باید از خود و سایرین پرسید چرا شرکت نکردن ایرانیان در انتخابات پیوسته یکی از راهبردهای اساسی دشمن بوده است؟
میتوان برای عدم مشارکت حداکثری مردم اثرات متعددی را برشمرد از جمله خطر حمله بیگانگان به کشور
آنچنان که رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخشی از بیانات خود با اشاره به اثرات حضور مردم پای صندوق های رأی میفرمایند: آنچه سایهی جنگ را، سایهی تعرّض دشمن را در طول این سالهای متمادی از سر این کشور رفع کرده، حضور مردم بوده است.
حال باتوجه به حساسیت این دوره از انتخابات لطفا با محوریت تصاویر بالا در گروههای خانوادگی، دوستانه، کاری و... علاوه بر گفت و گو با سایرین درخصوص تبعات شرکت نکردن در انتخابات از عموم مردم جهت حضور حداکثری پای صندوق های رأی دعوت کنیم
💎 بصیرت انتخاباتی
🔻أمیرالمؤمنین علی (علیهالسلام):
فإنّما البَصیرُ مَن سمِعَ فتَفَکّرَ، و نَظرَ فأبْصرَ، و انْتَفعَ بالعِبَرِ، ثُمّ سَلَکَ جَدَدا واضِحا یَتَجنّبُ فیهِ الصَّرْعَةَ فی المَهاوِی
❇️ با بصیرت کسی است که بشنود و بیندیشد، نگاه کند و ببیند، از عبرتها بهره گیرد، آنگاه راهِ روشنی را بپیماید که در آن از افتادن در پرتگاهها به دور ماند.
📚 بحارالأنوار، ج ۷۴، ص ۴۰۷
بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم
#تفسیر_قرآن_جلسه_۷۱
نام سوره: انفال
شماره آیه:《۷۱》
#آیه: وَ إِن يُرِيدُوا خِيَانَتَكَ فَقَدْ خَانُوا اللَّهَ مِن قَبْلُ فَأَمْكَنَ مِنْهُمْ ۗ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ
#ترجمه: امّا اگر بخواهند به تو خیانت کنند، (تازگى ندارد) آنها پیش از این (نیز) به خدا خیانت کردند. و خداوند
(شما را) بر آنها پیروز کرد. خداوند دانا و حکیم است.
#تفسیر_آیه:
و از آنجا که ممکن بود بعضى از اسیران از این برنامه سوء استفاده کنند و با اظهار اسلام به قصد خیانت و انتقامجوئى در صفوف مسلمانان در آیند، در این آیه، هم به آنها اخطار مى کند، و هم به مسلمانان هشدار مى دهد، مىفرماید:
و اگر بخواهند به تو خیانت کنند چیز تازه اى نیست، آنها پیش از این هم به خدا خیانت کردند (وَ إِنْ یُریدُوا خِیانَتَکَ فَقَدْ خانُوا اللّهَ مِنْ قَبْلُ).
چه خیانتى از این بالاتر که نداى فطرت را نشنیده گرفته و حکم عقل را پشت سر انداختند، و براى خدا شریک و شبیه قائل شدند، و آئین خرافى بت پرستى را جانشین توحید ساختند.
ولى اینها نباید فراموش کنند که:
خداوند تو و یارانت را بر آنها پیروز کرد. (فَأَمْکَنَ مِنْهُمْ).
در آینده نیز اگر راه خیانت را بپویند به پیروزى نخواهند رسید، باز هم گرفتار شکست خواهند شد.
خداوند از نیات آنها آگاه است و دستوراتى را که درباره اسیران داده است بر طبق حکمت مى باشد، زیرا
خداوند علیم و حکیم است(وَ اللّهُ عَلیمٌ حَکیمٌ).
در تفسیرهاى شیعه و اهل سنت، در ذیل این آیه و آیه قبل، نقل شده که:
گروهى از انصار از پیامبر(صلى الله علیه وآله) اجازه خواستند از عباس عموى پیامبر(صلى الله علیه وآله) که در میان اسیران بدر بود ـ به احترام آن حضرت ـ فدیه گرفته نشود، ولى پیامبر(صلى الله علیه وآله)فرمود:
وَ اللّهِ لا تَذَرُونَ مِنْهُ دِرْهَماً: به خدا سوگند، حتى از یک درهم آن نیز صرف نظر نکنید. (اگر گرفتن فداء قانون خدا است باید درباره همه ـ حتى عموى من ـ اجرا شود، و فرقى میان او و سایرین نباشد).
پیامبر(صلى الله علیه وآله) به عباس فرمود:
از طرف خودت و فرزند برادرت (عقیل بن أبى طالب) باید فداء دهى.
عباس (که علاقه خاصى به مال داشت) گفت: اى محمّد! مى خواهى مرا چنان فقیر کنى که دست پیش روى طایفه قریش دراز کنم؟!
پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمود:
از همان ذخیره اى که نزد همسرت ام الفضل گذاردى و گفتى: اگر من در میدان جنگ کشته شدم، این مال را مخارج خود و فرزندانت قرار ده، فدیه را بپرداز!
عباس از این موضوع سخت در تعجب فرو رفت.
گفت: چه کسى این خبر را به تو داده؟(در حالى که کاملاً محرمانه بوده است).
پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمود:
جبرئیل از طرف خداوند.
عباس گفت: سوگند به کسى که محمّد (صلى الله علیه وآله) به آن سوگند یاد مى کند، هیچ کس جز من و همسرم از این راز آگاهى نداشت، سپس گفت: أَشْهَدُ أَنَّک رَسُولُ اللّهِ و مسلمان شد.
همه اسیران بدر ، پس از آزادى به مکّه باز گشتند، جز عباس ، عقیل و نَوفل که قبول اسلام کردند، در مدینه ماندند، و آیات فوق اشاره به وضع آنها مى کند.
در مورد اسلام آوردن عباس در بعضى از تواریخ چنین آمده که: پس از قبول اسلام به مکّه بازگشته، پیامبر(صلى الله علیه وآله) را به وسیله نامه از توطئه هاى مشرکان آگاه مىساخت سپس قبل از سال هشتم هجرت (سال فتح مکّه ) به مدینه هجرت نمود.
در کتاب قرب الاسناد از امام باقر(علیه السلام) از پدرش امام سجاد(علیه السلام) چنین نقل شده:
روزى اموال قابل ملاحظه اى نزد پیامبر(صلى الله علیه وآله) آوردند، پیامبر(صلى الله علیه وآله) رو به عباس کرده، فرمود:
عبایت را بگشا، و قسمتى از این مال را برگیر.
عباس چنین کرد، سپس پیغمبر(صلى الله علیه وآله) فرمود:
این از همان است که خداوند فرموده، و آیه یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِمَنْ فی أَیْدیکُمْ... را تلاوت کرد.
اشاره به این که وعده خدا راجع به جبران اموالى که از شما گرفته شده هم اکنون عملى شد.
و از این حدیث معلوم مى شود پیامبر(صلى الله علیه وآله) در صدد بود اسیرانى را که اسلام آوردند به نحو احسن تشویق و اموالى را که پرداخته اند به طرز بهترى جبران کند.
✍تهیه و تنظیم : عاشوری
-1993400574_-378309546.mp3
13.13M
#نشر_حداکثری
❌ الان چه کنیم؟!
شرایط خطرناک است
حتما کامل بشنوید
🎙#م_طالبی_دارستانی
کانال #بانوی_تمدن_ساز🔻
🆔 https://eitaa.com/joinchat/3589996566C30f040f3b9