الهی خَوْفُکَ يُمِيتُنِي وَ رَجَاؤُکَ يُحْيِينِي
خدایا، ترس از تو مرا میکُشد
و امیدت زندهام میکند..🤍
-صحیفهسجادیه-
در دنیا به صاحبان خانه دوهزار متری
و ریاست و ماشین میگویند اشراف مملکت!!
امّا
در قیامت اشراف آن کسانی هستند که
نماز شب خوان هستند
✅ هر کس از ظالمى خوف داشته باشد در این روز بگوید:
«حَسْبى حَسْبى حَسْبى مِنْ سُؤالى، عِلْمُکَ بِحالى» ، تا خداوند او را از شرّ آن ظالم حفظ کند.( همان)
✅ سوره ی فجر در دهه ی اول ماه ذی الحجه
در حدیثی از رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم نقل شده است: هر کس سوره فجر را را در دهه اول ماه #ذی_الحجه قرائت نماید گناهانش بخشیده می شود و اگر در غیر این ایام خوانده شود مایه نورانیت او در قیامت می گردد.
(مجمع البیان، ج10، ص341)
✅ خواندن نماز حضرت فاطمه(علیها السلام). مرحوم «شیخ طوسى» فرموده است: مستحب است در این روز، نماز حضرت فاطمه(علیها السلام) را بخواند و این نماز چهار رکعت است (هر دو رکعت به یک سلام) و همانند نماز حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) است; در هر رکعت، یک مرتبه سوره حمد و پنجاه مرتبه سوره قل هو الله را بخواند و بعد از سلام تسبیح حضرت فاطمه(علیها السلام) را بگوید، آنگاه بخواند:
سُبْحانَ ذِى الْعِزِّ الشّامِخِ الْمُنیفِ، سُبْحانَ ذِى الْجَلالِ الْباذِخِ الْعَظیمِ،سُبْحانَ ذِى الْمُلْکِ الْفاخِرِ الْقَدیمِ، سُبْحانَ مَنْ یَرى اَ ثَرَ النَّمْلَةِ فِى الصَّفا، سُبْحانَ مَنْ یَرى وَقْعَ الطَّیْرِ فِى الْهَوآءِ، سُبْحانَ مَنْ هُوَ هکَذا وَلا هَکَذا غَیْرُهُ.
📚 مصباح المتهجّد، ص ۶۷۱
✅اعمال روز اول ماه ذی الحجه
از رحمت خدا به دور است، از رحمت خدا به دور است، کسی که نماز مغرب را بقدری به تأخیر بیندازد تا ستاره ها نمایان شوند، از رحمت خدا به دور است از رحمت خدا به دور است کسی که نماز صبح را چندان به تأخیر بیندازد تا ستاره ها دیده نشوند. (الغیبة للطوسی، کتاب الغیبة للحجة، النص، ص:271)
#امام_زمان
خدایا تو خودت ما را برای نماز صبح بیدار کن، خدایا تو عنایت کن و ما را به محفل نورانی خود و به بزم عاشقان و مناجات کنندگان خودت راه بده، شما امتحان کنید، بزرگان ما بارها فرمودند نمی شود انسان شب از خدا طلب کند، حتی نماز شب را، اما موفق به نماز شب نشود، به جای اینکه به این و آن سفارش کنیم که ما را برای نماز صبح بیدار کنید از خدا و ملائکه الهی بخواهیم، از آنهایی که دائماً بیدارند و توجه دارند.
حضرت محمد صلی الله علیه می فرمایند: «امت من به چهار گروه تقسیم می شوند:
۱- گروهی نماز میخوانند، ولی نمازشان را سبک می شمارند. «ویل» برای آنهاست، و «ویل» نام یکی از طبقات زیرین جهنم است، خداوند فرمود: «فویل للمصلین الذینهم عن صلاتهم ساهون»[۵]، پس «ویل» مخصوص نمازگزاران است، همانها که در نمازشان سهل انگارند.
۲- گروهی هستند که گاهی نماز میخوانند و گاهی نمیخوانند، پس «غَی» برای آنهاست، و «غَی» نام یکی از طبقات زیرین دوزخ است. خداوند متعال فرمود: «فخلف من بعدهم خلف اضاعوا الصلوه و اتبعوا الشهوات فسوف یلقون غَیا»[۶] : سپس جانشین آن مردم خداپرست قومی شدند که نماز را ضایع کرده و از شهوات پیروی کردند، و اینها به زودی در «غی» افکنده خواهند شد.
۳- گروهی همیشه نماز میخوانند، و در نمازشان خشوع دارند. خداوند متعال فرمود: «قد افلح المؤمنون الذین هم فی صلاتهم خاشعون»[۷]: همانا مؤمنان رستگار شدند، آنهایی که در نمازشان با خشوع هستند.
۴- گروهی هستند که هیچ وقت نماز نمیخوانند، «سقر» برای آنهاست، «سقر» هم نام یکی از طبقات زیرین جهنم است که خداوند متعال فرمود: «ما سلککم فی سقر قالوا لم نک من المصلین» [۸]: (اهل بهشت از اهل جهنم سئوال میکنند) چه چیزی شما را به «سقر» کشاند؟ در جواب میگویند : ما از نمازگزاران نبودیم.» [۹]
پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله در جای دیگری می فرمایند: «من ترک الصلاه متعمدا کتب اسمه علی باب النار ممن یدخلها.»: کسی که نماز را عمدا ترک کند، بر درب جهنم، نامش از دوزخیان نوشته میشود.[۱۰]
قال رسول الله: «من ترک صلاته حتی تفوته من غیر عذر، فقد حبط عمله، ثم قال: بین العبد و بین الکفر ترک الصلاه.»: کسی که نماز را بدون عذر بجا نیاورد تا وقتش بگذرد، اعمالش از بین میرود، سپس فرمود : فاصله بین بنده و کفر، ترک نماز است. (یعنی کسی که نماز را ترک کند کافر محسوب میشود) .[۱۱]