سرلشکر باقری: نحوه خونخواهی ما و محور مقاومت در حال بررسی است
رئیس ستادکل نیروهای مسلح:
🔹اینکه محور مقاومت و ما چگونه خونخواهی شهید هنیه را انجام میدهیم در دست بررسی است.
🔹حتما این کار اتفاق خواهد افتاد. اقدامات گوناگونی باید صورت بگیرد و صهیونیستها حتما پشیمان خواهند شد.
✾•┈┈••✦❀✦••┈┈•✾
💚سلام مهربان!
‼️ اینجا همه چیز سرجایش است...
🥀 غیر از تو که همه دار و ندار مایی!...
#سلام
امام صادق علیهالسلام:
آنکه به زیارت حسین ع رود؛
. خود خدا حوائجش را برطرف کند
. روزیش زیاد شود
. خرج سفرش برگردد
. بعد از بازگشت، تمام گناهانش بخشیده شود
. اگر در سفر بمیرد، ملائک او را غسل داده، دربهای بهشت بر او باز شود
. و …
کامل الزیارات ج۱ ص۱۲۷
#اربعین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در این یکی دو روز در یک جلسۀ دانشجویی در مشهد، به گفتگوی چند دقیقۀ اول فیلم ویرانگر، ساختۀ ابوالقاسم طالبی در دهۀ ۷۰ اشاره کردم.
چند دقیقه قبل طالبی را در فرودگاه مشهد دیدم. اتفاقاً همین چند دقیقه را برایش یادآوری کردم، خندید و گفت اولین فیلمم بوده.
گفتم از ساختههایت، خصوصاً این آخری، یعنی هفتسر اژدها استفاده کردیم. گفت بابت ساخت و پخش آن عدهای پوستم را کندند. در جوابش گفتم انقلابی بودن هزینه دارد. گفت ما که هزینهاش را دادیم. گفت من نوکر بیبی حضرت زهرا هستم و او هوایم را دارد.
@fakhrian_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 بهترین شفیع زن در روز قیامت
🎙حجت السلام رفیعی
✾•┈┈••✦❀✦••┈┈•✾
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥لحظاتی از دیدار شهید اسماعیل هنیه با نوههایش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇵🇸 حفیدة الشهيد إسماعيل هنيـــة ترثي أعمامها و أبناء أعمامها الشهداء😔🍃
https://eitaa.com/stekerarabic
بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم
#تفسیر_قرآن_جلسه_۲۶
نام سوره: توبه
شماره آیه:《۲۶》
#آیه: ثُمَّ أَنزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَىٰ رَسُولِهِ وَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ وَ أَنزَلَ جُنُودًا لَّمْ تَرَوْهَا وَ عَذَّبَ الَّذِينَ كَفَرُوا ۚ وَ ذَٰلِكَ جَزَاءُ الْكَافِرِينَ
#ترجمه: سپس خداوند «آرامش» خود را بر پیامبرش و بر مؤمنان نازل کرد. و لشکرهایى فرستاد که شما آنها را نمى دیدید. و کافران را مجازات کرد. و این است جزاى کافران!
#تفسیر_آیه
در این موقع که سپاه اسلام در اطراف سرزمین حنین پراکنده شده بود، و جز گروه کمى با پیامبر(صلى الله علیه وآله) باقى نمانده بودند، و پیغمبر(صلى الله علیه وآله) به خاطر فرار آنها شدیداً نگران و ناراحت بود...
خداوند آرامش و اطمینان خویش را بر پیامبرش و بر مؤمنان فرستاد(ثُمَّ أَنْزَلَ اللّهُ سَکینَتَهُ عَلى رَسُولِهِ وَ عَلَى الْمُؤْمِنینَ).
و هم چنین لشکریانى که شما نمى دیدید، براى تقویت و یاریتان فرو فرستاد (وَ أَنْزَلَ جُنُوداً لَمْ تَرَوْها).
همان گونه که در ذیل آیات مربوط به غزوه بدر گفتیم، نزول این ارتش نامرئى الهى براى تحکیم و تقویت روحیه مسلمانان و ایجاد نیروى ثبات و استقامت در جان و دل آنان بود، نه این که فرشتگان و نیروهاى غیبى در جنگ شرکت کرده باشند.
و در پایان نتیجه نهائى جنگ حنین را چنین بیان مى کند:
خداوند افراد بى ایمان و بت پرست را کیفر داد(گروهى کشته، گروهى اسیر و جمعى پا به فرار گذاردند آن چنان که از دسترس ارتش اسلام خارج شدند) (وَ عَذَّبَ الَّذینَ کَفَرُوا).
و این است کیفر افراد بى ایمان!(وَ ذلِکَ جَزاءُ الْکافِرینَ).
✍تهیه و تنظیم : عاشوری
💢تصویر اعضای خانواده اسماعیل هنیه
که طی این مدت اخیر به شهادت رسیدهاند
◀️مطالعات اخوان المسلمین
https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
✍دکتر انوشه
همیشه یادمان باشد
که نگفته ها را میتوان گفت ولی گفته ها را نمیتوان پس گرفت.
چه سنگ را به کوزه بزنی چه کوزه را به سنگ; شکست با کوزه است.
دلها خیلی زود از حرفها می شکند
مراقب گفتارمان باشیم.
#دڪتر_انوشه
@dranooshe✨
بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم
#تفسیر_قرآن_جلسه_۲۷
نام سوره: توبه
شماره آیه:《۲۷》
#آیه: ثُمَّ يَتُوبُ اللَّهُ مِن بَعْدِ ذَٰلِكَ عَلَىٰ مَن يَشَاءُ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
#ترجمه: سپس خداوند ـ بعد از آن ـ توبه هر کس را بخواهد (و شایسته ببیند)، مى پذیرد.
و خداوند آمرزنده و مهربان است.
#تفسیر_آیه
در ادامه آیه قبل، در این آیه به پیامبرش تصریح میکند که درهاى توبه و بازگشت را به روى اسیران و فرارکنندگان از کفار باز گذارد که اگر مایل باشند، به سوى خدا باز گردند و آئین حق را بپذیرند، لذا در آخرین آیه مورد بحث مى فرماید:
⚜سپس خداوند بعد از این جریان توبه هر کس را بخواهد (و او را شایسته و آماده براى توبه واقعى بداند) مىپذیرد(ثُمَّ یَتُوبُ اللّهُ مِنْ بَعْدِ ذلِکَ عَلى مَنْ یَشاءُ).
جمله یَتُوبُ که با فعل مضارع ذکر شده و دلالت بر استمرار دارد مفهومش این است که: درهاى توبه و بازگشت همچنان به روى آنها باز و گشوده است چرا که خداوند آمرزنده و مهربان است(وَ اللّهُ غَفُورٌ رَحیمٌ)
هیچ گاه درهاى توبه را به روى کسى نمى بندد، و از رحمت گسترده خود کسى را نومید نمى سازد.
