نسبت خداوند متعال با قوانین
1. نسبت خداوند متعال با قوانین، به خصوص قوانین عقلی را از دو حیث میتوان بررسی کرد: از حیث ثبوتی و از حیث اثباتی. توجه به این دو حیث باعث میشود تفاوتهایی در تحلیل این نسبت پدید بیاید.
2. اگر بخواهیم این نسبت را بر اساس حیثیت اثباتی بسنجیم، میگوییم:
أ. عقل آدمی با تکیه بر قوانین عقلی به اثبات وجود خدا میپردازد؛ مثلاً با تکیه بر قانون علیت و مانند آن وجود خدا را اثبات میکند.
ب. در این نگاه، نوعی استقلال نفسالامری برای قوانین در نظر گرفته میشود که فیحدذاته درست نیز میباشد. مثلاً میتوان گفت به فرض محال، حتی اگر خدایی هم وجود نمیداشت، قانون علیت فینفسالامر درست بود.
ج. با توجه به نکتة بالاست که گفته میشود اجتماع نقیضین محال است، هر معلولی علت دارد، هر سهای بزرگتر از دوست و مانند آن.
د. و نیز بر همین اساس است که گفته میشود امکان ندارد خداوند متعال اجتماع نقیضین را از استحاله خارج کرده و آن را ممکن سازد یا دو به علاوة دو را پنج بگرداند. و در تبیین آن گفته میشود این امور محالاند و قدرت به امر محال تعلق نمیگیرد.
3. اما اگر بخواهیم نسبت فوق را بر اساس حیثیت ثبوتی بسنجیم، باید بگوییم:
أ. صرفنظر از اصل وجود هیچ قانونی نمیتواند وجود داشته باشد، چون هر چیزی تابع اصل وجود است. بنابراین حتی قوانین عقلی هم تابع وجودند.
ب. مطابق این نگاه حتی نفسالامر قوانین نیز تابع وجود است؛ زیرا بدون وجود نفسالامر هم بیمعناست. وقتی گفته شود: مجموع زوایای مثلث فی نفس الامر برابر است با دو قائمه، میپرسیم این نفسالامر صرفنظر از وجود کجا میتواند باشد؟ شما اصل وجود را حذف کن، خودت و هر ذهن دیگری را حذف کن و به طور کلی عالم را نیستی محض در نظر بگیر، در چنین فرضی، حتی نفسالامر هم بیمعناست. پس نفسالامر هر چیزی قائم به اصل وجود است.
ج. پس مطابق این نگاه قوانینی مثل استحالة اجتماع نقیضین، اصل علیت و هر قانون عقلی دیگری، تابعی از وجود خواهد بود.
د. از آنجا که اصل وجود نمیتواند ایجاد شود، پس اصل وجود واجبالوجود بالذات است. به عبارت دیگر، اگر قرار بود اصل وجود موجود نباشد و ایجاد شود، لازمهاش آن بود، درحالیکه هیچ چیز نیست، چیزی که نیست هست شود و چنین چیزی محال است. پس اصل وجود واجبالوجود بالذات است و قوانین، همگی تابعی از اصول وجود هستند (به نحو ثبوتی).
ه. اصل وجود که واجب الوجود است، از منظر دینی میشود همان واجب تعالی یا خداوند متعال. پس تمام قوانین، ثبوتاً تابعی از وجود حضرت حق میباشند. مثلاً چون خداوند متعال عین وجود است و وجود ذاتاً طارد عدم است، پس در حقیقت، این وجود واجب تعالی است که ذاتاً طارد عدم است و لذا میتوان گفت ثبوتاً موجد قانون استحالة اجتماع نقیضین است؛ نیز چون وجود حضرت حق واجب بالذات است و هر چیز دیگری محتاج اوست، پس وجود او علت هر چیزی بوده و بلکه ثبوتاً موجد اصل علیت است و مانند آن.
4. با توجه به نگاه ثبوتی، پس نمیتوان گفت قوانین عقلی مستقل از خداوند متعالاند و تابع او نیستند. بلکه باید گفت حتی قوانین عقلی نیز تحلیلاً یا عیناً معلول حضرت حقاند؛ تحلیلاً در مورد مصادیقی از قانون که مستقیماً قائم به وجود حضرت حقاند و عیناً نسبت به مصادیقی که قائم به وجود مخلوقاتاند و به تبع مخلوقات مخلوق حضرت حقاند. از باب تشریح: قانون استحالة اجتماع نقیضین، هم مصداق واجب دارد، همانی که قائم به وجود خود حضرت حق است و هم مصداق ممکن که قائم به وجود ممکنات است. چون وجود حضرت حق ذاتاً طارد عدم است، ثبوتاً علت تحلیلی ایجاد قانون استحالة اجتماع نقیضین است؛ این مصداق از قانون تحلیلاً معلول وجود حضرت حق است. آن مصداقی از این قانون که قائم به وجود مخلوقات است، به تبع مخلوقات مخلوق حضرت حق است.
5. برای درک مطلب چهارم توجه به این نکته ضرورت دارد که قوانین عقلی به نحو معقول ثانی فلسفی عینیت دارند. مثلاً اصل علیت به وجود علت و معلول، در خارج عینیت دارد و علی هکذا.
@sarbakhshi
مجید انصاری ناخواسته با مطرح کردن نام سران فتنه، خدمت بزرگی به انقلاب کرد. بهانه ای است تا خیانت فتنه گران در سال ۸۸ برای متولدین دهه ۸۰ و ۹۰ بازخوانی شود.👇👇
https://virasty.com/m_karbasi
•┈┈••✾••┈┈•
✅ حجتالاسلام محمد کرباسی
https://eitaa.com/joinchat/3069379539C268a435227
21.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بخش مهمی از سخنرانی دکتر محمدمنان رئیسی پس از خطبههای نمازجمعه پردیسان قم، مورخ ۱۲ بهمنماه
🔹 ضمانت حفظ انقلاب اسلامی به معنای بیعملی و سستی ما نیست.
🔹تزریق امید به معنای سکوت در برابر کاستیها و مالهکشیهای مرسوم سیاسیون نیست.
🔹اگر قرار بود قوانین مصوب مجلس اجرا نشود پس اساسا چرا برای تصویب چنین قوانینی اینقدر بودجه و وقت و انرژی گذاشته شده است؟!
🔹دعوت مردم و اقشار انقلابی به تولید ادبیات جدید و استفاده از واژه آفای غیرقانونی برای عزل معاون غیرقانونی رئیس جمهور
....................................................
🔸بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی
🆔https://eitaa.com/baladetayyeb
🔸 پایگاه اطلاع رسانی دفتر دکتر رئیسی
🆔https://eitaa.com/joinchat/220004614Cf888d0df59
14.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پای درد دل دانش آموزان...
🔹 به بهانه دهه فجر، دیروز با حضور در مدرسه ماندگار دین و دانش پای درد دل و صحبتهای دانش آموزان قمی نشستم و به سوالات آنها پاسخ دادم. یک تجربه خاص در مقابل برخی نقدهای تند و تیز نوجوانان و جوانانی که سرشار از انگیزهاند و سوالاتی که بیانگر ضرورت هرچه بیشتر جهاد تبیین برای آنها بود.
🔹 همه عزیزانی که امکان ایجاد ارتباط، تبیین و روشنگری برای نسل جوان را دارند دعوت میکنم تا با حضور در مدارس و دانشگاهها، به انتقال روایت درست از انقلاب اسلامی به ذهنهای پرچالش جوانانمان کمک کنند.
بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی
https://eitaa.com/baladetayyeb
دروغ ممنوع!
خطاب به رسانههای زردی که تبدیل به بنگاه دروغپراکنی شدهاند عرض میشود که حقیر ضمن احترام به احزاب سیاسی، تاکنون عضو هیچ حزب و گروه سیاسی (چه پایداری و چه سایر احزاب و گروهها) نبودهام و نیستم و نخواهم بود. همان معلم پابرهنهای که بودم هستم و سعیم بر آن است که مستقل از احزاب سیاسی، حرفهایم صدای مردمی باشد که فراتر از گروهها و احزاب، صرفا دل در گرو انقلاب اسلامی دارند.
بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی
https://eitaa.com/baladetayyeb
راهکار سلامت معنوی کودکان-۲-.mp3
11.86M
🔺 چگونه می توان کودکان را در مسیر سلامت معنوی قرار داد؟ (قسمت آخر)
👈راهکار آن، مدیریت نظام ارزشی (نظام اهم و مهم) فرزندان بر اساس شاخصهای سلامت معنوی اسلامی است.
❓چگونه می توان به این هدف رسید؟
🎧 شنوای سخن حجتالاسلام دکتر ساجدی
«استاد تمام فلسفه دين در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)»
🔹سخنرانی در نهمین همایش دو روزهٔ #سلامت_معنوی اسلامی
در نشست: «نقش خانواده در تحول و ارتقاء سلامت معنوی»
از سوی فرهنگستان علوم پزشکی ایران
🔸اطلاعات بیشتر در مورد جزئیات همایش در👇
https://eitaa.com/sajedi_ir/5154
🔸اطلاعات بیشتر در مورد سلامت معنوی کودکان در 👇
https://eitaa.com/sajedi_ir/4237
🔰 @Sajedi_ir
ـــــــــــــــــ روابطعمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ـــــــــــــــــ
🖥 @iki_ac_ir
••✾•🌿🌺🌿•✾•
فصل حضور
https://eitaa.com/faslehozur
آیتالله رجبی:
🔺 «هدف اصلی دشمن از بی حجابی، زدن نظام و مقابله با ولایت است/ کارآمدی نظام اسلامی را در جامعه نشان دهیم»
🔸 در این دوران ما یکی از سراج های منیر که باید به سوی آن دعوت کنیم نظام و ولایت است، باید کارآمدی نظام را در جامعه نشان دهیم و هم خودمان مطالعه کنیم هم به دیگران بگوییم؛ دشمنان نظام ما که عمدتا دشمنان اهل بیت(ع) و دین هستند سعی کرده اند بگویند که نظام کاری نکرده است.
🔹 به گزارش روابط عمومی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره، آیت الله رجبی امروز در دیدار جمعی از طلاب خواهر حوزه علمیه حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها تهران که در سالن جلسات موسسه برگزار شد در سخنانی ضمن تبریک ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی و فرارسیدن ماه مبارک شعبان خاطرنشان ساخت: قرآن کریم می فرماید: «یا اَیُّهَا النَّبِیُّ اِنَّا اَرْسَلْناکَ شاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذیراً، وَ داعِیاً اِلَی اللَّهِ بِاِذْنِهِ وَ سِراجاً مُنیراً؛ ای پیامبر، ما تو را فرستادیم تا شاهد و مژدهدهنده و بیمدهنده باشی. و مردم را به فرمان خدا به سوی او بخوانی، و چراغی تابناک باشی.» این آیه شریفه می تواند وظیفه همه ما حوزویان را مشخص کند.
👈🏻 لینک مطالعه کامل خبر در وبسایت موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
ـــــــــــــــــ روابطعمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ـــــــــــــــــ
🖥 @iki_ac_ir
⚡️ مبارزه با آمریکا و اسرائیل [که پرچم انحراف در دنیای امروز در دست آنها قرار دارد]، نقطهٔ استراتژیک مبارزه انقلاب اسلامی با نظام کفر است.
⚡️ ما باید بهسمت وحدت و اتحاد شیعه و سنی حرکت کنیم. ما بايد مواظب جنگهای فرقهای و مذهبیای که دشمنان ايجاد میکنند، باشيم و به آن دامن نزنيم.
🔰 آیتالله میرباقری:
◀️ امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی، بر اتحاد و وحدت دنيای اسلام تأکيد کردهاند. اگر بهسمت وحدت شیعه و سنی حرکت نکنیم، بدنه دنیای اسلام از دست میرود.
◀️ ما بايد مواظب جنگهای فرقهای و مذهبیای که دشمنان ايجاد میکنند، باشيم؛ ما به آن دامن نزنيم. ما کاری نکنيم که جنگهای فرقهای و مذهبیای که دشمن دنبال میکند، شعلهور شود.
◀️ ما دنبال بسط مکتب اهلبیت علیهم السلام هستیم؛ منتها راه بسط مکتب اهلبیت را خود اهلبیت به ما یاد دادهاند که چطور باید این اتفاق در مسیر تاریخ بیفتد. با غفلت از این مسیر صحیح، یک نوع انحراف پیدا میشود و دشمنتراشیهای بیخود و درگیریهای غیرضرور ایجاد میکنند و ما را در یک میدان دیگری از چالشها قرار میدهند که نباید در آنجا تمرکز کنیم و افزودهای هم ندارد.
◀️ همیشه یک مرکزیتِ استراتژیک در درگیری اسلام و کفر وجود دارد که باید پای آن ایستاد تا نتیجه گرفت. مبارزه با آمریکا و اسرائیل [که پرچم انحراف در دنیای امروز در دست آنها قرار دارد]، نقطهٔ استراتژیک مبارزه انقلاب اسلامی با نظام کفر است. نباید همه چیز را همسنگ کرد و به یک اندازه سرمایهگذاری کرد.
☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ مقاومت شیعه در برابر مستکبران عالَم، دو تجزیه در جهان ایجاد میکند؛ یک تجزیه در دنیای مسیحیت و یک تجزیه در دنیای اسلام.
⚡️[در بستر پالایش دستگاه اهلسنت و دستگاه مسیحیت،] امکان شکلگیری اتحاد الهیّاتی و سیاسی بین «شیعیان، محبین اهلبیت(ع) در دنیای اسلام، مسیحیت مؤمن، و کلیمیان» وجود دارد.
🔰 آیتالله میرباقری:
◀️ درست است که ما دنبال وحدت اسلامی هستیم، ولی سؤال میکنم: آیا واقعاً قرائت تکفیری و قرائت سازشکار و غربپذیر میتوانند با اسلام ناب به اتحاد واقعی برسند؟! آیا این [نزاع] در جایی سر بر نمیدارد؟
◀️ مقاومت شیعه در برابر جبهه دنیاخواهی و مستکبران عالم، #دو_تجزیه در جهان ایجاد میکند؛ یک تجزیه در عالم مسیحیت، که مسیحیت صهیونی را از مسیحیت مؤمن (که منحل در دنیاگرایی اُومانیسم و تجدد نشده است)، جدا میکند، و همچنین اهل سنتی که مُحبّ هستند و مستضعفاند را از وهابیت و جریان نواصب جدا میکند. یک تجزیه قهری در درون دنیای اسلام اتفاق میافتد و صف طرفداران اسلام آمریکایی (چه از نوع اسلام خشن تکفیری و چه از نوع اسلام سازشکار) از صف اسلام ناب جدا میشود. #قرائت_سازشکار و #قرائت_خشن از اسلام، هر دو در کنار جریان غرب و لیبرال دموکراسی، فعالیتهای نیابتی منطقهای انجام میدهند. این درگیری به یک دوقطبی کشیده میشود؛ هم دنیای غرب تجزیه میشود و هم دنیای اسلام.
طرفداران غرب در دنیای اسلام، که همان اسلام آمریکایی هستند، در کنار جریان غرب و لیبرال دموکراسی قرار میگیرند و برای بسط نفوذ آن کار میکنند. و طرفداران ادیان الهی آرام آرام به سمت دنیای اسلام میآیند؛ یعنی یک ترکیب جدید و آرایش جدید از نیروها شکل میگیرد؛
از یک طرف، تشیع و انقلاب اسلامی و در کنار آن، مسلمانانی که مُحبّ اهل بیت(ع) و درگیر با تمدن مادی غرب هستند و در کنار آنها حتی موحدانی که به آئین مذهبی خودشان معتقدند مثل مسیحیت سنتی و حتی کلیمیها (ما بین یهود و کلیم فرق میگذاریم؛ کلیمی ها موحدینی هستند که پیرو حضرت موسای کلیم هستند). این اتحاد شکل خواهد گرفت و جبهه نفاقی که مدعی بود درگیر با یهود و کفار است، کنار مسیحیت صهیونی و یهود قرار میگیرد و این اتفاق، عامل پالایش دستگاه اهل سنت خواهد شد.
در واقع، آن تجزیهها مقدمۀ یک #ترکیب_جدید است؛ ترکیبی که فراتر از اتحادهای سیاسی، بلکه یک #اتحاد_الهٰیاتی است. این ماهیت الهٰیاتی است که به پایداری این اتحاد کمک میکند. (۱۳۹۱)
☑️ @mirbaqeri_ir