پاسخ سوال وشبهه ۱۰۸۹
؛ دفتر مقام معظم رهبری با تکذیب شایعه اختصاص درصدی از قیمت تعیین شده خودروها به این دفتر، با توصیه به مسئولان برای اطلاع رسانی صحیح و شفاف به مردم در رابطه با ساز و کار قیمت گذاری ها، تأکید کرد: وزارت اطلاعات و دستگاه های ذیربط نسبت به شناسائی عناصری که چنین شایعاتی را با اغراض گوناگون ساخته و منتشر می کنند اقدام و طبق ضوابط قانونی با آنان برخورد نمایند. متن اطلاعیه دفتر مقام معظم رهبری به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
به دنبال انتشار شایعه کذب اختصاص درصدی از قیمت تعیین شده برای خودروها به دفتر مقام معظم رهبری، بدین وسیله به اطلاع مردم شریف ایران می رساند این قبیل شایعات و دروغ پراکنی ها با هدف ایجاد تشویش و بدگمانی و اختلاف بین مردم و مسئولان نظام توسط دشمنان ساخته می شود و متأسفانه بعضی از رسانه های خبری نیز به آن دامن می زنند. لذا صریحا اعلام می شود این شایعه دروغ محض بوده و تا کنون هیچ وجهی از هیچ یک از کالا های تولیدی و وارداتی توسط این دفتر گرفته نشده است و مقام معظم رهبری همواره بر شفافیت قیمت گذاری اطلاع رسانی صحیح به مردم تأکید داشته و دارند. لذا ضمن توصیه به مسئولان برای اطلاع رسانی صحیح و شفاف به مردم در رابطه با ساز و کار قیمت گذاری ها از وزارت اطلاعات و دستگاههای ذیربط مؤکدا خواسته شده است نسبت به شناسائی عناصری که چنین شایعاتی را با اغراض گوناگون ساخته و منتشر می کنند اقدام و طبق ضوابط قانونی با آنها برخورد نمایند. اطمینان داریم مردم عزیز ایران با هوشیاری خود جنگ روانی دشمنان را خنثی و با فتنه انگیزی آنان مقابله خواهند نمود. (دفتر مقام معظم رهبری ۲۳/۴/۱۳۸۲، به نقل از روزنامه خراسان، ۲۴/۴/۸۲)
و به علاوه وزیر صنایع و وزیر اطلاعات وقت نیز چنین خبری را شایعه و بی اساس دانسته اند.که این خود بهترین و معتبرترین دلیل بر عدم صحت و واهی بودن چنین موضوعی است (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد رهبری، کد: ۱/۱۰۰۱۰۴۵۹۲)
پاسخ سوال ۱۰۹۰
ازآنجاییکه شب قدر به عنوان شبی برای رقم خوردن تقدیر انسانهاست، حتماً در دوران انسانهای گذشته نیز وجود داشته ولی آنها کمتر از شأن و منزلت آن خبر داشتهاند.
شب قدر برای مردم قبل از اسلام وجود داشته، اما فضیلتها و برکتهای این شب در امت اسلام جلوهگری بیشتری دارد. شاید عقل بشری به حدی نمیرسید که کنه و حقیقت شب قدر را درک کند و بعد از نزول قرآن کریم و بعثت رسول گرامی اسلام صلیالله علیه و آله، ظرفیت عقل بشری ارتقا پیدا کرد که فضایل این شب را درک کرده و بفهمد. از سوی دیگر شب قدر برکاتی دارد برای امت اسلام جلوه و نمود بیشتری پیدا کرد و خدای تعالی برکتهایی را به مسلمانان هبه کرده و به طور خصوصی به آنها هدیه داد.
طبق روایات و احادیث مستند، شب قدر در دوران پیش از بعثت نبی مکرم اسلام و زمان انبیای گذشته نیز وجود داشته است، اما این امر به واسطه نزول آیات قرآن و اشاره صریح و تأکید روایات انبیا و ائمه اطهار علیهم السلام بیشتر شناخته شد.
درواقع شب قدر موضوعی بوده که پیغمبران خدا علیهم السلام از آن مطلع بوده و به آن توجه داشتهاند، اما پیغمبر اسلام صلیالله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام به آن ارزش و اهمیت بیشتری بخشیدند تا اهمیت و منزلت شب قدر برای مسلمانان شناخته شده و قابلیت درک بیشتری از آن داشته باشند.
همان طور که امام محمدباقر علیه السلام میفرمایند: «خدای متعال در آغاز آفرینش دنیا، شب قدر را قرار داد و محققا در آن زمان اولین پیغمبر را آفرید و حکم داد که در هر سال شبی باشد که در آن شب، تفسیر و بیان همه امور تا سال آینده در همان شب فرود آید.» حجت پیغمبران و رسولان و ائمه معصوم علیهم السلام به وسیله حجتی است که در این شب برای آنها میآید.
امام جواد علیه السلام نیز در روایتی میفرمایند: «از همان زمانی که خداوند متعال دنیا را خلق کرد و به عدم، جامه وجود بخشید، شب قدر را نیز تعیین فرمود،
در حديثى از پيغمبر اكرم (ص) آمده است كه فرمود: ان الله وهب لامتى ليلة القدر لم يعطها من كان قبلهم» یعنی خداوند به امت من شب قدر را بخشيده و احدى از امت هاى پيشين از اين موهبت برخوردار نبودند،
این روایت نبی مکرم اسلام نشان میدهد که شب قدر مخصوص امت آن حضرت است. جمع این دو روایت نشان میدهد که شب قدر برای امت اسلام شناخته شد. درست است شب قدر برای مردم قبل از اسلام وجود داشته، اما فضیلتها و برکتهای این شب در امت اسلام جلوهگری بیشتری دارد. شاید عقل بشری به حدی نمیرسید که کنه و حقیقت شب قدر را درک کند و بعد از نزول قرآن کریم و بعثت رسول گرامی اسلام صلیالله علیه و آله، ظرفیت عقل بشری ارتقا پیدا کرد که فضایل این شب را درک کرده و بفهمد.
از سوی دیگر شب قدر برکاتی دارد برای امت اسلام جلوه و نمود بیشتری پیدا کرد و خدای تعالی برکتهایی را به مسلمانان هبه کرده و به طور خصوصی به آنها هدیه داد.
آیا این موضوع مانند حکم روزه است که در امتهای قبلی هم وجود داشته، اما برای مسلمانان جلوه و تجلی بیشتر و به خصوصی دارد؟
بله. خداوند درباره حکم روزه هم میفرماید: «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کتِبَ عَلَیکمُ الصِّیامُ کمَا کتِبَ عَلَی الَّذِینَ مِن قَبْلِکمْ لَعَلَّکمْ تَتَّقُونَ؛ ای افرادی که ایمان آوردهاید! روزه بر شما نوشته شده، همانگونه که بر کسانی که قبل از شما بودند نوشته شد تا پرهیزکار شوید.» اما صادق علیه السلام فرمودند: «روزه با اسلام بر مردم نازل نشد و امتهای قبل از اسلام هم روزه را در احکام دینی خود داشتند. درواقع روزه از ریاضتهای پیغمبران گذشته بود. اما خداوند بر امت اسلام منت گذاشت و روزه را بر رسول خدا صلیالله علیه و آله و امت آن حضرت واجب کرد.»
به همین صورت، جلوهگری شب قدر به واسطه اسلام و اهل بیت علیهم السلام بوده است. از آنجایی که شب قدر به عنوان شبی برای رقم خوردن تقدیر انسانهاست، حتماً در دوران انسانهای گذشته نیز وجود داشته
ولی آنها کمتر از شأن و منزلت آن خبر داشتهاند، ولی بیان و معرفی عظمت و فضیلت آن به بهترین وجه توسط نبی مکرم اسلام و ائمه اطهار علیهم السلام انجام شده است.
کانال《 براهین 》پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی👈 @barahin
کانال《 براهین 》پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی👈 @barahin
🔆متن شبهه: ۱۰۹۱
بهمن جازویه همان ابن ملجم است
بهمــن جــازویه قهرمان ایرانی از جان گـذشـته ایـکه علی ابن ابوطالب را به ضـرب شمشیـر از روبرو (و نه از پشت آنگونه که مسلمانان بیان میکنند) به شهادت رساند و مسلمانان هـویت او را بـرای ۱۴۰۰ سال مـخفی نـگه داشته انـد، بـگفته تاریـخ، بـعـد از ایـنکه بهمـن بـدست اعــراب اسیـر می شـود، او رابهمـراه سایـر اسـرا بـرای بیـگاری و بـردگی و یـا فـروش بـه دربـار خـلیفـه می فـرستند. از آنجائیـکه فـردی بسیار تـوانـا و هـنـرمند و صـنعـتگـر بـوده، خلیفـه از فـروش او صـرفـنـظر و او را بـکار می گمارنـد. نـام او را می پـرسنـد: میگـویـد “بهمـن جـازویـه”، اما تـلفـظ نـام او بـرای اعـراب تـازی بسیار مشکل بـود.
