#سوال ۱۱۶۹
۱_آقا قهر با پدر و مادر چه حکمی داره؟
۲_وظایف ومسئولیت های فرزندن نسبت به پدر ومادر چگونه است ؟
پاسخ سوال ۱۱۶۹
سلام علیکم،
فرزندی که با پدر مادر خود قهر کند یا آنها را ترک کند ،خداوند هم اورا فراموش میکند .
وظایف و مسؤولیتهای فرزندان:
1. اطاعت و فرمانبرداری از پدر و مادر.
2. نیکی و احسان و خدمت به پدر و مادر.
3. سخن رنجش آور به پدر و مادر نگفتن .
4. بر سر والدین داد و فریاد نکردن (بلکه با آنها با سخن نیکو صحبت نمودن).
5. بال تواضع و فروتنی را برای والدین ، فرو آوردن .
6. حتی المقدور نیازهای والدین را برآوردن .
7. احترام والدین را نگه داشتن که در زیر به مواردی از آن اشاره می شود:
أ) جلو والدین ، پاهایش را دراز نکند.
ب) در مناسبتهای مختلف مثل روز مادر یا روز پدر، هدیه به آنها بدهد.
ج) از شوخیهای نابجا و زدن حرفهای زشت پیش آنها پرهیز کند.
د) در حق آنها و برای سلامتی آنها دعا کند.
ه) در کارهای خانه به آنها کمک کند.
رسول خدا(ص) درباره حق پدر بر فرزند فرمود: 1- پدر را با اسم صدا نزند. 2- پیش رویش راه نرود. 3- قبل از او ننشیند. 4- به پدر ناسزا نگوید.
حضرت زهرا (ع) در مورد فلسفه احسان به والدین مىفرماید: «خدا نیکى به پدر و مادر را لازم کرد براى این که شما را از غضب خود مصون بدارد».
هر چند پدر و مادر رفتار صحیحی با فرزند نداشته باشند، فرزند موظف به گرامیداشت والدین و کسب رضایت آنان است و نمی تواند مقابله به مثل نماید. فردی نزد پیامبر (ص) آمد و گفت : پدر و مادری دارم که با آنها رابطه خوبی دارم، ولی آنها مرا با حرف و طرز برخوردشان می آزارند. پاسخ آنان را نمی دهم، ولی می خواهم آنان را ترک کنم و مدتی نزدشان نروم. حضرت فرمود : در این صورت خداوند تو را فراموش خواهد کرد. مرد عرض کرد: پس چه کنم؟ حضرت فرمود: به کسی که تو را محروم ساخت، ببخشای و با کسی که با تو قطع رابطه کرد، پیوند برقرار کن و از کسی که به تو ستم کرد، درگذر. اگر چنین کنی، خداوند سبحان پشتیبان تو خواهد بود.
اگر پدر و مادر در حق فرزند کوتاهی کنند و ظلمی انجام دهند، سبب نمی شود که فرزند هم درباره آنان به وظیفه اش عمل نکند. امام باقر(ع) میفرماید: «سه چیز است که خداوند دربارة آنها برای مخالفت رخصت نفرموده است: رد امانت به نیکوکار و بد کردار، وفا به پیمان نسبت به نیکوکار و بدکردار، خوش رفتاری با پدر و مادر، نیکوکار باشند یا بد کردار».
از این روایت و روایات دیگر استفاده میشود که والدین چه مؤمن باشند و چه کافر، چه نیکوکار و چه معصیتکار باید مورد احترام قرار گیرند. امامرضا(ع) میفرماید: «نیکی به والدین واجب است گرچه مشرک باشند، ولی در معصیت خدا نباید آنان را اطاعت کرد».
بنابراین، نیکی و احسان به پدر و مادر و فراهم کردن خشنودی آنان حتی اگر کافر باشند لازم است و سعادت دنیا و آخرت را به همراه می آورد ، چنان که امام صادق(ع) به جوان نومسلمان، در حق مادر مسیحی اش توصیه فرمود.
