد امّا با پرهيزكارى و تلاش فراوان و پاكدامنى و راستى، مرا يارى دهيد." 📚 @yousefimohamadreza •✾•🌿🌺🌿•✾• دفتر هم‌اندیشی اساتید دانشگاه مفید 🆔 https://eitaa.com/joinchat/3558408917C9d54c2058d
💢 سخنرانی در کنگره یا گاوداری؟! ❓ دوستان سخنرانی ناتان یاهو در کنگره را دیدند؟ ❗️تشویق های مکرر حضار!!! ❗️گفت: کمترین تلفات غیر نظامی جنگهای تاریخ را داشته است! ‼️ گفته‌اند: حماس کلا ۲۰ هزار عضو دارد، اما اینها تا به حال ۴۰ هزار نفر را کشته‌اند اما هنوز حماس باقی است. و تلفات غیر نظامی هم نداشته است. ⛔️ کاش به جای کنگره آمریکا در یک گاوداری صحبت می‌کرد. رسماً در کنگره آمریکا به ملت آمریکا و دانشگاهیان و روسای دانشگاه‌های برتر کشور اهانت کرد و حضار برایش کف زدند! 💯 به حضرت قسم، نوه هشت ساله من بهتر از  مخاطبان این جنایتکار می‌فهمد. 🔸 تصویر بخشی از تجمع معترضان نتانیاهو حین سخنرانی در کنگره آمریکا 🖋 مسعود ادیب 🔖 هیات علمی دپارتمان فلسفه دانشگاه مفید •✾•🌿🌺🌿•✾• دفتر هم‌اندیشی اساتید دانشگاه مفید 🆔 https://eitaa.com/joinchat/3558408917C9d54c2058d
ادراک اجتماعی نسبت به مسأله دینداری 🔹ادراک اجتماعی (social perception) دغدغه مهمی‌ست که هنوز هم تقریبا مغفول است. مختصر بخواهم بگویم ادراک اجتماعی یعنی نگرش و تصور مردم. متعلق ادراک می‌تواند هر چیزی باشد؛ ادراک مردم نسبت به عدالت، نسبت به نظام سیاسی، نسبت به مسئولین و غیره. 🔸اما من می‌خواهم نگاهی به نتایج آخرین پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان (موج چهارم، آبان ۱۴۰۲) در عرصه دینداری داشته باشم. اساسا پیمایش‌های نگرش‌سنجی نزدیک‌ترین نتایج به ادراک مردم را دارد. این نکته نیز نباید مورد غفلت قرار گیرد که ادراک یعنی تصور مردم، که ممکن است مطابق با واقعیت باشد و ممکن است نباشد اما بهرحال آن چیزی ست که مردم می اندیشند. 🔹برخی از نتایج مرتبط با مسأله دینداری؛ ✅۸۰ درصد گفته اند به خدا توکل دارند. ✅۷۰ درصد گفته اند به آخرت اعتقاد دارند. ✅۸۰ درصد گفته اند به اهل بیت علیهم السلام ارادت و محبت دارند. ✅۶۰ درصد با گزاره «دینداری به قلب پاک است، حتی اگر نماز نخواند» کاملا موافق و خیلی موافقند. ✅۳۱ درصد در پاسخ به سوال «معمولا چقدر نماز می‌خوانید؟»، گفته اند هیچ‌وقت یا به ندرت. ۴۵ درصد هم گفته‌اند همیشه میخوانند. ✅۴۵ درصد گفته‌اند هیچوقت نماز جماعت نمی خوانند. ✅۷۵ درصد با گزاره «دین باید از سیاست جدا باشد» موافق و کاملا موافق هستند. ✅۳۸ درصد در مورد بی حجابی خانم‌ها، گفته اند «اشکالی ندارد» و ۴۶ درصد گفته اند «با بی حجابی مخالفند اما کاری نداریم» ✅۴۹ درصد گفته اند برگزاری مهمانی و جشن مختلط اشکال ندارد و ۴۰ درصد گفته‌اند مخالفند اما کاری ندارند. ✅۸۵ درصد گفته‌اند دینداری مردم نسبت به پنج سال قبل کمتر شده است. ✅۸۱ درصد گفته اند دینداری مردم در نسبت به پنج سال آینده کمتر خواهد شد. 