eitaa logo
بشیرا نذیرا - سراجا منیرا
601 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
195 فایل
کانالی فقط در جهت با شما بودن. میخواهم آنچه برای خود میپسندم برای شما هم به اشتراک بگذارم @bashirseraji13 https://eitaa.com/joinchat/3758751752Cb9a64376c2
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از راه مردم
♦️ کاربران فضای مجازی کشور های عربی با انتشار کاریکاتور محمد بن سلمان او را به گاو تشبیه کردند که در حال اجرای نقشه آمریکایی صهیونیستی برای نابودی دو کشور یمن و فلسطین است. 🔆 @newsrahemardom_ir 🔆
هدایت شده از رادیو زیارت
11.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📻 🔸چند فرزندی و مدیریت رفتار والدین 🎙کارشناس برنامه، دکتر قهرمانی به رادیو زیارت، صدای مهر و معرفت بپیوندید: 👇 @RadioZiyarat Instagram.com/radioziyarat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥شهرداری کرمان داوطلبانه، حقوق و مزایای تمام کارکنان خود را در سامانه شفافیت شهرداری منتشر کرد __ ♨️ همه‌چیز اینجا مهم است👇 🆔@bashirseraj
📣📣📣 مامانا باباها! مربیا‌! ✅ شهر قرآنی، نرم افزار موبایل جامع رایگان آموزش قرآن به کودکان به بازار اومد 🤩🤩 🌹🌹 مناسب برای همه ی والدین، مهدها، مدارس و موسسات فرهنگی و قرآنی🌹🌹 همراه با قرآن : 🟦 5 قاری نوجوان بین المللی 🟦 بیش از 100 بازی آموزشی 🟦 آموزش رنگ ها، اشکال، اعداد و... 🟦 تقویت هوش و حافظه 🟦 هماهنگی اعضای بدن 🟦 چالش کشیدن ذهن کودک 🟦 صوت و متن سوره های جزء 30 🟦 متنوع و جذاب ✅ شهر قرآنی در کافه بازار👇👇: http://cafebazaar.ir/?id=com.boombstudio.qurancity&ref=share ✅ شهر قرآنی در ایتا 👇👇: http://eitaa.com/ghorani_city @bashirseraj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | سخنانی در نماز جمعه تهران عاقبت تلخ ⁉️ این کشور چه ظرفیت‌هایی قابل استفاده برای پیشرفت دارد؟ ♨️ ضربه‌های بزرگی که کشور به‌خاطر بی‌توجهی به خورد... __________________ 📺 برشی از سخنرانی پیش از خطبه های ۱۵ بهمن ماه سال ۱۴۰۰ 💠 اندیشکده راهبردی
🔴 دکتر سیدعلی‌رضا مرندی: آیت‌الله خامنه‌ای گفت شعار زمان شاه را زنده نکنیم/دست‌آخر به امام در خصوص جمعیت {برای مجاب کردن در خصوص توقف رشد جمعیت} و بچه‌هایی که دچار عقب‌ماندگی ذهنی هستند(!) نامه نوشتم، تا امام موافقت کرد/مخالف نظر احمدی‌نژاد بودم چون معتقد هستم باید جوانان تحصیل‌کرده ازدواج کرده و بچه‌دار شوند که دچار فقر بنگلادشی و آفریقایی نشویم/اکنون احساس گناه می‌کنم و عذاب وجدان دارم/ از بدشانشی در موضوع جمعیت {کنترل} از سازمان ملل چندبار جایزه گرفته‌ام/احساس گناه در من مانده است! 