#پاسخ_شبهات
💢 مخترعین و دانشمندان کافر یا غیر مسلمان مثل #ادیسون که خدمات بزرگ داشته اند هم در دنیا و آخرت #پاداش میگیرند؟
✅افعال اخلاقی کافران و غیر مسلمانان
در تعیین ارزش اخلاقى اعمال، هم حُسن #فعلى و هم حُسن #فاعلى باید مورد توجه قرار گیرد. امّا آنچه با موضوع اخلاق ارتباط تنگاتنگ دارد، «رفتارهاى اخلاقی اختیارى» کافران و غیر مسلمانان است که آیا در دستگاه اخلاقى اسلام شایسته هیچ ستایش و #پاداشى نیستند؟ و اعمال نیک آنان هیچ ارزش اخلاقى نداشته از جانب #پروردگار جبران نخواهد شد؟
✅نکته اول:
از آیات قرآن و روایات استفاده میشود که افعال اخلاقی و نیز فعالیت و خدمات کسانی مثل مخترعان و مکتشفان کافر و غیر مسلمان که با انگیزه انسان دوستی انجام میگیرد، پاداش داشته، با این توضیح که اگر کافر منکر خدا و یا مشرک باشد، پاداش در #دنیا داده میشود و در آخرت بهره و #نصیبی ندارند مگر جهنم و یا در عذاب آنها تخفیف داده میشود؛ در قرآن میخوانیم:
«کسانى که زندگى #دنیا و زینت آنرا بخواهند، [نتیجه] اعمالشان را در همین دنیا بهطور #کامل به آنها میدهیم و چیزى کم و کاست از آنها نخواهد شد! [ولى] آنها در آخرت، جز آتش، [سهمى] نخواهند داشت و آنچه را در دنیا [براى غیر خدا] انجام دادند، بر باد میرود و آنچه را عمل میکردند، باطل و بیاثر میشود.
🔵مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، ج 1، ص 303 – 309
سوره مبادکه هود آیه ۱۵
✅نکته دوم
رفتارهای اخلاقی #کافر و غیر مسلمان، اگر با قالبهایى که شارع تعیین کرده مخالف نباشد و انگیزه منفى هم نداشته باشد؛ یعنى با انگیزه #دشمنى با دین حق و دوستداران آن نیست و فاعل در انجام آن انگیزهاى برتر از تأمین نیازهاى مادى و حیوانى دارد؛ مانند اینکه از خود، گذشت و سخاوتمندى نشان میدهد، این قبیل اعمال اگرچه #شرایط و نصاب لازم را براى تعالى و تکامل نفس انسانى ندارد، ولی زمینه آنرا فراهم میکند؛ و روح و جان آدمى را مهیاى سفر معنوى میگرداند و بهطور مطلق فاقد ارزش نیز نمیباشد. حتى موجب #تخفیف یا رفع مجازات اخروى فرد میگردد.
📚اخلاق در قرآن، ص 171 – 172
@basiratafzayi
#شبهات_علیه_ائمه
💢یکی از #تهمتها نسبت به شخصیت امام حسن(ع) این است که ایشان در برابر معاویه طی #مذاکرات راضی شدند با دریافت #پول از خلافت کنار بروند.
آیا امام حسن مجتبی(ع) برای صلح با معاویه، چند #امتیاز مالی درخواست کرد؟
✅در منابع تاریخی و حدیثی آمده است که در عهدنامه صلح امام حسن(ع) به چند مسئله مالی توجه شده است:
1. مبلغ پنجمیلیون #درهم که در بیت المال کوفه موجود است، از تسلیم به حکومت معاویه مستثنا است و باید زیر نظر امام مجتبی(ع) مصرف شود.
2. معاویه باید در تعیین #مقرری و بذل مال، بنیهاشم را بر بنیامیه ترجیح دهد.
3. باید #معاویه از خراج «دارابگرد»،مبلغ یکمیلیون درهم در میان بازماندگان شهدای جنگ جمل و #صفین که در رکاب امیرالمؤمنین علی(ع) کشته شدند تقسیم کند.
درباره علت درج این #امتیازات مالی در صلحنامه میتوان گفت:
الف. از آنجا که شهر «دارابگرد» بدون جنگ تسلیم ارتش اسلام شد و مردم آن با مسلمانان پیمان صلح بستند،خراج آن طبق قوانین اسلام، #اختصاص به پیامبر اسلام(ص) و خاندان آنحضرت و یتیمان و تهیدستان و درماندگانِ راه دارد؛ از اینرو امام مجتبی(ع) شرط کرد که خراج این شهر به بازماندگان شهدای جنگ جمل و صفین پرداخت شود؛ زیرا درآمد آنجا به خود آنحضرت تعلق داشت. بهعلاوه؛ #بازماندگان نیازمند شهیدان این دو جنگ که بیسرپرست بودند، یکی از موارد مصرف این خراج به شمار میرفتند.
ب. امام مجتبی(ع) بر اساس شیوه عقلانی خواستند هدفهای #عالی خود را - بدون در نظر داشتن نفع شخصی - تا آنجا که مقدور است به طور نسبی تأمین نمایند؛ از اینرو؛ هنگامی که ناگزیر شد با معاویه کنار آید، #حکومت را با این شرط به وی واگذار کرد که در اداره امور جامعه اسلامی براساس قوانین قرآن، و طبق روش پیامبر(ص) رفتار نماید. بدیهی است هرچه که تا حدودی کنترلکننده معاویه بود، میتوانست در کاهش ضرر و زیان به گروه حق تأثیرگذار باشد.
📚علل الشرائع، ج 1، ص 212،
📚فتوح البلدان، ص 376،
📚بحار الانوار، ج 44، ص 10،
@basiratafzayi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این صحنه هم جالبه! دختر فوتسالیست قهرمان بدون تعارف و خجالت از دست دادن به مرد نامحرم امتناع میکنه
قوی که باشی همه مجبورند به ارزشهات احترام بگذارند :)
@basiratafzayi