🔹چند نکته؛ نکته اول: مجددا تأکید می کنم که این ها، ادراکات مردم است. یعنی اشاره به تصورات مردم دارد. ممکن است کسی بگوید مردم اشتباه فکر می‌کنند! نکته دوم: این نتایج برای کسانی قابل تأمل است که قائل به روایی و پایایی بزرگ‌ترین پیمایش ملی و قابلیت تعمیم نتایج آن باشند. نکته سوم: تحلیل این نتایج خود کار پیچیده ای ست که باید در جای خود انجام شود. نکته چهارم: این آمار اجمالا نشان می دهد دینداری دچار تغییر جدی شده است، به خصوص وقتی با موج سوم و دوم مقایسه شود. نکته پنجم: نوعی فردگرایی و عرفی‌شدن را می‌توان از این آمارها نتیجه گرفت. نکته ششم: تبدیل دینداری از دینداری متشرعانه و مبتنی بر اعمال به دینداری دلی و درونی مشاهده می‌شود. نکته هفتم: یک رنگ و بوی جدی از سکولاریسم در پاسخ ها دیده می‌شود. 🔸در نهایت پیشنهاد می‌شود اندیشمندان حوزه فرهنگی و اجتماعی اولا ادراک اجتماعی را جدی بگیرند، دوماً پیمایش‌ها را مورد مطالعه قرار دهند. ادراک اجتماعی می‌تواند فرصت‌ها و تهدیدها را بازنمایی کند. ✍دکتر احمد اولیایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی @ahmad_olyaei ••✾•🌿🌺🌿•✾• کانال فصل حضور استادان و مدیران بستری برای بیان دیدگاه های اساتید دانشگاه ها و موسسات آموزشی استان قم و برنامه های مدیران https://eitaa.com/faslehozur
اما و اگر‌های «تبعیض مثبت» 🔹محمدجواد ظریف گفت: «تبعیض مثبت به دلیل جبران بی توجهی به سه قشر زنان، جوانان و اقلیت ها است. زنان، جوانان و اقلیت ها به دلیل اینکه امکان حضور در عرصه های بالای مدیریتی نداشتند با ۱۰ امتیاز مثبت مواجه هستند». 🔸بنظر می‌رسد یک تقلیل‌گرایی نسبت به مفهوم «تبعیض مثبت»(positive Discrimination), (positive Action), (affirmative action) در مبنای آقای ظریف رخ داده است. 🔹تبعیض مثبت اشاره به فعالیت ها و اقداماتی دارد که یک گروه را از موقعیت نامطلوبی که پیشتر داشته، خارج کرده و با اعطای امکانات یا موقعیت ها، به بازگشت آن گروه به جایگاه برابر با دیگران شتاب می‌دهد. 🔸در اینجا اولین سوال شکل می‌گیرد که ادله آقای ظریف برای اثبات اینکه زنان، جوانان و اقلیت های مذهبی در وضعیت نامطلوبی قرار دارند، چیست که بدنبال تبعیض مثبت هستند؟ 🔹نکته مهم دیگری وجود دارد و آن، این است که تبعیض مثبت در جایی ست که عضویت و تعلق فرد به آن گروه، موجب محرومیت وی از حقوق و امکانات و جایگاه‌ها شده باشد. لذا پرسش دوم این است که چه ادله ای وجود دارد مبنی بر اینکه وزیرنشدن یک خانم یا مدیرکل نشدن یک برادر اهل سنت فقط بخاطر عضویت وی در گروه زنان و اقلیت مذهبی بوده است؟! 🔸نکته دیگر؛ تبعیض مثبت، یک راهبرد برای برابری کوتاه مدت نیست. لذا اگر واقعا برای ارتقای دائمی جایگاه یک گروه اجتماعی باشد، باید به صورت مبنایی و در همه ابعاد صورت گیرد نه اینکه فقط برای چهار سال، آن هم فقط با اعطای یک پست دولتی این عملیات تبعیض مثبت اتفاق بیفتد. این، نه تنها به ارتقای گروه محروم کمک‌ نمی کند بلکه آن را در معرض پاسخگویی های مهم و احیانا آماج نقدها و حملات قرار خواهد داد. این مدل اعطای حقوق، بیشتر شبیه کار تبلیغاتی می باشد. 🔹نکته مهم بعدی: اساسا نگاه هایی که زنان و اقلیت های مذهبی را «ابژه» می‌کند بیش از آنکه به نفع این گروه‌ها باشد و به ارتقای جایگاه آنان کمک کند، یک فضای «دیگری‌سازی» از آن ها را در جامعه تولید می‌کند. طبق قانون اساسی و رویه جمهوری اسلامی، زنان و اقلیت ها هیچگاه دیگری (other) نبوده‌اند. 🔸پیشنهاد اصلی به آقای پزشکیان و آقای ظریف، توجه دقیق تر به معنای تبعیض مثبت است. بدین صورت که تلاش کنند طبق قانون اساسی، حقوق زنان و اقلیت ها اعطا شود، نه با قول یک پست دولتی، هم مفهوم تبعیض مثبت را تقلیل دهند و هم آنان را ابژه کنند. @ahmad_olyaei