✍تهیه و تنظیم : عاشوری
🌷 در این هوا هوس نمیگنجد
✏️ رهبر انقلاب: همانند #شهید_بابایی دلها را به هم نزدیک کنید؛ درون را پاک کنید؛ عمل را خالص کنید؛ برای خدا کار کنید؛ آن وقت خدای متعال برکت خواهد داد. عباس بابایی یک انسان واقعاٌ مؤمن و پرهیزگار و صادق بود. ۱۳۸۳/۱۰/۲۳
🗓 ۱۵مرداد، سالگرد شهادت خلبان شهید عباس بابایی
💻 Farsi.Khamenei.ir
مداحی آنلاین - نماهنگ پناه - نریمانی.mp3
4.3M
حال دلم همیشه روبراهه
وقتی حسین حسین رو زبونمه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 معرفی شنیدنی یحیی سنوار به رهبر انقلاب توسط شهید هنیه
🔹️ لحظاتی از حضور شهیدان سلیمانی، هنیه، امیرعبداللهیان، در حیاط بیت رهبری، پیش از دیدار با رهبر انقلاب
📥 نسخه کامل را ببینید👇
khl.ink/f/57316
بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم
#تفسیر_قرآن_جلسه_۲۸
نام سوره: توبه
شماره آیه:《۲۸》
#ترجمه: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ فَلَا يَقْرَبُوا الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ بَعْدَ عَامِهِمْ هَٰذَا ۚ وَ إِنْ خِفْتُمْ عَيْلَةً فَسَوْفَ يُغْنِيكُمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ إِن شَاءَ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ حَكِيمٌ
#ترجمه: اى کسانى که ایمان آورده اید! مشرکان ناپاکند. پس نباید بعد از این سال به مسجدالحرام نزدیک شوند! و اگر از فقر مى ترسید، خداوند هرگاه بخواهد، شما را به فضل (و کرم) خود بى نیاز مى سازد. (و از راه دیگر جبران مى کند.) خداوند دانا و حکیم است.
#تفسیر_آیه
مشرکان حق ورود به مسجدالحرام را ندارند!
گفتیم یکى از فرمان هاى چهارگانه اى که على(علیه السلام) در مراسم حج سال نهم هجرت، به مردم مکّه ابلاغ کرد این بود که: از سال آینده هیچ یک از مشرکان حق ورود به مسجدالحرام و طواف خانه کعبه را ندارد، آیه فوق اشاره به این موضوع و فلسفه آن است.
1⃣نخست مى فرماید: اى کسانى که ایمان آورده اید! مشرکان آلوده و ناپاکند! بنابراین نباید بعد از امسال، نزدیک مسجدالحرام شوند ! (یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنَّمَا الْمُشْرِکُونَ نَجَسٌ فَلا یَقْرَبُوا الْمَسْجِدَ الْحَرامَ بَعْدَ عامِهِمْ هذا).
آیا این آیه دلیل بر نجس بودن مشرکان به همان مفهوم فقهى است یا نه؟ در میان فقهاء و مفسران گفتگو است، و براى تحقیق معنى آیه لازم است روى کلمه نجس قبلاً بررسى شود.
نَجَس (بر وزن هوس) معنى مصدرى دارد، و به عنوان تأکید و مبالغه به معنى وصفى نیز به کار مى رود.
راغب در کتاب مفردات درباره معنى این کلمه مى گوید: نَجاسَت و نَجَس به معنى هر گونه پلیدى است و آن بر دو گونه است: یک نوع پلیدى حسّى، و دیگرى پلیدى باطنى است.
و طبرسى در مجمع البیان مى گوید: به هر چیزى که طبع انسان از آن متنفر است نَجَس گفته مى شود.
به همین دلیل، این واژه در موارد زیادى به کار مى رود که مفهوم آن یعنى نجاست و آلودگى ظاهرى هم وجود ندارد، مثلاً:
🔵دردهائى را که دیر درمان مى پذیرد، عرب نَجَس مى گوید.
🔵اشخاص پست و شرور با این کلمه توصیف مى شوند.
🔵پیرى و فرسودگى بدن را نیز نَجَس مى نامند.
از اینجا روشن مى شود: با توجه به آیه فوق به تنهائى نمى توان قضاوت کرد که اطلاق کلمه نَجَس بر مشرکان به این خاطر است که جسم آنها آلوده است، همانند آلوده بودن خون، بول و شراب.
و یا به خاطر این که عقیده بت پرستى یک نوع آلودگى درونى دارد.
و به این ترتیب، براى اثبات نجاست کفار به این آیه نمى توان استدلال کرد، بلکه باید دلائل دیگرى را جستجو کنیم.
2⃣سپس در پاسخ افراد کوته بینى که اظهار مى داشتند: اگر پاى مشرکان از مسجدالحرام قطع شود، کسب و کار و تجارت ما از رونق مى افتد، و فقیر و بیچاره خواهیم شد، مى فرماید: و اگر از فقر و احتیاج مى ترسید، به زودى خداوند اگر بخواهد از فضلش شما را بى نیاز مى سازد (وَ إِنْ خِفْتُمْ عَیْلَةً فَسَوْفَ یُغْنیکُمُ اللّهُ مِنْ فَضْلِهِ إِنْ شاءَ).
همان گونه که به عالى ترین وجهى بى نیاز ساخت، و با گسترش اسلام در عصر پیامبر(صلى الله علیه وآله) سیل زائران خانه خدا به سوى مکّه به حرکت در آمد، و این موضوع تا به امروز ادامه دارد، و مکّه که از نظر جغرافیائى در نامناسب ترین شرایط قرار دارد، و در میان یک مشت کوه هاى خشک و سنگلاخ هاى بى آب و علف است، به صورت یک شهر بسیار آباد و یک کانون مهم داد و ستد و تجارت در آمده است.
و در پایان آیه اضافه مى کند: خداوند علیم و حکیم است (إِنَّ اللّهَ عَلیمٌ حَکیمٌ).
هر دستورى مى دهد بر طبق حکمت است و از نتایج آینده آن کاملاً آگاه و با خبر مى باشد.
✍تهیه و تنظیم : عاشوری
✅ اعتراف جالب دانشمند آمریکایی
مایکل اچ هارت، دانشمند بزرگ آمریکایی و یهودی معتقد، فیزیک دان، ریاضی دان ، اخترفیزیک ، حقوق دان، کارشناس علوم کامپیوتر و ... و نویسنده کتاب بزرگ و معروف "100 تاثیرگذار ترین افراد در تاریخ" در مقاله ای می نویسد:
چنانچه از من سوال شود که چه کسی می تواند این جهان آشفته بازار را سامان بخشد و مدیریت کند؟
می گویم محمد صلی الله علیه و آله و سلم. اگر محمد صلی الله علیه و آله و سلم نبود می گویم علی علیه السلام، اگر علی علیه السلام نبود میگویم فقها، آنهم فقهای شیعه نه اهل سنت ،
اگر به من گفته شود از فقهای شیعه کدام فقها، در جواب می گویم: فقهای ایران و در میان فقهای ایران تنها کسی که می تواند جهان را اداره کند "حضرت آیت الله خامنه ای" است
💥👇🏻
🇮🇷@AMMARIUN313🇮🇷
👆🏻کانال ذِکرِ مُستَحَبیِ عَمّاریون👆🏻🇮🇷
موکبهای ایرانی اربعین 403
موکب مختار ثقفی
عمود 70
پذیرایی و استراحت بین راهی
موکب میثم تمار
عمود 125
جهت پذیرایی و استراحت بین راهی
موکب حضرت علی اکبر
عمود 145
جهت پذیرایی و استراحت بین راهی با امکانات بهداشتی
معزی الزهرا
عمود 152
جهت پذیرایی و استراحت بین راهی
موکب احباب الحسین
عمود 180
جهت پذیرایی و استراحت بین راهی
موکب فاطمه زهرا(س) ستاد بازسازی عتبات
عمود 202 از بزرگترین موکب های اربعین
ظرفیت اسکان ۵۰۰۰ زائر خانم و آقا
پذیرایی 6000 زائر در هر وعده
فضای مجزا و پوشیده برای بانوان و مهدکودک
امکان تماس تلفنی رایگان با ایران
اینترنت رایگان
غرفه شیعیان ترکیه
درمانگاه
خشکشویی
تعمیرات لباس و چرخ دستی
چایخانه
نانوایی بربری و لواش
موکب طرف البراق
عمود 216
جهت استراحت و امکانات بهداشتی
موکب حسینیه قبا
عمود 216
جهت استراحت و امکانات بهداشتی
موکب امام رضا (ع)
عمود 285
موکبی مناسب و در حال توسعه با امکانات اسکان
امکانات فرهنگی
اینترنت
هلال احمر
بزرگترین و زیباترین موکب جاده کربلا
موکب انوار الحسین (ع)
عمود 316
روزانه تا ۱۴ هزار ساندویچ در این مکان توزیع میشود.
