eitaa logo
بانک محتوای اساتید
14 دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
93 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
حجت الاسلام علی مهدیان 28 دی.mp3
18.02M
🔺مقایسه سه نوع گفتمان وحدت؛ وحدت معاویه، وحدت علی ع، وحدت خوارج شیخ علی مهدیان ۲۸ دی ۱۴۰۳ از سلسله جلسات دوره تربیت جهادگر تبیین زینبیه رسانه @ali_mahdiyan
8.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
منطق مرگبار بنی اسرائیلی 🔹اساتید بزرگوار و علمای عظام! آیا این منطق شاهد محور و یا Evidence Based Approach که این روزها از علوم تجربی (به ویژه پزشکی)، به اشتباه در حال بسط به سایر عرصه‌های علم و معرفت حتی علوم نقلی و فقهی و ... است و در حال نفی احکام مسلّم فقهی نظیر حجاب است همان منطق بنی اسرائیل در برابر موسی(ع) نیست؟! : "وإذْ قُلْتمْ يَا مُوسَىٰ لَن نُؤمنَ لَك حَتّىٰ نَرى اللَّهَ جَهرةً فَأَخَذتْكمُ الصَّاعقةُ وأَنْتُم تَنظرُون: و آنگاه که گفتید: ای موسی! هرگز به تو ایمان نمی آوریم تا خدا را آشکارا با چشم خود ببینیم. پس در حالى كه مى‌نگريستيد صاعقه مرگبار شما را فرو گرفت" (بقره/۵۵). 🔹و آیا سکوت مرگبار ما دربرابر چنین منطق خطرناکی و بسط اشتباه قواعد علوم تجربی به ساحت علوم غیر تجربی و اعتقادی و فقهی و ... سبب نخواهد شد به تدریج تمام آموزه‌های وحیانی ما زیر سوال برود؟! و آیا گمان نمی‌کنید که نتیجه این سکوت ما در قبال چنین منطق خطرناکی، تکرار سنتهای الهی و فرو رفتن ما در صاعقه خشم الهی باشد؟! صاعقه‌ای که مرگبار بودنش را این روزها به عیان، در مرگ‌ تدریجیِ معنویِ برخی نوجوانان و جوانان مظلوم و ناآگاهمان می‌بینیم؟ و آیا هنوز وقتش نرسیده که برای رضای خدا سکوتمان را بشکنیم و در قبال چنین انحرافات آشکاری برخیزیم؟! : "قُل إِنَّما أَعظُكُم بواحِدةٍ أَنْ تَقوموا لِلَّهِ مَثْنىٰ وفُرَادَىٰ ثمَّ تَتفَكَّروا: بگو من فقط به شما يك اندرز مى‌دهم كه دو دو و به تنهايى براى خدا به پا خيزيد، سپس بينديشيد" (سبا/۴۶). بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی https://eitaa.com/baladetayyeb
🌓 ترکیب بی سوادی و جاه طلبی 👈 به بهانه ایام امتحانات و خدا قوت به استادان و معلمان زحمت کش 🔹یادداشت روز 🔘 دانشجویی از خاطرات دوران تحصیلش در خارج از کشور می گوید:‌استادى داشتیم بسيار با سواد و البته جدی و کمی بد اخلاق بود. 🔘 در این میان دانشجویی داشتیم که بی سواد و دير فهم و در عين حال جاه طلب بود (مثلا به همه ميگفت اقای دكتر؛ تا خودش را دكتر صدا كنند)، با يك نمره مي توانست به معدل ١٤ برسد و برود براي پايان نامه. 🔘 استاد سالخورده ما به هيچ عنوان زير بار نمي رفت.من هم‌ عليرغم ميل باطني به سراغ اين استاد محترم رفتم و گفتم ايشان پسر خوبي است و فقير است و اينجا اجاره منزل ندارد( چون دانشگاه در خارج از کشور در محله گراني بود). اگر امکانش هست ارفاقی به ایشون داشته باشید. 🔹با همه احترامي كه استاد برای من قائل بود حرفي زد كه بعدها عمق آن را فهميدم. ايشان گفتند: "تركيب بي سوادی؛ جاه طلبي و فقر مي تواند فاجعه به پا كند!" تو از كجا ميداني كه اين آدم در اينده به پست و مقام مهمي نرسد؟! بگذار من و تو عامل اين فاجعه نباشيم...!!! ✍ این قصه بسیاری از ما معلمان و استادان هست که گاه دادن نمره و امتیاز به دانشجو بیشتر از سر احساس و عاطفه است نه حقیقت و واقعیت؛ آری گاهی در شرایطی نیر باید با شاکردان بخصوص دانشجویان و دانش آموزان در وضعیت خاص همراهی کرد ولی نه به عنوان یک مبنا و اصل دائمی و همیشگی. 🔺در نهایت اینکه نه سخت گیری و نه سهل گیری هیچ کدام نمی تواند اخلاقی باشد بلکه باید اصل را بر ارزیابی منطقی گذاشت که در شرایطی لازمه آن جدی گرفتن و گاهی هم همراهی کردن با دانشجویان و دانش آموزان است. ✍ مسلم محمدی؛ دانشگاه تهران 🌍 پايگاه نقد و تبیین = هر روز صبح یک یادداشت چالشی یا تحلیلی روز🔻 @jtabiin @jtabiin
💢 خطاهای احتمالی در داده‌های هوش مصنوعی و لزوم توجه به آن، بیان یک تجربه 🔹 یکی از زمینه‌های کار با هوش مصنوعی تحقیقات اسلامی است. اما باید مراقب دروغگویی این جناب بود. اتفاقی برای من افتاد که از باب عبرت بد نیست خدمت دوستان عرض کنم. 🔹 دنبال این سخن غزالی بودم که اگر کسی منکر امری بدیهی شود و در تایید آن کاری خارق العاده انجام دهد، من ادعایش را نخواهم پذیرفت. 🔹 در المنقذ من الضلال هر چه گشتم نیافتم، از این رو دست به دامن هوش مصنوعی شدم. هوش مصنوعی اینطور پاسخ داد که این عبارت در تهافت الفلاسفه است: «فإنّي لا أصدّق من يدّعي أن الثلاثة زوج، ولو أجرى الله على يديه خوارق العادات، لأنّي أعلم بالضرورة أن الثلاثة فرد.» 🔹 در نسخه‌های مختلف کتاب "تهافت الفلاسفه"، این جمله در باب دوم و در بخشی که غزالی به نقد ادعاهای فیلسوفان درباره‌ی مسائل متافیزیکی می‌پردازد، آمده است. این بخش به طور خاص درباره‌ی حدود عقل و تمایز بین معجزه و بدیهیات عقلی است.» 🔹 خوشحال شدم و گمان کردم اشتباه از من است که در المنقذ دنبال مطلب بوده‌ام. اما این عبارت را در تهافت هم نیافتم. دوباره از این جناب پرسیدم. چنین پاسخ داد: «اگر به نسخه‌های معتبر کتاب "تهافت الفلاسفه" مراجعه کنید، این جمله در صفحات ۷۰ تا ۸۰ (بسته به نسخه) از باب دوم یافت می‌شود. برای مثال، در نسخه‌های چاپی قدیمی‌تر، این جمله در صفحه ۷۵ ذکر شده است. اگر به نسخه‌های معتبر و تصحیح‌شده‌ی کتاب دسترسی دارید، این جمله را می‌توانید در صفحات ۷۰ تا ۸۰ (بسته به نسخه) از باب دوم پیدا کنید. برای مثال: در نسخه‌ی تصحیح‌شده توسط دکتر سلیمان دنیا (انتشارات دارالمنار)، این جمله در صفحه ۷۵ ذکر شده است. در نسخه‌ی انتشارات دارالکتب العلمیه، این جمله در صفحه ۷۸ آمده است.» 🔹 اتفاقا نسخه مورد رجوع من هم تصحیح سلیمان دنیا بود، ولی چنین عبارتی در آن نبود. هر قدر هم عبارت را جستجو کردم اثری از آن نیافتم. بعد هم که دوباره گفتم پیدا نمیکنم بهانه آورد که شاید نسخه‌ها تفاوت دارد. ❌ اینجا بود که شستم خبر دار شد که این جناب با ساختن این عبارت جالب، حسابی سرکارم گذاشته. ❗️این را عرض کردم که دوستان عبرت بگیرند و همیشه به هوش مصنوعی اعتماد نکنند. 📬 حامد شیواپور 🔖 استادیار دپارتمان الهیات وعمومی •✾•🌿🌺🌿•✾• دفتر هم‌اندیشی اساتید دانشگاه مفید 🆔 https://eitaa.com/joinchat/3558408917C9d54c2058d
💢 خبر انتشار کتاب "Medieval Finitism" 🔹دکتر محمدصالح زارع‌پور، عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه منچستر و فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد و دکتری منطق فلسفی از گروه فلسفه دانشگاه تربیت مدرس است که کتاب "Medieval Finitism" از مجموعه‌ی Cambridge Elements: Elements in the Philosophy of Mathematics را از طریق انتشارات دانشگاه کمبریج منتشر کرد. 🔹 امکان دانلود فایل پی‌دی‌اف کامل کتاب تا دهم فوریه از سایت انتشارات فراهم هست. 🖋 ثار الله جعفریان 🔖 استاد مدعو دپارتمان فلسفه و مدیر دفتر خدمات پژوهشی •✾•🌿🌺🌿•✾• دفتر هم‌اندیشی اساتید دانشگاه مفید 🆔 https://eitaa.com/joinchat/3558408917C9d54c2058d
💢 معرفی کانال نیمکت:گروه خلاقیت کلامی 🔹 برخی گروه ها در تلگرام هستند که واقعا فعال و اغلب مطالبش مفید و در راستای اهداف و وظایف دینی است. 🔹 یکی از این گروه ها، گروه «نیمکت:گروه خلاقیت کلامی» است که بعد از مرور چند ماهه، متوجه می شی که به چه میزان، در ادبیات نوشتاری تو موثر بوده است. 🔹 یک روز درمیان تمرین دسته جمعی خلاقیت کلامی دارند. https://t.me/nimkat_talks 📬 سید مهدی نریمانی زمان‌آبادی 🔖 استادیار دپارتمان الهیات وعمومی •✾•🌿🌺🌿•✾• دفتر هم‌اندیشی اساتید دانشگاه مفید 🆔 https://eitaa.com/joinchat/3558408917C9d54c2058d
📌نقش نیازمحوری تحقیقات در جلوگیری از مهاجرت نخبگان و اساتید 🔻مهاجرت نخبگان یکی از چالش‌های اساسی کشورهای در حال توسعه است که تأثیرات عمیقی بر توسعه علمی، اقتصادی و اجتماعی می‌گذارد. به گفته بهرام صلواتی، تحلیلگر حوزه مهاجرت، بر اساس آخرین داده‌های موجود در سال ۲۰۲۴ و قبل‌تر، تعداد دانشجویان ایرانی در ۱۰ مقصد اصلی به رقم ۱۱۰ هزار نفر رسیده است و این رقم در مقایسه با ۶۰ هزار نفر دانشجوی ایرانی ساکن خارج در سال ۲۰۲۰، رشد ۸۲ درصدی را نشان می‌دهد. اگرچه مهاجرت نخبگان چالشی جهانی است، اما این رقم بالای مهاجرت نخبگان در ایران، در صورت عدم بررسی و مدیریت صحیح، می‌تواند به یک بحران تبدیل شود و شاید هم در حال حاضر به چنین بحرانی رسیده است. 🔰دلایل متعددی برای این بحران مطرح شده است، اما یکی از دلایلی که به آن کمتر پرداخته شده، نگاه مقاله‌محور کنونی در نهاد علمی کشور و تمایل به غنی‌سازی رزومه یا به عبارت دیگر self-branding است. یکی از دلایلی که بسیاری از اساتید و دانشجویان بر انتشار مقالات علمی تأکید دارند، جمع‌آوری رزومه‌ای قوی برای مهاجرت به کشورهای توسعه‌یافته است. 🔹این رویکرد نه‌تنها موجب تقویت مقاله‌محوری در جامعه علمی کشور می‌شود، بلکه فاصله تحقیقات از مسائل واقعی و نیازهای داخلی را نیز بیشتر می‌کند. متن کامل را در لینک زیر مطالعه بفرمایید👇 https://asre-iranian.ir/Newspaper/item/188521 ✍️دکترعلیرضا عباسی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه قم
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
پزشکیان: می‌گویند به گازوئیل، بنزین، برق، گاز و آب دست نزن! خوب به چه چیزی دست بزنیم که درست شود؟ آقای رئیس جمهور گاهی بهتر است به چیزی دست نزنیم! مثل گرمای زندگی مردم. دستمان را می سوزاند. مثل روشنایی زندگی مردم. برق ما را میگیرد. ☘️کانال تحلیل‌های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
همان هایی که می گویند هدایت اعتبار ناممکن است، خلق اعتبار می کنند، مال میسازند، تبلیغات می کنند و از مال ها پول در می آورند. ☘️کانال تحلیل‌های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
پرسش مخاطب محترم را بخوانید. پاسخ: فتنه اصلی ما در حوزه اقتصاد، نظم آموزشی لیبرال در ایران است. برای مقابله با لیبرالیسم، باید منشأ انتشار را متوقف کرد. این منشأ در کتب درسی، نظم آموزشی و نظم پژوهشی ما قرار دارد. همین‌ها هستند که سیاست‌گذار را تغذیه فکر می‌کنند. همین‌ها هستند که سرمایه‌سالاران را توجیه می‌کنند و سرمایه‌سالارها هم تحت تاثیر همین‌ها است که بخشی از سرمایه‌شان را به تقویت بنیه علمی لیبرالیسم سرازیر می‌کنند. لذا برای عقیم کردن چرخه لیبرال سرمایه‌داری، لازم است سر مار هدف قرار گرفته شود که در نظام آموزشی پژوهشی کشور قرار دارد. این هدف گرفتن هم یک هدفگیری امنیتی نظامی نیست. از جنس آگاهی عمومی است. این آگاهی عمومی، سیاست‌گذار را بر می‌انگیزاند، دانشجو را بر می‌انگیزاند. فعالان اقتصادی را بر می‌انگیزاند. و منتج می‌شود به اصلاح نظم آموزشی پژوهشی در دانش اقتصاد. البته التفات دارم که این مار، خودش، یکی از پاهای اختاپوس جهانی سرمایه‌داری است. ☘️کانال تحلیل‌های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
⚙️ رهبر انقلاب: تعدادی از صاحبنظران برای تحقق ، ظرفیتها و توانایی‌ها را شناسایی، طرح‌های سرمایه‌گذاری را تعریف و راه‌حل مشکلات را احصاء کرده‌اند/ مسئولان دولتی باید جدّاً دنبال و این موارد را اجرا کنند/ نگویند نمی‌شود و به فلان قدر سرمایه‌گذاری خارج نیاز دارد که معلوم است تحقق نمی‌یابد/ در این پیشنهادها تحقق رشد به امر نشدنی معلّق نشده است. ۱۴۰۳/۱۱/۳ به دولت محترم پیشنهاد می‌کنم به تصویب‌نامه جهش تولید با مشارکت مردم که در اواخر عمر شریف شهید رئیسی در هیات دولت تصویب شد مراجعه کند. تصویب‌نامه‌ای که ظاهرا در دولت چهاردهم مسکوت مانده است. ☘️کانال تحلیل‌های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
آقای دکتر قالیباف عزیز. بارها فرموده اید که ۸۰ درصد از اقتصاد ما دولتی است. کاش یک بار هم که شده سند این حرف را می‌آوردید یا استدلال می‌کردید. یا این که می گفتید کدام کارشناس این عدد را به شما گفته که از او سند بخواهیم. ☘️کانال تحلیل‌های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi