💢 خواندن سوره حمد بجای تسبیحات اربعه در نماز
❇️ در ركعت سوم و چهارم خواندن حمد به جاى تسبيحات اربعه مانعى ندارد ولى اگر عادت داريد كه تسبيحات بخوانيد، اگر بدون قصد مشغول خواندن حمد شويد بايد آن را رها كنيد و دوباره حمد يا تسبيحات را بخوانيد.
❇️ در رکعت سوم و چهارم، باید تسبیحات یا حمد را آهسته بخواند و درصورتیکه حمد را میخواند، بنابر احتیاط باید «بسم الله» را هم آهسته بگوید.
🔺 رساله نماز و روزه آیت الله خامنه ای/ مسأله ۱۹۲
📎 #احکام
📎 #احکام_نماز
📎 #احکام_قرائت
📎 https://btid.org/fa/news/199791
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
💢 خبط و خطای آشکار درباره سخنی از حضرت امام (رحمةاللهعلیه)
💠 منظور امام خمینی (رحمةاللهعلیه) از جمله «هیچ احساسی ندارم»، هنگامیکه در هواپیما در بازگشت به ایران فرموده بودند، این بود که احساس فوقالعادهای از این شرایط ندارم؛ چون مأمور به تکلیف بودم.
🔶 ایشان همچنین در فرودگاه فرمودند: «این همه عواطف و احساسات شما بر دوش من سنگینی میکند و من نمیتوانم در مقابل این همه عواطف و احساسات از شما تشکر کنم.»
بنابراین نمیتوان به ایشان، بیتوجهی به عواطف مردم را نسبت داد.
📎 #گرافیک_ثابت
📎 #سیاست_اجتماع
📎 #سیاست_داخلی
📎 #ایران44
https://btid.org/fa/photogallery/199803
🔰 معاونت تبلیغ و امورفرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
📌 رابطه جمهوریت با اسلامیت در جمهوری اسلامی
⭕️ سوال
⁉️ از طرفی جمهوریت حاکی از توجه به رای و نظر مردم میباشد و از سوی دیگر طبق آموزههای اسلام تنها ملاک مشروعیتبخش حکومتها، اذن الهی است. این دو چگونه باهم جمع میشوند؟
🔸 در نظام دینی حاکمیت تنها از آن خداوند بوده و هیچ انسانی بر انسان دیگری برتری ندارد، اما در دولتهای پادشاهی، خواستهها و تمایلات پادشاه بر تمام مردم جامعه تحمیل میگردد.
🔹 همچنین در نظامهایی که بر رای اکثریت مردم پایهگذاری شده خواسته و تمایلات تعدادی از انسانها که به عنوان نماینده مردم انتخاب شدهاند بر سایرین غلبه دارد.
🔸 به خلاف دو نظام قبلی در یک نظام دینی مانند جمهوری اسلامی تصمیمگیری کشور بر اساس رای و نظر خداوند انجام میگیرد.
از آنجا که تمام انسانها برابر و یکسان هستند هیچ کس بر دیگری برتری نداشته و حق قانونگذاری و تعیین تکلیف برای سایر انسانها را ندارد.
🔹 گرچه از نظر مبانی اسلامی حق مشروعیت و رسمیت یافتن یک حکومت تنها اذن الهی است اما دین، پذیرش یا عدم پذیرش حکومت دینی را به خود مردم واگذار کرده است.
🔸 نمونه بارز توجه به اراده و انتخاب مردم را میتوان در سیره امیرالمومنین علی(علیهالسلام) مشاهده کرد. حضرت ۲۵ سال به خاطر عدم اقبال و انتخاب غلط مردم خانهنشین شده و مجبور به تحمل حکومتهای غیر الهی شدند.
🔹 وقتی مردم برای سپردن امر خلافت به سوی حضرت شتافتند، امام(علیهالسلام) به خاطر حضور مردم عنان حکومت را به دست گرفتند. حضرت درباره علت چرایی قبول مسئولیت جامعه از سوی خودشان میفرمایند:
«اگر نبود حضور آن جمعيت و تمام شدن حجّت با وجود يار و ياور ... هر آينه مهار شتر خلافت را بر شانه اش مى انداختم.
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید.
https://btid.org/fa/news/199343
📎 #اعتقادات
📎 #کلام
📎 #انقلاب_اسلامی
📎 #جمهوری_اسلامی
📎 #ايران44
🔰 معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
💢 بری بودن امام از دروغ و گمراهی
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 ما كَذَبْتُ وَ لَا كُذِّبْتُ [كُذِبْتُ]، وَ لَا ضَلَلْتُ وَ لَا ضُلَّ بِي.
🔹دروغ نگفتم و دروغ نشنيده ام. گمراه نشدم و كسى را گمراه نكرده ام.
📚 حکمت 185 نهج البلاغه
✍️ رسول اکرم(صلى الله علیه وآله) اخبار غیبى فراوانى مربوط به حوادث آینده به امیرمؤمنان على(علیه السلام) داده بود و امام علی(علیه السلام) نیز با اعتماد و یقینى که به اخبار پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) داشت، آنها را در حوادث مختلف بازگو مى کرد و هر گاه کسى در آن تردید مى نمود این جمله پرمعنا را بیان مى فرمودند.
📎 https://btid.org/fa/photogallery/199810
📎 #اعتقادات
📎 #اخلاق
📎 #امامت
📎 #نهجالبلاغه
🔰 معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
💢 عاقبت ظلم و ظالم
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 للظَّالِمِ الْبَادِي غَداً بِكَفِّهِ عَضَّةٌ.
🔹 آغاز كننده ستم، در قيامت دست خود را از پشيمانى (به دندان) مى گزد.
📚 حکمت 186 نهج البلاغه
📎 https://btid.org/fa/photogallery/199811
📎 #اعتقادات
📎 #اخلاق
📎 #امامت
📎 #نهجالبلاغه
🔰 معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
💢 نزدیک بودن کوچ از دنیا
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 الرَّحِيلُ وَشِيكٌ.
🔹 كوچ [كردن از دنيا به آخرت] نزديک است.
📚 حکمت 187 نهج البلاغه
📎 https://btid.org/fa/photogallery/199813
📎 #اعتقادات
📎 #اخلاق
📎 #امامت
📎 #نهجالبلاغه
🔰 معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org