eitaa logo
بصائر
1.4هزار دنبال‌کننده
472 عکس
87 ویدیو
41 فایل
«هذا بَصائِرُ لِلنَّاس‏؛ این قرآن کتابی است بصیرت آفرین برای مردم.» (جاثیه: 20) ارتباط با ادمین: @basaer_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
⚠️ سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با شعار "میخوانمت"، ان شاءالله از ۱ الی ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ و از ساعت ۱۷ تا ۲۴، در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد. ⚠️ برخی بخشهای مهم و جذّاب نمایشگاه امسال عبارتند از: "کودک"، "نوجوان"، "هوش مصنوعی و نوآوری های قرآنی"، "نهج البلاغه"، "زن و خانواده"، "بین الملل"، "فروش کتاب های دینی و قرآنی"، "فروش محصولات حجاب و عفاف"، "حوزوی"، "صهیونیسم شناسی"، "حکمرانی قرآنی" و ... . ⚠️ ضمنا رویدادهای و مسابقات جذاب و متنوعی در بخشهای مختلف نمایشگاه امسال تدارک دیده شده و سفره های افطاری ساده نیز در نمازخانه پهن خواهد شد و مردم عزیز مهمان نمایشگاه خواهند بود. @basaer_fi
‏استقبال کم نظیر و میلیونی مردم از ‎ و برنامه تلویزیونی محفل و برگزاری محفل باشکوه و قرآنی امام حسنی ها در ورزشگاه آزادی و جزءخوانی های پرجمعیت قرآن در حرم های مطهر، مساجد و امامزادگان، همه و همه نشانه دلدادگی مردم عزیز ما به قرآن کریم است. قدر این ظرفیت بی نظیر را باید بدانیم... @basaer_fi
💠قرآن، کتاب محبوب ایرانیها ✍ دکتر علیرضا معاف 🔸 نظرسنجی‌های دقیق از نگرشهای ایرانیان در سالهای اخیر نشان می‌دهد ۹۵درصد ایرانیان، قرآن را کتابی «مقدس و آسمانی و به شدت قابل احترام» می‌دانند 🔸طی دو سه سال اخیر، رویدادها و برنامه‌هایی در حوزه قرآن تولید شده که هم مردمی بودن قرآن را نشان می‌دهد، هم چالش جذابیت-محتوا را حل کرده، هم توانسته میان معنویت و شادی جمع کند، هم قرآن را کتاب زندگی معرفی کند و هم از شیوه های مختلف بیانی و غیر بیانی برای معرفی قرآن به طیفهای مختلف بهره ببرد و جذابیت بالای هنری و رسانه ای هم داشته باشد 🔸پدیده تلویزیونی محفل، نمایشگاه بین‌المللی قرآن و محفل قرآنی صدهزارنفری ورزشگاه آزادی که استقبال گسترده مردمی از آنها نشان داد، قرآن همچنان محبوب‌ترین کتاب برای ایرانیهاست 🔸استقبال مردم از این اتفاقات قرآنی، پدیده‌ای مهم است که با نگاه پدیدارشناختی و با مولفه‌های نشانه‌شناختی و معناشناختی، نشان از وجود یک گرایش شدید در مردم به قرآن دارد. 👈👈👈 متن کامل در لینک زیر: https://dana.ir/2054253 @basaer_fi
به بهانه توصیه رهبرانقلاب به دانشجویان برای بهره گیری از آثار آیت الله مصباح بزدی در تدبّر آیات قرآن. نسخه مختصر.pdf
140K
