هدایت شده از نجمه کبیریان
رهبر بزرگ انقلاب 👇
در مثل چنین روزهایی - روز بیستوهشتم صفر - این نور آسمانی، این انسان والا و این پدر مهربان از میان مردم رفت و آنها را غمگین و داغدار کرد. روز رحلت پیغمبر و قبل از آن، روزهای بیماری آن حضرت، روزهای سختی برای مدینه بود؛ بهویژه با آن خصوصیاتی که اندکی قبل از رحلت پیغمبر پیش آمد. پیغمبر به مسجد آمد و روی منبر نشست و فرمود: هر کس به گردن من حقّی دارد، آن حق را از من بگیرد. مردم شروع به گریه کردند و گفتند یا رسولالله! ما به گردن تو حق داشته باشیم؟! فرمود رسوایی پیش خدا سختتر از رسوایی پیش شماست؛ اگر به گردن من حقّی دارید، اگر از من طلبی دارید، بیایید و بگیرید تا به روز قیامت نیفتد. ببینید چه اخلاقی! کیست که دارد این حرف را میزند؟ آن انسان والایی که جبرئیل به مصاحبت با او افتخار میکند؛ اما درعینحال با مردم شوخی نمیکند؛ جدّی میگوید تا مبادا در جایی به وسیله او، ندانسته حقّی از کسی ضایع شده باشد. پیغمبر این مطلب را دو بار، سه بار تکرار کرد. البته در تاریخ ماجراهایی را آوردهاند که من خیلی نمیدانم کدامش و چقدرش دقیق است؛ اما آن مطلبی که غالباً نقل کردهاند، این است که یک نفر بلند شد و عرض کرد: یا رسولالله! من به گردن تو حقّی دارم. تو یک وقت با ناقه از پهلوی من عبور میکردی؛ من هم سوار بودم، تو هم سوار بودی. ناقه من نزدیک تو آمد و تو با عصا، هی کردی؛ ولی عصا به شکم من خورد و من این را از تو طلبکارم! پیغمبر پیرهنش را بالا زد و گفت همین حالا بیا قصاص کن؛ نگذار به قیامت بیفتد. مردم حیرتزده نگاه میکردند و میگفتند آیا این مرد واقعاً میخواهد قصاص کند؟ آیا دلش خواهد آمد؟ دیدند پیغمبر کسی را فرستاد تا از خانه، همان چوبدستی را بیاورند. بعد فرمود: بیا بگیر و با همین چوب به شکم من بزن. آن مرد جلو آمد. مردم، همه مبهوت، متحیّر و شرمنده از اینکه نکند این مرد بخواهد این کار را بکند؛ اما یک وقت دیدند او روی پای پیغمبر افتاد و بنا کرد شکم پیغمبر را بوسیدن. گفت: یا رسولالله! من با مسّ بدن تو خودم را از آتش دوزخ نجات میدهم! (امالی شیخ صدوق، 506)
#سوال
چرا پس همزمان با خوردن غذا فقط پیامبر ب شهادت رسیدن چرا اصحابی ک همراه بودن شهید نشدن؟
گوشت دبح شده یهودیان بر مسلمانان حرام است
۱- چطور پیامبر ذبیحه یهودیان وغذایی که بدست زن یهودی که نجس هست را قبول کرده ومیخورند؟
۲- چرا لقمه قبل از اینکه به دهان پیامبر برود به ایشان هشدار نداد؟
سوال یکی ازاعضای گروهمون
هدایت شده از h...m.p.r
⁉️پرسش🔰
علاوه در کتاب «واقدی»؛ «ابن هشام» در السیرة النبویّه، (دارالقلم، بیروت، ج 3، ص 352)، «طبری» در تاریخ خود (دارالکتب العلمیة، ج 2، ص 138) و «ابن اثیر» (الکامل فی التاریخ، دار الاحیاء التراث العربی، ج 1، ص 598 – 599) آمده است: چون رسول خدا(ص) خیبر را گشود و آرام گرفت، زینب، دختر حارث شروع به پرسوجو کرد که محمد کدام قسمت گوسفند را بیشتر دوست دارد؟ گفتند: شانه و سردست را، زینب گوسفندی را کشت، و سپس زهر کشنده تبآوری را که با مشورت یهود فراهم آورده بود به تمام گوشت و مخصوصاً شانه و سردست آن زد و آنرا مسموم کرد. چون غروب شد و رسول خدا(ص) به منزل خود آمد پس متوجّه زینب شد از او پرسید، کاری داری؟ او گفت: ای ابوالقاسم! هدیهای برایت آوردهام (اگر چیزی را به پیامبر(ص) هدیه میکردند از آن میخوردند و اگر صدقه بود از آن نمیخوردند) پیامبر(ص) دستور فرمود تا هدیه او را گرفتند و در برابر آنحضرت نهادند. آنگاه فرمود: نزدیک بیایید و شام بخورید! یاران آنحضرت که حاضر بودند نشستند و شروع به خوردن کردند. پیامبر(ص)از گوشت بازو خوردند و «بُشْر بن براء» هم لرزید و... . در کتاب «فروغ ابدیت» نیز بعد از نقل این واقعه در پاورقی آمده است: «معروف این است که پیامبر در کسالت وفات خود میفرمود: این بیماری از آثار غذای مسمومی است که آن زن یهودی پس از فتح برای من آورد؛ زیرا اگرچه پیامبر(ص) اولین لقمه را بیرون انداخت، ولی آن زهر خطرناک با آب دهان پیامبر(ص) کمی مخلوط شد و روی دستگاههای بدن آنحضرت اثر خود را گذاشت. (سبحانی، جعفر، فروغ ابدیت، قم، دفتر تبلیغات اسلامی، ج 2، ص 664)
⁉️سؤال: 🔰
1⃣.⁉️ این حدیث که در منابع معتبر شیعه هم هست آیا درست هست یا سندش ضعیف هست؟
2⃣.⁉️ مگر گوشتی که در دست یهودی باشد نجس نیست؟ چنانچه در این حدیث هم قید شده که او گوسفند را ذبح کرد. پس چرا پیامبر ص این گوشت نجس را قبول کرد.
3⃣. ⁉️اگر سند حدیث ضعیف هست پس چرا علمای ما به این نکته در نقل این حدیث دقت نمیکنند که در فقه اسلام ذبح یهودی که نجس است. و ... لطفاً به سؤالم پاسخ جامع بدهید که در جوابش ماندم. متشکرم.
🔰پاسخ اجمالی🔰
✅درباره آوردن غذای مسموم برای پیامبر گرامی اسلام(ص) و مسموم شدن ایشان و به شهادت رسیدنشان از طریق سم، روایات مختلف و متعددی هم در منابع شیعه و هم اهل سنت وجود دارد. کثرت این روایات به حدی است که نمیتوان منکر شهادت پیامبر بر اثر مسمومیت شد.
⬅️ البته بین این روایات در برخی از موضوعات - مانند محل وقوع این حادثه و نیز شخصی که غذا آورده - اختلاف وجود دارد که میتواند بیانگر این مطلب باشد که جریان ترور پیامبر چندین مرتبه اتفاق افتاده است. برخی گفتهاند در خیبر و گروهی نیز میگویند در مدینه انجام شده است.[1]
⬅️برخی از این روایات مانند روایتی که از امام رضا(ع) ذکر شده،[2] سندشان صحیح و معتبر است. به هر حال، برای آگاهی بیشتر نمایههای «شهادت یا رحلت پیامبر اسلام(ص)»، سؤال 4073 و «شهادت یا رحلت پیامبر اکرم (ص) در سوره آل عمران»، سؤال 18408 مراجعه کنید.
✅اما مسئله خوردن غذای غیر مسلمان، خصوصاً ذبیحه آنها، نیاز به توضیحاتی دارد که ذکر میشود:
1⃣. طبق آیهای از قرآن کریم، خداوند خوردن غذای اهل کتاب را برای مسلمانان حلال کرده است: «امروز چیزهاى پاکیزه براى شما حلال شده، و طعام کسانى که اهل کتابند براى شما حلال، و طعام شما براى آنان حلال است...».[3]👈 هر چند که بیشتر مفسّران و فقهای شیعه خوردن ذبیحه آنان را استثنا کرده و آنرا حرام میدانند،[4]، چرا که منظور از آیه غیر از گوشتهایى است که ذبیحه اهل کتاب باشد، 👈ولی تعدادی از علمای شیعه[5] و نیز بیشتر مفسران و علمای اهل سنت[6]، قائل به حلال بودن گوشت حیوانی هستند که توسط اهل کتاب ذبح شده باشد؛ مشروط به این که هنگام ذبح، نام خدا را گفته باشند.
2⃣. با اینکه در برخی از روایات، ذکر شده که خود آن زن، حیوان را ذبح کرده بود،[7] ولی در بیشتر نقلها، به این مطلب اشارهای نشده[8] خصوصاً در روایت معتبر در «قُرب الإسناد». 👈لذا این احتمال وجود خواهد داشت که شاید این گوسفند توسط یک مسلمان ذبح شده باشد.
3⃣. در برخی از نقلها اشاره شده، زنی که برای پیامبر(ص) غذا آورد، در ظاهر مسلمان شده بود. در این صورت اشکال به طور کلی رفع میشود.[9]
4⃣. این احتمال نیز وجود دارد که گوسفند توسط زن یهودی مسموم شده، ولی آوردن این غذا به نزد پیامبر، توسط یکی از اصحاب پیامبر[10] یا یکی از نزدیکان ایشان، صورت گرفته باشد و بنا بر مصالحی این بخش داستان، از نقلها حذف شده باشد.[11]
⬇️⬇️منابع⬇️⬇️
[1]. ر.ک: عاملی، سید جعفر مرتضی، الصحیح من سیرة النبی الأعظم، ج 33، ص 179، دار الحدیث، قم.
[2]. حمیری، عبدالله بن جعفر، قرب الإسناد، ص 326، مؤسسه آل البیت(ع)، قم، چاپ اول، 1413ق.
[3]. مائده، 5: «الْیَوْمَ أُحِلَّ لَکُمُ الطَّیِّباتُ وَ طَ
هدایت شده از h...m.p.r
عامُ الَّذینَ أُوتُوا الْکِتابَ حِلٌّ لَکُمْ وَ طَعامُکُمْ حِلٌّ لَهُم...».
[4]. امام خمینی، سید روح الله، تحریر الوسیله، ج 2، ص 146، مؤسسه مطبوعات دارالعلم، قم، چاپ اول؛ گلپایگانی، لطف الله صافی، هدایه العباد، ج 2، ص 282، دارالقرآن الکریم، قم، چاپ اول، 1416ق؛ سیستانی، سید علی حسینی، منهاج الصالحین، ج 3، ص 276، دفتر آیت الله سیستانی، قم، چاپ پنجم، 1417ق.
[5]. صدوق، محمد بن علی بن بابویه، المقنع، ث 417، مؤسسه امام هادی، قم، چاپ اول، 1415ق؛ صدوق، محمد بن علی بن بابویه، الهدایه فی الاصول و الفروع، ص 312-313، مؤسسه امام هادی، قم، چاپ اول، 1418ق؛ عمانی، حسن بن علی بن ابی عقیل، مجموعه فتاوی ابن عقیل، بروجردی، عبدالرحیم، قم، چاپ اول.
[6]. علاء الدین، أبو بکر بن مسعود بن أحمد الکاسانی الحنفی، بدائع الصنائع فی ترتیب الشرائع، ج 5، ص 45، دارالکتب العلمیه، چاپ دوم، 1406؛ فخرالدین رازى ابو عبدالله محمد بن عمر، مفاتیح الغیب، ج 11، ص 293، دار احیاء التراث العربى، بیروت، چاپ سوم، 1420ق؛ سیوطی، چلال الدین، الدر المنثور، ج 2، ص 261، کتابخانه آیه الله مرعشی نجفی، قم، چاپ ، 1404ق.
[7]. ذهبى، شمس الدین محمد بن احمد، تاریخ الاسلام و وفیات المشاهیر و الأعلام، محقق: تدمرى، عمر عبد السلام، ج 1، ص 523، دار الکتاب العربى، بیروت، چاپ دوم، 1413ق؛ واقدی، محمد بن سعد بن منیع، الطبقات الکبرى، محقق: عبد القادر عطا، محمد، ج 2، ص 155، دار الکتب العلمیة، بیروت، چاپ اول، 1410ق؛ واقدی، محمد بن عمر، کتاب المغازی، محقق: مارسدن جونس، ج 2، ص 677، مؤسسة الأعلمى، بیروت، چاپ دوم، 1409ق.
[8]. طبری، أبو جعفر محمد بن جریر، تاریخ الأمم و الملوک، محقق: ابراهیم، محمد أبو الفضل، ج 3، ص 15، دار التراث، بیروت، چاپ دوم، 1387ق؛ ابن کثیر دمشقی، اسماعیل بن عمر، البدایة و النهایة، ج 4، ص 211، دار الفکر، بیروت، 1407ق؛ بیهقى، احمد بن حسین، دلائل النبوة، محقق: قلعجى، عبد المعطى، ج 4، ص 257،دار الکتب العلمیة، بیروت، چاپ اول، 1405ق؛ ابن هشام، عبد الملک، السیرة النبویة، تحقیق: السقا، مصطفی، الأبیاری، ابراهیم، شلبی، عبد الحفیظ، ج 2،ص 337، دار المعرفة، بیروت، چاپ اول، بیتا؛ یعقوبی، احمد بن أبی یعقوب، تاریخ الیعقوبی، ج 2، ص 56، دار صادر، بیروت، چاپ اول، بیتا.
[9]. تفسیر منسوب به إمام حسن عسکری(ع)، ص 177، مدرسة إمام مهدی(عج)، قم، چاپ اول، 1409ق.
[10]. شیخ حر عاملى، محمد بن حسن، إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات، ج 1، ص 423، اعلمى، بیروت، چاپ اول، 1425ق.
[11]. ر.ک: عیاشى، محمد بن مسعود، تفسیر العیّاشی، محقق و مصحح: رسولى محلاتى، هاشم، ج 1، ص 200، المطبعة العلمیة، تهران، چاپ اول، 1380ق
هدایت شده از h...m.p.r
⁉️پرسش⬇️
⁉️آیا می شود از ذبیحه ی غیر مسلمانان استفاده کرد؟
ما در اینجا از گوشتهایی استفاده میکنیم که ذبح اسلامی نشدهاند! آیا خوردن این گوشتها اشکال دارد؟ در صورتی که بقیه مسلمانان از کشورهای دیگر میگویند که حلال است.
⬇️پاسخ اجمالی⬇️
بر اساس نظر فقهای شیعه و مکتب اهلبیت، گوشتهایی که ذبح اسلامی نشده باشند، در حکم مردار بوده و خوردن آن حرام است.
⬇️پاسخ تفصیلی⬇️
✅از نظر فقه شیعه، شرط حلال بودن گوشتهایی که در بازار، قصابیها و مغازهها(سوپر مارکتها) به فروش میرسد، این است که 👈اوّلاً: از گوشت حیوانات حلال گوشت باشد. 👈ثانیاً: این حیوان حلال گوشت ذبح شرعی شده باشد.
🔰برای اینکه ذبح شرعی باشد باید شرایط زیر در آن رعایت گردد:
1⃣ذبح کننده باید مسلمان باشد، یا کسی که به حکم مسلمان است؛ مانند بچه مسلمان که هنوز به سن تکلیف نرسیده باشد.[1] و ذبح غیر مسلمان در حکم میته و مردار است، در این جهت بین کافر کتابی و غیر کتابی، فرقی نیست.[2]
2⃣سر حیوان را با چیزی ببرند که از جنس آهن باشد.
3⃣در موقع سر بریدن(ذبح)، جلوی بدن حیوان رو به قبله باشد.
4⃣هنگام ذبح، ذابح(کسی که سر میبرد) نام خدا را بر زبان جاری کند.
5⃣حیوان بعد از ذبح حرکتی هرچند کوچک داشته باشد، تا معلوم شود زنده بوده و ذبح شده است.
6⃣از پشت سر، حیوان را ذبح نکنند.[3]
اگر با این شرایط حیوان حلال گوشت را ذبح کنند، گوشت آن حلال و قابل مصرف است.
⬅️اما اهلسنت،[4] در این باره نظر دیگری دارند. آنان اگرچه گوشتهایی را که به دست کفار غیر کتابی ذبح میشود، حلال نمیدانند و در این جهت با شیعیان فرقی ندارند، ولی خوردن ذبیحه کفار اهل کتاب(گوشتهایی که توسط یهودی و مسیحی ذبح میشود)، را حلال میدانند.[5] 👈اما یک شیعه نمیتواند بر طبق مذاهب آنان عمل نماید! وظیفه شرعی وی آن است که بر طبق فقه اهلبیت، عمل نماید.
⬇️⬇️منابع⬇️⬇️
[1]. طبق نقل شیخ بهایی در کتاب حرمة ذبایح اهل الکتاب، ص 59، در حرمت ذبیحه کفار اهل کتابی که یهود و مسیحی و مجوسی نباشند، اختلافی بین علمای اسلام از شیعه و سنی نیست، تا چه رسد به کافری که اصلا از اهل کتاب نباشد و فقط اختلاف در باره ذبیحه یهودیان و مسیحیان و مجوسیان است،" لا خلاف بین علماء الإسلام من تحریم ذبائح أهل [الکتاب] من عدا الیهود و النصارى و المجوس من أصناف الکفار، و إنما الخلاف فی هؤلاء الأصناف الثلاثة لا غیر".
[2]. امام خمینی، تحریرالوسیلة، ج 2، ص 621.
[3]. همان، ص 621- 623.
[4]. البته در بین آنها حنبلیها با نظر شیعه موافق هستند، حرمة ذبایح اهل الکتاب، ص62.
[5]. شیخ بهائی در کتاب حرمة ذبایح اهل الکتاب، ص 59- 63 میگوید: ذهب جمهور علماء الإمامیة کالشیخ المفید محمد بن النعمان، و ...إلى أن ذبائحهم(اهل الکتاب) محرمة لا یجوز الأکل منها على حال من الأحوال سواء ذکر اسم اللَّه علیها أم لا، و وافقهم على ذلک الحنابلة. و ذهب الحنفیة و الشافعیة و المالکیة إلى إباحة ذبائح أهل الکتاب و إن لم یذکروا اسم اللَّه علیها، و وافقهم الشاذ من علماء الإمامیة.
#شبهه
جناب آقای ارکانی نماینده محترم نیشابور
بادرود و ادب و احترام، جهت آگاهی جنابعالی در رابطه با اظهارات آقای مخبر و عدهای از روحانیون نسبت به حقوق بازنشستگان مطالبی را که گویا مسئولان نیز از آن ناآگاه می باشند عرض نمایم : من شرح حال خودم را می نویسم که در رابطه با اکثریت بازنشستگان کشوری نیز صدق می کند. اینجانب در مهرماه ۱۳۴۸ با دیپلم و با حکم گروه ۵ پایه ۱ و حقوق ماهيانه ۵۶۴ تومان در آموزش و پرورش استخدام شدم. از حقوقم ۸/۵ درصد یعنی مبلغ ۴۷/۹ تومان بعنوان بازنشستگی کسر و بهمراه همان مبلغ توسط دولت بحساب صندوق بازنشستگی واریز میگردید. که با آن مبلغ بیش از یک سکه تمام پهلوی میشد خرید و در طول ۳۰ سال خدمت ۳۷۸عددسکه تمام به صندوق بازنشستگی واریز شده است حال چنانچه به قیمت امروز که بها سکه بیش از ۲۸ملیون تومان است من به تنهایی مبلع ۱۰/۵ملیاردتومان در صندوق ذخیره دارم که حداقل سود بانکی آن با کارمزد ۲۰درصد ماهيانه مبلغ ۱۷۶ملیون تومان میگردد در حال حاضر مبلغ ۱۱ملیون تومان دریافت می کنم یعنی کمتر از ۷ درصد سود واقعی سرمایه گذاری خودم و با این وصف همه مسئولین فکر می کنند به بازنشستگان لطف می کنند و از بیتالمال به این قشر به قول خودشان غیر فعال حقوق را بعنوان صدقه ولطف به آنها میدهند ضمن اینکه یادآوربشوم که من ضمن اینکه حقوق بازنشستگی حق قانونی ومالکیت من و هر بازنشسته ای هست که بقیمت عمر۳۰ ساله من جمع آوری کرده ام اما بعنوان یک ایرانی وصاحب اصلی این آب وخاک من هم ازپول نفت ، گاز وپتروشیمی ها وکارخونه های فولاد وذوب آهن ومعادن طلا ، مس وصدها معادن وکارخانه های موجود در کشورم مالک وسهیم هستم واین ثروتهای مملکت مختص به قشرخاص یاطبقه ای خاص نیست که خود را مالک آن بدانند ، اینک از شما درخواست داریم پاسخ یاوه گوئی های بی خبران را بدهید.
از این که وقت گذاشتید ، سپاسگزارم.
پیروز و تندرست باشید.
🌹لطفا نشرحداکثری🌹
هدایت شده از جان من و سید علی💕
#متن_شایعه⛔️👇🏻
مخبر در جلسه هیئت دولت عنوان کرد: بازنشستگان فقط مصرف کننده هستند و هیچگونه سود یا مزایایی برای ما ندارند،اضافه کردن حقوق آنها فقط بار مالی دولت را بالا میبرد و از طرف دیگر سایر صنوف هم برای افزایش حقوق خود به خیابانها می آیند و این نباید به یک روش برای زیاده خواهی تبدیل بشود
آنقدر این پیام روپخش کنید تابرسه به خود از خدا بیخبرش و...
#پاسخ 👇⬇️
🔸معاونت ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر معاون اول رئیس جمهور، اظهارات منتسب به محمد مخبر در فضای مجازی درخصوص بازنشستگان را تکذیب کرد.❌
🔹به گزارش خبرگزاری برنا، در اطلاعیه این دفتر آمده است: بنا بر ماموریت رئیس جمهور محترم، معاون اول در جلساتی با حضور مسئولان ذیربط و نمایندگان اتحادیه ها و انجمنهای بازنشستگی حرفها و دغدغههای بازنشستگان را شنیده و همواره بر رفع آنها تاکید کردهاند. ایشان در تمامی جلسات رسمی و غیر رسمی جز در حمایت از این قشر آبرومند و محترم، سخنی نگفته است.
👈بنابراین سناریوسازی و اظهارنظرهای ساختگی و دروغی که در فضای مجازی به ایشان منسوب شده، به هیچ عنوان صحت ندارد و تکذیب می شود.
✅لازم به تاکید است در آخرین جلسهای که با حضور معاون اول رئیس جمهور در خصوص بازنشستگان محترم برگزار شده، جبران مابهالتفاوت عدد مصوب دولت با میزان افزایش مورد نظر بازنشستگان به عنوان متناسب سازی حقوق از سوی سازمان تامین اجتماعی به تصویب رسید.
🔸https://www.borna.news/fa/tiny/news-1347623
#فجازی_آلوده_است
#زودباور_نکنیم
هدایت شده از جان من و سید علی💕
چرا ارزش پول ملی عراقی بالاتر از پول ایران است و ارزش آن کاهش نمی یابد؟
⁉️ پاسخ به یک #شبهه_رایج در راهپیمایی اربعین
🔹 از سال ۱۹۳۲ تا قبل دهه ۱۹۹۰ در دوره استعمار بریتانیا، که واحد پول #دینار در عراق شکل میگیرد، ارزش این پول، با کمک ارزهای خارجی، همچون روپیه هند در دوره استعمار آن توسط بریتانیا و یا با پوند استرلینگ، میخکوب میشدهاست.
🔸 در ابتدای دهه ۱۹۹۰ عراق بابت هزینههایی که دولت صدام به علت جنگ با ایران و کویت، برای این کشور به وجود میآورد، با کسری بودجه شدید مواجه میشود که دولت صدام حسین را مجبور به #چاپ_پول بسیار زیاد برای جبران کسریهای بودجه میکند. به همین خاطر، این کشور #تورمهای سه رقمی (٪۳۰۰ و ٪۴۰۰ و ٪۵۰۰ و....) را تجربه و در سالهای متوالی ارزش پولاش بهشدت کاهش پیدا میکند و ارزش هر دینار که تا قبل از این معادل با یک سوم دلار بوده(یعنی هر ۳ دینار معادل یک دلار بوده است) هزار برابر کم میشود.( ارزش هر دلار در بازار آزاد معادل ۳۰۰۰ دینار عراقی میشود.)
🔹 این مسئله ادامه پیدا میکند تا زمانیکه عراق تصمیم میگیرد با بدهکاری و گرفتن #وام آن را جبران کند؛
از کشورهایی همچون عربستان و ژاپن و چین و...برای تامین کسری بودجه خود وام میگیرد که این اقدام، بدهکاری سنگینی را برای این کشور به ارمغان میآورد.
🔸 در همین حین، آمریکا در سال ۲۰۰۳ به قصد #غارت_نفت عراق، ولی با بهانه وجود سلاحهای کشتار جمعی در این کشور، حمله کرد درحالیکه میدانست که در صورت اشغال نظامی آن، موظف خواهد شد بدهی عراق را از درآمد نفت این کشور به طلبکارانش بپردازد. در اینصورت سهم کمی از نفت به آمریکا میرسید؛ به همین خاطر آمریکا تصمیم میگیرد با اعمال فشار سیاسی به طلبکاران عراق، آنان را مجبور به بخشیدن مبلغ اعطاییشان به عراق کرده و از این طریق توانسته کل نفت عراق را تصاحب کند.
🔹 با این کار بحران بدهکاری سنگین عراق در پی کاهش شدید ارزش پول آن برطرف میشود اما مشکل همچنان از طریق دیگری باقی میماند و آن وابستگی شدید پول عراق به ارزهای میخکوب شده خارجی است.
🔸 مشکلی که این ارزهای میخکوب شده خارجی در عراق همانند کشور امارات و عربستان، به وجود میآورد این است که نرخی که برای ارزها تعیین میشود برای اینکه معیشت مردم حفظ بشود، پایین تر از نرخ واقعی است و این کار مانند آن است که دمای بدن یک بیمار با یک قرص تببر پایین نگهداشتهبشود. این که قیمت ارز با یارانه دولت یا با دستور دولت پایین نگه داشتهشود، منجر به این میگردد که تولید گرانتر از واردات برای کشور تمام شود. قیمت کالای وارداتی ارزانتر و بهصرفهتر از کالای تولیدی خود کشور تمام میشود. در نتیجه رغبت مردم به خرید کالای وارداتی بیشتر میشود و در نتیجه تولید تضعیف میگردد.
این مسئله معادل با تضعیف سیستم ایمنی بدن فرد بیمار برای مقابله با بیماری است که درنهایت نیاز بدن به قرص تببر برای مقابله با ویروس را تشدید میشود.
🔹 این اتفاقی است که در عربستان و امارات نیز به صورت #وابستگی بودجه کشور تا ٪۹۰ درصد به فروش نفت و ضعف در تولید و واردات حتی اقلام غذایی و... میتوان مشاهده کرد که این مسئله آینده این کشورها را به شدت دچار مشکل خواهد کرد و وابستگی دولت به فروش نفت را افزایش داده و هزینههای دولت رشد صعودی داشته و کسری بودجه نیز تشدید خواهد شد.
🔸 پایان این مسئله قطع به یقین، #سقوط این کشورها در بحران بدهی خواهد بود.
و این میخکوب بودن کنونی پول این کشورها، قطعا در بلند مدت به ضررشان تمام خواهدشد و مشکلات زیادی علیالخصوص در صورت تحریم شدن یا درگیر جنگ شدن مشابه به جنگهای این کشور با ایران و یا کویت( که ارزش پول عراق را تا ۱۰۰۰ برابر کاهش داد) برایشان به دنبال خواهد داشت.
💠 اندیشکده راهبردی #سعداء