هدایت شده از h...m.p.r
فلسفه و ريشه علاقه انسان به «آزادى» الهام گرفته از وجدانيات او است، گرچه برهانى و استدلالى نيز هست، انسان، علاقمند به آزادى است چنانكه علاقمند به زيبائى است، او دوستدار گلى زيبا می باشد و هرگز به دنبال استدلالى براى اين دوستى نيست چراکه يك مسئله فطرى و وجدانى است. اين گرايش به آزادى نه تنها در انسان كه در تمامى موجودات زنده نهفته است؛ حتى گياهان هم تمايل دارند آزادانه به هر سو رشد كنند و محصور كردن آنها در محيطى محدود، منافات با طبيعت آنها دارد و چه بسيار ديده شده محصور كردن گیاه موجب پژمردگى و خشكى آن مى شود. شما اگر پرنده اى را در قفسى از طلا حبس كنيد و به او برسيد و پرستارى كنيد باز مى بينيد روز به روز پژمرده تر و ضعيف تر مى شود و چه بسا خوانندگى خود را فراموش مى كند. معروف است اگر پرنده اى آزاد باشد و حبس شود، خواندن را فراموش مى كند، اينها كه مى بينيد مى خوانند پرندگانى هستند كه از ابتداء در قفس به دنيا آمده اند. شما در باغ وحش مى بينيد همه چيز فراهم است و مصونيت براى حيوانات وجود دارد ولى آنها رنجورند و عمرشان كوتاه در حالى كه اگر در ميان جنگل و در دسترس حيوانات درنده باشند و طعمه آنها قرار گيرند ولى باز چون آزادند شادابتر و قويتر و چه بسا عمرشان طولانى تر است و در داستانها نیز مطالبى گفته اند كه مؤيد و شاهد اين مطلب است.
به راستی چرا حيوان با تمام خطرات جنگل، پذيراى آزادى در جنگل است و حاضر به حبس نيست؟ چرا انسان و حتّى گياهى از سلب آزادى رنجور شده و مى ميرد؟ نكته مهم اين است كه شكوفائى استعدادهاى هر موجودى در مسير تكامل، هرگز با حبس شدن او حاصل نمى شود و پيمودن اين مسير بدون آزادى ممكن نيست. آزادى هدر دادن نيروها و سرمايه ها نيست، بلكه وسيله شكوفائى و بارور شدن استعدادها است.
از اين جا آزادى منطقى و معقول از غير منطقى و نامعقول جدا مى شود و تفاوت آزادى اسلامى با آزادى غربى روشن مى گردد؛ آزادى در منطق عقل و اسلام عبارت از آزاد بودن براى پيمودن مسير تكامل و به فعليت رسيدن استعدادها و شكوفائى خلاقيت ها است، اما آزادى شهوات و اسير شدن انسان در چنگال هواها و پستي ها كه مايه هدر رفتن آب حيات و عمر و نيروهاى انسان در باتلاق رذالتها و بيچارگى ها است، نه جنبه منطقى، نه عقلى و نه اسلامى دارد.
هدایت شده از محمد حسین
#پاسخ
سلام بزرگوار
آنهایی که میگویند آزادی تنها بدنبال
رها شدن از دین وبرگشتن به عهد جاهلیت هستند. معنای واقعی آزادی را نمیدانند.
🔹باید بدانیم که آزادی به معنای رها بودن از هر قید و بند و نبودن مانع بر سر راه فرد و این که هر کس هر کاری که مایل است و دوست دارد انجام دهد، در هیچ یک از مکتبها، فرهنگها و نظرات فلسفی و اجتماعی به صورت یک ارزش ذکر نشده است. از آزادی بیبندوباری، و آزادی مطلق، هیچ کس در دنیا طرفداری نکرده و ممکن هم نیست.
👈 در جامعه بشری اگر فرض کنیم یک انسان در هر کاری که مایل است انجام بدهد، آزاد باشد و هیچ مانعی بر سر راه او نباشد، نفس این آزادی، به طور طبیعی آزادی بسیاری از مردم دیگر را محدود خواهد کرد و راحتی، امنیت و آسایش آنها را سلب خواهد کرد.
خلاصه آزادی به معنای مطلق که انسان هر چه اراده کرد برایش مباح باشد، نه منطقی است و نه ممکن است.
آزادی مقوله ای است که همیشه دست آویز غربیان برای حمله به کسانی بوده است که با فرهنگ منحط غرب به مقابله پرداخته اند
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
سلام لطفا به این سوال پاسخ دهید متشکرم.
شما که می گویید نهج البلاغه خطبه های امام علی علیه السلام است( یعنی مجموعه سخنرانی ها) و جمله ها و حکمت هایی که گاهی بیان می کرده اند . مگر نمی گویید مردم آن زمان تعداد کمی سواد داشتند. خود امام علیه السلام هم که این هارا یادداشت نکرده اند یعنی یک نفر دائم پیش ایشان بوده که تا ایشان حرفی میزدند سریع یادداشت می کرده ؟ مگر همچین چیزی می شود آن آدم خودش خانه و زندگی نداشته صبح تا شب در حال نوشتن حرفهای امام بوده. ؟
اگر هم در مجالس و منبر یادداشت می کرده اند چقدر دقیق میتوانسته یادداشت کنه؟ از کجا معلوم کم و زیاد نشده باشد یا اصلا اشتباهی ننوشته باشد یا از خودش ننوشته باشه؟ اصلا مگر حکومت آن زمان دشمن این ها نبودند حکومت معاویه چقدر اجازه صحبت کردن و سخنرانی به امام علیه السلام میداده!!!!
اگر آنقدر ضرورت داشته که این حرفها به نسلهای بعد منتقل بشود چرا امام علیه السلام خودشان نمی نوشتند و نشر نمیدادند. ؟؟
هدایت شده از منتظرالمهدی(عج)
علیکم السلام
#پرسش_وپاسخ_مرتبط
#پرسش❓
متمایلم نظر دانشمندان را در خصوص نهج البلاغه بدانم که آیا نهج البلاغه یک منبع دانش اسلامی مورد وثوق، معتبر و قابل اطمینان است؟
✅ #پاسخ اجمالی
♻️نهج البلاغه دریای بی کرانی از معارف اسلامی درباره مبدأ و معاد، آفرینش، وحی، فرشتگان، جهان مجرد، عالم ملکوت، سیاست، تعلیم، تربیت، عرفان، اخلاق، فضایل نفسانی، عدالت، تقوا، زهد، سیر و سلوک، جهاد، نیایش و... است.
📖این کتاب بزرگ و ارزشمند، گوشه های از سخنان انسان کاملی است که به واسطه استعداد ذاتی و توفیقات الاهی و با مراقبت و سعی و تلاش رسول خدا (ص) تمام علوم را فرا گرفته و به تعبیر ابن ابی الحدید، سرچشمه تمام علوم و معارف بود و علم علمای رشته های مختلف سرانجام به حضرت امیر (ع) منتهی می شود. ابن عباس می گوید: رسول خدا فرمود: "وقتی برای مناجات پروردگار حاضر شدم، با من سخن گفت و مناجات نمود، هر چه از خدا یاد گرفتم به علی (ع) یاد دادم، پس علی (ع) بابِ علم من است".[1] بنابراین، امام علی (ع) تمام علوم و معارف را از پیامبر (ص) فرا گرفت و گنجینه علوم و معارف الاهی بود.[2] آنچه در نهج البلاغه موجود است گوشه هایی از سخنان آن حضرت است که سید رضی طبق سلیقه خود آنها را از منابع معتبر روایی گل چین و دسته بندی کرده و در مجموعه ای به نام نهج البلاغه جمع آوری نموده است.
📚در این مجموعه، اگر چه سلسله سند روایات موجود در آن ذکر نشده است، اما از طرفی، بسیاری از این کلمات، عباراتی برگرفته و دقیقاً در انطباق با مفاهیم قرآنی بوده و از طرف دیگر، بسیاری از این سخنان در منابع اولیه، دارای سند هستند. در همین راستا، متون نهج البلاغه از سوی دانشمندان بررسی و مستند سازی شده است.[3] تذکر این نکته شاید خیلی ضروری نباشد که مفاهیم و سخنان بلند نهج البلاغه آن قدر عمیق و پر معنا است که انسان را، اولاً: از سند بی نیاز می کند، ثانیاً: این سخنان در فصاحت، بلاغت، مطالب،و... به حدی عمیق و پر محتوا است که صدور آن را از انسانی جز علی (ع) محال می کند. در این راستا آنچه مهم است مطالبی است که برای زندگی معنوی و مادی انسان مفید و راهگشا باشد که نهج البلاغه نیز این گونه است؛ یعنی محتوا و مفاهیم این سخنان است که به گفته دانشمندان فوق کلام بشر و دون کلام خدا است.[4]
✔️امام خمینی (ره) آن عارف بزرگ، در باره نهج البلاغه می گوید: " و اما کتاب نهج البلاغه که نازله روح او ]امام علی[ است برای تعلیم و تربیت ما خفتگان در بستر منیت و در حجاب خود خواهی،... مجموعه ای است دارای ابعادی به اندازه یک انسان و یک جامعه بزرگ انسانی... و هرچه جامعه ها به وجود آید و دولت ها و ملت ها متحقق شوند و هر قدر متفکران و فیلسوفان و محققان بیایند و در آن غور کنند و غرق شوند. هان! فیلسوفان و حکمت اندوزان بیایند و در جملات خطبه اوّل این کتاب الاهی به تحقیق بنشینند و افکار بلند پایه خود را به کار گیرند و با کمک اصحاب معرفت و ارباب عرفان این یک جمله کوتاه را به تفسیر بپردازند و بخواهند به حق وجدان خود را برای درک واقعی آن ارضا کنند، ... تا میدان دید فرزند وحی را دریافته و به قصور خود و دیگران اعتراف کنند؛ و این است آن جمله: "مع کل شیءٍ لابمقارنةٍ و غیر کل شیءٍ لابمزایلةٍ"؛ او بی آن که در کنار چیزی باشد با هر چیزی هست و در عین دیگر بودن، از هیچ چیز جدا نیست.[5]،[6]
برای آگاهی از نظریات دانشمندان لطفاً مراجعه نمایید به: در ساحل نهج البلاغه (نهج البلاغه از نگاه اندیشمندان).
[1] "بَیْنَا أَبُو ذَرٍّ قَاعِدٌ مَعَ جَمَاعَةٍ مِنْ أَصْحَابِ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ کُنْتُ یَوْمَئِذٍ فِیهِمْ إِذْ طَلَعَ عَلَیْنَا عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ ع فَرَمَاهُ أَبُو ذَرٍّ بِنَظَرِهِ ثُمَّ أَقْبَلَ عَلَى الْقَوْمِ بِوَجْهِهِ فَقَالَ مَنْ لَکُمْ بِرَجُلٍ مَحَبَّتُهُ تُسَاقِطُ
الذُّنُوبَ عَنْ مُحِبِّیهِ کَمَا تُسَاقِطُ الرِّیحُ الْعَاصِفُ الْهَشِیمَ مِنَ الْوَرَقِ عَنِ الشَّجَرِ سَمِعْتُ نَبِیَّکُمْ ص یَقُولُ لَهُ ذَلِکَ قَالُوا مَنْ هُوَ یَا أَبَا ذَرٍّ قَالَ هُوَ الرَّجُلُ الْمُقْبِلُ إِلَیْکُمْ ابْنُ عَمِّ نَبِیِّکُمْ سَمِعْتُهُ یَقُولُ عَلِیٌّ بَابُ عِلْمِی وَ مُبِینٌ لِأُمَّتِی مَا أُرْسِلْتُ بِهِ مِنْ بَعْدِی"، علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج 27، ص 112 و 113.
[2] اقتباس از سؤال، 500 (سایت: 541).
[3] دانشمندان زیادی تلاش وافر در مصادر نهجالبلاغه کرده اند که اسامی آنها از این قرار است:
* مدارک نهجالبلاغه، علامه کاشف الغطاء (اسناد بخشی از مطالب
* استناد نهجالبلاغه، امتیاز علی عرشی.
* نهجالسعاده فی مستدرک نهجالبلاغه، محمد باقر محمودی.
* مصادر نهجالبلاغه، عبدالله نعمت.
* مصادر نهجالبلاغه و اسانیده، سید عبدالزهراء حسینی. در این کتاب به 114 کتاب از منابع سخنان حضرت اشاره شده است.
* بحثی کوتاه پیرامون مدارک نهجالبلاغه، رضا استادی.
هدایت شده از منتظرالمهدی(عج)
* روشهای تحقیقی در اسناد و مدارک نهجالبلاغه، محمد دشتی.
* بخشی از مدارک در کتاب«منهاج البراعه» میرزا حبیب الله خویی و«تکمله المنهاج» علامه حسن زاده آمده است.
با مراجعه به منابع مذکور به خوبی میتوان صحت استناد نهجالبلاغه را به امام علی (ع) تصدیق کرد و کمترین ابهامی در این جهت برای متتبع باقی نمیماند.
[4] "فوق کلام المخلوق و دون کلام الخالق"، علامه حلی، کشف الیقین، ص 61، مؤسسه چاپ و انتشارات، 1411هـ ق.
[5] صحیفه نور، ج 14، ص 224- 225، پیام امام خمینی به شرکت کنندگان در کنگره هزاره نهج البلاغه، 27/2/1360.
[6] اقتباس از سؤال، 6709 (سایت: 6913).
📚منبع سایت اسلام کوئست
#جهادگرتبیین
🔆🔅🔆🔆🔅🔆🔅🔆🔅
#پاسخی دیگر 👇
آیا ممکن است بعضی از قسمت های کتاب نهج البلاغه تحریف شده باشد؟ پاسخ انجمن گفتگوی دینی
http ://askdin .com/node/45399/copylink
هدایت شده از h...m.p.r
همه میپرسند سخنان امام علیه السلام چگونه حفظ و ضبط و جمع آوری شده است؟
همه میخواهند بدانند که:
در آن روزگاران آغازین اسلام "۱۴ قرن قبل" که وسایل مجهز و الکترونیک امروزی وجود نداشت و از رادیو و تلویزیون و مطبوعات خبری نبود و وسایل پیشرفته صدابرداری در اختیار نبود، چگونه سخنرانیهای امام علی علیه السلام را تدوین نمودند؟ ضبط و کنترل کردند و به نسلهای آینده رساندند؟
برای پاسخ دادن به سوالات یاد شده باید به تاریخ مدون ملتها و صدر اسلام و کیفیت حفظ آثار فرهنگی در گذشته و سیستم ارتباطات در دورههای گذشته تاریخ، توجه نمود که در آن روزگاران به جای وسایل مدرن و مجهز امروزی، به قدرت حافظه و کتابت نویسندگان زبردست متکی بوده و آثار فرهنگی خود را به گونهی مطلوبی نگهداری میکردند.
این واقعیت در رابطه با چگونگی حفظ و ضبط قرآن کریم نیز مطرح میباشد. یعنی در دورههای قبل از حکومت، فرزندان امام و برخی از اصحاب و گروهی از مردم، به ضبط و نگهداری آثار ارزشمند امام علی علیه السلام همت میکردند، اما در دوران ۵ سال حکومت امام، امکانات و لوازم و وسایل فراوانی به صحنه آمد، زیرا:
۱. شش هزار از اصحاب امام علیه السلام همواره در همه جا، چون شاگردان یک کلاس هماهنگ، سخنان امام را میشنیدند، حفظ میکردند، و در سراسر جامعه آن روز رواج میدادند.
۲. گروهی از نویسندگان توانا و ''کتاب'' هنرمند، همه جا در پای صحبت امام مینشستند و همه ی سخنان امام را مینوشتند مانند حارث اعور.
۳. عدهای ''حفاظ'' در آن روزگاران "به جای دستگاههای فیلم برداری و ضبط صوت امروز" گرد میآمدند که هر کجا امام صحبت میکند حفظ کنند و به جامعه عرضه نمایند.
۴. تمام نامههای امام هم در مرکز حکومت بایگانی میشد و در دست فرمانداران و کارگزاران حکومت نگهداری میشد، حتی نامه هائی را که امام برای دشمنان خودش مانند معاویه و عمروعاص نوشته بود آنها نیز اینگونه آثار ارزنده را از دست ندادند و در حفظ و نگهداری آن کوشیدند.
۵. بعضی از شاگردان امام علیه السلام مانند زید بن وهب، برخی از خطبههای امام را در زمان آن حضرت نوشته و به صورت کتاب در آوردند و به نام "خطبههای امیرالمومنین" به مردم عرضه نمودند، یعنی جمع آوری و تدوین سخنان امام، صدها سال قبل از سید رضی قدس سره توسط شاگردان امام علیه السلام، صورت پذیرفت.
امام علی علیه السلام صدها سخنرانی "خطبه" و دهها نامه و هزاران کلمات حکیمانه دارد که هزاران افسوس، تنها بخش کوتاهی از آن همه رهنمودها به نسل عصر ما رسیده است، و قسمت اعظم آثار امام علیه السلام در جنگهای میان مسلمین، و با توطئه استعمارگران، و کتاب سوزی ایادی استعمار، و آتش تعصب و حسادت برخی فرق ناآگاه، و غارت نسخ خطی مسلمین یا از بین رفته و یا از میان ما رخت بربسته است، و تنها حسرت و اندوه از دست دادن چنین سرمایههای عظیمی بر دلهای پر از اندوه ما نشسته است.
در نهج البلاغه ۲۴۱ خطبه ثبت گردید، در صورتی که سخنرانیهای امام علی علیه السلام فراوان است.
مسعودی مورخ معروف که ۱۰۰ سال پیش از سید رضی زندگی میکرد مینویسد: مردم بیش از چهارصد و هشتاد و اندی از خطبههای امام را حفظ کرده و از آن استفاده میکنند.
هدایت شده از h...m.p.r
مشکلات جمع آوری آثار علوی
اولین سوالی که به ذهن هر محققی میآید این است که:
با توجه به عظمت و ارزشهای والای سخنان امام علیه السلام چرا قبل از سیدرضی جامعهی اسلامی به فکر تدوین شایسته ی آثار امام علیه السلام نپرداخت؟ چرا در طول ۴۰۰ سال "از زمان امام علیه السلام تا سید رضی" دانشمند محققی، این ضرورت را درک نکرده و برای استفاده عموم مردم، حرکت سازنده ای را آغاز نکرده است؟
و چرا در طول سالیان طولانی ''۴ قرن'' مردم از فیض وجود کتابی مانند نهج البلاغه محروم بوده اند؟ و با مشکلات و دردسرهای زیاد برخی از رهنمودهای امام را فراهم مینمودند؟
علت اساسی چیست؟
و ریشههای این ناتوانی و کمبود را در کجا باید جستجو کرد؟
با اندک مطالعه و بررسی تاریخ غم بار و خون آلود "از شهادت امام تا سال ۴۰۰ هجری" پاسخ سوالات فوق تا حدودی روشن است، زیرا شیعیان و پیروان اهل بیت علیهم السلام در این دوره غم بار و خونین، دچار مشکلات فراوانی بودند و نمیتوانستند آزادانه آثار امام علی علیه السلام را در جوامع آن روز مطرح نمایند و به تاکتیکهای گوناگونی روی میآوردند مانند:
۱- شیعیان کتابهای روایی و آثار علوی را از ترس پنهان میکردند.
۲- شیعیان در بسیاری از موارد در دل خروارها خاک آثار فرهنگی را دفن میکردند.
۳- شیعیان جرأت بیان واقعیتها را نداشتند.
۴- بسیاری از کسانی که حافظ سخنان امام علیه السلام بودند انکار میکردند.
۵- برای حفظ جان دانشمندان شیعه به پنهان کاری و مخفی شدن، روی میآورند.
و انزوای سیاسی شیعیان، هجرتهای غم بار دانشمندان اسلام، و محرومیتهای جانکاه پیروان امام علی علیه السلام تا قرن چهارم، تداوم یافت و عاشقان و حافظان آثار علوی فرصت تبلیغ و ترویج سخنان امام علیه السلام را نیافتند.
امام در قرن چهارم، با پیدایش تحولات سیاسی در کشورهای اسلامی، که شیعیان حکومت و قدرت، را به دست گرفتند توانستند موفقیتهای چشم گیری را به دست آوردند که یکی از آنها تدوین نهج البلاغه میباشد.
موفقیت سید رضی قدس سره علل و عوامل گوناگونی دارد که همه ی آن به تحولات سیاسی، فرهنگی قرن چهارم هجری مربوط میگردد، زیرا سیدرضی قدس سره در سال ۳۵۹ هجری متولد شد و کار تألیف و تدوین نهج البلاغه در سال ۴۰۰ پایان پذیرفت. برای اینکه زمینههای مناسب آن روزگاران را بهتر مورد شناسایی قرار دهیم باید به برخی از تحولات مهم قرن چهارم، توجه نمائیم، مانند:
اول- اوضاع اجتماعی سیاسی شیعیان با انقلاب آل بویه در کرمان و با همکاری شیعیان مازندران عوض د و کم کم روی پای خود ایستادند.
دوم- دانشمندان شیعه در برخی از امور، رهبری مردم را به دست گرفتند.
سوم- حرکتهای وسیع و گسترده ای جهت تأسیس حوزههای علمیه آغاز شد.
چهارم- از سراسر بلاد اسلامی آن روز دانشمندان فراوانی در حوزههای علمیه ی شیعه گرد آمدند و وظیفهی تعلیم و تربیت دانشجویان و طلاب علوم اسلامی را عهده دار شدند.
پنجم- قرن چهارم تبدیل به قرن تألیف و ترجمه و تدوین کتب اسلامی شد.
ششم- شیعیان در برخی از کشورها، حکومت را به دست گرفتند و برخی دیگر در کادر حکومت و رهبری جامعه حضور فعال و تعیین کننده ای پیدا نمودند.
#شبهه
سلام علیکم
مگه پوشش مهسا امینی چقدر بد بوده که گشت ارشاد ایشون رو گرفته؟
چون یه عکس هست میگن برا قبلِ دستگیری هست اونجا زیاد پوشش ایشن بد نبوده
هدایت شده از جان من و سید علی💕
🚨هشدار
🔍❌ ویکیپدیا دربارهی مهسا امینی نوشته که با ضربات پلیس، جمجمهاش شکسته و مرگ مغزی شده‼️
⁉️ منبع و مستند این مطلب کجاست؟
❗اینترنشنال سعودی!!
❗بیبیسی انگلیس
❗ویاُای. آمریکا
❗رادیو فردا
❗من و تو بهائیت
مگر پدر مهسا امینی در بیمارستان نگفت هیچ ضربه ای به سر فرزندم وارد نشده؟
🔸https://eitaa.com/porseshgar/26888
📄با این حجم #دروغ و #تحریف خدا به داد آیندگانی برسه
که میخوان تاریخ این روزهای ما رو بخونند😔
#سواد_رسانه
#خبرهای_جعلی
هدایت شده از جان من و سید علی💕
تاریـخ را رسانهداران مینویسند!
♦️یعنی اینکه به طور مثال اگر فردی ناآگاه در سال ۱۴۱۰ بخواهد در اینترنت دربارهی مهسا امینی تحقیق کند ، اولین سایتی که برای او نمایش داده میشود سایت معاند با جمهوری اسلامی یعنی ویکی پدیاست.
👈 که در آن سایت روایت دروغین #قتل به وسیلهی ضربه به سر توسط مامورین جمهوری اسلامی علت مرگ این دختر بیان شده ولی از بیماری های زمینهای این خانم و عکس های سیتیاسکن سر او [که نشانی از ضربه ندارد] و اعتراف پدرش مبنی بر عدم ضرب دیدگی سرِ دخترش ، هیچ خبری نیست!
♦️⬅️ تاریخ را رسانه داران مینویسند یعنی در سایت ویکی پدیا و شبکه های معاند یکی از کشته شدگان اغتشاشات اخیر دختری جوان به نام نسیم صدقی معرفی میشود اما اکنون که چند روز است قاتل این دختر دستگیر شده ، هیچ خبری از تکذیب روایت قبلی و بیان روایت جدید یعنی قتل این دختر توسط یک قاتل فراری ارائه نمیگردد!
⚠️آیندگان ما را بر اساس همین دروغ های فراگیر که توسط رسانههای بزرگ بیان میشود ، قضاوت خواهد کرد! لذا باید موضوع رسانه دار بودن در سطح جهان را جدی بگیریم!
✅🔻آینده از آن افرادی است که بتوانند علیه روایت های دروغ ، روایت های حقیقی را تبیین کنند!
میلاد خورسندی
#قدرت_رسانه
#سواد_رسانه
#واجبتر_از_نان_شب