💠 به بهانه توصیه رهبرانقلاب به دانشجویان برای بهره گیری از آثار آیت الله مصباح یزدی در تدبّر قرآن کریم/ تحلیلی از برخی ویژگی های منحصر به فرد مجموعه "معارف قرآن" آیت الله مصباح ✍ شبیر فیروزیان ⚠️ رهبرانقلاب در دیدار رمضانی با دانشجویان به آنها توصیه کردند برای فهم و تدبر در آیات قرآن از آثار مرحوم آیت الله مصباح یردی بهره ببرند: 🔸 «هرچه می توانید با قرآن مأنوس بشوید؛ همه چیز در قرآن هست، که با تدبّر در قرآن [به دست می‌آید]؛ البتّه این تدبّر با «راهنمایی» باید همراه باشد. اسم مرحوم آقای مصباح (رضوان الله‌ علیه) دو سه بار اینجا آورده شد که بجاست؛ از کتابهای ایشان استفاده بشود. حقّاً و انصافاً فکر این مرد بزرگ، فکر کمک‌کننده‌ی به حرکتِ درستِ فکریِ جوانهاست.» ⚠️ مرحوم آیت الله مصباح یزدی همچون استادش مرحوم علامه طباطبایی(رحمة الله علیه)، از معدود فیلسوفانی است که علاوه بر فکر و پژوهش در مباحث فلسفی، در حوزه مباحث قرآنی و روایی و اخلاقی نیز وارد شده و خلاقیت ها و ابتکارات متعددی را نیز در این حوزه ها رقم زده است. ⚠️ هرچند بسیاری از آثار مرحوم آیت الله مصباح یزدی مشحون از آیات قرآن و تبیین و تفسیر دقیق آنهاست، اما در این میان مجموعه «معارف قرآن» ایشان، که درواقع بیان فشرده یک دوره مبانی دینی و اسلامی بصورت موضوعی و با محوریت آیات قرآن کریم است، از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار است که به باور نگارنده مطالعه آن بر هر جوان انقلابی که به دنبال کار فرهنگی و سیاسی است، واجب است. ⚠️در این مقاله برخی ویژگی های منحصر به فرد این تفسیر موضوعی قرآن بیان و تحلیل شده است. @basaer_fi
⚠️ پرواز موشک ها از آسمان‌ کربلا... استعاره ای از هم افزایی "قدرت نرم" و "قدرت سخت" جمهوری اسلامی... @basaer_fi
✍ یک اشتباه راهبردی در چگونگیِ مواجهه با مسئله «کشف حجاب»/ روش مواجهه اندیشمندانی همچون «آیت الله مصباح» با فتنه های فرهنگی- اجتماعی چگونه بود؟ 1⃣ تامّل در آیات قرآن کریم نشان دهنده این نکته راهبردی و مهم است که در نوع مواجهه با هر فتنه و ناهنجاری سیاسی، فرهنگی و اجتماعی (مانند مسئله «کشف حجاب»)، «اصل اساسی» و «اولویّت»، باید برخورد شدید و قهرآمیز با «ریشه ها»، «علّت ها»، «سامری ها» و «منافقانی» که عامل و نفوذیِ دشمن هستند و «شبکه های مولد ناهنجاری های اجتماعی» و «عاملان اصلیِ» ایجاد آن فتنه ها و ناهنجاری ها باشد، نه برخورد با معلول ها و قربانی های کف خیابانی. «گوساله های سامری» و «مسجد ضرارها»یی که پایگاه ایجاد ناامنی های عقیدتی، فرهنگی و سیاسی هستند باید با مدیریتی دقیق و هوشمند، سوزانده شوند یا تخریب شوند. 2⃣ امام امیرالمؤمنین(ع) در توصیه ای به محمد بن حنفیه که پرچم سپاه در جنگ جمل را به او داده بودند، می فرمایند: 🔸«ارْمِ بِبَصَرِكَ‏ أَقصَى‏ الْقَوْمِ‏ وَغُضَّ بَصَرَكَ وَاعلَم أَنَّ النَّصْرَمِن عِندِاللَّهِ سُبْحَانَه‏؛به انتهای سپاه دشمن بنگر و دیده ات را(از آنچه که اراده ات را سست می کند) فرو افکن و بدان که پیروزی از سوی خداوند سبحان است.»(نهج البلاغه؛خطبه11) درواقع توصیه امیرالمؤمنین(ع) به همه مجاهدان جهاد فرهنگی(اعم از فعالان خودجوش فرهنگی، اندیشمندان و کارگزاران) این است که در این جهاد، سرگرمِ مصادیق پیش پا افتاده و دمِ دستی و بدون اولویت نشوید؛ ماجرا را «راهبردی»، «عمیق»، «ریشه ای»، «جامع»، «برآیندی»، «فرآیندی»، «جریانی»، «چند ضلعی» و «چند بعدی» ببینید:«ارْمِ بِبَصَرِكَ‏ أَقْصَى‏ الْقَوْمِ؛به انتهای سپاه دشمن بنگر». همچنین می فرماید:«غُضَّ بَصَرَكَ». یعنی خیره نشو و چشمانت را نیمه بسته نگاه دار؛ از چه چیزی؟ از هرآنچه که ممکن است در میدان جنگ در تو «اختلال محاسباتی» ایجاد کند. از تعداد نفرات و تجهیزاتِ بزرگنمایی شده، از حواشی پر سر و صدا و از مصادیق و موضوعات غیراولویت دار. 3⃣ با توجه به آنچه گفته شد، در مسئله "کشف حجاب" نیز نباید فریب بزرگنمایی ها و حاشیه سازی های دشمن از "کشف حجاب های خیابانی" را خورد. بلکه باید «میدانِ اصلیِ نبرد» را درست تشخیص داد: ✅ امروز میدان نبرد اصلی در مسئله کشف حجاب، «مدیریت صحیحِ فضای مجازی»(بطور خاص، تلگرام و اینستاگرام) است. ✅ میدان نبرد اصلی، «نظارت دقیق بر شبکه نمایش خانگی» است. ✅ میدان نبرد اصلی، برخورد با «سلبریتی های قبح شکن و هتّاکِ مرتبط با سفارتخانه های غربی» است. ✅میدان نبرد اصلی، «برخورد با مافیای تولیدکننده و واردکننده و توزیع کننده لباسهای نامناسب» است. ✅ میدان نبرد اصلی، برخورد با سرشبکه های مرتبط با دشمن هستند که با وعده پول، افرادی را برای قبح شکنی و کشف حجاب های خیابانی اجیر و سازمان دهی می کنند. ✅ میدان نبرد اصلی، نظام آموزش و پرورش و آموزش عالیِ پر اشکال ماست که خروجی هایش در کف خیابان دیده می شود. ✅ میدان نبرد اصلی، اندیشه های فرهنگیِ خطرناکی است که از ابتدای انقلاب در ذهن برخی کارگزاران و تصمیم سازانِ کشور نقش بسته. ✅ میدان نبرد اصلی نفوذی هایی هستند برای در امان ماندن خود از تیغ انتقاد، ما را مشغول به معلول های خیابانی و حواشی و امور غیراولویت دار کردند و می کنند. آری! باید نیم نگاهی هم به خیابان داشت؛ولی نه بگونه ای که ما را دچار «ناامیدی»،«فریب» و «اختلال محاسباتی» کند تا بخش عمده سیاستگذاری ها و مطالبه گری ها را نیز به سمت خیابان سوق دهیم. برخورد با معلولها بدون برخورد جدی با علت ها، نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه بر شدت آن می افزاید. 4⃣ این اشتباهی بود که برخی در دهه هفتاد نیز که زمانه شروع تهاجم فرهنگیِ دشمن بود،مرتکب شدند؛ اما از آن سو امثال «شهید آوینی» و مرحوم «آیت الله مصباح یزدی» که درک عمیق تری از موضوع داشتند، ریشه ها و علت ها و سامری ها و منافقان و مرجفون و نفوذی های فرهنگیِ دشمن و سیاستگذاران پشت پرده فرهنگ را هدف می گرفتند و برخورد سخت با آنان را مطالبه می کردند. 5⃣همچنین سیاستگذاریها و قوانین در این زمینه نباید «تک بعدی» و تنها ناظر به «برخورد با مصادیق خیابانیِ کشف حجاب» طراحی شوند. برنامه عملیاتیِ دشمن در مسئله حجاب، منسجم، منظّم، چند بعدی، مکمل یکدیگر و به تعبیر قرآن، «صفّاً»(در یک صف واحد) است: 🔸«فَأَجمِعوا كَيدَكُم ثُمَّ ائتُوا صَفًّا؛ (فرعون گفت:)تمام نيرو و نقشه خود را جمع كنيد و دريك صف(به ميدان مبارزه)بيائيد.»(طه: 64) در نتیجه در جبهه حق نیز باید طرّاحی و برنامه عملیاتی و قوانین، چند لایه، منسجم، مکمل یکدیگر و «صَفًّا» باشد. این نوع جهاد فرهنگی است که دارای اتقان و مورد رضایت خداوند متعال است: 🔸"إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذينَ يُقاتِلونَ فِي سَبيلِهِ صَفًّاكَأَنَّهُم بُنيانٌ مَرصوصٌ"(صف:4) @basaer_fi
💠 ضابطه‌های خوش‌گمانی 🔸 یک موضوع مهمی ما در تعاملاتمون داریم به اسم خوش‌گمانی. اونقدر مسئله خوش‌گمانی اهمیت داره که یکی از بزرگان در کتاب سلوکی خودش نوشته دلیل بالا بودن پادش افراد شرکت کننده در نماز جماعت اینه که اون‌ها به یک نفر خوش‌بین هستند؛ فرد پیش نماز مورد وثوق اقتداکننده‌ها است، بعد خداوند پاداش می‌دهد به‌حدی که اگر ده نفر بشوند دیگر کسی نمی‌تواند ثوابش رو بنویسد. در تمام تعاملات همین طوره البته چارچوب های خودش را دارد. 🔹 مثلا امام در یک سخنی فرمودند که اگر اکثر اهل زمانه انسان‌های ناصالحی بودن، اصل اولیه خوش‌گمانی نیست، احتیاطه! و اگر اکثر جامعه انسان های خوبی بودند اصل اولی خوش‌گمانی است. 🔸 عزیزان فرد خوش‌گمان گاهی ساده لوحی می‌کند و آسیب می‌بیند. گاهی فرد خوش‌گمان به خاطر طینت پاک و ذهن صاف خودشه که بهره‌های خودش رو دارد. می‌تواند آدم خوش گمان باشه ولی احتیاط لازم را هم در امور داشته باشد. 🔹 سخن امیرالمومنین رو نگاه بفرمایید «وَ قَالَ عليه‌السلام لاَ تَظُنَّنَّ بِكَلِمَةٍ خَرَجَتْ مِنْ أَحَدٍ سُوءاً وَ أَنْتَ تَجِدُ لَهَا فِي اَلْخَيْرِ مُحْتَمَلاً» ... هرگز به خاطر یک کلمه‌ای که از کسی صادر می‌شود گمان بد نداشته باش «وَ أَنْتَ تَجِدُ لَهَا فِي اَلْخَيْرِ مُحْتَمَلاً» ... در حالیکه می‌تونی در توجیه خیر بودن نیت او یک احتمالی رو بدهی. این در صورتی است که جامعه اکثرشون انسان‌های خوبی باشن مثلا ما اگر در یک شهری برویم که اکثر مردم آلوده‌اند، اصل اولیه خوش‌گمانی نیست ... لذا خداوند فرموده «انَّ بعض الظَّن إثم» همه گمان‌ها گناه محسوب نمی‌شه، بعضی از گمان‌ها بد است و مورد مذمت پروردگار است. 🔹 ان شاءالله خداوند به ما توفیق بده در درجه نخست به خودش خوش‌بین باشیم. چون در قرآن گلایه شده که بعضی‌ها «الظّانّین بالله ظنّ السَّوء» به خدا بدگمانند. فردی که بدگمان است وقتی دعا می‌کنه مسلما به سادگی حاجتش برآورده نمی‌شود. در روایت داریم وقتی دعا می‌کنید گمانتون این باشد که حاجت الآن کف دست شماست.
✍️ نگاه کلان، راهبردی و برآیندیِ امام صادق(علیه السلام) به پدیده های سیاسی و اجتماعی و ریزش برخی خواص انقلابیِ جزئی نگر/ در برابر رفتارهای پیچیده و متشابه ولیّ خدا چه باید کرد؟ ✍ شبیر فیروزیان 🔰 عیب جویی امام صادق(ع) از زرارة ابن اعین ⚠️ زرارة ابن اعین، یکی از اصحاب خاص و بسیار مورد اعتماد امام باقر(ع) و امام صادق(ع) بود. اما امام صادق (ع)، در برخی مجالس، گاه از او بدگویی می کرد. رفتاری که شاید بسیاری از خواص سیاسی زمان ما با آن مواجه شوند، موضع آنان را نسبت به ولیّ تغییر دهد. امام صادق(ع) در پیامی خصوصی به زراره، علت این رفتار خود را جلوگیری از تعرّض حکومت ظالم آن زمان به زراره بیان می کنند. چراکه ارتباط با امام صادق(ع)، تبعات زیادی برای یاران حضرت درپی داشت و فشارهای زیادی را به آنان تحمیل می کرد و این رفتار امام(ع)، از طمع دشمنان نسبت به او می کاست. (ر.ک: تفسیر نورالثقلین؛ ج3، ص285) ⚠️ آنگاه حضرت برای روشن شدن این رفتار خود برای زراره، به ماجرای سوراخ کردن کشتی توسط حضرت خضر(ع) اشاره نمودند که پس از مدتی در بیان علت این رفتار سؤال برانگیز خود به حضرت موسی(ع) فرمود: 🔸«وَ أَمَّا السَّفِينَةُ فَكانَتْ لِمَساكِينَ يَعْمَلُونَ فِي الْبَحْرِ، فَأَرَدْتُ أَنْ أَعِيبَها وَ كانَ وَراءَهُمْ مَلِكٌ يَأْخُذُ كُلَّ سَفِينَةٍ غَصْباً؛ اما كشتى، از آنِ بينوايانى بود كه در دريا كار مى كردند، خواستم آن را معيوب كنم، [چرا كه] پيشاپيش آنان در ساحل پادشاهى بود كه هر كشتى [درستى] را به زور مى گرفت.(و با این عیب گذاری، دیگر در غصب آن طمعی نخواهد داشت.)» (کهف: 79) ⚠️ هرچند از ارادت زرارة به امام صادق(ع) اندکی هم کاسته نشد، اما برخی از یاران دیگر امام صادق(ع) با مشاهده برخی رفتارهای پیچیده اینچنینی به تدریج از ایشان رویگردان شدند. 🔰کشتی انقلاب و نگاه راهبردی و کلانِ ولیّ خدا به پدیده های سیاسی_اجتماعی ⚠️ این روایت و آیه شریفه بیانگر این نکته هستند که ولیّ خدا نگاه جامع و برآیندی و فرآیندی و راهبردی به پدیده ها دارد. همه اتفاقات جزئی را در چارچوب یک نقشه کلان تر می بیند و تصمیم می گیرد. او پدیده ها و اتّفاقات داخل کشتی را با نگاه به ساحل و دوردست ها تحلیل می کند و تصمیم‌ می گیرد. و این خود ممکن است موجب بروز برخی رفتارهایی از جانب او شود که از نظر ما که جزیی نگر و حال اندیش هستیم، رفتارهای متشابهی قلمداد می شوند. ⚠️ در زمانه ای که فتنه های سهمگین از هر سو بر مردم و نظام‌اسلامی سرازیر می شوند، ممکن است در مواردی لازم باشد خضر زمانه ما، با نگاهی بلندمدت، راهبردی و جریانی که به پدیده ها دارد و به دلایل و مصالحی که بعدها آشکار خواهد شد، حتی اجازه دهد بخش هایی از کشتی انقلاب موقتاً دچار عیب و آسیب شود تا از آسیب های جدّی تر به این کشتی جلوگیری شود. ⚠️ این همان نگاهی است که هارون(ع) برای عبور از فتنه سامری داشت و همان نگاهی است که امیرالمومنین(ع) برای عبور از فتنه هایی همچون سقیفه و حکمیت داشت. ⚠️ جبهه انقلاب تا وقتی از نگاههای جزئی، مقطعی، کوتاه مدت، گزینشی و حال اندیشانه عبور نکند و داشتن نگاه کلان، راهبردی، برآیندی، فرآیندی، جریانی و بلند مدت به پدیده ها را تمرین نکند، نمی تواند با ولیّ خدا هم افق شود. @basaer_fi
هدایت شده از حکمرانی قرآنی
🔻هشتمین جلسه از سلسله نشست های حکمرانیِ قرآنی ✅ موضوع نشست: 🔸حکمرانیِ قرآنی و مسائل جوانان ایران 🔸حکومت چگونه مسائل جوانان را حل کند؟ 🔸حضور جوانان در حل مسائل کشور؛ چگونه؟ 🗣 سخنرانان: 🔹دکتر وحید یامین پور؛ دبیر شورای عالی جوانان کشور 🔹حجت‌الاسلام استاد قاسمیان؛ رئیس کتابخانه، موزه و اسناد مجلس 🔹دکتر شبیر فیروزیان؛ سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 🔹 دکتر علیرضا معاف؛ مشاور راهبردی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی 🗓 تاریخ برگزاری: چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه ساعت ۱۰ تا ۱۲ 📌مکان برگزاری: خیابان ولیعصر، پایین تر از تئاتر شهر، خیابان هاشمی فر، پلاک ۱۵ ، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طبقه هفتم ، سالن جلسات علامه طباطبایی 🆔 @hokmrani_qurani
📚 بازسازی انقلابی در ساختار فرهنگی در اندیشه‌ی حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی) 📝 مهدی جمشیدی ۳۶۰ صفحه ♦️ نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شبستان اصلی، ورودی ۱۸، راهروی ۶ غرفه‌ی @khameneibook
هدایت شده از حکمرانی قرآنی
🔻نهمین جلسه از سلسله نشست های حکمرانیِ قرآنی ✅ موضوع نشست: 🔸چیستی و چگونگی بازسازی قرآن بنیان و انقلابی ساختارهای فرهنگی 🔸الزامات تحقق فرهنگ دینی و جامعه سازی قرآنی 🗣 سخنرانان: 🔹دکتر مهدی جمشیدی؛ نویسنده و عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔹حجت‌الاسلام استاد قاسمیان؛ رئیس کتابخانه، موزه و اسناد مجلس 🔹دکتر شبیر فیروزیان؛ معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 🔹دکتر علیرضا معاف؛ مشاور راهبردی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی 🗓 تاریخ برگزاری: سه شنبه ۱ خرداد ماه ساعت ۱۵ تا ۱۷ 📌مکان برگزاری: خیابان ولیعصر، پایین تر از تئاتر شهر، خیابان هاشمی فر، پلاک ۱۵ ، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طبقه هفتم ، سالن جلسات علامه طباطبایی 🆔 @hokmrani_qurani
⚠️ فاللّهُ خَيْرٌ حافِظاً وَ هُوَ اَرْحَمُ الرّاحِمينَ 🔸 برای سلامتی رئیس جمهور قرآنی مان دعا کنیم...