eitaa logo
بانک محتوای اساتید
14 دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
94 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از احمدحسین شریفی
◻️«حوزه علمیه» و «مرجعیت در مطالعات اسلامی و علوم انسانی» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ [یک] با انتخاب اعضای محترم دوره جدید شورای عالی حوزه‌های علمیه، امیدهای تحولی در حوزه‌ علمیه زنده شده‌اند. امید به تحولاتی اساسی در سخت‌افزار و نرم‌افزار حوزه‌های علمیه. امید به نقش‌آفرینی حوزه‌ علمیه در تأمین نیازمندی‌های گام دوم انقلاب (یعنی گام دوم فردسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی). امید به تحقق مرجعیت علمی حوزه‌های علمیه در مطالعات اسلامی و علوم انسانی اسلامی. امید به ورود حوزه‌های علمیه در مجامع علمی بین‌المللی. امید به نقش‌آفرینی حوزه‌های علمیه در نهادینه‌سازی دین و ارزش‌‌های دینی در زیست اجتماعی و تمدنی ایران اسلامی و .... به هر حال، وظیفه‌ای سنگین بر دوش اعضای محترم و فرهیخته شورای عالی حوزه‌های علمیه نهاده شده است. دعا می‌کنم در انجام این وظیفه موفق شوند و امیدوارم که هرگز بر چهره‌های امیدواری که بی‌صبرانه منتظر اقدامات تحولی این عزیزان نشسته‌اند، گرد یأس و ناامیدی ننشیند. [دو] انتظار اصلی از (در زمینه فعالیت‌های علمی) و شاید بتوان گفت مهم‌ترین مطالبه علمی رهبر فرزانه انقلاب از حوزه‌های علمیه در سالیان اخیر، این بوده است که به معتبرترین مرجع علمی در زمینه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اسلامی تبدیل شود. حوزه‌های علمیه باید بتوانند مرجعیت علمی را در علوم انسانی که نرم‌افزار فردسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی‌اند، کسب کنند؛ و الا محتوا و نرم‌افزار فردسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی، کماکان، محتوایی اومانیستی و لیبرالیستی خواهد بود، و نتیجه آن چیزی جز تهی شدن حکمرانی جامعه اسلامی از محتواها و ارزش‌های اسلامی و در نتیجه مرگ جمهوری اسلامی و از بین رفتن انقلاب اسلامی نخواهد بود. [سه] رهبر حکیم و فرزانه انقلاب ۱۴ سال پیش (۲۹ مهر ۱۳۸۹) در دیدار جمعی از طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه به صراحت بیان کردند که علوم انسانی رایج در دانشگاه‌های ما، علومی «ذاتاً مسموم‌»‌اند. حاوی مطالب و آموزه‌هایی کاملاً معارض و مخالف با فکر و فرهنگ اسلامی‌اند. متکی بر جهان‌بینی اومانیستی‌اند. دنبال اهداف و غایاتی غیراسلامی‌اند. در صدد شکل‌دهی به سبک زندگی لیبرالی‌اند. و نتیجه تعلیم و تعلم آنها چیزی جز تربیت مدیرانی بیگانه با اسلام و ارزش‌های اسلامی نخواهد بود. و در همین سخنرانی خطاب به حوزه‌های علمیه فرمودند: «حوزه‌های علمیه و علمای دین موظفند نظریات اسلامی را در این زمینه [مدیریت، اقتصاد، سیاست، امنیت، و ....] از متون الهی بیرون بکشند، مشخص کنند، آنها را در اختیار بگذارند، برای برنامه‌ریزی، برای زمینه‌سازی‌های گوناگون.» (رهبر انقلاب، ۲۹ مهر ۱۳۸۹) [چهار] البته حقاً‌ و انصافاً در دوران مدیریت حضرت آیت‌الله اعرافی، اقدامات بسیار خوب و اعجاب‌انگیزی در موضوع علوم انسانی اسلامی صورت گرفته است؛ که توصیف و توضیح آنها به فرصتی فراخ نیازمند است. اما به نظر می‌رسد بدون همدلی، همراهی و حتی مطالبه همه اعضای محترم شورای عالی حوزه نمی‌توان انتظار داشت که این اقدامات و برنامه‌ها در حوزه‌های علمیه فراگیر و همگانی شوند. [پنج] به باور این بنده، برای این منظور باید سازوکار «برنامه‌ درسی» حوزه‌های علمیه به گونه‌ای متحول شود که دانش‌آموختگان این مرکز علمی دست‌کم در سه حوزه علمی و مهارتی تسلط لازم را کسب کنند: یک. علوم انسانی جدید را به درستی بشناسند؛ (مع الاسف در حال حاضر، در برنامه‌های درسی متعارف و معمول حوزه‌های علمیه چنین آموزش‌هایی داده نمی‌شود) دو. بر علومی که بنیان‌های را شکل‌ می‌دهند (مثل هستی‌شناسی، معرفت‌شناسی، روش‌شناسی، ارزش‌شناسی و انسان‌شناسی) از نگاه اسلام تسلط پیدا کنند؛ (مع‌الاسف در برنامه‌های درسی و مصوب حوزه‌های علمیه هیچ برنامه‌ای درباره مباحث معرفت‌شناسی، ارزش‌شناسی و انسان‌شناسی وجود ندارد!) سه. در زمینه روش استنباط و استخراج «نظریه‌‌های» ناظر به مسائل مختلف انسانی از متون دینی مهارت لازم را کسب نمایند. (به صراحت می‌گویم که اجتهاد به شیوه‌ سنتی که در حوزه‌‌های علمیه رایج است، هرگز جوابگوی این نیاز نیست. نیازمندی انقلابی علمی در روش‌های و نظریه‌پردازی هستیم.) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
حکایت دوست .. بیش از آنکه لقلقۀ زبانم باشد، دغدغۀ قلب و روحم است و بیش از آنکه خواهش تَنم را ادا كند، حاجت دلم را روا می‌دارد و برتر از آنكه سفرۀ نانم را فراخی بخشد، گوهر جانم را فربهی می‌دهد. سال‌هاست که در وجودم ریشه دوانده و اکنون به درختی تنومند تبدیل شده است؛ میوه داده، سایه انداخته و من آن میوه‌ها را _ تلخ یا شیرین _ خورده‌ام و زیر آن سایه آسوده‌ام و از برگ‌برگ آن خاطره‌ها دارم. هرچند مثل رودخانه‌ای است که در هر قدم، سدّی در برابرش ایستاده است؛ اما این سدّ‌ها را نه به زور آتش شکسته‌ و نه به تسلیم و خواهش، که گاه، قطره‌های خواهش، این سدّ‌های گلین را سیمانی‌تر کرده و او را از آرزوها و رؤیاهایش دورتر هم کرده است. می‌دانم که ماهیت‌اش خاکستری است و مخلوطی است از درست‌ها و نادرست‌ها که راست‌ها و درست‌هایش طبعاً خطاهایش را پنهان می‌كنند اما من، نه آنم که در پس این ارتباط عاطفی، کاستی‌ها و ناراستی‌های آن را نبینم و نه چنانم که درست‌ها را حجت نادرست‌ها بپندارم! بله، سخنم بر سر انقلاب‌اسلامی است، انقلابی که گوهر آن نه ژنتیک است که از پدر به فرزند منتقل شود و نه قومی و ملی است که از ایرانی به ایرانی تسری یابد. بلکه، حامل پیغامی است که مخاطبش شعور و خودآگاه انسان است. به همین دلیل می‌توان، ایرانی نبود و فرزند یک انقلابی هم نبود اما در لبنان و سوریه و واشنگتن و پاریس و آفریقا حامل پیام و محتوای انقلاب شد؛ هم‌چنانکه می‌توان ایرانی بود و فرزند یک انقلابی و یا متعلق به بیت یکی از سران انقلاب و نشسته بر سر سفره انقلاب هم بود اما از انقلاب و پیام و شعور آن کمترین حظ و بهره و اندوخته‌ای نداشت. انقلابی که وقوع‌اش نه تغییر در «ظرف» زندگی که تغییر در «درک و سبک» زندگی انسان بود و علی‌رغم همۀ نارسائی‌های اقتصادی و نابسامانی‌های سیاسی و نابلدی‌های مُلکداری، مُبدع و مُولد معنائی از انسان و جایگاه و نسبت‌اش با «خدا» و «خلق» و «خود» شد که برخوردار از عمق فلسفی و غنای مفهومی است و امروز در امتداد بعثت نبوی(ص)، بزرگ‌ترین امر به معروف در مقیاس جهانی است. به هر حال: قسمت این بود که من با تو معاصر باشم تـا در ایـن قصۀ پـر حـادثه حاضـر بـاشم ✍️ |👇 ┏━━━ °•🖌•°━━━┓ @bahr_dar_koze ┗━━━ °•🖌•°━━━
ولایت پذیری https://eitaa.com/joinchat/1246560365Ca5e65155c1شیخ فرهاد فتحی استاد حوزه علمیه ••✾•🌿🌺🌿•✾• فصل حضور https://eitaa.com/faslehozur
فرمودند باید به دولت کمک کرد و موفقیت دولت موفقیت همه ی ماست، فرمودند پزشکیان صادق و‌مردمی است، همه ی این‌ سخنان توسط اکثر کنشگران انقلابی توجیه شد و ذره ای اطاعت نکردند و تا تونستند خلاف این سخنان عمل کردند. الان همان افراد گلایه دارند چرا برخی اصلاح طلبان سخن آقا درمورد مذاکره را قبول نمیکنند. چپ و‌ راست در ولایت پذیری عین همید و هرجا به نفعتان نباشد ، یا قبول نمی کنید یا صدجور توجیه می کنید. ... ✔️ | عضو شوید👇 https://eitaa.com/joinchat/1246560365Ca5e65155c1
السَّلامُ عَلَیْکَ یا قاطِعَ الْبُرْهانِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا إِمامَ الْإِنْسِ وَ الْجانِّ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَ عَلى آبائِکَ الطَّیِّبینَ وَ أَجْدادِکَ الطَّاهِرینَ الْمَعْصُومینَ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکاتُه 🔹 ارائه یک سخنرانی با عنوان "درآمدی بر ضرورت پژوهش تاریخی در باره امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف" روز یکشنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۳ یک سخنرانی با عنوان "درآمدی بر ضرورت پژوهش تاریخی در باره امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف"، در قالب فصل اول "مدرسه زمستانه حدیث حاضر غائب: بررسی تاریخ پنج سال نخستین حیات امام عصر علیه السلام" ارائه شد. در این بحث، پس از توضیح در باره واژه تاریخی‌نگری و تفاوت آن با تاریخ‌نگری مورد اشاره مرحوم زرین‌کوب در فصل دهم کتاب تاریخ در ترازو و هیستوریسیم مورد نظر برخی فیلسوفان تاریخ، به اهمیت تاریخی‌نگری به مهدی علیه السلام در کنار بررسی‌های قرآنی، حدیث، کلامی و مانند آن و چرایی آن در قالب دو محور زیر پرداخته شد: • تاریخی‌نگری به مثابه یکی از راه‌های شناخت و هویت‌بخش بودن شناخت تاریخی و صورت‌بندی رویداد مقطع پنج‌ساله حیات امام به مثابه بذر دوره حضور غیرمستقیم و کل دوره غیبت کبری با توجه به جایگاه این دوره در بروز یا قوام تشیع دوازده امامی، نقش هویتی و خودآگاهی هویتی ما • غلبه نگاه تاریخی بر آثار مهدی‌پژوهان غربی در ادامه اشاره شد که بررسی تاریخی دوره نخستین حیات حضرت مهدی علیه السلام در گونه‌های مختلفی می‌تواند چهره بندد: ۱. تاریخ عمومی که اغلب نزدیک به تاریخ سیاسی است ۲. تاریخ مقدس ۳. سیره‌نگاری ۴. شرح‌ حال نویسی / تراجم‌نگاری ۵. تاریخ خاندانی ۶. جامعه‌شناسی تاریخی ۷. تاریخ ادیان (پیوند مهدی با عیسی) ۸. فرقه‌نگاری: تاریخ تشیع با دو رویکرد متفاوت نگاه درونی و نگاه بیرونی ۹. تاریخ اندیشه سپس ضمن تأکید بر نیاز به همه این گونه‌ها به دلیل افق‌گشایی‌ها و هم‌افزایی آن‌ها، تأکید شد با نگاهی به دیگر مقاطع زیست حیات حضرت مهدی علیه السلام گونه‌های دیگری از بررسی تاریخی مانند فلسفه تاریخ و تاریخ فرهنگی هم می‌تواند به فهرست بالا افزوده شود. پایان‌بخش این بحث پیشنهاد تدوین طرح‌واره جامع بررسی تاریخی مهدی و مهدویت و سپس پاسخ به پرسش‌های حضار محترم بود، پرسش‌هایی در باره: ناهمسویی هدف در پژوهش تاریخی که تنها به کشف واقعیت می‌اندیشد با هنجارهای رایج در عدد حوزه که دستیابی به باورها و یا تقویت باورهای دینی است، امکان‌پذیری پژوهش محض تاریخی، و زمان اعتبار تاریخی یافتن یک حدیث. ۲۴ بهمن ۱۴۰۳ @MohsenAlviri
⭕️ نابودی ارزش پول ملی یک تهدید امنیت ملی است، شورای عالی امنیت ملی باید پاسخگو باشد. ▪️مطالبه اصلی میلیون ها ایرانی بعد از راهپیمایی ۲۲ بهمن از شورای عالی امنیت ملی، ورود امنیتی قاطعانه برای مدیریت ارزش پول ملی کشور است‌. ▪️امروز شورای عالی امنیت ملی کشور باید پاسخگوی بلبشوی اقتصادی کشور باشد. ▪️نابودی ارزش پول ملی یک تهدید امنیتی برای کشور است و ادامه این روند باعث تنگ‌تر شدن سفره معیشت میلیون‌ها ایرانی و سرمایه اجتماعی نظام است که باید با فوریت سامان یابد. •┈┈••✾••┈┈• ✅ حجت‌الاسلام محمد کرباسی https://eitaa.com/joinchat/3069379539C268a435227
. ❎ چرا اینقدر دیر⁉️ 🔹بالاخره هیئت رئیسه مجلس در اقدامی دیرهنگام، استیضاح وزیر اقتصاد را به جریان انداخت. اما باید روشن شود چرا این اقدام در دلار ۸۰ هزار تومان انجام نشد؟! چرا باید این هزینه سنگین به مردم تحمیل گردد؟! 🔹در حالیکه طبق آیین نامه مجلس باید بلافاصله ارجاع به کمیسیون صورت می‌گرفت، چرا تاخیر شد تا امروز شاهد دلار نزدیک صدهزار تومان باشیم. باید مشخص شود این تاخیر منافع چه کسانی را تامین کرد و کدامیک از اعضای هیئت رئیسه در تاخیر استیضاح وزیر اقتصاد ذی نفع بودند؟! و چه منفعتی بردند؟! •┈┈••✾••┈┈• ✅ حجت‌الاسلام محمد کرباسی https://eitaa.com/joinchat/3069379539C268a435227
