سلام علیکم
مشهور ترین روایت مربوط به ابو لولو روایت تاریخ طبری و تاریخ مدینه دمشق است که هردو اورا ایرانی و مجوس دانسته اند که در جنگ قادسیه اسیر شده و غلام مغیره بوده ، آورده اند که او بخاطر شکایت از مغیره به عمر اعتراض کرد و بعد وارد مسجد شده و با خنجر عمر را زد،،
راوی هردو روایت سیف بن عمر است که خودش یهودی است و اخبار جعلی زیادی درباره صحابه اهل سنت از او نقل شده ، 👈بنگرید به آثار علامه سید مرتضی عسگری ۱۵۰ صحابی ساختگی
اولا هیچ روایتی درباره ابولولو از جانب ائمه نیست
دوما اگر مجوسی بوده چطور با وجود متعصبین اهل سنت توانسته بدون مانع وارد مسجد و صف جلوی نماز شود ؟!!
عمر را یهودیان ترور کردند و این ترور را به شخصيت ساختگی مانند ابو لولو نسبت دادند و در نقلهای بعد ترور اورا حاصل دعوای عرب و عجم نشان دادند!
در منابع یهودیان بویژه کتب خاخام یعقوب موسی حنانیا مقالاتی است که اشاره شده عمر را آنها ترور کردند
علامه نجاح الطائی مورخ عراقی هم معتقد است این داستان ساختگی است و هردو خلیفه اول و دوم را یهودیان ترور کردند
بعد از کشته شدن عمر، عبدالرحمن بن عوف مدعی شد که موضوع قتل عمر، توطئهای میان ابولؤلؤ و دو تن دیگر به نامهای هرمزان و جفینه بوده است. به همین سبب عبیدالله بن عمر، آن دو و دختر کوچک ابولؤلؤ را به خونخواهی پدر کشت و از آنجا که چنین اتهامی ثابت نشده بود، مسئله بیاعتنایی عثمان خلیفه جدید، در برابر قتل اینان، بعدها به منازعات کلامی نیز کشیده شد.
به عنوان نمونه نگاه کنید به: ابن اعثم، الفتوح، ۱۴۰۴ق، ج۱، ص۳۲۵؛ طبری، تاریخ، ۱۳۱۸ش، ج۴، ص۱۹۱؛ ابوالعرب، المحن، درالمغرب الاسلامی، ص۷۳؛ ابن عساکر، تاریخ مدینه دمشق، نسخه خطی، ج۱۳، ص۱۶۹.
زبیری، نسب قریش، ۱۹۵۳م، ص۳۵۵.
ابن سعد، الطبقات الکبری، دارصادر، ج۳، ص۳۵۰؛ ابن قتیبه، المعارف، ۱۹۶۰م، ص۱۸۷؛ یعقوبی، تاریخ، دارصادر، ج۲، ص۱۶۰-۱۶۱؛ طبری، تاریخ، ۱۳۱۸ش، ج۴، ص۲۴۰.
نگاه کنید به: بلاذری، انساب الاشراف، ۱۹۶۳م، ج۵، ص۲۴؛ ابوالعرب، المحن، درالمغرب الاسلامی، ص۷۰
نگاه کنید به: ابوالقاسم کوفی، الاستغاثه، دارالکتب العلمیة، ص۶۸-۶۹؛ سید مرتضی، الشافی، ۱۴۰۷ق، ج۴، ص۳۰۳-۳۰۴؛ ابن عربی، العواصم من الفواصم، ۱۳۷۱ق، ص۶۲، ۱۰۶-۱۰۸
از دیگر نظراتی که درباره انگیزه قتل عمر گفته شده این است که برخی از بزرگان صحابه که از سختگیریهای عمر ناراضی بودند، نقشه قتل خلیفه را طرح کردند و ابولؤلؤ تنها وسیله اجرا بوده است.
میگویندشواهدی در دست است که نشان میدهد کسانی از پیش در اینباره به خلیفه هشدارهایی داده بودهاند، از جمله این افراد کعب الاحبار یهودی است ! که چند روز قبل از ترور عمر ، نزد او پیشگویی کرده بود که او در مسجد بقتل میرسد!!
ایرانیکا، ص۳۳۴/I
نگاه کنید به: احمدبن حنبل، مسند، ۱۳۱۳ق، ج۱، ص۱۵؛ ابن شبه، تاریخ المدینه المنوره، ۱۳۹۹ق، ج۳، ص۸۹۱.
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتاء👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
النساء
وَإِذَا كُنتَ فِيهِمْ فَأَقَمْتَ لَهُمُ الصَّلَاةَ فَلْتَقُمْ طَائِفَةٌ مِّنْهُم مَّعَكَ وَلْيَأْخُذُوا أَسْلِحَتَهُمْ فَإِذَا سَجَدُوا فَلْيَكُونُوا مِن وَرَائِكُمْ وَلْتَأْتِ طَائِفَةٌ أُخْرَىٰ لَمْ يُصَلُّوا فَلْيُصَلُّوا مَعَكَ وَلْيَأْخُذُوا حِذْرَهُمْ وَأَسْلِحَتَهُمْ وَدَّ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِكُمْ وَأَمْتِعَتِكُمْ فَيَمِيلُونَ عَلَيْكُم مَّيْلَةً وَاحِدَةً وَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ إِن كَانَ بِكُمْ أَذًى مِّن مَّطَرٍ أَوْ كُنتُم مَّرْضَىٰ أَن تَضَعُوا أَسْلِحَتَكُمْ وَخُذُوا حِذْرَكُمْ إِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ لِلْكَافِرِينَ عَذَابًا مُّهِينًا
ﻭ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ [ ﻋﺮﺻﻪ ﻧﺒﺮﺩ ﻭ ﺧﻄﺮ ] ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺎﺷﻲ ، ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ [ ﺑﻪ ﺟﻤﺎﻋﺖ ] ﺍﻗﺎﻣﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﻛﻨﻲ ، ﭘﺲ ﺑﺎﻳﺪ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺍﺯ ﺭﺯﻣﻨﺪﮔﺎﻥ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻟﺎﺯم ﺍﺳﺖ ﺳﻠﺎﺣﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮﮔﻴﺮﻧﺪ ، ﻫﻤﺮﺍﻫﺖ ﺑﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﺍﻳﺴﺘﻨﺪ ، ﻭ ﭼﻮﻥ ﺳﺠﺪﻩ ﻛﺮﺩﻧﺪ [ ﻭ ﺭﻛﻌﺖ ﺩﻭم ﺭﺍ ﺑﺪﻭﻥ ﺍﺗﺼﺎﻝ ﺑﻪ ﺟﻤﺎﻋﺖ ﺑﻪ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﺑﺮﺩﻧﺪ ] ﺑﺎﻳﺪ [ ﺑﺮﺍﻱ ﺣﻔﺎﻇﺖ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ] ﭘﺸﺖ ﺳﺮﺗﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﻴﺮﻧﺪ . ﻭ ﺁﻥ ﮔﺮﻭﻩ ﺩﻳﮕﺮ ﻛﻪ [ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻣﺸﻐﻮﻝ ﺑﻮﺩﻥ ﺑﻪ ﺣﻔﺎﻇﺖ ] ﻧﻤﺎﺯ ﻧﺨﻮﺍﻧﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﺑﻴﺎﻳﻨﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺗﻮ ﻧﻤﺎﺯ ﮔﺰﺍﺭﻧﺪ . ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺎﻳﺪ [ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﻧﻤﺎﺯ ] ﺍﺯ ﻫﻮﺷﻴﺎﺭﻱ ﻭ ﺍﺣﺘﻴﺎﻁ [ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺩﺷﻤﻦ ] ﻏﺎﻓﻞ ﻧﺒﺎﺷﻨﺪ ، ﻭ ﺳﻠﺎﺣﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺧﻮﺩ ﺑﺮﮔﻴﺮﻧﺪ ; ﭼﻮﻥ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺷﻤﺎ ﺍﺯ ﺳﻠﺎﺡ ﻫﺎ ﻭ ﺳﺎﺯ ﻭ ﺑﺮﮒ ﺟﻨﮕﻲ ﺧﻮﺩ ﻏﻔﻠﺖ ﻭﺭﺯﻳﺪ ، ﺗﺎ ﻳﻚ ﺑﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻫﺠﻮم ﻛﻨﻨﺪ . ﻭ ﺍﮔﺮ ﺍﺯ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﺩﺭ ﺯﺣﻤﺖ ﻭ ﻣﺸﻘﺖ ﻫﺴﺘﻴﺪ ، ﻳﺎ ﺑﻴﻤﺎﺭﻳﺪ ، ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﮔﻨﺎﻫﻲ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺳﻠﺎﺣﺘﺎﻥ ﺑﺮ ﺯﻣﻴﻦ ﮔﺬﺍﺭﻳﺪ ، ﻭﻟﻲ ﺑﺎﻳﺪ ﻫﻮﺷﻴﺎﺭﻱ ﻭ ﺍﺣﺘﻴﺎﻁ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺣﻔﻆ ﻛﻨﻴﺪ ; ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺧﺪﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﻋﺬﺍﺏ ﺧﻮﺍﺭﻛﻨﻨﺪﻩ ﺍﻱ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ .(١٠٢)
سلام ببخشید میشه توضیح بفرماییدچطور این آیه به نشوز مرد دلالت میکنه 👆🏻👆🏻
خواهشا جواب بفرمایید گروهی فرستادم زیر سوال رفته جواب شما
هدایت شده از سیدعادل مکتوفی
سلام
آیهاشارهشدهجنابعالیشأننزولیدارد:
در سال ششم هجرى، پيامبر با گروهى از مسلمانان به سوى مكّه عزيمت كردند. در منطقهى حديبيّه، با خالدبن وليد و دويست نفر همراهان او مواجه شدند كه براى جلوگيرى از ورود آن حضرت، سنگر گرفته بودند. پس از اذانِ بلال و برپايى نماز جماعت، خالدبنوليد فرصت را مناسب ديد كه هنگام نماز عصر يكباره حمله كند. آيه نازل شد و از توطئه خبرداد.
خالد پس از ديدن اين معجزه، مسلمان شد. «1»
در اين نماز (نماز خوف)، گروه اوّل پس از پايان ركعت اوّل، برخاسته بقيه نماز را خود تمام مىكنند و امام جماعت صبر مىكند تا گروه ديگر به ركعت دوّم برسند و با سلاح، به نماز جماعت بپيوندند.
امادرباره نشوز مردان در قرآن آمده است:
« اگر زنى از نشوز یا اعراض شوهرش بترسد ، مانعى براى آن نیست که میان خود را صلح و سازش دهند و صلح بهتر است . ولى بخل و بى گذشت بودن در نفوس ، حضور و غلبه دارد . و اگر نیکى کنید و پرهیزکارى پیشه نمایید ، قطعاً خدا به آنچه انجام مى دهید آگاه است ) » .(۲)
« نشوز » مرد از زن عبارت است از بى میلى و بى اعتنایى او به زن در عمل جنسى که معمولاً و به طور طبیعى در روى گردانى مرد از زن نمود مى یابد .
اینکه زن در موقع نشوز مرد ، چه باید بکند ؟ ! از آیات قرآنى به دست مى آید ، اصلاح رابطه زن و مرد بر هر کارى اولویت دارد . این اصلاح بر دو نوع است :
۱_اصلاحشخصی:
یعنى چنان که مرد در بعضى موارد براى حفظ خانواده ، از برخى خطاهاى زن چشم پوشى و گذشت کند زن نیز مى تواند با گذشت و تحمّل ، به اصلاح نظام خانواده و رفع اختلاف کمک کند .
۲_اصلاحقانونی:
یعنى مراجعه به داورى یا حاکم شرع ، که با نظر به مصلحت طرفین ، حکم مقتضى را صادر کند . با توجه به قدرت بدنى و جسمانى مردان ، براى حمایت از آسیب پذیرى و جبران ضعف بدنى و ضعف موقعیتى زن ، اسلام چاره کار را در حمایت دستگاه قضایى و حاکم شرع از زنان دانسته است . اینکه در بعضى از روایات و فتاواى فقها ، گذشتِ زن مطرح شده است ، به هیچ وجه الزامى نیست بلکه براى اصلاح شخصى میان زن و شوهر و تداوم رابطه خانوادگى است .
پینوشتها:
«1». تفسيرآیه۱۰۲سورهنسأ مجمعالبيان.
جلد ۲ - صفحه ۱۴۷
(۲)سورهنسأآیه۱۲۸
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتاء 👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
از خدمت اساتید بزرگوار سوالی داشتم،باتوجه به نظر مراجع تقلید در مورد توهین به بزرگان مذاهب دیگر مخصوصا فتوای آیت الله وحید خراسانی که فرمودن سب و لعن بزرگان مذاهب دیگر حرام هست،پس حکم خواندن زیارت عاشورا چه می شود؟ویا حضرت آقا که فرمودن توهین به نمادهای برادران اهل سنت حرام است.
هدایت شده از نجمه کبیریان
https://b2n.ir/x40010
در زیارت عاشورا حتی یک مورد هم نمیتوان لعن به بزرگانِ مورد احترام اهل سنت یافت. لعنهای زیارت عاشورا معطوف به شخصیتها و کسانی است که حتی در نگاه اهل سنت هم قابل احترام نیستند. کدام یک از مذاهب اسلامی، افرادی چون «شمر»، «عبیدالله بن زیاد»، «عمرسعد»، «یزید بن معاویه» و «معاویه بن ابی سفیان» را محترم میشمارند؟!
در نشانی داده شده کامل مطالعه بفرمایید 👆👆
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
#شبهه
🔴🔴🔴 لزوم جشن گرفتن روز نهم ربیع الاول
ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ صلی الله علیه و آله ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ :
ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺯ ﻓﺮﻋﻮﻥ ﺍﻫﻞ ﺑﯿﺘﻢ ﻭ ﺳﺘﻢ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﺑﺮﺍﯾﺸﺎﻥ ﻭ ﻏﺎﺻﺐ ﺣﻘﻮﻗﺸﺎﻥ
ﻫﻼﮎ ﻣﯽ ﮔﺮﺩﺩ ﻭ ﻧﻔﺮﯾﻦ ﺩﺧﺘﺮﻡ ﻣﺴﺘﺠﺎﺏ ﻣﯽ ﮔﺮﺩﺩ .
ﻣﻦ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪ ﺍﻡ ﺗﺎ ﺑﺮﺗﺮﯼ ﺩﻫﺪ ﺭﻭﺯﯼ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺁﻥ ﺷﺨﺺ به دﺭﮎ ﻭﺍﺻﻞ
ﻣﯽ ﺷﻮﺩ را ﺑﺮ ﺩﯾﮕﺮ ﺭﻭﺯﻫﺎ، ﺗﺎ ﺍﺣﺘﺮﺍﻣﺶ ﺳﻨﺘﯽ ﺷﻮﺩ،
ﭘﺲ ﺣﻖ ﺗﻌﺎﻟﯽ ﻓﺮﻣﻮﺩ:
ﺍﯼ ﻣﺤﻤﺪ ! ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺯ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﻮ ﻭ ﺍﻫﻞ ﺑﯿﺘﺖ ﻋﯿﺪ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻡ
ﻭ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﯾﺎﺩ ﻣﯽ ﮐﻨﻢ: ﺑﻪ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺯ ﺭﺍ ﻋﯿﺪ ﺑﮕﯿﺮﺩ
ﺛﻮﺍﺑﯽ ﺩﻫﻢ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺛﻮﺍﺏ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺩﻭﺭ ﻋﺮﺵ ﺍﺣﺎﻃﻪ ﺩﺍﺭﻧﺪ،
ﻭ ﺑﺮ ﺍﻣﻮﺍﻟﺶ ﺑﯿﻔﺰﺍﯾﻢ ﻫﺮ ﮔﺎﻩ ﺑﺮ ﺧﻮﺩ ﻭ ﻋﯿﺎﻟﺶ ﻭﺳﻌﺖ ﺩﻫﺪ،
ﻭ ﻫﺮ ﺳﺎﻟﻪ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺯ ﺻﺪ ﻫﺰﺍﺭ ﻫﺰﺍﺭ ﺷﺨﺺ ﺍﺯ ﺷﯿﻌﯿﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﺗﺶ
ﺟﻬﻨﻢ ﺁﺯﺍﺩ ﮐﻨﻢ، ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻗﺒﻮﻝ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﮔﻨﺎﻫﺎﻧﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﯿﺎﻣﺮﺯﻡ.
📕📕📕بحاﺭﺍﻻﻧﻮﺍﺭ ، ﺟﻠﺪ ۹۵، ﺻﻔﺤﻪ ۳۵۴
هدایت شده از نجمه کبیریان
🔴 آیا واقعا خلیفهی دوم در تاریخ ۹ ربیع الاول به قتل رسیده است؟
♦️ به نوشته منابع تاریخی خلیفه دوم در روز ۲۳ یا ۲۷ ذی الحجة سال ۲۳ هجری توسط فیروز (یا پیروز) ملقب به «ابو لؤلؤ» غلام مغیرة بن شعبه مجروح شد و سه روز بعد کشته شد. علمای متقدّم شیعه بر اینکه وی در ذیحجه به قتل رسیده اتفاق نظر داشته اند
📚 برخی از #منابع معتبری که قتل عمر بن خطاب را در ماه ذی الحجة ذکر کرده اند، این کتب هستند:
مرُوج الذَهب، علی بن حسین مسعودی(متوفی ۳۴۶)، ج ۲، ص۱۳۵۲ // تاریخ یعقوبی، یعقوبی(متوفی ۲۸۴)، ج ۲، ص ۱۵۹ // تاریخ مدینه، ابن شَبه نمیری(متوفی ۲۶۲)، ج ۳، ص۸۹۵ و ۹۴۳ // تاریخ خلیفه بن خیاط، خلیفه بن خیاط عصفری(متوفی ۲۴۰)، ص۱۰۹ // أخبار الطوال، ابوحنیفه دینوری(متوفی ۲۸۲)، ص۱۳۹ // تاریخ کبیر، بخاری(متوفی ۲۵۶)، ج ۶، ص۱۳۸ // المصنف، ابن أبی شیبه کوفی(متوفی ۲۳۵)، ج ۸، ص۴۱ // تاریخ طبری، طبری(متوفی ۳۱۰)، ج ۳، ص۲۶۵ // المعارف، ابن قُتَیبه دینَوری (متوفی ۲۷۶)، ص۱۸۳ // فتوح، أحمد بن أعثم کوفی(متوفی ۳۱۴)، ج ۲، ص۲۳۲۹ // موطأ، مالک بن انس (متوفی ۱۷۹)، ج ۲، ص۸۲۴ // الآحاد والمثانی، ضحاک(متوفی ۲۸۷)، ج ۱، ص۱۰۲ // المصنف، عبدالرزاق صنعانی(متوفی ۲۱۱)، ج ۱۱، ص۳۱۵ // مسند احمد، احمد بن حنبل(متوفی ۲۴۱)، ج ۱، ص۵۵ // طبقات الکبری، محمد بن سعد(متوفی ۲۳۰)، ج ۳، ص۳۶۴ // أنساب الأشراف، بلاذری (متوفی ۲۷۹)، ج ۱۰، ص۴۳۹ // المحبر، محمد بن حبیب هاشمی بغدادی(متوفی ۲۴۵)، ص۱۴ // الثقات، ابن حبان(متوفی ۳۵۴)، ج ۲، ص۲۳۸ // مسند ابن جعد، علی بن جعد بن عبید(متوفی ۲۳۰)، ص۱۹۵ // التنبیه والإشراف، علی بن حسین مسعودی(متوفی ۳۴۵)، ص۲۵۰ // استیعاب، ابن عبد البِرّ(متوفی ۴۶۳)، ج ۳، ص۱۱۵۲ المعجم الکبیر، طبرانی(متوفی ۳۶۰)، ج ۱، ص۷۰ // مستدرک، حاکم نیشاپوری (متوفی ۴۰۵)، ج ۳، ص۹۲ // التعدیل والتجریح، سلیمان بن خلف باجی(متوفی ۴۷۴)، ج ۳، ص۱۰۵۴ // سنن کبری، بیهقی(متوفی ۴۵۸)، ج ۸، ص۱۵۰ // البدء و التاریخ، مطهر بن طاهر مقدسی (متوفی ۵۰۷)، ج ۵، ص۱۹۱ // تاریخ مدینۀ دمشق، ابن عساکر(متوفی ۵۷۱)، ج ۴۴، ص۱۴ // صفوه الصفوه، ابن جوزی(متوفی ۵۹۷)، ج ۱، ص۲۹۱ // الإنباء، ابن عمرانی (متوفی ۵۸۰)، ص۴۸ // اُسدالغابه، ابن اثیر(متوفی ۶۳۰)، ج ۴، ص۷۷ // شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید(متوفی ۶۵۶)، ج ۱۲، ص۱۸
هدایت شده از نجمه کبیریان
https://tn.ai/1262119
همه چیز درباره نهم ربیعالاول👆
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin