کانال براهین پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی روز
سلام وادب وسپاس از پاسخ استاد ارجمند #پاسخی_دیگر از استاد موسوی بزرگوار 👇♦️
سلام علیکم
✅این کلیپ مربوط به بحث شیخ و کودک بر سر موضوع اختیار و مسئولیت پذیری انسان ،درحقیقت سکانسی از سریال « نردبام آسمان »به کارگردانی محمدحسین لطیفی است.
نردبام آسمان، زندگی غیاثالدین جمشید کاشانی، اخترشناس و ریاضیدان ایرانی را از زادروزش تا کشتهشدنش را بازگویی میکند. او پسر مسعود طبیب است که به شدت بازیگوش و کنجکاو است در یکی از روزها با شیخ کاشان مجادلهای میکند که سبب میشود اهالی شهر وی را تعقیب کنند
اینجا سه مطلب یا سه نظر در ای باب وجود دارد
✅جبر یعنی بنده در انجام فعل هیچ گونه اختیار نداشته و مجبور است ما معتقدیم که این عقیده باطل است؛ چراکه اعتقاد این چنینی با عدالت الهی ومتون دینی سازگار نیست
✅ تفویض آن است که فعل به ارادة بنده واقع می شود و ارادة خدا هیچ نقشی در آن ندارد
✅امر بین امرین، یعنی هم خدا می خواهد:" وَمَا تَشَاءُونَ إِلَّا أَنْ يَشَاءَ اللَّه"
و هم ارادة بنده دخیل است :
"قُلِ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكُمْ فَمَنْ شاءَ فَلْيُؤْمِنْ وَ مَنْ شاءَ فَلْيَكْفُرْ"
وایندو در طول هم قرار دارند نه درعرض هم چراکه هر کاری که از انسان صادر میشود، هم فعل انسان است؛ چون از روی اختیار او صورت گرفته، و هم فعل خداوند است؛ چون اصل وجود و تمام قابلیتهای وجودی انسان را خداوند به او داده است به عبارتی دیگر
فاعلیت خداوند، فاعلیت سببی و فاعلیت انسان مباشری است واین سومی عقیده ماست.
فرض کنید یک نفر صاحب و سازنده یک کارخانه ای برای یک تولیدخاصی آنرا بدلیل نیاز شما دراختیارشما قرارداده ،حال اگر محصولی بدست آمد یا در اثرسوفعل شما خراب بدست آمداین فعل هم منتسب به شماست وهم منتسب صاحب کارخانه ست.خداوند اختیار شما وهم خود شما وهم جهان شما را آفرید وهمه اینها لحظه لحظه تحت اراده و وجود و امضا خدایند،حال اگر عملی از شما از روی اختیار خودتان چه بد وچه خوب انجام شد، این عمل یا ترک فعل هم به شما نسبت دارد وهم به خداوند واینها در طول هم میباشند که اشاره شد.
سیدحسین موسوی
#جهادتبیین ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
کانال براهین پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی روز
#شبهه خدا میتواند هر کاری را که بخواهد انجام دهد ،و...
✍نه جبر کامل و نه تفویض کامل بلکه طبق روایات چیزی میان این دو
#نه_این_است_نه_آن_بلکه_همین_است_و_همان
پس خود انسان هم باید چیزی را بخواهد و به اسباب آن رجوع کند مثلا برای کسب علم به محافل علمی برود برای شفا از بیماری به بیمارستان برود ولی خدا شفا میدهد در واقع خداوند در دارو شفا قرار داده است ولی نباید در خانه ماند و گفت خدا مرا شفا میدهد چون برای شفا اسبابی است که انسان باید دنبال آن برود پزشک وسیله است
حرکت کند خدا برکت میدهد
بخواهد خدا اجابت میکند...
علی علامه نصرت
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتاء 👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
#شبهه
تناقص در گفتار الله
لا اکراه فی الدین ....دین اجباری نیست ...
577.4K
با عرض سلام و ادب و احترام
استاد عزیز نکات مفیدی بیان فرمودند
حقیر هم نکاتی رو عرض کردم ان شاء الله که مفید باشد.
🎤 صوت آقای علی علامه نصرت
#اجبار_در_دین
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتاء 👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
# پاسخ
. “لا اکراه فی الدین” در آیه ۲۵۵ سوره بقره ، اشاره به قلبی بودن و اجبار ناپذیر بودن دین دارد و آیه با زبان نفی سخن گفته، نه نهی؛ یعنی نمی توان کسی را به زور معتقد و مومن کرد .
۲. انسان در انتخاب نیک و بد اختیار دارد و در هیچ یک اجبار نیست، اما خدا فقط نیکی را می پذیرد .
آزاد بودن انسان در پذیرش دین ، یعنی اختیار داشتن در انتخاب بین حق و باطل .
۳. اگرچه انسان قادر به انتخاب است و اجبار ندارد اما حکم و راهنمایی خدا این است که راه حق را برگزیند و از باطل دوری کند .
۴. حق بودن ادیان و شریعتها اختصاص به زمان خودشان دارد و پیروان آنها، پس از ظهور شریعت کاملتر باید به آن بگروند ؛ البته تا ظهور اسلام که کامل ترین و آخرین دین است .
۵. پیروان ادیان الهی ، هم به حکم کتاب خودشان که در آن به آمدن پیامبر اسلام اشاره شده و هم به حکم عقل که باید به آخرین پیام الهی گوش فرا دهند، باید دین اسلام را بپذیرند.
لذا آنان که از عقل و وحی استفاده نکرده اند مستوجب بازخواست هستند .
۶. بنابر این بین این دو آیه هیچ تعارضی وجود ندارد؛ زیرا عدم اجبار بر پذیرش دین خاصی ، دلیل بر حق بودن تمام ادیان و مسلکها نیست ، بلکه دلیل بر احترام به آزادی انسان در انتخاب دین است و ثمربخش نبودن اجبار در گرایش به دین خاص.
#پاسخ
خیلی عجیبه شما هنوز که هنوزه جواب این شبهه رو نمی دونید؟
صدها ساله که خیلی ها اومدند و جواب این شبهه رو گفتند و حالا اینکه چطور شما ندیدی؟! این شبهه تازهای نیست! اما جوابش اینه:↓
شما ادامه این آیه رو نخوندید؟
خدا فقط همین لا اِکراهَ فِی الدّین رو گفته؟ یا بعدشم ادامه داره!
ادامش اینه: قَد تَبَیَّنَ الرُّشدُ مِنَ الغَی... [۲]
خدا گفته: «در مورد اینکه کدوم دین رو انتخاب کنید اجباری نیست (لا اکراه فی الدین)»
اما در ادامش گفته: «اما دیگه وقتی دین رو انتخاب کردید، باید همه چیزهای دین رو با هم انتخاب کنید.» مثلا تا زمانی که شما پیاده هستید و سوار ماشین نشدید و پشت فرمان ماشین ننشستید، نه کسی ازتون گواهینامه می خواد، نه کسی میگه که چرا تو این خیابون یک طرفه رفتی! اما به محض اینکه پشت فرمان ماشین نشستید، گواهینامه ازتون می خوان، بیمه نامه ازتون می خوان و...
مثلا تا قبل از اینکه وارد دانشگاه بشی، آزادی که این دانشگاه بری یا دانشگاه دیگه ای بری اما دیگه وقتی وارد دانشگاهی شدی، باید قوانینش رو رعایت کنی!