تحلیل ماده ۵۰ قانون حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب:
### 1. تعریف کشف حجاب در انظار عمومی
- کشف حجاب به معنای برهنه کردن سر یا پوشش نامناسب در انظار عمومی، اعم از مکانهای حقیقی (خیابانها، اماکن عمومی) یا مجازی (فضای آنلاین) است.
- این ماده به طور خاص اشاره به زنان دارد که باید در این فضاها پوشش مناسب (چادر، مقنعه، روسری یا شال) داشته باشند.
### 2. مجازاتها و روشهای اجرای آن
- مراتب مختلف جریمه:
- مرتبه اول: جریمه مالی معادل نصف حداکثر جزای نقدی درجه ۸ به صورت تعلیقی (معلق) و اطلاعرسانی از طریق سامانههای هوشمند یا پیامک و پست.
- مرتبه دوم: جریمه مالی معادل حداکثر جزای نقدی درجه ۸، به علاوه جریمه مرتبه اول.
- مرتبه سوم: جریمه نقدی درجه ۶.
- مراتب بعدی: جریمه نقدی درجه ۵.
- تکرار جرم: در صورت تکرار بیش از چهار بار، فرد به مجازات تکرار جرم محکوم میشود، به جز مجازات حبس.
### 3. تکیه بر فناوری و سامانههای هوشمند
- استفاده از سامانههای هوشمند (مانند سامانههای فراجا) برای شناسایی و احراز هویت فرد متخلف.
- اطلاعرسانی: از طریق سامانههای هوشمند، پیامک یا پست به فرد متخلف اطلاع داده میشود.
### 4. تبصرهها
- تبصره ۱: اگر فرد مرتکب دو رفتار خلاف قانون از جمله کشف حجاب و تخلفات دیگر شود، جریمه هر دو اعمال میشود و جریمهها به طور تعلیقی باقی میماند.
- تبصره ۲: ورود مردان به فضاهای اختصاصی زنان (مانند اماکن عمومی و وسایل حمل و نقل عمومی) بدون ضرورت نیز مشمول مجازات این ماده خواهد شد.
### 5. نکات کلیدی:
- جریمههای مالی تدریجی: این ماده بهطور واضح از مجازاتهای تدریجی و سیستم جریمه مالی در برخورد با تخلفات در زمینه کشف حجاب استفاده کرده است. هدف این است که از تکرار جرم جلوگیری شود و در عین حال تا حدی رویکرد تنبیهی با دقت به جریمههای متناسب با هر مرحله اعمال گردد.
- تکنولوژی در اجرای قانون: استفاده از فناوریهای نوین، مانند سامانههای هوشمند، برای شناسایی و برخورد با تخلفات، نشاندهنده توجه به نظارت دیجیتال و پیشرفت در اجرای قوانین است.
- سختگیری در مواجهه با تکرار تخلف: مجازاتهای سنگینتری برای افرادی که چندین بار تخلف میکنند پیشبینی شده است، که میتواند بازدارنده باشد.
- عدم تمایز جنسیتی در برخی موارد: تبصره ۲ که ورود مردان به مکانهای اختصاصی زنان را جرم میداند، میتواند اشاره به نگرانیها و تلاشهای برای حفظ امنیت و آرامش فضاهای اختصاصی زنان داشته باشد.
### نتیجهگیری:
ماده ۵۰ بهطور واضح بر لزوم رعایت پوشش شرعی در اماکن عمومی تأکید دارد و مجازاتهای آن تدریجی و بر اساس تکرار تخلف طراحی شده است. استفاده از سامانههای هوشمند در اعمال این جریمهها نشان از بهکارگیری تکنولوژی برای تسهیل در نظارت و اجرا دارد.
«علم حقوق، حافظ عدالت و نظم در جامعه است و چراغ راهی است که مسیر انسان را در پیچوخمهای زندگی روشن میسازد»
وبلاگ #پژوهشگران حقوق :
www.mhas.blogfa.com
کانال پژوهشگران #حقوق در ایتا
https://eitaa.com/pazhoheshgar
✅بصیرت_افزایی
|روشنگری دینی-سیاسی|
✔️ @basiratafzayi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴دیالوگی ماندگار از میرزا کوچک خان جنگلی به مناسبت ۱۱ آذر سالروز شهادت این سردار مبارزه با اجنبی و اجنبی پروردهها!
#شهید #میرزا_کوچک_جنگلی
✅بصیرت_افزایی
|روشنگری دینی-سیاسی|
✔️ @basiratafzayi
🔻اندر احوالات میرزا کوچک خان جنگلی؛
♨️به کرسی نشاندن احکام شریعت، با دعا و خانهنشینی و بیطرفی حاصل نمیشود
❗️میرزا در زمانی که در تهران مشغول تحصیل بود، به این حقیقت پی برد که حکام هوسران هرگز به احکام اسلام تن نخواهند داد؛ لذا طلاب را تشویق میکرد که فنون جنگی و ورزشهای رزمی را بیاموزند و به آنان هشدار داد که برای به کرسی نشاندن احکام شریعت، با دعا و خانهنشینی و بیطرفی نمیشود کاری از پیش برد.
❗️او طلاب گیلان را در انجمنی سامان داد و برای آنها، لباس رزمی یکسان تهیه کرد و روشهای جنگی را به آنها آموخت و نام گروهش را «انجمن روحانیون ایران» گذاشت.
🔹اساسا تفکر دینی و شیوه و اندیشه منطبق بر احکام اسلامی میرزا در نهضت جنگل بود که فراماسونرها را که هدف اصلیشان جدایی دین و دنیا بود، به فکر انداخت میرزا را از بین ببرند.
❗️ریاست انجمن ابوالفضلیها یا انجمن عباسیها، به عهده شیخ عبدالوهاب صالح، از مراجع بزرگ گیلان و از شاگردان بنام مرحوم آخوندخراسانی بود که اجازه فتوا داشت. اعضای این انجمن هم اغلب طلبه بودند، که عدهای از آنها در نهضت جنگل میرزا را همراهی کردند و نهایتا شهید شدند.
🔻میرزا هرگز تندروی نکرد و همواره تلاش میکرد مبارزاتش مبتنی بر اصول اصیل اسلام باشد و به همین دلیل، همواره ارتباطش را با روحانیت حفظ میکرد. میرزا با کسانی که با آیتالله شیخ محمدتقی شیرازی (میرزای شیرازی کوچک) ارتباط داشتند، مرتبط بود. آن روزها روحانیت ایران و نجف، همزمان در حال نبرد با انگلیس بودند.
11 آذر 1300
شهادت میرزا کوچک خان جنگلی
✅بصیرت_افزایی
|روشنگری دینی-سیاسی|
✔️ @basiratafzayi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ اسلام دین صلح است یا جنگ؟
کنایه شهید بهشتی به مروجان اسلام رحمانی!
✅بصیرت_افزایی
|روشنگری دینی-سیاسی|
✔️ @basiratafzayi
7.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 هسته اصلی گروهک تحریر الشام از کجا شکل گرفت؟
✅بصیرت_افزایی
|روشنگری دینی-سیاسی|
✔️ @basiratafzayi
یحیی سنوار قهرمان جهان اسلام:
صلح و مذاکره در کار نیست؛ یا پیروز میشویم یا کربلا رخ میدهد!
میرزا کوچک خان جنگی ۱۰۳ پیش:
ما از سرسلسله مجاهدین اسلام، یعنی حضرت سیدالشهدا (ع) سرمشق میگیریم، چه اقتدار یزید و دولت اموی کمتر از دولت تزاری نیست....
۱۱ آذر سالروز شهادت میرزاکوچکخان
✅بصیرت_افزایی
|روشنگری دینی-سیاسی|
✔️ @basiratafzayi
لایحه حجاب و نقش اصلاحات در تقابل با آن!
🔺متاسفانه جریان سیاسی اصلاحطلب، هویت خود را بر مبنای تقابل با گفتمانهای سنتی و مذهبی تعریف کرده است، و از هر فرصتی برای چالشسازی در برابر سیاستهای حاکمیتی استفاده میکند.
‼️در ماجرای لایحه حجاب هم دو هدف اصلی را دنبال میکنند: ایجاد شکاف میان حاکمیت و جامعه و بازتعریف مرزهای آزادیهای اجتماعی.
🚫استدلالهای مطرحشده از سوی این جریان، در ظاهر به منافع عمومی جامعه اشاره دارد، اما در واقع تلاشی است برای برانگیختن حساسیتهای فرهنگی و استفاده ابزاری از نسل جوان.
بنابراین مانند همیشه، از پروپاگاندا علیه این لایحه بهعنوان ابزاری برای حفظ پایگاه سیاسی خود استفاده میکنند.
✅بصیرت_افزایی
|روشنگری دینی-سیاسی|
✔️ @basiratafzayi
♨️ نفوذ در دستگاه سلطان محمود غزنوی
❗️میگویند روزی برای سلطان محمود غزنوی كبكی آوردند كه لنگ بود.
🔻 فروشنده برای فروشش قیمت زياد میخواست. سلطان محمود حكمت قيمت زياد كبک لنگ را جويا شد.
فروشنده گفت: وقتی دام پهن میكنيم برای كبکها، اين كبک را نزديک دامها رها میكنم. آواز خوش سر میدهد و كبکهای ديگر به سراغش میآيند و در اين وقت در دام گرفتار میشوند.
هر بار كه كبک را برای شكار ببريم، حتماً تعدادی زياد كبک گرفتار دام میشوند.
سلطان محمود امر به خريدن كرد و خواستار كبک شد. چون قیمت به فروشنده دادند و كبک به سلطان، سلطان تيغی بر گردن كبک لنگ زد و سرش را جدا كرد.
فروشنده كه ناباوارنه سر قطع شده و تن بیجان كبک را میديد، گفت اين كبک را چرا سر بريديد؟
سلطان محمود گفت: هر كس ملت و قوم خود را بفروشد، بايد سرش جدا شود!
سقوط سریع برخی مناطق سوریه حکایت چنین خائنینی است لذا باید مراقب باشیم محکومین و معاندین به نظام و کشور در مسئولیت ها جاگیر نشوند که به زنگاه جاده صاف کن دشمنان خواهند بود
#نفوذ
✅بصیرت_افزایی
|روشنگری دینی-سیاسی|
✔️ @basiratafzayi
سوریه در اخبار و سوریه در میدان!
🔹از فرمانده میدان پرسیدند که اخبار سوریه نگرانکننده است و برخی منابع نوشتهاند فلان شهر هم سقوط کرد. فرمانده نگاهی کرد و گفت: «ما دو تا سوریه داریم، سوریه در اخبار و سوریه در میدان! آنها در رسانه پیروز میشوند و ما در میدان.» جنگ در سوریه افزون بر میدان، در فضای مجازی هم داغ شده و رسانههای صهیونیستی با روحیه مردم بازی میکنند، در حالی که در میدان آنگونه که آنها روایت میکنند، نیست.
🔸تروریستهای تکفیری با تکیه بر جنگ ترکیبی و ادراکی در تلاش هستند تحرکات خود را بزرگنمایی کنند؛ در جنگ ادراکی آنچه در میدان جاری است، با آنچه اعلام الحربی تروریستها منتشر میکنند، تفاوت چشمگیری دارد. باید دانست که در فرآیند جنگ، عملیات روانی و تولید اخبار غیر واقعی بخشی از جنگ به شمار میآید.
🔹اکنون در سوریه، جنگ روایتهاست و هر کسی فارغ از صحت و سقم خبر زودتر اطلاعرسانی کند، افکار عمومی را در مسیر خود قرار داده است.طی چند روز اخیر، نمونههای نادرستی در بازنشر ویدئوهای سالهای قبل، مانند ورود الجولانی به حلب، تصرف زندان و آزادی زندانیان به دست تروریستها و ... مشاهده شد که نیازمند فراست و تیزبینی در مراجعه به مراجع خبری معتبر است. تجربه بهرهگیری قدرتمند گروههای تکفیری از تکنیکهای عملیات روانی و شبکههای اجتماعی بینالمللی، ضرورت راستیآزمایی اخبار و سنجش صحت و اتقان در گزارشهای جنگ را بیش از پیش میکند.
🔸باید بر این نکته انگشت تأکید گذاشت که رسانهها نمیتوانند به مردم بگویند چگونه فکر کنند؛ اما میتوانند تعیین کنند به چه فکر کنند. از مهمترین کارکردهای رسانه، تعیین اولویتهای ذهنی عموم مردم است. در فضای داخلی کشور نیز مشاهده شده است که گاهی مسابقهای بدون فراخوان و نانوشته برای اعلان خبر و روایت منفی از پدیدههایی که در حال رقم خوردن است یا احتمال وقوع آن وجود دارد، شکل گرفته است!
🔹به نظر میرسد، با سازکارهای موجود و وضعیتی که بر رسانههای امروز جامعه ما حاکم است از یک سو و ماهیت تحولات منطقه، دامنه آنها و سطح بحرانهای حادث شده از سوی دیگر پیادهسازی سناریوهای مطلوب را در ابعاد دفاعی و تهاجمی با مشکل جدی مواجه کند.
🔸نکته پایانی اینکه به تعبیر برخی از اندیشمندان، مانند «ژان بودریار»، تصویر جنگ خلیجفارس در «سیانان» واقعیتر از خود جنگ بود. بدون تردید، باید نگرش دستگاهها به رسانه تغییر کند و سازکارهای اطلاعرسانی در مسائل ملّی باید اصلاح شود. ورود سریع و جذاب به اتفاقات و پدیدهها، مسئلهشناسی قوی، دانستن ادبیات و فنون اقناع، پرهیز از فضاسازیهای گمراهکننده، روایتگری و روایتسازی صحیح در چارچوب الزامات، روشها و تکنیکهای تولید محتوا در فضای مجازی از مهمترین عوامل پیشرفت در این مسئله است.
✅بصیرت_افزایی
|روشنگری دینی-سیاسی|
✔️ @basiratafzayi
هدایت شده از تبلیغات مناسب ایتاء🍊
❌️فوری فوری فوری❌️
دیابت درمان شد🌿
دیابت درمان شد🌿
صددرصد تضمینی
کاملا گیاهی
بدون عوارض
با نوین ترین روش درمانی(هربال تراپی)
خودت اقدام کن،درمانش با من...
ارتباط سریع:
@Ghaderi_ir
همراه:۰۹۳۶۱۴۷۱۱۰۶ قادری فر
آنلاین مشاوره شو👇🏽👇🏽👇🏽
https://survey.porsline.ir/s/ss1iV86D
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ آری! فاطمیه است و غربت شیعه!
🔻تروریستهای تحریر الشام تنی چند از افراد بیگناه را در حلب، به جرم! " شیعه بودن" دستگیر کرده و جان و مال و ناموسشان را مباح شمردند.
❗️مثلاً این جنایتکار تکفیری - که درس توحید را در مکتب نتانیاهو و اردوغان آموخته - میگوید: " این سگها ! در ابتدا شیعه نبودند اما شیعه شدند و از دین اسلام مرتد گردیدند" !
❗️باری، سنّت کودتاچیان سقیفه همچنان به دست تروریستهای خود (قنفذها و مغیرهها) اجرا میشود. بیایید در این فاطمیه، قنفذ و مغیرههای زمان و متحدین آنان را بشناسید. پشت پرده، از عربستان آل سعود بگیر تا ترکیه اردوغان و برخی حامیان قطر و پاکستان و دستپروردگان زلنسکی، همگی در حال تاخت و تازند.
✅بصیرت_افزایی
|روشنگری دینی-سیاسی|
✔️ @basiratafzayi