هدایت شده از ...
دریک کانال روشنگری پاسخ به شبهه ای داده شده بود با این مضمون : چرا رهبر انقلاب رئیس جمهوران بی کفایت را که به نظام ومردم صدمه زده اند عزل نمیکند ؟! وپاسخ این بود که رهبر رآی مردم را محترم شمرده و از طرفی مردم باید متوجه بشن انتخاب اصلح کدام است واین عملکرد درآنها نهادینه بشه ودرغیر اینصورت اگر فقط رهبر تصمیم بگیرد مردم کم کم رآی دادن برای آنها از اعتبار میفتد وووو.
وبعد این شبهه وپاسخ آنرا درگروهی گذاشتم وبا جواب تند و حمله افراد قرار گرفتم وپاسخ ذیل را برای من نوشتنند. لطفا مطالعه بفرمایید و یک پاسخ مستدل ومنطقی و درخور که بتوانم به این نوشته ها برایشان بدهم بفرمایید ممنون میشم چون همینها نمیخواهند درانتخابات شرکت کنند سپاسگزارم
پاسخی که برای من نسبت به شبهه وپاسخی که ابتدا من برایشان ارسال کزده بودم اینست 👇
هدایت شده از ...
👇👇👇
مگرایشان به نهج البلاغه وسخنان امیرالمؤمنین اشنایی ندارند که چگونه رؤسای نالایق را فورا دستورعزل میدادند
وانان را کلا درهیچ پست ومقامی نمی گماردند
درحالی که نالایقها ومهره درشتهای مابعداز اتمام پستشون به پستهای دیگرو گاها بهتری ارتقاء پیدامیکردند
وقتی مردم شعار مااهل کوفه نیستیم علی تنهابماندرابرایشان سرمیدادند ایشان هم باید علی گونه عمل کنن
مگراینکه جلو ضررا هروقت گرفت منفعت است
میرالمومنین (ع) چگونه کارگزاران حکومت علوی را مورد نظارت قرار می دادند؟
حضرت امیرالمومنین(ع) از طریق نظام مخفی و دقیقی مسئولان حکومتی را تحت کنترل شدید داشته و عملکرد آنها را به طور دقیق رصد می کردند.
در تاریخ اشاره نشده که شیوه نظارت امیرالمومنین(ع) چگونه بوده، اما مشخص است ایشان از طریق افرادی که از آنها به عنوان «عیون» یاد می شود به صورت غیرمحسوس به کنترل و مراقبت از مراکز اقتصادی، بازار، کارگزاران حکومتی، قضات و استانداران و فرمانداران می پرداختند.
امیرالمومنین(ع)، به طور خاص کارگزاران حکومت را تحت نظارت داشتند و نه تنها تخلفات آنها را بررسی و با قاطعیت برخورد می کردند بلکه اگر احساسی می کردند مسئولی در معرض تخلف است، هشدارهای لازم را نیز می دادند.
در نهج البلاغه موارد متعددی از مکاتبات امیرالمومنین(ع) با کارگزاران و استانداران و فرمانداران وجود دارد که با عبارت «و لقد بلغنی» (یعنی به من خبر رسیده است) به آنها هشدارهای لازم را می دادند.
*امیرالمومنین(ع) اختلاس ها و فساد اقتصادی را چگونه کشف می کردند؟
اشاره شد که جزئیات چگونگی کشف فساد اقتصادی بر ما پوشیده است اما امیرالمومنین(ع) حاکمان را از نظر مالی و اقتصادی، عملکرد و نوع مدیریت و برخورد با مردم تحت نظارت شدید داشتند.
*فساد مالی و اختلاس هم از سوی امیرالمومنین(ع) کشف شد؟
بله کشف چند مورد اختلاس و سوءاستفاده اقتصادی کارگزاران حکومت از سوی امیرالمومنین(ع) صورت گرفت؛ فردی به نام «یزید بن حجیه» فرماندار ری بود که در بیت المال اختلاس کرد؛ هنگامی که امیرالمومنین(ع) متوجه اختلاس شدند سریعا «یزید بن حجیه» را احضار کردند، اما وی که می دانست علی(ع) نسبت به مفاسد اقتصادی حساسیت خاصی دارند از قلمروی ایشان گریخت و به معاویه پناه برد و از آنجا که امیرالمومنین(ع) بر وی دست نیافتند و اموالی نیز از این حاکم خائن به سراغ نداشتند، او را لعن و نفرین کردند.
همچنین «مصقلة بن هبیره شیبانی» از جانب امام علی(ع) به کارگزاری اردشیر خُرّه (از شهرهای فارس - فیروزآباد) برگزیده شد؛ وی در ازای آزادی گروهی از اهل کتاب که پیمان ذمه را شکسته و شورش کرده بودند، 1 میلیون درهم تقبل کرد که به فرمانده اعزامی امیرالمومنین(ع) پرداخت کند.
«مصقله» 500 هزار درهم داده بود و تصورش بر این بود که امیرالمومنین(ع) به سبب اشتغال به بحران ها بدهی 500 هزار درهمی را فراموش کرده است؛ هنگامی که زمان پرداخت پول فرا رسید و او به بیت المال واریز نکرد، حضرت علی(ع) او را احضار کرد و از حساب دقیق امیرالمومنین(ع) شگفت زده شد.
این کارگزار حکومت، اعلام کرد که توانایی پرداخت 500 هزار درهمی به بیت المال مسلمین را ندارد و به همین حضرت علی(ع)، وی را به زندان انداختند و از آنجا که فکر می کرد برخورد سختی در انتظارش است، لذا به هرحیله ای بود از زندان گریخت و به نزد معاویه رفت اما امیرالمومنین(ع) که می دانستند وی در کوفه املاکی دارد، به سراغ آنها رفت و خانه او را به سبب این خیانت ویران کرد.
در خطبه ای از نهج البلاغه تصریح شده که امیرالمومنین(ع) در عبارتی می فرمایند «قبح الله مصقلة»(خداوند مصقله را تقبیح نماید) چرا که او در آغاز کاری همچون آزادگان کرد اما چون بردگان گریخت.
حضرت علی(ع) با مفاسد اقتصادی به شدت برخورد می کردند و حتی به کارگزارانی که در معرض فساد اقتصادی نیز بودند، هشدارهای جدی و صریحی می دادند.
امیرالمومنین(ع) طی نامه ای به «زیاد بن ابیه» حاکم فارس هشدار می دهند « همانا من، به راستى به خدا سوگند مىخورم، اگر به من گزارش کنند که در اموال عمومى خیانت کردى، کم یا زیاد، چنان بر تو سخت گیرم که اندک مال گشته، و در هزینه خانواده درمانده و خوار و سرگردان شوى».
لحن تند و هشدارهای امیرالمومنین(ع) برای حاکمان به نوعی بازدارندگی از فساد نیز داشت و موید این مسئله است که تحت نظارت هستند و در صورت تخلف با برخورد و سخت مواجه خواهند شد.
ازعلی اموز اخلاص عمل
: اجازه دادن به ادامه فساد فرد مفسد هیچ توجیهی ندارد
مثل اینکه فرزندان یک خانواده یک دوست ناباب را انتخاب کردند((ضمن اینکه این دوست ناباب راهم گزینه ای ازچند دوست بوده که به فرزندان معرفی کردند)) که باحرفهاو دروغهاومکر خودرا وارد زندگیشان کرده پدر متوجه میشه که این فرد داره بچه هاش را به نابودی میکشه و ضرر پشت ضرر هست که به فرزندانش وارد میکنه .پدربااینکه این قدرت را داره که این فردرا
هدایت شده از ...
ی فرزندانش بندازه بیرون اما مصلحت نمیدانه و نظرش اینه که من به انتخاب فرزندانم احترام میزارم حالا بالاخره میزارم این حقه باز هرچه بلا هست سرفرزندانم بیاره عوضش نتیجه ش اینه که دفعه دیگه حواسشون را درانتخاب دوست خوب جمع کنن
خب پدر اگاه ومهربون اخه به چه قیمتی !!!!!!!!!!!!!!🤔
هدایت شده از ...
لطفا ذرمورد این متن که برام فرستادند روشنگری بفرمایید وسوال وجواب آن راهم در گروه قرار بدید چون این پرسش بسیاری از مردم مؤمن ونمازخوان هست که متاسفانه درانتخابات شرکت نمیکنند ضمن اینکه به شورای نگهبان هم میگن شورای آرایشی وفرمایشی که ضعیف و بیحال هست و طرفدار فاسقین هست
هدایت شده از یاسریع الرضا
سلام علیکم
کلام جامعی فرمودین.
بله امیرالمؤمنین برخورد مستقیم
داشتند، #عیون و افراد ناظر در
کنترل مسئولین داشتند.
اما باید عرض کرد که وقتی شما
از امیرالمؤمنین علیه السلام روحی
فداک فرمودین پس باید پاسخ
این مقایسه را به شما داد:
طلوع انقلاب ما ،بین الطلوع ظهور هست
یعنی استارت و آمادگی برای در شرایط
قرار گرفتن زمان ظهور هست
ما به سمت تمدن و حکومت اسلامی
پیش میریم، پس #بینالطلوعین با
#طلوع فرق داره.
شبهه حکومت با خود حکومت فرق
داره. نائب امام با امام فرق داره.
حوزه اختیارات معصوم با تابع معصوم
کاملا فرق داره.
درتاریخ زمان امیرالمؤمنین و دیگر
ذوات معصومین علیهمالسلام که رجوع میکنیم
با دقت وبررسی به این حقیقت
میرسیم که مسئول ثابتی برای
اداء قضا و رسیدگی به داد در فسادها
و تبانی ها و آسیب های بوجود آمده
نبود و بیشتر اوقات افراد منصوب
در رسیدگی به قضاء کوتاهی داشتند.
لذا کار به جایی می رسید که معصوم
وارد میدان میشد.
یعنی کم کاری ،خیانت، تبانی و فساد
افراد مسئول موجب میشد که این
هزینه را معصوم علیه السلام پرداخت
کنه.
پس این افتخار نیست که یک امام
معصوم خود به کاری که وظیفه فرد
دیگه ای بوده بپردازه، بلکه این
مظلومیت امام رو میرسونه که جامعه
دچار یک مشکل و عقب افتادگی
رفتاری هست که همگام با امام در
حل مشکلات و آسیب ها نیست.
در بیشتر اتفاقات زمان امیرالمؤمنین
علیه السلام می بینیم که بخاطر کم
کاری یک قاضی یا یک حاکم در رسیدگی
به تخلف کسی ،موجب شد که امام
اون شخص خطاکار رو مجازات
کنه در صورتی که در حوزه وظایف
امام نبود.
امروز اگرچه قوه قضائیه مسئول رسیدگی به مشکلات و حل دعاوی هست
و الحمدلله پرچمدار مبارزه با فساد در
جامعه هست ودراین کار تلاش و موفقیت بالایی داشته و دارد،اما
وظایف حل مشکلات قضایی به دوش
دستگاه قضاست و در حیطه اختیارات
این جایگاه، نه رهبری!!!!
رهبری مسئول رسیدگی به مفاسد نیست
بلکه وظیفه تذکر و ارشاد و هدایت
جامعه را دارد.
در ابتدای بحث عرض کردم که
ما در بین الطلوعین ظهور قرار داریم،
فقط با حضور خود معصوم مشکلات
کاملا برطرف میشه، هیچ عاقلانه
نیست که ما فکر کنیم در جامعه اسلامی
چرا همه چیز عالی نیست و چرا
کشور #مدینهفاضله نیست؟؟؟
رهبری در انجام کارخود موفق بوده
و همواره کشور را در مقابل بحران ها
به سلامت عبور داده.
هر مسئولی وظیفه داره که در حیطه
اختیارات خود متعهدانه به امور
رسیدگی کنه، چپاول نداشته باشه،
خیانت و فساد نکنه، به بیت المال
دست درازی نکنه، ....،
تمام سخنان رهبری و تذکرات ایشان
با یک سرچ در گوگل موجود هست،
تذکرات شدید به فساد مسئولین،
مرفهین بی درد جامعه، تبانی در کار،
خیانت در مسئولیت، روابط با استکبار،
مدیریت نالایق، غربزدگی، چپاول بیت
المال، هرزگی و شهوت اندیشی،
مال دوستی و ریخت وپاش، سیاست
کثیف، بی اخلاقی و بی تقوایی، سوء
مدیریت.....،
ما در انتخاب باید مراقب باشیم...،
با چند کلام از تاریخ گفتن نمیشه
پشت واقعیت ها پنهان شد، در واقع
گاها ما نقدهایی به رهبری و شیوه
زمامداری ایشون داریم که اصلا
معقول نیست، باید در کلام دشمنان
جستجو کرد که قدرت مدیریت
رهبری در نجات ملت تا چه حد بوده
و در طول این ۴۰سال چه کرده!!!!!!
