🔻جرم مردم مدینه بعد از پیامبر این بود که حاضر نشدند زندگی عادی خود را تغییر بدهند!
🔻آیا ما حاضریم بهخاطر اقتصاد مقاومتی یا فرزندآوری، مدل زندگیمان را تغییر دهیم؟
➖ گاهی دین از ما میخواهد به اقتضای نیاز روز، وضع عادی زندگیمان را تغییر دهیم
➖ خیلی از دینداران حاضر نیستند دین تمام شئون زندگیشان را در بر بگیرد
➖مصائب فاطمیه را نباید صرفاً به دو سه نفر منتسب کرد. مشکل اصلی این بود که مردم در صحنۀ «ابتلا» پای کار نیامدند.
➖ گاهی در صحنۀ «ابتلا» لازم است عمل اجتماعی خاصی انجام دهیم که جزو واجب یا حرامهای مشخص نیست
➖ سکولار نبودن یعنی اینکه بر اساس دین و به اقتضای نیاز روز، زندگی خودمان را تغییر بدهیم
🔘 مسئلۀ معنویت و بندگی خدا از جانب اکثر انسانها بهعنوان یک امر فرعی در زندگی بشر تلقی میشود و مردم معمولاً بندگی خدا را در متن زندگی خودشان قرار نمیدهند بلکه در حاشیه زندگی قرار میدهند. «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَعْبُدُ اللهَ عَلى حَرْفٍ»
🔘 مردم غالباً زندگی خود را بر اساس نیازهای غریزی و منافع و مضار فوری تنظیم میکنند و حتی بسیاری از دینداران هم حاضر نیستند اجازه بدهند که دین، تمام شئون زندگی آنها را در بر بگیرد.
🔘 بلافاصله بعد از رسول خدا(ص) تفکرات سکولار در جامعه حاکم شد. البته بسیاری از مناسک و عقاید دین را حفظ کردند اما وقتی دین میخواست به صورت جدی وارد زندگی مردم بشود و معادلات قدرت و اقتصاد را شکل بدهد، همانجا در مقابل دین ایستادند.
🔘 قبل از بعثت نبوی هم، علت مخالفت با پیامبر(ص) بیشتر از همین جنس مخالفتها بود؛ مشکل آنها این بود که دین میخواست بیاید در مناسبات اجتماعی و در معادلات قدرت قرار بگیرد.
🔘 مصائب فاطمیه را نباید صرفاً به دو سه نفر منتسب کنیم. مشکل اصلی در فاطمیه این بود که مردم در صحنۀ ابتلا و امتحان، پای کار نیامدند. مسئله اصلی، مذهبیهایی هستند که نمیگذارند دین در تمام شئون زندگی و مناسبات اجتماعیِ آنها نفوذ کند و اثرات خود را نشان بدهد.
🔘 در دین، یکسری حلالها و حرامهای بَیّن وجود دارد که بسیاری از دینداران حاضرند رعایت کنند، ولی دین، فقط اینها را از ما نمیخواهد، بلکه دین در صحنۀ «ابتلا» یک وظایفی را برای ما تعیین میکند.
🔘 مثلاً شما در شرایط عادی، هفتهای یکبار به پدر و مادرت سر میزنی، ولی اگر آنها به یک بیماری خاص مبتلا بشوند، در این صحنۀ ابتلاء دیگر کافی نیست که هفتهای یکبار به آنها سر بزنی و شاید لازم باشد هر روز از آنها مراقبت کنی.
🔘 «ابتلا» یعنی تکلیف خاص در موقعیت خاص. یک نمونهاش همان جملۀ امام(ره) است که فرمود حفظ نظام از نماز واجب تر است...
🔘 گاهی در صحنۀ ابتلا لازم است یک عمل اجتماعی خاص را انجام بدهیم که جزو کارهای واجب یا حرامِ خیلی مشخص(مثل نماز) نباشد. اما خیلیها چون این ابتلا، جزو واجباتِ مشخص نیست، راحت آن را پشت گوش میاندازند و انجام نمیدهند.
🔘 فرزندآوری یکی از مسائل مهم جامعۀ امروز است. آیا ما حاضریم به خاطر این مسئله مهم، فرم زندگی عادی خود را تغییر بدهیم؟ کمااینکه رسولخدا(ص) بعد از بعثت، و بعد از هجرت، وضع زندگی عادیِ مردم را تغییر داد.
🔘 گاهی دین از ما میخواهد به اقتضای نیاز روز جامعه، وضع عادی زندگی خود را تغییر بدهیم. مردم مدینه هم بعد از رحلت پیامبر(ص) جرمشان این بود که حاضر نشدند زندگی عادی خود را تغییر بدهند.
🔘 سکولار نبودن یعنی اینکه بر اساس دین و به اقتضای نیاز روز، زندگی خودمان را تغییر بدهیم. مثلاً رهبر جامعه دینی تعیین میکند که مرز جهاد با دشمن در عرصۀ اقتصاد است و ضرورت «اقتصاد مقاومتی» را مطرح میکند و اقتصاد مقاومتی هم بدون مشارکت مردم شکل نمیگیرد.
🔘 آیا ما برای اقتصاد مقاومتی، کار و زندگی عادی خودمان را تغییر دادیم و برای رونق تولید، سراغ ایجاد تعاونی و تولیدی رفتیم؟ آیا ما هیئتیها و مسجدیها و بسیجیها، از کار کارمندی دست کشیدیم و سراغ فعالیتهای مولّد رفتیم؟ آیا همۀ ما سرمایههای خودمان را در این عرصه آوردهایم؟
🔘 حالا که این کارها را نکردهایم، آیا خودمان را مقصر میدانیم و فکر میکنیم جنایت کردهایم؟ نه! خُب مردم مدینه هم میگفتند «ما که جنایت نکردیم، فقط در خانه نشستیم و کاری انجام ندادیم!»
👤علیرضا پناهیان
🚩 دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی - ۱۴۰۰.۰۹.۲۵
18.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🥀نشون نداره مادرم....
👤کربلایی حسین طاهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹شهید کاظمی :آمریکا غلط کرد
👆اگر از منظر شهدا نگاه کنیم هم به بصیرت و هم به شجاعت می رسیم
♨ گرا به دشمن؟!
*نظریهپردازان جریان اصلاحات در حال نظریهپردازی برای ایجاد نارضایتی، اعتراضهای خیابانی و خشونت در جامعه هستند. این جریان سیاسی همهساله در آستانه زمستان و تابستان شروع به گمانهزنی برای عامالبلوی در کشور میکنند تا ضمن ناامید کردن جامعه، دشمنان را به اعمال فشار بیشتر به کشور تشویق کنند. در هفته گذشته نیز روند دامن زدن به اعتراضات از سوی چهرههای این جریان سیاسی گسترش یافته است؛
👈گزارههای خبری
1⃣ «محمدرضا تاجیک» از چهرههای مشهور جریان اصلاحات ۲۲ آذرماه به اقتصاد نيوز گفته بود: «این امکان وجود دارد که برای یک دوره کوتاه مرهمی برای بحرانهای اقتصادی موجود پیدا شود، اما ضعف ریشهای در مدیریت اقتصادی کشور زخمهایی را ایجاد کرده که بهسادگی قابل التیام نیست و در آینده نزدیک همین زخمها موجب جوشش شورشهای متعددی در کشور خواهد شد. بنده بر اساس نشانههای موجود و نه بر اساس تهییج و یا پیشنهاد، اعلام میکنم؛ حرکتهای اعتراضی متعددی در پیش است و حاکمیت از هماکنون باید تکلیف خود را با آنها مشخص کند».
2⃣ «محمود صادقی» نماینده اصلاحطلب مجلس دهم، دیروز (۲۷ آذرماه) در گفتگو با خبرگزاری ایلنا گفت: «پیشبینی من این است که دولت با روش فعلی نمیتواند مشکلات معیشتی مردم را سروسامان دهد و در ماههای آینده باعث تشدید این اعتراضات میشود».
3⃣ «آذر منصوری» قائممقام حزب اتحاد ملت ایران نيز اعلام میکند: «نگاه واقعبینانه به وضعیت امروز ایران نشان میدهد که دولت با چند چالش و یا بهتر بگویم ابرچالش در کشور مواجه است و اگر نتواند با درایت و واقعنگری از این چالشها عبور کند، روزبهروز بر دامنه اعتراضات افزوده خواهد شد».
4⃣ «سعید حجاریان»، مشهور به تئوریسین اصلاحات نیز در گفتوگو با انصاف نيوز بيان میکند: «ممکن است جامعه متشنج شود و مردم دوباره به خیابان بیایند».
👈 گزاره تحلیلی
🔸این طیف فکری در سه دهه گذشته همواره جامعه را تبدیل به میدان جنگ کردهاند و با تئوریهای خشونتآمیزی مانند "فشار از پایین، چانهزنی از بالا"، "نافرمانی مدنی"، "تجمع سلولی"، "تجمع موضوعی"، "اعتراضات سراسری" و "فتح سنگر به سنگر"، هیچگاه در اندیشه حل مشکلات مردم نبودهاند و باوجوداینکه در دولتهای اصلاحات، تدبیر و امید و در مجالس شورای اسلامی و شوراهای شهر مسئولیتهای متعددی پذیرفتهاند؛ اما تاریخ شاهد است که کمترین دغدغهای در حل مشکلات مردم نداشتهاند و اکنون که دولت انقلابی درصدد حل مشکلات مردم است، نگران شده و ازیکطرف به دنبال ایجاد اغتشاش در جامعه هستند و از طرف دیگر در حال گرا دادن به دشمناند تا پیچ تحریمها و فشارها را بیشتر کند تا مردم به خیابانها بیایند!
🔹برای اینکه عمق دلسوزی این طیف را با مردم ببینید، کافی است نظرات آنها را با منافقین مقایسه کنید؛ خواهید دید که سرسوزنی در دعوت به اغتشاش و ناامید کردن مردم فاصله ندارند.
🔸سؤال جامعه مدنی ایران از چهرههای معترض و آشوبطلب امروز جریان اصلاحات این است که چرا در روزهای کاشت بذر دلدادگی به غرب و برجام و مذاکره، روزه سكوت گرفتند و امروز که ثمره همان روزهای گلوبلبل را میبینیم و بااینحال در دوره اوج حضور مسئولین در ميدان هستیم، بر طبل ناکارآمدی و احتمال اعتراض میکوبند؟! بیشک فهم و درك اين سؤال، بازي آیندهنگری اين جماعت را به باخت تبديل میکند.
✍ حسين عباسيان
#نکات_تحلیلی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*🤔 تحلیل یک شهروند ایرانی، پس از خروج از ایران*
*⁉️ چرا مخالفان نظام وقتی از ایران خارج میشوند، حرفهای دیگری میزنند و موافق نظام و رهبری میشوند؟!!!!!*
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹شهید کاظمی :آمریکا غلط کرد
👆اگر از منظر شهدا نگاه کنیم هم به بصیرت و هم به شجاعت می رسیم
🔴چه کسی نمایش «گوهر عشقی» را کارگردانی کرد؟ +فیلم و عکس
جزئیات و ارسال نظر در👇
https://www.jahannews.com/news/785691
🔴 ظاهرا چند بازیکن عربِ هم تیمی #مهدوی_کیا به خاطر وجود مربی اسرائیلی و همچنین بخاطر پرچم اسرائیل روی لباس، قید بازی دوستانه و نمادین رو زدند اما این آقا که مشاور رئیس فدراسیون و مربی تیم ملی امیده ککش هم نگزیده...
6.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👓 روضه حضرت زهرا توسط رهبر انقلاب
#فاطمیه