eitaa logo
کانال براهین پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی روز
3.8هزار دنبال‌کننده
14.8هزار عکس
5.9هزار ویدیو
125 فایل
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین @barahin آیدی مدیر @Sotoudeh2
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۲. چرا به ائمه متوسل می‌شویم؟ درحالی‌که خدا ارحم الراحمینه
هدایت شده از جان من و سید علی💕
سلام و احترام باتوجه به اینکه خداوند میفرمایند من از رگ گردن به شما نزدیک تر هستم چرا برای گرفتن حاجات ائمه را واسطه قرار می دهیم ؟؟ ⬇️⬇️ ✅🌴توسل، یعنی وسیله جستن برای رسیدن به هدف. همان‌طور که در سؤال قید شده است، خداوند متعال در کلام وحی فرموده: «وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ وَ نَعْلَمُ ما تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَریدِ» (ق، 16) ترجمه: و به یقین ما انسان را آفریدیم، و مى‏دانیم آنچه را كه نفس او بدان اندیشه مى‏كند [چه چیزی نفس او را وسوسه می‌کند]، و ما بدو از رگ گردنش نزدیک‌تریم‏. اما همین خدای علیم و حکیم که همه‌ حالات و نیازها و عوامل رشد و یا سقوط انسان را می‌داند، در همین کلام وحی و قرآن مجید، به مومنینی که قصد او را دارند و می‌خواهند مراحل کمال و قرب الهی را طی کنند فرموده: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسیلَةَ وَ جاهِدُوا فی‏ سَبیلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» (المائده، 35) 🔸ترجمه: اى كسانى كه ایمان آورده‏اید، از خدا بترسید و به سوى او وسیله بجویید و در راه او جهاد كنید باشد كه شما رستگار شوید. از همین جا معلوم می‌شود که «توسل» لازمه‌ رشد و قرب الی‌الله است و ما نباید یک آیه را بگیریم و آیه‌ دیگر را رها کنیم. چرا که آیات الهی، همه‌ نشانه‌های هدایت هستند. اما برای روشن‌تر شدن موضوع نکات ذیل نیز ایفاد می‌گردد: الف – نباید چنین فرض کنیم که خداوند موجودی است که در فضا و مکان خاصی قرار دارد (که آن وقت محدود می‌شود)، و ما وسیله‌ای مثل نردبان می‌خواهیم به او نزدیک شویم. و بعد بگوییم او که خودش گفته به ما نزدیک‌تر از رگ گردن است. بلکه خداوند متعال هستی محض و کمال مطلق است و هر چه است تجلی نور اوست. اما دلیل نمی‌شود که مخلوق ضعیف نیز به او نزدیک باشد. یعنی نزدیکی او به مخلوق دلیل بر آن نیست که حتما مخلوق نیز در عین کمال باشد. بلکه مخلوق (انسان) ضعیف است و باید مراحل کمال را بپیماید. 🔸ب– اگر چه مثال کافی و وافی نیست. اما فرض کنید در مشت شما بذر گیاهی به اندازه‌ی یک ارزن وجود دارد. در این ارزن قابل سرباز کردن، ریشه دادن، ساقه برافراشتن، برگ دادن و به بار نشستن وجود دارد، اما برای به فعلیت رسیدنش نیاز به وسایلی مانند اراده‌ی شما برای کاشتن، زمین، آب و آفتاب دارد و همه‌ی وجودش نیز در اختیار و مشت شماست که انسانی دارای عقل، علم، حکمت، قدرت و ... هستید. آیا احاطه‌ی شما بر این بذر، او را از وسایل حیات و رشد و کمال بی‌نیاز می‌کند؟! 🔸ج – خداوند متعال فرمود:«من از رگ گردن به او [انسان] نزدیک‌ترم»، لذا خودش برای تجلی و تحقق اراده‌هایش به هیچ وسیله‌ای نیاز ندارد، اما ما از او «کمال» دوریم و نیازمند نیز هستیم. د – پیامبر اکرم (ص) فرمود: «ابا الله ان یجری الامور الا باسبابها» (این روایت با مضامین متفاوت نیز نقل شده است) - یعنی: خداوند ابا دارد کاری را بدون وسیله به اجرا درآورد. اما این نیاز به خاطر ضعف مخلوق است که ناشی از ضعف مرتبه‌ی وجودی اوست. لذا مخلوق – بر اساس نظام حکیمانه‌ی خلقت – نمی‌تواند هیچ فیضی را بدون «وسیله» دریافت نماید، حتی از طبیعت. نوشیدن یک جرعه آب و یا خوردن یک لقمه نان و یا آموختن یک حرف نیز مستلزم وجود و تأثیر هزاران هزار وسیله است. چنان چه همین اربتاط بین شما با سایت خودتان هزاران «وسیله و واسطه» در میان دارد. از این رو شاهدیم که حتی اگر کسی بخواهد ضرورت نیاز به وسیله را رد کند، باید به هزاران وسیله‌ی دیگر چون: استدلال کار عقل و فکر است، مثال، بیان، قلم، وسایل ارتباطی و ... متوسل گردد. 🔸 و– پس هیچ امری در این عالم هستی بدون «توسل به وسیله» انجام نمی‌گردد. هدایت الهی نیز بدون وسیله انجام نگرفته است. رسول، وحی، کتاب، امام، نماز، روزه، جهاد و سایر احکام و ...، همه‌ی وسایل رشد و قرب به سوی کمال است. لذا برای رشد و رسیدن به کمال باید به آنها متوسل شد. نتیجه: لذا چنان چه شاهدیم در هیچ امری گریزی از توسل نیست، اما وقتی بحث ضرورت اتصال، ارتباط و پیروی اهل بیت (ع) که در مجموع بدان «توسل» می‌گوییم پیش می‌آید، عده‌ای شبهه می‌کنند که چرا باید توسل کنیم؟! چرا که می‌خواهند این ارتباط نباشد، تا توسل به امامان خودشان صورت پذیرد. 🖊سید عادل مکتوفی ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء 👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام و عرض تبریک.جسارتا سوالی که برا یکی از دوستان پیش اومده.میگن چرا در شب لیله المبیت که پیامبر میدونستن قصد جانشان را کرده ان،اجازه دادن حضرت علی علیه السلام در بستر بخوابن؟اینجوری که ممکن بود ،ندیده،حضرت رو بکشن
هدایت شده از سیدعادل مکتوفی
این عمل که خطر مرگ را برای امام علی(علیه السلام) به همراه داشت، به خاطر عموزادگی نبود! چرا که هر کس جان خود را از دیگری بیشتر دوست دارد. این عمل فقط برای رضای خدا بود. مرد فانی در حق، در راه او، از جان مایه می گذارد و افتخار شهادت را لذت بخش تر از زندگی می بینند. در واقع این حادثه حکایت از عمق فداکاری حضرت علی(علیه السلام) نسبت به پیامبر خدا(صلی الله علیه واله وسلم) و دین الهی دارد؛ چرا که از پیامبر(صلی الله علیه واله وسلم) سوال می کند: آیا با این عمل من، شما سالم می مانید؟ و وقتی پاسخ مثبت می شنود، با خشنودی به این حکم الهی عمل می نماید. آری امیرالمومنین(علیه السلام) حاضر شد جان خود را عرضه کند و رضایت پروردگار را به دست آورد، به همین جهت در جای پیامبر گرامی آرمید. به این واقعه لیلة المبیت نیز می گویند. این آیه در بین مکه و مدینه نازل شد. نقل شده است وقتی حضرت علی (علیه السلام) در رختخواب پیامبر خوابید، جبرئیل در بالای سر علی (علیه السلام) و میکائیل در پایین پایش ایستاده بودند و جبرئیل فریاد می زد: آفرین، آفرین بر مثل تو باد که خداوند به تو بر ملائکه مباهات نمود. در پایان یادآور می شویم که این آیه نکته های لطیف بسیاری در عظمت مقام علی (علیه السلام) در خود پنهان دارد که به دو مورد آن اشاره می کنیم: 1- پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) در لیلة المبیت از میان تمام صحابه، علی (علیه السلام) را برای این مقام (فدا کردن جان برای رسول خدا به منظور حفظ دین خدا) برگزید تا همگان پی به افضلیت علی (علیه السلام) ببرند. - در جنگ تبوک نیز هنگامی که پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) خواستند عازم جنگ شوند، مقام حکومت را به علی (علیه السلام) سپردند تا همگان بدانند پیامبر به دلیل شجاعت علی (علیه السلام)، شبانگاه او را بر بسترش می خواباند و در روز به دلیل علم و شجاعت او، علی (علیه السلام) را نایب خود در تمام شئون می کند. 2- اگر خوب در ذات این عمل بنگریم، می بینیم که آرمیدن امیرالمومنین علی (علیه السلام) در لیلة المبیت نیز همچون ضربه وی در جنگ خندق افضل عبادات جنّ و انس است. زیرا نفس این عمل- که منجر به حفظ جان پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) شد- در حقیقت برای پیروزی اسلام و رونق دین خدا و گسترش آن را در تمام جهان زمینه سازی کرد. اگر عبادت تمام انس و جن در طول تاریخ را در یک کفه ترازو قرار دهیم و خوابیدن علی (علیه السلام) در لیلة المبیت را در کفهء دیگر، باز عمل علی (علیه السلام) بر اعمال تمامی جن و انس برتری دارد. علی (علیه السلام) همه وجودش برای خدا بود. اگر عبادت کرد «الله» بود و اگر جهاد کرد «فی الله» و اگر نان داد «لوجه الله» و اگر جان داد «ابتغاء مرضات الله» بود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از محمدتقی عارفیان
. سلام بزرگوار اول یک نکته رو عرض کنم هم این سخنان حضرت امام خمینی روحی‌فداه و هم دیگر سخنان ایشان و مقام معظم رهبری قطعاً ازسر علم و حکمت بیان می‌شود. بنابراین توجیه و تفسیر آنها باید بر مبنای دانش و آشنایی با منظورمۀ فکری امامین انقلاب باشد. دربارۀ این سخنان نیز عرض می‌کنم که ما باید ببینیم که این سخنان در چه برهۀ تاریخی و خطاب به چه کسی یا چه کسانی گفته شده. این سخنان در تاریخ ۱۳۷۰/۰۳/۰۶ و در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفته شده. باید بدونیم که اون روزها خیانت‌های بنی‌صدر بالا گرفته بود و دعوای مجلس و بنی‌صدر به اوج رسیده بود. بد نیست متن این بیانات رو به‌طور کامل بخونید. اون قسمتی که حضرت امام خمینی روحی‌فداه می‌گن: " این جمهورى را تضعیفش نکنید. بترسید از آن روزى که این مردم بفهمند در باطن ذات شما چیست و یک انفجار حاصل بشود"، خطاب به بنی‌صدر و خائنانی است که در مصادر امور هستند. از جمله این سخنان که در همین بیانات گفته شده است: " اگر پایتان را از اسلام کنار بگذارید این طلبه‌ای که‏‎ ‎‏اینجا نشسته با کمال قوا با شما مخالفت می‌کند. همۀ ملت اسلام هم اسلام را می‌خواهند.‏‎ ‎‏من اول سال به آقایان عرض کردم که این سال خوب است سال اجرای قانون باشد. باید‏‎ ‎‏حدود معلوم بشود. آقای حدودش در قانون اساسی چه هست؟ یک قدم‏‎ ‎‏آن ور بگذارد من با او مخالفت می‌کنم. اگر همۀ مردم هم موافق باشند، من مخالفت‏‎ ‎‏می‌کنم... نمی‌شود از شما پذیرفت که ما قانون را قبول‏‎ ‎‏نداریم. قانون را قبول نداری! قانون تو را قبول ندارد". که این جملات پایانی بسیار مشهور است که خطاب به بنی‌صدر است و بارها و بارها پخش شده است. 👈 متأسفانه سال‌هاست این سخنان را منتشر می‌کنند و آن را بر همۀ مسئولان خدوم جمهوری اسلامی منطبق می‌کنند. البته باید گفت هر مسئولی که به‌راستی در پی تضعیف جمهوری اسلامی باشد و منافق و مزدور باشد، قطعاً مخاطب این سخنان امام راحل است. این هم نشانی مشروح این بیانات حضرت امام برای کسانی که می‌خوان مطالعه کنن👇 yun.ir/44p9f8 یا حق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به نظرم باید تعدادی حضوری بروند !! تذکر جدی بدهند بهشون درضمن باید شماره اماکن هم گرفت ازشون شکایت کرد . یا حضوری بروید اماکن شکایت ثبت کنید . در مورد بی حجابی فروشندگان