🌓 لفاظی‌های ضد ایرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا 🔹یادداشت روز 🔘 برخی از زیاده گویی های نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم اسراییل در کنگره آمریکا در شب گذشته درباره ایران را ببینید؛ حقا که چه سوز و گدازی از دست فرزندان و انقلاب خمينی دارد! 🔴 ایران اعتراضات ضداسرائیلی در آمریکا را تامین مالی می‌کند! 🔴 در خاورمیانه، محور تروریسم ایران در حال مقابله با اسرائیل، آمریکا و دوستان عربی ما است. 🔴برای اینکه نیروهای تمدن پیروز شوند آمریکا و اسرائیل باید در کنار یکدیگر بایستند. 🔴 تظاهرکنندگان مقابل کنگره به بازیچه دست ایران تبدیل شده‌اند. برای این معترضان یک پیام دارم: شما به طور رسمی به احمق‌ های سودمند برای ایران تبدیل شده‌اید! 🔴 آمریکا و اسرائیل قادر به تشکیل یک اتحاد امنیتی در خاورمیانه برای مقابله با تهدید ایران هستند که من اسم آن را می گذارم " ائتلاف ابراهیم" 🔴 ایران می‌خواهد آمریکا را به هم بریزد؛ "ایران قصد داشت ترامپ را ترور کند." 🔴 ایران عملاً پشت همه‌چیز است و این نباید تعجب آور باشد. آیت‌الله خمینی گفته بود: "ما انقلاب خود را صادر خواهیم کرد.‌‌" 🔴
اگر اسرائیل سقوط کند، آمریکا هم در ردیف بعدی سقوط‌ خواهد کرد!
🔺 توئیت شب گذشته رسانه رهبر انقلاب همزمان با سخنرانی نتانیاهو در کنگره امریکا به زبان عبری👆: قدرت مقاومت روز به روز بیشتر خود را نشان می‌دهد. یک دستگاه با عظمت نظامی، سیاسی و اقتصادی مثل آمریکا پشت سر صهیونیست‌ها با گروه حماس دارند می‌جنگند و نتوانستند اینها را به زانو دربیاورند. 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌀 راه‌اندازی کانال اقتصاد جمعیت 🔹تا کنون بیش از بیست دوره کارگاه تربیت مدرس اقتصاد جمعیت در نقاط مختلف ایران برگزار کردم. برخی از مباحث اقتصاد جمعیت را در کانال یادداشت های اقتصادی منتشر کردم؛ ولی با توجه به تنوع مطالب احساس کردم که مفید است مباحث اقتصاد جمعیت و به خصوص کلیپ های آموزشی مربوطه را در یکجا تجمیع کنم، و این شد انگیزه‌ای برای ایجاد کانال اقتصاد جمعیت در اولین صبح جمعه مردادماه سال ۱۴۰۳ 🌐آدرس کانال اقتصاد جمعیت 👇 https://eitaa.com/eqtesadejamiat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔥فاجعه در آلمان و سکوت ما 🔻ساعت ۶ صبح چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ و دقیقا در روزهای پایان دولت سیزدهم و شروع به کار دولت چهاردهم در ایران، دولت آلمان با گسیل گروه‌های پر تعداد از پلیس ۵۴ مسجد در آلمان را به‌طور وحشیانه‌ای مورد هتک، تخلیه اموال قرار داد و پس از بستن این مساجد فعالان مرتبط را دستگیر کرد. 🔻در حالی که این فاجعه بزرگ به‌صورت مستقیم از برخی شبکه های آلمان پخش شد و بازتاب های بین‌المللی مهمی داشت متاسفانه در ایران با واکنش ضعیف دیپلماتیک و رسانه‌ای مواجه شد. 🔻واقعا جا دارد صداوسیما و رسانه‌های انقلابی و حوزه‌های علمیه و ... به‌طور ویژه‌ای این فاجعه را که گویا به‌دلیل تصورات و آدرس غلط نسبت به ایران شکل گرفته بپردازند. 🔻البته گویا چند روز پیش با سوء استفاده از شرایط داخلی ایران، پلیس آلمان، حجت الاسلام نیک‌نژاد، امام و مدیر مرکز اسلامی برلین و همسرش مورد ضرب و شتم برای اعتراف اجباری قرار داده بود که چون بی نتیجه بود ایشان را اخراج کرد و واکنش ضعیفی از ایران مخابره شد ... ✍️حمیدرضا ابراهیمی ✅ گامی نو: اورژانس تحلیل های فرهنگی، سیاسی👇 @Gaami_no ••✾•🌿🌺🌿•✾• کانال فصل حضور استادان و مدیران بستری برای بیان دیدگاه های اساتید دانشگاه ها و موسسات آموزشی استان قم و برنامه های مدیران https://eitaa.com/faslehozur
معرفی_کتاب به لطف خدا، کتاب "ایران، معمار هوشمند محور مقاومت" به چاپ رسید. 🖊نویسنده: دکتر مهدی لطفی سال چاپ: ۱۴۰۳ تعداد صفحات: ۳۲۷ ┈┉┅━❀❀━┅ ┉┅━❀❀━┅┈ | عضوشوید 👇 https://eitaa.com/MahdiLotfi_IR
🔮 هوش‌ مصنوعی، ابزار کارآمد پژوهش 📍مصاحبه اختصاصی با اساتید محقق حوزه و دانشگاه پنجم 🔰 حجت‌الاسلام دکتر محمدمهدی چگینی ✔️ مدیر مؤسسه بین المللی فطرت ✔️ زباندان و مبلغ بین الملل ✔️ پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه 🔸هوش مصنوعی به عنوان یکی از پیشروترین تکنولوژی‌های نوین، با توانایی پردازش و تحلیل حجم بزرگی از داده‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به پژوهشگران این امکان را می‌دهد تا به نتایج دقیق‌تر و جامع‌تری دست یابند. از جمله کاربردهای مهم هوش مصنوعی در پژوهش، می‌توان به تجزیه و تحلیل داده‌های پیچیده، پیش‌بینی روندها و الگوها، و بهبود فرایندهای تحقیقاتی اشاره کرد. 🔹این فناوری، علاوه بر کشف دانش و حل مسائل پیچیده با روش‌های نوین، تسهیل همکاری‌های بین‌المللی و میان‌رشته‌ای، افزایش کارآیی و سرعت پژوهش، باعث می‌شود تا نتایج پژوهشی به صورت گسترده‌تری مورد استفاده قرار گیرند و به حل مسائل جهانی کمک کنند. 🔸به طور کلی، هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار قدرتمند در پژوهش، به پیشرفت علمی و تکنولوژیکی جامعه انسانی کمک شایانی می‌کند و سزاوار است پژوهشگران ما خاصه طلاب و اساتید حوزه نسبت به یادگیری و استفاده از آن اهتمام ورزند. ❌ نقل مطلب تنها با لینک و عنوان کانال 📍پژوهش با هوش مصنوعی|موسوی👇 https://eitaa.com/joinchat/3051225685C4834c48c8f
اما بعد ..... ۱ 🔺بعد از شهادت رییسی مظلوم، بارها با این پرسش مواجه شدم که حکمت شهادت او چه بود؟ او که داشت گره ها را دانه دانه باز میکرد، مشکلات ایران در حال حل شدن بود، در منطقه در حال قدرت‌نمایی آنچنانی بودیم، چرا اینطور شد؟ چرا باید در انتخابات به چنین نتیجه‌ای میرسیدیم؟ 🔺به نظرم پیروزی ایران باید با رشد حقیقی مردم محقق شود. خدا وقتی مردمی را دوست دارد، رشد آنها را رها نمیکند، او امکانات جدیدی می‌دهد تا رشد کنند، بنا نبود با وجود این همه ضعفهایی که داریم، به نتیجه برسیم. پس باید اول ضعفهایمان را میدیدم و میشناختیم، ثانیا امکانات بیشتری برای رفع آن ضعفها به دست می‌آوردیم. خون شهید رئیسی این هر دو را به ما داد. ضعفهایمان را امروز بالعیان میبینیم. کدام ضعفها؟ نیش و کنایه های آنانکه دولت شهید رئیسی را کوتاه قامت میدانستند، مخبر را کذاب می‌نامیدند، جهت‌گیری دولت را نئولیبرال و غیر انقلابی نام نهادند،در کنار سکوت و بی خیالی برخی دیگر. یادتان هست، آن روز که رهبر گفت امیدآفرینی، عمیقترین و فوری ترین جهادتان است، تبلیغ نکنید اسلام سیلی میخورد، و ما این کار را "گفتار درمانی" بی فایده دانستیم، آری ما همین بودیم که الان می‌بینید. همین آدمهایی که امروز به چهره هم پنجه میکشیم، یقه میگیریم، مچ میگیریم، یکی را فاسد مینامیم و دیگری را متحجر. تا دلمان خنک شود. 🔺خدا خواست رییسی مظلوم را ببرد شاید راحت تر او دست ما را بگیرد و بلندمان کند. او اگر شهید نمیشد چه میشد؟ با این وضعیت ما شاید اصلا دور دوم دولتش رای هم نمی‌آورد یا رای می‌آورد و ریزش آرا مردم خیلی بیشتر از اینها بود، و بدتر آنکه ما هم بنای تغییر نمیداشتیم و زشتی‌های پنهان شده‌مان هم آشکار نمیشد مثل انتخابات مجلس که رهبری بارها گفت تلخ نکنید کام مردم را، و ما توجهی نکردیم. آری او با شهادتش خودش و دولتش سنجه و الگویی شد برای ما، او دوباره نشاط و شور سیاسی را حیات بخشید، نگاه منفی و سیاهی که نسبت به مدیران کشور ساخته بودیم و به آن عادت کرده بودیم تغییر داد، نگاه خوش به کارگزاران نظام ایجاد کرد. خدای متعال این امکانات را با خون شهید و نمایش ضعفهایمان به ما داد که برخیزیم. 🔺بیایید برگردیم سخنان اخیر رهبری با مجلسیان را مرور کنیم، راه همان است که او گفت. بس کنیم دشمنی با رئیس جمهور جدید را. بس کنیم تحجر و فساد را. تحجر یعنی ظاهرگرایی و کنار گذاشتن باطن، باطن چیست؟ عقل و اخلاق و ولایت. این سه، اساس عمق و باطنند، بشکنیم این ظاهرگرایی و تحجر را. اصلی ترین فساد هم یعنی ضربه زدن به نظام انقلابی به خاطر خودخواهی و حزب‌خواهی‌ها و رفیق بازیهایمان، چگونه؟ با دوقطبی های غلط که باعث ضعف همه‌مان میشود، با جابجا کردن اصل و فرعها نه آنگونه که رهبر میگوید،و اینها یعنی جهت و قدرت را بگیریم، فساد یعنی دلمان را از کینه مسوولین جدید خالی نکنیم و موفقیت منتخب مردم را موفقیت خود نبینیم. این ما هستیم که باید تغییر کنیم، جای دیگر خبری نیست. بیایید به مدد و شکرانه خون پاک شهید رئیسی مظلوم قد بکشیم. پیروزی اصلی این است رفقا. @ali_mahdiyan
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟢رسالت‌ اخلاقی، تربیتی و تهذیبی حوزه‌های علمیه 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از مهم‌ترین کارکردها و کارویژه‌های حوزه‌های علمیه، پرورش و تربیت انسان‌هایی مهذب، خودساخته و دنیاگریز به هدف تربیت مدیران و راهبرانی خدوم، مخلص و فداکار برای اداره جامعه اسلامی است. (ره) در این باره می‌فرمود: «حوزه‌‏هاى علميه همزمان با فراگرفتن مسائل علمى، به تعليم و تعلم مسائل اخلاقى و علوم معنوى نيازمند است. راهنماى اخلاق و مربى قواى روحانى و مجالس پند و موعظه لازم دارد. برنامه‏‌هاى اخلاقى و اصلاحى، كلاس تربيت و تهذيب، آموختن معارف الهيه، كه مقصد اصلى بعثت انبيا عليهم السلام مى‏‌باشد، بايد در حوزه‌‏ها رايج و رسمى باشد. متأسفانه در مراكز علمى به اين گونه مسائل لازم و ضرورى كمتر توجه مى‌‏شود. علوم معنوى و روحانى رو به كاهش مى‌‏رود، و بيم آن است كه حوزه‌‏هاى علميه در آتيه نتوانند علماى اخلاق، مربيان مهذب و آراسته و مردان الهى تربيت كنند؛ و بحث و تحقيق در مسائل مقدماتى مجالى براى پرداختن به مسائل اصلى و اساسى، كه مورد عنايت قرآن كريم و نبى اعظم (ص) و ساير انبيا و اوليا عليهم السلام است، باقى نگذارد.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
