eitaa logo
کانال براهین پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی روز
3.8هزار دنبال‌کننده
14.8هزار عکس
5.9هزار ویدیو
125 فایل
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین @barahin آیدی مدیر @Sotoudeh2
مشاهده در ایتا
دانلود
مگر ولی فقیه معصوم است که ولایت مطلقه فقیه میگویند؟؟ چه فرقی بین ولی فقیه و ولایت مطلقه هست
❌شبهه مگر معصوم است که ولایت مطلقه دارد⁉️ ✅ 👇⬇️ 🔹 عصمت تنها در تشریع لازم است. توضیح اینکه از نظر عقل و شرع تنها پیامبران و امامان لازم است که معصوم باشند زیرا مردم لازم است تا اطمینان داشته باشند که در مسیر تشریع یعنی دریافت دستورات الهی از پروردگار و ابلاغ آن به امت، هیچ گونه خطایی اتفاق نیفتاده است. 🔸اما در عرصه­‌ی سیاسی عصمت ضرورتی ندارد، چون حاکم جامعه قصد تشریع ندارد، بلکه وی تنها ولی فقیه مدیر جامعه است و آنچه را توسط پیشوایان دین تشریع و ابلاغ شده را اجرا می­‌نماید. 🔹ضرورت نظم اجتماعی 🔻در همه­‌ی نظام­‌های سیاسی دنیا، اگر به بهانه­‌ی عدم عصمت حاکم یا رئیس جمهور یا ....، هر شهروند تنها یک قانون را مطابق صلاح­دید خود، اجرا نکند، معلوم است که سنگ روی سنگ بند نمی شود. 🔸(مثال برای تقریب به ذهن: پزشک جراح نیز عصمت ندارد، اما بیمار پس از آنکه تخصص وی را تایید می‌کند، قلب و ریه و همه­‌ی اعضای حیاتی خویش را در اختیار وی قرار می­‌دهد تا جراحی کند) 🔹طبیعی است رهبر با مشورت­‌های گوناگون (چه مجلس­های مشورتی مانند مجمع تشخیص مصلحت و چه مشاورهای گوناگون) سعی در ابلاغ بهترین دستور را دارد. (با این حال مجال انتقاد به نظر رهبری نیز در ظرف مناسب وجود دارد.) اما هیچ کس با این توجیه که نظر من از نظر ولی فقیه بهتر است، نمی تواند از دستورات شرعی و قانونی وی سرپیچی کند. 🔸از این رو مراجع فتوا می دهند، حکم حکومتی بر مقلدین سایر مراجع و حتی خود مراجع لازم می گردد. چرا⁉️ چون حفظ نظم و جلوگیری از خودسری و هرج و مرج از ضروری­ترین نیازهای هرجامعه ای است ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
حوزه/ ولایت فقیه یعنی، زمامداری فقیه عادل و با کفایت بدون این که اشاره به قلمرو و اختیارات آن داشته باشد؛ اما ولایت مطلقه فقیه که قید «مطلقه» به آن اضافه شده، بیانگر گستردگی و دایره شمول این ولایت است. به گزارش خبرگزاری حوزه، یکی از سؤالات مطرح، این پرسش است که چه تفاوتی میان «ولایت فقیه» و «ولایت مطلقه فقیه» وجود دارد که به پاسخ این سؤال خواهیم پرداخت. ولایت فقیه یعنی، زمامداری فقیه عادل و با کفایت بدون این که اشاره به قلمرو و اختیارات آن داشته باشد؛ اما ولایت مطلقه فقیه که قید «مطلقه» به آن اضافه شده، بیانگر گستردگی و دایره شمول این ولایت است. براساس این نظریه، فقیه جامع‌الشرایط در تمامی شئون مربوط به حکومت دارای ولایت است و همه اختیاراتی را که پیامبر-صلی الله علیه و سلم- و ائمه‌ معصومین علیهم السلام در زعامت امور جامعه داشتند، فقیه جامع الشرایط نیز داراست. میان فقیه و پیامبر- صلی الله علیه و سلم- و ائمه معصومین -علیهم السلام- در امر حکومت فرقی نیست و همگی از اختیارات یکسانی برخوردارند مگر در موارد خاص (مثل جهاد ابتدایی) که دلیل قطعی بر عدم اختیار فقیه در آن مورد وجود داشته باشد. از این رو حضرت امام خمینی (قدس سره) به این نکته اشاره دارد که: «توهم این که اختیارات حکومتی پیامبر- صلی الله علیه و سلم- بیش از ائمه و اختیارات آن‌ها بیش از فقهاء است، باطل است».[۱] این نظریه مورد قبول امام خمینی (قدس سره) می‌باشد. بنابراین ولایت مطلقه فقیه و ولایت حاکم اسلامی محدود نبوده، بلکه شامل همه مناصب می‌باشد. از جمله: ولایت فقیه در قضا: در همه امور قضایی فقیه ولایت دارد و حکمش لازم الاجراست. ولایت در اجرا و حدود: تعطیل حدود شرعی در عصر غیبت جایز نیست و کسی که بر اجرای حدود ولایت دارد، فقیه جامع‌الشرایط است. هم چنین ولایت بر همه امور عمومی مسلمانان اعم از امور سیاسی، اجتماعی و حکومتی و... یکی از شبهات مهمی که در این خصوص مطرح می شود این است که برخی ولایت فقیه را به حکومت مطلقه تفسیر کرده‌اند و آن را مشابه حکومت‌های استبدادی و مطلقه معنا کرده‌اند؛ در حالی که این یک مغالطه بیش نیست و این مغالطه ناشی از یکی گرفتن این دو اصطلاح در دو علم سیاسی و علم اصول و فقه می‌باشد. در اصطلاح علوم سیاسی حکومت مطلقه یعنی حکومت استبدادی و دیکتاتوری اما ولایت مطلقه فقیه هیچ ارتباطی با حکومت مطلقه ندارد؛ زیرا حکومت اسلام است و فقط قانون الهی بر جامعه حکم‌فرمایی دارد، حتی رسول اکرم- صلی الله علیه و سلم- و ائمه معصومین سلام الله علیهم تابع قانون الهی هستند، لذا باید گفت که اسلام حکومتش حکومت قانون است، یعنی قانون آن، قانون قرآن و سنت است و حکومت آن، تابع قانون الهی است، یعنی هم خود پیامبر- صلی الله علیه و سلم- تابع قانون بود وهم امیرالمومنین- علیه السلام-، یک قدم تخلف از قانون  نمی‌کردند و نمی‌توانستند بکنند. [۲] به همین خاطر حضرت امام خمینی(ره) می‌فرمایند: شما از ولایت فقیه نترسید، فقیه نمی‌خواهد به مردم زورگویی کند، اگر یک فقیهی بخواهد زورگویی کند این فقیه دیگر ولایت ندارد. در اسلام قانون حکومت می‌کند پیامبر اکرم - صلی الله علیه و سلم- هم تابع قانون بود تابع قانون الهی نمی‌توانست تخلف بکند. [۳] معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر: ۱. ولایت فقیه، آیت الله هادی معرفت و آیت الله جوادی آملی. ۲. فلسفه سیاست، آیت الله مصباح یزدی. پی نوشت ها: [۱]. موسوی خمینی، سید روح الله، کتاب ولایت فقیه، ص ۴۰. [۲]. صحیفه نور، ج ۱۰، ص ۱۷۴. [۳]. همان، ج ۱۰، ص ۱۹.
. 📚«پیشینه نظریه ولایت مطلقه فقیه» ❌برخی چنین تصور کرده اند که ولایت مطلقه فقیه توسط حضرت امام (ره) ابداع شده است و سابقه ای در تاریخ فقه ندارد ، در حالی که این نظریه از چنان پیشینه و جایگاهی برخوردار است که برخی از فقهای گذشته آن را مسأله ای اجماعی و مورد اتفاق علما دانسته اند . ♻️بیش از هزار سال است که علماى شیعه به طرح مسئله ولایت فقیه و حدود و اختیارات آن پرداخته‌اند. برخى؛ مانند ابوصلاح حلبى و ابن ادریس حلى در کتاب‌های خود در فصلى جداگانه به شرح شرایط نایب امام معصوم(ع) پرداخته و برخى دیگر به گوشه‌اى از وظایف او در لابه‌لاى بحث‌ها اشاره کرده‌اند. عده‏اى، مانند صاحب مفتاح الکرامة دلایل بحث ولایت فقیه را ذکر نموده و عده‏اى دیگر مثل ملا احمد نراقى محدوده وظایف ولى فقیه را توضیح داده‏اند. گروهى نظیر صاحب جواهر مفصلاً به این بحث پرداخته و گروهى دیگر به طور مجمل و مختصر به آن اشاره کرده‏اند. اما در نظر همه آنها اصل ولایت فقیه امرى مسلّم و قطعى بوده است. 👇اشاره به چند مورد به عنوان نمونه کافی است تا پیشینه و قدمت این دیدگاه در میان فقها مشخص گردد. ( برای آشنایی بیشتر ر.ک: هادوی تهرانی ، مهدی ، ولایت فقیه ، تهران: کانون اندیشه جوان ، 1377و کربلائی ، علی ، اندیشه های سیاسی شیعه در عصر غیبت ، قم: معارف ، 1383)رجوع شود ✅محقق کرکی(م 940 ق) می فرماید:«اتفق اصحابنا رضوان الله علیهم علی ان الفقیه العدل الامامی الجامع الشرایط الفتوی المعبر عنه بالمجتهد فی الاحکام الشرعیه نایب عن قبل ائمه الهدی صلوات الله و سلامه علیهم فی حال الغیبة فی جمیع ما للنیابة فیه مدخل » 🔹« اصحاب ما اتفاق نظر دارند که فقیه عادل شیعه جامع شرایط فتوا ، که از ایشان به مجتهد در احکام شرعیه ، تعبیر می شود ، نایب از سوی ائمه هدی صلوات الله و سلامه علیهم در عصر غیبت در همه اموری هستند که نیابت در آن دخالت دارد .» (الکرکی ، علی بن الحسین ، رسائل المحقق کرکی، رسالة صلاة الجمعه،قم: کتابخانه آیة الله العظمی مرعشی، ج1، ص 142) ✅ملااحمد نراقی (م 1245ق) می فرماید: « کل ما کان للنبی و الامام – الذین هم سلاطین الانام و حصون الاسلام – فیه الولایه وکان لهم , فللفقیه ایضاً ذلک , الا ما اخرجه الدلیل من اجماع او نص او غیرهما ... فالدلیل علیه بعد ظاهر الاجماع – حیث نص به کثیر من الاصحاب , بحیث یظهر منهم کونه من المسلمات – ما صرحت به الاخبار المتقدمه من کونه وارث الانبیاء و امین الرسل و خلیفه الرسول و حصن الاسلام و مثل الانبیاء و بمنزلتهم و الحاکم و القاضی والحجه من قلبهم و انه المرجع فی جمیع الحوادث وان علی یده مجاری الامور و الاحکام ...» « آنچه که پیامبر و امام معصوم علیهم السلام , که سلاطین مردمان و دژهای مستحکم و استوار اسلامند , در آن ولایت دارند , پس برای فقیه نیز ولایت ثابت است , مگر مواردی که به اجماع و نص و غیر آن از حوزه ولایت فقیه خارج شوند ... پس دلیل بر این مسأله افزون برظاهر اجماع فقها , به طوری که در تعبیرات خود فقها از مسلمات فقه شمرده شده است , روایاتی است که به این مسأله تصریح نموده اند و به آن اشاره نمودیم که در آن فقیه وارث انبیا و امین رسل و خلیفه رسل و حصن اسلام و به منزله انبیا و حاکم و قاضی و حجت از جانب آنان و مرجع در همه حوادث و کسی که مجاری امور و احکام به دست اوست , معرفی شده است » (نراقی , مولی احمد بن محمد مهدی , عوائد الایام , قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم, 1417ق, ص 536-537) 🔷فقیه نامدار ، صاحب جواهر(م1266ق) می فرماید: «ممّا یظهر بأدنی تأمّل فى النّصوص و ملاحظتهم حال الشیعة وخصوصاً علماء الشیعة فى زمن الغیبة والخفاء بالتوقیع الّذى جاء إلی مفید من ناحیة المقدسة و ما اشتمل علیه من التبجیل والتعظیم بل لولا عموم الولایة لبقی کثیر من الا مور المتعلّقة بشیعتهم معطّلة فمن الغریب وسوسة بعض النّاس فى ذلک بل کأنه ما ذاق من طعم الفقه شیئاً» « از آنچه با اندکی تأمل در نصوص و ملاحظه احوال شیعه و خصوصاً علمای شیعه در زمان غیبت به توقیعی که از ناحیه مقدسه به مفید (ره) رسیده و آنچه مشتمل بر تکریم و بزرگداشت است ، روشن می گردد بلکه اگر عموم ولایت نباشد بسیاری از اموری که مربوط به شیعیان آنهاست معطًل و رها خواهد شد پس تعجب از وسوسه برخی در آن است بلکه چنین کسی گویا طعم فقه را نچشیده و فلسفه وجودی دین و احکام آن را درنیافته است .» (نجفی ، محمد حسن ، جواهر الکلام، بیروت ، دار احیاء التراث ، 1981م ، ج21، ص 397)
. 🔰نتیجه اینکه مساله ولایت فقیه و حکومت دینی در پرتو حاکم صالح که در وجود فقیه جامع الشرایط متبلور است، اندیشه و طرح جدید نیست، بلکه از متن قرآن و گفتار پیامبر(ص) و امامان(ع)نشاءت و الهام گرفته و به عصر امامان معصوم(ع) باز می گردد،نهایت این که انزوا و در تنگنا قرار گرفتن شیعیان در برابرفشارهای شدید خلفای جور و حاکمان ستم گر موجب شد که این اندیشه مترقی و بالنده، به صورت مساله جنبی و کمرنگ در کتاب ها مطرح گردد، و گه گاهی در جامعه جلوه نماید، و بحمدالله مجاهدات قهرمانانه و مخلصانه امام خمینی قدس سره و یارانش باعث شدکه مساله ولایت فقیه در عرصه ها ظهور یابد و از انزوا خارج شود، و برکات مشعشع و طلایی خود را در این عصر، آشکار نماید. ✍ با این تجزیه و تحلیل روشن می شود که چقدر مضحک و بی شرمانه ودور از انصاف است آن چه را که در تحلیل های غیر منطقی نهضت آزادی آمده، و با نادیده گرفتن آن همه گفتار فقهای بزرگ پیرامون ولایت مطلقه فقیه، آن را، از معتقدات شخصی امام خمینی(ره) دانسته، و نشاءت گرفته از اختلافات درونی هیئت حاکمه جمهوری اسلامی پنداشته اند و گستاخانه گفته اند: «ولایت مطلقه فقیه در عین آن که ریشه در معتقدات دینی شخص آقای خمینی دارد،اعلام آن به صورت مطلقه با حواشی و تبعات مربوطه ناشی از یک اشکال و اختلاف درونی هیئت حاکمه و متولیان خط امامی جمهوری اسلامی بوده که برای خروج از این بن بست های اجتماعی، اعتقادی موجود متوسل به آن شده اند.»  زهی بی انصافی و خلاف گویی.
◀️به نظر می رسد کسانی که چنین مغالطه و ایراداتی را ترویج می نمایند ، اساساً شناخت صحیحی از مبانی و اصول نظریه پیشرفته ولایت فقیه سازوکارهای مهم و مطمئنی که در زمینه اختیارات ولی فقیه و کنترل وی در نظر گرفته شده نداشته باشند و صرفاً با نگرش هایی سکولار و با ذهنیتی که از سایر نظام های سیاسی رایج دنیا دارند ، به تحلیل و پیش داوری می پردازند . 👈بر این اساس در پاسخ به این قبیل افراد لازم است ابتدا درکی درست از این موضوعات ارائه نمود و سپس با توجه بدان به تبیین و تحلیل شبهات پرداختپاسخ مختصری که به این گونه افراد می توان داد اینست که : 👈« اساساً تصور انحصاری بودن ولی فقیه و شورای نگهبان ، تصوری اشتباه و غیر ممکن است . » ✅ زیرا :اولاً ، مشروعیت ولایت فقیه و اختیارات وی بر خلاف سایر نظام های سیاسی دنیا ، مشروعیتی الهی مبتنی بر وجود دائمی صلاحیت های علمی ، اخلاقی و مدیریتی در مجتهد جامع الشرایط به عنوان شایسته ترین فرد جامعه می باشد . وبه هیچ وجه انحصاری نیست. ، نظارت بر رهبری و سازوکارهای کنترل قدرت در نظام جمهوری اسلامی به هیچ وجه 👈منحصر در گزینش و نظارت مجلس خبرگان نیست ، بلکه علاوه بر سازکارهای درونی نظیر تقوا و عدالت همیشگی در رهبری ، فقهای شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری – که در جای خود یکی مطمئن ترین سازکار و های کنترلی است – نظارت های مهم دیگری نظیر مراجع عظام تقلید ، حوزه های علمیه ، شخصیت ها و بزرگان مورد وثوق و اعتماد مردم ، و اساساً خود جامعه اسلامی وجود دارد . ◀️نتیجه ای که با در نظر گرفتن مجموعه مقدمات فوق حاصل می شود اینست که اگر بالفرض رهبری در صدد سوء استفاده از قدرت و اختیارات خویش باشدبالآخره اصولاً باید دید منظور منتقد از « همسویی با رهبر» چیست ؟ ◀️ بدیهی است همسویی می تواند معانی و انواع مختلفی داشته باشد : اگر همسویی به معنای اینکه افراد منصوب رهبری ، در راستای تأمین امیال شخصی رهبر و قدرت طلبی وی انتخاب شوند ، امری کاملاً منفی و سوء استفاده از قدرت است که طبق مکانیزمهای متعدد با آن مقابله می شود . 👈اما اگر منظور از همسویی با رهبر ، انتخاب افرادی باشد که معتقد به مبانی و ارزشهای اسلامی و انقلاب بوده و جهت کارآمدی و انسجام نظام سیاسی لازم است همه کارگزان نظام هماهنگ با این مبانی و اصول باشند ، نه تنها امری مذموم نیست بلکه کاملاً منطقی ، عقلانی و مورد تاکید آموزه های دینی و سیره معصومین (ع) می باشد . حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در زمینه تشکیل احزاب فرموده اند: «ما با تحزب مطلقا مخالفتی نداریم و معتقدیم تحزب با وحدت جامعه منافاتی ندارد به شرط آن که با نگاه درست ایجاد شود.» ✅حکومت مطلقه ولایى چه تفاوتى با حکومت استبدادى دارد؟ در ابتدا ویژگى هاى حکومت استبداى را مطرح و آنها را با ویژگى هاى حکومت ولایى فقیه در قانون اساسى، مقایسه مى کنیم. حکومت هاى استبدادى با همه تنوعى که دارند، در ویژگى هاى زیر مشترک اند: ❌۱. شخص یا طبقه اى خاص، بدون رضایت مردم بر آنان حکومت مى کند. ۲. دامنه قدرتِ حکومت، فوق قانون است و هیچ قانونى آن را محدود نمى کند. ۳. ساز و کارى براى کنترل حکومت -نه از سوى مردم و نه از سوى دستگاه هاى خاص نظارتى وجود ندارد. این است ساختار دولتهای غربی. طبق قانون اساسى، مردم در تعیین ولى فقیه، از طریق انتخاب نمایندگان مجلس خبرگان دخالت دارند. همچنین آنان در مجارى قانون گذارى و اجرایى حکومت، از طریق انتخابات مجلس شوراى اسلامى و انتخابات ریاست جمهورى نقش دارند. 🔹احزاب بسیاری در حکومت ایران شکل گرفته اما آن حزب که که به مبانی اسلام نزدیکتر است مورد توجه مردم قرار میگیرد. ✅این گونه نحوه دخالت مردم در حکومت، نه تنها در هیچ یک از حکومت هاى استبدادى وجود ندارد؛ بلکه در مردمى ترین نظام ها، چنین دخالت و مشارکت گسترده مردم مشاهده نمى شود. معظم رهبري(مدظله‌العالي) شوراي نگهبان عماد ملت و مايه آرامش مؤمنين ۱ـ شوراي نگهبان، عماد ملت و دين و مايه اطمينان و سكينه قلب مؤمنين است و در حقيقت نبض نظام اسلامي به شمار مي‌رود. وقتي شوراي نگهبان مثل همه دوره‌هاي گذشته آن، قوي و قاطع و دقيق باشد، موجب آرامش كساني مي‌شود كه دلشان براي اسلام مي‌تپد و آرزويشان تحقق اهداف اسلامي و شريعت حقه نبويه است. ✅امام خميني(قدس‌سره‌الشريف) شوراي نگهبان حافظ اسلام و قانون اساسي شورای نگهبان مؤثرترين دستگاه براي حفظ سلامت نظام ۳ـ ما براي اين‌كه به طور كلي از سلامت نظام مطمئن باشيم، مهمترين و رساترين و فعالترين و مؤثرترين مجموعه‌ي ما همين شوراي نگهبان است. دستگاهی که جناحی عمل نمیکند اما این روزها ادعاهای پوچ وبی اساسی در مورد شورای نگهبان شنیده میشود 👇👇👇ادامه مطلب
سلام علیکم 👇⬇️ 🔸 اگر ما دلایل عزل منتظری از قائم مقام رهبری را بدانیم، برای ما مشخص می شود که چرا چنین حرفهای نادرستی را بر زبان آورده است. ⏪ حمایت از منافقین، لیبرالها و گروه مهدی هاشمی. ⏪ حمایت از برادر داماد فاسد و جنایتکارش مهدی هاشمی. ⏪ ساده لوحی و نداشتن بینش سیاسی جهت رهبری. 🔸 هیچ کس نمی گوید که ولی فقیه اختیار دارد هر جور خواست بر اساس هوی و هوس خود و نظر خویش عمل کند. معنای ولایت مطلقه ی فقیه این است که رهبر جامعه ی اسلامی در قلمرو و چهارچوب قوانین اسلام اختیار مطلق دارد، یعنی محدود به امور خاص نمی باشد. ❌مطلق به معنای آزادی بی حد و حصر رهبر نیست بلکه در مقابل ولایت مقیده است. ⬅️ ولایت مقیده اختیارات ولی فقیه را در حد امور حسبیه می داند، اموری که خداوند متعال در هیچ زمانی راضی به تعطیل شدن آن نیست مانند سرپرستی ایتام، صغیران، محجورین، مجانین و اموری که متصدی خاص ندارد مانند موقوفات. البته برخی از فقهاء حکومت، ایجاد امنیت، دفاع از سرزمین اسلامی و حفظ اساس اسلام را نیز از امور حسبیه می دانند. https://b2n.ir/s21121 🔸 اینکه می گوید ولایت فقیه را ما درست کردیم دروغ بزرگی است، ولایت فقیه از زمان غیبت کبری وجود داشته است، اما به دلیل اینکه شرایط فراهم نبوده است، فقها کمتر می توانستند از اختیارت ولایی خود استفاده کنند. https://b2n.ir/w65856 🔸 بازنگری قانون اساسی یک ضرورت بود که بسیاری اشکالات آن برطرف شد. مثلا شرط مرجعیت برای رهبری برداشته شد. طبیعتا ممکن است گاهی در بین مراجع تقلید کسی نباشد که توان رهبری و اداره جامعه را داشته باشد، لذا شرط اجتهاد را کافی دانستند. همچنین اختیارات رهبری را طبق شریعت اسلام افزایش دادند و ولایت فقیه را مطلقه دانستند. https://b2n.ir/s03592 🔸 ولایت مطلقه ی فقیه علاوه بر اینکه مبانی فقهی و دینی محکمی دارد، حکم عقل نیز می باشد. کسی که در جایگاه حکومت و رهبری قرار می گیرد تا اختیارات جامع و کاملی نداشته باشد نمی تواند جامعه را اداره کند و حکومت نماید.
✅ولایت فقیه یعنی، زمامداری فقیه عادل و با کفایت بدون این که اشاره به قلمرو و اختیارات آن داشته باشد؛ اما ولایت مطلقه فقیه که قید «مطلقه» به آن اضافه شده، بیانگر گستردگی و دایره شمول این ولایت است. ⏮⏮براساس این نظریه، فقیه جامع‌الشرایط در تمامی شئون مربوط به حکومت دارای ولایت است و همه اختیاراتی را که پیامبر-صلی الله علیه و سلم- و ائمه‌ معصومین علیهم السلام در زعامت امور جامعه داشتند، فقیه جامع الشرایط نیز داراست. 🔰🔰میان فقیه و پیامبر- صلی الله علیه و سلم- و ائمه معصومین -علیهم السلام- در امر حکومت فرقی نیست و همگی از اختیارات یکسانی برخوردارند مگر در موارد خاص که دلیل قطعی بر عدم اختیار فقیه در آن مورد وجود داشته باشد. 🌸🌸از این رو حضرت امام خمینی (قدس سره) به این نکته اشاره دارد که: «توهم این که اختیارات حکومتی پیامبر- صلی الله علیه و سلم- بیش از ائمه و اختیارات آن‌ها بیش از فقهاء است، باطل است». به عبارتی دیگر ولایت فقیه که معنیش مشخص است. ولایت و سرپرستی و حاکمیت فقیه جامع شرایط. حالا این ولایت حدود و ثغوری دارد. مطلقه یعنی این حدود ولایت شامل تمام اموری که مربوط به حکومت و شأن حاکم است میشود و به قول حضرت امام خمینی ره همان ولایت رسول الله است ⏮⏮ نتیجه اینکه وقتی فقیه حکومت را در دست گرفت باید در همه این امور دخالت کند و ولایت مطلقه فقیه هم همین است. قوانین الهی (که این قوانین حیطه فردی و اجتماعی را در بر می گیرد) باید در زمان غیبت توسط فقیه اجرا شود و اجرا شدن آن یعنی دخالت فقیه در امور اجتماعی و این همان ⏮⏮ولایت مطلقه فقیه است.👇👇👇 اگر اشکال کردند که قید مطلقه دیکتاتوری نمیشه؟؟ دکتر غلامی دقیق پاسخ دادند 👇👇👇
17.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 منظور از ولایت "مطلقه" فقیه چیست؟ ❓آیا ولایت همان دیکتاتوری است؟ ❓فرق "مطلقه" در فقه با "مطلقه" در علوم سیاسی چیست؟ 🎙دکترغلامی
سلام ودرود خدمت شما کاربر محترم وضمن تشکر از استاد بزرگوار که پاسخگوی سوال شما بودند🙏 واما پاسخی دیگر برای سوال شما👇👇 چرا میگویند ولی فقیه ناب امام زمان هستند؟ لطفا از لحاظ اعتقادی و دینی پاسخ بدید پاسخ 👇 https://chat.whatsapp.com/L5EwZYpG33FLj8zOU3glIW اکثر فقها عقیده دارند که در زمان غیبت امام زمان(عج)، فقهای واجد شرایط، نائبان امام می‌باشند. برای اثبات آن به دلائل متعدد مانند روایات تمسک کرده‌اند. بر این اساس در عصر حاضر ایشان و دیگر فقیهان جامع الشرایط نائب عام امام زمان(عج) محسوب می‌شوند . ولایت مطلقه فقیه به معنای این است که در زمان غیبت امام مهدی(عج)، فقیهان و اسلام شناسان با داشتن یک سری شرایط و ویژگی ها و لیاقت ها امور سیاسی و رهبری امت مسلمان را برعهده بگیرند. ولایت به معنای حکومت و تصدّی امر و سرپرستی و صاحب اختیاری کاری است . غیر از دلایل عقلی بر اثبات ولایت فقیه ، در قرآن آیات متعددی یافت می شود که می توان از آن ها برای رهبری فقیه بر جامعه اسلامی استفاده کرد که به برخی اشاره می شود: آیاتی که هرگونه حکم و داوری را که بر اساس قوانین الهی نباشد، کفر و فسق و ظلم معرفی می‏کند: ۱- «وَ مَنْ لَمْ یحْکمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِک هُمُ الْکافِرُونَ ؛ (۱) کسانی که به موجب آن چه خدا نازل کرده، داوری نکرده‏اند، آنان خود کافرانند» ۲- «وَ مَنْ لَمْ یحْکمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِک هُمُ الظَّالِمُونَ ؛ (۲) کسانی که به موجب آن چه خدا نازل کرده، داوری نکرده‏اند، آنان ستمگرانند» ۳- «وَ مَنْ لَمْ یحْکمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِک هُمُ الْفاسِقُونَ ؛ (۳) کسانی که به آن چه خدا نازل کرده، حکم نکنند، آنان فاسق اند» آیاتی که به حکمرانی و داوری بر اساس احکام الهی حکم می‏کند، مانند: « فَاحْکمْ بَینَهُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ وَ لا تَتَّبِعْ أَهْواءَهُمْ عَمَّا جاءَک مِنَ الْحَقِّ ؛ (۴) برای شان بر اساس آنچه خدا نازل کرده، حکم ‏کن و در برابر آنچه از حق بر تو نازل گشته، از خواسته‏های آنان پیروی مکن!» آیاتی که هر گونه ولایت‏ پذیری غیر الهی را نفی می‏کند: « اتَّبِعُوا ما أُنْزِلَ إِلَیکمْ مِنْ رَبِّکمْ وَ لا تَتَّبِعُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِیاءَ قَلِیلاً ما تَذَکرُونَ ؛ (۵) از چیزی که از طرف پروردگارتان بر شما نازل‏شده، پیروی کنید . از اولیا و سرپرستان دیگر جز او، پیروی نکنید، اما کم تر متذکر می‏شوید!» دسته دیگر از آیات ضرورت اجرای احکام الهی در عصر غیبت را بیان می دارد. این احکام در آیات زیادی آمده است؛ مانند: ۱- اجرای حدود الهی که فقها در کتاب حدود به صورت مفصّل ذکر کرده‌اند. ۲- اجرای معروف ها و چیزهایی که در اسلام، انجام آن ها لازم و ضروری است. ۳- جلوگیری از منکرات و کارهایی که در اسلام حرام است؛ مانند: قماربازی، شراب‌خواری، رباخواری، رشوه‌خواری و … ۴- اجرای اقتصاد اسلامی. اسلام دارای اقتصاد است که با اجرای دقیق آن، ضمن تعدیل ثروت، عدالت اقتصادی نیز اجرا شده، به محرومان و نیازمندان رسیدگی می‌شود. ۵- حمایت و دفاع و کمک نسبت به مسلمانان و محرومان مظلوم جهان. اسلام افزون بر اصلاح مملکت اسلامی، حمایت از مسلمانان جهان در حد مقدور و با توجه و ملاحظه جهات مختلف را، لازم و ضروری می‌داند . این امر به صورت مطلوب با تشکیل حکومت دینی و اسلامی و حاکم بودن فردی آگاه و فقیه امکان‌پذیر است. ۶- اعتلا و تقویت اسلام در جهان به عنوان یک مکتب مترقی و سازنده، این امر نیز با تشکیل حکومت دینی محقق می‌شود. اجرای آن ها، بدون تأسیس حکومت دینی ممکن نیست. این بخش از احکام بسیار گسترده و چندین برابر احکام عبادی فردی است. – مبناى ولایت فقیه در روایات تعداد روایاتى که براى اثبات ولایت فقیه، مورد استدلال قرار گرفته اند و مباحث مربوط به آن ها، به اندازه اى است که نیازمند تدوین کتاب و یا مقاله اى گسترده است . (۶) در این مجال، امکان پرداختن به این مبحث وسیع وجود ندارد. تنها براى آشنایى کلّى با برخى ، نخست تعدادى را به صورت مختصر نقل می کنیم : ۱- در روایات زیادى، از جمله روایت صحیح ابوالبخترى از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است: «العلماءُ ورثهُ الانبیاء؛ (۷) علما وارثان انبیا و پیامبران الهى هستند» ۲- در روایت معتبرى، سکونى از امام صادق و ایشان از پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله) روایت مى کنند: «الفُقَهاءُ اُمناءُ الرُّسُلِ مالَم یَدْخُلُوا فى الدُّنْیا ؛ (۸) فقیهان تا زمانى که دنیا زده نشده اند، امین و مورد اعتماد پیامبران هستند» ۳- شیخ صدوق، با سندهاى متعدّد، از امیرمؤمنان ، از پیامبر نقل مى کند سه بار فرمودند: «اللّهم ارحَم خُلفایى خدایا جانشینان مرا مورد رحمت خود قرار ده!» ؛ پرسیدند : جانشینان شما چه کسانى هستند فرمودند «اَلَّذینَ یَأتُونَ بَعدى وَ یَروُونَ حَدیثى وَ سُنَّتى ؛کسانى که بعد از من مى آیند، حدیث مرا روایت میکنند
در قسمتى از سخنان خود درباره منزلت دانشمندان دینى فرمود: «الفُقَهاءُ حُصُونُ الاِسلامِ کَحِصْنِ سُورِ المَدینَهِ لَها ؛ (۱۰) فقیهان دژهاى مستحکم اسلام هستند، همچون دژهاى شهر که حفاظت از آن را بر عهده دارند» ۵- از امام صادق نقل شده است: «المُلُوکُ حُکّامٌ عَلَى النّاسِ وَ العُلَماءُ حُکّامٌ عَلى المُلُوکِ ؛ (۱۱) پادشاهان حاکم بر مردم اند و علما بر پادشاهان حاکم اند» ۶- شیخ صدوق، توقیع شریفى (۱۲) را از امام زمان نقل مى کند ؛ در آن توقیع، حضرت نگاشته اند: « و اَمّا الحَوادِثُ الواقِعَهُ فَارُجِعُوا فیها اِلى رُواهِ اَحادیثِنا فَأِنَّهُمْ حُجَّتى عَلَیْکُمْ وَاَنَا حُجَّهُ اللّهِ عَلَیْهِم… ؛ (۱۳) امّا حوادث جدیدى که اتفاق مى افتد، درباره آن ها به راویان حدیث ما رجوع کنید! زیرا آن ها حجّت من بر شمایند و من حجت خدا بر آن ها هستیم» ۷- در روایت مشهور ابو خدیجه از امام صادق نقل شده است: «اُنْظُرُوا اِلى رَجُل مِنْکُمْ یَعْلَمُ شَیْئاً مِنْ قَضایانا، فَاجْعَلُوُهُ بَیْنَکُمْ فَاِنّى قَدْ جَعَلْتُهُ قاضِیاً، فَتَحاکَمُوا اِلَیْهِ ؛ (۱۴) میان دوستان خود، کسى را که با احکام ما آشناست، پیدا کنید . او را میان خود (حاکم) قرار دهید، چون من او را قاضى قرار داده ام ؛ پس براى رفع اختلاف به او مراجعه کنید!» ۸- در مقبوله عمر بن حنظله، نقل شده است : از امام ششم پرسیدم: در صورتى که دو تن از دوستان و یاران شما در مسئله اى مثل: ارث یا دِیْن، اختلاف داشتند، آیا مى توانند براى داورى به حاکم و قاضى دستگاه خلافت رجوع کنند؟ فرمود: نزاع را نزد طاغوت مطرح کرده اند . هر آن چه که به نفع آنان حکم کند، هرچند حق مسلّم شان باشد، حرام است ! زیرا حقّ خود را با حکم طاغوت ستانده اند، درحالى که، خداوند در قرآن کریم، فرمان داده است که به طاغوت کفر ورزند. پرسیدم: پس چه کنند؟ فرمود: «یُنْظُرانِ اِلى مَنْ کانَ مِنْکُمْ، قَد رَوى حَدیثِنا وَ نَظَرَ فى حَلالِنا وَ حَرامِنا وَ عَرَفَ اَحْکامَنا فَلْیَرضُوا بِهِ حَکَماً فَاِنّى قَد جَعَلْتُهُ عَلَیْکُمْ حاکِماً، فَاِذا حَکَمَ بِحُکْمِنا فَلَمْ یَقْبَلْهُ مِنْهُ، فَاِنَّما بِحُکْمِ اللّهِ اسْتَخَّفَ وَ عَلَیْنا رَدَّ وَ الرّادُّ عَلَیْنا اَلرّادُّ عَلَى اللّهِ فَهُوَ عَلى حَدِّ الشِّرْکِ بِاللّهِ ؛ (۱۵) از میان خود کسى را پیدا کنند که راوى حدیث ماست . در حلال و حرام، صاحب نظر است، حکم خود را به او واگذار کنند، تا میان ایشان داورى نماید! چرا که من، چنین شخصى را بر شما حاکم قرار داده ام . هرگاه او به حکم ما داورى نمود و حکم او پذیرفته نشد، یقیناً حکم خداوند را کوچک شمرده و ما را انکار کرده اند . کسى که ما را انکار کند و نپذیرد ،خدا را انکار کرده ، و این در حدّ شرکِ به خداست» ۹- در کتاب تحف العقول، روایتى طولانى از، امام حسین نقل است که فرموده : « … مَجارى الاُمُورِ وَ الاَحْکامِ عَلى اَیْدِى العُلَماءِ بِاللهِ اَلاُمَناءِ عَلى حَلالِهِ وَ حَرامِهِ…؛ (۱۶) … مجارى امور و حکم ها در دست عالمان به خدا و امینانِ بر حلال و حرام الهى است… » . 📚 ابرگروه براهین؛ پاسخگوی پرسش ها شبهه ها در ایتا👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال «براهین»👈 @barahin
سلام و احترام 👇 ♦️تفاوت ولایت مطلقه فقیه با ولایت نسبی در گستره و حدود اختیارات فقیه است نسبت به اجرای اوامر حکومتی و اعمال ولایت. ولایت مطلقه فقیه یعنی گستره اختیارات فقیه در عصر غیبت به گستردگی اختیارات پیامبر( و امام معصوم است در اجرای مقررات دینی زیرا مسؤلیت و رسالت فقیه در عصر غیبت همان مسؤلیت پیامبر و امام معصوم است. ♦️ بنابراین ایفاء مسؤلیت فوق میطلبد که به همان گستردگی اختیارات آنان فقیه نیز دارای ولایت و اختیارات باشد بدون کم و کاست و از این تعبیر به ولایت مطلقه فقیه گردیده است، چنانکه امام خمینی( در کتاب ولایت فقیه چنین فرمودهاند (نقل به مضمون) اگر حکم قصاص و دیات و حدود در عصر غیبت و حضور امام معصوم تغییر ناپذیر است، ـ و اینچنین نیست که حد زناکار در عصر پیامبر صد تازیانه و در عصر امام ( ۷۵ تازیانه و در عصر غیبت ۵۰ تازیانه باشدـ و در همه زمانها حکم واحد دارد، اختیارات یکسان نیز میطلبد. ♦️ ولایت نسبی و غیر مطلقه فقیه یعنی چون فقیه، نظیر امام و پیامبر از عصمت و دیگر کمالات و فضائل ویژه معصومین برخوردار نیست اختیاراتش نیز محدود خواهد بود. غافل از آنکه این نظریه موجب تعطیلی مقرراتی میگردد که از حدود اختیارات فقیه خارج نمودهاند در حالیکه بیشک مقررات اسلامی تعطیل ناپذیر است. 🖊سید عادل مکتوفی ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء 👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin