#ما_ملت_امام_حسینیم
سپاهپوش کردن خیابان ،توسط اهالی بلوک ایثار گشت ،فاز پنج
@barnamehaye_farhangi
🔹 اطلاعیه مهم دفتر رهبر انقلاب درباره مراسم عزاداری محرم امسال
🔸دفتر مقام معظم رهبری در اطلاعیهای اعلام کرد مراسم عزاداری امسال در حسینیه امام خمینی(ره) به صورت عمومی برگزار نمیشود و مشروح برنامههای عزاداری در حضور رهبر انقلاب اسلامی از شبکه یک سیما پخش خواهد شد.
👈متن اطلاعیه به این شرح است:
🔸 بسمه تعالی
🔸ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و یاران با وفای ایشان به اطلاع میرساند مراسم عزاداری در حسینیه امام خمینی(ره) امسال به علت رعایت دستورالعملهای بهداشتی و ضوابط اعلامی ستاد ملی مقابله با کرونا به صورت عمومی برگزار نمیشود و مشروح برنامههای عزاداری در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظلهالعالی) از شبکه یک سیما پخش خواهد شد.
🔸امید است به برکت عرض ارادت و عزاداریهای خالصانه همه ارادتمندان اهلبیت علیهمالسلام بویژه ملت حسینی ایران، دفع بلا و بیماری نزدیکتر شود. انشاءالله.
✍ دفتر مقام معظم رهبری
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
@barnamehaye_farhangi
سیره امام حسین علیه السلام و اصول تربیت دینی
. انسان موجودی است که در تعامل با جامعه و روابط و مناسبات اجتماعی رشد میکند. بنابراین تربیت دینی در صورتی به اهداف متعالی خویش خواهد رسید که از تعاملات انسان با سایر انسانها غافل نباشد. در جریان این ارتباط دو سویه است که از یک سو انسان از دیگران اثر میپذیرد و از سوی دیگر منشا تغییر دیگران میگردد. در جریان عاشورا آموزههای تربیتی فراوانی در راستای ارتباط امام با دیگران وجود دارد که مبین اصول اساسی تربیت دینی است. بخشی از این اصول تربیتی که در راستای تحقق تربیت دینی و بر اساس مقتضیات زمان و مکان و ویژگیهای اختصاصی متربیان (یاران امام) به کار گرفته شده عبارتند از عفو و مثبتنگری در راستای هدایت انسانها، در نظر گرفتن تفاوتهای فردی، و عملگرایی در جریان تربیت دینی.
مثبت نگری در راستای هدایت انسان ها
امام حسین (ع) به عنوان یک مربی آگاه ضمن توجه به این اصل مهم با به کارگیری شیوه های تربیتی مناسب زمینه را برای هدایت افراد فراهم میکردند. ملاک امام برای مواجهه با توبهکنندگان عملکرد صحیح ایشان در زمان حال بود نه اعمال گذشته آنها. نمونه بارز مواجهه امام با توابین مواجهه ایشان با حُّر است.
عکسالعمل امام نسبت به حُّر در نگاه اول حاکی از نوعی مثبتنگری است. زیرا کوچکترین اقدام و یا حتی جملهای که حاکی از سوء ظن در برخورد اولیه امام (ع) با حُّر به عنوان یکی از سرداران سپاه دشمن، در تاریخ گزارش نشده است. امام (ع) حُّر را با آغوش باز میپذیرد. سیره عملی امام در جریان حادثه کربلا مبین این اصل مهم در تربیت دینی است که گذشته افراد هر چقدر هم سیاه باشد قابل چشمپوشی است و به محض پشیمانی افراد و عزم آنها در جبران خطاها باید گذشته سیاه آنها را فراموش کرد. «بخشش کینهها را از میان میبرد». همین عفو و گذشت است که باعث میشود امام، حُّر را با آغوش باز بپذیرد و در هنگام شهادت بر بالین او حاضر شده با ظرافتی بسیار در گفتار، عملکرد اورا مورد تأیید و تحسین قرار دهد. امام ضمن اشاره به مفهوم لغوی اسم حُّر از یک سو اقدام مادر حُّر را در انتخاب نامی زیبا برای فرزندش تحسین میکند و از سوی دیگر حُّر را به عنوان آزاد مردی که در آخرین لحظات خود را از فشار روانی حاکم بر سپاه عمر سعد رها کرد و آزادانه به ندای حق گوش فرا داد ستایش میکند.
در نظر گرفتن تفاوتهای فردی
هر چند پرداختن به بحث تفاوتهای فردی در عرصه تعلیم و تربیت از دیرباز مطرح بوده اما توجه جدّی به آن در سدههای اخیر صورت گرفته است. این در حالی است که در آموزههای دینی این مسئله از همان ابتدا به عنوان یک اصل اساسی مد نظر قرار گرفته است در آیه 286 سوره بقره این موضوع صراحتاً بیان شده است: «لاَ یُکَلِّفُ اللّهُ نَفْساً إِلَّا وُسْعَهَا» خداوند هیچ کس را، جز به اندازه تواناییاش، تکلیف نمیکند. آیات 233 بقره، 52 انعام و 42 اعراف نیز بیانگر اهمیت تفاوتهای فردی در اسلام است. متناسبسازی تکالیف دینی با شرایط جسمی و حتی موقعیت مکانی و زمانی افراد بیانگر کاربردی شدن این اصل کلی در رویکرد تربیتی دین اسلام است. این اصل مهم از آنچنان اهمیتی برخوردار است که امام حسین (ع) در سختترین شرایط از آن غافل نمیشود و با در نظر گرفتن احوالات یاران خود بیعت خود را از برخی از آنها به طور اختصاصی بر میدارد به عنوان نمونه امام (ع) وقتی شنید که پسر محمد بن بشیر حضرمی در سرحد ری اسیر شده است به او فرمود: «خدا تو را رحمت کند من بیعت خویش را از تو برداشتم تو برو در تلاش آزاد کردن پسرت باش». امام با بصیرتی فراوان با ملاحظه وضعیت روحی محمد بن بشیر در سختترین شرایط که از دیدگاه استراتژیستهای جنگی وجود یک نفر نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است بیعت خویش را از او بر میدارد. از دیدگاه امام آرامش روحی افراد در هنگام انتخاب راه و در پی آن نبرد از اهمیت فراوانی برخوردار است. بنابراین امام با توجه تفاوتهایی که در پی برخی حوادث در روحیه افراد ایجاد میشود بیعت خود را از آنها را برمیدارد این اقدام امام نمود بارز توجه به اصل تفاوتهای فردی در جریان تربیت دینی است.
@salehin_parand
@barnamehaye_farhangi
عملگرایی
یکی از بزرگترین آفتهای تربیت دینی فقدان عملگرایی در این عرصه است. تلاش در جهت نهادینه کردن رفتارهای دینی در سایر افراد امری است پسندیده اما ترغیب و تشویق دیگران برای دینگرایی بدون محقق شدن این رفتارها در سیره عملی شخصی نتیجه چندانی به دنبال نخواهد داشت. «قُلْ یَا قَوْمِ اعْمَلُوا عَلَی مَکَانَتِکُمْ إِنِّی عَامِلٌ فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ مَنْ تَکُونُ لَهُ عاقِبَهُ الدّارِ إنَّهُ لَا یُفْلِحُ الظّالِمُونَ» ( انعام/135) عملگرایی در عرصه تربیت دینی از یک سو آزمونی برای سنجش اعتقادات قلبی افراد محسوب میشود و از سوی دیگر الگویی است کارآمد برای دیگران. عملکرد امام حسین (ع) در وقایع عاشورا بیانگر این اصل مهم است که ایشان فرایض و دستورات دین را به حوزه اندیشه محدود نکردهاند، بلکه آن را در سیره عملی خود متبلور ساختهاند، برای مثال تأکید امام بر نماز و عبادت تنها در محدوده کلام باقی نمیماند، بلکه در عبادتهای ایشان در شب عاشورا و نماز ظهر عاشورا متجلی میشود و تأکید ایشان بر عفو و گذشت در زمان قدرت در مواجهه ایشان با حُّر و بخشش او به عمل تبدیل میگردد «اِعفی النّاسُ مَن عَفا عَن قُدرَتهُ».
احترام به حقوق دیگران
در فرهنگ اسلامی واژه حق از جایگاه ویژهای برخوردار است، چرا که از والاترین مرتبه وجود تا ادنی مرتبه آن به نوعی با این واژه مرتبط هستند. بر این اساس حق شامل حق اله، حق الناس و حق النفس میباشد. احترام به حقوق دیگران یا رعایت حق الناس به عنوان ثمره تربیت دینی در سیره معصومین از جایگاه ویژهایی برخوردار است. نبی مکرم اسلام نادیده گرفتن حقوق دیگران را در زمره گناهان بزرگ قرار میدهد: «از گناهان بزرگ این است که مال دیگری را بدون حق تصرف کنند». ادای دیون دیگران مبین احترام به حقوق آنهاست. این امر از چنان اهمیتی برخوردار است که امام حسین (ع) کسانی را که حق الناس بر ذمّه دارند از همراهی خود محروم میکند. ایشان در روز عاشورا رسماً اعلام کرد: «لا یُقْتَلُ مَعِی رَجُلٌ عَلَیهِ دَیْنٌ کسی که حق دیگران بر ذمّه دارد سعادت کشته شدن در جبهه من (و در راه حق) را ندارد.». اهتمام بر استرداد حقوق دیگران یکی از اصول مهم تربیت دینی است توجه امام حسین (ع) به حقوق دیگران در سختترین شرایط بیانگر جایگاه ویژه این اصل مهم در تربیت دینی منبعث از اندیشههای پیشوایان دینی است .
@salehin_parand
@barnamehaye_farhangi