eitaa logo
کانال براهین پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی روز
3.8هزار دنبال‌کننده
14.8هزار عکس
5.9هزار ویدیو
125 فایل
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین @barahin آیدی مدیر @Sotoudeh2
مشاهده در ایتا
دانلود
پاسخ 1234 یکی از احکام مربوط به بانوان حکم پوشش موضع پا در برابر نامحرم و هنگام نماز است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ به این سؤال که آیا پوشاندن پا از نگاه نامحرم برای خانم‌ها واجب است یا خیر؟ می‌فرمایند:‌ «خانم‌ها در مقابل نامحرم باید پاها را بپوشانند؛ تنها دو موضع برای پوشش خانم‌ها در حضور نامحرم استثنا شده است: «گردی صورت» و «دست‌ها تا مچ» البته به شرط اینکه آرایش و زیوری که جلب توجه کند و چشمگیر باشد نداشته باشند.» اما درباره  حکم پوشش پا برای خانم‌ها در هنگام نماز در صورت عدم حضور نامحرم اشاره داشتند: «در نماز سه موضع استثناء شده که پوشاندن آن واجب نیست؛ «گردی صورت» به مقداری که در وضو شسته می‌شود، «دست‌ها تا مچ» و «پاها تا مچ» به شرط اینکه نامحرمی نباشد». آیت‌الله مکارم شیرازی نیز در این باره همین نظر را دارند. این در حالی است که بعضی از افراد پوشش هنگام نماز و پوشش در مقابل نامحرم را اشتباه می‌گیرند، هنگام نماز، پوشاندن پا تا مچ واجب نیست که ارتباطی با پوشش در مقابل نامحرم ندارد. از امام صادق علیه الاسلام روایت داریم حیاء پنج نوع است که یکی از اقسام آن، حیاء از هیبت  و عظمت خداست.و این نوع از حیاء مانع از این است که انسان، هر نوع پوششی را برای خود بپسندد. شاید این سوال به ذهن شما هم رسیده باشد که چرا ما باید از خدا حیاء کنیم و در خلوت و تنهایی هم با حجاب و با حیاء باشیم و یا در نماز با اینکه برای مردان صرف پوشیده بودن عورت کفایت میکنه، اما یه حسی به ما میگه این طوری نماز خواندن دل چسب نیست. این حس وادار کننده به پوشش، همان حیاء است که مانع از برهنه بودن بدن می شود. اما سوالی که پرسیده می شود این است: آیا در نماز می توان با زیر پیراهن یا رکابی ،یا شلوارک نماز خواند یا دکمه های پیراهن باز باشد، آیا بی احترامی به خدا نیست؟ پوشانیدن بدن در نماز: آن چه در مورد پوشش لباس نماز گذار برای مرد واجب است عبارت از این است که: مرد باید در حال نماز، اگر چه کسى او را نمى‏ بیند عورتین خود را به پوشاند. بنابراین، در صورتی که عورتین در نماز پوشانده شده باشد، نماز خواندن با زیر پیراهن و یا رکابی یا شلوارک ،اشکالی ندارد. باز بودن دکمه های نماز: باز بودن دکمه های نماز، مکروه (ناپسند) بوده (یعنی باعث کمتر شدن ثواب نماز می شود) و موجب باطل شدن نماز نمی شود. بی احترامی به خدا: با زیر پیراهن و یا شلوارک نماز خواندن ، هر چند موجب باطل شدن نماز نمی شود، اما بهتر است که انسانی که در نماز در برابر خدای با عظمت قرار گرفته، ادب و احترام را رعایت کرده و از لباس کاملی که در برابر افراد محترم در تن مى‏ کند، به تن داشته باشد و از مکروهات پرهیز نماید. ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
هدایت شده از راحل مهمان
راحل مهمان: _خطا چه کم وچه زیاد خطاست وباید ازآن پرهیز شود خطای بزرگ دیگران توجیهی برای خطای کوچک ما نیست «وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرّاً يَرَهُ»‏ _ خطای بزرگ وکوچک انسانها فقط در عقوبت با هم متفاوتند ودر هر دو مورد انسان گناهکار از فرامین الهی عصیان کرده است _در پذیرش دین نباید گزینشی عمل کنیم و به بخش های کافر به بخش های مومن باشیم .« افتؤمنون ببعض الکتاب وتکفرون ببعض» « الَّذِينَ جَعَلُوا الْقُرْآنَ عِضِينَ » آنان كه قرآن را قطعه قطعه كردند. (آنچه به سودشان بود گرفتند و آنچه نبود رها كردند) _ اسلام به ذات خود ندارد عیبی هر عیب که هست از مسلمانی ماست من مسلمانم ولی اسلام نیستم بسیجی ام ولی بسیج نیستم طلبه ام ولی حوزه نیستم _ پیروان هر دینی بایداز بالاترین افرادی که اسوه حسنه هستند الگو برداری کنند _ سوال ما اینجا ست یعنی واقعا از بین چهره های دینی و سیاسی یک انسان باتقوا پیدا نمی شود؟ چرا موقع خطاب قرار دادن، افراد خطا کار را در نظر میگیرد واز انسان های با تقوا چشم پوشی میکنید (فی قلوبهم مرض ) _ همانطوری که دوست نداریم کسی در مورد ما قضاوت کند نباید در مورد دیگران قضاوت کنیم وبدون سند ومدرک به افراد نسبتهای ناروا بدهیم تصاویر منعکس شده در ویدیو با غرض ورزی گنجانده شده و برداشت از یک بینش خاص است که دنبال عقده گشایی و غرض ورزیهای سیاسی و اجتماعی خودشان هستند وهدفی جز تخریب چهره های مطرح دینی وسیاسی ندارند . _ نکته :اگر هدف نگارنده شاعر انتقاد به مسائل اجتماعی ،سیاسی است کلیت انتقادش قابل تأمل است اما از مصادیق وروش نادرستی وارد شده می توانست مثل شاعرانی که به زیبایی به صورت پسندیده تری در جهت اصلاح از ناهنجاری‌های جامعه در غالب شعر انتقادکند. یاعلی
هدایت شده از راحل مهمان
راحل مهمان: آفتی در گل ِ گلدان ِ من و توست مواظب باشیم آتش ِ وسوسه در جان ِ من و توست مواظب باشیم یادمان کاش که هرگز نرود قصه‌ی "برصیصا" را کفر، زاویه‌ی پنهان ِ من و توست مواظب باشیم دین ِ ما ارثیه‌ی ناب و گرانقدر ِ پیمبر باشد آتشی در کف ِ دستان ِ من و توست مواظب باشیم شعله را مشت کن از دست نینداز، حواست باشد سوختن معنی ِ پیمان ِ من و توست مواظب باشیم شُبهه و بحث، به قرآن ِ سر ِ نیزه قسم بازیچه‌ست هدف اصلی‌اش ایمان ِ من و توست مواظب باشیم دور ِ خود پیله نبافید که: "شاید زد و پروانه شدیم" تارها میله‌ی زندان ِ من و توست مواظب باشیم عصر ِ سرنیزه و شمشیر گذشته ست، کجایی شاعر؟ غزل و قافیه میدان ِ من و توست مواظب باشیم
1236 سلام علیکم چرا در قران حرفی از دایناسورها به میان نیامده است??! ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
سلام علیکم پاسخ اول: 1236 قرآن کتاب هدایت است و هر آنچه به این منظور کمک می رساند در این کتاب مقدس آمده است و روش آن در بیان مطالب، اشاره به اصل و کلیات آنهاست و کمتر به بیان فروع و جزئیات پرداخته است که شاید دلیل آن گستردگی بیش از حد تصور موضوعات و احکام جزئی باشد[1]. در قرآن مجید اگر چه در باره ی اصل حیات و انواع موجودات، تقسیم موجودات زنده به گیاهان[2] و جانوران، تقسیم جانوران خشکی به چهار پایان و پرندگان[3] و تقسیم چهارپایان به خزندگان و حیواناتی که با چهار پا و حیواناتی که با دو پا حرکت می کنند[4] اشارات زیادی شده است و از بعضی انواع حشرات و ماهی ها و دیگر موجودات نام برده شده و نکات ارزشمندی در باره ی آنها بیان گردیده است ولی در خصوص دایناسور و حیات طبیعی آن، در قرآن سخنی به میان نیامده و اسلام نیز نظر خاصی ابراز نداشته بلکه در این گونه مسائل، به نظرات دانشمندان و متخصصین هر علم احترام گذاشته و احکام و دستورات خود را بر پایه ی یافته ها و نظرات آنان استوار ساخته است. مباحث مربوط به اقسام و انواع و جزئیات جانوران و گیاهان و جمادات مربوط به علوم طبیعی است و باید نظر علم را در مورد آنها جویا شد، اطلاعات مربوط به دایناسور را نیز باید در کتب مربوط به دیرینه شناسی و جانوران منقرض شده و یا در موزه های حیات وحش جستجو نمود. همان طوری که بیان شد در قرآن و دیگر منابع اسلامی به طبیعت و مظاهر آن و موجودات مختلف توجه بسیاری شده و از آنها به عنوان نعمت ها و نشانه های خداوند یکتا و عظمت و قدرت او یاد شده است. زیرا یکی از راه های خداشناسی توجه به مخلوقات و آثار خداست، به همین دلیل بیشتر، از حیواناتی که در معرض دید مردم بوده، یاد شده تا در خلقت آنها دقت شود. اگر علم بتواند سابقه و ویژگی های موجودات باستانی و منقرض شده ای همچون دایناسورها را اثبات کند در حقیقت نشانه ای از نشانه های بی شمار خداوند را اثبات کرده است که راه جدیدی برای شناخت عظمت پروردگار است، چنانکه قرآن می فرماید: «]ای پیامبر[ بگو: در زمین سیر کنید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را آغاز نموده است. سپس خداوند (به همین گونه) جهان آخرت را ایجاد می کند. خدا بر هر چیزی قادر است.»[5] در تفسیر نمونه در توضیح این آیه چنین آمده است: امروزه این گونه آیات برای دانشمندان معنی دقیق تر و عمیق تری می تواند ارائه دهد و آن این است که بروند و آثار موجودات زنده ی نخستین را که به صورت فسیل ها و غیر آن، در اعماق دریاها، در دل کوه ها و در لابلای طبقات زمین است، ببینند؛ و به گوشه ای از اسرار آغاز حیات در کره ی زمین و عظمت و قدرت خدا پی ببرند، و بدانند که او بر اعاده ی حیات قادر است.[6] [1] برای آگاهی بیشتر؛ نک: ولایت و دیانت، جستارهایى در اندیشه‏ى سیاسى اسلام؛ استاد مهدى هادوى تهرانى، صص 47-57. [2] وَ هُوَ الَّذی أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَأَخْرَجْنا بِهِ نَباتَ کُلِّ شَیْ‏ءٍ ...، انعام، 99. [3] وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ وَ لا طائِرٍ یَطیرُ بِجَناحَیْه‏...، انعام، 38. [4] وَاللَّهُ خَلَقَ کُلَّ دَابَّةٍ مِنْ ماءٍ فَمِنْهُمْ مَنْ یَمْشی‏ عَلى‏ بَطْنِهِ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَمْشی‏ عَلى‏ رِجْلَیْنِ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَمْشی‏ عَلى‏ أَرْبَعٍ، نور، 45. [5] عنکبوت، 20. [6] تفسیر نمونه، ج 16، ص 238. ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
پاسخ دوم 1236 اولا مطابق برخی احادیث، خدای متعال ۱۲۴ هزار پیامبر برای هدایت انسان مبعوث نموده است. اما در قرآن تنها نام ۲۶ پیامبر بیان شده است. چرا که قرآن کتاب تاریخ نیست تا لازم بداند تاریخچه تمام پیامبران را ذکر نماید. حتی پیامبرانی که ذکر شده اند نیز زندگی تاریخی شان بیان نشده که مطابق روال کتب تاریخ از تاریخ ولادت و مشخصات والدین شروع کند و ...؛ بلکه تنها نکات درس آموز از زندگی آنها را بیان کرده است. چون قرآن کتاب هدایت است و تنها آنچه برای هدایت انسان ها جهت کسب سعادت اخروی و زندگی معنوی، لازم است را بیان می کند. با این حساب توقع بسیار بی موردی است که از قرآن بخواهیم به انواع مختلف جانداران و ... اشاره کرده باشد. اگر قرآن به خلقت چند جانور و ... نیز اشاره کرده باشد، تنها به جنبه آیت بودن آنها نظر داشته است که تامل در شگفتی های خلقت شان انسان را به خدای متعال متوجه می کند و برای این غرض اشاره به چند مورد محدود کافیست. ثانیا یکی از صفات قرآن تبیان بودن است که به معنای روشن و واضح بودن بیانات آن است. البته قرآن دارای بطون متعددی است که اگر در آن هر چقدر بیشتر تامل شود، نکات جدیدتری از آن کشف می شود، اما معنای اولیه آیات قرآن بسیار واضح است و به گونه ای بیان شده است که برای همگان قابل فهم بوده باشد. با این وصف اگر قرآن درباره دایناسور و نظایر آن سخن می گفت این یک عیب بزرگ برای قرآن می بود نه آنکه حسن و مزیتی برای آن باشد. صدها سال مخاطبان قرآن از دایناسورها چیزی نمی دانستند و خبری از آن نداشتند، و اگر قرآن به این مباحث می پرداخت، طبیعتا مومنان دچار ابهام می شدند و کفار نیز بهانه خوبی برای تمسخر و کفر خویش می یافتند. ثالثا ریشه این نوع سوالات در بحث رابطه علم و دین است، بحثی که مختص مسیحیت است و به دلیل تعارض مسیحیت تحریف شده با علم و دانش در جهان غرب به مساله ای حاد تبدیل شد. و روشنفکران کوته بین جامعه ما که ظواهر غرب آنها را مدهوش کرد، تصور نمودند هر آنچه در غرب مطرح شده را باید در کشور خود تکرار کنند. و آن قدر نفهمیدند که با توجه به آیات متعدد قرآن و احادیث فراوان، اسلام نه تنها با علم تعارضی ندارد، بلکه یکی از عوامل جدی و بسیار اثر گذار رونق علمی در گذشته و حال بوده است. کما اینکه قرآن به مومنان نگفته تلاش علمی خود را کنار بگذارند و چیزی غیر از قرآن نخوانند. بلکه مومنان را مسئول دانسته همیشه دنبال علم و دانش باشند. رابعا بر خلاف فضای پوزیتیویسم، ما علوم تجربی را در راس علوم و برترین آنها نمی دانید، چه برسد به اینکه مطابق تصور برخی ها، علم را در آن منحصر کنیم. از نظر ما دلایل عقلی و استدلال های فلسفی بسیار مستحکم تر از دلایل تجربی است و برای معارف و گزینه های دینی ، آن قدر دلایل مستحکم عقلی وجود دارد که هرگز نیازی به این دلایل علوم تجربی نداریم ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
شبهه :1237 لطفاً پاسخ مستدل و امروزی : 🔸دروغ_تاریخی! خیانت و دروغ ریشه تاریخی دارد! آنروز که ابراهیم تبر به دست گرفت و تمام بت ها را شکست، خود بتی را بنا کرد به نام کعبه...! بت ها از سنگ بودند؛ کعبه هم از سنگ بود...! هر دو را نیز سجده میکردند.... فرقشان فقط این بود یکی خانه خدا و دیگری خود خدا... چه فرقی بین بت ها و کعبه بود که ابراهیم بت ها را شکست؟ خداوند که‌ در دلها خانه‌ داشت، کعبه ‌برای‌ چه ‌بود؟ قرن هاست مسلمانان بت پرستند و جهل بر آنها حکومت دارد! کعبه مادر دلسوخته من است کعبه دستان تاول زده پدری زجر کشیده است! کعبه من چشمان گریان بچه های گرسنه است! کعبه من ملتی در خون تپیده است؛ نه عربستانی غرق در ثروت و نجاست! 🔻درپناه خرد...
پاسخ اول پاسخ شبهه:1237 🔴 کعبه سنگی ست که ره گم نشود 🔶 نه بت است ونه مسلمین کعبه رامیپرستند، ابراهیم ، کعبه را برای پرستش بنا نکرد ، بلکه با دستور خدای واحدی بناکرد که نه در خانه ای سنگی میگنجد نه دریک سمت وسویی، 👈 بنا کرد تا مکانی باشد برای وحدت . 👈ابراهیم کعبه رابناکرد تا بتی پرستش نشود و سنگ بنایی شود برای موحدین. 👈زمانی که به فرموده علامه جوادی آملی، مشرکین ،کعبه را بت خانه و خودکردند و شرابخواری اعیان واشراف بر پشت بام کعبه بود، خدای واحد، وحدت را به سوی نهاد، 👈 اما زمانی که یهود قصد رخنه دروحدت مسلیمن کرد ،خدای واحد ،قبله وحدت راهم تغییر داد ، اما این دفعه به سوی کعبه ای خالی از بت. 🔸 پیامبر اسلام(ص) اولین کاری که بعداز فتح کردند این بود که بت های داخل کعبه را شکستند که نماد شرک بودند. 👈👈پس کج فهمی شماست که کعبه را بت میدانید. 🔶 خداوند در دلهایی ست که خالی از بت است نه درخانه ای سنگی . 👈 رضای الهی درتسکین دل سوخته مادران است. 👈رضای الهی در مرهم نهادن برتاول دستان پدراست. 👈رضای الهی در آوردن لبخند برلبان و 👈 رضای الهی باملتی ست که در مقابل ظلم خونها داده اند. 🔸روبه کعبه میکنیم چون خدای یگانه ی مان امر بروحدت درعبادت مسلمین کرده. امر کرد تا کعبه را محلی برای کنیم تا پیام راسخ اسلام رادرجهان طنین انداز کنیم. 🔴به کعبه گفتم: من از خاکم تو از خاک/ چرا باید که من دورت بگردم/ ندا آمد ، تو با پا آمدی باید بگردی/ برو با دل بیا تا من بگردم‌