قرآن مجید تنها در یک مورد مخالفت با پدر و مادر را جایز دانسته و آن صورتی است که پدر و مادر فرزند را به شرک فرا خوانند، ولی در سایر موارد به رفتار پسندیده توصیه نموده است
11.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 آیت الله مجتهدی تهرانی(ره):
💠 اثر عجیب احترام به پدر و مادر و کسب رضایت آنها
شبهه
ویروس به نام *کرونا* ، چهارده قرن است که در قرآن کریم ذکر شده است.
1- بله ، زمان ظهور وی ذکر شده است.
2- در كجا ظاهر شد.
3- دلیل ظهور آن ذکر شد.
4- راه مقابله با آن و جلوگیری از بروز آن هنگام ظاهر شدن را ذکر کرد.
5- از حکمت ظاهر آن یاد کرده.
6- قران حتی نام صحیح آن را ذکر کرده.
همه این ها در سوره مبارکه مدثر ذکر شده:
3- این ویروس که انسان را متعجب کرده و باعث از بین رفتن جان بسیاری از مردم شده ، زنده نمانده وعلائم روشنی ندارد ، دانشمندان آنرا نامیدند (covid19) به این دلیل که به نظر می رسید اواخر سال2019 بوجود آمده است.
این در آیه 30 سوره مدثر ذکر شده است).
(لا تبقي ولا تذر، لواحة للبشر، عليها تسعة عشر).بلایی است که نه کاملا میکشد و نه کاملا رها میکند.پوست بشر را می کند.نوزده وکیل دارد(اشاره به کوید19)
2- این ویروس در کشوری ظاهر شد که در حال حاضر دومین قدرت اقتصادی در جهان و اولین کشور در جهان از نظر تراکم جمعیت است.
و اشاره به آن در آیات 12 و 13 سوره مدثر آمده است:(ذرني ومن خلقت وحيدا، وجعلت له مالا ممدودا، وبنين شهودا). (رهاشده در قومی که خلقتی خاص دارند.وثروت فراوان دارند.وجمعیتی نظاره گر فراوان).
بله ، در چین ظاهر شده است ، که تاکنون به یک و نیم میلیارد نفر نزدیک نشده است ، شاهد افزایش جمعیت آن هستیم و اقتصاد آن افزایش یافته و پول های آن بخصوص در ابتدای این قرن تمدید شده است و هنوز هم آرزو می کند که افزایش یابد.
3- در مورد نحوه مقابله با این ویروس ، همه دنیا هنوز در حال فکر کردن ، تحقیق و به دنبال معالجه هستند. در حالی که در ابتدای سوره مدثر ذکر شده است ، در شش مرحله خلاصه می شود: آگاهی ، احتیاط بسیار ، پاکسازی ، تردد سالم ، عدم تحریک و صبر.
- *آگاهی و هشدار* به مردم در مورد خطر این ویروس ، که در آیه1و 2 ذکر شده است:(یاایهاالمدثر):ای کسی که خود را پوشاندهای(قرنطینه کرده ای). (قم فأنذر): (برخیز و هشدار بده).
- یاد خدا و دعا ، که در آیه 3 ذکر شده فراوان کنید: (وربّك فكبّر).(و پروردگارت را بزرگدار).
- پاکسازی ، ضد عفونی کردن ، شستن دست و لباس ، که در آیه 4 ذکر شده است:(وثيابك فطهّر). (لباسهای خود راتطهیر کن).
- *تردد سالم ، با عدم آميزش با مردم ، به منظور جلوگيري از آسيب ديدن از اين پلیدی* ، كه در آيه 5 ذكر شده است:(والرجز فاهجر).(و وضو بگیر و از پلیدی دور شو).
- خیلی حریص برای انبارکردن مواد غذایی در هنگام بحران ، که در آیه 6 ذکر شده است: (ولا تمنن تستكثر).(و هنگام بخشش فراوان، بر مردم منت مگذار).
- *صبر برای این مصیبت ، به ویژه در موارد مرگ* ، در آیه 7 ذکر شده است: (ولربّك فاصبر).
(و برای رضای خدا صبور باش).
4- مردم در این زمان خاص دلیل انتشار این ویروس در جهان را می پرسند!!!؟
در پایان سوره مدثر👆🏼🌹
سجده شکر
سجده شکر برابر است با تمام گنجها دنیا و آخرت .. پس با دقت آن را بخوان
فضیلت سجده شکر
بسیاری از ما نه فضیلت این سجده را میدانیم و نه کیفیت قرآئت آن را (1) هرگاه بنده ای نماز خود را خوانده (سپس) سجده شکر را به جای آورد - خداوند حجاب میان بنده خود و فرشتگانش را کنار میزند و به ملائکه میفرماید: ای فرشتگان من به بنده ام نگاه کنید فریضه مرا انجام داده و عهدم را تمام و پس از آن در جهت پاسداشت تمام نعمتهایم سجده شکر به جای آورد- ای ملائکه ام پاداش این بنده ام چیست ؟
پس ملائکه میگویند : خداوندا ( رحمتت )...
خداوند دوباره از ملائکه میپرسد :ای ملائکه ام پاداش این بنده ام چیست ؟
پس ملائکه میگویند : خداوندا ( جنت و بهشتت )...
خداوند دوباره از ملائکه میپرسد :ای ملائکه ام پاداش این بنده ام چیست ؟
پس ملائکه میگویند : خداوندا ( رفع هرگونه هم و غم از او )...
خداوند دوباره از ملائکه میپرسد :ای ملائکه ام پاداش این بنده ام چیست ؟
پس ملائکه میگویند : خداوندا ما علمی جز آنچه به ما آموختی نداریم ...
پس آنگاه خداوند میفرماید : پاداش این بنده ام این است ( همانگونه که او از من تشکر کرد من نیز از او تشکر میکنم ) - ( و با فضلم به سوی او خواهم رفت ) ( و رحمتم را به او نشان می دهم )
چه ضرری دارد تا ما هر روز سجده شکر را به جای نیاوریم ؟ و این تنها یک سجده است و یک نماز نیست؟ ولو بهتر است که فرد با طهارت و به سوی قبله سجده شکر را به جای آورد.وهرکسی که نعمتی بر او نازل شده و یا بلایی از او دفع گردیده زیباست که سجده شکر بر درگاه خداوند به جای آورد خواه این فرد با وضو باشد یا نباشد و خواه به سوی قبله بوده باشد و یا خیر.
💥نصیحت..سجده شکر را پس از هر نماز به جای آورید.. و 3 مرتبه بگویید شکراً لله و 4 مرتبه الحمد لله باشد که این فرصت طلایی را از دست ندهید... این را برای تمام دوستانت بفرست که هر گاه سجده ی شکری به جای آوردند تو نیز در اجر و ثواب آنا ن سهیم خواهی بود حتی اگر تو بمیری نیز این ثواب نصیب تو خواهدبود.
پاسخ ۱۱۷۰
متن فوق در روزهای ابتدایی انتشار، بیشتر به یک شوخی شبیه بود، ولی متاسفانه با گذشت چند روز و عدم دقت بعضی افراد در شایع کردن آن، به سرعت در حال دست به دست شدن در فضای مجازی است. نویسنده که ظاهرا اطلاع چندانی از زبان قرآن و ترجمه آنها ندارد، مطلب فوق را در سه بخش و با اشاره به برخی از آیات سوره مبارکه مدثر آماده کرده است که وقتی به اصل آیات و ترجمه صحیح آنها مراجعه میکنیم به «مُهمَل بافی» نویسنده این مطلب بیشتر پی میبریم.
بخش اول؛
«این ویروس که انسان را متعجب کرده … دانشمندان آنرا نامیدند (covid19) به این دلیل که به نظر میرسید اواخر سال2019 بوجود آمده است. این در آیه 30 سوره مدثر ذکر شده است. (لا تبقي ولا تذر، لواحة للبشر، عليها تسعة عشر) یعنی بلایی است که نه کاملا میکشد و نه کاملا رها میکند. پوست بشر را میکند. نوزده وکیل دارد (اشاره به کوید19)»
وقتی به آیات سوره مبارکه مدثر مراجعه میکنیم، میبینیم که، اولا این آیات درباره «انسان کافر»ی است که وحی الهی را انکار کرده و دیگران را گمراه میکند. خدای متعال هم به او وعده داخل شدن در جهنم میدهد، جهنمی که چنین مشخصاتی دارد:
«[آتشى است كه] نه چيزى را باقى مىگذارد و نه رها مىكند (28) پوست بدن را [همه جانبه] دگرگون مىكند (29) بر آن نوزده نفر نگهبان گماردهاند (30)»
به وضوح میبینیم عدد 19 در این آیه اشاره به نگهبانان جهنم است!
طبیعی است که اگر لفظ «نوزده» در این آیات را از این فرد بگیریم، تمام شاکله فکری او به هم میریزد. اگر نام این ویروس «کووید20» بود به کدام آیه تمسک میکرد؟!
بخش دوم؛
«این ویروس در کشوری ظاهر شد که در حال حاضر دومین قدرت اقتصادی در جهان و اولین کشور در جهان از نظر تراکم جمعیت است. و اشاره به آن در آیات 12 و 13 سوره مدثر آمده است: (ذرني ومن خلقت وحيدا، وجعلت له مالا ممدودا، و بنين شهودا). (رهاشده در قومی که خلقتی خاص دارند. و ثروت فراوان دارند. و جمعیتی نظارهگر فراوان) …»
ایشان با استفاده از آیات 12 و 13 سوره مدثر، اینگونه برداشت میکند که (خداوند اشاره به کشور چین دارد)! حال به اصل آیات توجه بفرمایید:
به زودى او را در سقر درآورم (26) و تو چه مىدانى سقر چيست؟ (27) [آتشى است كه] نه چيزى را باقى مىگذارد و نه رها مىكند (28) پوست بدن را [همه جانبه] دگرگون مىكند (29) بر آن نوزده نفر نگهبان گماردهاند (30)
قضاوت با شما، کجای این آیات و ترجمه آنها، شبیه به برداشتی است که نویسنده این متن بیان کرده است؟! «ذرنی و من خلقت وحیدا» یعنی «مرا با کسی که خودم او را خلق کردم تنها بگذار». در طول چهارده قرن، حتی یک مترجم هم این آیه را اینگونه (رهاشده در قومی که خلقتی خاص دارند)که این نویسنده معنا کرده، ترجمه ننموده است!
بخش سوم؛
متن فوق، در بخش سوم هم با همین مشکلات روبروست. عدم دقت در آیات، عدم ترجمه صحیح و عدم تمرکز بر موضوع
ایشان با تکیه بر آیات اول تا پنجم، تکلیف مقابله با این بیماری را هم روشن کرده است. تمرکزشان هم بر روی کلمه «مدثر» به معنای «جامه به خود پیچیده» است. نویسنده با ترجمه «مدثر» به «قرنطینه شده»، راهکار مقابله با کرونا را از قرآن استخراج کرده است! که اگر اینگونه باشد «مزمل» هم به معنای «جامه به خود پیچیده» است. پس «قم اللیل الا قلیلا/ جز اندکی از شب را به پا خیز» هم که آیه بعد از آن است، باید از جانب نویسنده متن، به پروتکل درمانی اضافه شود!
پاسخ ۲ به شبهه ۱۱۷۰
🔹 متنی که در فضای مجازی تحت عنوان نام ویروس کرونا در سوره قرآن آمده است مصداق بارز «تفسیر به رأی» است که در رابطه با آن پیامبر عزیز فرموده اند:
من فَسّر القرآن برأيه فليتبوَأ مقعدَه من النّار؛كسي كه قرآن را به رأي و نظر خود تفسير كند، جايگاهش آتش جهنم است. (التفسیر و المفسرون ج ۱ ص ۱۳)
🔹 ترجمه غلط آیات ( که نشانگر بیسوادی نویسنده یا اصرار بر تحمیل نظر خود به قرآن است) کاملا مشهود و دلیل بی پایه بودن این متن است. مثلاً آیه (ذرنی و من خلقت وحیداً) که ترجمه آن عبارت است:
مرا با کسى که او را خود به تنهائى آفریده ام واگذار!
اینگونه ترجمه کرده (رها شده در قومی که خلقت خاص دارند!!) تا به نحوی چین را منشأ اولیه این ویروس معرفی کند! واضح است که این ترجمه تحت هیچ شرایطی ارتباط به آیه ندارد.
تطبیق راهکارهای برون رفت از اپیدمی کرونا بر متن قرآن هم ناشیانه است. مثلاً آیه (و ثیابک فطهر) را به ضد عفونی حمل کرده در حالیکه طبق نظر پزشکان، کمترین جایی که ویروس کرونا امکان بقا دارد لباس است و این اگر مربوط به این بحث بود باید به شستن دستان که اصلی ترین واسطه انتقال است اشاره میکرد.
خلاصه اینکه اغلاط این نوشته آنقدر زیاد و بچه گانه است که نیازی به بررسی مورد به مورد ندارد.
🔹 آنچه مهم است اینکه اینگونه نوشتهها، اگر از روی جهالت نباشد، صددرصد مغرضانه است. دشمنان گاهی برای خرافی نشان دادن دین، مطالب سست و بی پایه را به اسم مطالب دینی منتشر میکنند، تا پس از روشن شدن بیپایگی آن مطالب، اعتقاد و اعتماد به گزاره های دینی کمرنگ و ضعیف شود.
پاسخ ۳ به شبهه ۱۱۷۰
به نقل از الیوم السابع، مرکز جهانی فتوای الکترونیکی الازهر اعلام کرد: در روزهای اخیر در شبکه های اجتماعی تفسیر های اشتباهی از آیه های قرآن کریم به ویژه آیه های سوره مدثر منتشر شده است.
مرکز جهانی فتوای الازهر گزارش داد: این تفسیرها، آیه های سوره مدثر را به همه گیرشدن ویروس کرونا در جهان که امروز شاهد آن هستیم، ربط داده اند.
این مرکز اعلام کرد: تفسیر آیات قرآن کریم با دلایل فساد برانگیز و غلط بدون اینکه برپایه دانش و علم باشد، شرعا حرام است ، زیرا این تفسیرها تهمت زدن و افترا به ذات اقدس الهی است.
این مرکز تاکید کرد: خداوند متعال نسبت به دروغ بستن کلامی بدون علم و دانش به ذات الهی هشدار داده است و آن را بزرگترین بی اخلاقی دانسته است. خداوند سبحان در آیه 33 سوره اعراف می فرماید: «قُلْ إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَالْإِثْمَ وَالْبَغْيَ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَأَن تُشْرِكُوا بِاللَّهِ مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَانًا وَأَن تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ» (بگو که خدای من هر گونه اعمال زشت را چه در آشکار و چه در نهان و گناهکاری و ظلم به ناحق و شرک به خدا را که بر آن شرک هیچ دلیلی نفرستاده است و این که چیزی را که نمیدانید به خدا نسبت دهید، همه را حرام کرده است). همچنین خداوند متعال در آیه 69 سوریه یونس می فرماید «قُلْ إِنَّ الَّذِينَ يَفْتَرُونَ عَلَى اللهِ الْكَذِبَ لاَ يُفْلِحُونَ» (بگو: همانا كسانى كه بر خداوند دروغ مىبندند، رستگار نمىشوند).
مرکز جهانی فتوای الازهر اعلام کرد: تفسیر قرآن کریم علمی است که باید تنها عالمان مطلع به علوم قرآنی و علم تفسیر وارد آن شوند، زیرا این آیه ها حرمت دارند و عالمان قرآنی با استناد به شواهد قرآنی و حدیث به تفسیر قرآن کریم می پردازند.
پاسخ ۴ به شبهه ۱۱۷۰
یکی از اعجازهای محتوایی قرآن کریم، اِخبار از آینده و گزارشی قطعی از حوادثی است که در آینده رخ میدهد؛ البته پیشگوییهای قرآن با پیشگوییهای انسانها متفاوت است؛ زیرا آنچه قرآن از آن خبر میدهد و به اصطلاح پیشگویی میکند، از منبع کامل وحی و غیب صادر شده و متکی بر علم بیپایان خداوند متعال است و هیچ خطا و شکی در تحقق آن نیست؛ اما پیشگوییهایی که از انسانها صادر میشود، بیشتر بر اساس حدس، گمان، شهود و در یک کلام، متکی بر علم محدود انسانی است و امکان اشتباه و خطا در آن فراوان است.
حجت الاسلام محمد حاج ابوالقاسم حافظ کل قرآن و عضو مجلس خبرگان رهبری درباره تطبیق اشتباه برخی از آیات به اتفاقات گوناگون گفت: تفسیر قرآن، شرایط و ضوابطی دارد و افرادی که قرآن را تفسیر می کنند باید یک سری قوانین و احکامی را رعایت کنند و آن مطالبی که به قرآن نسبت میدهند بر اساس فهم و تفسیر کلام باشد که اگر مفسر این ضوابط را رعایت نکند، تفسیر به رأی کرده است.
وی درباره مذمت مفسران به رأی در کلام اهل بیت (ع) گفت: امام صادق (ع) فرمودند: "مَنْ فَسَّرَ اَلْقُرْآنَ بِرَأْیِهِ إِنْ أَصَابَ لَمْ یُؤْجَرْ وَ إِنْ أَخْطَأَ فَهُوَ أَبْعَدُ مِنَ اَلسَّمَاءِ" کسی که قرآن را به رأی و نظر خویش تفسیر کند، اگر درست و مطابقِ با واقع باشد، اجر و پاداشی برایش نیست و اگر خطا برود، هر آینه (از مرز و حق و حقیقت) بیشتر از فاصله آسمانها از یکدیگر، دور شده است.
حجتالاسلام حاج ابوالقاسم با بیان اینکه برخی آمدند و آیات سوره "مدَّثر" را به بیماری کرونا تطبیق دادند، گفت: برخی به اشتباه، عبارت «تِسْعَةَ عَشَرَ» در این سوره را با ویروس کووید 19 تطبیق دادند که از اصل و پایه بیاساس است. در این سوره، عدد 19، اشاره به تعداد نگهبانان دوزخ دارد و هیچ ارتباطی با بیماری کرونا ندارد.
وی ادامه داد: برخی دیگر به آیات ابتدایی سوره مدَّثر اشاره کردهاند. آنجایی که خداوند به پیامبرش میفرماید: "وَ ثِیابَکَ فَطَهِّرْ". برخی به اشتباه اینگونه تفسیر کردهاند که خداوند میفرماید راه درمان کرونا، پاک بودن و طهارت است. تفسیر قرآن باید بر اساس مقررات کلامی صورت گیرد.
حجت الاسلام حاج ابوالقاسم نسبت اشتباه آیات با وقایع مختلف را کاری ناشایست خواند و گفت: در وقایع 11 سپتامبر هم برخی عامدانه و یا ناشیانه آیاتی از سوره مبارکه توبه را با آن حادثه تطبیق دادند.