🔻برگی از تاریخ شفاهی کشور، در خصوص عوامل و شخصیت‌هایی که فاجعه توقف رشد جمعیت ایران را با نسخه‌های سازمان بهداشت جهانی، و با تحریف ذهنیت‌سازی در مسئولان عالی رقم زدند 📌دکتر مرندی: روزی در خودروی آیت‌الله خامنه‌ای رئیس‌جمهور وقت که برای افتتاح شعبه انستیتو پاستور عازم بودند نشستم و موضوع را برایشان تشریح کردم. در تمام طول مسیر راجع به این مطلب صحبت می‌کردیم و ایشان با اصل قضیه به شدت مخالفت کردند. صحبت ایشان این بود که بدون مشورت روحانیت کاری انجام نشود و شعار زمان شاه که دو فرزند کافی است را زنده نکنیم و این جواب‌ها از نظر من منفی بود. بعد از آن تصمیم گرفتم نزد آقای منتظری که قائم مقام رهبری بودند بروم. آن زمان مرحوم دکتر وحید دستجردی رئیس هلال‌احمر بود و با آیت‌الله منتظری در حوزه بودند و روابط خانوادگی داشتند. وقتی وارد اتاق آقای منتظری شدیم دور تا دور ایشان افرادی می‌نشستند و سؤال‌هایشان را می‌پرسیدند ایشان همین قدر که فکر می‌کردند طرف مقابل پاسخ خود را می‌گرفت به محض اینکه بنده اسم تنظیم خانواده را گفتم ایشان گفتند که ادامه نده اما چون با دکتر وحید رفته بودیم نشستیم و بعد از ناهار نیز با ایشان صحبت کردم. آقای منتظری همان جواب آیت‌الله موسوی اردبیلی را دادند زیرا هر دو در خطبه‌های نماز جمعه در مورد افزایش جمعیت صحبت می‌کردند که بایستی همیشه مردم را برای امر افزایش جمعیت تشویق می‌کردند. آقای منتظری گفت اگر فکر کرده‌ای من راجع به تنظیم خانواده نظری می‌دهم کور خوانده‌ای بنابراین آنجا چیزی عایدم نشد و تصمیم گرفتم نامه‌ای خدمت امام (ره) بنویسم و تمام مسائل را شرح دهم البته سعی کردم که نامه طولانی نباشد تا در حوصله ایشان باشد. آن زمان احساس تکلیف کرده و نگران آینده کشور بودم. اتفاقی که آن زمان در حال وقوع بود معلوم نبود که آخرش چه می‌شود و ممکن بود عده‌ای جوان بیکار و بزهکار پیدا کنیم که اگر دین و ایمان محکمی نداشته باشند معلوم نبود چه بلایی سر کشور می‌آمد. آن زمان نامه‌ای خدمت حضرت امام (ره) نوشتم و دو موضوع جمعیت و بچه‌هایی که دچار عقب‌ماندگی ذهنی هستند و برای خانواده‌هایشان مشکل ایجاد می‌کنند را مطرح کردم؛ با اینکه اصلاً انتظار جواب مثبت نداشتم اما پاسخ ایشان مثبت بود. مقام معظم رهبری اکنون فرموده‌اند که کندی رشد جمعیت کشور ما را به شدت تهدید می‌کند و بنده با اینکه آن زمان مسئول جمعیت نبودم اما چون در شروع این موضوع نقش داشتم احساس گناه می‌کنم؛ با اینکه جمعیت‌شناس نیستم اما ناراحتم که چرا آن رصدی که ایشان فرمودند را انجام ندادم و با اینکه امام مشکل شرعی برای این قضیه نمی‌دیدند اما احساس گناهش در من وجود دارد. یادم می‌آید که در زمانی حضرت آقا رهبر شدند دوباره وزیر شدم؛ آقای مقدم که در بیت مقام معظم رهبری مسئول روابط مردمی هستند دو بار در زمان‌های متفاوت به من گفتند که مخالفت کنترل جمعیت هستند. به دلیل اینکه این موضوع برای من نگران‌کننده بود و نمی‌خواستم کار خلاف شرع انجام دهم هر دو بار "به سرعت خدمت حضرت آقا رفتم و به ایشان گفتم که بنده سکته قلبی کرده‌ام و پایم لب گور است و معلوم نیست تا کی زنده بمانم؛ اگر ذره‌ای از این موضوع دل‌چرکین هستید بگویید که آن را منتفی کنیم." خدا می‌داند که ایشان گفتند تو کار خودت را بکن. دکتر احمدی‌نژاد بنا را گذاشت که به هر نوزادی که به دنیا می‌آید یک سکه بدهد؛ علت مخالفت من این بود که معتقد بودم این کار محرومان را تشویق می‌کند که با وجود فقر بچه‌دار شوند و "فقر بنگلادشی و آفریقایی" را ترویج می‌دهد. ما باید دنبال این باشیم که جوان‌های تحصیلکرده‌مان ازدواج کنند تا بچه بیاورند. ناگفته‌های علیرضا مرندی درباره جمعیت – نهم اسفندماه ۱۳۹۳ 📰 اِ؋ـــشاگری ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
امام خمینی (رضوان‌الله‌تعالی‌علیه): این یک وابستگی فکریست که انسان ازمکتب خودش دست بردارد برود سراغ مکتب دیگران. ازاقتصاد خودش دست بردارد برود سراغ اقتصاد دیگران، اقتصادخودش را اصلًا نظر نکند، نفهمدکه چیست،مثلًا چیست اینها اصلًا نمی‌دانند،ازشان بپرسید که اقتصاد دراسلام چیست اصلًا نمی‌دانند! —- امروز كه به اصطلاح عصر تمدن و ترقى و عصر پيشرفت است، ست. شما در سرتاسر دنيا اگر چنانچه ملاحظه كنيد، دنيا در دست شياطين است، استثنايش بسيار كم است. اينها با آن حيله هاى شيطانى و با آن ابزار شيطانى كه دارند، همه جا را قبضه كرده اند و در مقام پيشرفت هم هستند درمقابل يك همچه توطئه عظيم و يك همچه شيطانهاى تعليم‌ديده و شيطانهاى عصرتمدن، بايد انسانها قيام كنند بايد انسانها همانطورى كه انبياى عظام و اولياى خدا قيام كردند و جانفشانى كردند، در اين عصر هم شما، ما، روحانيون، ملتها، ستمديده هاى تاريخ بايد قدعلم كنند و جلوى اين شياطين بايستند ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی☘️ https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi
🔰چندی قبل در نشست واکاوی فقهی تزریق واکسن کرونا حضرت آیت الله احاج شیخ جواد فاضل لنکرانی دامت برکاته به بیان دلایل لزوم پیشگیری از کرونا با تزریق واکسن کرونا پرداختند، عده ای از دانشوان سؤالاتی را در این زمینه مطرح کردند که بعد از تجمیع پرسش ها، ایشان پاسخ های خویش را ارائه کردند متن پاسخ آیت الله فاضل لنکرانی در ذیل تقدیم می شود. بسم الله الرحمن الرحیم و صلّی الله علی سیّدنا ونبیّنا أبی القاسم محمّد وعلی آله الطیبین الطاهرین ولعنة الله علی أعدائهم أجمعین 🔻بعد از سخنان و مطالبی که ما در نشست «واکاوی فقهی تزریق واکسن کرونا» عرض کردیم، برخی فضلا و طلبه­ها سؤالات و اشکالاتی را مطرح کرده­اند؛ ما همیشه از پرسش­­های علمی استقبال می­کنیم و آن را نشانه بالندگی علمی حوزه­های علمیه می­دانیم. بنابراین تصمیم گرفتیم به صورت مجموعی و به اختصار، به عموم سؤالات پاسخ دهیم تا همه عزیزان پاسخ خود را دریافت کنند و امیدواریم مطالبی که عرض می­کنیم به دور از مسائل حاشیه‌ای و گاه غیر علمی، مورد استفاده دانشوران و مردم عزیز، به‌خصوص جوانان قرار گیرد. 🔻سؤال نخست در ابتدای بحث فرمودید که علاج (یعنی معالجه) نیاز بشر هست و خداوند در این امور دخالتی نمی­کند. باید گفت این حرف درست هست، لکن حکم صحیح نیست؛ چون خداوند در کیفیت برطرف کردن نیاز دخالت می­کند و این را در نیاز به غذا و آب هم که ابتدایی‌ترین نیاز بشر هست، می­بینیم که چقدر احکام داریم. در معالجه نیز این­گونه هست خداوند در اصل اقدام آن، حرفی ندارد، لکن در کیفیت آن نظر دارد، به‌خصوص اگر تبعات منفی مالی یا جانی و... داشته باشد؟ 🔹پاسخ: این مسئله روشن است که شارع مقدّس در امور فراوانی به صورت تأسیسی عمل نکرده، بلکه رفتار عقلای جامعه را امضا کرده است؛ ولی ممکن است در برخی ویژگی‌ها و خصوصیات تصرف کرده و نسبت به آن قیودی را مطرح نماید، همان گونه که در بیع چنین است؛ شرایط و برخی قیود را شارع بیان می­کند که لازم و واجب است رعایت شود، اما اگر قیودی ذکر نشود، همان گونه که مردم جامعه عمل می­کنند، اشکالی نخواهد داشت، بنابراین آنچه در این سؤال مطرح شده که گفته اند اصل معالجه امری عرفی است، عرض می‌کنیم اصل معالجه و راه و روش­های آن، امری عرفی و عقلایی است و تا جایی که شروط و قیودی از سوی شارع ذکر نشده باشد، به روش عقلا عمل می­شود. فرض ما، در بحث حاضر این است که شارع در این نوع پیشگیری و جلوگیری از ابتلای مردم جامعه و فراگیری بیماری مسری قیدی نیاورده و خلاف شرعی در آن وجود ندارد، بنابراین عمل به آن امری عقلائی می­باشد. البته ممکن است برخی عزیزان این فرض را قبول نداشته باشند؛ ولی با توجه تفحص و جست­و­جویی که ما از متخصصان امر داشته‌ایم ، فرض مسئله همین است که عرض کردیم. 🔻سؤال دوم تعدادی از طلاب و دوستان این سؤال را مطرح کرده­اند که روایت اسماعیل بن حسن متطبب، در موضوع درمان صادر شده است و عبارت «لا بأس» و یا «وإن مات» در کلام امام (علیه‌السلام) مربوط به جایی است که در درمان احتمال خطراتی وجود دارد. بنابراین اشکال این است که روایت ربطی به موضوع بحث ندارد؛ از این جهت که بحث در خصوص واکسن زدن افرادی است که سالم هستند تا مبتلا نشوند و یا دیگران را مبتلا نسازند؛ اما مورد روایت معالجه شخص مریض هست که احتمال خطر برایش داده می­شود؛ بنابراین ممکن است تصور شود استفاده از روایت در بحث پیشگیری قیاس است؛ و همانند این اشکال را در روایت یونس بن یعقوب مطرح کرده­اند، که فصد و رگ زدن در موضوع درمان مطرح شده است، نه پیشگیری. 🔹پاسخ روشن است که قیاسی که شما فرض کرده‌اید باطل و استدلال به آن نادرست است؛ ولی نباید از این نکته غفلت ورزید که ما از مجموع روایات و این روایت به‌خصوص، ضابطه و مناط قطعی، کشف می‌کنیم؛ زیرا روشن است که هدف از درمان، پیشگیری و حتی بهداشت، دست‌یابی به نتیجه، یعنی سلامتی انسان است. وقتی ملاک حصول سلامتی است، فرقی نمی­کند که درمان یا پیشگیری باشد. علاوه بر این، به این نکته نیز باید توجه داشت که ضابطه و ملاک، خواه در پیشگیری و خواه در درمان، به خصوص در بیماری‌های واگیردار، ظن نوعی است. بنابراین، اگر چه ظاهر روایت در درمان است، ولی با کشف ضابطه و ملاک فرقی میان درمان و پیشگیری وجود نخواهد داشت و کشف ضابطه و ملاک با صرف قیاس، تفاوت علمیِ روشنی دارد. این نکته را نیز جهت روشن شدن روایت عرض می­کنیم که تعبیر «لا بأس به» در کلام امام معصوم علیه السلام به معنای اباحه شرعی نیست، بلکه از قبیل جواز در مقام توهم حظر است؛ بدین معنا که راوی تصور می­کرد شاید چنین کاری ممنوع باشد و به همین دلیل، چنین سؤالی را مطرح کرده است و به همان حکمِ لزوم عقلی و عقلایی بر می­گردد. کلمه «وإن مات» هم ظهور در علم اجمالی به فوت دارد؛ یعنی اگر چه علم اجمالی به فوت در برخی موارد وجود دارد، ولی اقدام به چنین درمان‌هایی که برای تحقق سلامتی
تزریق کرونا عرض کردیم، مبتنی بر صحبت، تحقیق و مراجعه به کارشناسان بوده است. این مسئله روشن است زمانی که فقیه در شناخت موضوع به اطمینان دست یافت، می­تواند بر اساس آن، حکم فقهی را مطابق ادله و موازین اجتهادی ارائه کند. علاوه بر این، به گفته متخصصان، برخی از واکسن­ها و فرایند و روش تهیه آنها سال­هاست که مورد استفاده قرار می­گیرد و اگر درباره برخی واکسن­های خارجی شبهه شود و احتمال دسیسه در آنها مطرح شود، چنین احتمالاتی درباره واکسن­های داخلی مطرح نیست، بنابراین اشکالات احتمالی درباره برخی واکسن­های خارجی درباره واکسن‌های داخلی منتفی است و تزریق واکسن توسط عموم مراجع عظام شاهد بر این مطلب است. ✅در پایان نکته­ای را عرض می­کنیم و از همه دوستان، طلاب و دانشوران می­خواهیم که به این مسئله دقت کنند: همه ما باید در تمام لحظات و مراحل زندگی، خدا را در نظر بگیریم. ما در مواردی که نظری می­دهیم، در چارچوب استنباط و لحاظ همه ادله و جوانب فقهی و استنباطی است؛ چرا که اجتهاد باید بر اساس واقعیت­های علمی روز و کارشناسی متخصصان صورت گیرد. به آقایان و فضلای محترم نیز توصیه می­کنیم بیشتر دقت فرمایند و از اتهام پراکنی و نسبتِ ناروایِ شیفتگی به طب روز و یا مسائلی از این دست، خودداری فرمایند. والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته 🆔@feqhpezeshkimedia
صورت می­گیرد، مشروع است. ✅درباره روایت دوم نیز همانند آنچه را که در روایت نخست ذکر کردیم، مطرح می­شود؛ بنابراین، هدف و غایت فصد و شُرب دواء و رگ زنی حصول سلامتی است و در این جهت، فرقی میان درمان و پیشگیری، آن هم در این گونه بیماری‌ها وجود ندارد. 🔻سؤال سوم در تمسک به آیه شریفه (ولا تلقوا ....)، سلّمنا که این آیه شامل ترک فعل هم بشود، اشکال اساسی آن است که مراد از هلاکت چیست؟ آیا عقاب اخروی هست یا ضرر دنیوی یا اعم و آیا هلاکت قطعی هست یا ظنی؟ 🔹پاسخ همان گونه که مفسران زیادی مانند مرحوم راوندي، صاحب «آلاء الرحمن»، مرحوم فیض در «الاصفی»، صاحب «اطیب البیان» و مفسران بسیاری گفته­اند، معنای آیه این است که خویش را در معرض هلاکت قرار ندهید و آنچه را که باعث هلاکت شما می‌شود ایجاد نکنید. بنابراین آیه اطلاق دارد و دلیلی به تقیید آن وجود ندارد. لذا، آیه شریفه هلاکت دنیوی را نیز دربرمی‌گیرد و چون موضوع حفظ جان از اهمیت ویژه­ای برخوردار است، شامل هلاکت قطعی، ظنی و حتی احتمالیِ قابل اعتناء نیز می­شود. در نتیجه، هر کجا که صدق کند فردی خود را در معرض هلاکت قرار داده، نهی آیه شریفه او را می‌گیرد. بنابراین اگر راه پیشگیری از یک بیماری، منحصر در یک طریق خاص باشد و افراد آن را انجام ندهند، آیه شریفه آن را در بر می‌گیرد و می­فرماید چرا خویش را در معرض هلاکت قرار داده‌اید . ✅به طور کلی، ما در موارد مختلف به تفصیل درباره دلالت این آیه بحث کرده‌ایم و به این نتیجه رسیده­ایم که آیه می‌فرماید: اگر انسان یک کاری کند خودش را در معرض هلاکت قرار بدهد، آن کار حرام است. مثلاً اگر انسان احتمال دهد یک ظرفی مسموم است، خوردن از آن ظرف، حرام خواهد بود. بنابراین کسی که بیمار است، برای او معالجه واجب و ترک معالجه هم حرام می‌باشد؛ یعنی اگر کسی بیمار شده و احتمال دهد که بیماری‌اش رشد پیدا می‌کند و منجر به از بین رفتنش یا یک ضرر فاحش بشود، خود این ترک معالجه حرام است؛ زیرا، خودش را در معرض خطر قرار می‌دهد. بنابراین آیه می‌فرماید: در معرض هلاکت قرار دادن حرام است، امروزه کسی که این واکسن را ترک می‌کند، خودش را در معرض هلاکت قرار می‌دهد و وقتی در معرض هلاکت قرار گرفت، مرتکب حرام شده است. 🔻سؤال چهارم برخی فضلا گفته­اند: این استدلال وقتی تمام است که درمان­های بدیل به صورت اطمینانی در درمان و کنترل کرونا بی‌اثر باشند، در حالی­که درمان طب سنتی سینوی در کلینیک­های دانشکده­های طب سنتی به خوبی پاسخ داده و عوارض واکسن را هم ندارند. این تحقیقات با روش علمی تدوین و قابل عرضه است؛ علاوه بر این­که واکسنی مثل فایزر با شواهد علمی کم‌اثر بودن آن ثابت شده است. اطلاعات علمی، کم‌اثر بودن و ضرر حداکثری آن توسط دکتر صالحی استاد تمام عفونی تدوین شده است؛ همچنین تولید واکسن از نظر علمی وقتی اطمینان بخش است که حداقل سه سال تجربه حیوانی و انسانی خود را طی بکند و چون این فرایند طی نشده، لذا مجوز همه واکسن‌ها بدون استثنا، مجوز اضطراری هستند؛ حال در دوران امر بین مجوز اضطراری واکسن و شیوه درمان طب سنتی اطمینان‌بخش، کدام تقدّم دارد؟ 🔹پاسخ در پاسخ به این سؤال، چند نکته باید دقت شود: نخست این که روشن است وجوب تعیینی در صورتی است که راه جلوگیری از بیماری کرونا منحصر در واکسن باشد. بر اساس نظر غالب متخصصان داخلی و خارجی استفاده از واکسن برای پیشگیری و جلوگیری از گسترش ویروس کرونا در جامعه است و تا زمانی که راه، منحصر در یک روش باشد، همان روش لازم الاجرا است و عقل نیز این مطلب را درک می­کند. دوم این که اگر متخصصان راه­های متعددی را کشف و ارائه دهند و به عنوان مثال اگر به صورت فراگیر امکان استفاده از داروهای طب سنتی برای جلوگیری از کرونا هم فراهم آید و مورد تأیید متخصصان قرار گیرد، در این صورت وجوب استفاده از هر یک از این­گونه داروها و واکسن­ها به صورت وجوب تخییری مطرح می­شود. سوم این که اگر چند راه و روش برای پیشگیری از کرونا مطرح شود و برخی احتمال خطر بیشتری داشته باشد، روشن است که از نظر فقهی، در صورت مردد بودن مکلف بین دو ضرر، باید اخف الضررین را انتخاب کرد. البته این که کدام راه ضرر کمتری دارد، با نظر متخصصان اثبات می­شود؛ چون امر واکسن و داروهای سنتی، از امور تخصّصی است. 🔻سوال پنجم انطباق حدیث شریف کافی و آیه شریفه بر واکسن صحیح نیست؛ چون مورد درمانی حدیث، تجربه اطمینان‌آور بوده، لکن مجوزهای واکسن همگی اضطراری هستند و نه اطمینانی؛ این بحث نمونه بارزی است بر این که فقیه در صدور حکم و تمسک به ادله باید موضوع‌شناسی دقیقی داشته باشد و از کارشناسان مختلف و میان رشته‌ای با گرایش‌های مختلف دانشی و رویکردی استفاده کند. 🔹پاسخ نظر ما نیز همین است که در مسائل تخصصی و نوین پزشکی باید از کارشناسان و متخصصان مختلف استفاده کرد، تا بتوان نظر فقهی دقیقی ارائه کرد. بر این اساس، آنچه ما درباره