✋
حنجرههای اجارهای
1⃣ افکار عمومی کشور همچنان بازگشت دست اندرکاران دولت سابق را برنمیتابند و آنچنان که پیداست برای فراموشیِ خاطرات 8سال گذشته، زمان بیشتری نیاز است؛ چند باری هم که رئیس دولت سابق قصد اظهار نظر پیرامون تحولات کشور را کرده است با واکنش منفیِ توده مردم مواجه شده و لذا فعلاً ترجیح داده است که در سکوت خبری به سر ببرد؛ ناگفته پیداست که حامیان دولت سابق هم از شرایط بهتری برخوردار نیستند و عملاً با بحران کمبود توجه دست و پنجه نرم می کنند؛ با فهم این واقعیت است که بانیان وضع موجود به شیوه دیگری برای رسیدن به اهداف خود متوسل شدهاند. بخوانید؛
2⃣ در مکاتب غربی یک اصل مسلم و قطعی است که وقتی کالایی، خریدار ندارد و از طرفی توان ارتقای کیفیت کالا هم نیست، با تغییر بستهبندی، همان کالای قبلی را روانه بازار مصرف کنند؛ آنچنان که پیداست این دسته از رسانه ها نیز چنین راهبردی را در پیش گرفته اند؛ به این بیان که طبق یک قرارداد نانوشته -و شاید نوشته شده- تحلیلها و مواضع خود را از حنجره های ظاهر الصلاح و به اصطلاح «انقلابی»، به فضای عمومی کشور پمپاژ می کنند.
3⃣ از مأموریتهای قطعی این رسانهها، القای ناامیدی و دلسرد کردن مردم به حل مشکلات کشور و همچنین تردید افکنی در توانایی های دولت مستقر است؛ بدیهی است که مطرح شدن این اظهارات از طرف خود آنان بیشتر به طنز شبیه است ولی اگر همین اظهارات توسط افرادی مطرح شود که اولا عنوان «انقلابی» را یدک بکشند و ثانیا سخنان خود را با لایهای از دلسوزی بپوشانند، شرایط متفاوتی را رقم خواهد زد؛
4⃣ لازم به ذکر است که شناخت اجیر شدگان نیز به این آسانی نیست اما میتوان با تأمل بر مواضع آنان در بازههای زمانی مختلف، به این مهم نائل شد؛
شاه بیت سخنان آنها شامل این جمله است که «ما ابتدا از دولت حمایت کردیم اما...»؛ قسمت دوم این جمله نیز به فراخور مأموریت محوله تغییر می کند و هر دفعه حوزهای -مانند بهداشت، مسکن، سیاس خارجی، اقتصاد و... - زیر آتش حملات قرار میگیرد.
5⃣ در پایان و تنها به این جهت که نشان داده باشیم پیش از این نیز چنین راهبردی اتخاذ شده بود به مصاحبه یکی از عناصر افراطی این جریان استناد میکنیم؛
عباس- ع» (عضو مرکزیت حزب منحله مشارکت)، 5 مهر 91 به عصر ایران گفته بود:
«آقای ناطق اگر از جایگاه فعلیاش در جناح راست خارج شود و به اصلاحطلبان بپیوندد، چیزی به آنها اضافه نمیکند. اهمیت او در این است که در آن سو قرار دارد نه در اینسو! ناطق اگر به این سو بیاید، جایگاهش را در آن سو از دست می دهد. ناطق باید در آنسو خوب بازی کند»!
✍ادمین عقال
✅ کانالجامع خبری، تحلیلی، آموزشی باسواد رسانهای
👇
https://eitaa.com/joinchat/3688300608Cf61f1be155
✋
تصاویر شهید سرگرد قاسم زمانی و ستوانیکم محمدجواد بای که هواپیمایشان امروز در اصفهان سقوط کرد
✅ کانالجامع خبری، تحلیلی، آموزشی باسواد رسانهای
👇
https://eitaa.com/joinchat/3688300608Cf61f1be155
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✋
تصاویر واقعی از آخرین لحظات آزادسازی خرمشهر
✅ کانالجامع خبری، تحلیلی، آموزشی باسواد رسانهای
👇
https://eitaa.com/joinchat/3688300608Cf61f1be155
✋
شش سکانس از ضد واکنشها به اثر فاخر "سلام فرمانده"
🔺سرودی که فارغ از قیل و قال های روزمره و حاشیههای سیاسی و در یک بستر کاملا مردمی، راه خودش را در میان تشتت ذائقه ها و سلیقههای هنری و موسیقیایی امروزی پیدا کرد و به خط مقدم جهاد فرهنگی تبدیل شد که باید پایش ایستاد و هزینه داد و مراقبت کرد تا از جانب نااهلان و بیگانگان ترور نشود.
🔸اما صف موافقین اثر بسیار پررونق بود و قلبها و ذهن های آزاده، فارغ از جناح بندیهای سیاسی و لایف استایلهای متکثر، پیام اثر را دریافت کرده و علاوه بر همسویی و درونیسازی، تکثیر و بازارسال کردند.
🔹اما مخالفین و منتقدین انقلابی اثر هم کما بیش وجود داشتند که البته در ادامه و بدلیل سونامی مثبت به راه افتاده از جانب این محصول، گوی انتقاد از آنها به کام اپوزیسیون و ضدانقلاب ربوده شد و جریان بیگانه، موج منفی پرشتابی را با تکنیک برچسبزنی استارت زد که در ادامه به چند نمونه اشاره میکنیم.
1️⃣ شست و شوی مغزی کودکان و استفاده ابزاری از آنها:
بیبی فارسی آن را تبلیغاتی خوانده و کارزاری برای سوءاستفاده از کودکان معرفی میکند و با برجسته کردن بخشهای خاصی از سرود، آن را محصولی حکومتی و تبلیغاتی با بهره برداری ابزاری از بچه ها و شستوشوی مغزی آنها گزارش میکند.
2️⃣ میلیتاریسیتی و غیر دمکراتیک خواندن اثر:
نشنال سعودی که همیشه رادیکال و افراطی گزارش میکند این سرود را میلیتاریستی(شبهنظامی و امنیتی) و غیردمکراتیک ترجمه میکند و شبیهسازی هیتلری از محتوا و فرم اثر به گزارش در میآورد. در ادامه نیز با شانتاژ و پروپاگاندای معروفش، این سرود فاخر را تلاش حکومت برای جبران ریزش محبوبیت خود مخابره میکند.
3️⃣ ترور کلیدواژه ها و ضدهشتگسازی:
و من و توی ملکه، آن را تمسخر میکند و واژههای بدیلی را جهت از رونق و اعتبار انداختن کلیدواژه های کاشته شده در سرود، بازتولید میکند و به موازاتش با ساخت و پرداخت واکنشهای مردمی موهوم از طرف گزارشگر من و تو، صف مردم علیه مردم را به زعم خود برای خنثی سازی و تولید شکاف اجتماعی، دست و پا میکند.
4️⃣ مبنازدایی و تولید تردید و تنش در جهت و مبانی اثر:
رسانه ای بنام جماران و منتسب به بیت امام در اقدامی تاسف بار و نقدهایی سخیف که تولید تردید و شبهه میکند، می نویسد: چرا اسمی از امام برده نشده و نام آیت الله بهجت که اتفاقا با موسیقی هم مخالف بود! در متن سرود استفاده شده است. چرا از شجریان و موسیقی پاپ در صداوسیما خبری نیست و این سرود بارها و بارها پخش میشود و اینکه این سرود ماهیتی نظامی امنیتی دارد، در حالیکه حضرت امام با تز گل در برابر گلوله انقلاب کرد؟!(جای تاسف است که برخی فقط از امام، نام و نسبتش را یدک میکشند و درک درستی از آرمان و اندیشه امام نداشته و سرودی که مملو از افق انقلابی امام است را خبط و خروج از تفکر امام تلقی میکند.)
5️⃣ اعتبارزدایی و خلق شبهه حقوقی و قضایی:
در برخی از کانال های خبری گیلان علیه حاج ابوذر روحی، پرونده موهوم قضایی ساخته میشود تا با اعتبارزدایی از این شخصیت، به سطح جریانسازی این اثر خدشه وارد نمایند.
6️⃣ نقدهای فاقد برج مراقبت و توجه به فرامتن:
عده ای هم چه بسا دلسوزانه و فارغ از فرامتن ماجرا و دقت در تاثیرات جریانی این سرود، انتقادات نه چندان جدی و جانداری مطرح میکنند. بعنوان مثال به وجه ادبیاتی ماجرا گیر میدهند که مثلا ساختار فلان فعل و فاعل با متن نمیسازد، یا مثلا سطح معنایی این شعر از فهم کودکان بالاتر است و یا فلان شخصیت مذکور در شعر، برای کودکان ناآشناست. پاسخ این انتقادات البته چندان سخت نیست و درک درست از تربیت کودک که آشنایی با الفاظ و مفاهیم و فضا را جهت ارتباط معنایی ضروری و کافی میداند، چالش را مرتفع میکند. این جنس واکنش بلحاظ ماهوی البته از سایرین جدا بوده و صرفا جهت و ضریب نقدهایش بایستی مدیریت شود تا نقض غرض صورت نگیرد.
🔻یک سرود در ابتدای امر، یک اثر فرهنگی و رسانه ای است ولی وقتی بحق و شایسته به میدان عملیاتی و جریانسازی وارد شده و پیشانی کار فرهنگی و جریان رسانهای ما قرار میگیرد، بایستی از تمام ابعادش مراقبت نمود و با اقدامات سخیف ارگانی و نهادی، شبیهسازی ها و طنزپردازیهای مضحک و عوامانه و همچنین فیگورهای روشنفکرمآبانه، سطح تاثیرش را در داخل خنثی نکرد.
✍علیرضامحمدلو، کارشناس و پژوهشگر رسانه
✅ کانالجامع خبری، تحلیلی، آموزشی باسواد رسانهای
👇
https://eitaa.com/joinchat/3688300608Cf61f1be155
22.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✋
سـوخـتـم... عرض دیگری نیست
🌹شهید صیاد خدایی
✅ کانالجامع خبری، تحلیلی، آموزشی باسواد رسانهای
👇
https://eitaa.com/joinchat/3688300608Cf61f1be155
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✋
چرا سنگ این نظام رو به سینه میزنی؟
🌹تقدیم به تمام مجاهدان و شهیدان راه حق؛ به ویژه شهید حسنصیادخدایی
✅ کانالجامع خبری، تحلیلی، آموزشی باسواد رسانهای
👇
https://eitaa.com/joinchat/3688300608Cf61f1be155
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✋
قدمی برداریم
🎙 عینصاد
✅ کانالجامع خبری، تحلیلی، آموزشی باسواد رسانهای
👇
https://eitaa.com/joinchat/3688300608Cf61f1be155