سابق مثال زدم که اگر در بدن انسان
هم عضوها درست عمل نکنند یا
برخی ضعیف و برخی ناقص عمل کنند
و در مقابل یک عضوی پرتلاش و سالم
و پرتحرک عمل کنه ،ضعف همه
عضوهای سست و ضعیف بر دوش
عضو پرتحرک میافته و این عضو
مورد فشار و آزار قرار میگیره،
توان مدیریت رهبری به دنیا ثابت
شده ، ما باید خود را به او برسانیم
و همگام با او در جهت پیشرفت
نظام قدم برداریم.
یاسریع الرضا 🔵🔴🔵
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتاء👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
هدایت شده از یاسریع الرضا
✅✅✅پاسخ #اول
دقت شود که معنای عدل و عدالت اصلاً تساوی یا تشابه نیست، بلکه «قرار دادن هر چیزی در جای خودش عدل است». مگر ماه و خورشید یا آب و آتش مساوی و شبیه یک دیگرند؟! اما ممکن است ذهن بگوید: بالاخره این «عدل» در جایی مقابل «ظلم» مطرح میگردد
(مثل همین تصویر مذکور👆)
بله درست است. اما در این موارد نیز باید اندیشید که آیا خدا او را فقیر و بیچاره آفریده، یا بنده و امثال بنده و دیگران به او ظلم کردهاند؟!
خداوند حکیم، ما را با نظام احسن آفریده است؛ مثلاً شکل و مشخصات آفرینش بدن (جسم) ما این است که نرم است و خون در آن جریان دارد و سلسله عصبهایی دارد، حال اگر کسی با چاقو به چشم کسی زد و او کور شد، یا مادری در حال حاملگی مشروبات الکلی مصرف کرد و بچهاش کور شد، یا کسی به ظلم ثروت اندوزی کرد و عدهای از این ظلم فقیر و بدبخت شدند، آیا مشکل در عدل خداست یا عدل ما؟!
نظام آفرینش، نظام علی و معلولی است. اگر آب حرارت ببیند و به نقطه جوش برسد، بخار میشود و اگر امریکا و اسرائیل ظلم کردند و بمبی بر سر مردم غزّه انداختند، پیر و جوان و کودک بیگناه قتل عام میشوند، آیا در این ظلم بشری، عدل خدا زیر سؤال میرود؟! اگر قرار باشد که هیچ فعل و فعل و انفعالی در هیچ کجا نیافتد که باید نظام علی و معلولی برچیده شود.
خداوند متعال، علیم و حکیم، آفرینش را بر اساس نظامی اَحسن آفرید و برای هدایت و سعادت بشر نیز پیامبران و در خاتمه پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله را با دینی کامل فرستاد و خودش و اهل بیت علیهمالسلام را نیز معلم، رهبر و امام قرار داد و در درون ما نیز عقل (پیامبر درونی) و فطرت بیدار را قرار داد. همهی حلقههای زنجیرهی نظام آفرینش به هم پیوسته است، اما گاه افرادی خلقهها را تجزیه و جدا میکنند، [از دایرهی وحدت و توحید خارج میشوند] و بر خود و دیگران ظلم میکنند و این حوادث ناگواری که شاهدیم پیش میآید.
اما، ضعف بیشتر آنجاست که بشر هنگامی که به این عقوبت کردههایش دچار شد، به جای آن که متنبه گردد و قیام به اصلاح و قسط بر اساس عدل الهی نماید، خدا را متهم میکند که چرا چنین و چنان شده است؟!
یاسریع الرضا 🔵🔴🔵
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتاء👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin