eitaa logo
کانال براهین پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی روز
3.8هزار دنبال‌کننده
14.8هزار عکس
5.9هزار ویدیو
125 فایل
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین @barahin آیدی مدیر @Sotoudeh2
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از یاسریع الرضا
سلام علیکم تمیز روایات جعلی از صحیح، به دست کسانی حل میشه که یدطولایی در بازشناسی احادیث، علم رجال و درایه، و شناسایی مشایخ ثقات دارند. اینطور که سلسله سند یک روایت رو بررسی میکنند ، هم مفهوم و هم منطوق روایت و هم رجال روایت که در علم رجال ، افرادی که در سلسه روایات موجود هستند با شناسایی این افراد ، صحت و میزان وثوق به روایت مشخص میشه. مثلا فرد عامی هست یا شیعه و دوازده امامی. همانطور که ناقل روایت هم مهم هست که شناخته بشه، ماهیت خود روایت هم مهم هست، یعنی این روایت من حیث‌المجموع، از نظر مفهوم و چرایی موافق با کلام خدا ،شارع مقدس و اهل بیت علیهم السلام هست یا خیر؟! اما در مورد سوال: ائمه بزرگوار همیشه در هر عصری با جریان ( جاعلین روایت) برخورد جدی داشتند، پديده که از دوران امامان قبلي وجود داشت در دوران (ع) در قالب غاليان برجسته و مشهوري چون يونس بن ظبيان و محمد بن فرات و طرح افکار غاليانه ديگري به خصوص از جانب غاليان واقفي (بشيريه) تداوم پیداکرد. همچنين در اين دوره شاهد بروز عقايد غاليانه ، ، و احاديث غلوآميز هستيم. امام رضا عليه السلام در مقام برخورد با اين جريان علاوه بر مناظره با افراد سرشناس غالي و نقد صريح اونها، از دوستي و معاشرت با غاليان به شدت میکردند. و در مواجهه با افکار غلوآميزي مانند تشبيه، تفويض و تناسخ نادرستي اونها رو تبيين می‌فرمودند.... البته درسته که این مشکلات توسط افراد خبیث وارد کتب روایی شد و این جریان غلو موجب اختلافات زیادی در عقاید و مذاهب شد اما زحمات و تلاشهای علمای برجسته شیعی در تشخیص و تعیین روایت سالم از ناسالم کم نبوده. ✍ 🔵🔴🔵 ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
هدایت شده از یاسریع الرضا
📄 بودجه حوزه‌های علمیه را قطع و آن را صرف امور کشور کنید ✍مسیح مهاجری: ♦️ متأسفانه حوزه‌های علمیه به توصیه اکید امام خمینی مبنی بر پرهیز از دریافت بودجه دولتی عمل نکردند و همین وابستگی به بودجه دولتی علاوه بر ضربه وارد کردن به استقلال حوزه‌ها و روحانیت، میان آن‌ها و مردم نیز فاصله انداخته است. 🟢 دولت سیزدهم باید شجاعت قطع کردن بودجه این دستگاه‌ها و حذف ردیف‌های آن‌ها را داشته باشد، از ملامت‌ها نهراسد و در برابر فشارها مقاومت کند. 🟢 دولتمردان ما به‌ویژه بودجه‌نویسان به این واقعیت تلخ توجه کنند که آموزش و پرورش کشور سال‌هاست دچار کمبود امکانات و کسری شدید بودجه است. 🟢 همواره شعار می‌دهیم که آموزش و پرورش، وزارتخانه‌ بنیانی و زیرساختی است ولی هرگز به الزامات این شعار کاملاً صحیح پای‌بندی نشان نمی‌دهیم. لطفا جواب بدید
هدایت شده از یاسریع الرضا
سلام علیکم این ادعا از اساس دروغ هست. رهبری بارها اشاره داشتند که حوزه علمیه هیچ کمکی از جانب دولت نداشته باشه. امروز شهریه یک طلبه حتی در حد دکترای حوزه هم به قدر حقوق یک کارگر ساده شهرداری هم نیست که همین مقدار هم از وجوهات پرداخت میشه و هیچ پولی به حوزه های علمیه از جانب دولت پرداخت نشده. البته دشمن حرف و حدیث زیاد داره و همیشه به دنبال لکه دار کردن وجهه روحانیت در میان مردم هست اما خدا به همه عقل داده و انسان بایک جستجو و بررسی کوتاه در احوال حوزه ها و کسب اطلاع از درآمد حوزه ،به این امر میرسه که سرسوزنی از دولت به حوزه نرسیده و همه قائل به اجرای فرمایش رهبری هستند. اگر حوزه از دولت ارتزاق داشت الان وضع معیشتی طلاب محترم اینطور نبود که حتی هزینه ساده برای درمان و یا برون رفت از مشکلات ساده معیشتی را هم نداشته باشند. بله بعضی با کنار گذاشتن زی طلبگی از،مسیر منحرف شدند اما کلیت حوزه های علمیه بر مبنای زهد ، قناعت و تقواست. امروز هر بخش و ارگان و نهادی پولهای کلان برای مصارف گوناگون از دولت میگیرند که سهم حوزه های علمیه دراین امر صفر هست. حوزه ها با وجوهات، کمک های خیرین و زحمات مومنین پاک و دلسوخته اداره میشه. ✍ 🔵🔴🔵 ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
هدایت شده از یاسریع الرضا
سلام چرا خدا در اعمال انسان از وسایط استفاده میکند؟ و چرا ما انسانها فرشته داریم؟ پی وی لطفاً
هدایت شده از سیدعادل مکتوفی
در قرآن می‌خوانیم که فرشتگان حافظان اعمال انسان‌ها هستند: «وَ إِنَّ عَلَیْکُمْ لَحافِظینَ. کِراماً کاتِبینَ. یَعْلَمُونَ ما تَفْعَلُون»؛[1] و البته بر شما نگهبانانى است. بزرگوارانى نویسنده (از فرشتگان). که [ظاهر و باطن و خلوص و ریا و مراتب کمال و نقص] آنچه را می‌کنید می‌دانند. منظور از «حافظین» در این آیه شریفه، فرشتگانی هستند که مأمور حفظ و نگهداری اعمال انسان‌ها اعم از نیک و بد هستند که در آیه دیگری از قرآن تعبیر به «رقیب» و «عتید» شده است: «هیچ سخنى را بر زبان نمی‌آورد جز آن‌که در نزد او فرشته مراقب حاضر و آماده‌اى [براى نوشتن] است». و در آیه دیگری می‌خوانیم: «[به یاد آر] آن‌گاه که آن دو (فرشته) دریافت‌کننده، از راست و از چپ او نشسته [افکار و اعمال او را] دریافت می‌کنند». این آیات شریفه اشاره دارند به این‌که اعمال انسان غیر از طریق یادآوری خود صاحب عمل، ‌از راه دیگری نیز محفوظ است و آن محفوظ بودن با نوشتن فرشتگان نویسنده اعمال است که در طول زندگی هر انسانی موکل بر او هستند و انسان‌ها بر معیار آن اعمال؛ پاداش و کیفر می‌بینند.همچنان که فرمود: «نامه‌ات را بخوان؛ کافى است که امروز خودت حسابرس خود باشى». درباره این‌که چرا خداوند فرشتگان را بر انسان گماشته است، دلایلی بیان شده است؛ از جمله: یک. تا انسان گمان نکند که خداوند از اعمال آنان بی‌خبر است و این یک نوع لطفی است از جانب خداوند بر انسان؛ زیرا وقتی انسان بداند که خداوند فرشتگانی را گماشته تا به صورت ویژه از اعمال او مراقبت ‌کنند، انگیزه­اش برای دوری از  گناه بیشتر می­شود. شخصى از امام صادق(ع) پرسید: علت وجود فرشتگان مأمور ثبت اعمال نیک و بد انسان‌ها چیست، در حالى‌که می‌دانیم خداوند: «عَالِمُ السِّرِّ وَ مَا هُوَ أَخْفَى‏» است؛ یعنى هر چیزى را که از آن مخفی‌تر نیست می‌داند؟! امام(ع) در پاسخ فرمود: «خداوند این فرشتگان را به عبادت خود دعوت کرد و آنها را شهود بر بندگانش قرار داد، تا بندگان به خاطر مراقبت آنان، بیشتر مراقب اطاعت الهى باشند، و از عصیان او بیشتر ناراحت شوند، و چه بسیار بنده‌اى که تصمیم به گناه می‌گیرد سپس به یاد فرشته می‌افتد و خوددارى می‌کند، می‌گوید: پروردگارم مرا می‌بیند، و فرشتگان حافظ اعمال نیز گواهى می‌دهند. علاوه بر این، خداوند به رحمت و لطفش اینها را مأمور بندگان کرده، تا به فرمان خدا شیاطین سرکش را از آنها دور کند، و همچنین جانوران زمین و آفات بسیار را که آنها نمی‌بینند، تا آن زمان که فرمان خدا و مرگ آنها فرا رسد».از این روایت به خوبى استفاده می‌شود که آنها علاوه بر مأموریت ثبت اعمال، مأمور حفظ انسان از حوادث ناگوار و آفات و وسوسه‌هاى شیاطین نیز هستند. دو. از آن‌جا که نظام عالم بر اساس اسباب و مسببات شکل گرفته است، برخی فرشتگان نیز اسبابی برای ثبت و ضبط اعمال انسان‌ها هستند‏. بنابراین، علاوه بر احاطه علمی خداوند بر ظاهر و باطن انسان دو فرشته نیز مراقب اعمال اویند که از طرف راست و چپ از او مراقبت می‌کنند، پیوسته، ‌با او هستند و لحظه‌ای از او جدا نمی‌شوند.   پی‌نوشت: [1]. انفطار، 10 – 12. ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء 👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
لا اکراه فی الدین (دردین اجباری نیست )بقره ۲۵۶ چنانچه کفار ایمان نیاوردند آنان را گردن بزنید، محمد آیه ۴
امیرالمؤمنین ع چه جامع فرمودند خداوند را شاکریم که دشمنان ما را از حمقا قرار داده است شبهه افکن ها که‌تعمدا اینگونه قلم میزنند کاش مخاطبین این مطالب ، خود اهل فحص و تحقیق مدقانه باشند . بنابراین اول آیه ۴ سوره محمد را بخوانید و بعد قضاوت نمایید. همان طور که مشهود است، آیه مربوط به شرایط جنگ است، آن هم نه یک فضای کلی، بلکه معرکه‌ی جنگ و یا به قول خودمان «عملیات». «فَإِذا لَقِيتُمُ» یعنی هنگام مواجهه، هنگام رو به رویی در کارزار، هنگام عملیات.. بدیهی است که در حین جنگ، به هنگام کارزار و نبرد، به هنگام رویارویی با دشمنی که به هیچ ارزشی و معیاری و معاهده‌ای پایبند نیست (چون کافر است)، از سوی هیچ رهبر و فرمانده‌ی عاقلی، دستورالعملی مبنی بر لبخند و هدیه گل و شیرینی صادر نمی‌گردد، چه رسد از ناحیه ربّ علیم و حکیم. در عصر مسیحیت، پس از آن که حکومت‌های کافر و فرعونی که گاه در غالب یهودی‌ بر مردم چیره شده بودند و گاه واقعاً یهودی بودند، هر گاه می‌خواستند بر مسیحیان حمله برند، به آنها القا می‌کردند که دین مسیحیت، دین صلح و صفا و مهربانی است و اصلاً در آن جنگ نیست. تا بدین بهانه، نیروی مقاومت را از آنان بگیرند برای اسلام و جامعه‌ای مسلمین نیز از این ترفندها بسیار به کار برده و می‌برند، اما الحمدلله هم خدا قرآن کریم را از تحریف نگاه داشته است و هم امام معصومی در هر زمان وجود داشته است که آیات را در تئوری و عمل تبیین نماید و به مسلمین بیاموزد که در فرهنگ اسلام به هیچ وجه ذلت، خواری، سفاهت، حماقت و بالاخره ذلت وجود ندارد. بلکه دین انسانیت، حکمت، بصیرت، رشد و کمال است. اسلام به جایش دستور به مهربانی و حتی ایثار و از خودگذشتگی می‌دهد و به جایش دستور به مبارزه علیه ظلم، دفاع از مظلوم، مقاومت در مقابل یورش دشمنان، ایستادگی و شهامت با تمام قوا می‌دهد. به وقتش گریه در پیشگاه خدا و قالب تهی کردن از درد ظلم کوچکی به یک پیرزن یهودی در جامعه‌ی اسلامی را روا می‌دارد و به وقتش به دست گرفتن شمشیر ذوالفقار را می‌آموزد و اتفاقاً وحشت دشمنان اسلام [امروز] نیز همین است و به همین دلیل اسلام را خشن و مسلمین را وحشی معرفی می‌کنند و مجاهد را تروریست نام می‌نهند. ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء 👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin