eitaa logo
بشیرا نذیرا - سراجا منیرا
614 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
195 فایل
کانالی فقط در جهت با شما بودن. میخواهم آنچه برای خود میپسندم برای شما هم به اشتراک بگذارم @bashirseraji13 https://eitaa.com/joinchat/3758751752Cb9a64376c2
مشاهده در ایتا
دانلود
از ترس بمیرید چند روز پیش اینستاگرام استوری مرا که متبرک به نام حاج قاسم عزیز بود، حذف ☺️و برای بار دوم پیجم را مسدود فرمود 😉 به لطف هکران انقلابی دوباره پیج را پس گرفتم 🙈😍 @bahirseraj
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
⚡️امامان مساجد و محلات برای جوانان "سبق و رمایه" و جشنواره میوه "به" برگزار کنند! 👌یکی از برنامه هائی که اجرای آن در مساجد به افزایش کارآمدی و جذابیت مساجد کمک می کند؛ اجرای برنامه های "سبق و رمایه" با مدیریت امام مسجد و محله است. 👌"سبق و رمایه" علاوه بر مزیت شرط بندی حلال، آثاری در حوزه سلامت (بدن سازی طبیعی) و آثاری در حوزه امنیت و نفی سبیل دارد و در مجموع سطح تفریح و هیجان "محله های اسلامی" را ارتقاء می دهد. 👌یکی دیگر از برنامه های مساجد برگزاری جشنواره میوه "به" در محلات است. مصرف این میوه، به چند عامل مضر برای روابط انسانی مانند ترس و ضعف قلب و بخل ضربه می زند. (کافی جلد ۶) در جشنواره های میوه "به"، فوائد این میوه و موارد استفاده آن تبیین می شود و زمینه گسترش تولید و مصرف ميوه "به" برای افراد جامعه فراهم می آید. حجت الاسلام علی کشوری گفتگو با جمعی از نخبگان مشهد درباره برنامه های مسجد برای ساخت تمدن اسلامی - پنج شنبه ۱۶ دی ماه ۱۴۰۰ - مشهد مبارک @olgou4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا آنان که ما را ضد نظام و ولایت می خوانند، سر هایشان زیر برف است؟! مطالبه ما تفکیک سازمان های غذا و داروست مطالبه ما تفکیک سازمان غذا و داروی علاقمندان به طب ایرانی اسلامی از غذا و داروی موجود است @bashirseraj
🔰 سلسله جلسات گفتگو پیرامون تمدن نوین اسلامی و ارائه راهکارهای تحقق آن 🔸 ویژه برنامه سالروز اجرای طرح حذف حجاب توسط رضاخان 🔸 با حضور حجت الاسلام محمد اسماعیل زاده ⏰ هرشب، ساعت 20 🔻 پخش زنده از طریق اسکای روم https://skyroom.online/ch/pavaraqi/omomi ➖ با مرورگر کروم وارد شوید. ➖ گزینه مهمان را انتخاب نمایید.
🔻امام جمعه قم: ❇️ اینترنت ملی و زیرساخت فناوری‌های درونی، از نان شب واجب‌تر است □ آیت‌الله اعرافی: دولت و مجلس در باب فضای مجازی، باید اقدامات اساسی‌تری انجام دهند که یکی از این اقدامات این است که زیرساخت‌های اینترنت ملی و زمینه‌های فناوری‌های پیشرفته افزایش یابد؛ زیرا راه‌حل بسیاری از مشکلات و مفاسد، راه‌اندازی و زیرساخت فناوری‌های درونی است که از نان شب واجب‌تر است. 🔗 https://hawzahnews.com/xbwV8 #⃣ جبههٔ اسلامی در فضای مجازی
🔅 حوزه، حوزویان و ارائه راهکار برای حل مشکلات کشور 🔰 سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران در سفر به استان قم و در دیدار با حوزویان از طلاب و فضلای حوزه علمیه درخواست کرد برای حل مشکلات کشور راهکار ارائه دهند. طرح این موضوع و بیان این موضع از سوی رئیس جمهور بسیار قابل ستایش است، چرا که مبتنی بر نگاهی انقلابی است و نشان می‌دهد دولت سیزدهم جایگاه حوزه علمیه را در حکمرانی، رفیع و نقش آن را در حل مشکلات کشور، کلیدی می‌داند. 💢 اما واکنش‌ها به این درخواست جای تحلیل دارد. برخی از حوزویان در واکنش به این درخواست کار حوزه و حوزوی را صرفا پرداختن به امور تبلیغی و دینی دانستند و برخی دیگر در حد دعا کردن برای حل مشکلات تقلیل دادند. هرچند دعا کلید حل مشکلات است و در جای خود ضروری است، اما سوال این است که این نوع واکنش‌ها ریشه در چه چیزی دارد؟ عملکرد مدیریت حوزه علمیه به عنوان ارگان تنظیم کننده امور حوزویان چه سهمی در این نوع نگاه دارد؟ چرا حوزویان به عنوان افراد تشکیل دهنده این نهاد خود را از عرصه سیاست و اقتصاد و اجتماع دور نگه می‌دارند؟ ⁉️ همه این سوالات و بسیاری دیگر از این دست سوالات در این موضوع قابل طرح است اما آنچه بیشتر مد نظر این نوشته است، واکاوی این سوال است: «پیامد این نوع نگاه، واکنش‌ها و موضع‌گیری‌ها در بلند مدت در نهاد حوزه و نسبتش با جامعه و تحولات آن چه خواهد بود؟» ⭕️ سه موضع برای حوزه و حوزویان نسبت به مشکلات و تحولات جامعه متصور است. اولین موضع، فعال بودن و حضور در صحنهٔ حل مشکلات کشور و مدیریت تحولات جامعه به سوی حاکمیت تام و تمام اسلام است. دومین موضع، انفعال در برابر تحولات و مشکلات و کناره گیری از صحنه حل مشکلات و مدیریت تحولات و سومین موضع حرکت در مسیر تضعیف نظام و بازی در پازل دشمن. ♨️ سومین موضع تخصصا و تخصیصا از نهاد حوزه و عموم حوزویان خارج است. نزاع بر سر موضع اول و دوم است. برخی‌ها عزت و احترام حوزه و روحانیت را در این می‌دانند که از صحنه مشکلات کشور و تحولات جامعه دور باشد و به تماشای مجریان و متولیان بنشیند و نهایتا اگر جایی پای کسی کج رفت تذکر بدهند. این تفکر با اصرار بر این موضع، بیشتر به دنبال حفظ شأن روحانیت و حوزه است و تصورش این است به این شیوه به دین و دیانت آسیب کمتری وارد می‌شود و تلقی‌اش این است که هر چه روحانیت از صحنه سیاست و اجتماع فاصله بگیرد و در بطن تحولات و حل مشکلات نباشد، نزد مردم از حرمت و احترام بیشتری برخوردار است. 🌀 البته که بخشی از مردم نیز چنین روحانی و طلبه‌ای را می‌ستایند ولی ریشه این نگاه و تلقی به دسیسه‌های ضددینی رضاشاه برمی‌گردد که بذر مسموم دوری مردم از روحانیت را کاشت و روشنفکران و دشمنان به پرورش آن همت گذاشتند. ✅ موضع اول، موضعی کاملا انقلابی و برخاسته از قرائت اسلام ناب محمدی است و همواره مورد تأکید امامین انقلاب بوده و هست و بزرگانی همچون شهیدان مطهری، بهشتی و مفتح در همین مسیر جان خود را نثار انقلاب و اسلام کردند و موجب فخر حوزه و حوزویان شدند و همواره در نگاه مردم مورد تحسین بودند. 📛 اما پیامد موضع دوم‌ در بلند مدت چیست؟ انفعال حوزه و حوزویان در برابر مشکلات کشور و تحولات جامعه، شاید به ظاهر دامن آنها را از گرد صحنه سیاست و اجتماع پاک نگه دارد ولی نتیجه اش کنار رفتن دین از صحنه اجتماع و تحولات آن خواهد بود و رفته‌رفته این تلقی، هم برای مردم تعمیق می‌یابد، هم به باوری غلط برای روحانیون و حوزویان تبدیل خواهد شد، آنگونه که در دوره روشنگری با انفعال کلیسای کاتولیک، مدیریت تحولات جامعه به دست تفکر لیبرال و سرمایه‌داری افتاد و انفعال کلیسا به دور بودن دین از عرصه سیاست و اجتماع و اقتصاد کمک کرد و پایه‌های سکولاریسم تقویت شد. 💠 ماهیت و هویت اسلام به اجتماع و سیاست و اقتصاد گره خورده و بخش‌بخش کردن اسلام در این عرصه‌ها ضربه به اصل دین است و مقلوب کردن حقیقت اسلام است. 📝 پی‌نوشت: اگر حوزه یا حوزویان برای ورود به عرصه‌ای تخصص لازم را ندارند، ضرورت شرعی و عقلی ایجاب می‌کند آن تخصص را کسب کرده و خود را برای رفع مشکلات و اقامه حداکثری دین آماده کنند. ✅ فتأمل را در پیام‌رسان ایتا دنبال کنید 👇 🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
ديدارباجوانانوفرهنگياندرمصلاىرشتموسیقی.mp3
1.05M
رضاخان قلدر وقتی خواست از غرب برای ما سوغات بیاورد، اولین چیزی که آورد، عبارت بود از لباس و رفع حجاب. بیانات در دیدار با جوانان و فرهنگیان در مصلای رشت. ۱۳۸۰/۰۲/۱۲ ‌••※[🔹∷∷※∷∷🔹]※•• @khamenei_voice @t_manzome_f_r
متن زیر را اگر نخوانید در حق مرحوم آیت الله مصباح ستم روا داشته اید بعضی ایشان را سانسور کردند، درحالی که سایت ایشان به طور کامل و جامع گویا است
آیت الله مصباح یزدی: «در تحقیقات طب النبی و طب اسلامی از پیشرفته ترین روش‌ها استفاده ‌شود‌.» < پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت علامه مصباح یزدی https://mesbahyazdi.ir/node/2445/%25D8%25A2%25DB%258C%25D8%25AA-%25D8%25A7%25D9%2584%25D9%2584%25D9%2587-%25D9%2585%25D8%25B5%25D8%25A8%25D8%25A7%25D8%25AD-%25DB%258C%25D8%25B2%25D8%25AF%25DB%258C-%25C2%25AB-%25D8%25AA%25D8%25AD%25D9%2582%25DB%258C%25D9%2582%25D8%25A7%25D8%25AA-%25D8%25B7%25D8%25A8-%25D8%25A7%25D9%2584%25D9%2586%25D8%25A8%25DB%258C-%25D9%2588-%25D8%25B7%25D8%25A8-%25D8%25A7%25D8%25B3%25D9%2584%25D8%25A7%25D9%2585%25DB%258C-%25D9%25BE%25DB%258C%25D8%25B4%25D8%25B1%25D9%2581%25D8%25AA%25D9%2587-%25D8%25AA%25D8%25B1%25DB%258C%25D9%2586-%25D8%25B1%25D9%2588%25D8%25B4%25E2%2580%258C%25D9%2587%25D8%25A7-%25D8%25A7%25D8%25B3%25D8%25AA%25D9%2581%25D8%25A7%25D8%25AF%25D9%2587-%25E2%2580%258C%25D8%25B4%25D9%2588%25D8%25AF%25E2%2580%258C%25C2%25BB
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 با حجت الاسلام والمسلمین محمدمسلم وافی در خصوص وضعیت جمعیت ایران ؟ چگونگی حل مسئله ؟ (به خودت متکی باش) @IBSNA_
۲۵۰_ساله در اینکه امامان معصوم گاهی برای حفظ اسلام و مصلحت جامعه، چه در مواقع قدرت و چه در زمان کاهش قدرت تن به صلح و پذیرش اجباری داده اند از مسلمات تاریخ است. نمونه هایی از این صلح های تحمیلی در زمان قدرت و حاکمیت معصومان: ۱. پذیرش حکمیت توسط امام علی (ع) ۲. پذیرش صلح توسط امام مجتبی (ع) در هر دو موضع ، این دو امام بزرگوار در موضع قدرت و حاکمیت بودند، اما عدم آگاهی جامعه و جلوگیری از فتنه و مطالبه عموم، سبب پذیرش ضرر پایین تر شد بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هم پذیرش جام زهر توسط امام خمینی (ره) پذیرش ماجرای کنترل جمعیت تا دهه نود با حدود بیست سال تأخیر و پذیرش مذاکره با نظام خبیث و مستکبر آمریکا توسط امام خامنه ای نمونه های معاصر است آیا درصورتی که مقدمات فتنه ای دیگر فراهم شود و دفع خطر و فتنه با پذیرش جایگزین کم خطرتر ممکن باشد، امام جامعه خطر بزرگتر را با خطر کوچک تر معاوضه نمی کند؟! فتأمل @bashirseraj
هدایت شده از افسران جوان جنگ نرم
⭕️ مرغ همسایه غاز است! 🔺بعد از بازگرداندن محصولات کشاورزی ایران به دلیل بالا بودن مقدار مصرفی سموم و فلزات سنگین در محصولان کشاورزی بالاخره جهاد کشاورزی این مسئله رو تایید کرد 🔺 حالا این وزارت‌خانه مکاتباتی انجام داده تا برای حل مسأله ، علاوه بر گواهی بهداشتی، اخذ گواهی سلامت از سازمان غذا و دارو نیز، الزامی شود. ❌ الحمدلله مردم کشورهای دیگه سلامتیشون از مردم خودمون برای وزارت کشاورزی مهم تر هست خواهشمون اینه گوشه‌چشمی هم به مردم خودمان داشته باشید @Afsaran_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
میزگرد تلویزیونی تکاپو شبکه باران (دوستان سایر استان ها از تلویبیون و... مشاهده بفرمایند) میزبان روح الله منعم موضوع: چالش های زیست مومنانه یکشنبه، ۱۹ دی ماه ساعت ۲۰ : ۲۳ یکی از میهمانان : بشیر سراجی @bashirseraj
📺 پخش زنده ارتباط تصویری رهبر انقلاب با مردم قم در سالروز قیام ۱۹ دی 🔻رهبر انقلاب اسلامی در سالروز قیام ۱۹ دی مردم قم در سال ۱۳۵۶ علیه رژیم ستمشاهی، به صورت تلویزیونی با مردم قم سخن خواهند گفت. 🔸این سخنرانی ساعت ۱۰ روز یکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ به صورت زنده از سایت و صفحات KHAMENEI.IR در شبکه‌های اجتماعی و همچنین از شبکه‌‌های تلویزیونی و رادیویی رسانه ملی پخش خواهد شد. 🔻دیدار رهبر انقلاب با مردم قم در سالروز قیام ۱۹ دی، هر سال با حضور هزاران نفر از مردم این شهر در حسینیه امام خمینی برگزار می‌شد که امسال به علت رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، از طریق ارتباط تصویری با جمعیت حاضر در شبستان امام خمینی اعلی الله مقامه حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها برگزار خواهد شد.
♨️ مژده به زوج‌های جوان 🔸 گردهمایی کشوری «مودّت» 🔺 مخصوص زوج‌های جوان ▪️(مزدوجین بهمن ۱۳۹۸ تا بهمن ۱۴۰۰) 📌 مشهد مقدس 📆 ۲۶ تا ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ (میلاد امیرالمومنین علی علیه‌السلام) 🔻 جمعیت، فرزندآوری و نازایی 🔻 مدیریت آسان چالش‌های زندگی 🔻 اصول رشد و هدایت فرزندان 🔻 همسرداری 🔻 طب اسلامی و خانواده 🔹 با حضور اساتید متخصص در حوزه سبک زندگی و خانواده 🔻 ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیشتر: Shafiye.ir ▪️مکتب اسلامی ▪️اندیشکده بین المللی طب اسلامی @shafiye_ir @maktab_eslami
🔳 کاشت چمن ممنوع شد 🔳آسفالت و بتن پیاده رو ممنوع شد 👈مختاری، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران اعلام کرد : 🔸کاشت چمن در تهران ممنوع شده است، به مناطق ابلاغ کرده‌ایم که سطح فضای سبز را با درخت و درختچه‌های پوششی بپوشانند نه اینکه از چمنی که هر روز باید به آن آب داد استفاده کنند. 🔸از این پس نباید سطح پیاده روها با بتن فرش شود، از سنگ فرش و آجر که رطوبت را به زمین منتقل می‌کند استفاده خواهد شد./ایسنا @bashirseraj
بشیرا نذیرا - سراجا منیرا
میزگرد تلویزیونی تکاپو شبکه باران (دوستان سایر استان ها از تلویبیون و... مشاهده بفرمایند) میزبان
هرچند حضوری نمیتونم برم اما با اسکایپ و در فرصتی که در اختیار بنده خواهد بود، درخدمت شما هستم
خوش عکس نیستم، ببخشید☺️ دوستان و فامیل چند تایی فرستادن، دل باید خوش باشه😄 @bashirseraj
🔺خدایا ثروت دستانم وقتی است که سلاح برای دفاع از دینت به دست گرفتم 📌خداوندا! در دستان من چیزی نیست؛ نه برای عرضه [چیزی دارند] و نه قدرت دفاع دارند، اما در دستانم چیزی را ذخیره کرده‌ام که به این ذخیره امید دارم و آن روان بودن پیوسته به‌سمت تو است. وقتی آنها را به‌سمتت بلند کردم، وقتی آنها را برایت بر زمین و زانو گذاردم، وقتی سلاح را برای دفاع از دینت به دست گرفتم؛ اینها ثروتِ دست من است که امید دارم قبول کرده باشی. 💠مجموعه تصویری وصیت نامه حاج قاسم سلیمانی 🖇کانال نقشه راه در ایتا،گپ،تلگرام و روبیکا 📱@Naghshe_rah313
آیت الله مکارم شیرازی: 🔸تمام فقهی از جنبه برخوردارند اما عکس این مسئله تفاوت دارد. بدین معنا که مسائل اخلاقی محدود به احکام فقهی نیستند و اخلاق مرتبه‌ای بالاتر از فقه را شامل می‌شود. در مباحث اخلاقی گاهی می بینیم یک فقهی، می‌شود اخلاقی. به عنوان نمونه پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: سه چیز است که جنبه منفی دارد و هیچ‌کس از آن در امان نیست. 🔹اولین مورد، بد زدن است... در این‌صورت فرد، حرام فقهی مرتکب نشده است اما حرام اخلاقی مرتکب شده و در توحیدش خلل ایجاد شده است. 🔹دومین مورد، است... در اینجا هم اگر فرد دست به کار نشود، گناه فقهی مرتکب نشده است اما به حرام اخلاقی دچار گشته. 🔹سومین مورد است... روایت نبوی(ص) می‌فرماید اگر مطابق سوء ظن عمل نکنی گناه فقهی انجام نداده‌ای اما مرتکب حرام اخلاقی شده‌ای. ................................................ 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 @bashirseraj
حضرت امام خمینی(ره) در کتاب کشف الاسرار که حدود 80 سال پیش نوشته‌اند درباره طب می‌فرمایند: "امروز همه چیز کشور ما با هم جور است و تا یک شجاعت ادبی در نویسندگان ما پیدا نشود، اصلاح نخواهد شد؛ امروز اگر کسی از طب اروپایی یا زندگی اروپایی‌مآبی انتقادی کند، مورد هو و جنجال بسیاری واقع خواهد شد و از نظر جوانان تحصیل‌کرده ما ساقط می‌شود لیکن با همه حال ممکن است در بین آنان کسانی به‌فکر بیفتند و سنجش‌هایی کرده، راهی به خطاکاری‌های خود پیدا کنند و برای دوره‌های بعد از این زمان طرفدارانی هم برای این مسلک پیدا شود و قدم‌هایی برای سعادت نسل آتیه برداشته شود... هان! ای نویسندگان! به خود آیید؛ از بی‌خِردان نهراسید، گفتنی‌ها را بگویید، زندگی پرآشوب اروپا چشمتان را از حقایق نبندد؛ همه شنیدید در زمان تصدی رضاخان، همین شاه کنونی (محمدرضا شاه) به تیفوئید (حصبه) مبتلا شد؛ در وقتی که تمام دکترهای درجه اول کشور از درمان آن مأیوس شدند، طبیبِ طالقانی با دستور طب قدیم او را معالجه کرد؛ خوب بود با چنین امتحانی رضاخان یا زمام‌داران آن زمان به‌فکر آن بیفتند که طب کشور خود ما باید دستِ‌کم به‌حساب بیاید لکن به‌قدری این‌ها خود را باختند و انگاره را از دست دادند که حاضر نیستند برای خود فضیلتی قائل شوند و با حسن و هوش خود هر طور شده است مبارزه می‌کنند که مبادا برخلاف اروپا سخنی بگویند... یکی از دکترهای امروزی می‌گفت «بر ما و بر دکترهای بزرگ این کشور ثابت شده که کاری از طب اروپا جز جراحی برنمی‌آید و داروهای اروپایی معالج نیست بلکه مُسَکّنی است که ما به‌کار می‌بریم و انتظار داریم که بیماری دوره خود را طی کند و به خوبی یا به هلاکت منجر شود»؛ گفتیم «پس چرا دکترها این مطلب را به مردم نمی‌گویند؟!»، گفت «کسی قدرت این گفتار را ندارد»، و درست گفت... امروز در تمام کشور ایران که به‌قول شما دانشگاهی مانند جندی‌شاپور داشته یک نفر که قانون بوعلی را بفهمد معلوم نیست که باشد و این ضربتی است که این کشور از دست اجانب به‌وسیله زمام‌داران بی‌خرد ما خورد... غرب همه چیز استعماری دارد: طب استعماری، فرهنگ استعماری که برای کشورهای عقب‌افتاده صادر می‌کنند و آن‌ها می‌خواهند که ما وابسته باشیم و چیزهایی که به ما می‌دهند وابستگی می‌آورد؛ اگر می‌خواهید رشد حقیقی پیدا کنید و مستقل شوید، اول این وابستگی فکری و قلبی را کنار بگذارید..." @bashirseraj
امام خمینی : غرب همه چیز استعماری دارد. طب استعماری دارد. فرهنگ استعماری دارد...
تحلیل امام خمینی ره درباره غربزدگی https://farsi.rouhollah.ir/library/sahifeh-imam-khomeini/vol/12/page/4
امام خمینی : «نه اینکه ما نمی‌دانیم که علومی که در شرق بود، دسیسه‌ها اسباب این شد که عقب بزنند آنها را، و به جای او علوم غرب را بیاورند – دانشهایی که در شرق بود و اروپا از آن تقلید می‌کرد، دستهایی آمد و آنها را عقب زد و محتوا را از ما گرفت، الآن وضع ما وضعی شده است که خیال می‌کنیم که هرچه هست، در غرب است و ما هیچ چیز نداریم. محتوای خودمان را گرفتند. یعنی مغزهای ما را شستشو کردند؛ جایش یک مغز دیگری گذاشتند که از همان غرب ارتزاق می‌کند. و این یک مطلب مهمی است که باید بتدریج این مملکت از زیر آن بار بیرون برود. یکی هم از مسائل، همان مسئله طب قدیم است. آنها همه این دردهایی که الآن هست با همین دواهای علفی معالجه می‌کردند و معالجه‌شان یک معالجات اساسی بود و اروپا از طب بوعلی تا همین آخر استفاده می‌کردند. کتاب بوعلی [قانون] تا همین آخر، شاید حالا هم مورد نظر آنها باشد، بروزش نمی دهند.» (صحیفه، جلد ۹ – صفحه 8و7)
«ما سابقه دانشمندهای بزرگ داریم. خصوصاً در زمان اسلام دانشمندهایی در هر طبقه، در هر جهت. این امراضی که اروپا حالا هم درست نمی‌تواند معالجه بکند آنها با همین دواهای توی بیابانها معالجه می‌کردند. خواص این دواها را حالا اینها پیدا کردند، و از همین کتاب بوعلی و امثال اینها پیدا کردند. لکن ما اصلاً غفلت داریم. اگر یک طبیبی طبیب قدیمی باشد ابداً پذیرفته نخواهد شد. در صورتی که من بعضی از اطبایی که حالا دیگر منقرض شده‌اند، اینها تمام شده است، دیده‌ام که اینها یک مرضهای مزمن را معالجه می‌کردند. معالجه اساسی می‌کردند. در هر صورت، این یک مسئله‌ای است برای ما الآن و برای شما، و برای نسلهای آینده ما، که باید ما متحول بشویم از این فرمی که مغز ما گرفته است، و آن فرم غربی است که هر چه صحبت می‌شود از غرب!» ( جلد ۹ – صفحه ۴۳۲)
طب ما را در اروپا تا حالا هم شاید طب ابوعلی را و رازی را، در اروپا حالا هم شاید تدریس بکنند. مع الأسف ما آنها را کنار گذاشتیم، مفاخر خودمان را کنار گذاشتیم، چسبیدیم به آنها! تا ما از این وابستگی درنیاییم.(جلد ۱۰ – صفحه ۴۳۷)؛ «ما خودمان گم کرده ایم خودمان را، بوعلی را نمی‌شناسیم.» (جلد ۹ – صفحه ۳۹۲)
«آن چیزی که الآن برای همه ما لازم است این است که ما خودمان را از این غربزدگی نجات بدهیم. بفهمانیم به خودمان که ما شرقی هستیم و اهل شرق هستیم و مآثر شرق را احیا کنیم. تا این مطلب هست که ما خودمان را نمی‌شناسیم و نشناختیم، نمی‌توانیم یک استقلال صحیح پیدا کنیم. عمده استقلال، استقلال فکری و روحی است.» (جلد ۹ – صفحه ۴۲۹)