به نام خدا
سلسله مراتب عقل و جهل:
درک بالا, عاشق رهبری و نظام است تا حدی که در راه نظام شهید می شود, درک پائین, علاقهمند و محب رهبری و نظام است اما فداکاریش برای نظام کم است, درک پائین تر, بی تفاوت است, درک خیلی پائین تر, بدبین است به رهبری و نطام, درک خیلی خیلی پائین تر, دشمن رهبری و نظام است اما آسیبش در حد یک جنگ نیست, درک خیلی خیلی خیلی پائین تر, دشمن نظام و رهبری در حدی که جنگ علیه نظام راه می اندازد
امام صادق علیه السّلام فرمود:
خداى عز و جل عقل را از نور خویش و از طرف راست عرش آفرید و آن مخلوق اول از روحانیین است پس بدو فرمود پس رو او پس رفت سپس فرمود پیش آى پیش آمد
خداى تبارک و تعالى فرمود: ترا با عظمت آفریدم و بر تمام آفریدگانم شرافت بخشیدم
سپس جهل را تاریک و از دریاى شور و تلخ آفرید باو فرمود پس رو پس رفت فرمود پیش بیا پیش نیامد, فرمود: گردنکشى کردى؟ او را از رحمت خود دور ساخت سپس براى عقل هفتاد و پنج لشکر قرار داد.چون جهل مکرمت و عطاء. خدا را نسبت به عقل دید دشمنى او را در دل گرفت و عرض کرد پروردگارا این هم مخلوقى است مانند من.
او را آفریدى و گرامیش داشتى و تقویتش نمودى من ضد او هستم و براو توانائى ندارم
آنچه از لشکر به او دادى بمن هم عطا کن, فرمود بلى میدهم ولى اگر بعد از آن نافرمانى کردى ترا و لشکر ترا از رحمت خود بیرون میکنم, عرض کرد خشنود شدم, پس هفتاد و پنج لشکر باو عطا کرد.
(جنود عقل و جهل) بدین قرار است:خیر و آن وزیر عقل است و ضد او را شر قرارداد، که آن وزیر جهل است؛و ایمان و ضد آن کفر؛و تصدیق حق و ضد آن انکار حق؛و..........
اصول کافى-ترجمه مصطفوى، ج1، ص: 24
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
به اندازه ای که به خود و دنیا علاقه داریم, به همان اندازه از یاد خدا دور و با یاد خدا فاصله داریم
🔰وقتی به حضرت مریم (سلام اللّه علیها ) خطاب شد: درخت را حرکت بده تا خرمای تازه از آن بریزد و بخوری.
در این هنگام حضرت مریم (سلام اللّه علیها ) سؤال کرد که: خدایا! قبلا خودت روزی مرا در محراب حاضر می کردی، حالا می گویی درخت را تکان بده؟
خطاب آمد: قبلا بچه نداشتی تمام افکارت پیش ما بود لذا ما هم تمام حوائج و خواسته های تو را می دادیم،
ولی الآن گوشه ای از دلت متوجه این فرزندت شده است، لذا ما هم به همان اندازه که دلت از یاد ما جدا شده، امرت را به خودت واگذاشتیم و گفتیم درخت را تکان بده تا خرما بریزد و از آن بخوری..
📚منابع بحارالانوار ،14/95
تفسیر اثنی عشر 8/169
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
اگر می خواهید کلام خدا را بشنوید به سخنان ولی فقیه و مجاهدان راه خدا و وصیت نامه شهدا گوش کنید زیرا خدا با وسیله سخن می گوید و وسیله سخن گفتن خدا زبان مجاهدان راه خدااست
شیطان نیز با وسیله سخن می گوید و وسیله سخن شیطان, زبان گناهکاران است
امام باقر (علیه السلام) می فرماید در شب معراج خدای متعال در پاسخ به پرسش پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) که از جایگاه مؤمن در نزد خدا پرسیده بوده، فرمود:
هیچ بنده ای از بندگانم با چیزی محبوب تر از واجبات به من نزدیک نمی شود. و به درستی که او با انجام نوافل و امور مستحب تا آنجا به من نزدیک می شود که دوستش می دارم. وقتی او را دوست داشتم، گوش او می شوم که با آن می شنود؛ چشم او می شوم که با آن می بیند؛ زبان او می شوم که با آن سخن می گوید و دست او می شوم که با آن کار انجام می دهد؛ اگر مرا بخواند اجابتش می کنم و اگر درخواستی کند به او می بخشم.
. الكافى، ج 2، ص 352.
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
عبارات نوشتاری اگر زیبا هم باشند مخلوقند و چون مخلوقند ضعیفند و چون ضعیفند در حد نوشتار علمی باقی می مانند و تا این مطالب زیبا از علم به عمل نرسند کاربرد مفیدی ندارند و بدون کمک و اجازه خدا هیچ مطلب زیبایی عملی نخواهند شد و خداوند فرموده است فقط دین اسلام را از شما می پذیرم این یعنی هر عبارت زیبایی که بنام غیر اسلام معرفی شود خدا آنرا جاوید و ابدی نمی کند و عبارتی که ابدی نباشد از بین خواهند رفت
پس مطالب زیبای علمی در حد تعریف و تمجید علمی باقی می ماند مگر اینکه علم ما به اذن و کمک خدا به عمل برسد
و این تعاریف علمی زمانی برای شخص با ارزشند که در عمل شخصی او وجود داشته باشند اینجاست که برای عملی کردن این تعریف های علمی نیازمند کمک خدا می شویم و خدا فقط به کسی کمک می کند که با نام اسلام قصد خیر داشته باشد نه با نام زرتشت و مسحیت و یهودیت و.........
اگر هم یک مسیحی قصد کار نیک کند چون خدا حامی او نیست شیطان او را با این کار نیک مغرور و متکبر می کند تا بجای ثواب مرتکب گناه شود
طبق سوره مبارکه العصر, ایمان و عمل صالح حق هستند و
عملی صالح است که خالص برای خدا باشد و عملی برای خدااست که خدا از آن راضی باشد و خدا از عملی راضی است که دستور اسلام باشد و طبق آیه مبارکه قرآن, خداوند دینی جز اسلام را از ما نمی پذیرد
پس عبارت پندار نیک, گفتار نیک, و کردار نیکی که بنام غیر اسلام تبلیغ می شوند عمل صالح نیستند و خدا عملی که اسلامی نباشد را قبول نمی کند و قبول نکردن خدا دلیل عقلی دارد دلیل عقلیش این است که پشت این تبلیغ غیر اسلامی خدا نیست و هر جا که خدا نباشد شیطان است پس پشت این تبلیغات غیر اسلامی هر چند که از نظر ظاهری, علمی و زیبا باشند شیطان قرار دارد و هر سخنی که از ناحیه شیطان باشد ظاهرش زیبا و باطنش زشت و پلید است(شرک)
توضیح:
منظور از متن فوق علوم دینی است نه علوم تجربی.......)
آل عمران
وَمَن يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلَامِ دِينًا فَلَن يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ
ﻫﺮﻛﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺩﻳﻦ ﺩﻳﮕﺮی ﺑﻪﺟﺰ ﺍﺳﻠﺎم ﺑﺎﺷﺪ، ﺁﻥ ﺩﻳﻦ ﻫﺮﮔﺰ ﺍﺯ ﺍﻭ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﻧﻤﻲﺷﻮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺁﺧﺮﺕ ﻫﻢ ﺳﺮﻣﺎﻳﮥ ﻋﻤﺮﺵ ﺭﺍ ﺑﺎﺧﺘﻪ ﺍﺳﺖ. (٨٥)
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
فقط یک راه عقل وجود دارد و آنهم اسلام است كه حق است بقیه راهها جهل و خیال و باطل است
امام جواد (علیهالسّلام) میفرماید:
«لایکمل العقل الا باتباع الحق؛
عقل کامل نمیشود مگر با پیروی از حق.»
"مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۸۷، ص۷۲۱.
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
نزول وحی دو نوع است
1_مستقیم(الهام)
2_غیر مستقیم
وحی که به قلب پیامبر(ص) نازل می شد غیر مستقیم بود و توسط جبرئیل بر قلب پیامبر نازل می شد
اما بجز وحی غیر مستقیم وحی به شکل مستقیم نیز به قلب مؤمنین الهام می شود
البته القائات شیطانی هم وارد قلب گناهکاران می شود که جعل را با اصل اشتباه می گیرند باطل را با حق, منکر را با معروف, جهل را با عقل, خیال را با یقین, بدها را با خوبها, خدا را با بت ها اشتباه می گیرند
سوره شمس
فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها [8]
سپس فجور و تقوايش (شر و خيرش) را به او الهام كرده است.
الحج
وَمَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ مِن رَّسُولٍ وَلَا نَبِيٍّ إِلَّا إِذَا تَمَنَّىٰ أَلْقَى الشَّيْطَانُ فِي أُمْنِيَّتِهِ فَيَنسَخُ اللَّهُ مَا يُلْقِي الشَّيْطَانُ ثُمَّ يُحْكِمُ اللَّهُ آيَاتِهِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ
ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺗﻮ، ﻫﺮ ﺭﺳﻮﻝ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﻱ* ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻳﻢ، ﺗﺎ ﻛﻪ ﻣﻲﺧﻮﺍﺳﺖ ﺁﺭﺯﻭﻫﺎﻳﺶ ﺭﺍ ﺑﺮﺍی ﻧﺠﺎﺕ ﻣﺮﺩم ﻋﻤﻠﻲ ﻛﻨﺪ، ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺑﺎ ﺷﺒﻬﻪﺍﻧﺪﺍﺧﺘﻦ ﺩﺭ ﺩﻝ ﻣﺮﺩم، ﺩﺭ ﺑﺮﺁﻭﺭﺩﻩﺷﺪﻥ ﺁﺭﺯﻭﻫﺎﻳﺶ ﺳﻨﮓﺍﻧﺪﺍﺯی ﻣﻲﻛﺮﺩ! ﻭﻟﻲ ﺧﺪﺍ ﺷﺒﻬﻪﻫﺎی ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻲﺍﺛﺮ ﻣﻲﺳﺎﺧﺖ ﻭ ﻣﻌﺎﺭﻑ ﺧﻮﺩﺵ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺩﻝﻫﺎ ﺟﺎ ﻣﻲﺍﻧﺪﺍﺧﺖ؛ ﺯﻳﺮﺍ ﺧﺪﺍ ﺩﺍﻧﺎی ﺷﻜﺴﺖﻧﺎﭘﺬﻳﺮ ﺍﺳﺖ. (٥٢)
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
تنها سرمایه انسان یاد خدااست
یاد خدا همه سرمایه ها را حفظ می کند فراموشی خدا مساوی است با از دست دادن همه سرمایه ها
"«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تُلْهِكُمْ أَمْوالُكُمْ وَ لا أَوْلادُكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُونَ».
ای کسانی که ایمان آوردهاید، مبادا اموال و فرزندانتان شما را از یاد خدا غافل کنند و به لهو بیندازد! آنان که چنین کنند، خود زیانکارانند"
. سورۀ منافقون، آیهٔ 9.
پیامبراکرم (ص) میفرماید:
عَلَيْكَ بِتِلَاوَةِ الْقُرْآنِ وَ ذِكْرِ اللَّهِ كَثِيراً َإِنَّهُ ذِكْرٌ لَكَ فِي السَّمَاءِ وَ نُورٌ لَكَ فِي الْأَرْضِ.
بر تو باد تلاوت قرآن و فراوان ياد کردنِ خدا؛ زيرا ذکر خدا موجب ذکر تو توسط ملائکه در آسمان میشود و در زمين هم برای تو نور است
الخصال، ج2، ص525.
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
مشکل اصلی سر ناممکن هاست فاصله انسان تا خدا و کمال بی نهایت است و انسان خلق شده است تا این بی نهایت را بپیماید و لحظه به لحظه این بی نهایت با سَخرهایی سد شده اند که نامش حجاب است که ورود از گذشته به لحظه آینده ای که کمال است را ناممکن می کند و این ناممکن ها فقط برای کسانی ممکن می شود که به آیه بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را, عمل کنند و موانع زیادی بر سر راه دعا و استجابت لحظه به لحظه دعا وجود دارد و کسانی که اهل دعای لحظه به لحظه نباشند در گذشته تکراری و تاریک خود باقی می مانند و ممکن هایی که خدا برایشان آسان کرده را نیز به مرور و با گناه از دست می دهند و اگر کارشان به جایی برسد که ورود به ناممکن های کمال غیر ممکن شود مُهر تیره بختی(خَتَمَ اللَّهُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ) به قلبشان حک خواهد شد
البقره
خَتَمَ اللَّهُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ وَعَلَىٰ سَمْعِهِمْ وَعَلَىٰ أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ
ﺧﺪﺍ [ ﺑﻪ ﻛﻴﻔﺮ ﻛﻔﺮﺷﺎﻥ ] ﺑﺮ ﺩﻝ ﻫﺎ ﻭ ﮔﻮﺵ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﻣُﻬﺮِ[ ﺗﻴﺮﻩ ﺑﺨﺘﻲ ] ﻧﻬﺎﺩﻩ ، ﻭ ﺑﺮ ﭼﺸﻢ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﭘﺮﺩﻩ ﺍﻱ [ ﺍﺯ ﺗﺎﺭﻳﻜﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻓﺮﻭﻍ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺭﺍ ﻧﻤﻰ ﺑﻴﻨﻨﺪ ] ، ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﻋﺬﺍﺑﻲ ﺑﺰﺭﮒ ﺍﺳﺖ .(٧)
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
صبر سر ایمان است یعنی اگر صبر نباشد ایمان بی سر می شود و ایمان بی سر مرگش حتمی است
صبر با نا گواریها زیاد خواهد شد
پیامبر گرامی اسلام(ص):
صبر نسبت به ایمان مانند سر است نسبت به تن.
( اصول کافی، ج3، باب الصبر، حدیث 3)
صبر در کارها همانند سر در بدن است ، همانطور که وقتی سر از بدن جدا شود ، بدن فاسد میشود ، هنگامی هم که صبر از کارها جدا شود کارها تباه میشود.
(بحارالانوار، ج71، ص73)
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
اندازه نگه داشتنِ درخواست ها و آرزوها و اعمال, خیلی مهم و ظریفند و بدون کمک خداوند یکتا و حکیم رعایت اندازه دقیق غیر ممکن می شود و خداوند وعده داده است تا طبق آیه مبارکه وفا کنید به عهدم تا وفا کنم به عهدتان هر کس وفا کند به عهدی که در عالم ذر با خدا بسته خدا نیز وفا می کند به عهد خود با آنها و اندازه دقیق حرکت به سمت رشد و کمال را که باعث افراط و تفریط در عمل نشود برایشان آسان و مشخص می کند تا مثل قوم موسی(ع) که با درخواست افراطیِ خود تقاضای دیدن خدا را داشتن اما تاب و تحمل دیدن نوری از خدا را نداشتند نشوند
الأعراف
ﺩﺭ ﺿﻤﻦ،* ﻣﻮﺳﻲ ﻫﻔﺘﺎﺩ ﻧﻔﺮ ﺭﺍ ﺑﻪﻧﻤﺎﻳﻨﺪﮔﻲ ﺍﺯ ﺑﻘﻴﻪ، ﺑﺮﺍی ﺁﻣﺪﻥ ﺑﻪ ﻭﻋﺪﻩﮔﺎﻩ ﻣﺎ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻛﺮﺩ. ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﺻﺮﺍﺭﺷﺎﻥ ﺑﻪ ﺩﻳﺪﻥ ﺧﺪﺍ ﺑﺎ ﭼﺸﻢ ﺳﺮ، ﺯﻟﺰﻟﮥ ﺷﺪﻳﺪی ﺩﺭ ﺑﺮِﺷﺎﻥ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﻫﻤﮕﻲ ﻣﺮﺩﻧﺪ!....... (١٥٥)
البقره
ْ وَأَوْفُوا بِعَهْدِي أُوفِ بِعَهْدِكُمْ
وفا کنید به عهدم تا وفا کنم به عهدتان(٤٠)
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
صبر, ترمز گناه و خشم است
پس صبر خود را با ریاضت مثبت تقویت کنید
امام علی (ع) فرمود :
صبر یا بر مصیبت است ، یا بر اطاعت خدا ، یا در مقابل معصیت است که قسمت سوم صبر که در مقابل معصیت است از دو قسمت قبلی با ارزش تر است.
(میزان الحکمه، ج 5، حدیث 10101)
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
عذابی مثل بیماری و........ خودش یک نتیجه ای دارد و نتیجه عذاب پاک شدن از گناه است و پاکی باعث رشد عقل می شود و رشد عقل باعث درک حقیقت و بیشتر شدن شناخت و معرفت خواهد شد و با این معرفت, شناخت خدا آسانتر می گردد و شناخت خدا, محبت خدا را در قلب ما زیاد می کند در این محبت نیز شیرینی لذت مناجات با خدا وجود دارد پس نتیجه عذاب چون پاکی و رشد عقل و شناخت خدااست میوه این شناخت, شیرین و لذیذ است
نبی اکرم (صلیاللهعلیهوآله) فرمود:
«اَلسُقمُ یَمحُ الذُنوب
بیماری گناهان را محو میکند».
بحار، ج67، ص 244 .
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
شهادت هم مثل ایمان درجاتی دارد شهید قبل از شهادتش ذره ذره در زندگی و حیاتش شهید می شود تا به شهادت نهایی که کاملتر است برسد پس باید گفت:
تا شهید نشوی شهید نخواهی شد
در حدیث معراج ـ : درباره ویژگى نیکوکاران و آخرت گرایان آمده است :
« مردم یک بار مى میرند ولى آنها بر اثر مبارزه با نفْسهایشان و مخالفت با خواهشهایشان و ستیز با شیطانى که در رگ و ریشه شان جریان دارد، روزى هفتاد بار مى میرند.»
« یَمُوتُ النَّاسُ مَرَّةً وَ یَمُوتُ أَحَدُهُمْ فِی کُلِ یَوْمٍ سَبْعِینَ مَرَّةً مِنْ مُجَاهَدَةِ أَنْفُسِهِمْ وَ مُخَالَفَةِ هَوَاهُمْ وَ الشَّیْطَانُ الَّذِی یَجْرِی فِی عُرُوقِهِمْ»
بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج74، ص: 24)
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
علاقه های انسان اگر خدا پسندانه باشند نتیجه اش نور است و اگر شیطان پسند باشند نتیجه آن ظلمت و تاریکی است
"آیه 257 سوره بقره
اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ ۖ وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ ۗ أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ
خدا یار اهل ایمان است که آنان را از تاریکیهای جهل بیرون آرد و به عالم نور برد، و آنان که راه کفر گزیدند یار ایشان شیاطین و دیوهایند که آنها را از عالم نور به تاریکیهای گمراهی در افکنند، این گروه اهل دوزخند و در آن همیشه خواهند بود"
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
دو خشم کنترل شده و غیر قابل کنترل وجود دارد خشم انسان با تقوا و خشم انسان بی تقوا,
خشم انسان با تقوا خشم خدااست و تحت کنترل عقل است که بر سر ظالم فرود می آید
و خشم انسان بی تقوا خشم شیطان است و غیر قابل کنترل است که بر سر مظلوم فرود خواهد آمد
امام خمینی(ره):
بدان كه وهم و غضب و شهوت ممكن است از جنود رحمانى باشند و موجب سعادت و خوشبختى انسان گردند، اگر آنها را تسليم عقل سليم و انبياء عظيم الشأن نمايى. و ممكن است از جنود شيطانى باشند، اگر آنها را سر خود گردانى و «وهم» بر آن دو قوّه با اطلاق عنان حكومت دهى.
نام کتاب : شرح چهل حديث( اربعين حديث) نویسنده : الخميني، السيد روح الله جلد : 1 صفحه : 16
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
عقل, ناخدای بشر است و ایمان و معرفت, قطب نمای او (راهنمای او)
الإمامُ الكاظمُ عليه السلام:
إنّ لُقمانَ قالَ لاِبنِهِ; ··· إنّ الدنيا بحرٌ عميقٌ ، قد غَرِقَ فيها عالَمٌ كثيرٌ ، فلتَكُنْ سَفينتُكَ فيها تَقوَى اللّه ِ ، و حَشوُها الإيمانُ و شِراعُها التوكُّلُ ، و قَيِّمُها العقلُ ، و دليلُها العِلمُ ، و سُكّانُها الصَّبرُ .;
امام كاظم عليه السلام:
لقمان به فرزندش فرمود ; ··· همانا دنيا دريايى ژرف است . خلقى بسيار در آن غرقه گشته اند ؛ پس بايد كه كشتى تو در اين دريا، تقواى خدا باشد و بار و بُنه اش ايمان و بادبانش توكّل و ناخدايش خِرَد و راهنمايش دانش و سكّانش شكيبايى.
; الكافي : 1/16/12
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
خدا را بخاطر دنیا نخواه,
(خدا را برای رسیدن به پول و مقام و ...... نخواه)
دنیا را بخاطر خدا بخواه,
(دنیا را بخاطر این بخواه که به خدا نزدیک شویم و به قرب الهی برسیم)
امام صادق علیه السلام می فرمایند:
«مَنْ زَهِدَ فِی الدُّنْیَا أَثْبَتَ اللَّهُ الْحِکْمَةَ فِی قَلْبِهِ وَ أَنْطَقَ بِهَا لِسَانَهُ وَ بَصَّرَهُ عُیُوبَ الدُّنْیَا دَاءَهَا وَ دَوَاءَهَا وَ أَخْرَجَهُ مِنْهَا سَالِماً إِلَی دَارِ السَّلَامِ»
امام صادق علیه السلام فرمود: کسی که نسبت به دنیا بی رغبت باشد، خداوند فهم حقیقت را در قلب او پابرجا می گرداند و زبانش را به گفتن سخنان حکیمانه گویا می کند و درد و دوای عیبهای دنیا را به او می نمایاند و او را سالم و بدون نقص از دنیا به سوی بهشت که سرای سلامت است بیرون می برد
کافی، کلینی، ج ۲، ص ۱۲۸/ ارشاد القلوب، حسن بن محمد دیلمی، ج ۱، ص ۱۶/ بحارالانوار، علامه مجلسی، ج ۶۷، ص ۳۰۹.
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
از نظر اسلام یک جاهل مقصر داریم یک جاهل قاصر
جاهل قاصر کسی است که شرایط و امکانات تحقیق برای تشخیص حق از باطل را ندارد لذا مجازاتی هم پیش خدا ندارد جاهل مقصر کسی است که حق را از باطل نمی شناسد و شرایط و امکانات تحقیق برای تشخیص حق از باطل را دارد اما در انجام تحقیق کوتاهی می کند چنین کسی با عذاب خدا مجازات می شود
امام على عليه السلام :
الجاهِلُ صَغيرٌ و إن كانَ شَيخا، و العالِمُ كَبيرٌ و إن كانَ حَدَثا
.[بحار الأنوار : 1/183/85 .]
امام على عليه السلام:
نادان ، بچّه است اگر چه پير باشد و دانا ، بزرگ است اگر چه نوجوان باشد
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
خیر دنیا و آخرت در نیکی کردن به والدین است
الإسراء
وَقَضَىٰ رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُل لَّهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا
ﺧﺪﺍ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺟﺰ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻧﭙﺮﺳﺘﻴﺪ ﻭ ﺗﺎ ﻣﻲﺗﻮﺍﻧﻴﺪ ﺑﻲﻭﺍﺳﻄﻪ ﺑﻪ ﭘﺪﺭ ﻭ ﻣﺎﺩﺭ ﺧﻮﺑﻲ ﻛﻨﻴﺪ. ﺍﮔﺮ ﻳﻜﻲﺷﺎﻥ ﻳﺎ ﻫﺮ ﺩﻭﻳﺸﺎﻥ ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭ ﺗﻮ ﺑﻪ ﺳﻦ ﭘﻴﺮی ﺑﺮﺳﻨﺪ، ﻛﻪ ﻣﻌﻤﻮﻟﺎً ﻫﻢ ﻣﻲﺭﺳﻨﺪ،* ﺑﻪ ﺁﻥﻫﺎ ﺣﺘﻲ ﻳﮏ «ﺍَﻩ» ﻧﮕﻮ، ﺻﺪﺍﻳﺖ ﺭﺍ ﺭﻭﻳﺸﺎﻥ ﺑﻠﻨﺪ ﻧﻜﻦ، ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﺤﺘﺮﻣﺎﻧﻪ ﻭ ﻣﻠﺎﻳﻢ ﺻﺤﺒﺖ ﻛﻦ، (٢٣)
امیر المؤمنین علی(ع) فرمود: بزرگترین و مهمترین تکلیف الهی، نیکی به پدر و مادر است.
میزان الحکمه، ج 10، ص 709.
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
زندگی مادی وقتی برای رضای خدا باشد مادیات تبدیل به نور و معنویات می شوند
هدف و نیت باید قرب الهی باشد نه رسیدن به دنیا
یعنی غذا بخوریم درس بخوانیم و..... به این نیت که به خدا نزدیک شویم نه به قصد سیر کردن شکم یا به قصد رشد دادن عقل
رسول خدا (صلّى الله عليه و آله) فرمود:
هيچ گفتارى جز با كردار ارزش ندارد و هيچ گفتار و كردارى جز با نيت ارزش ندارد هيچ گفتار و كردار و نيتى جز با موافقت سنت ارزش ندارد
اصول کافی / ترجمه مصطفوی ; ج ۱ ص ۹۰
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
عاقل, نه گناه می کند و نه کافر می شود,
دلی که تابع احساسات, و فاقد عقل است, هم گناه می کند و هم کافر می شود
در حدیث شریف نبوی (ص) آمده است:
قیل له: ما العقلُ؟ قال: العملُ بطاعهًْ اللهِ و إنَّ العمّالَ بطاعهًِْ الله هُمُ العُقلاءُ؛
از حضرت رسول (صلیاللهعلیهوآله) سؤال شد: عقل چیست؟ فرمود: عمل به فرمان خداوند، عاقلان راستین، آنهایند که از خداوند اطاعت میکنند.
(بحارالأنوار، ج ۱، ص ۱۳۱)
دوست هر انسانى عقل او و دشمنش جهل اوست.
امام رضا علیه السلام
📖 الکافي , ج۱ , ص۱۱
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
به فرموده شهید مطهری:
حضرت علی(ع) هم جاذبه داشت هم دافعه
(قلبهای عادل و پاک جذب حضرت می شدند قلبهای ظالم و ناپاک دفع می شدند و علیه حضرت و در مقابل حضرت می ایستادند)
امام على عليه السلام :
اگر با اين شمشيرم بُن بينى مؤمن را بزنم تا با من دشمنى ورزد هرگز دشمنى نخواهد كرد و اگر همه دنيا را به پاى منافق بريزم تا مرا دوست داشته باشد، هيچ گاه مرا دوست نخواهد داشت
نهج البلاغة: الحكمة۴۵.
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
به حق خودت قانع باش تا رستگار شوی
امام على عليه السلام:
هر كه قانع باشد، عبادتش نيكو مى گردد
مَن قَنِعَ حَسُنَت عِبادَتُهُ
غررالحكم حدیث7795
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
(طبق فرمایش قرآن کریم که دنیا را بازیچه کودکانه معرفی کرده است) اکثریت هشت میلیارد مردم جهان بجز حزب خدا (حزب الله) چون اهل دنیا هستند همه بازیگرند
بازیکنهای حرفه ای دنیا عبارتند از: منافقین, داعش, و رهبران فاسد دنیا
سوره مبارکه الحديد آیه ۲۰
اعلَموا أَنَّمَا الحَياةُ الدُّنيا لَعِبٌ وَلَهوٌ وَزينَةٌ وَتَفاخُرٌ بَينَكُم وَتَكاثُرٌ فِي الأَموالِ وَالأَولادِ ۖ كَمَثَلِ غَيثٍ أَعجَبَ الكُفّارَ نَباتُهُ ثُمَّ يَهيجُ فَتَراهُ مُصفَرًّا ثُمَّ يَكونُ حُطامًا ۖ وَفِي الآخِرَةِ عَذابٌ شَديدٌ وَمَغفِرَةٌ مِنَ اللَّهِ وَرِضوانٌ ۚ وَمَا الحَياةُ الدُّنيا إِلّا مَتاعُ الغُرورِ
ترجمه:
بدانید زندگی دنیا تنها بازی و سرگرمی و تجمّل پرستی و فخرفروشی در میان شما و افزون طلبی در اموال و فرزندان است، همانند بارانی که محصولش کشاورزان را در شگفتی فرو میبرد، سپس خشک میشود بگونهای که آن را زردرنگ میبینی؛ سپس تبدیل به کاه میشود! و در آخرت، عذاب شدید است یا مغفرت و رضای الهی؛ و (به هر حال) زندگی دنیا چیزی جز متاع فریب نیست"
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
(به نام خدایی که رفیق فقراست)
فرازی از گفتگوهای خدا با پیامبر(ص) در شب معراج:
ای احمد! محبت من، محبت فقیران و محرومان است. به آنها نزدیک شو، و در مجلس آنها قرار گیر، و ثروتمندان دنیاپرست را از خود دور ساز و از مجالس آنها دوری کن؛ زیرا فقرا دوستان من هستند!....... یا احمد!....... اهل دنیا کسانی هستند که زیاد می خورند، زیاد می خندند و زیاد می خوابند و خشم می گیرند و کم تر خشنود می شوند،....... در اطاعت تنبل و در معصیت شجاعند....... و نفعشان برای مردم اندک است. پر حرفند. خوف و ترس (احساس مسئولیت) آنان اندک است. شادی آنها بر غذاها (ی رنگارنگ) زیاد است.........
ای احمد! عیب اهل دنیا بیش از اینهاست! آنها جهل و نادانی و حماقت دارند؛....... و خود را عاقل می پندارند؛ اما در نظر آگاهان، احمق هستند!
ای احمد! و اما اوصاف اهل خیر و آخرت (بهشتیان)؛......... خدا دوست دارد سخنانشان را بشنود، همانند دوست داشتن پدر فرزند خود را، هرگز حتی به مقدار چشم بر هم زدنی از خدا غافل نمی شوند، پرخوری، پر حرفی و لباسهای زیاد و گرانقیمت را دوست ندارند.......
ارشاد القلوب، ج 1، صص 201 - 202؛ بحار الانوار، ج74، صص 23 - 24
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
بدون انفاق و جهاد در راه خدا, بت پرستی ریشه کن نمی شود
(انفاق و جهاد در مال, جان,.....)
بت پرستی دو نوع است:
1_مجسمه پرستی......
2_خودپرستی, پول پرستی, شکم پرستی......
امام علی(ع) می فرماید :
اَللهَ، اَللهَ فی الجهادِ بِاَموالِکُم وَ اَلسِنَتِکُم فی سَبیلِ الله
خدا را ، خدا را ، بر شما باد در جهاد کردن با مال و جان و زبانتان در راه خدا
نهج البلاغه: نامه 47
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
روح و اراده یِ انسان, زمانی بزرگ و کامل خواهند شد که هیچ دلبستگی به غیر خدا وجود نداشته باشد
عبودیت انسان کامل عبودیت مطلق دانسته شده است، بدین معنا که از انانیت خود خارج گشته و در ذات و صفات خدا فانی گشته[40] و به مقام کمال انقطاع الهی (الهی هب لی کمال الانقطاع الیک)[41] رسیده است.
[40] قیصری، شرح فصوص الحکم، ۱۳۷۵ش، ص۳۳۸- ۳۳۹.
[41] ابن طاووس، الاقبال الاعمال، ۱۳۹۰ق، ج۲، ص۲۹۹.
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
برای خوب بودن و خوبی کردن و خوب ماندن باید با شیاطین انس و جن بجنگید و هر کس بجای جنگ, اهلِ خوشگذرانی و لهو و لعب باشد, همه خوبی هایش را از دست خواهد داد
(انجام واجبات و ترک محرمات همان جنگ با شیاطین است)
در رهنمودي از اميرمؤمنان(ع) آمده است: «ابعد الناس من النجاح المستهتر باللهو و المزاح» 29 «دورترين كس به موفقيت كسي است كه غرق در لهو و طرب باشد»
.
«لايثوب العقل مع اللعب» 30؛ «عقل آدمي در هنگام لعب (بازي وسرگرمي ناروا) كارآئي ندارد.»
نيز فرمود: «لايفلح من وله باللعب»، «واستهتر باللهو والطرب»31 ؛ «كسي كه به لعب (بازي ناروا) مشغول است سعادت و موفقيتي به دست نمي آورد.»
اميرمؤمنان(ع) فرمود: «اللهو قوت الحماقه »(34)؛ «لهو، خوراك، حماقت است».
قال علي(ع): «مجالس اللهو تفسد الايمان»(35) جلسات لهو سرگرمي ناروا دل آدمي را فاسد مي كند.
29- همان، ص 470، ح .3333
30- همان، ج 6، ص 364، ح .10544
31- همان، ج 5، ص 106، ح .7568
34- همان، ج 1، ص 232، ح .937
35- همان، ج 6، ص 134، ح .6815
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
نعمت را به خدمتگزار مردم می دهند و هر کس خود را رئیس و ارباب مردم بداند همه چیز را از دست خواهد داد
امام صادق(ع):
هر کس ریاست طلب باشد، هلاک می شود
من طلب الرئاسه هلک، ر. ک: محمد بن یعقوب کلینی، کافی، ج ۲، ص ۲۹۷.
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ
به نام خدا
تا راضی هستیم به رضای شیطان هرگز راضی به رضای خدا نخواهیم شد
رضای خدا در معروف است و رضای شیطان در منکر
. در روايات آمده است: «اگر مي خواهيد خدا از شما راضي شود، او را اطاعت كنيد و سعي نماييد اوامر و نواهي او را مو به مو رعايت كنيد و علاوه بر انجام واجبات و ترك محرمات، مستحبات را نيز انجام دهيد. مخصوصاً نافله شب را فراموش نكنيد». (الكافي، ج 8، ص 11)
(راه نجات, انجام واجبات و ترک محرمات است)
كانال بصيرت نامه(عرفان و سیرو سلوک)
@basiratnameh
مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