eitaa logo
کانال براهین پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی روز
3.8هزار دنبال‌کننده
14.9هزار عکس
6هزار ویدیو
125 فایل
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین @barahin آیدی مدیر @Sotoudeh2
مشاهده در ایتا
دانلود
پاسخ: ۱۰۹۳ همین سؤال از ائمه (ع) پرسیده شده است. آنها در مواضع مختلف نکات متعددی را بیان فرموده‌اند. از مجموع آیات و روایات به دست می ‌آید ائمه عليهم السلام می‌دانستندکه شب قدر کدام یک از شب‌ها است، لیکن به دلایل مختلف از تعیین آن به شکل دقیق خودداری کرده ‌اند. از جمله از روایات استفاده می‌شود که: 1- ‌به لحاظ لزوم کسب آمادگی بیشتر به جای مشخص کردن یک شب،آن را در ‌هاله‌ای از ابهام بین یکی از سه شب قرار دادند که در هرسه شب به احتمال این که هر یک از آنها شب قدر است انسان خدا را عبادت کند و با شب زنده‌داری آن شب ‌ها بیشتر از برکات و رحمت الهی برخوردار شود و آمادگی بیشتری برای ارتباط با خدا پیدا کند. در روایت آمده است: «این قدر تنبلی نکنید، (عبادت در) دو سه شب بسیار راحت است. به جای این که دقیقاً دنبال شب قدر باشید به دنبال همت بیشتر باشید که در این دو سه شب بیشتر فیض ببرید». 2- به لحاظ این که یکی از شب‌ها شب قدر است و آن دو شب دیگر گرچه شب قدر نیست اما برخی از مقدمات شب قدر در آنها صورت می‌گیرد، از ائمه علیهم السلام روایت شده است که در شب نوزدهم ماه رمضان کارها، اندازه‌گیری و تقدیر می‌شود و در شب بیست و  یکم و بیست و سوم امضای نهایی می‌شود. 3- به لحاظ عظمت این شب، تعمدا آن را در ‌هاله‌ای از تردید و ابهام قرار دادند تا راهیان کوی دوست بدانند برای دستیابی به این گوهر پربها باید زحمات بیشتری را متحمل شوند و به آسانی نمی‌توانند به آن دست یابند. 4- در شب‌های مختلف قرار داده شد تا اگر احیاناً کسی موفق به درک یک شب نشد، ناامید از رحمت خدا نشود و آن را در شب‌ های بعد تدارک کند، یا این که اگر به دلیل مسافرت یا بیماری یا هر علت دیگر موفق به شب   زنده‌داری در شبی خاص نشود، ناامید نشده و در دو شب دیگر بتواند ثواب عظیم شب زنده‌داری را دریابد. کانال《 براهین 》پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی👈 @barahin
از شب‌های قدری که در ماه مبارک رمضان تعیین شده، یک شب به حقیقت شب قدر است و شب‌های دیگر جانشین و بدل آن شب هستند؛‌ اینکه یک شب را به عنوان شب قدر معین نکرده‌اند برای این است که مردم بتوانند با نیت پاک و اخلاص کامل، در هر شب از سه شبی که در ماه مبارک رمضان است قدر و منزلت این شب رادرک کنند . خداوند شب قدر را طوری قرار داده که همه روزهای سال روز قدر و همه شب‌ها هم شب قدر شود؛ با این توصیف کسی که هشتاد سال عمر می‌کند، همه روزهای سال را در بهار و تابستان، پاییز و زمستان روزه گرفته و فضیلت شب‌های قدر را در همه فصول درک کرده است.
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
سوال ۱۰۹۴ سلام مراجع می فرمایند، برای انجام تکلیف امر به معروف و نهی از منکر باید از هر کار حرامی دوری کرد. و همچنین گفته شده است اگر معروف و منکر از امورى باشد که شارع مقدّس اسلام اهمّیّت زیادى به آن مى دهد (مانند حفظ اسلام و قرآن و استقلال ممالک اسلامى، یا حفظ احکام ضرورى اسلام)، باید اعتنا به ضرر نکند و با بذل جان و مال در حفظ آنها بکوشد.... مقام معظم رهبری بزرگترین امر به معروف را دفاع از نظام اسلامی می دانند، آیا با این وجود یک تحلیلگر سیاسی یا یک پاسخگو به شبهات دینی حق حضور در پیام رسانی که طبق حکم کلی حضور در آن حرام است را ندارد؟
پاسخ ۱۰۹۴ حجت الاسلام ،دکتر امامی 👇
هدایت شده از امامی ابوالفضل
سلام علیکم 1️⃣در مثالی که زده شد، آنچه حرام است، عنوانی است به اسم «خودکشی»؛ اما جان دادن برای حفظ نظام، عنوانش عوض می شود و یک عنوان دیگری به نام «شهادت» تولید می شود که با تغییر عنوان مسأله، حکم هم عوض می شود. 2️⃣ اما تخلف از قانون برای حفظ نظام، عنوان جدیدی به غیر از عنوان «تخلف از قانون» تولید نمی کند و حرمتش ثابت می ماند. در این حال، یا مساله مربوط به «باب تزاحم» می شود یا مربوط به «توجیه وسیله از سوی هدف». ❇️ آ. باب تزاحم آنچه عقلا و شرعاً مجاز است، ارتکاب فساد کمتر برای جلوگیری از فساد بیشتری است که: اولاً هیچ راه دیگری جز ارتکاب فساد کمتر برای جلوگیری از فساد بیشتر نیست و؛ ثانیاً عقل یا شرع، تحقق فساد بیشتر را ممنوع می داند؛ ثالثا مساله دارای عنوان دیگری مثل «اختلال نظام، یا وهن دین یا دیگر» نباشد و تشخیص این امر در امور مرتبط با حوزه عمومی (حکومت) در حوزه اختیارات و صلاحیت حاکم و نهادهای مرتبط با مساله است. بنابراین در امور شخصی، اگر کسی دارد بی گناهی را می کشد و اگر ما نهی از منکر کنیم، جلوی این گناه گرفته می شود ولی لازمه تخلف ناپذیر و قطعی انجام نهی از منکر این است که از زمین غصبی رد بشویم. در اینجا، ما می توانیم برای جلوگیری از فساد بیشتر مذکور، فساد کمتر را انجام بدهیم؛ مگر این که احتمال معقولی بدهیم که فساد رد شدن از این زمین غصبی عناوین دیگری مثل وهن دین یا اختلال نظام یا ... به خود می گیرد که فسادش بیشتر می شود. اگر صورت مساله عوض شود و ما با عناوین جدیدی روبرو می شویم، وضعیت فرق می کند. ❇️ ب. باب توجیه وسیله از سوی هدف اگر فرد یا جامعه، هدف مقدسی داشته باشد، شارع برای تحقق آن هدف، راه مطمئن و درستی را معرفی کرده است. در امور شخصی تشخیص این راه و شرایط اضطراری (جریان حکم ثانوی) بر عهده مکلف است و در امور حکومتی به سبب پیچیدگی ابعاد مساله، تشخیص آن بر عهده حاکم و نهادهای متولی امر است نه ما؛ لذا امام خامنه ای فرمان آتش به اختیار را تنها در چارچوب قانون مطرح کردند. یعنی حفظ نظام که هیچ، بلکه حفظ کمتر از آن نیز در گرو تخلف از شرع یا قانون نیست. 👈اگر حکمی فراتر از فرمان آتش به اختیار متوجه ما باشد، حاکم جامعه دانای امر است و خود یا نهادهای مرتبط با وی، آن را اعلام می کنند. به ویژه این که ما با یک وضعیت ناگهانی و پیشامد عجیبی مواجه نیستیم و وضعیت کنونی سالهاست که جریان دارد و اگر لازم بود که حکم مصلحتی ای جاری شود یا مصلحت بر تخلف از شرع یا قانون بود، این مساله از چشم حاکم و نهادهای مرتبط با ایشان نادیده نمی ماند. 🌼با تقدیم احترام
خب اگر یک « عمل » هر ۳ شرطی که در باب تزاحم ذکر کردید رو داشت ولی بر خلاف شرع و یا قوانین و مقررات کشور بود ، آنوقت باید چه کرد ؟ مثلاً، یک عمل را اگر انجام بدهیم، فساد است اما اگر انجام ندهیم، فساد بیشتری رخ می دهد و حکومت هم به وظیفه اش برای جلوگیری از آن فساد بیشتر عمل نمی کند پس برای جلوگیری از فساد بیشتر ما خودمون باید دست به این فساد کمتر بزنیم ؟ ( گرچه این عمل ما ، برخلاف شرع، یا برخلاف قوانین و مقررات کشور باشد )
پاسخ: چنان که عرض شد، مسائل مربوط به حکومت، صغرویاً در تخصص و توان شناختی ما نیست. زیرا یک کاری که ما فکر می کنیم هر چند خلاف قانون یا شرع است و باید انجام شود وگرنه پیامد مفسده بار ترک آن بیشتر است، ما به دلیل عدم اشراف به همه ابعاد و پیامدها و جوانب مساله، قاعدتاً برخی از عناوین دیگری که روی فعل ما می آید را نمی شناسیم و لذا دچار خطا می شویم لذا رهبری بر خلاف ذیل بند میم وصیت نامه امام خمینی که فرمان نهی از منکر و در صورت عدم توجه مسوولین فرمان «جلوگیری» مستقیم صادر کرده بودند، حکم به رعایت قانون کرده اند. زیرا در این زمان بر خلاف زمان پیش، شرایط به گونه ای است که پیامدهای قانون شکنی در مسائل عمومی بیشتر است. یعنی کبرویاً مساله درست است اما صغرویا و مصداقاً ما نمی توانیم تشخیص بدهیم که فلان قانون شکنی مفسده اش کمتر از عمل به قانون باشد. یا علی
شهید حاج قاسم سلیمانی: والله والله والله از مهمترین شئون عاقبت بخیری این است. والله والله والله از مهمترین شئون عاقبت بخیری رابطه قلبی و دلی و حقیقی ما با این حکیمی {رهبر معظم انقلاب} است که امروز سکّان انقلاب را به دست دارد. در قیامت خواهیم دید مهمترین محور محاسبه این است.