( متن شبهه توسط قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات خلاصه شد)
🔆 پاسخ شبهه: ۱۰۹۱
1⃣بهمن جازویه سردار دلیر ایرانی در نبرد جسر در سال ۱۵ هجری قمری، مردی سالخورده بوده است و دارای نشان افتخار از سوی دربار ساسانی در حالی که علی در سال ۴۰ هجری یعنی ۲۵ سال بعد کشته شد.
2⃣ منابع معتبر تاریخی مرتبط از جمله ابن خلدون و ابن اثیر و طبری و واقدی هیچکدام ایرانی بودن ابن ملجم مرادی را تائید نمیکنند
استاد ابراهیم پور داود ایران شناس معاصر نویسنده کتاب آناهیتا در صفحه 337 زمان قتل بهمن جاذویه را سال 637 میلادی ذکر می کند در حالی ابن ملجم علی ابن ابی طالب را در سال 661 میلادی مصادف با 40 هجری یعنی چیزی حدود 24 سال بعد از کشته شدن بهمن جاذویه در جنگ قادیسیه توسط عربان است.
3⃣در تاریخ #طبری نیز از ابن ملجم بنام عبدالرحمن بن عمر ملجم مرادی از قبیله #کنده از یمن یاد شده است قبیله وی بعد ها در مصر ساکن می شود. اثری از ایرانیت او دیده نمی شود.و نام پدرش نیز عمر بوده است.او در فتح مصر از سواران قبیله بنی تدؤل بود. او پیرو علی بن ابی طالب(ع) بود و در صفین حضور داشت ولیکن از خوارج شد.برای مطالعه بیشتر در این مورد به الأعلام، ج۳، ص۳۳۹ مراجعه کنید.
4⃣بلاذري به نقل از كلبى او را عبدالرحمان بن عمرو بن ملجم خوانده است . گفته اند تبار وي به اعراب حميري مى رسد.ابن سعد نیز می نویسد ابن ملجم از قبيلة مراد بود كه با بنى جبّله از قبيلة كنده هم پيمان بودند ابن حبیب نيز او را از قبيلة تجوب ، يكى از قبايل حميري و هم پيمان قبيلة مراد خوانده اند
5⃣در مورد ایرانی بودن ابن ملجم مرادی هیچ نوشته ای در میان مورخان عرب وجود ندارد و از او بعنوان یک عرب از قبیله مراد یا کنده یا از تبار اعراب حمیری و یا اهل یمن یاد می شود هیچ نوشته ای در مورد ایرانی بودن وی ذکر نشده است.
6⃣بدون شک بهمن جاذویه یکی از دلاورترین سرداران ایرانی بود و بارها توانسته بود شکست های بسیاری را بر سپاه اعراب وارد سازد اما در هیچ جای تاریخ ردی از وی در ماجرای قتل علی ابن ابوطالب دیده نمی شود و این تنها یک مغلطه از سوی عده ای وطن پرست متعصب است.
7⃣.همانطور که اصل و نسب شخصیتهای بزرگ تاریخ و انسانهای والا مقام و مؤثر [و در رأس آنها پیامبران و امامان] پنهان نمیماند، اصل و نسب شخصیتهای منفور که بنیانگذار بدترین انحرافات و یا شدیدترین جنایتها بودند [و از جمله ابن ملجم مرادی لعنةالله] نیز مخفی و مبهم نمانده است که اکنون وی را ایرانی بخوانند.
8⃣نام کامل این تروریست که از سوی پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله «اشقی الاشقیاء» لقب گرفته بود و قاتل امیرالمؤمنین، مولی الموحدین، علی بن ابیطالب علیهالسلام که امام اول شیعیان و خلیفه چهارم اهل سنّت بوده است، « #عبدالرحمن بن عمرو بن ملجم مرادی» میباشد. و طبق اسناد موثق و معتبر نزد شیعه و سنّی، نسب او عرب و از قبیله بنی مراد بوده است.
9⃣ #بلاذری، از مورخین و محدثین اهل سنت است، به نقل از كلبى او را عبدالرحمان بن عمرو بن ملجم خوانده است. (2/488) – ابن سعد مینویسد: ابن ملجم از قبيله مراد بود كه با بنى جبّله از قبيلخ كنده هم پيمان بودند (3/35)
🔟هدف اصلی او و همدستانش از این ترور، «انتقام» بود، اما هیچ ربطی به تازی و فارسی و این نقلها نداشت، بلکه انتقام کشته شدگان خوارج در جنگ با ایشان بود. خوارج برای خود اسم و رسمی داشتند و مشهور به عبادت، زهد، جهاد و حفظ قرآن و شب زندهداری بودند، اما به روی ایشان شمشیر کشیدند. آنها پس از آن که در قضیه حکمیت و ...، به خطاهای خود پیبردند، به جای آن که خود را محکوم کنند، امام را متهم کردند و در آخر نیز نتیجه گرفتند سران هر دو جریان را ترور کنند، چنان چه قرار بود دو همدست عرب دیگر او نیز همزمان معاویه و عمرو عاص را بکشند که آنها موفق نشدند.
📚✒️📚✒️📚✒️📚✒️📚
#ابن_ملجم
#ایرانی
#شبهه
کانال《 براهین 》پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی👈 @barahin
#شبهه ۱۰۹۲
خدا می بخشه پس نماز نمی خوانم ؛ خدا گناهم را نمی بخشه پس نماز نمی خوانم ؛
پاسخ استاد کافی 👇
12.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
استاد کافی ؛ خدا می بخشه پس نماز نمی خوانم ؛ خدا گناهم را نمی بخشه پس نماز نمی خوانم ؛ پاسخ استاد کافی
کانال براهین پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی روز
#شبهه ۱۰۹۲ خدا می بخشه پس نماز نمی خوانم ؛ خدا گناهم را نمی بخشه پس نماز نمی خوانم ؛ پاسخ استاد
پاسخ ۱۰۹۲
نماز یک امتیاز است و نه یک تنبیه.
نماز تنبیه نیست که من بگویم ،چون خدا میبخشد نماز نمیخوانم یا نمیبخشد بازنماز نمیخوانم .
نمازامیتازی است که فقط به مؤمنین و متقین و اهل علم و عمل داده میشود. نماز راز و نیاز بین عاشق و معشوق است و نه مکافات عمل غلط خود و دیگران. نماز معراج مؤمن است و نگهدارندهی او از هر خطا و لغزش. نماز یک جایزهی الهی است و به خطاکار جایزه نمی دهند.
حرمت ترک نماز، از انجام بسیاری از اعمال حرام سنگین تر است. چون انسان در ارتکاب بعضی از اعمال حرام، قصد بی حرمتی به خدای متعال و دین را ندارد، بلکه جنبه حیوانی انسان بر او غلبه کرده و چه بسا بعد از مبتلا شدن به فعل حرام، به شدت از خدای متعال می ترسد و توبه می کند. در حالی که رها کردن نماز، موثر از غلبه شهوات بر انسان نیست. بلکه ناشی از ضعف ایمان و بی توجهی به دستور الهی است.
قرآن گناهان را به دو دسته تقسیم کرده (کبیره و صغیره) و فرموده: اگر از گناهان کبیره دوری کنید، گناهان صغیره را میبخشیم؛ از طرفی هم به گفته روایات،اولین گناه کبیره «یأس از رحمت خدا» است.
افرادی هستند که به خاطر بعضی از گناهان احساس یأس میکنند و با خود میگویند: تو که فلان گناه را کردی، دیگر نماز بخوانی یا نخوانی چه فرقی میکند؟ ولی قرآن میفرماید: «هرگاه گرفتار گناهی شدید، سریع نماز بخوانید تا نماز آثار شوم گناه را برطرف کند».
البته باید این را نیز بدانیم که در روایات یکی از بدترین گناهان، ترک نماز معرفی شده است.
کانال《 براهین 》پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی👈 @barahin
کانال《 براهین 》پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی👈 @barahin
#سوال ۱۰۹۳
۱_چرا شب قدر دقیقا مشخص نیست ؟
۲_چرا امامان معصوم ما دقیقاً مشخص نکردهاند کدام شب، شب قدراست؟