پنجرهای از معماری ایرانی به زن، زندگی آزادی
پنجره واژهای است مرکب از دو واژه پن (به معمای بستن) و جره (به معنای دارای قرینگی). بر این اساس، پنجره در معماری اسلامی ایرانی غالبا دارای قرینگی بود اما چون در این سبک، خانه با الگوی درونگرا ساخته میشد، پنجرهها و اُرسیها به سمت حیاطی که در دل خانه بود باز میشدند (و نه به سمت معبر). لذا حریم خانه رعایت میشد و نیازی به پوشاندن پنجره با پرده و ... نبود و چون پنجره پوشانده نمیشد ساکنین خانه، هم از مواهب طبیعی نظیر نور و باد طبیعی بهره بیشتری میبردند و هم از قرینگیِ پنجره به عنوان ابزاری برای زیبایی هرچه بیشتر اتاقها بهره میبردند. چنین پنجرهای (نظیر همین تصویر) روزن زندگی بود.
اما در سبک زندگی معاصر، زن عفیف ایرانی چارهای ندارد جز آنکه پنجره را به دلیل برونگراییِ خانه، با پرده بپوشاند و لذا نه امکان بهرهمندی از مواهب طبیعی را مییابد و نه برخلاف خانه سنتی، به زیبایی پنجره توجه چندانی میکند؛ زیرا از داخل خانه هیچ دید و منظری به فرم چنین پنجرهای وجود ندارد. چنین پنجرهای که از اغلب کارکردهای سابقش ساقط شده و حتی به ابزاری برای نقض حریم بصری تبدیل شده است بیش از آنکه روزن زندگی باشد دریچه ییهودگی است؛ اینکه با پوشاندن پنجره دقیقا کارکردهایی که به خاطر آنها طراحی شده است را نقض کنیم اگر مصداق بیهودگی نیست پس چیست؟! اگر با بازنگری در الگوی معماری خانه، پنجره دوباره به روزن زندگی تبدیل شود، زن ایرانی در خانه خود، آزادی بیشتری خواهد داشت، آزادی که نتیجه حفظ حریمش از مجرای روزنهای زندگی است.
@baladetayyeb
🌏@bardegi_modern
"*کسی نبودن*"
اگر بتوانی هیچ کس باشی، اگر بتوانی کسی نباشی، اگر بتوانی وسوسه ی کسی شدن را از خودت دور کنی، اگر بتوانی آن حرفهای تلقینی را که از کودکی به خورد ما داده اند؛ که برای خودت کسی باش، سری از توی سرها در آور، و کسی شو، همه را به دور بیندازی، تو بُرده ای و مزه ی حیات واقعی فقط در چنین کیفیتی حس شدنی است.
یک سالک، تا کسی باشد سلوک نمیکند. او سلوک می کند تا از شرّ همه ی هویت هایِ القایی خلاص شود.
سالک وجودش خالی است، پاک است، چیزی نیست تا بخواهد برایش اهمیت قائل شود.
پس هیچ ضربه و اهانتی نیز نمی تواند او را از مسیرش منحرف کند.
چنین کسی گویی در خلأ راه می رود.
اما غیر سالکانی که مرتب برای خود اهمیت قائل اند و شخصیت پروری می کنند، و بقول معروف کسی شده اند، همواره در تیر رس شیطان اند.
اینان پیوسته ضربه می خورند. زیرا همان اهمیت قائل شدن هایشان، نقطه ی ضعف شان است.
وسوسه ی کسی شدن، از آنِ کسانی است که احساس حقارت و زبونی می کنند.
چون حقیر و زبون اند، میخواهند این حقارت را با کسی شدن جبران نمایند.
اینان نمی دانند که "*کسی نبودن*" برگ برنده است.
پس از آن خلأ درونی، از آن عظمت لایتناهی باطن شان غافل اند.
حتی اگر کسی بیاید و آنها را با عظمت درونی شان آشنا کند، آن را نمی فهمند، حتی اگر بفهمند، وحشت زده از آن می گریزند.
زیرا برای اینان، کسی نبودن به معنای باختن است. لذا همواره به طرف کسی شدن در حرکت اند.
حاضرند تن به هر ذلتی بدهند تا بعنوان کسی شناخته شوند. و بدیهی است هر چه بیشتر پیش روند، بیشتر بیمارتر و افسرده تر می شوند.
آری وسوسه ی کسی شدن، بیماری بزرگ عصر ماست. و اگر آموزش های غلط، همچنان به آن دامن بزنند، این بیماری منجر به از خودبیگانگی مفرط گشته، و چون سرطانی نسل های آینده را به اضمحلال روحی روانی خواهد کشاند. تنها تعلیم درست، آن است که کمک کنی، هر کس خودش شود، همان که "احسن الخالقین" آفریده است.
و ابراهیم هادی الگویی است برای آنها که نمی خواهند در این دنیا کسی باشند...
@bardegi_modern
♦️💢پادشاه روسیه، بریتانیا و آلمان در جنگ جهانى اول همگى نوه یک مادربزرگ بودند!
تزار روسیه بعد از جنگ گفته بود اگر مادربزرگم زنده بود امکان نداشت بگذارد ما با همدیگر بجنگیم!
♦️هنوز هم بسیاری از کشورهای دنیا تحت سلطه نامرئی خاندان فرعونی هستند ، اما به اسم دموکراسی و رای مردم!!
🌏@bardegi_modern
جهت کار میلنگد!
رهبری خطاب به دولت احمدینژاد:
در زمینهی جهتگیریهای کلی و کلان دولت توصیهی من این است که این جهتگیریها را با شدت، با حدت و با تعصب حفظ کنید. از این جهتگیریها انصراف پیدا نکنید.
۶شهریور ۸۹
رهبری خطاب به دولت رییسی:
من این را گواهی میدهم، شهادت میدهم که مسئولین محترم دولتی با همهی وجود دارند کار میکنند؛ یعنی واقعاً تلاشی که دارد انجام میگیرد، تلاش بسیار خوبی است؛ منتها جهتگیریها را مراقبت کنند.
۱۰بهمن ۱۴۰۱
جهت «فاعتبروا یا اولی الابصار» این مقایسه معانی زیادی دارد!
✍سیدامیرحسین حسینی
@afra_eco
مفهوم شهر عبودیت در کلام علامه طباطبایی خطاب به هانری کربن استاد دانشگاه پاریس:
"در دين مقدّس اسلام تمام زمينها و امكنه بدون استثناء محلّ عبادت است. اگر فردى بخواهد نماز بخواند يا قرآن بخواند يا سجده كند يا دعا كند در هرجا كه هست مىتواند اين اعمال را انجام دهد و رسول الله فرموده است: "جُعِلَتْ لى الأرضُ مَسْجِدًا و طَهورًا"؛ ولى در دين مسيح چنين نيست، عبادات بايد فقط در كليسا انجام گيرد و در موقع معيّن، عبادات، در غير كليسا باطل است. بنابراين اگر فردى از مسيحيان در وقتى از اوقات حالى پيدا كرد (مثلاً در نيمه شب، در خوابگاه منزل خود) و خواست خدا را بخواند چه كند؟ او بايد صبر كند تا روز يكشنبه بيايد و كليسا را باز كنند و براى دعا در آنجا حضور پيدا كند؟ اين معنى قطع رابطۀ بنده است با خدا".
پینوشت: این فرمایش مرحوم علامه طباطبایی، تاییدی است بر مفهوم شهر عبودیت در تمدن اسلامی. بر خلاف شهرهای معاصر که به دلیل تاثیرپذیری از تمدن معاصر غرب و نظام سرمایهداری، مصداق شهر ثروت هستند و گرچه مسجد و ابنیه مذهبی هم دارند اما اینها رکن شهر نیستند و با نگاهی سکولار و فروکاهنده، در حاشیه مناسبات شهری هستند حتی اگر به ظاهر در مرکز شهر باشند. اما در شهر سنتی، همه مناسبات، حتی مناسبات اقتصادی که مادیترین مناسبات شهر است، حول محور عبودیت شکل میگرفت و مذهب در متن شهر بود و نه در حاشیه.
دقت کردهاید که چرا در شهر سنتی، معماری همه فضاها حتی معماریِ مادیترین اجزای شهر نظیر بازارها، متاثر از معماری مساجد و موتیفهای مذهبی بود؟! فلسفه این تاثیرپذیری، همین مفهومِ شهر عبودیت بود. به این معنا که در چنین شهری، همه چیز حتی بازار و مناسبات اقتصادی هم بر مدار عبودیت شکل میگرفت و این، یعنی تبدیل بازار به نابازار در تمدن اسلامی؛ نابازاری که بیش از آنکه فرهنگش اقتصادی باشد اقتصادش فرهنگی است. در چنین شهری، هر سوی شهر حتی بازار (نابازار) هم بستری است برای بندگی و یاد خدا: "فَأَيْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّه: پس به هر سو رو کنید آنجا روی خداست" (بقره/۱۱۵).
@baladetayyeb
🌏@bardegi_modern
🔆 حضرت آیتالله خامنهای حفظهالله
🔸من همیشه نظامهای اجتماعی را به تورهای ماهیگیری مثال میزدم که گاهی در میان خود هزاران ماهی را میکشانند به یک سمت خاصی و آن ماهیان خودشان متوجه نیستند که با همان حرکت تور، دارند به یک طرفی کشیده میشوند و نمیفهمند که یک کسی دارد آنها را هدایت میکند در داخل تور، آنها خیال میکنند آزادند و دارند راه میروند، هیچ احساس اسارت هم نمیکنند. نظامهای اجتماعی هم این چنیناند، حتی نظام صحیح هم به یک معنا همینطور است، اگر چه او دیگر اسارت نیست چون در او آگاهی و بینایی هست، وانگهی نظام مستند به خدا و بندگی بالاخره بندگی خداست، اما هر نظام اجتماعی این خصوصیت را دارد، انسانها در نظام اجتماعی داخل یک تور نامرئی هستند و دارند کشانده میشوند به یک طرفی؛ اگر چنانچه آنها را به طرف بهشت ببرند، انسانها را به طرف بهشت میروند، و اگر بهطرف جهنم ببرند، انسانها دارند به طرف جهنم کشانده میشوند.
💡قرآن میفرماید: «أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللَّهِ كُفْرًا وَأَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دَارَ الْبَوَارِ. جَهَنَّمَ يَصْلَوْنَهَا ۖ وَبِئْسَ الْقَرَارُ» (سورۀ ابراهیم، آیه ۲۸ و ۲۹). سردمداران نظامهای باطل و طاغوتی و کفرآمیز، انسانهایی را که در سایه این نظامها دارند زندگی میکنند میکشانند به سمت جهنم و اگر این نظام یک نظام غیرخدایی است کشانندگان این نظام همان کسانی هستند که اطراف تور را گرفتند و دارند میبرند به یک طرفی. پس اطاعت از هر نظام اجتماعی باطل و غلط و غیرالهی عبادت غیرخداست ولو اسمش هم مسلمان باشد و نمازش را هم بخواند.
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=17177
#نظامهای_اجتماعی
#جهتداری_نظامهای_اجتماعی
#جهتداری_نرم
#نظامها_و_ساختارها_جامعه_را_تربیت_میکنند
#نظامها_نظمدهندهی_جامعهاند
#دولت_اسلامی
@Asre_jadid_57
@bardegi_modern
📷 معلمی که با وجود دو شیفت کار از پس مخارجش برنیامد و به تن فروشی روی آورد
🔻خلاصه ای از داستان زندگی یک معلم سابق ۴۱ ساله اهل ایندیانای آمریکا:
⚠️ «دستمزدم به قدری بد بود که مجبور شدم برای تأمین زندگی کارهای جانبی مانند «تدریس کلاسهای ورزشی گروهی، مربیگری تغذیه، آموزش بچهها، کسبوکار سفید کردن دندانها، و طراحی پیراهن و لیوان» انجام دهم
تمام روز را تدریس میکردم و سپس تا زمانی که به رختخواب میرفتم، روی یکی از کارهای جانبیام کار میکردم. اغلب شبها گریه میکردم و بدلیل استرس مالی افسرده شدم.
سپس تورم به اوج خود رسید قیمت بنزین سر به فلک کشید، قبوض مواد غذایی من دو برابر شد و از نظر مالی ناامیدتر شدم.
❌ تا اینکه عکسهای نیمه برهنه خودم رو در سایت.... بارگذاری کردم و درآمدی کسب کردم مسئولین بعد از اطلاع از موضوع از شغل مورد علاقهام یعنی معلمی اخراجم کردند حالا درآمدی چند برابر معلمی ازین سایت دارم»‼️
✅ دنیای غرب اینجوری زنان و دختران رو به سمت فحشا سوق میده
#تمدن_نکبت
@HalalZadeha
@bardegi_modern
🔴مهمترین موانع ازدواجِ جوانان، در نگاه امام خامنهای روحیفداه
1️⃣ به نظر شما چه زمانی برای ازدواج مناسب هست؟
🔻هر چه زودتر بهتر! اسلام اصرار دارد بر این که این پدیده [ازدواج] هر چه زودتر، انجام گیرد.
📆۱۳۸۰/۱۲/۰۹
2️⃣ منظور شما از زود دقیقا چه زمانی هست؟
🔻 زود که میگوییم یعنی از همان وقتی که دختر و پسر احساس نیاز میکنند به داشتن همسر.
📆۱۳۸۰/۱۲/۰۹
3️⃣ یعنی چی؟ اینجوری که باید توی سن نوجوانی ازدواج کنن!
🔻چرا سنّ ازدواج در کشور ما بالا رفته؟ مگر جوان هفده ساله، هجده ساله، نوزده ساله، احتیاج ندارد به اطفاء نیاز جنسی و غریزهی جنسی؟
📆۱۳۹۲/۰۸/۰۸
4️⃣ آخه یه پسر هفده ساله که نه شغل داره نه مسکن! چجوری ازدواج کنه؟؟
🔻 ما نباید تصوّر بکنیم که حتماً بایستی یک نفری یک خانهی مِلکی داشته باشد، یک شغل درآمدداری داشته باشد، بعد ازدواج بکند! نه!! اِن یَکونوا فُقَرآءَ یُغنِهِمُ اللهُ مِن فَضلِه؛ این قرآن است [که] با ما دارد اینجور حرف میزند.
📆۱۳۹۲/۰۸/۰۸
5️⃣ من دیگه رد دادم!! کسی که خرج خودشو نداره چرا باید یکی دیگه رو بدبخت کنه؟
🔻ممکن است جوان، الان هم امکانات مالی مناسبی نداشته باشد، امّا انشاءالله بعد از ازدواج خدای متعال گشایش میدهد. ازدواج جوانها را متوقّف نکنید.
📆۱۳۹۴/۰۴/۲۰
6️⃣ ینی همینجوری دست خالی بریم خواستگاری؟ اگه خدا نرسوند چی؟
این یک وعدهى الهى است؛ ما باید به این وعده، مثل بقیهى وعده های الهی که به آن وعدهها اطمینان میکنیم، اطمینان کنیم.
📆۱۳۹۳/۰۵/۰۱
7️⃣ قبول، خدا هم پولشو برسونه، ما برای ازدواج آمادگی کافی رو نداریم!
🔻 اینکه دخترها بگویند ما هنوز آمادهی ازدواج نشدهایم، پسرها بگویند ما هنوز عقل زندگی نداریم، حرفهای منطقی آن چنانی نیست. نه، جوانها آمادگی هم دارند، خیلی هم خوبند. این حس گریز از مسئولیت، مقداری مانع میشود از اینکه این کار انجام شود.
📆۱۳۷۹/۰۶/۲۸
8️⃣ آخه الان وضعیت جامعه عوض شده! دیگه مثل قدیم نیست...
🔻 شما که جوانید، مطالبهگرید، این سنتهاى غلطى که در زمینهى ازدواج وجود دارد، بایستى شماها نقض کنید؛ باید واقعاً در جامعه یک حرکتى در این زمینه بهوجود بیاید.
📆۱۳۹۳/۰۵/۰۱
9️⃣ آقا تسلیم!! حالا پدر و مادرها رو چیکار کنیم؟ اونا زیر بار نمیرن...
🔻به پدرها و مادرها تذکّر میدهم؛
من خواهش میکنم
و تقاضا میکنم
از شماها که یک خرده امکانات ازدواج را آسان کنید. پدر و مادرها سختگیری میکنند.
ازدواج جوانها را متوقّف نکنند؛ من خواهش میکنم که پدرها و مادرها به این مسئله توجّه کنند!
📆۱۳۹۴/۰۴/۲۰
#ازدواج
https://eitaa.com/joinchat/2191065108Ca9b7422fd4
@bardegi_modern
♦️ زامبیها در خانه ما هستند!
♦️ در تعریف زامبی گفتهاند: یک مرده از گور برخاسته و از لحاظ جسمانی متحرک و افسانهای است که از طریق زنده کردن یک جنازه به وجود آمدهاست.
⛔️ امروز کم و بیش در خانه همه ما تعدادی کودک و نوجوان با این ویژگیها پیدا میشوند. بچههایی که ساعات طولانی سر در گوشی هستند و در شبکههای اجتماعی گردش میکنند.
⛔️ پدر و مادر خوشحالند که فرزندشان کنارشان آرمیده و از برخی آسیبهای رایج در جامعه مصون است. غافل از آنکه فرزندش در لجنزاری تنفس میکند همه آسیبهای اجتماعی از آنجا ناشی میشود.
⛔️ چنین نوجوانان بیتحرک که مثل جنازه، چشم به گوشی دوخته بودند وقتی با تحریک همان فضای مجازی سر به تحرک، شورش و عصیان میگذارند جامعه و حتی والدین احساس میکنند این بچهها و این نسل را نمیشناسند. آن بچهها هم حس میکنند این جامعه را نمیشناسند و ارزشی برای هنجارهای آن قائل نیستند.
⛔️ لذا مثل زامبیها به جنگ ارزشهای جامعه خود میروند و ارکان هویت خویش را میجوند تا بتوانند رضایت و تایید اینستاگرام، توئیتر و تلگرام را به دست آورند.
♦️ پانوشت: آن اتاق فکری که درس و زندگی تمام فرزندان ما را به فضای مجازی کشاند میدانست چه میکند و ثمره آن را در اغتشاشات اخیر دید.
✅ فرزندان خود را از این لجنزار نجات دهیم.
https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329
@bardegi_modern
27.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هوالحکیم
آیت الله میرباقری:
هنگامی که براساس #علوم_انسانی_مدرن جامعه را شکل میدهید؛ آنگاه که به مساله #پوشش[حجاب] میرسید اگر به لوازم غربی آن التزام نداشته باشید #بحران ایجاد میشود.
@mj_khajevand |
@bardegi_modern