به نام خدا
به یاد کسی خواهی افتاد که بیشتر دوستش داشته باشی
حالا ببین به یاد خدا و امام زمانت هستی یا به یاد دنیا
قالَ عَلىٌّ عليه السلام: مَن أحَبَّ أن يَعلَمَ كَيفَ مَنزِلَتُهُ عِندَاللّه ِ فَلْيَنظُر كَيْفَ منزِلةُ اللّه ِ عِندَهُ، فَإنَّ كلَّ مَن خُيَّرَلَهُ أمرانِ: أمرُ الدُّنيا وَأمرُ الآخِرَةِ فَاَختارَ أمرَ الآخرَةِ عَلَى الدُّنيا، فَذلِكَ الَّذى يُحِبُّ اللّه ُ، وَ مَنِ اخْتارَ أمرَ الدُّنيا فَذلكَ الَّذى لامَنزِلَة لِلهِ عِندَهُ.
[ بحار الانوار، ج 70، ص 25، ح 27]
امام علي عليه السلام فرمود: هركس دوست دارد بداند جايگاهش نزد خدا چطور است، بايد ببيند مقام ومرتبه خدا پيش وى چقدر است، زيرا كسى كه كار دنيا وآخرت هردو در اختيار او قرار گيرد، و او كار آخرت را بر دنيا برگزيند پس خدا را دوست مى دارد، وكسى كه كار دنيا را انتخاب كند، خداوند پيش او ارزش و جايگاهى ندارد"
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
از این به بعد هر کس متولد شد باید به او گفت ورودتان را به زندان دنیا تبریک و تسلیت می گویم
تبریک برای اطاعت از خدا و جنگ با شیاطین انس و جن
و تسلیت بابت تسلیم و شکست در مقابل شیاطین
«پیامبر گرامی اسلام(ص)»:
إنَّ الشیطانَ یَجری مِنِ ابنِ آدمَ مَجریَ الدَّم!
شیطان، همانند گردش خون در تن آدمی جریان دارد!
(شهابالاخبار، ص ٣٥٩)
«امام محمد باقر (ع)»:
ما مِن قَلبٍ اِلاّ وَ لَهُ اُذُنانِ: علی اَحَدِهِما مَلَكٌ مُرشِدٌ وَ عَلَیالاُخری شَیطانٌ مُفَتِّنٌ... اَلشیطانُ یَأمُرُهُ بِالمعاصی وَ المَلَكُ یَزجُرهُ عَنها.
هر قلبی دو گوش دارد: بر یکی فرشتة هدایت و بر دیگری شیطان ضلالت جای دارد. شیطان دستور به معصیت میدهد و فرشته او را از آن برحذر میدارد.
(بحار، ج ٦٣، ص ٢٠٥)
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
قرآن, معیار عقل است
قال رسول الله صلی الله علیه وآله :
فَضلُ القُرآنِ عَلی سائِرِالکَلامِ کَفَضلِ اللهِ عَلی خَلقِهِ
برتری قرآن بر سایر سخنان، همانند برتری خداوند است بر بندگانش .
جامع الاخبار / 47
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
زندگی یعنی بندگی و یاد خدا غیر از این باشد وقت تلف کردن است راه سالمی جز یاد خدا و بندگی وجود ندارد همه راهها جز راه خدا بت پرستی است البته بت پرستی دو نوع است
1_ مجسمه پرستی
2_خودپرستی, پول پرستی, شکم پرستی.....
با بت پرستی, روح بيمار مى شود
اكنون در محيط جامعه اسلامى اثرى از بت پرستى مرسوم در عصر جاهليّت نيست؛ ولى متأسّفانه در درون دلها بت هايى ساخته شده كه خطرش از آن بت هاى سنگى و چوبى كمتر نيست. علاقه به جاه و مقام، كه براى رسيدن آن هر كارى صورت مى گيرد، نوعى بت پرستى است. عشق به مال و ثروت، كه از هر راهى حتّى رباخوارى و رشوه خوارى و دزدى و رانت خوارى بيايد، بت پرستى مدرن عصر ماست. و در يك كلام هر چيزى كه تو را از ذكر و ياد خداوند غافل كند بت تو محسوب مى شود «كلما شغلك عن الله فهو صنمك»(8)؛ ([آرى] هر چيزى كه تو را از خدا دور كند و فاصله ات را با خدا بيشتر نمايد نوعى بت است) و شخص آلوده به آن، بت پرست محسوب مى شود.
(8).تفسير نمونه، همان، ج 13، ص 433.
سایت آئین رحمت آیت الله مکارم شیرازی
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
دلبستگی به دنیا, سرآغاز هر گناهیست
امام سجاد علیه السلام:
حُبُّ الدُّنْيَا رَأْسُ كُلِّ خَطِيئَة
ريشه همه خطاها (و بدي ها) ، دلبستگي به دنيا است.
کافی(ط-الاسلامیه) ج2 ، ص131 ، ح11
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
برای به نتیجه رسیدنِ کاری, باید بخواهیم و همت کنیم
و انسان نیز بر اساس فطرت خیر خواه خود هم می خواهد و هم تلاش می کند اما چون در این خواستن و تلاشش از خداوند بی نیازی می ورزد و دعا نمی کند لذا شیطان در نیت و تلاشش دخالت می کند و نتیجه یک عمر همت و زحمتش, بجای حسینی شدن یزیدی شدن است(طغیان و سرکشی)
﴿كَلاّ إِنَّ الْإِنْسانَ لَيَطْغى * أَنْ رَآهُ اسْتَغْنى﴾
چنين نيست [كه انسان حقشناس باشد] مسلماً طغيان مىكند. به خاطر اينكه خود را بى نياز مىبيند.
سوره علق، آیه 6 و 7
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
دنیا طلبان, همه یِ چشمها را نظاره گر خویش می پندارند, لذا رفتارشان را با افکار عمومی منطبق می کنند نه با عقل
در حدیث شریف نبوی (ص) آمده است: قیل له: ما العقلُ؟ قال: العملُ بطاعهًْ اللهِ و إنَّ العمّالَ بطاعهًِْ الله هُمُ العُقلاءُ؛
از حضرت رسول (صلیاللهعلیهوآله) سؤال شد:
عقل چیست؟ فرمود: عمل به فرمان خداوند، عاقلان راستین، آنهایند که از خداوند اطاعت میکنند.
(بحارالأنوار، ج ۱، ص ۱۳۱)
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
هر چیزی نزد ما مهمتر از خدا باشد خداوند علاقه به آنرا از ما خواهد گرفت حتی اگر این چیز مهم پیامبر خدا باشد (شرک)
قال الامام علي - عليه السلام:
آفَةُ الإِيمَانِ الشِّرک.
امام علي - عليه السلام فرمود:
آفت ايمان، شرک است.
«غرر الحکم، ح 3915»
منظور از «شرک» در آیه 106 سوره یوسف: «وَ ما یُؤمِنُ أَکثَرُهُمْ بِاللّهِ الّا وَهُم مُشرِکُونَ» کفر و انکار خدا و بت پرستى به صورت رسمى نیست، بلکه آن است که انسان در اعمال و گفتارش غیرخدا را در نظر بگیرد.
سایت آیین رحمت آیت الله مکارم شیرازی
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
لحظه به لحظه خداوند بشدت نگران من و شمااست پس هرگاه فرمود بنده یِ من مراقب خودت باش تا شیاطین انس و جن به تو آسیب نرسانند, هرگز در پاسخ خدا نگو خدایا نگران نباش من خودم شیرم و از خودم مراقبت می کنم
این پاسخ یعنی خدایا من خودم از عُهده خودم بر می آیم و نیازی به کمک ندارم
و همین تفکر مغرورانه و متکبرانه است که اکثریت بشر را اسیر و برده شیطان کرده است اسارتی سخت که نجاتش نزدیک به صفر است
قال الامام علی (علیه السلام) : «التّواضُعُ رأسُ العقلِ و التَّکبُّرُ رأس الجَهلِ.
«تصنیف غررالحکم، ص 248، ح 5136»
امام علی (علیه السلام) فرمود: تواضع و فروتنی اساس اندیشه و عقل است و تکبر و غرور مایة جهالت و نادانی است.
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
کاملترین و محترمترین انسانها,
با تقواترین آنهاست
الحجرات
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ
ﻣﺮﺩم! ﻣﺎ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻳﮏ ﻣﺮﺩ ﻭ ﺯﻥ ﺁﻓﺮﻳﺪﻳﻢ؛ ﺍﻣﺎ ﺑﻪ ﻣﻠﺖﻫﺎ ﻭ ﻧﮋﺍﺩﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻔﻲ ﺗﻘﺴﻴﻤﺘﺎﻥ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﺗﺎ ﻫﻤﺪﻳﮕﺮ ﺭﺍ ﺑﺸﻨﺎﺳﻴﺪ. ﺍﻳﻦﻫﺎ ﻛﻪ ﻣﻠﺎﮎ ﺑﺮﺗﺮی ﻧﻴﺴﺖ؛ ﺑﻠﻜﻪ ﺑﺎﺍﺭﺯﺵﺗﺮﻳﻦِ ﺷﻤﺎ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺧﺪﺍ ﺑﺎﺗﻘﻮﺍﺗﺮﻳﻦِ ﺷﻤﺎﺳﺖ؛ ﺯﻳﺮﺍ ﺧﺪﺍ ﺩﺍﻧﺎی ﺁﮔﺎﻩ ﺍﺳﺖ. (١٣)
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
همین الان خدا را خواهی دید به شرط اینکه خود را نبینی
اگر خدا را نمی بینی علتش این است که خودبینی
امام خمینی(ره) : ............
امام خمینی علت رانده شدن شیطان از درگاه الهی را خودبینی و عجب او میداند که سبب استکبار و سرپیچی از فرمان الهی شد.
خمینی، روح الله، آداب الصلاة، ص۲۰۶، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۸.
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
(تربیت فرزند قبل از انعقاد نطفه شروع می شود والدینی که ژن های سالمی داشته باشند فرزند با تربیتی خواهند داشت ژن های گناهکاران معیوب است)
امیر مؤمنان علی (ع) در فرمان خود به استاندار مصر چنین میفرماید:(نهجالبلاغه/ ن 53). برای ادارة کشور افرادی را برگزین که گوهر نیک دارند و از خاندانی پارسایند و از سابقهای نیکو برخوردار. پس دلیران و رزمآوران و بخشندگان و جوانمردان (را برگزین) که اینان بزرگواری را در خود فراهم کردهاند و نیکوییها را گرد آوردهاند. آیتالله سبحانی با اشاره به فرازهایی از نامة 53 امام علی (ع) به استاندار مصر و با توجّه به توصیة امام مبنی بر انتخاب افرادی از خانوادههای شریف، اصیل و پارسا بیان تأثیر وراثت(ژن) در احادیث را مطرح مینمایند (ر.ک؛ سبحانی، 1375، ج 4: 355).
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
مطالعه کن و کسب علم نما اما نه برای دنیا بلکه فقط برای نزدیک شدن به خدا اگر این شد توحید ناب و خالص است در غیر اینصورت گرفتار شرک خواهیم شد و علم خود را علیه خدا بکار خواهیم بست
"امام على عليه السلام
ضاعَ مَن كانَ لَهُ مَقْصَدٌ غَيرُ اللّه
هركه مقصدى جز خدا داشته باشد، تباه شود
شرح غرر الحكم : ج4،ص229،ح5907
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
زیر بنای همه یِ مسائل, ایمان است
"آیه 257 سوره بقره:
خدا یار اهل ایمان است که آنان را از تاریکیهای جهل بیرون آرد و به عالم نور برد، و آنان که راه کفر گزیدند یار ایشان شیاطین و دیوهایند که آنها را از عالم نور به تاریکیهای گمراهی در افکنند، این گروه اهل دوزخند و در آن همیشه خواهند بود"
امام صادق عليه السلام فرمود:
خدا دنيا را به دوست و دشمنش عطا مى كند، ولى ايمان را فقط به كسى مى دهد كه او را دوست دارد
[ كافى، ج 2، ص 215، ح 3]
امام خمینی:
ملت ما با دست خالی، با همان قدرت ایمان، در مقابل اسلحه های مدرن ایستادگی کرد و تمام قدرت ها را درهم شکست
صحیفه امام؛ ج ۹، ص ۱۱۵
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
اسلام غریب است و اگر ما هم مثل اسلام غریب نباشیم اسلام را نشناخته ایم
في مکارمالاخلاق، في مواعظ النبي( لابن مسعود:يا ابن مسعود! الإسلام بدأ غريباً و سيعود غريباً، کما بدأ، فطوبي للغرباء؛
مکارمالاخلاق، ص۵۱۹
۰.در مواعظ پيامبر( به ابن مسعود آمده است:اي پسر مسعود، اسلام با غربت آغاز شد و در آينده نيز غريب خواهد شد، چون روز آغاز، پس خوشا به حال غريبان!
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
هر کس در دنیا غریب نباشد به قرب الهی نمی رسد
في مکارمالاخلاق، في مواعظ النبي( لابن مسعود:يا ابن مسعود! الإسلام بدأ غريباً و سيعود غريباً، کما بدأ، فطوبي للغرباء؛
مکارمالاخلاق، ص۵۱۹
۰.در مواعظ پيامبر( به ابن مسعود آمده است:اي پسر مسعود، اسلام با غربت آغاز شد و در آينده نيز غريب خواهد شد، چون روز آغاز، پس خوشا به حال غريبان!
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
می خواهی بدانی چقدر عاقلی ببین به چه اندازه طرفدار اسلامی و به اسلام عمل می کنی
به هر اندازه که طرفدار اسلام باشی به همان مقدار نیز عاقلی
در حدیث شریف نبوی (ص) آمده است: قیل له: ما العقلُ؟ قال: العملُ بطاعهًْ اللهِ و إنَّ العمّالَ بطاعهًِْ الله هُمُ العُقلاءُ؛ از حضرت رسول (صلیاللهعلیهوآله) سؤال شد: عقل چیست؟ فرمود: عمل به فرمان خداوند، عاقلان راستین، آنهایند که از خداوند اطاعت میکنند. (بحارالأنوار، ج ۱، ص ۱۳۱)
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
خیلی مهم (خود را بشناسید)
به وقت حضور و غیاب هرگاه نام کسی برده می شود او پاسخ می دهد من
این گفتن کلمه من را یا شیطان به زبان گوینده من جاری می کند یا خدا, اگر خدا گفتن کلمه من را به زبانش جاری کند این من او من حقیقی است و اگر شیطان کلمه من را به زبان گوینده من, جاری کند من او من جعلی و تقلبی است یعنی این من متعلق به شیطان است نه متعلق به گوینده (گوینده من, نفس اماره است نه فطرت)
گناه, شیطان را بر زبان, چشم, و بدن انسان مسلط می کند
راه نجات از دست شیطان نیز تقوا و اطاعت از خدااست(جهاد اکبر و جهاد اصغر)
واجب شدن حکم فروع دین یعنی تولی و تبری(دوستی با دوستان خدا و دشمنی با دشمنان خدا) مانع از این می شود تا من های جعلی و قلابی و منافق و ریاکار و گناهکار و من های شیطانی را به دوستی خود بپذیریم
امیرالمؤمنین(ع)فـرمـودنـد:
به عقل خود بدگمان باشيد؛ زيرا اعتماد به آن موجب خطا مى شود
غرر الحکم 2570
امام على (ع) فرمود: هر کس به خدا اعتماد کند، بی نیاز می گردد ، هر کس به نفس خود اعتماد کند، نفس به او خیانت می کند.
📚 غرر الحکم ج 2 ص 618
امام على (ع) فرمود: هر کس خصوصیات مردم را بشناسد، به زودی به آنان اعتماد پیدا نمی کند. 📚 غرر الحکم ج 2 ص 643
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
با منِ حقیقی صحبت کن نه با منِ جعلی و قلابی(با زبان فطرت نه نفس اماره)
زبان منِ حقیقی, زبان خدااست و زبان منِ جعلی, زبان شیطان است
حدیث معراج:
هیچ بنده ای از بندگانم با چیزی محبوب تر از واجبات به من نزدیک نمی شود. و به درستی که او با انجام نوافل و امور مستحب تا آنجا به من نزدیک می شود که دوستش می دارم. وقتی او را دوست داشتم، گوش او می شوم که با آن می شنود؛ چشم او می شوم که با آن می بیند؛ زبان او می شوم که با آن سخن می گوید و دست او می شوم که با آن کار انجام می دهد؛ اگر مرا بخواند اجابتش می کنم و اگر درخواستی کند به او می بخشم.
. الكافى، ج 2، ص 352.
آنان شیطان را تکیهگاه و معیار کار خود گرفتند و شیطان نیز ایشان را شرکای خود قرار داد و در سینههاشان لانه کرد و تخم گذاشت و جوجههای خود را در دامانشان پرورش داد. با چشمهای آنان نگریست و با زبانهای آنان سخن گفت. پس با یاری آنها بر مرکب گمراهی سوار شد و خطاهای زشت را برایشان آراست؛ مانند رفتار کسی که شیطان او را در سلطة خود سهمی داده است و زبان او را ابزار یاوهسرایی خود ساخته است.
نهج البلاغه، خطبة 7.
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
اگر تابعِ حق باشی, از هیچ چیز و هیچکس خوف و هراس نخواهی داشت
يونس
أَلَا إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ
ﺑﺪﺍﻧﻴﺪ ﻛﻪ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﺧﺪﺍ ﻧﻪ ﺗﺮﺳﻲ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﻏﻠﺒﻪ ﻣﻲﻛﻨﺪ ﻭ ﻧﻪ ﻏﺼﻪ ﻣﻲﺧﻮﺭﻧﺪ؛ (٦٢)
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
نشانه یِ توحید, سخاوت( ایثار ) و قناعت است و نشانه یِ شرک نیز بخل و حرص
قرآن کریم می فرماید هر کس از بخل و حرص نجات یابد رستگار می شود یعنی هر کس از گناهِ شرک نجات یاید رستگار خواهد شد
قرآن کریم:
هر کس از بخل و حرص نجات یابد رستگار می شود
الحشر
آیه ٩
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
اعتماد به نفس و توکل بر خدا, رمز هر موفقیتی است
سوره شعرا آیه ۲۱۷ میفرماید:
«وَ تَوَکلْ عَلَی الْعَزِیزِ الرَّحِیمِ»
بر خداوند توانا و شکست ناپذیر و مهربان توکل کن،
الطلاق
وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا
ﻭ ﺍﺯ ﺟﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﻓﻜﺮﺵ ﺭﺍ ﻧﻤﻲﻛﻨﺪ، ﺑﻪ ﺍﻭ ﺭﻭﺯی ﻣﻲﺩﻫﺪ. ﻫﺮﻛﻪ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺗﻮﻛﻞ ﻛﻨﺪ، ﺍﻭ ﺑﺮﺍﻳﺶ ﺑﺲ ﺍﺳﺖ. ﺧﺪﺍ ﺧﻮﺍﺳﺖِ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻛﺮﺳﻲ ﻣﻲﻧﺸﺎﻧﺪ. ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﺮﺍی ﻫﺮ ﭼﻴﺰی ﺍﻧﺪﺍﺯﻩﺍی ﮔﺬﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ.(٣)
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
ساده زیستی, راه و سخن خدااست
پس هر کس از ساده زیستی خجالت بکشد و افتخارش تجمل گرایی باشد در حقیقت از پیرویِ راه و کلام خدا خجل زده می شود و به راه شیطان افتخار می کند
حکمت 103 نهج البلاغه:
لباس كهنه و وصله دارى بر اندام آن حضرت ديده شد، كسى درباره آن سؤال كرد. (كه چرا امام(عليه السلام) با داشتن امكانات چنين لباسى را براى خود انتخاب كرده است). امام(عليه السلام) فرمود:
قلب به سبب آن خاضع مى شود و نفس سركش با آن رام مى گردد و مؤمنان به آن اقتدا مى كنند (و از آن سرمشق مى گيرند). دنيا و آخرت دو دشمن متفاوت و دو راه مختلف اند، لذا كسى كه دنيا را دوست بدارد و به آن عشق ورزد آخرت را دشمن مى دارد و با آن دشمنى مى كند. اين دو به منزله مشرق و مغرب اند و انسان همچون كسى كه در ميان اين دو در حركت است هر زمان به يكى نزديك مى شود از ديگرى دور مى گردد و اين دو همچون دو همسر يك مردند (كه معمولا با هم رقابت شديد دارند).
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
بزرگترین پشتیبان, مشورت است
«مولی امیرالمؤمنین علیهالسلام»:
لامُظاهَرةَ كَالمَشوَرَةِ.
هیچ پشتگرمی و محکمکاری در کارها مطمئنتر از مشورت کردن نیست.
(نهجالبلاغه، کلمة ١٠٩)
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
کسی که خدا را بشناسد عاشقش می شود و افتخارش دوستی با خدااست
و کسی که خدا را نشناسد به خود و دارائیش دل می بندد و علمش می شود افتخارش یا مقامش و یا سنگ تزئینی دیوار حیاط خانه اش و.......
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
حُبُّ الدُّنيا و حُبُّ اللّه ِ لا يَجْتَمِعانِ في قَلبٍ أبدا
دوستى دنيا و دوستى خدا هرگز در يك دل گرد نمى آيند.
( تنبيه الخواطر: ۲/۱۲۲ )
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
مگر می شود خدا حاکم باشد و حرف از نا امیدی زد
الزمر
قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ
ﺍﺯ ﻃﺮﻓﻢ ﺑﮕﻮ: «ﺁی ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﻣﻦ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺑﻲﺩﻳﻨﻲ ﻭ ﺁﻟﻮﺩﮔﻲ ﺑﻪ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﺑﻪ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺟﻔﺎ ﻛﺮﺩﻩﺍﻳﺪ، ﺍﺯ ﻟﻄﻒ ﺧﺪﺍ ﻧﺎﺍﻣﻴﺪ ﻧﺸﻮﻳﺪ: ﺧﺪﺍ ﻫﻤﮥ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺗﻮﺑﻪ ﻣﻲﺁﻣﺮﺯﺩ.١ ﺁﺧﺮ، ﻓﻘﻂ ﺍﻭﺳﺖ ﺁﻣﺮﺯﻧﺪﮤ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ. ٥٣)٢)
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
همانطور که خانه بی چراغ تاریک و نادیدنی است قلب بی عقل نیز فاقد نور و دارای ظلمت و تاریکی است و با تاریکی قلب, حق و حقیقت درک و کشف نمی شود لذا قلب بی عقل در جهت خلاف وحی در حرکت است
و نقطه شروع وحی از مثبت یک تا بی نهایت است و هر گاه کسی از مسیر وحی یعنی مثبت یک تا بی نهایت خارج شود در تاریکی جهل و جهنمِ بی نهایت سقوط خواهد کرد,
کربلا نمونه ای از دو جبهه نور بی نهایت وحی و تاریکی بی نهایت ضد وحی است
پيامبر صلي الله عليه و آله :
مَثَلُ الْعَقْلِ فِى الْقَلْبِ كَمَثَلِ السِّراجِ فى وَسَطِ الْبَيْتِ؛
عقل در دل، همانند چراغ در ميان خانه است.
[علل الشرايع، ص ۹۸، ح ۱]
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
بزرگترین دشمن انسان, جهل اوست
دوست هر انسانى عقل او و دشمنش جهل اوست.
امام رضا علیه السلام
📖 الکافي , ج۱ , ص۱۱
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
ما مأموریم به تکلیف و تکلیف, انجام وظیفه است و وظیفه روشن است انجام واجبات و ترک محرمات و بعد از انجام تکلیف نوبت به پاداش می رسد و پاداش خدا همان معرفت است و در این معرفت, خدا خودش را به مکلف قبول شده در امتحان الهی به انداره ظرفیت روحی او خود را به او معرفی می کند تا به اندازه معرفتش خدا را بشناسد و هر کس خدا را شناخت خدا ترس می شود
رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله :
مَن كانَ باللّه ِ أعْرَفَ كانَ مِن اللّه ِ أخْوَفَ
.[بحار الأنوار : 70/393/64 .]
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
هركه خدا شناس تر باشد خدا ترس تر است
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
گناه, چشم بصیرت و چشم برزخی را کور می کند
ِگناه باعث کری و کوری و لال شدن ما می شود
(حُب دنیا عامل گناه است)
الإمامُ عليٌّ عليه السلام :
فَارفِضِ الدنيا ، فإنّ حُبَّ الدنيا يُعمِي و يُصِمُّ و يُبكِمُ و يُذِلُّ الرِّقابَ
.[الكافي : 2/136/23 .]
امام على عليه السلام :
دنيا را رها كن كه دنيا دوستى [انسان را] كور و كر و لال و سرافكنده مى سازد
امام علی علیه السّلام فرمودند:
لَحُبُّ الدنیا صَمَّت الأسماعَ عن سماعِ الحكمةِ و عَمِّیت القلُوب عن نورِ البصیرةِ.
البته دوستی دنیا گوشها را از شنیدن حكمت كر می كند و دلها را از دیدن نور بصیرت كور می كند.
غرر الحكم، ص 65
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