موکب طریق الاحرار
عمود 345
پذیرایی و استراحت و اسکان
موکب ابناء الحسین
عمود 405
پذیرایی و استراحت و اسکان
موکب فاطمه الزهرا (س)
عمود 460
پذیرایی و استراحت و اسکان
موکب قاسم ابن الحسن (ع)
عمود 492
پذیرایی و استراحت و امکانات بهداشتی
موکب خدمه الزوار الحسین (ع)
عمود 538
پذیرایی و استراحت و اسکان
بیمارستان حیدریه
عمود 576
حیدریه شهری بین نجف و کربلا
از موکب های درمانی مستقر در کربلا
موکب بقعه الرسول (ص)
عمود 619
پذیرایی و استراحت
موکب هانی ابن عروه
عمود 655
جهت پذیرایی و استراحت و بهرهگیری از امکانات فرهنگی
موکب علی بن موسی الرضا (ع)
عمود 657
امکانات مناسب
برنامه فرهنگی
بهترین موکب برای اسکان رایگان در کربلا
حمام های متعدد و تمیز
اینترنت رایگان
موکب امام حسن مجتبی (ع)
موکب 715
جهت پذیرایی و استراحت
موکب صاحب الزمان (عج) 1
عمود 728
امکانات مناسب، اسکان مناسب و خدمات لازم فرهنگی و بهداشتی
موکب سید الساجدین
عمود 823
جهت پذیرایی و استراحت
موکب صاحب الزمان (عج) 2
عمود 828
امکانات مناسب، برنامه فرهنگی و اسکان مناسب
راهنمای زائر
موکب شباب القاسم (ع)
عمود 890
زمینه اسکان و امکانات بهداشتی فراهم است.
موکب احباب الرضا (ع)
عمود 907
برنامه های فرهنگی
پذیرایی
اسکان
ایستگاه نوگلان
سرویس بهداشتی و حمام
دار الشفاء محبان المهدی
عمود 952
خدمات پزشكي درماني رايگان
موکب حسینیه الاحسان
عمود 1000
جهت استراحت و پذیرایی و امکانات بهداشتی
موکب نهج الحسیم (ع)
عمود 1017
جهت استراحت و پذیرایی و امکانات بهداشتی
موکب حسینیه مجد
عمود 1065
جهت استراحت و پذیرایی و امکانات بهداشتی
موکب حرم حضرت معصومه (س)
عمود 1080؛ از موکب های خوب اربعین
پاسخگویی شرعی و معارفی به چهار زبان ترکی انگلیسی عربی و اردو
برگزاری محافل قرآنی
مجالس سخنرانی و مداحی
برپایی غرفه کودکان و برنامههای خدماتی اعم از مهمانسرای حضرت جهت پذیرایی از زائران
بیمارستان صحرایی
ستاد گمشدگان
ایستگاههای صلواتی
محل اسکان زائرین
موکب حرم حضرت معصومه (س)
موکب مع امام منصور (موسسه مصاف)
عمود 1086
سخنرانی استاد رائفی پور
مجالس عزاداری
امکانات رفاهی
حمام و سرویس
اینترنت رایگان
موکب نور الخیریه
عمود 1092
جهت استراحت و پذیرایی و امکانات بهداشتی
موکب شباب ام البنین (س)
عمود 1181
جهت استراحت و پذیرایی و۶ امکانات بهداشتی
موکب شباب امیرالمومنین (ع)
عمود 1041
امکانات مناسب
ورودی کربلای معلی
عمود 1292
امکانات اسکان زائرین
ورودی کربلا؛ موکب سیده شریفه خاتون بنت امام حسن (ع)
عمود 1325
پذیرای ابدوغ
شربت
صبحانه
شام
میان وعده هندوانه
درب حرم حضرت عباس (ع)
عمود 1452
آخرین موکب ایرانی مسیر پیاده روی اربعین
🌹 اعمـــــال مـــــاه صفـــــر
💠 سفارشات مخصوص بمناسبت ورود به ماه صفرالمظفر:
▪️ماه صفر ماه حزن اهل بیت علیهم السلام و ماه مهم و شریفی هست،
♦️لذا در مفاتیح الجنان اعمالی برای کل این ماه و اعمال مخصوص بعضی روزها آمده است:
۱- خواندن نماز اول ماه
دو رکعت
در رکعت اول بعد از حمد سی مرتبه سوره قلهوالله احد
در رکعت دوم بعد از حمد سی مرتبه سوره قدر
بعد از نماز صدقه دهد.
۲- خوانده دعای؛
" یَا شَدِیدَ الْقُوَى وَ یَا شَدِیدَ الْمِحَالِ یَا عَزِیزُ یَا عَزِیزُ یَا عَزِیزُ
ذَلَّتْ بِعَظَمَتِکَ جَمِیعُ خَلْقِکَ
فَاکْفِنِی شَرَّ خَلْقِکَ
یَا مُحْسِنُ یَا مُجْمِلُ یَا مُنْعِمُ یَا مُفْضِلُ یَا لا إِلَهَ اِلّا أَنْتَ سُبْحَانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَ نَجَّیْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَ کَذَلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنِینَ
وَ صَلَّى اللهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ. "
روزی ۱۰مرتبه که در مفاتیح الجنان آمده.
۳- روز سوم نمازی دارد به این نحو:
دو رکعت
در رکعت اول سوره حمد سوره فتح
و در رکعت دوم حمد و توحید.
بعد از نماز
صد مرتبه صلوات،
صد مرتبه بگوید: اللهم العن آل ابی سفیان و صد مرتبه استغفار کند.
۴- صدقه دادن هم در طول ماه مطلوب است.
#ماه_صفر
↪️ @kalamemehrabani
بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم
#تفسیر_قرآن_جلسه_۲۹
نام سوره: توبه
شماره آیه:《۲۹》
#آیه: قَاتِلُوا الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ لَا بِالْيَوْمِ الْآخِرِ وَ لَا يُحَرِّمُونَ مَا حَرَّمَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ لَا يَدِينُونَ دِينَ الْحَقِّ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ حَتَّىٰ يُعْطُوا الْجِزْيَةَ عَن يَدٍ وَ هُمْ صَاغِرُونَ
#ترجمه: با کسانى از اهل کتاب که نه به خدا، و نه به روز بازپسین ایمان دارند، و نه آنچه را خدا و پیامبرش تحریم کرده حرام مى شمرند، و نه آیین حق را مى پذیرند، پیکار کنید تا زمانى که با خضوع و تسلیم، جزیه را به دست خود بپردازند.
#تفسیر_آیه
1⃣نخست مى گوید: با کسانى که ایمان به خدا و روز قیامت ندارند، پیکار کنید (قاتِلُوا الَّذینَ لا یُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَ لا بِالْیَوْمِ الآْخِرِ).
اما چگونه اهل کتاب مانند یهود و نصارى ایمان به خدا و روز رستاخیز ندارند، با این که به ظاهر مى بینیم هم خدا را قبول دارند و هم معاد را؟ این به خاطر آن است که ایمان آنان آمیخته به خرافات و مطالب بى اساس است.
اما در مورد ایمان به مبدأ و حقیقت توحید:
اوّلاً ـ گروهى از یهود ـ همان طور که در آیات بعد خواهد آمد ـ عُزَیز را فرزند خدا مى دانستند، و مسیحیان عموماً، ایمان به الوهیت مسیح و تثلیث (خدایان سه گانه) دارند.
ثانیاً ـ همان گونه که در آیات آینده نیز اشاره شده آنها گرفتار شرک در عبادت بودند، و عملاً دانشمندان و پیشوایان مذهبى خود را مى پرستیدند، بخشش گناه را که مخصوص خدا است از آنها مى خواستند، و احکام الهى را که آنان تحریف کرده بودند به رسمیت مى شناختند.
و اما ایمان آنها به معاد، یک ایمان تحریف یافته بود; زیرا معاد را چنان که از سخنان آنها استفاده مى شود، منحصر به معاد روحانى مى دانستند. بنابراین هم ایمانشان به مبدأ مخدوش است و هم به معاد.
2⃣آنگاه به دومین صفت آنها اشاره مى کند: آنها در برابر محرّمات الهى تسلیم نیستند، و آنچه را که خدا و پیامبرش تحریم کرده، حرام نمى شمرند (وَ لایُحَرِّمُونَ ما حَرَّمَ اللّهُ وَ رَسُولُهُ).
ممکن است منظور از رسول او، موسى(علیه السلام) و مسیح(علیه السلام) باشد; زیرا آنها به محرمات آئین خود نیز عملاً وفادار نیستند، و بسیارى از اعمالى که در آئین موسى(علیه السلام) یا مسیح(علیه السلام) تحریم شده است مرتکب مى شوند، نه تنها مرتکب مى شوند، گاهى حکم به حلال بودن آن نیز مى کنند!
و ممکن است منظور از رَسُولُهُ پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) باشد، یعنى فرمان جهاد با آنها به خاطر آن است که آنها در برابر آنچه خداوند به وسیله پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله)تحریم کرده، تسلیم نیستند، و مرتکب همه گونه گناه مى شوند.
این احتمال نزدیک تر به نظر مى رسد و شاهد آن آیه ۳۳ همین سوره است که به زودى تفسیر آن خواهد آمد، آنجا که مى گوید: هُوَ الَّذِى أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دِیْنِ الْحَقِّ: او کسى است که پیامبرش را با هدایت و دین حق فرستاد .
به علاوه کلمه رَسُوله هنگامى که در قرآن به طور مطلق گفته مى شود منظور پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله)است. و از این گذشته اگر منظور پیامبر خودشان بود باید به صورت مفرد نگوید، بلکه به صورت تثنیه یا جمع بگوید; زیرا براى خود رسولانى داشته اند، همان گونه که در آیه ۱۳ سوره یونس آمده است: وَ جائَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبِیِّناتِ: پیامبران آنها دلایل روشن براى آنان آورده اند (نظیر این تعبیر در آیات دیگرى از قرآن نیز دیده مى شود).
البته ممکن است گفته شود: در این صورت آیه از قبیل توضیح واضحات خواهد بود; زیرا بدیهى است که غیر مسلمانان همه محرمات آئین اسلام را قبول ندارند.
ولى باید توجه داشت: منظور از بیان این صفات، بیان علت مجاز بودن جهاد در برابر آنها است، یعنى به این دلیل جهاد با آنان جایز است که محرمات اسلامى را نپذیرفته و آلوده گناهان زیادى هستند، اگر مقاومت کنند و از صورت یک اقلیت سالم خارج شوند مى توان با آنها مبارزه کرد.
3⃣بالاخره به سومین صفت آنها اشاره کرده، مى گوید: آنها به طور کلى آئین حق را قبول ندارند (وَ لا یَدینُونَ دینَ الْحَقِّ).
باز در مورد این جمله دو احتمال گذشته وجود دارد، ولى ظاهر این است که منظور از دین حق همان آئین اسلام است که در چند آیه بعد به آن اشاره شده است.
ذکر این جمله بعد از ذکر عدم اعتقاد آنها به محرمات اسلامى، از قبیل ذکر عام بعد از خاص است، یعنى نخست به آلوده بودن آنها به بسیارى از محرمات اشاره مى کند; زیرا این آلودگى ها چشمگیرتر است، از قبیل:
آلودگى به شراب، رباخوارى، خوردن گوشت خوک، و ارتکاب بسیارى از بى بند و بارى هاى جنسى که روز به روز در میان آنها بیشتر و گسترده تر میشود.
سپس مى گوید: اصولاً اینها در برابر آئین حق تسلیم نیستند، یعنى ادیان آنها از مسیر اصلى منحرف شده بسیارى از حقایق را به دست فراموشى سپرده اند و انبوهى از خرافات را به جاى آن نشانیده اند، به همین دلیل:
یا باید انقلاب تکاملى اسلام را بپذیرند و دنیاى فکرى مذهبى خود را نوسازى کنند.
و یا حداقل به صورت یک اقلیت سالم در کنار مسلمان ها قرار گیرند، و شرائط زندگى مسالمت آمیز را بپذیرند.
پس از ذکر این اوصاف سه گانه که در حقیقت مجوز مبارزه با آنها است مى گوید: این حکم درباره آنها است که اهل کتابند (مِنَ الَّذینَ أُوتُوا الْکِتابَ).
کلمه مِن به اصطلاح در اینجا بیانیه است، نه تبعیضیه و به تعبیر دیگر: قرآن مى گوید: همه پیروان کتب آسمانى پیشین (متأسفانه) گرفتار این انحرافات مذهبى شده اند و این حکم درباره همه آنها است.
پس از آن تفاوتى را که آنها با مشرکان و بت پرستان دارند در ضمن یک جمله بیان کرده، مى گوید: این مبارزه تا زمانى خواهد بود که جِزْیَه را بپردازند در حالى که تسلیم باشند (حَتّى یُعْطُوا الْجِزْیَةَ عَنْ یَد وَ هُمْ صاغِرُونَ).
جِزْیَة از ماده جَزاء به معنى مالى است که از غیر مسلمانان که در پناه حکومت اسلامى قرار مى گیرند گرفته مى شود و این نامگذارى به خاطر آن است که آن را به عنوان جزاء در برابر حفظ مال و جانشان به حکومت اسلامى مى پردازند. (این مطلبى است که از سخنان راغب در کتاب مفردات استفاده مى شود).
صاغِر از ماده صِغَر (بر وزن پسر) به معنى کسى است که به کوچکى راضى شود و منظور از آن در آیه فوق آن است که پرداختن جزیه باید به عنوان خضوع در برابر آئین اسلام و قرآن بوده باشد.
و به تعبیر دیگر: نشانه اى براى همزیستى مسالمت آمیز و قبول موقعیت یک اقلیت سالم و محترم در برابر اکثریت حاکم بوده باشد.
و این که بعضى از مفسران آن را به عنوان تحقیر، توهین، اهانت و سخریه اهل کتاب ذکر کرده اند، نه از مفهوم لغوى کلمه استفاده مى شود، نه با روح تعلیمات اسلام سازگار است و نه با سایر دستوراتى که درباره طرز رفتار با اقلیت هاى مذهبى به ما رسیده است، تطبیق مى کند.
نکته قابل توجه دیگر این که: در آیه فوق گر چه در میان شرائط ذِمَّه تنها جِزْیَه مطرح شده است، ولى تعبیر به هُمْ صاغِرُونَ یک اشاره اجمالى به سایر شرائط ذمه است; زیرا از آن استفاده مى شود که آنها فى المثل در محیط اسلامى دست به تبلیغات بر ضد مسلمان ها نزنند، با دشمنان آنها همکارى نکنند، و در راه پیشرفتهایشان سد و مانعى ایجاد ننمایند; زیرا این امور با روح خضوع و تسلیم و همکارى سازگار نیست.
✍تهیه و تنظیم : عاشوری
🔹قالَ رَسُولُ اللّٰه (صلی الله علیه وآله والسلم) :
اَلْعَبدُ الْمُطِيعُ لِوالِدَيهِ و لِرَبِّهِ فی أعلی عِلِّيّينَ .
🔹پیامبر اكرم(صلی الله علیه وآله والسلم ) :
بنده ای كه مطیع پدر و مادر و پروردگارش باشد، روز قیامت در بالاترین جایگاه است .
📚كنز العمال ، ج 16 ، ص 467 .