*شعر جاودانه محمدحسین بهجت تبریزی مشهور به «شهریار» حال و هوای این روزهای حرکت امام حسین از مکه به سمت کربلا را روایت کرده :*
شیعیان دیگر هوای نینوا دارد حسین
روی دل با کاروان کربلا دارد حسین
از حریم کعبه ی جدش به اشکی شست دست
مروه پشت سر نهاد، اما صفا دارد حسین
می برد در کربلا هفتاد و دو ذبح عظیم
بیش ازین ها حرمت کوی منا دارد حسین
پیش رو راه دیار نیستی، کافیش نیست
اشک و آه عالمی هم در قفا دارد حسین
بس که محمل ها رود منزل به منزل با شتاب
کس نمی داند عروسی یا عزا دارد حسین
رخت و دیباج حرم چون گل به تاراجش برند
تا به جایی که کفن از بوریا دارد حسین
بردن اهل حرم دستور بود و سرّ غیب
ورنه این بی حرمتی ها کی روا دارد حسین
سروران، پروانگان شمع رخسارش ولی
چون سحر روشن که سر از تن جدا دارد حسین
سر به قاچ زین نهاده، راه پیمای عراق
می نماید خود که عهدی با خدا دارد حسین
او وفای عهد را با سر کند سودا ولی
خون به دل از کوفیان بی وفا دارد حسین
دشمنانش بی امان ودوستانش بی وفا
با کدامین سر کند، مشکل دوتا دارد حسین
سیرت آل علی (ع) با سرنوشت کربلاست
هر زمان از ما،یکی صورت نما دارد حسین
آب خود با دشمنان تشنه قسمت می کند
عزت و آزادگی بین تا کجا دارد حسین
دشمنش هم آب می بندد به روی اهل بیت
داوری بین با چه قومی بی حیا دارد حسین
بعد ازینش صحنه ها و پرده ها اشکست و خون
دل تماشا کن چه رنگین سینما دارد حسین
ساز عشق است و به دل هر زخم پیکان زخمه ای
گوش کن عالم پر از شور و نوا دارد حسین
دست آخر کز همه بیگانه شد دیدم هنوز
با دم خنجر نگاهی آشنا دارد حسین
شمر گوید گوش کردم تا چه خواهد از خدا
جای نفرین هم به لب دیدم دعا دارد حسین
اشک خونین گو بیا بنشین به چشم شهریار
کاندرین گوشه عزایی بی ریا دارد حسین
فرا رسیدن ماه عزای حسيني(ع)تسليت باد
در زیارت عاشورا چیزی حدود هجده دعا
میکنیم که متناسب با آن، هجده مقام را از خدا میخواهیم.
درخواستهای انسان در زیارت عاشورا، دنیوی و مادی و فانی نیست، بلکه همگی معنوی است.
ما در زیارت عاشورا، همراه با این دعاها، هجده مقام را از خدا درخواست میکنیم که بعضی از آنها بهقدری بالاست که اگر زیارت عاشورا وجود نداشت، نمیتوانستیم باور کنیم که کسی جرأت درخواست آنها را از خدا داشته باشد.
اینها خیلی خواستههای بزرگی هست و انسان از آنها درجات سلوک را یاد میگیرد، چون از پایین شروع میشود و به بالا میرسد.
و اما آن مقامها:
۱- مقام خونخواهی امام حسین علیهالسلام
⬅️ ان یرزقنی طلب ثارک
اینکه کسی بخواهد خونخواهی امام حسین را بکند، مقام خیلی بالایی است، چون خونخواهِ اصلی ابیعبدالله، امام زمان است.
۲- مقام وجاهت عند الله
(آبرومندی نزد خدا)
⬅️ اللهم اجعلنی عندک وجیها
۳- مقام معِیَّت(همراهی) با معصوم
⬅️ ان یجعلنی معکم فی الدنیا و الآخرة
⬅️ مع امام منصور
(این درخواست، بسیار ویژه است، چون تمام
انبیا و اولیا آرزویش را داشتهاند).
۴- مقامی که درخواست میکنیم تمام مراحل زندگی ما، درهمتنیده با معصوم باشد.
⬅️ اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد...
۵- مقام شهادت
⬅️ و مماتی ممات محمد و آل محمد
چون مرگ همه معصومین از پیامبر تا امام حسن عسکری علیهمالسلام، با شهادت بوده.
۶- رسیدن به مقام محمود
⬅️ ان یُبِلِّغنی المقام المحمود
در قرآن آیهای داریم که به پیامبر میگوید: نماز شب بخوان تا به مقام محمود برسی. مقام محمود از نگاه بیشتر مفسران، یعنی مقام شفاعت.
خود شفاعت شدن، یک مقامی است که به هر کسی نمیرسد (لا یملکون الشفاعة... شفاعت به هر کس نمیرسد).
حالا یک مقامی هست که از شفاعتشدن بالاتر است و آن هم مقام شفاعتکردن است و ما در این فراز، این را از خدا میخواهیم.
۷- مقام مشارکت در مصیبت ولیّ معصوم
⬅️ لقد عظمت الرّزِیّة... بک علینا
⬅️ و اسئل الله بحقکم... ان یعطینی بمصابی بکم...
(یعنی مصیبت شما را، مصیبت خودم میدانم)
⬅️ الحمد لله علی عظیم رزِیّتی
(دقیقا در اینجاست که انسان مصیبت را برای خودش میداند)
این مقام، خیلی عظیم است و خیلی باید دربارهاش بحث کرد.
داستان زیارت عاشورا، داستانِ یکیشدن با اهلبیت است، قرار است از این طریق، به شجره حیات متصل شویم.
۸-مقام برائت
(برای دوری و تبرّیجستن از بعضی جریانها و افراد و نیز بعضی خصوصیتها)
⬅️ و بالبرائة من اعدائکم
۹- مقام لعن
این مقام، آنقدر مهم است که در زیارت عاشورا بر سلام اولویت دارد. اول صدتا لعن میدهیم و بعد صد سلام.
(جاروب کن خانه را، سپس میهمان طلب)
⬅️ اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد
نکته: چهره اصلی برائت و لعن، بعد از ظهور دیده میشود، چون ما مردم اصلا تا قبل از ظهور نمیفهمیم کسانی که باعث و بانی ماجرای کربلا بودهاند، ما را از چه نعمات زیاد و برکات بزرگی محروم کردهاند.
ما الآن از دنیای بعد از ظهور چیزی نمیدانیم و درک نمیکنیم. اصل برائت در آن زمان اتفاق میافتد.
یعنی وقتی ظهور انجام میشود و میفهمیم چه چیزی را از ما گرفتهاند، تازه حسّ واقعیِ برائت را درک خواهیم کرد.
۱۰- مقام سِلم
⬅️ انی سلم لمن سالمکم
⬅️ و ولیّ لمن والاکم
این مقام، عبارت است از مقام دوستی با دوستان و دوستداران اهلبیت، برای تشکیل یک شبکه متحد در راه تحقق منویّات این خاندان.
۱۱- مقام حَرب
⬅️ حرب لمن حاربکم
این مقام، یعنی مقام دشمنی با دشمنان اهلبیت، برای پالایش آن شبکه متحد و همچنین مبارزه با موانع رشد بشر.
آیا شما فکر میکنید هر کسی میتواند به مقام مجاهدت برسد؟
۱۲-مقام ایثار
ما در زیارت عاشورا این مقام را درخواست میکنیم و لااقل ادای آن را درمیآوریم.
ایثار یعنی بذل بهترینها، و ما در زیارت عاشورا بهترین داشتههای خود را فدای امام میکنیم.
⬅️ بابی انت و امی
۱۳- مقام قربة الی الله
باید گفت: مقام قرب و نزدیکی به خدا، بالاترین مقام ممکن است، منتها مراتب بالای آن فقط به کمک و دستگیری ولیّخدا که در این مسیر پیشتاز است، ممکن میشود.
⬅️ انی اتقرب الی الله...
⬅️ اللهم انی اتقرب الیک...
۱۴- مقام دوستی و نزدیکی به اهلبیت
⬅️ انی اتقرب الی الله و الی رسوله و الی ...
این مقام نیز، امتداد مقام قربة الی الله است.
۱۵_مقام معرفت اهلبیت
(چرا که در حدیث داریم: من مات و لم یعرف امام زمانه، مات میتة جاهلیة)
⬅️ اکرمنی بمعرفتکم و معرفة اولیائکم...
۱۶- مقام ثبات قدم و اهل تزلزل نبودن
⬅️ ان یثبّت لی عندکم قدم صدق
⬅️ ثبّت لی قدم صدق عندک مع الحسین...
۱۷- مقام رجعت، که هرکسی قادر نیست به این مقام برسد و شخص باید خیلی کارها در این راه انجام دهد.
⬅️ و ان یرزقنی طلب ثارکم مع امام منصور
۱۸- مقامی که خدا به ما درود بفرستد
⬅️ اللهم اجعلنی فی مقامی هذا ممن تناله منک صلوات و رحمة و مغفرة
ما در زیارت
عاشورا، خیلی از این مقامها و خواستهها را بهصورت لامکان و لازمان میخواهیم.
یعنی درخواست خود را محدود به یک زمان و مکان خاص نمیکنیم.
⬅️ فی هذا الیوم و فی موقفی هذا و ایام حیاتی
(یعنی الآن و اینجا و همه روزهای عمرم)
⬅️ و لا جعله الله آخر العهد منی...
(یعنی الیالابد باشد و محدود به حال نباشد.)
در پایان این مطلب باید گفت که هدف خلقت ما انسانها، رشد نامحدود ما از طریق کسب معرفت و محبت و خشوع در برابر خدا و همچنین ولی خداست.
لذا این درخواستهایی که ما در زیارت عاشورا به درگاه خدا عرض میکنیم، کاملاً همسو با هدف خلقت ماست.
یعنی اگر به مقامات فوق دست یابیم، در واقع تا سطوح بسیار بالایی از هدف خلقت دست یافتهایم.
*پاسخ به یک شایعه/ لطفا منتشر کنید*
اخیرا عده ای در فضای مجازی فتوایی در مورد حرام بودن عزاداری محرم در شرایط کرونایی را به آیت الله سیستانی نسبت میدهند
با پیگیری های ما از دفتر آیت الله سیستانی در تهران متوجه شدیم که این شایعه یک سال است که دائما بازنشر داده میشود و از اساس کذب محض است .
متن اصلی استفتا از آیت الله سیستانی در مورد عزاداری محرم در ادامه تقدیم حضورتان میگردد .
متن اصلی استفتا 🔽
بسم الله الرحمن الرحیم
مرجع عالیقدر حضرت آیت الله سیستانی (مُدّ ظلّه)
السلام علیکم و رحمة الله و برکاته
با نزدیک شدن به ماه محرم الحرام و فرا رسیدن سالروز فاجعه کربلا، و با توجه به ادامه وبای کرونا و تأکید مسئولان ذیربط بر ضرورت پرهیز از برپایی تجمّعات بزرگ، بهخصوص در فضاهای سرپوشیده، بسیاری از مؤمنین که تمایل بسیاری به ادامه برپایی مراسم معمول عزاداری دارند، از آنچه سزاوار است نسبت به برگزاری مراسم سوگواری حضرت سید الشهداء (صلوات الله علیه) و خاندان و یاران آن حضرت (علیهم السلام) انجام دهند سؤال میکنند. مستدعی است در این زمینه راهنمایی فرمایید. با تشکر فراوان.
جمعی از مؤمنین – نجف اشرف
بسم الله الرحمن الرحیم
السلام علی الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین و رحمة الله و برکاته
برای ابراز غم و اندوه در این مناسبت دردناک، و اظهار همدردی با پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و خاندان پاک آن حضرت در این مصیبت بزرگی که به اسلام و مسلمانان وارد شده است، راههای مختلفی وجود دارد؛ که از جمله، موارد زیر است:
۱ـ افزایش قابل توجه در پخش مستقیم مجالس حضرت ابا عبد الله (علیه السلام) از طریق شبکههای تلویزیونی و فضاهای اینترنتی؛ برای این منظور شایسته است که مراکز و مؤسسات دینی و فرهنگی، با خطیبان برجسته و مدّاحان توانا هماهنگی به عمل آورند، و نیز مؤمنان را تشویق کنند تا در خانه های خود و جاهایی مانند آن، به برنامههای سخنرانی و مداحی گوش فرا داده و از آنها استفاده کنند.
۲ـ برگزاری مجالس خانگی در ساعتهای معینی از شب یا روز؛ به گونهای که تنها افراد خانواده و کسانی که با ایشان رفتوآمد دارند در آن حضور یابند و به برخی از برنامههای عزاداری، هر چند مجالسی که به صورت مستقیم از شبکههای ماهوارهای یا در فضاهای اینترنتی پخش میشود، گوش بسپارند.
اما در مجالس عمومی، باید همه ضوابط بهداشتی با دقت تمام رعایت گردد؛ بدین معنا که فاصله اجتماعی بین حاضران منظور شود و ماسکهای بهداشتی و دیگر لوازم بازدارنده از گسترش ویروس کرونا مورد استفاده قرار گیرد.
در این مورد همچنین لازم است به تعداد مجاز حاضران برابر با ضوابطی که مقامات ذیربط تعیین می کنند، اکتفا شود، که البته این موضوع با توجه به برگزاری مراسم در فضاهای سرپوشیده یا باز، و بسته به میزان گسترش ویروس در شهرهای مختلف، تفاوت دارد.
۳ـ پخش و توزیع پردامنه نمادهای عاشورایی، و برافراشتن پرچمها و قطعات سیاه رنگ در میدانها و خیابانها و کوچهها و دیگر فضاهای عمومی، با رعایت عدم تعرض به حرمت اموال و املاک خصوصی و مانند آن، و تبعیت از قوانین جاری در کشور. البته مناسب است که در این نمادها، بخشهایی از سخنان حضرت امام حسین (علیه السلام) در نهضت بزرگ اصلاحطلبانه آن حضرت و شاهکارهای اشعار و متون گفتهشده پیرامون فاجعه کربلا آورده شود.
در زمینه خوراکیهای مرسوم به این مناسبت، ضرورت دارد که شرایط بهداشتی لازم در تولید و توزیع آنها مد نظر قرار گیرد؛ هر چند رعایت این مسائل موجب گردد که برای جلوگیری از شلوغی در زمان توزیع، تنها به تهیه غذای خشک و رساندن آن به خانههای مؤمنان بسنده شود.
خداوند همه را در راه احیای این مناسبت مهم و اقامه عزای سرور جوانان بهشتی (صلوات الله و سلامه علیه) برابر با شرایط موجود موفّق بفرماید؛ انه ولیُّ التوفیق.
۹ ذی الحجه ۱۴۴۱ هـ.ق
دفتر آقای سیستانی (مُدّ ظلّه)– نجف اشرف
مختصری از سوابق وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم
دکتر عیسی زارعپور (ارتباطات و فناوری اطلاعات)
وی متولد سال ۱۳۵۹ شهرستان اسلامآباد غرب و دارای مدرک دکترای مهندسی کامپیوتر و دو مدرک پسادکتری در حوزه شبکههای رایانهای و عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت ایران است. وی به عنوان استاد دانشگاه و متخصص در حوزه سیاستگذاری و برنامهریزی کلان فناوری اطلاعات و فضای مجازی، سوابق علمی و پژوهشی متعددی در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات دارد که از آن جمله میتوان به انتشار دهها مقاله علمی و پژوهشی به زبان انگلیسی در نشریات و کنفرانسهای بینالمللی در حوزه نسل جدید شبکههای رایانهای و دریافت چندین جایزه علمی و پژوهشی بینالمللی در دوران تحصیل اشاره کرد.
معاون رییس قوه قضاییه و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه، موسس و رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عضو کمیسیون راهبردی شورای عالی فناوری اطلاعات کشور، مجری توسعه خدمات الکترونیک در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عضو کارگروه فناوری اطلاعات دولت نهم و دهم، عضو کمیته ملی اطلاعات برای همه «کمیسیون ملی یونسکو» از جمله سوابق اجرایی وی میباشد.
حجتالاسلام والمسلمین سید اسماعیل خطیب (اطلاعات)
وی متولد سال ۱۳۴۰ است و حضور در درس خارج فقه رهبر معظم انقلاب و آیات عظام فاضل لنکرانی، مکارم شیرازی و مرحوم آیتالله حاج آقا مجتبی تهرانی، حضور و فعالیت در اطلاعات عملیات سپاه از سال ۱۳۵۹، فعالیت در وزارت اطلاعات با توجه به آشنایی با موضوعات اطلاعاتی و امنیتی، حضور در دفتر مقام معظم رهبری، ریاست مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه و رییس حراست آستان قدس رضوی از جمله سوابق اجرایی، مدیریتی و فعالیتهای وی میباشد.
دکتر احسان خاندوزی (امور اقتصادی و دارایی)
وی متولد سال ۱۳۵۹ در شهر گرگان و دانشآموخته دکترای علوم اقتصادی است.
وی که اکنون نماینده مجلس یازدهم، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و رئیس فراکسیون فضای تولید و کسب و کار مجلس است در سوابق مدیریتی خود مدیر گروه اقتصاد اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی، دبیر شورای اقتصادی سازمان صدا و سیما، مدیرکل مرکز پژوهشهای اقتصادی مجلس شورای اسلامی و عضویت در هیأت مقرراتزدایی و تسهیل مجوزهای کسب و کار را دارد.
خاندوزی تألیف وترجمه ۵ عنوان کتاب و دهها مقاله علمی و پژوهشی در حوزه اقتصاد را در کارنامه علمی و تحقیقاتی خود دارد.
دکتر حسین امیر عبداللهیان (امور خارجه)
وی متولد سال ۱۳۴۳ شهرستان دامغان و دانش آموخته کارشناسی روابط دیپلماتیک از دانشکده وزارت امور خارجه، کارشناسی ارشد روابط بین الملل از دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و دکتری تخصصی روابط بین الملل از دانشگاه تهران است که از سوابق متعدد اجرایی و میدانی در حوزه دیپلماسی برخوردار است.
دستیار ویژه رئیس مجلس و مدیرکل امور بین الملل مجلس شورای اسلامی، معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه، مدیرکل خلیج فارس و خاورمیانه وزارت امور خارجه، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بحرین، رئیس ستاد ویژه عراق در وزارت امور خارجه، معاون مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه، عضو کمیته سیاسی – امنیتی مذاکرات هستهای ایران با تروئیکای اروپایی، عضو کمیته مذاکرات ایران و عراق و آمریکا در موضوع عراق از جمله مسئولیتهای مهم اجرایی وی در حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی است.
امیرعبداللهیان همچنین علاوه بر تدریس اصول دیپلماسی و سیاست خارجی در دانشگاه، تألیفات و مقالات متعدد علمی و پژوهشی در این حوزه دارد.
دکتر حسین باغگلی (آموزش و پرورش)
وی متولد سال ۱۳۵۷ و دارای مدرک دکترای علوم تربیتی (فلسفه تعلیم و تربیت) از دانشگاه فردوسی مشهد است.
وی علاوه بر فعالیت علمی و پژوهشی در حوزه تعلیم و تربیت اسلامی در کسوت عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد سوابق و تجربیات مدیریتی و اجرایی متعددی در حوزه تعلیم و تربیت در کارنامه خود دارد.
مدیرعاملی بنیاد فرهنگی رضوی (مدارس عام المنفعه امام رضا(ع)، عضو متخصص کارگروه پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی، مشاور تخصصی در طراحی برنامههای آموزشی و تربیتی، عضو هیأت موسس شرکت صنایع خلاق، عضو هیأت مدیره موسسه جوانان آستان قدس رضوی و عضویت در هیأت اندیشهورز کودک و نوجوان حرم مطهر رضوی و همچنین تدریس در دانشگاه فرهنگیان از اهم مسئولیتها و سوابق اجرایی وی در حوزههای آموزشی و فرهنگی است. وی همچنین دارای مقالات علمی و پژوهشهای متعددی در حوزه تعلیم و تربیت اسلامی است.
دکتر بهرام عیناللهی (وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)
وی متولد ۱۳۳۷ سراب، متخصص چشمپزشکی، فلوشیپ قرنیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دبیر انجمن آموزش علوم پزشکی، عضو پیوسته فرهنگست
ان علوم پزشکی کشور، عضو شورای عالی استعدادهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دبیر شورای گسترش دانشگاهها، دبیر شورای شورای آموزش پزشکی و تخصصی کشور، رئیس دفتر نظارت و ارزیابی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، عضو شورای عالی مرکز تحقیقات چشم پزشکی کشور، مشاور سازمان بینالمللی آموزش پزشکی اروپا، ریاست قطب چشمپزشکی از سال ۱۳۸۸ تاکنون، ریاست مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی شهید دکتر لبافینژاد و عضو هیأت ممیزه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضو هیأت جذب این دانشگاه از جمله سوابق علمی و اجرایی وی میباشد.
دکتر حجتالله عبدالملکی (تعاون، کار و رفاه اجتماعی)
وی متولد سال ۱۳۶۰ شهرری و دانشآموخته دکترای اقتصاد از دانشگاه اصفهان، اقتصاددان و عضو هیأت علمی دانشگاه است.
عضو هیأت امنای کمیته امداد امام خمینی(ره) با حکم مقام معظم رهبری، معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد، رئیس شورای اطلاعرسانی و رئیس هیأت اندیشهورز، رئیس کارگروه انتشار اوراق قرضالحسنه کمیته امام خمینی(ره)، عضو هیأت مدیریه صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر، رئیس گروه مطالعات اسلامی بیمه و دبیر شورای اقتصاد سازمان صدا و سیما از جمله سوابق اجرایی و مدیریتی وی است.
تألیف ۸ عنوان کتاب در حوزههای اقتصاد مقاومتی، اقتصاد کرونا و الگوی اسلامی و ایرانی پیشرفت و دهها عنوان مقاله علمی و پژوهشی در حوزه اقتصاد از جمله فعالیتهای علمی و تحقیقاتی عبدالملکی است.
دکتر سید جواد ساداتینژاد (جهاد کشاورزی)
وی متولد سال ۱۳۵۱ کاشان و دکترای آبخیزداری گرایش هیدرولوژی از دانشگاه دولتی مسکو و رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس یازدهم است.
وی فعالیت اجرایی خود را از سال ۷۳ از جهاد سازندگی کاشان شروع کرده و از دوره دهم مجلس شورای اسلامی نمایندگی مردم کاشان و آران و بیدگل را برعهده دارد.
معاونت پارلمانی وزارت علوم در دولت دهم، ریاست دانشگاه کاشان، معاون ادارای و مالی دانشگاه تهران و دبیر کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی شورای علوم، تحقیقات و فناوری کشور از جمله فعالیتهای علمی و اجرایی وی است.
دکتر امینحسین رحیمی (دادگستری)
وی متولد سال ۱۳۴۷ ملایر و دانش آموخته دکتری در رشته فقه و حقوق جزا، قاضی دادگستری با بیش از ۳۵ سال خدمت در مشاغل مختلف قضایی است.
معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه، نماینده مردم ملایر در مجلس هشتم، مشاور رئیس قوه قضائیه، دادستان دیوان محاسبات کشور، رئیس کل دیوان محاسبات کشور، معاون سیاسی و امنیتی دادستان کل کشور و مشاور عالی رئیس قوه قضائیه و رئیس مرکز امور هماهنگی مجلس از جمله سوابق مدیریتی و اجرایی وی است.
امیر سرتیپ ستاد دکتر محمدرضا آشتیانی (دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح)
وی متولد سال ۱۳۳۹ تهران و دارای مدرک تحصیلی دکتری تخصصی علوم دفاعی راهبردی و عضو هیأت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی با مرتبه دانشیاری است.
جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، رئیس بازرسی و ایمنی ستاد کل نیروهای مسلح، جانشین فرماندهی کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، عضو هیأت رئیسه فرماندهی نیروی زمینی ارتش، فرماندهی یگانهای رزمی در دوران دفاع مقدس و خدمت در مشاغل راهبردی، فرماندهی، ستادی و اطلاعاتی کشور از جمله سوابق مدیریتی و اجرایی وی در حوزه دفاعی و نظامی است.
مهندس رستم قاسمی (راه و شهرسازی)
وی متولد سال ۱۳۴۳ لامرد کارشناسی ارشد مهندسی عمران از دانشگاه امیرکبیر و عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع) است. فرمانده مهندسی نیروی دریایی سپاه، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص)، عضو هیئت مدیره سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران،مدیرعامل شرکت قطارهای شهری کشور، عضو اتاق بازرگانی ایران، وزیر نفت دولت دهم، عضو هیأت عامل بانک مرکزی، ریاست اوپک و عضو هیأت عامل صندوق توسعه ملی از جمله سوابق وی است.
دکتر سیدرضا فاطمی امین (صنعت، معدن و تجارت)
وی متولد سال ۱۳۵۳ و دارای مدرک مهندسی الکترونیک، مهندسی سیستمهای اقتصادی و اجتماعی (کارشناسی ارشد) و دکترای تخصصی مدیریت راهبردی دانش (در مرحله اخذ دانشنامه) است.
وی تجربیات و سوابق اجرایی مهمی از جمله معاونت برنامهریزی وزارت «صنعت، معدن و تجارت»، معاون برنامهریزی توسعه و فناوری وزارت صنایع و معادن و عضو هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، مشاور وزیر و رئیس ستاد تحول صنایع و معادن، مدیر عامل سازمان اقتصادی رضوی و مجری طرح نوسازی خودروهای فرسوده را دارد.
وی در کنار فعالیتهای علمی و پژوهشی و سوابق اجرایی و مدیریتی مرتبط با حوزه صنعت و معدن، تألیفات متعددی در این حوزه دارد.
دکتر محمدعلی زلفی گل (علوم، تحقیقات و فناوری)
وی متولد سال ۱۳۴۵ روستای صالحآباد از حومه شهرستان آشتیان استان مرکزی و دانش آموخته دکتری شیمی آلی از دانشگاه شیراز و عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینای همدا
ن است.
قائم مقام معاون اول رئیس جمهور در بنیاد نخبگان در دولت نهم، عضو کمیسیون مشورتی نخبگان و استعدادهای درخشان شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاون آموزشی دانشکده علوم پایه، ریاست و معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه بوعلی سینا همدان، دبیر و نایب رئیس انجمن شیمی ایران (به صورت انتخابی به مدت چهارده سال که اکنون ادامه دارد) از جمله سوابق مدیریتی و اجرایی وی در مراکز علمی، دانشگاهی و تحقیقاتی کشور است.
دریافت نشان درجه ۲ پژوهش، رتبه اول جشنواره بین المللی خوارزمی، انتخاب به عنوان استاد نمونه و پژوهشگر برتر کشوری، کسب رتبه شیمیدان برجسته، دانشمند یک درصد آی.اس.آی، برنده جایزه علامه طباطبایی(ره) بنیاد ملی نخبگان، انتخاب به عنوان دانشمند برگزیده کشورهای اسلامی و تألیف کتب و مقالات متعدد علمی و پژوهشی بینالمللی از جمله موفقیتهای علمی وی است. نامبرده مقالات متعدد در زمینه سیاستگذاری علم، فناوری و فرهنگی منتشر نموده است. کتاب «دانش برای دانایی» وی برگرفته از مقالات نامبرده در این زمینه می باشد.
دکتر محمد مهدی اسماعیلی (فرهنگ و ارشاد اسلامی)
وی متولد سال ۱۳۵۴ در شهرستان کبودرآهنگ همدان و دانش آموخته دکتری علوم سیاسی از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران است، تحصیلات حوزوی را نیز تا پایان دوره سطح ادامه داده است.
معاون فرهنگی مرکز برررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری در دولت نهم، معاون پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی و تولید بیش از ۲۰۰ اثر در حوزه تاریخ، معاون استاندار اصفهان، عضو کارگروه تحول فرهنگی وزارت ارشاد در دولت نهم، مشاور فرهنگی تولیت آستان قدس رضوی، مشاور فرهنگی و اجتماعی رئیس قوه قضائیه، مدیرکل نظارت سیمای صدا و سیما و مدیرکل برنامه ریزی مرکز تحقیقات صدا و سیما از جمله سوابق اجرایی و مدیریتی وی است.
اسماعیلی تألیفات متعددی اعم از کتاب و مقاله در حوزه فلسفه، اندیشه و فرهنگ از خود برجای گذاشته است.
دکتر احمد وحیدی (کشور)
وی متولد سال ۱۳۳۷ شیراز و دانش آموخته دکتری تخصصی مدیریت راهبردی و رئیس و عضو هیأت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی است.
عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضو و رئیس کمیسیون سیاسی، دفاعی و امنیتی مجمع تشخیص مصلحت نظام، از مسئولین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در دولت دهم، جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، عضو هیأت نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام، عضو شورای راهبردی روابط خارجی و ریاست مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی از جمله سوابق اجرایی و مدیریتی وی میباشد.
مهندس سید عزتالله ضرغامی (میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری)
وی متولد سال ۱۳۳۸ تهران و دانشآموخته مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، کارشناس ارشد مدیریت صنعتی است و در حال حاضر دانشجوی دکترای ارتباطات میباشد.
دو دوره ریاست سازمان صدا و سیما با حکم مقام معظم رهبری، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با حکم مقام معظم رهبری و همچنین عضویت در شورای عالی فضای مجازی با حکم مقام معظم رهبری، معاون امور مجلس و استانهای صدا و سیما، معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون امور مجلس و استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون امور مجلس وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، رئیس کارخانجات صنعتی شهید حسن باقری، معاون فرهنگی و عضو شورای مرکزی جهاد دانشگاهی دانشگاه امیر کبیر از جمله سوابق مدیریتی و اجرایی وی است.
مهندس جواد اوجی (نفت)
وی متولد سال ۱۳۴۵ شیراز و دانش آموخته رشته مهندسی نفت از دانشگاه صنعت نفت است، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در دولت دهم، رئیس هیأت مدیره نظارت بر تولید و پالایشگاههای گازی، مدیرعامل و نایب رئیس هیأت مدیره شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، رئیس هیأت مدیره شرکت مهندسی توسعه گاز ایران، مدیرعامل گروه اقتصاد مفید، مدیرعامل هلدینگ انرژی گستر سینا و مدیرعامل و نایب رئیس هیأت مدیره هلدینگ نفت و گازی توسعه پترو مفید، عضو هیأت امنای دانشگاه صنعت نفت و عضو هیأت رئیسه صندوق بازنشستگی صنعت نفت از جمله سوابق اجرایی و مدیریتی وی در حوزه نفت و گاز است.
مهندس علی اکبر محرابیان (نیرو)
وی متولد سال ۱۳۴۸ خوانسار و دانش آموخته مهندسی عمران از دانشگاه علم و صنعت ایران و کارشناسی ارشد اقتصاد از دانشگاه تهران، درحال حاضر دانشجوی دکترای اقتصاد واحد علوم تحقیقات و در مرحله دفاع از پایان نامه با موضوع: اثرات آزادسازی تعرفه برق بر رشد اقتصادی و رفاه خانوار با رویکرد اقتصادی مقاومتی است.
وزیر صنایع و معادن در دولتهای نهم و دهم، دستیار ویژه رئیس جمهور و مجری طرح مهر ماندگار (با هدف تکمیل و راهاندازی صدها طرح و پروژه کلان کشور بویژه در حوزه سد، نیروگاه، آبرسانی، پالایشگاه
پتروشیمی، راه و راه آهن، بندر و...)، مشاور رئیس جمهور، ریاست ستاد تبصره ۱۳ مجری نوسازی ناوگان خودرویی کشور، سهمیهبندی بنزین و توسعه حمل و نقل عمومی، عضو شورای عالی فنی کشور، عضو شورای پول و اعتبار و رئیس کارگروه حمایت از تولید کالاهای داخلی از جمله سوابق مدیریتی و اجرایی محرابیان است.
دکتر سیدحمید سجادی هزاوه (ورزش و جوانان)
وی متولد سال ۱۳۴۸ تهران و دانشآموخته دکترای تخصصی مدیریت و برنامه ریزی در تربیت بدنی است.
معاون امور ورزشی سازمان تربیت بدنی و معاون ورزش قهرمانی و حرفهای وزارت ورزش و جوانان در دولت دهم، عضویت در هیأت رئیسه و هیأتهای مختلف فدراسیون دو و میدانی، مدیرعامل و عضو هیأت مدیره باشگاه فرهنگی ورزشی سایپا، مدیرعامل موسسه ورزش و تفریحات سالم منطقه آزاد کیش، عضو شورای عالی سیاستگذاری ورزش سیما، مدیرکل تربیت بدنی دانشگاه آزاد و نایب رئیس کمیته تربیت بدنی بین دول یونسکو از جمله مهمترین مسئولیتهای اجرایی و مدیریتی وی در حوزه ورزش است.
سجادی که خود از قهرمانان ملی، المپین و مدال آور در مسابقات آسیایی رشته ورزشی دو و میدانی است، همچنین دارای سوابق علمی و آموزشی در حوزه ورزش بوده و ضمن تدریس رشته تربیت بدنی در دانشگاههای کشور تألیفات و مقالات متعدد ملی و بین المللی در زمینه مدیریت ورزشی به رشته تحریر درآورده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چه سخت است برخی نقشها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تذکر محمود کریمی به سینهزنان هیئتش: اگر یک نفر هم فاصله اجتماعی را رعایت نکند، همانجا سینهزنی را قطع میکنم و میروم
@Farsna