یکی از کارهایی که می تواند با محوریت آقای جلیلی رخ دهد، سازماندهی فعالیت های اقتصادی مردمی در سطح ملی است. ایشان می تواند دولت سایه را به شبکه کنش های مردمی ارتقا دهد. یک مثال ساده و لازم، ایجاد نیروگاه های تجدیدپذیر منطقه ای با مشارکت مردم است. ☘️کانال تحلیل‌های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
صنایع بسیار بزرگ مانند صنایع فولادی که از رانت انرژی‌ و فروش محصول بالایی بهره می برند و بسیار انرژی بر هستند، لازم است بخشی از این رانت را در تبدیل و تولید انرژی سرمایه گذاری کنند. ☘️کانال تحلیل‌های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
ارزش دولتی و بازارسیاه «پزو» در آرژانتین. دلقک نئولیبرال تعهد کرده بود پزو را تک نرخی و ارزش آن را تثبیت کند تا رانت ها از بین برود! ☘️کانال تحلیل‌های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از احمدحسین شریفی
https://virasty.com/Ahmadhoseinsharifi/1722016982328730786 بهترین راه مواجهه با «سخنان جاهلانه»، «نقدهای مغرضانه» و «هتاکی‌های بی‌ادبانه»، صبر است و سکوت و بی‌اعتنایی. زیرا: جهالت، غرض‌ورزی، کینه‌توزی، هتاکی و بی‌ادبی، اموری شیطانی‌اند و از جنس تاریکی‌؛ و «کید شیطان» سست‌ است و «تاریکی»، ناپایدار. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
آقای دکتر پزشکیان با احترام از آنجایی که خود شما فرموده اید کارشناس نیستید، پیشنهاد می کنم که در اقتصاد یا عدد و رقم ارائه نفرمایید یا از اعدادی استفاده کنید که کارشناسان امین، مطلع و متقی به شما ارائه می کنند. در اقتصاد مهم است که حداقل این خصوصیات در یک کارشناس جمع شود. ☘️کانال تحلیل‌های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
کسی که با یک حرف شبیه به حرف های نئولیبرال که احیانا از سوی یک جریان انقلابی صادر می شود، جریان انقلابی را تکفیر می کند، نهایتا چاره ای جز بیعت با جریان نئولیبرال ندارد. مثال های فراوانی در این چند ساله داشته ایم... ☘️کانال تحلیل‌های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
نسبت بدهی دولت، شرکت‌های دولتی و کل بخش دولتی به تولید ناخالص داخلی. مطابق با قانون، دولت می‌توانست تا ۴۰ درصد از تولید ناخالص داخلی، بدهی ایجاد کند. کاری که دولت روحانی بیش از آن را انجام داد. ☘️کانال تحلیل‌های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
ظرفیت نیروگاهی کشور در دولت شهید رئیسی از ۸۵۳۷۷ مگاوات به ۹۳۳۲۰ مگاوات افزایش یافت. طرح های متعدد نیروگاهی دیگری نیز در این دولت آغاز شد که در عمر کوتاه دولت به پایان نرسید... ☘️کانال تحلیل‌های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
چقدر زیبا با قطع شدن برق پاریس، مردم توانستند زیبایی‌های واقعی شب‌های پاریس را ببینند. ببینید برج ایفل چقدر زیباست... ☘️کانال تحلیل‌های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
لحظات نفس گیری است. خداوند ان‌شاالله همچون جنگ بدر سپاه ملائکه را برای یاری جبهه حق ارسال کند. مرگ بر اسرائیل... ☘️کانال تحلیل‌های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi