⭕️ سوال
⁉️ از نظر دین استفاده کردن و یا حتی مطالعه کردن درباره قانون جذب چه حکمی دارد؟
🔰 پاسخ
💠 نسبت به این پرسش چند نکته را باید مد نظر قرار داد:
1️⃣ یگانه تاثیرگذار عالم خداوند است. هیچ کدام از موجودات جهان بدون اذن و ارادهی الهی نمیتوانند در جهان کاری انجام دهند. اگر به قانون جذب نگاهی ملحدانه داشته باشیم و برای انسان تاثیری مستقل از خداوند در نظر بگیریم، بدون شک مطالعه و استفاده از این قانون از لحاظ دینی دارای اشکال است؛ امیرالمؤمنین در کلامی رفیع میفرماید: «عَرَفْتُ الله سُبْحَانَهُ بِفَسْخِ العَزَائِمِ، وَحَلِّ آلْعُقُودِ، وَنَقْضِ آلْهِمَمِ؛خداوند را بهوسیله بَرهم خوردن تصمیمها، فسخ پیمانها نقض ارادهها شناختم.»
چه بسا انسانی تصمیم بگیرد و حداکثر تلاش خود را هم انجام بدهد اما موفق نشود. انسان مسلمان معتقد است غیر از خداوند کس دیگری در جهان حکم نمیراند و اگر او نخواهد هیچ اتفاقی نمیافتد.
2️⃣ صرف نظر از نکتهی اول ما در زندگی معمولی خود نیز بارها شاهد نقض قانون جذب بودهایم. چه بسیار انسانهایی که آرزوی رسیدن به رتبهی یک کنکور را داشته و هر روز در ذهن خودشان آن را مرور کردهاند؛ اما در نهایت تنها یک نفر توانسته به این جایگاه دست پیدا کند. یا تاجری که در اثر یک اشتباه تمام سرمایهای که شبانه روز به آن فکر میکرده، از دست داده است.
3️⃣ اگر اشکالات قانون جذب را کنار بگذاریم و نگاه ملحدانه و مستقل از خداوند را از آن جدا کنیم؛ این قانون و دستورالعملهای آن به عنوان یک عاملی انگیزهبخش برای تلاش بیشتر مفید است و مشکلی با آموزههای دینی ندارد.
4️⃣ انسانِ مسلمان در کنار تلاشی که برای رسیدن به موفقیت انجام میدهد، باید همواره توکلش به خداوند باشد. توکل به پروردگار، دعا به درگاه او و همچنین توسل به ائمه علیهمالسلام، بهترین روش برای کسب موفقیت است. در احادیث اهل بیت توصیههای فراوانی بدین منظور وجود دارد؛ به عنوان مثال خواندن دو رکعت نماز برای تفأل نیک زدن قبل از انجام کارهای مهم از جمله این توصیههاست که میتوانید در مفاتیح الجنان روش انجام آن را ملاحظه فرمایید.
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید:
http://btid.org/node/209327
📎 #اعتقادات
📎 #کلام
📎 #قانون_جذب
🔰 معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
12.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ببینید
🌹#استوری به مناسبت شهادت شهید صیاد خدایی
🎤 نریمان پناهی
https://btid.org/fa/video/209511
📎 #تولیدات_چندرسانهای
📎 #شهید_صیاد_خدایی
📎 #شوال
🔰 معاونت تبلیغ و امورفرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
10.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فتوکلیپ؛ صد ثانیه با رصد 1401.03.02
کاری از گروه رصد
🖥 سامانه ارسال گزارشات طلاب، مبلغان و عموم مردم از فضای مجازی
🌐 https://r.btid.org
📎 #خبر
📎 #سیاست_اجتماع
📎 #تولیدات_چندرسانهای
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
📆 تقویم روز
📌 سه شنبه
☀️ ۳ خرداد ۱۴۰۱
🌙 ۲۲ شوّال ۱۴۴۳ قمری
🎄 24 می 2022 میلادی
✨ مناسبت روز :
. سالروز فتح خرمشهر (۱۳۶۱ هـ.ش)
. روز مقاومت، ایثار و پیروزی
📆 روزشمار:
▪️3 روز تا شهادت امام صادق علیه السلام
▪️8 روز تا ولادت حضرت فاطمه معصومه س و آغاز دهه کرامت
▪️18 روز تا ولادت امام رضا علیه السلام
📎 #گرافیک_ثابت
📎 #تقویم
🔰 معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ببینید
🌹درس خرمشهر
🎤 مقام معظم رهبری
https://btid.org/fa/video/209051
📎 #تولیدات_چندرسانهای
📎 #آزادسازی_خرمشهر
📎 #شوال
🔰 معاونت تبلیغ و امورفرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
ماجرای بهائی شدن محمد موحد❗️
⭕️ رسانه های تبلیغی #تشکیلات_بهائیت با ذکر ماجرای #بهائی شدن #محمد_موحد، بار دیگر #تناقضات این #فرقه را خصوصاً در مورد حرمت #تقیه یادآور شدند و فهماندند که بهترین جا برای #تبلیغ تناقضات مسلک شان، دیوانه خانه است.
جهت مطالعه بیشتر:
https://www.adyannet.com/fa/news/37958
📎 #فرق_ادیان_مذاهب
📎 #بهائیت
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
13.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹مهدویت، عامل شیعه شدن یک اهلسنت
💥 دلیل شیعه شدن من (فیصل دویسان) به خاطر پنهان کردن شخصیت امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه) در کتب اهل سنت بود.
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید:
https://www.adyannet.com/fa/news/38109
📎 #فرق_ادیان_مذاهب
📎 #وهابیت
📎 #اهل_سنت
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
⭕️ سوال
⁉️ کسانی که حقیقت و اسلام به آنها نرسیده چه در قدیم چه در حال حاضر؛ تکلیف آنها روز قیامت چیست؟ آیا مستقیما به بهشت می روند؟
🔰 پاسخ
🔹 افرادی که حقیقت اسلام به آن ها نرسیده در صورتی که جاهل مقصر باشند، یعنی می توانسته تحقیق کرده و به حقیقت اسلام پی ببرد، ولی این کار را نکرده باشد، مستحق عذاب و جهنم است؛ چرا که کوتاهی کرده و با وجود دسترسی به معارف، کوتاهی او عذری ندارد.
🔸 افرادی که در جهالت خود نیز تقصیری ندارند؛ بلکه یا اصلاً به گوششان نخورده یا آن که امکان تحقیق و پژوهش برای آنان وجود نداشته است و تنها آن چه را به آنها رسیده - مثل مسیحیت - قبول کرده و به آن عمل نموده اند. چنین افرادی اهل جهنم نیستند و خداوند آنان را مشمول عفو و رحمت خود قرار میدهد و اعمال آنها را با میزان حقیقت خواهی آنان و آن چه فکر میکردند حق است، میسنجد.
🔹 افراد دیگری هم مانند دیوانگان یا اطفال، که امکان دستیابی به حقیقت دین نداشته اند، نیز در قالب افراد مستضعف قرار می گیرند و خداوند در روز قیامت با رحمت خویش با آنان رفتار می کند.
بهشت پاداش ایمان و عمل صالح مومنان است و این افراد ایمان و اعمالی نداشته اند که به بهشت بروند و از طرفی گناهی هم ندارند که به جهنم بروند؛ این افراد امید است که در قیامت مورد رحمت الهی قرار بگیرند.
🔸 در روایتی مرحوم کلینی از پیامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله) نقل میکند: «زمانی که قیامت شود، خداوند اطفال و آنان که در زمان فترت بودهاند و کسانی که دارای عقل نبودهاند [و کلیه مستضعفان] را جمع کرده و در برابر آنان احتجاج میکند و فرشتهای را به سوی آنان مبعوث کرده و او آتشی را در برابر آنان آماده میکند، سپس خداوند فرشته دیگری را به سوی آنان مبعوث میکند و میگوید خداوند به شما گفته است در آتش وارد شوید. هر کس داخل شود آتش بر او سرد و سلامت خواهد بود و کسی که تخلف کند، وارد آتش میشود.»
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید:
http://btid.org/node/209467
📎 #اعتقادات
📎 #کلام
📎 #قیامت
🔰 معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
⭕️ سوال
⁉️ منظور از تصرف امام معصوم در دلها چیست؟
🔰 پاسخ
🔹 پاسخ به این سوال را می توان با درک صحیح از مقام امام فهمید. امام با توجه به مقام و شانی که دارا می باشد می تواند در دلها تصرف نماید و از آنها آگاه شود؛ زیرا امام بر کل مخلوقات ولایت تکوینی و تشریعی دارد. این ولایت تکوینی تمام شئون زندگی انسان را شامل می شود؛ از این رو امام می تواند از دلها اگاه گردد و نسبت به ان ها خبر بدهد.
🔸 همچنان که روایات زیادی وجود دارد امام با علم غیب خود از درون کسی خبر داده و این امر موجب هدایت شخص شده است. امام عصر علیه السلام ظهور روشن «ان الله قد احاط بکل شیء علما» است، بر تمام هستی و شئون بشر احاطه دارد، زیرا جان جانان و قلب عالم امکان است؛ نه تنها قلبِ جماد و نبات، آسمان و زمین، دریا و صحرا؛ بلکه قلب همگان است.
🔹 دل انسان اعضاء و جوارح وی را کنترل می کند و دلی هم هست که دل های انسان ها را رصد می کند. هر خاطره ای که از دل بگذرد وجود مبارک ولی عصرعجل الله تعالی فرجه به اذن خدا آن را می بیند و درمی یابد. همانگونه که اعمال دست و دیده را دل می داند و از آن بی خبر نیست، ممکن نیست، دل ما به چیزی مشغول باشد یا کاری انجام دهد و دل دل ها و جان جانها یعنی ولی و امام زمان (عج) آن را نداند.
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید:
http://btid.org/node/175477
📎 #اعتقادات
📎 #کلام
📎 #قدرت_تصرف_امام
🔰 معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
⭕️ سوال
❓ آیا در مورد عطسه کردن روایت داریم؟
🔰 پاسخ
🔹 روایات زیادی در مورد عطسه داریم، که هم از نظر بهداشت فردی و اجتماعی بحث شده است و هم از نظر معنوی.
🔸 امام صادق علیه السلام از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلّم روایت کرده که فرمودند: هرگاه مردی حدیثی گوید و کسی عطسه زند آن گواه درستی آن حدیث باشد.
🔹 امام علی علیه السلام فرمودند: عطسه کننده را سه بار باید دعا کرد و اگر از سه بار بیشتر عطسه زد آن باد است. و در حدیث دیگر است که اگر از سه بار بیشتر عطسه زد به او باید گفت: «شفاک الله؛ خدا شفایت دهد ؛ زیرا که منشأ عطسه زیاد مرضی است در مزاج.»
🔸 امام موسی کاظم علیه السلام از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلّم روایت کرده که فرمودند: عطسه کردن برای بیمار دلیل یر بهبودی یافتنش خواهد بود و باعث آسودگی بدنش میشود.
🔹 امام باقرعلیه السلام فرمودند: چه چیز خوبی است عطسه زدن، برای بدن سودمند است و خدای عزّوجلّ را نیز به یاد انسان می آورد.
🔸 امام صادق علیه السلام فرمودند: درباره ی درد دندان و گوش ، هرگاه شنیدید کسی عطسه زد با الحمدلله با او سخن بگویید.
🔹 امام صادق علیه السلام فرمود: هر که عطسه ای بشنود و«الحمد للّه» بگوید و صلوات بفرستد به درد چشم و درد دندان گرفتار نخواهد شد؛ سپس فرمود: اگر عطسه ای بشنوی این دعا را بگو اگر چه بین تو و او دریایی فاصله باشد.
🔸 اینکه اگرعطسه آمد باید صبر کنیم، منشا روایی ندارد و گویا از خرافاتی است که از هند آمده است؛ لذا نمی توان به آن اعتنا کرد.
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید:
http://btid.org/node/209464
📎 #اعتقادات
📎 #کلام
📎 #عطسه_کردن
🔰 معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org