eitaa logo
بصیرت افزایی
753 دنبال‌کننده
35.2هزار عکس
31.3هزار ویدیو
459 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
نظام مسائل استان ها.pdf
29.03M
👆👆👆 قابل توجه آنهایی که می گویند که اقای برنامه ندارد. فایل را دانلود کنید و قسمت مربوط به استان خود را بخوانید آن وقت متوجه می شوید ایشان چقدر مسلط به بررسی نقاط ضعف هر استان و سپس ارائه راهکار و برنامه برای حل آنها پرداخته اند.
هدایت شده از کانون تفکر
‼️ادبیات معیار ارزشی نیاز است و گرنه ....... ✅ادبیات مشترک است که تفاهم ایجاد می کند . وقتی مرحوم امام معتقدند که شرکت نکردن در انتخابات گناه کبیره است ؛ برای کسی این حرف جواب می دهد که گناه و کبیره بودن آن را بفهمد ولی اگر فهمی نباشد و ادبیات مشترک گناه نباشد در اینصورت فهمی نسبت به این جمله پیدا نمی شود . ⬅️نیروهای انقلابی باید برای ایجاد ادبیات مشترکی مثل انقلابی گری ، انقلاب و ...‌ تلاش می کردند تا سریع تر تفاهم صورت بگیرد . ✅بر ادبیات مشترکی مثل ادبیات « مردم » سرمایه گذاری شد ، سریع در ذیل این ادبیات ، تفاهم ایجاد شد و محور در مناظره ها بر ادبیات « مردم » بود ؛ یکی می گفت این پنج نفر ، مردم را قبول ندارند و یکی می گفت مردم اینها به شماها خیانت کردند و ..... از اینرو سریع تفاهم برقرار می شد ‌. ❌ولی عدم استقرار ادبیات های ارزشی در میان مردم ، مدیریت ما و مردم را در فراز و فرودها دچار مشکل می کند . ❌به جهت نبود ادبیات مشترک ارزشی که از علل انگیزش اقدام هاست ، نمی توانیم دلیلی بر افزایش مشارکت مردم بیاوریم و دلیل هم بیاوریم تفاهمی برقرار نمی شود . ⬅️کار نکرده ایم بر ایجاد تفاهم بر ادبیات « گناه » و « کبیره » تا وقتی می گوییم مردم در انتخابات شرکت کنید و گرنه « گناه » است ؛ سریع این را بفهمند و به این دلیل تجدید نظر کنند . ⬅️کار بر ایجاد اشتراک ادبیات « انقلاب اسلامی » و « انقلابی گری » نکرده ایم که به محضی که بگوییم انقلاب نیاز دارد ؛ سریع تفاهم ایجاد شود و همراهی حاصل شود . ⬅️حتی بر ادبیات های خنثی مثل « جامعه » و « ملت » هم سرمایه گذاری نشده است که نیاز « جامعه » و « ملت » را سبب انگیزش مردم در مشارکت و انتخاب اصلح بدانیم . ❌ضعف ما این است که ادبیات مناسب با فراز و فرودهای انقلاب را کار نکرده ایم که ملت سریع همراهی کنند ‌ . ◀️به خاطر همین در مناظره ها سردرگمی زیاد می شد چون به ادبیات حداقلی همچون مردم و گرانی و .... بسنده می شد ولی ادبیات های ارزشی معیار و ملاک کم بود و همین باعث می شود اگر دولت انقلابی هم که سرکار بیاید ، وقتی مشکل ناخواسته ای در کشور پیش آید ، ملتی که فاقد ادبیات معیار ارزشی است ، قدرت درک پایینی دارد و همراهی شان را از دست می دهند .
🔺واکنش پزشکیان به فشارها برای حمایت از همتی یا مهرعلیزاده: 🔹 آدم باید چیزی از کسی ببیند که دفاع کند! پ.ن: اوضاع چقدر داغونه که حتی بزرگان اصلاحات هم حاضر به حمایت از این دو فرد هتاک و دروغگو نیستند! ╔═ 🍃💠🍃════╗ 💬 ♨️@gharar1400
هدایت شده از هاد
الان چی مُده؟؟ الان دیگه کمونیسم و لیبرال دموکراسی و ... از مُد افتاده؛ امروز فقط جمهوری اسلامی مُده! باور نداری؟؟ همه مردم جهان دارن تو رسانه ها این وضع تماشایی رو میبینن: در آمریکا رئیس جمهوری که خودش انتخابات رو برگزار کرده ادعای تقلب تو انتخابات رو می کنه؛  فاصله طبقاتی در اون کشور بیداد می کنه؛ رفتار دولت مردای آمریکایی با مردمشون تاسف باره؛ تبعیض نژادی و قساوت ماموران آمریکایی هولناکه و ...  . دولتهای دیگه غربی هم هر کدوم به وسع خودشون نمونه ای از این اوضاع فاجعه بار هستن. همه اینها نشون دهنده عمق بحران اخلاقی و اجتماعی و بطلان فلسفه سیاسی و اقتصادی حاکم بر اونها است. جالبتر اینه که خود آمریکایی ها چندین کتاب درباره این انحطاطهای جامعه خودشون نوشتن. پس همون طور که کمونیسم از هم پاشید، لیبرال دموکراسی هم در شرف فروپاشیه! اما جمهوری اسلامی، هر چند هنوز به نقطه ایده آل خودش نرسیده و حرکتش به سمت اون حرکت شایسته ای نبوده، برای تبدیل جهان به جایی که تبعیص و اشرافی گری نباشه، از فساد و آلودگی دور باشه، اخلاق و فرهنگ صحیح بین همه مردم رواج داشته باشه  و ... ، برنامه و الگوی مستقلی داره. و اگر بخوایم منصفانه نگاه کنیم میبینیم که ما مردم ایران در این راه پیشرفتیم، خیلی از موانع رو برداشتیم و با اعتماد به وعده های قرآنی، مقاوم ایستادیم .... . ما رئیس جمهوری رو انتخاب میکنیم که الگوی اسلام رو برای حکومت به رخ جهان بکشه !! از طرف پرده بردارانِ چهره ی کریهِ لیبرال دموکراسی ... ✍حمیده ذوالفقار http://eitaa.com/haad1442
هدایت شده از کانال حسین دارابی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 همتی: از حضور مردم در بورس استقبال می‌کنم! ⚠️همتی رئیس کل بانک مرکزی اوایل سال گذشته: من به عنوان مسئول پول کشور از حضور مردم در بورس استقبال می کنم! تو مناظره: خالی بستم خودم‌قبلش نامه زدم نیاید @hosein_darabi
هدایت شده از بدون سانسور🇮🇷
🔴قاضی‌زاده هاشمی در توئیتر اعلام کرد که کنار نخواهد رفت! «‏میدان را باز کنید؛ می‌خواهیم ‎ را بسازیم. بر اساس وظیفه شرعی و با تکیه بر اعتماد مردم و توجه به مطالبات و لطف گسترده هموطنان که پس از ‎ شاهد هستيم، به لطف الهی تا آخر انتخابات در صحنه خواهم بود. پیش به سوی ‎» ✅ با بدون سانسور متفاوت بیاندیشید 👇 http://eitaa.com/joinchat/404946944Ceab6f2b794
📌آقای همتی با منطق خودتان یا به جلیلی رای دهید یا رییسی! 🔰 حجت‌ الاسلام راجی مدیر اندیشکده راهبردی سعداء در پاسخ به آقای همتی در خصوص حل مشکلات اقتصادی کشور با مذاکره 🔸 هر نفر یک ستاد | رسانه باشید 🔸 🔶🔹شبکه افسران انقلاب اسلامی 🔶🔹 @shabakeafsaran
هدایت شده از " من انقلابی‌ام "
💠 ‏همتی: من مثل همه ی مردم ایران مدیون روحانی هستم! پ‌ن:واضح تر از این بگوید میخواهد راه روحانی را ادامه دهد؟ که افتخارش این است که اجازه نداد قحطی شود، پس با هم نباید انتظاری بیش از جلوگیری از قحطی داشت.البته با گرانی ۷۰۰درصدی قیمت ارز ✍️ من انقلابی‌ام @manenqelabiam
💎نماز پرفضیلت یکشنبه ماه ذی القعده 🔸براى نماز در روز یکشنبه این ماه روایتى از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) نقل شده است. در فضیلت این نماز، آمده است: که هر کس آن را بجا آورد: 🔹️ توبه اش پذیرفته مى شود 🔹️و گناهانش آمرزیده مى گردد 🔹️و سبب برکت براى نمازگزار و خانواده اش خواهد بود، 🔹️و در روز قیامت کسانى که از او طلبى و یا حقّى دارند، از وى راضى گردند 🔹️و با ایمان از دنیا مى رود ️و قبرش براى او وسیع و نورانى گردد 🔹️و پدر و مادرش از او راضى شوند 🔹️و آنها نیز مورد مغفرت خداوند قرار گیرند، 🔹️ذریّه او نیز بخشیده شوند 🔹️و روزى او وسیع گردد 🔹فرشته مرگ به هنگام مردن، با او مدارا کند 🔹️و به آسانى جانش را بگیرد. 🔶کیفیت نماز : رسول خدا(صلى الله علیه وآله) کیفیّت نماز را این گونه بیان فرمود که: در روز یکشنبه غسل کند و وضو بگیرد و چهار رکعت نماز بخواند (دو رکعت دو رکعت) در هر رکعت، سوره «حمد» یک مرتبه، سوره «قل هو الله» سه مرتبه و سوره هاى «فلق» و «ناس» را یک مرتبه بخواند; و بعد از اتمام نماز هفتاد مرتبه استغفار کند، سپس بگوید: لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاَّ بِاللهِ الْعَلىِّ الْعَظیمِ آنگاه بگوید: یا عَزیزُ یا غَفّارُ، اِغْفِرْ لى ذُنُوبى، وَ ذُنُوبَ جَمیعِ الْمُؤْمِنینَ وَ الْمُؤْمِناتِ، فَاِنَّهُ لا یَغْفِرُ الذُّنُوبَ اِلاَّ اَنْتَ. 📚 مفاتیح الجنان؛اعمال ماه ذیقعده 🌹ألـلَّـهُـمَــ عَـجِّـلْ لِـوَلـیِـکْ ألْـفَـرَج🌹
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
همسایه آفتاب.mp3
2.66M
🌸 (س) ♨️همسایه‌ی آفتاب 🎤حجت الاسلام استاد 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید. 🔴بهترین های روز 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
پایگاه اطلاع رسانی بلاغ - زندگی دلبرونه.mp3
4.43M
♨️زندگی دلبرونه 🎤حجت الاسلام استاد 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید. 🔴بهترین های روز 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از مجله خبری تحلیلی ۵۷
✖️هشت سال قبل که قدرت رو در دست گرفت : 🔻میرحسین حصر بود، الآنم هست؛ 🔻فیسبوک فیلتر بود، الآنم هست؛ 🔻توییتر فیلتر بود، الآنم هست؛ 🔻یوتیوب فیلتر بود، الآنم هست؛ 🔻اینستاگرام فیلتر نبود، الآنم نیست؛ ❗️تلگرام فیلتر نبود؛ ولی الان هست! فریب وعده‌های دروغ بعضی ها را نخورید. ✌️دفتر فرهنگی۵۷: 🔹ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1642528771Cd4c62ac002 🔹واتساپ: https://chat.whatsapp.com/Kjhyz0YmsKX756o2LFCCo9
🔘 تکذیب ادعای همتی درباره تردد کشتی‌های ایران ▪️کشتی‌های زیادی با پرچم ایران تردد می‌کنند دبیرکل انجمن کشتیرانی: 🔹همین امروز کشتی‌های زیادی تحت‌ پرچم ایران در آب‌های بین‌المللی تردد دارند. 🔹در همه دنیا و در حرفه دریایی، در حوزه مالکیت کشتی، الزام، پرچم نیست. 🔸دیروز همتی گفته بود: ما الان یک کشتی با پرچم ایران نمی‌توانیم به دریا بفرستیم. ✅ @BDON_SANSOR
هدایت شده از بدون سانسور🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 آیت الله : ما به دنبال اقناع احساس مردم درباره استقرار عدالت هستیم. ✅ با بدون سانسور متفاوت بیاندیشید 👇 http://eitaa.com/joinchat/404946944Ceab6f2b794
هدایت شده از دروس سال تحصیلی ۹۹-۰۰
خداوند انسان را مختار آفرید و از جمله اختیارات انسان این است که در زندگیش از کسی که تخصص دارد تبعیت کند و این تبعیت ، منافاتی با اختیار ندارد چرا که خود فرد ، این راه را انتخاب کرده است اما بعضی دیگر ، تحت تأثیر رسانه های غربی که اسلحه دشمنان این نظام برای شبیخون فرهنگی هستند ، مسائل به آنها القا میشود به گونه ای که فکر میکنند یک مسیری را خودشان انتخاب کرداند و حال آنکه در واقع ، انتخاب آنها از سر اجبار است و گزینه دیگری برای آنها وجود ندارد چرا که آنها با تبلیغات ، تحت القائات رسانه ها ، اختیار خویش را از دست داده اند. یعنی در واقع هر دو گروه تابع هستند با این تفاوت که گروه اول قدرت مخالفت دارد هر چند ممکن است بخاطر نافرمانی مجازات شود اما گروه دوم اصلا قدرتی برای مخالفت ندارد چون لازمه مخالفت این است که علم به تابع بودن داشته باشند در حالی که به آنها القا شده است که این مسیر را تو با عقل خودت انتخاب کرده ای مگر اینکه به خودشون بیایند و بفهمند که تحت القائات رسانه ها هیپنوتیزم شده‌اند حال ببینید آنهایی که میگویند رای بی رای در واقع مشکلشان همین القائات رسانه ای است تحت القائات رسانه های غربی ، چیزی را انجام میدهند که آن رسانه ها میخواهند چهار سال پیش رسانه های غربی گفتند به روحانی رای بدهید ، رای دادند امسال گفتند رای ندهید ، رای ندادند این افراد را باید متوجه کنید که تحت هیپنوتیزم رسانه ای هستند اگر متوجه شدند که خدا را باید شکر گذار بود و اگر متوجه نشدند مشخص می شود که مدت زمان بیشتری تحت هیپنوتیزم بوده اند و باید زمان بیشتری برای به خود آمدن به آنها فرصت بدهید یکی از علائم اینچنین افرادی این است که جواب درستی برای این سوال ندارند که اگر رای ندادن ، برای نشان دادن اعتراض است ، پس چگونه است که صاحبان همان شبکه هایی که رای بی رای را برای ما تجویز میکنند ، برای انتخابات کشور خود به مردمشان میگویند اعتراضتان به وضع موجود را با شرکت در انتخابات و انتخاب تفکری جدید نشان دهید؟ لازم نیست این افراد از خودشان دفاع کنند بلکه بهتر است در آرامش و به دور از تعصب ، کمی با خودشان خلوت کنند یک بار هم که شده خود را امتحان کنند آیا می‌توانند بر خلاف دستور رسیده از رسانه ها عمل کنند؟ به امید سرافرازی و سربلندی ایران اسلامی
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ما یک خانواده‌ایم... 🔹روایت جالب بهنوش بختیاری از روزهایی که بر مردم ایران در این سال‌ها گذشت و چرایی شرکت در انتخابات @Farsna
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸رأی دادن در زمان سختی، اجر بیشتری دارد🔸 شرکت در انتخابات در وقتی که در جامعه هست، ارزشش بیشتر است. هر چه مشکل بیشتر باشد، بیعت کردن با نظام و حضور در صحنه، اجر بیشتری دارد. خداوند در قرآن می فرماید آن هایی که با تو «فی ساعه العسره» (در زمان و سختی) همراهی کردند اجرشان بیشتر است. من عرض می کنم: این رأی دادن های شما، اصولاً جزء رأی دادن در «ساعت عسرت» است. بیعت در «ساعت عسرت» است. اثر این رأی دادن، برای همیشه در زندگی شما باقی می ماند و [اگر انجام نشود]، آن برای همیشه را آزرده می کند. کسانی بودند که در صحنه های پیش از انقلاب شرکت نکردند؛ بعد از اینکه انقلاب پیروز شد آن ها همیشه خودشان را ملامت می کردند و یک آتشی همیشه دل آن ها را می سوزاند: «نارُ اللهِ الْمُوقَدَةُ * الَّتي‏ تَطَّلِعُ عَلَى الْأَفْئِدَةِ»: آتش سوزان الهی که بر دل ها می تابد. @haerishirazi
هدایت شده از خبرهای داغ سیاسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حضور بی سابقه مردم تبریز در سخنرانی مهرعلیزاده ♨️خبرهای داغ انتخابات ۱۴۰۰ را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1655832592Cd30cd51591
اگر ما توانستیم اصلی ترین و مهمترین پایگاه آمریکایی ها را در عراق موشک باران کنیم و آمریکایی ها با آن هم ادّعا و تجهیزات و پایگاههایی که دور تا دور کشورمان دارند، نتوانستند هیچ غلطی کنند، تنها به جهت "حضور مردم" در "میدان" بود. الان هم بار دیگر "میدانی حساس تر" در پیش است. 28 خرداد ماه 1400. ╭─┅🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃┅─╮ @khademngoo ╰─┅🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃┅─╯
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب، چهارشنبه ساعت ۲۰ 🔻 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در آستانه‌ی برگزاری سیزدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، چهارشنبه ۲۶ خرداد ساعت ۲۰ به صورت زنده و مستقیم با ملت ایران سخن خواهند گفت. 📺 این برنامه از شبکه‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و سایت و صفحات KHAMENEI.IR در شبکه‌های اجتماعی به‌صورت زنده پخش خواهد شد. 💻 @Khamenei_ir
. ♻️ قاعده ترجیح صالح مقبول بر اصلح، در انتخاب بین رییسی و جلیلی 🔹 قسمت اول 🔰 حمید رسایی: تقریبا از سال ۸۴ و نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود که موضوع «ترجیح صالح مقبول بر اصلح» روی زبان‌ها افتاد. این قاعده پیش از این همواره و در هر انتخابات، برای کاندیدای خاصی مطرح می‌شد که این بار اساسا در میدان رقابت نتوانست حاضر شود. در روزهای اخیر و به مناسبت این دوره از انتخابات ریاست جمهوری اما باز هم موضوع «ترجیح صالح مقبول بر اصلح» محل نزاع موافقان و مخالفان کاندیداها شده است. برخی عمل به این قاعده را کلا منتفی و برخی عمل به آن را در هر شرایطی صحیح دانسته‌اند و برخی هم حیران بین درستی و نادرستی آن ایستاده‌اند. در این باره چند نکته قابل تامل است که اگر به آنها توجه شود، این سردرگمی پایان خواهد یافت. محل نزاع و بحث اینجاست: در کارزار انتخاباتی با کاندیدهایی مواجه هستیم که یکی از آنها از جمیع شرایط، اصلح و بقیه افراد صالح و حتی برخی از آنها از نگاه ما (نه از نگاه مراجع قانونی و تایید کننده) غیرصالح هستند. اجازه دهید موضوع را در قالب مثالی مطرح کنم. فرض کنید چهار گزینه داریم که وقتی ویژگی‌های آنها را در ابعاد مختلف مورد دقت قرار می‌دهیم، از امتیازهای ۱۹، ۱۷، ۱۱ و ۹ برخوردارند که طبعا از نگاه ما گزینه اول اصلح، گزینه دوم صالح، گزینه سوم هم به نسبت گزینه مردود، کاندیدایی صالح و گزینه چهارم هم که به دلیل عبور از خط قرمزهای ما اساسا مردود و غیرصالح است. طبعا اگر در حالتی باشیم که فرد اصلح مقبولیت داشته باشد، تکلیف روشن است. اما مفروض بحث ما این است که از و درستی (نه صرفا ادعای این رسانه و ادعای درگوشی آن چهره سیاسی) به این نتیجه رسیده‌ایم که به احتمال زیاد، گزینه اصلح مورد نظر ما متاسفانه مقبولیت لازم در صحنه رقابت انتخاباتی را ندارد و در ادامه فرایند انتخاباتی هم به این مقبولیت دست نمی‌یابد اما گزینه دیگری که صالح است، از این مقبولیت برخوردار است و اگر آرا متفرق شود، گزینه اصلح و صالح، هیچکدام انتخاب نمی‌شوند بلکه ممکن است فرد غیرصالح (با معدل ۹) قدرت را در دست بگیرد. طبعا قدرت یافتن چنین گزینه‌ای، لطمات جبران ناپذیری برای مردم، کشور و آرمان‌های انقلاب اسلامی به دنبال خواهد داشت. در این حالت، تکلیف ما چیست؟ به نظرم در این حالت ما با دو مواجه‌ایم: اصل اول: از طرفی اصل عقلی و نقلی (روایات معصومین) این است که انتخاب اصلح بر صالح ترجیح دارد. طبعا بهم زدن این قاعده «خلاف اصل» است حتی اگر ترجیح صالح مقبول بر اصلح نامقبول باشد. اگر این «خلاف اصل» دائما تبدیل به «اصل» شود، نتیجه آن به مرور زمان، نزولی و عبور از صلاحیت‌ها خواهد بود. چرا که فرد صالحی که در این دوره مقبول بوده است پس از مدتی با تغییر ذائقه‌ها نسبت به فردی که امتیاز کمتری از او داشته، نامقبول خواهد شد و ... اصل دوم: اما از طرفی نمی‌توان تردید کرد که در فعالیت‌های اجتماعی بویژه رقابت‌های انتخاباتی (که حصول نتیجه در آن، متوقف بر آرای تک تک افراد جامعه است) باید تلاش کرد و با کار جمعی، آرای بیشتری به دست آورد. بدیهی است در چنین کارزاری اگر شما آرای خود را متفرق کنید، فرد ناصالح امورات کشور را به دست خواهد گرفت. طبعا کار وقتی به اینجا رسید، پای یک قاعده عقلی به میان می‌آید و این سئوال مطرح می‌شود: آیا در چنین مواقعی، برای دفع مفسده بزرگ، انتخاب صالح مقبول بر اصلح ترجیح دارد یا باید همچنان بر انتخاب فردی که اصلح است، اصرار ورزید؟ آنچه نویسنده این سطور می‌فهمد و درس آن را خدمت استادش پس داده، به این سئوال نمی‌توان یک جواب ثابت داد بلکه به فراخور شرایطی، پاسخ تغییر می‌کند. برای فهم بهتر موضوع، ادامه بحث را با دقت بیشتری دنبال کنید. توضیح اینکه اگر صحنه انتخابات اینگونه بود که... ادامه یادداشت در پست بعد: https://eitaa.com/rasaee/4867 🔺صفحات مجازی حمید رسایی🔻 eitaa.com/rasaee T.me/www_rasaee_ir instagram.com/rasaee.ir twitter.com/hamidrasaee
♻️ قاعده ترجیح صالح مقبول بر اصلح، در انتخاب بین رییسی و جلیلی 🔹 قسمت دوم 🔰 حمید رسایی: توضیح اینکه اگر صحنه انتخابات اینگونه بود که: فرض اول – فرد اصلح (A) با ۱۹ امتیاز، مقبولیت ندارد اما فرد صالح (B) با ۱۷ امتیاز، مقبولیت اجتماعی دارد. بنا بر این فرض، از نظر کیفی، فاصله کمی بین آنهاست. در این فرض با توجه به فاصله کم اصلح و صالح مقبول از نظر شرایط کیفی، بدیهی‌ترین تصمیم این است که پس از ناامیدی از ایجاد اقبال برای فرد اصلح، باید به فرد صالح اما مقبول رای داد تا از قدرت یافتن فرد ناصالح جلوگیری کرد. به عبارت دیگر در این فرض، خود «مقبولیت» به یکی از شرایط اصلح بودن تبدیل می شود چون انتخاب آن از مفسده بزرگتری که قدرت یافتن فرد ناصالح است، جلوگیری می کند. در این فرض در حقیقت باز هم شما به اصلح رای داده‌اید. فرض دوم - فرد اصلح (A) با ۱۹ امتیاز، مقبولیت ندارد و فرد صالح (B) که ۱۷ امتیاز داشت و با اصلح فاصله کمی داشت هم مقبولیت ندارد اما گزینه سومی (C) با ۱۲ امتیاز از مقبولیت برخوردار است. در این جا هرچند گزینه (C) به نسبت کسی که امتیازش ۹ است، صالح شمرده می‌شود اما فاصله او با گزینه اصلح خیلی زیاد است. در فرض دوم از آنجا که فاصله اصلح با صالح مقبول از نظر شرایط کیفی خیلی زیاد است، نباید به قاعده خلاف اصل «ترجیح صالح مقبول بر اصلح» تن داد و باید تحت هر شرایطی روی رأی به اصلح تاکید کرد تا ارزش‌های مدیریتی فراموش نشود و مسیر نزولی روز به روز بیشتر نگردد. دلیل آن هم روشن است. در این فرض، شرایط کیفی فرد مقبول به گزینه ناصالح، خیلی نزدیکتر است تا فرد اصلح. حال که صورت مساله و تا حدودی پاسخ آن روشن شد یادآور می‌شوم که بحث «ترجیح صالح مقبول بر اصلح» را یک بار خدمت استادم مرحوم آیت الله مصباح یزدی (ره) مطرح کردم و آنچه در فروض مختلف نوشتم، برگرفته از آموزه‌هایی است که از آن استاد عزیز آموختم. اما اکنون و در شرایط فعلی، آنچه نگارنده از صحنه آرایی انتخابات پیش رو درک می‌کند این است که هر دو گزینه، آقایان جلیلی و رییسی از سلامت مدیریتی و اقتصادی و اعتقاد به آرمان‌های انقلاب اسلامی و اعتقاد به توان داخلی و ولایتمداری برخوردارند و البته هر یک ویژگی‌های مثبت مختص به خود هم دارند. وقتی با دقت نگاه می‌کنید، از جهاتی آقای رییسی و از جهات دیگری آقای جلیلی، امتیازات بیشتری دارند. تا اینجا آقای جلیلی به دلیل کار کارشناسی مستمر سال‌های گذشته از اشراف بیشتری نسبت به حوزه‌های اجرایی برخوردار است و تفاوت ملموسی با جلیلی سال ۹۲ کرده است اما متاسفانه به دلیل ادبیات نخبگانی، همچنان در برقراری ارتباط با اکثریت توده‌های عمومی و لایه‌های مختلف جامعه مشکل دارد و نتوانسته اقبال عمومی را به شکل گسترده‌ای فراهم کند. به نظرم این موضوع در ادامه مسیر انتخابات نیز تغییر نخواهد کرد. آقای رییسی اما هر چند سابقه مدیریت کلان مستمر و طولانی بویژه در بخش قضا داشته است و مانند آقای جلیلی نسبت به جزییات حوزه‌های اجرا آشنایی ندارد اما اشراف کلی بر مباحث و مشکلات کشور را دارد و به دلایل مختلفی که یکی از مهمترین آنها اقدامات امید بخش ایشان در برخورد با مفاسد و رسیدگی به مشکلات مردم در دوره ریاست قوه قضاییه بوده، از اقبال بیشتری برخوردار است و این موضوع کاملا مشهود است. بنابر این به عقیده نویسنده این سطور، هر چند آقای جلیلی از نظر برخی به دلیل اشراف بیشتر بر بخش‌های اجرا اصلح است اما برخی ویژگی‌های آقای رییسی در کنار اقبال عمومی نسبت به ایشان خیلی بیشتر است. با این وجود از آنجا که این دو مدیر انقلاب اسلامی از نظر کیفی خیلی با هم فاصله ندارند و در معدل‌گیری نهایی از جهت جمیع شرایط نزدیک به هم هستند، بنا بر ضرورت جلوگیری از قدرت یافتن فردی که از نظر ما صلاحیت لازم را ندارد، اجرای قاعده ترجیح صالح مقبول بر اصلح، از طرف کسانی که آقای جلیلی را اصلح می‌دانند، اقدامی عاقلانه و از زاویه‌ای که متذکر شدم، در حقیقت انتخاب اصلح است. در عین حال، طبعا اگر کسی صحنه انتخابات را اینگونه نبیند که بنده می‌بینم، یعنی قائل به این باشد که فرد اصلح از مقبولیت لازم برخوردار است یا در ادامه مسیر آن را کسب می‌کند یا فاصله اصلح با صالح مقبول را زیاد ببیند یا ... حتما باید به تکلیف خود در حمایت از گزینه اصلح عمل کند. در این صورت نه تنها چنین فردی قابل سرزنش نیست که قابل ستایش هم هست. علاوه بر همه اینها بلا تردید، هیچ یک از این دو عنصر مدیریتی جبهه انقلاب، شهوت نشستن بر کرسی ریاست جمهوری را ندارند و در روزهای آینده، خود به خوبی به جمع‌بندی لازم خواهند رسید. قسمت اول یادداشت را اینجا بخوانید: https://eitaa.com/rasaee/4866 🔺صفحات مجازی حمید رسایی🔻 eitaa.com/rasaee T.me/www_rasaee_ir instagram.com/rasaee.ir twitter.com/hamidrasaee