🏦 ارتجاع بانکی! • بازرگان (نخست وزیر موقت): "هموطنان عزیز از آنجایی که بانک‌های خصوصی زیان‌باری پیدا کرده بودند، دولت لازم دانست برای حفظ حقوق و سرمایه‌های ملی و به منظور تضمین پس‌اندازهای مردم و جلوگیری از اتلاف سپرده‌ها مدیریت کلیه بانک‌های خصوصی را بر عهده گیرد. به این وسیله به اطلاع عموم می‌رسانم که با تصویب شورای انقلاب اسلامی کلیه بانک‌های کشور از تاریخ ۱۷خرداد۵۸ ملی اعلام گردید، به این ترتیب کلیه بانک‌ها در اختیار دولت و متعلق به ملت بوده، سپرده‌ها و پس‌انداز‌ها تضمین می‌شود". • قانون ملی شدن بانکها/‌ مصوب۵۸.۳.۱۷: برای حفظ حقوق و سرمایه‌های ملی و به کار انداختن چرخهای تولیدی کشور و تضمین سپرده‌ها و پس‌اندازهای مردم در بانکها ضمن‌قبول اصل مالکیت مشروع مشروط و با توجه به: - نحوه تحصیل درآمد بانکها و انتقال غیر مشروع سرمایه‌ها به خارج - نقش اساسی بانکها در اقتصاد کشور و ارتباط طبیعی اقتصاد کشور با مؤسسات بانکی - مدیون بودن بانکها به دولت و احتیاج آنها به سرپرستی دولت. - لزوم هماهنگی فعالیت بانک‌ها با سایر سازمانهای کشور - لزوم سوق دادن فعالیت در جهت اداری و انتفاعی اسلامی ‌از تاریخ تصویب این قانون کلیه بانکها ملی اعلام می‌گردد و دولت مکلف است بلافاصله نسبت به تعیین مدیران بانکها اقدام نماید. ✍ پ.ن: یکبار "با توجه به:..." را بخوانید! حال امروزمان نیست؟! بانک خصوصی را نه انقلابی های تحت تاثیر کمونیست(!) که راست ترین دولت ج.ا ملی کرد! اما بعد، از دنده چپِ انقلابی، راست گرایانی برخواستند و ارتجاع به گذشته را رقم زدند! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💢 سه ویژگی علوم اجتماعی در جهان اسلام! 🎙 ⁩برشی از سخنرانی حجت الاسلام دکتر حمید پارسانیا در گفتمان نخبگان علوم انسانی • • انجمن فلسفه علوم اجتماعی | دانشگاه باقرالعلوم 🆔 https://eitaa.com/Bou_PHSS
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸خداوند، مبدأ همۀ نعمت‌ها🔸 وقتی‌که می‌خواهید غذایی را به طفل بچشانید، دیگ غذا را به دهان طفل نزدیک نمی‌کنید، بلکه قاشق را به‌طرف دهانش می‌برید. غذایی که در قاشق است، از او نیست از دیگ است، و انسان اگر نداند که آنچه در قاشق است از دیگ است، تصور می‌کند از قاشق است، ازاین‌رو به قاشق عشق و علاقه پیدا می‌کند؛ ولی اگر بداند که آنچه در قاشق است، در دیگ و از دیگ است، به‌جای آن‌که شیفتۀ قاشق شود، شیدای دیگ می‌گردد؛ یعنی به آن منبع اصلی مایل می‌شود. محبت پدر و مادر به فرزند مانند همان غذایی است که در قاشق است. انسان هنگامی‌که بفهمد همۀ محبت‌هایی که در زندگی به او شده، از دیگ محبت الهی است که در این ظروف ریخته شده، به‌جای آن‌که به این ظروف متوجه شود، به آن منبع توجه خواهد کرد. 📖 تمثیلات علمی، صفحه 24 @haerishirazi
8.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید 🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 ▫️خدا می‌خواهد عاشق تربیت کند ... @haerishirazi