⭕️ برتری امیرالمومنین بر همه صحابه در منابع اهل سنت
⁉️نظر خلیفه دوم در رابطه با امیرالمومنین(ع) چگونه است؟
🔰 یکی از ویژگیهای امیرالمومنین(ع) این است که در بسیاری از مواقع سرسختترین دشمنان ایشان نیز در مقابل فضل و بزرگواری ایشان سر تسلیم فرو آورده و اعتراف به فضایل وی کرده اند.
✅ یکی از کتبی که در این موضوع نوشته شده است کتاب «خصائص علی بن ابی طالب(ع)» از «نسائی» عالم بزرگ اهل سنت است. انگیزه وی از تألیف این كتاب این بوده است كه وقتی وی وارد دمشق شد، دید كه مردم از امیرالمومنین(علیهالسّلام) متنفر هستند و از آن حضرت بدگویی میكنند، بنابراین شروع به نوشتن این كتاب كرد.
✳️ «محب طبرى» از علمای بزرگ اهل سنت و مورد وثوق ایشان از خلیفه دوم «عمر بن خطاب» گزارش كرده است كه رسول خدا(ص) فرمود: هیچكسى به اندازه علی(ع) فضایل نیکو ندارد؛ فضائل آن حضرت به اندازهایست كه هر كسى به حقیقت آنها برسد، او را به راه راست هدایت مىكند و از گمراهى رهایى مىبخشد». «طبرانى» نیز، این روایت را نقل كرده است.
👈 «حاکم نیشابوری» از علمای بزرگ اهل سنت از «محمد بن منصور طوسى» روایت كرده است كه از «احمد بن حنبل» شنیدم، مىگفت: فضایلى كه براى على بن ابیطالب(ع) گزارش شده به اندازهایست كه، براى هیچیك از صحابهی پیغمبر، آنچنان فضایلى، ذكر نشده است.
✳️«ابن حجر عسقلانى» نیز این عبارت را در کتاب «الصوائق» گزارش کرده است.
✅ «ابن کثیر» از مورخین و محدثین بزرگ اهل سنت گزارش كرده است، مردى از قبیله همدان به نام «برد» بر معاویه وارد شد، در این هنگام «عمرو بن عاص» از امیرالمومنین(ع) بدگویی مىكرد، مرد همدانى خطاب به او گفت: اى عمرو، از پیرمردان خودمان شنیدهام كه رسول خدا (ص) فرمود: «من كنت مولاه فعلىّ مولاه» .
🌹 «ابن عساكر» از «ابن عباس» نقل كرده است، آیاتى كه در قرآن كریم در شأن امیرالمومنین(ع) روایت شده، در حق هیچیك از صحابه، نازل نشده است و سیصد آیه در قرآن كریم در شأن امیرالمومنین(ع) نازل شده است.
_______________________
📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/79772
📎 #اعتقادات
📎 #امامت
📎 #راهنما_شناسی
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
⭕️ فضایل امیرالمومنین از منظر عالم اهل سنت
🔰 شیعه بالاتفاق معتقد است امام و خلیفه بلافصل پیامبر اکرم(ص) بعد از ایشان امیرالمومنین(علیهالسلام) است و این کار توسط خداوند متعال خدا بیان شد. اما بر فرض که بپذیریم هیچ متنی بر خلافت و جانشینی بلافصل امیرالمومنین(ع) از ناحیهی پیامبر اکرم اکرم(ص) وجود ندارد؛ باز خلافت و امامت حق امیرالمومنین(ع) بود، زیرا بدون شک ایشان بعد از نبی گرامی اسلام افضل امت بود و هیچ صحابی از حیث فضائل به گرد پای ایشان نمیرسید.
✅ در اینجا از کتاب «شرح نهج البلاغه» ابن ابی الحدید معتزلی، چند روایت در شأن و منزلت امیرالمومنین(علیهالسلام) نقل میکنیم که در شان هیچ کسی وارد نشده و دال بر افضل بودن حضرت بر تمام صحابه است؛ وی که از بزرگترین علمای اهل سنت است نقل میکند که این روایات صحیح هستند و در بیشتر کتب اهل سنت موجودند و تنها هم در شأن امیرالمومنین(علیهالسلام) وارد شدهاند و احدی در آنها با حضرت شریک نیست.
👈 ایشان 24 روایت را در فضیلت امیرالمومنین(ع) نقل کرده است که ما در اینجا به علت رعایت اختصار تنها چند مورد از آنها را نقل میکنیم:
1️⃣. پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «اى على، حقّا خداوند تو را به چیزی زينت کرده است كه احدی از بندگان خود را به آن، زينت نکرده است؛ اين زينت، «زهد در دنيا» است... و خداوند به تو دوستى و محبت مساكين را بخشيده است».
2️⃣. پيامبر(ص) به افرادی از قبيله «ثقيف» فرمود: «اسلام بياوريد، و گرنه به سوى شما مردى را میفرستم كه از من است.
خلیفه دوم مىگويد: «من هيچوقت تمنّاى حكومت را نکردم مگر آن روز، سينه خود را به جلو مىدادم، به اميد آنكه رسول خدا(ص) بگويد: آن مرد، اين است؛ اما حضرت روى خود را گردانيد، و دست على بن ابیطالب(ع) را گرفت و گفت: آن مرد اين است، آن مرد اين است».
3️⃣. پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «خداوند درباره على بن ابیطالب(ع) عهدی به گردنم نهاد؛ گفتم: پروردگارا برایم بیان بفرما؛ به من فرمود: گوش فرا دار على(ع) لوا و پرچم هدايت است، و امام و پيشواى اولياى من است، نور كسى است كه از من پيروى كند، اوست كلمه من كه از حقايق و اسرار آگاه است، آن كلمهاى كه آن را ملازم مردمان با تقوى كردهام. كسى كه وى را دوست بدارد، حقّا منرا دوست داشته است، و كسى كه از او اطاعت كند، حقّا از من اطاعت كرده است. اى پيغمبر، تو على(ع) را بدين مطالب بشارت بده...».
4️⃣. پیامبر اکرم(ص) فرمود: «كسى كه دوست دارد مانند من زندگى كند، و مانند من بميرد، و به شاخهاى از ياقوت كه خداوند متعال با دست خود آفريده است چنگ بزند، بايد به ولایت على بن ابيطالب(ع) چنگ بزند».
5️⃣. پیامبر اکرم(ص) فرمود: «اى انس... اولين كسى كه از اين در داخل شود اما متّقيان، سيّد و سرور مسلمانان، رئيس و بزرگ دين، خاتم وصيّين، رهبر و جلودار سفيدرویان است.
انس مىگويد: من با خودم گفتم: بار پروردگارا، اين مرد را مردى از طایفه انصار قرار بده. در اينحال على(ع) وارد شد. رسول خدا(ص) فرمود: اى انس، چه كسى آمد؟ من گفتم: على(ع) آمد، حضرت با بشاشت و خوشحالى برخاست، و علی(ع) را در آغوش گرفت و عرق چهره او را با دست خود پاک کرد.
حضرت فرمود: «چه چيز مانع اينگونه محبّت و خوشحالی من مىشود، در حالیكه فقطّ تو هستى كه بار رسالت و تعهّد منرا ادا مىكنى و صدای منرا به مردم مىرسانى؟ و در آنچه پس از من اختلاف مىكنند، تنها تو هستى كه در موارد اختلاف، حق مطلب را روشن مىكنى».
_______________________
📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/79608
📎 #اعتقادات
📎 #امامت
📎 #راهنما_شناسی
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
6.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
9.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید
💢 پست ویژه امام حسین علیه السلام
📎 #تولیدات_چندرسانهای
📎 #محرم
🔰 معاونت تبلیغ و امورفرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
12.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فتوکلیپ؛ صد ثانیه با رصد 1400.05.17
کاری از گروه رصد
🖥 سامانه ارسال گزارشات طلاب، مبلغان و عموم مردم از فضای مجازی
🌐 https://r.btid.org
📎گروه رصد سایبری 👇
https://eitaa.com/joinchat/2704211985C69900dfada
📎 #خبر
📎 #سیاست_اجتماع
📎 #تولیدات_چندرسانهای
#روزنامه_رسالت
انتشار مطلب اداره تبلیغ فضای مجازی
📎 #شورای_تخصصی_فضای_مجازی
📎 #روزنامه
📎 #روزنامه_رسالت
📎 #روز_خبرنگار
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
⭕️ سوال
⁉️ توحید افعالی به چه معناست؟ لطفا توضیح دهید.
🔰 اگر آدمی کمی با خود اندیشه کند، درک خواهد کرد که در عالم هستی به جز خداوند متعال کسی نمیتواند عملی را انجام دهد؛ چرا که تنها وجود مستقل و بینیاز از غیر، اوست. کوچکترین پدیدهای که در جهان تحقق پیدا میکند، حتی افتادن یک برگ درخت، توسط خداوند متعال انجام می شود.
✅ این مطلب در اصطلاح دینی و کلامی به «توحید افعالی» معروف است، توحيد افعالی كه گاهی از آن به «توحيد در آفرينش» یا «توحید در خالقیت» نيز تعبير میشود، به معنای اين است كه همه نظامها و سنتها و علل و معلولات و اسباب و مسبّبات، فعلِ خدا و كار او و ناشی از اراده اوست. موجودات عالم هم چنان كه در ذات خود، استقلال وجودی از خدا ندارند، در مقام تأثير و عليّت نيز استقلال ندارند؛ در نتيجه خداوند همان طور كه در ذات خود شريك ندارد، در فاعليّت نيز شريك ندارد. هر فاعل و سببي، حقيقت خود و تأثير و فاعليّت خود را از او دارد.
🔶 این قاعده در فلسفه تحت عنوان قاعدۀ «لامُؤَثَّرَ فِي الوجودِ الاّ الله» بيان میشود.
✳️ اما دلیل این مطلب این است که: هر چند هر علتی نسبت به معلول خودش از نوعی استقلال برخوردار است، امّا همه علتها و معلولها نسبت به خدای سبحان، عين فقر و وابستگی و نياز هستند و هيچ استقلالی از خود ندارند، لذا خالقيّت حقيقی و استقلالی، منحصر به خداست و همه موجودات در همه احوال و زمانها، نيازمند او هستند، به گونهای كه محال است موجودی در يكی از شئون هستی خود، بینياز از خدا باشد و بتواند مستقيماً كاری انجام دهد.
🔴 این مطلب در قرآن نیز با صراحت و روشنی بیان شده است:
1️⃣. «فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَ لكِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ وَ ما رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ»(انفال/17): اين شما نبوديد كه آن ها را كشتيد، بلكه خداوند آن ها را كشت»
2️⃣. «انّ القُوَه للهِ جميعاً»(بقره-165) یعنی: همانا همۀ قدرتها از آنِ خداست.
3️⃣. «قُلْتَ ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّه»(کهف- 39) یعنی: اين نعمتى است كه خدا خواسته است، قوت (و نيرويى) جز از ناحيه خدا نيست. هم چنین ذکر شریف «لا حول و لاقوه الاّ بالله العليّ العظيم» نیز به روشنی بر این معنا دلالت دارد.
___________________
📚 لینک مطلب:
https://btid.org/fa/news/12831
📎 #اعتقادات
📎 #خداشناسی
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
⭕️ سوال
⁉️ توحید در تشریع به چه معناست؟ لطفا توضیح دهید.
🔰 یکی از سوالاتی که امروزه در جوامع مختلف بشری مطرح شده، این است که حق قانونگذاری و وضع قانون برای اداره جامعه، از آن کیست و آیا خود انسان به تنهایی میتواند از عهده این مهم برآید یا خیر؟
✅ نظر اسلام و به خصوص مذهب تشیع این است که هرگز انسان به تنهایی نمیتواند از عهده این مهم برآید و این حق تنها و تنها مختص به ذات باری تعالی و خالق آسمان و زمین است؛ تنها اوست که حق دارد تمام بایدها و نبایدهای فردی و اجتماعی را تعیین کند. لذا در تمام شئونات زندگی انسان، حق وضع قانون گذاری و تعیین بایدها و نبایدها تنها و تنها مختص به خداوند متعال است.
✳️ این اصل، یکی از مهمترین اصول اسلام و قرآن است و آیات زیادی از قرآن بر آن دلالت دارد؛ از جمله اینکه میفرماید: «إِنِ الْحُكْمُ إِلاَّ لِلَّهِ أَمَرَ أَلاَّ تَعْبُدُوا إِلاَّ إِيَّاهُ » ( یوسف/40) یعنی: حكم تنها از آن خداست فرمان داده كه غير از او، کسی را نپرستيد.
🔶 این مطلب در اصطلاح کلامی به «توحید در تشریع و قانونگذاری» معروف است.
🔺اما دلیل این مطلب:
1️⃣. علم و دانش بشر محدود است و نمیتواند تمام زوایای وجودی خود را دریابد و بر طبق آنها برای خود قانون وضع کند؛ اما خداوند متعال چون خالق بشر است به تمام زوایای زندگی بشر اگاه است و به راحتی می تواند برای او قانون وضع کند.
2️⃣. انسان نسبت به آخرت هیچ علمی ندارد و هرگز نمی تواند سعادت و شقاوت خود را بیابد، اما خداوند متعال، خود خالق آخرت و انسان است و راه های سعادت و خوشبختی و یا شقاوت و بدبختی او را خوب می داند، لذا تنها و تنها اوست که می تواند از عهده این مهم برآید و برای بشر قانونی وضع کند، تا در سایه آن، انسان به سعادت دنیا و آخرت دست یابد.
👈بر همین اساس، جامعه اسلامی و در راس آن «پیامبر» یا «امام معصوم» و در زمان غیبت، «ولی فقیه» می کوشد، دستورات خداوند متعال را به عنوان قانون در آورده و در جامعه پیاده کند. این نحوه حکومت نیز همان، حکومت خداوند متعال بر بندگان است که قرآن بر آن تاکید دارد.
__________________
📚 لینک مطلب:
https://btid.org/fa/news/13042
📎 #اعتقادات
📎 #خداشناسی
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
❌ #شبهه
⁉️ شیعه دروغ میگوید در کربلا تشنگی نبوده است، این سخن از زمان صفویه وارد کتب ما شده است و در منابع اولیه نیست.
🔰 وجود عطش و تشنگی در روز عاشورا در میان سپاه حضرت اباعبدالله الحسین(ع) از مسلمات تاریخی و از وقایع قطعی کربلا است که در همه کتب تاریخی و روایی و مقاتل مختلف به آن اشاره شده است. طبق نقلهای تاریخی ابن زیاد دستور داد تا حر، سپاه امام حسین(ع) را در جایی بیآب و علف و به دور از آب فرود آورد و او نیز این دستور را اجرا کرد و حضرت را در کربلا که بیابانی بدون آب و علف بود فرود آورد و اجازه نقل مکان به آنها نداد. همچنین نقل شده ابن زیاد دستور داد پانصد سوار را در کنار رودخانه مستقر کند و از رسیدن سپاه امام به آب، ممانعت کند. لذا از 7 محرم آب را بر سپاه امام بستند و راه رسیدن به آب را سد کردند.
❇️ این مطلب در کتاب «انساب الاشراف» بلاذری نقل شده که سنی مذهب بوده و از منابع اولیه و در قرن سوم بوده و ربطی به صفویه ندارد.
👈دشمن به کتاب لهوف استناد کرده است، اما در همین کتاب تشنگی و عطش امام و یارانش نیز بیان شده، به طور مثال در مورد حضرت علی اکبر مینویسد: «آنگاه به نزد پدر بازگشت و عرض كرد: پدر جان، تشنگى مرا كشته، و سنگينى آهن - سلاح- توان را از من برده، آيا جرعهی آبى هست؟»
🔶 همچنین نقل میکند: تشنگى بر حسين(ع) سخت شد، و بر مركب نشسته و اراده فرات را نمود و اين در حالى بود كه برادرش عباس در پيش رويش، قرار داشت.
🔶 در مورد حضرت علی اصغر نیز مینویسد: امام به جنگ اشتغال داشت، زينب خواهر امام، كودكی را آورد و گفت: اين طفل تو سه روز است كه آب نياشاميده، برايش آبى طلب كن. امام(ع) كودك را بر روى دست گرفت و فرمود: «اى قوم! شيعيان و اهل بيتم را كشتيد و فقط اين طفل باقى مانده كه از عطش به خود مىپيچد، او را با جرعهای از آب، سیراب كنيد».
🌐 کتاب لهوف از سید بن طاووس است که در قرن هفتم بوده و ربطی به صفویه که در قرن دهم سرکار میآید ندارد.
__________________________
📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/153983
📎 #اعتقادات
📎 #امامت
📎 #راهنما_شناسی
📎 #محرم
📎 #شبهات
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
❌ #شبهه
⁉️ شیعه به دروغ میگوید امام حسین(ع) در روز عاشورا تشنه بوده، در حالیکه در کتب معتبر شیعه مانند لهوف آمده صبح روز عاشورا امام حسین(ع) و اصحابش غسل کردند و نوره کشیدند. اگر آب نداشتند چطور غسل کردند.
🔰 وجود عطش و تشنگی در روز عاشورا در میان سپاه حضرت اباعبدالله الحسین(ع) از مسلمات تاریخی و از وقایع قطعی کربلا است که در همه کتب تاریخی و روایی و مقاتل مختلف به آن اشاره شده است. طبق نقلهای تاریخی ابن زیاد دستور داد تا حر، سپاه امام را در جایی بیآب و علف و به دور از آب فرود آورد و او نیز این دستور را اجرا کرد. همچنین نقل شده ابن زیاد دستور داد پانصد سوار را در کنار رودخانه مستقر کند و از رسیدن سپاه امام به آب، ممانعت کند. لذا از 7 محرم آب را بر سپاه امام بستند.
👈 بر این اساس بستن آب بر امام و یارانش از مسلمات تاریخ کربلاست، اما در این میان بارها اصحاب امام با دشمن در گیر شده و آب را به خیمه ها آوردند، به همین خاطر است که حضرت اباالفضل العباس به سقای کربلا مشهور میشود، سقا یعنی کسی که بسیار آب آورده است، لذا اصحاب در نهم محرم به شریعه فرات رفته و آب زیادی آوردند و آن شب هم آب داشتهاند و هم غسل کردهاند.
✅ البته غسل آنان مانند زمان ما نبوده که آب زیادی مصرف کنند، اصحاب با آب بسیار کمی غسل کردهاند و شاید مثلا یک ظرف بزرگ را قرار داده و آب در آن ریخته و به نوبت در آن غسل کرده باشند.
🌐 شاید سوال کنید با وجود چنین آب زیادی چرا تشنگی به وجود آمده است؟
💠 در پاسخ میگوییم: روز عاشورا طولانی بوده و به طور طبیعی بچهها و زنان حرم آب مصرف کردهاند و به مرور زمان آب کم شده است، چرا که از همان طلوع آفتاب جنگ شروع میشود و در میانه روز و نزدیک اذان ظهر، آب مشکها تمام شده و کم کم تشنگی شروع میشود، یعنی چنین نبوده که از همان اول صبح تشنه باشند.
🌐 سوال دوم اینکه ممکن است کسی بگوید چرا امام و اصحابش این آب را برای روز ذخیره نکردند؟
💠 در پاسخ میگوییم: به طور طبیعی آنان فکر میکردند، مانند همیشه میروند و از فرات آب میآورند چون بارها این کار را کرده بودند، لذا آوردن دوباره آب اصلا دور از انتظار نبود. اما روز عاشورا عمر سعد حدود 4 هزار نفر را مامور شریعه فرات کرد و از ورود یاران امام به آب ممانعت کردند.
🔴 دشمن به کتاب لهوف استناد کرده است، اما در همین کتاب تشنگی و عطش امام و یارانش نیز بیان شده، به طور مثال در مورد حضرت علی اکبر مینویسد: «آنگاه به نزد پدر بازگشت و عرض كرد: پدر جان، تشنگى مرا كشته، و سنگينى آهن توان را از من برده، آيا جرعهی آبى هست؟»
🔶 در مورد حضرت علی اصغر نیز مینویسد: امام به جنگ اشتغال داشت، زينب خواهر امام، كودكی را آورد و گفت: اين طفل تو سه روز است كه آب نياشاميده، برايش آبى طلب كن. امام(ع) كودك را بر روى دست گرفت و فرمود: «اى قوم! شيعيان و اهل بيتم را كشتيد و فقط اين طفل باقى مانده كه از عطش به خود مىپيچد، او را با جرعهای از آب، سیراب كنيد».
__________________
📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/153983
📎 #اعتقادات
📎 #امامت
📎 #راهنما_شناسی
📎 #محرم
📎 #شبهات
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
⭕️ سوال
⁉️بیان بفرمایید چگونه قیام کربلا شکل گرفت؟
🌹 با نگاهی گذرا به تاریخ، خواهیم دید «معاویه» چهرهای دو رو و منافق دارد و ظاهر دین را به خوبی رعایت میکند، بنابراين مردم میپنداشتند او انسان مومنی است. لذا شرایط به گونهای بود که هر گونه حرکت در مقابل او باعث میشد که با تبلیغاتی که خود معاویه به راه میانداخت، به عنوان یک حرکت ضد اسلام و مسلمین تلقی شود.
👈 معاویه در ظاهر به نماز و قرآن و روزه و دین مردم، بسیار اهمیت میداد، به تفسیر قرآن و بیان احادیث میپرداخت. اگر چه او در باطن، کمر اسلام را در هم شکست و به جعل احادیث و انحراف در دین و تفسیرهای نادرست از قرآن پرداخت، ولی چون در ظاهر به شریعت عمل میکرد، مردم عادی میپنداشتند او خلیفهای مومن و شایسته است.
🔰 اما چهره یزید (لعنه الله علیه) بسیار با پدر خود تفاوت داشت، او اصلا به دین و دیانت و حتی ظاهر شریعت اهمیتی نمیداد و تنها به فکر شهوترانی و عیش و نوش خود بود؛ او مردی سگباز، میمونباز، شرابخور، بسیار شهوتران و... بود، لذا با وجود او، حتی ظواهر دین و اسلام در خطر عظیمی قرار میگرفت؛ به همین خاطر است که حضرت بعد از اینکه یزید به خلافت رسید فرمود: «آنگاه كه امت گرفتار حاکمی چون يزيد گردد، بايد فاتحه اسلام را خواند».
✅ همچنین حضرت، در نامهای به کوفیان نوشتند: «آگاه باشید همانا این قوم طاعت شیطان را واجب میدانند و از اطاعت خداوند رحمان سر باز دادهاند، به فساد پرداخته و حدود الهی را تعطیل کردهاند؛ حلال خدا را حرام و حرام خدا را حلال میشمارند».
✳️ با این اوصاف دیگر درنگ جایز نبود، و حرکت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) شروع شد؛ اتفاقا به خاطر جایگاه رفیع حضرت در میان مردم، حرکت ایشان حال؛ یا بیعت کنند یا قیام، از اهمیت ویژهای برخوردار بود، چرا که حضرت، فرزند پیغمبر و فاطمه زهرا (س)، خامس آل عبا و بزرگ و عالم بنی هاشم بود، بنابراين قیام یا بیعت او بازتاب بسیار گستردهای در میان مردم داشت و به منزله تایید یا عدم تایید تلقی میشد.
👈 حضرت به محض شنیدن خبر خلافت یزید حرکت خود را شروع کردند و برای فرار از بیعت و اعلام انزجار از دولت یزید شبانه از مدینه خارج شدند و به سمت مکه حرکت کرد. حضرت با تدبیری عالی مکه را برای سکونت انتخاب کرد، زیرا ایام حج نزدیک بود و مسلمین از اقشار مختلف و از تمام بلاد اسلامی برای حج میآمدند، بهترین فرصت برای رساندن پیام انزجار از دولت، برای حضرت بود؛ لذا حضرت تا لحظات پایانی اعمال حج در مکه ماندند، سپس حج را رها کرده و به سمت کوفه حرکت کرد.
🔶 از این به بعد، حرکت حضرت رنگ و بوی تازهای به خود گرفت، تا آن زمان تنها سخن از این بود که حضرت بیعت نمیکند، اما از این به بعد سخن از این است که حضرت قیام کرده و بر علیه یزید فاسد، به پا خواسته و اصل حکومت او را مشروع نمیداند؛ لذا حرکت به سمت کوفه بسیار مهم و ارزشمند بود و با تمام حرکتها فرق میکرد.
🔷 حضرت نیز برای رسیدن به این هدف که مردم بدانند حسین (ع) اصل حکومت یزید (لعنه الله علیه) را مشروع نمیداند فرمود: «همانا من به خاطر شرارت و فساد و ظلم کردن قیام نکردهام، بلکه تنها به خاطر اصلاح امّت جدم قیام کردهام؛ من میخواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم و بر طبق سیره جدم و پدرم علی بن ابیطالب (علیه السلام) عمل کنم».
🔺 در این قیام میبینیم که حضرت، تمام هستی خود را قربانی دین خدا کرد و از تمام هستیش برای زنده شدن دین خدا گذشت؛ حتی فرزند شش ماهه خود را نیز فدای اسلام نمود تا دین حیات دوبارهای بگیرد.
🔴 مردم ایران اسلامی در 8 سال دفاع مقدس و جنگ تحمیلی، این مدعا را اثبات کردند و با الگو گرفتن از حضرت و سر مشق قرار دادن حضرت برای خود، تمام هستی خود را فدای اسلام و ایران کردند تا دشمنان دین و اسلام نتوانند حتی یک وجب از این خاک را تصرف کنند.
________________
📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/19026
📎 #اعتقادات
📎 #امامت
📎 #راهنما_شناسی
📎 #محرم
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
✍️ راههای ساده برای خوشحال کردن همسر
💠 از تلاشهای همسرتان تشکر کنید و ببینید که چقدر موثر است.
📎 #خانواده
📎 #مشاوره
📎 #همسرداری
📎 #گرافیک_ثابت
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org